Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

droonit tippuvat

Eero Kateisto 30.3.2026 10:26

Taisi mennä matkasuunnitelmat täysin uusiksi. Kevätmatka Italiaan on pois pyyhitty suunnitelmista korkean polttoainehinnan vuoksi. Tätä menoa dieseli mksaa toukokuussa ehkä 3 € litra. Baltian maihin en ehkä lähtisi, sillä putoavat droonit on uhkana. Eivät ne välttämättä minuun osu, mutta tulee mitä luultavimmin tiesulkuja. Myös kaakkoisin Suomi alkaa olla vaaravyöhykkeessä. Ehkä tuo Norja voisi olla turvallisin, mutta toukokuussa osa vuoristoteistä on vielä suljettu lumen takia. Ja maksaa se dieseli Norjassakin maltaita. Ehkä sitten turvallisinta olla täällä Länsi-Suomessa kotona vaan. Mitä te muut matkaajat ajattelette.

Harri Halinen 30.3.2026 11:38

Jos pystytään lisäämään GPS-häirintätehoa on parempi kotimaan matkoillakin siirtyä paperikarttaan.
Muuten saattaa löytää itsensä Pohjanlahdesta tai jopa Ruotsista kun yrittää Porin Jazziin.

Petteri Haverinen 30.3.2026 13:53

Laske nyt sentään, mitä oikeasti kohonneet polttoainehinnat ovat euroissa!
Juuri ollaan palaamassa Keski-Euroopan reissulta ja onhan tämä reissaaminen kuitenkin rahan arvoista. Kallein tankkaus taisi olla 2.29€/litra.
Aja m-auto Finnlinsin laivaan Helsingistä, sillä toukokuussa on vielät liput halpoja…

Heikki Ikonen 30.3.2026 14:41

Heleppo laskea.
Loppu vuojessa hinta jopa alle 1.60e/l (edullisimmillaan n.1.45e)
Pääsiäisen hinta jopa 2.559e/l
Sehän on liki euron kalliimpaa ny, eli jokainen 100 km ennen 16e ny 26e hinnan ero kohta 100e/1000km. + kerrannais vaikutukset "polttoaine lisät laivassa, läskissä mitä syöt ym tuotteissa" + kohta pahin psykolooginen vaikutus, oivoivoivoi 😬.
Euroopan reissulla polttoaine kulut noussu puolen kuun eläkkeen verran 💪.

Ei tunnu missään, 😬 noushan kk eläke 10e/kk, toki sen söi pankin palavelumaksujen tod. korotus.

⭐️Micelin huoltsikka Levillä. H

Petteri Haverinen 30.3.2026 17:22

Ei se ole euroa kalliimpaa, vain vain 40-60 senttä/litra, mitä se oli ennen Iranin sotaa.
Jos auto kuluttaa 10l/100 km, niin nousu on 6 euroa…1300 km matka Travesta Välimeren rantaan tulee lisäkulua 78€…
Elämä on valintoja…

Timo Haapanen 30.3.2026 17:54

Kyllä matkaa Travesta Alicanten seudulle tulee 2500 eli yhteensä 5000 km. Jos nafta pysyy nykyhinnassa tulee reissuun lisähintaa 'vanhaan' aikaan verraten viitisensataa.

Itse lähden huomenna Italian suuntaan eikä reissun peruminen ole ollut mielessä millään tavalla. Hyväksyn sen että enemmän maksaa kuin syksyllä reissu maksoi. Troonit saa lennellä kuinka vaan, ei kaikkea kannata pelätä.

Oikein kalliita naftoja tulee meille Saksa, Itävalta, Italia. Melko kohtuullisia missä myös käydään on Slovenia, Unkari, Puola, Tsekki, Liettua. Prahaan on luvattu pääsiäiseksi 20 astetta ja aurinkoa. Siellä on kovat markkinahumut alkaneet jo tänään. Sinne kiireesti.

Heikki Ikonen 30.3.2026 18:16

Ei lisättävää kuvaan 20.10.2025 Köppä Ukko

Petteri Haverinen 30.3.2026 18:18

Välimeri on paljon muutakin kuin Espanja suomiyhteisö, suomibaareineen, ei kiitos
Kyllä Travesta pääsee Välimeren rantaan n 1300 km ajolla

Heikki Ikonen 30.3.2026 18:43

Trwe - Napoli + mutkat sinne tänne tuonne, ei taija pysähtyä 4500km 🤔 ei + laeva lippu 😅 H

Harri Halinen 31.3.2026 14:12

Otsikko: Kun droonit tippuvat,
Tuo mm. Pietarin ja muut lentokentät ovat kohde drooneille koska niille laskeutuu myös sellaisia lentokoneita joilla on vanhempi "suunnistusohjelma" kenties myös sellainen joka perustuu GPS:ään.
Sinnehän läheisyyteen ei voi kohdistaa häirintää koska häirintä häiritsee em. koneiden suunnistusta.
Moderneissa koneissa ja lentokentillä on turvallisemmat tutka- ja lähestymislaitteet.

Paavo Virtanen 1.4.2026 10:02

No asiat on miten miettii,onhan diesel kallistunut mutta itse ajattelen enemmänkin saatavuutta matkan varrella,Italia meilläkin kohteena ja via Baltican kautta. Eli jos tulee dieselistä niukkuutta niin sitä voidaan sitten huoltiksilla rajoittaa. Lähtö on vasta Toukokuun alussa niin tässähän on aikaa seurata kehitystä.
Mutta kyllä matkailu avartaa.
Jostain lueskelin mielipiteen että miksi nykyään on Diesel-vero? Niin miksihän?

Heikki Ikonen 1.4.2026 10:26

No - Ihan selevä juttu. Niilläkin vero euroilla osaltaan lyhennetään vanahoja oy Suomi ab velekoja ja maksetaan kalliita korkoja mualimalle.
Sitä tämä on, kas kummaa nekö laskut tulee sata varmasti ja aikanaan erääntyy on vain kaivettava kuvetta, niin soon. Köppä Ukko 😬

Harri Halinen 1.4.2026 14:11

Käyttääkö droonit dieseliä ja saavutetaanko sillä tehoja tai säästöjä? Millä ne kulkee?

Toivo Koistinen 2.4.2026 06:42

Isommisa lentokonemalleissa on ilmeisen polttomoottori, mutta noissa meilläkin nähdyissä pienissä kuvausdrooneissa sähkö.
AI-yhteenveto
Uusimpien hävittäjälentokoneiden (esim. Eurofighter Typhoon, F-35) polttoaineenkulutus on erittäin korkea, ja se vaihtelee merkittävästi lentoprofiilin ja jälkipolttimen käytön mukaan.
Eurofighter Typhoon: Esimerkiksi Brittien Typhoon-hävittäjä voi kuluttaa yli kolme tonnia (3 000+ kg) polttoainetta vain yhdeksän minuutin esityslennon aikana.
Kulutuksen luonne: Hävittäjät kuluttavat eniten polttoainetta nousussa ja taistelutilanteissa, joissa käytetään jälkipoltinta. Tasaisessa matkalennossa kulutus on pienempi, mutta silti moninkertainen matkustajakoneisiin verrattuna suhteessa kokoon.
Polttoainetyyppi: Sotilaskoneet käyttävät pääasiassa JP-8-lentopetrolia (kerosiinia), joka on standardisoitu NATO-maissa.
Korkea kulutus johtuu tarpeesta saavuttaa suuri nopeus, kiihtyvyys ja lentokorkeus. Esimerkiksi hävittäjä voi nousta 12 kilometrin korkeuteen vain 1,5 minuutissa.
Tp

Harri Halinen 2.4.2026 14:55

Kun olen nähnyt kuvia tiedustelu/muuhun sotilaskäyttöön valmistetuista drooneista, mikähän oli käyttövoima ja suihku vai potkuri? En ole huomannut julkaistun ko. tietoa noista Suomeen kotiutumista.


siis meille kotiutetuista.
muokattu: 2.4.2026 17:36
Toivo Koistinen 3.4.2026 07:05

Kuvissahan niissä oli potkuri takana sen peräsiiven alla. https://yle.fi/a/74-20217966
Tp

Harri Halinen 4.4.2026 12:34

Niin näkyy, millä voimalla pyöritetään, tuskin kumirenkaalla kuten lapsena tehtiin, siis näitä Suomeen tulleita I-sukupolven laitteita?

Toivo Koistinen 5.4.2026 06:47

An-196 «Ljutyi» (Лютий) -droonin voimanlähteenä toimii tyypillisesti
polttomoottori, joka pyörittää takarunkoon asennettua työntöpotkuria. Tämä mahdollistaa pitkän, yli 1 000 km toimintamatkan ja noin 200–250 km/h lentonopeuden. Lennokki on suunniteltu pitkän kantaman iskuja varten.
Kopio netistä.
Tp

Kirjoita vastaus

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen.