Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Diesel ja adblue -lisävarat (MadMax-skenaario)

Petri Pulli 24.4.2026 17:27

Mietityttää uskaltaako lähteä syksyllä reisssuun Europpaan, jos tulee pulaa dieselistä ja lisäaineesta, kun on tuo maailman tilanne niin epävakaata.

Nykyisessä matkailuautossa on noin 75 litran tankki jolla ajaa noin 1000 km taipaleen jos sievästi ajelee (keskikulutus noin 8,5 l kun ajelee rekkaputkessa). Adblue säiliö on 9 litraa ja sillä ajelee noin 2500 km. Matkakohteena on Italia, jonne matkaa on n. 2500 km.

Katselin tuossa Tuontitukusta 54 litran diesel säiliötä, jossa käsipumppu ja siirtämiseen pyörät ja kahva. Tyhjä painoa vähän toistakymmentä kiloa, joten dieseni kanssa noin 60 kiloa. Pitääköhän tuollainen dieselin hajut sisällään, jos laittaisi tavaratilaan tuollaisen? 54 litraa pidentäisi toimintasädettä jo 1600-1700 kilometriin jos samalla pudottaisi nopeutta esim 80.

Adblueta saa 4-5 litran täyttöpusseissa, joten niitä voisi ottaa pari mukaan ja sulloa vaikka etuovien alalokeroihin niin painonjakauma ei mene liian taakse.

20 litran peltisiä jerrykannuja näkee maastureissa kattotelineissä ja takaoviin kiinnitettyinä, mutta ne saattaa houkutella rosvoja, jos joudutaan täysin MadMax skenaarioon. Lisäksi jerrykannulla kantaminen ja tankkaaminen on huonoselkäiselle tuskallista ja osa valuu aina auton kylkeen.

Petteri Haverinen 24.4.2026 21:06

Pitäisikö sun jäädä kotia?
Kyllä dieseliä on myynnissä ja täytä adblue-säiliö Suomessa ja ota 10 litran kannu tai kaksi, jos sinulla on Ducatoalustainen matkis. Sitä kuluu parhaillaan 4 litraa/1000 km.
Mersussa pärjää yhdellä varakannulla.

Heikki Ikonen 25.4.2026 05:42

Kiviä kenkään tuo vielä valtioiden rajat, 🫣 Tulli.
Esim. Suomen rajalla saa olla irto astiassa 10 litraa dieseliä.
Toinen on auton kokonaspaino 3500kg.
Eikhän tuo ollu tuossa Köppä Ukko 😬

Jukka Rajamäki 25.4.2026 07:48

Viime vuosituhannella joskus 70-80-luvulla vielä suositeltiin Euroopan automatkalle mukaan vararenkaan lisäksi jakopäänhihna, katkoja kärjet, sytytstulpat, polttimot, pyyhkijänsulat... aivan kuin oltaisiin menossa Siperiaan.
Tuskinpa se dieseli Euroopasta loppuu, kannattaa vaan tankata silloin kun tankki on suunnilleen puolillaan. Jos adbluen loppumista pelkää niin pari 10L pönttöä mukaan ja esim. Biltemasta paristolla toimiva siirtopumppu niin täyttö on helppoa ja siistiä.

Toivo Koistinen 26.4.2026 08:33

Hyvää euroopan matkaa sinulle Petri. Toivottavasti tilanne tuolla Formusin salmella rauhoittuu, samoinkun Ukrainassa.
Pikkuisen ohi aiheeesta. Käytättekö adblueliuoksen seassa kiteenpoistoainetta. entä pidättekö säiliön aina täytenä.
Tp

Petri Pulli 27.4.2026 20:18

Kiitos vinkeistä. Ostin mainitsemani 54 litran diesel säiliöpumppukärryn. Nyt se on tyhjänä mukana asuntoauton tavaratilassa ja täytetään jos tilanne vaatii. Ajettiin ensin Oulu-Hki ja lautalla Travemunde ja sitten sään vuoksi Ranskan puolta Bolognan kautta Italiaan San Remoon. Kallein tankattu diesel oli 2.29 Bressen lähellä motarilla Ranskassa. Italian puolella tankattiin 206,9 eur per litra Sirmionessa. Kaksi 5l Adblue-pussia otettiin matkaan, ensimmäinen pussi kaadettiin säiliään vasta Italian puolella. Suunnitelma on olla pari viikkoa Gardalla ja sitten Ranskan puolelle Burgundin seudulle pariksi viikoksi ja sitten Elsassiin samoin pariksi viikoksi. Paluu suunniteltu kesäkuun puolivälissä. Toivottavasti 54 l säiliötä ei tarvitse käyttää.

Kiteenpoistoa en ole lisännyt Adbluen sekaan, mutta voisi olla kyllä tarpeen, sillä Adblue-rempasta, jossa vaihdettiin mm. säiliö (n. 600 eur) on aikaa jo nelisen vuotta.

Toivo Koistinen 28.4.2026 06:26

Kiitos Petri vastauksesta. Mitä tapahtui kun piti tehdä se remppa siihen systeemiin. Minä sain kun ostimma tuon, että käytä kiteen poistajaa.
Sain myös ohjetta, että säiliö täytenä, muttakun ei tule niin paljoa ajoja, että se kerkiäisi tyhjetä siinä ajassa etteise alkaisi vanheta säiliössä.
Sillä kyselen näistä asioista, esimerkiksi talviseisonnasta, onko säiliö täynnä, vai miten.
Tp

Petri Pulli 28.4.2026 10:56

Autoni on 2018 mallia 2 litran HDI-dieselmoottorilla. Samaa konetta on sitikan ja pösön henkilöautoissa. Näissä on Boschin tekemä Adblue-järjestelmä, jossa on kiusallinen tyyppivika, että ne särkyy muutamassa vuodessa ihan riippumatta miten niitä käyttää. Näin kävi minullakin, mutta koska tehdastakuu oli jo päättynyt sain vain osittain korjauksen takuun piikkiin. Muistaakseni jouduin n. 600 euroa maksamaan useamman tonnin rempasta. Työtähän Adblue-rempassa on paljon, koska säiliö on hankalassa paikassa ja asentajat joutuvat purkamaan paljon osia pois edestä että pääsevät käsiksi itse Adblue osiin. Kyllähän se aikoinaan melkoisesti harmitti mutta olen jo päässyt siitä yli.

Petri Pulli 28.4.2026 18:21

Nykyään käytän auton huollossa syksyllä ajokauden jälkeen, jolloin laittavat Adblue säiliön täyteen. Nyt tosin en tiedä missä auton huollattaisi kun Kempeleen Best Caravan otti ja meni konkkaan. Paljon on Best Caravania hakuttu mutta hyvä huolto siellä kyllä oli.

Itse kun olen Adblueta lisännyt niin nykyään käytän pussissa niin ei vuoda pitkin auton kylkeä. Kanistereista tahtoo aina vuotaa. Minulla on vielä koronan aikaista Adblueta kanistereissa jemmassa pari 20 litran tonkkaa. Ei niitä varmaan kannata ilman kiteytymisestoainetta käyttää.

Petteri Haverinen 29.4.2026 05:14

Adblue vanhenee reilussa vuodessa ja huonosti tehdyt jo aiemmin.
Jos korona aikaista adblue ainetta vielä aikoo käyttää, niin saa kyllä ongelmia. Turha on syyttää tekniikkaa ongelmista.
Laadukas adblue maksaa reilun 10€/10 litran kanisteri.

Petri Pulli 29.4.2026 14:38

Adblue on ureaa, jota on lantrattu tislatulla vedellä. Jos säilytysastia on avaamaton ja tiivis niin aine ei kärsi säilytyksessä. Minulla jäänyt käyttämättä koska 20 litran tonkasta ikävä kaataa. Vaatisi pumpun, mutta pumppu täytyisi olla uusi ettei siitä irtoa skeidaa sekaan.

Timo Haapanen 29.4.2026 17:22
Petri Pulli

Nykyään käytän auton huollossa syksyllä ajokauden jälkeen, jolloin laittavat Adblue säiliön täyteen. Nyt tosin en tiedä missä auton huollattaisi kun Kempeleen Best Caravan otti ja meni konkkaan. Paljon on Best Caravania hakuttu mutta hyvä huolto siellä kyllä oli.

Itse kun olen Adblueta lisännyt niin nykyään käytän pussissa niin ei vuoda pitkin auton kylkeä. Kanistereista tahtoo aina vuotaa. Minulla on vielä koronan aikaista Adblueta kanistereissa jemmassa pari 20 litran tonkkaa. Ei niitä varmaan kannata ilman kiteytymisestoainetta käyttää.

Pakettiauton huolto onnistuu muuallakin kuin Caravanliikkeissä.

Petteri Haverinen 29.4.2026 18:36
Petri Pulli

Adblue on ureaa, jota on lantrattu tislatulla vedellä. Jos säilytysastia on avaamaton ja tiivis niin aine ei kärsi säilytyksessä. Minulla jäänyt käyttämättä koska 20 litran tonkasta ikävä kaataa. Vaatisi pumpun, mutta pumppu täytyisi olla uusi ettei siitä irtoa skeidaa sekaan.

Adblue astiaan on merkattu viimeinen käyttöpäivä…

Toivo Koistinen 29.4.2026 19:04

Kiitos kommenteista. Sehän se tuossa liuoksessa on, jos laittaa säiliön täyteen, että jos ajaa vähän, kuten me, niin saattaa keritä vanhentua, ja kiteytyy.
Olen kysellyt, jatkaako kiteenpoistoaine käyttöikää, mutta en ole saanut luotettavaa vastausta. Miten käytäytynee sitten se Kemionin uusi defrosta liuos.
Sehän kestää pakkasta, mutta mikä sen käyttöikä, ja eikö ole henkilöautomerkit vielä hyväksyneet, että tohtiiko sitä tilata, ja kaataa volkkariin.
Hankalaa on tuo homma.
Tp

Petteri Haverinen 30.4.2026 08:39
Toivo Koistinen

Kiitos kommenteista. Sehän se tuossa liuoksessa on, jos laittaa säiliön täyteen, että jos ajaa vähän, kuten me, niin saattaa keritä vanhentua, ja kiteytyy.
Olen kysellyt, jatkaako kiteenpoistoaine käyttöikää, mutta en ole saanut luotettavaa vastausta. Miten käytäytynee sitten se Kemionin uusi defrosta liuos.
Sehän kestää pakkasta, mutta mikä sen käyttöikä, ja eikö ole henkilöautomerkit vielä hyväksyneet, että tohtiiko sitä tilata, ja kaataa volkkariin.
Hankalaa on tuo homma.
Tp

Kiteentymisen estoaine nimeomaan jatkaa sitä aineen käyttöikää, kent lisäainetta olen kuullut kehuttavan. Tuo uusi defros ei toimi kaikissa autoissa, sillä anturat eivät tunnista sitä adblue aineeksi.

Kirjoita vastaus

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen.