Cinque Terre

KUKKONEN ESA 31.01.2007 20:10

Onko kenelläkään omakohtaista kokemusta Cinque Terren kylistä? Eritoten olen kiinnostunut kämppäreistä kylien läheisyydessä. Olen seilannut netissä ja leirintäoppaissa tuntitolkulla ja lähin löytämäni kämppäri löytyy Levantosta, kylläkin kohtuu matkan päässä kylistä. Mutta kun kokemus osoittaa, että oppaista ja netistä löytyy vain osa alueista, mitä todellisuudessa on olemassa, kyselen caravanveljien omia kokemuksia, josko löytyisi itse kylistä jotakin. Terveisin Esa Ps. Ensi kesän jälkeen tietoa pitäisi löytyä, kun käymme koluamassa alueen.

ANTTILA MATTI 01.02.2007 16:00

Terve Esa

Olemme olleet pari kertaa Levannossa Camping Acqua Dolcessa ja olemme viihtyneet hyvin. Paikka on aika ahdas ja suosittu joten kannattaa mennä ajoissa että mahtuu sisään. Levannosta pääsee junalla kaikkiin muihin rantakaupunkeihin. Asemalle on alle 1 km matka

Valitettasti minulla ei ole tietoja muiden kylien kämppäreistä.

Terveisin Matti

ALAVIUHKOLA MARKKU E 01.02.2007 16:46

Olimme tuolla samaisella kämppärillä Levannossa nyt loka- marraskuun taitteessa. Viihtyisä ja suosittu paikka kolmessa eri tasossa. Ajo alueelle on kapea ja mutkainen, joten isolla yhdistelmällä tarvitaan useammat silmät. Apua on kuitenkin saatavissa. Levannossa on sesongin aikana neljä muutakin varteenotettavaa kämppäriä, joten valinnanvaraa löytyy... Paikat eivät löytyneet ACSI Eurocampings sivuilta, joten näitten toisten alueiden aukioloaikoja ja nimiä ei ole tiedossani, mutta olivat hyvin merkitty Levannon kaupunkikarttaan ja levähdyspaikan infotauluun. Tie Levantoon moottoritieltä menee Deiva Marinan kautta, jossa sielläkin on kaksi kämppäriä. Löytyvät tuosta ACSI luettelosta. Aqua Dolce alueen reseptionista sai pyytämättä juna-aikataulut paikallisjuniin. Asema kävelymatkan päässä, La Peziaan alle puoli tuntia junalla. Alue on suosittua joten ruuhkaa saattaa sesonkiaikaan olla, mutta aina sinne yksi "reksonankäyttäjä" mahtuu. Hyvää matkaa

PAANANEN PAULI K J 06.02.2007 13:14

Ajeltiin viime kesänä ( lähdettiin Suomesta 03.06.06 ) noilla seuduilla, eli pääsimme Carraraan asti, ja aika loppui, eli oli pakko lähteä ylöspäin. Olimme matkalla muka Espanjaan, mutta kuinka ollakaan Italiaan päädyimme, vietimme muutaman rantalomapäivän Marina di Massassa.

Menomatkalla menimme tuttua Rheinin viinitietä, pääasiassa seudun kruununjalokiveksikin kutsutun Rudesheim am Rheinin & Drosselgassen viinikujan vuoksi. Tälläkertaa menimme viinitielle sisään puolesta välistä, emme siis Koblenzista.

Sitten Sveitsiin, tarkoitus ajaa St. Gotthardin tunnelin kautta. Kannattaa tarkailla tunnelin aukioloa jo etukäteen tienpäällä, ja viimeistään rajalla kysäistä asiaa. Tunneli oli kiinni, joten ajoimme Churin kautta, ja San Bernadinon tunnelia pitkin Zugin ja Zugerseen sivuitse kohti Luzernia.

Luzernin keskustan camping oli aivan täynnä ilmeisesti suositun Pilatus-vuoren takia , jonne olikin menossa isoja vaellus- ja patikointiporukoita. Mutta me jatkoimme matkaa Basel - Milano - Pavia- Tortona - Genova jonne saavuimme suoraan iltapäiväruuhkaan ja keskelle cityä !- Rapallo - Sestri - Deiva Marina. Deiva Marinassa olimme pari yötä aivan rannassa Stelltplazilla, camping Fonaci al Maren portin pielessä. Alkukesästä huolimatta rannikolla oli ihmeen paljon oli väkeä, lähinnä saksalaisia. Ajoimme osan matkaa, ah ! niin upeaa, ja hidasta rantatietä maisemien vuoksi, nousimme välillä motarille, että matka jatkuisi. Rapallon seutuvilla oli monta pikku kylää jossa pysähdyimme. Tässä kohtaa meni tavallisena torstai arkipäivänä 20 km:n matkaan matkailu-autolla noin yksi tunti !

Tarkoitus oli rannikolla pysähtyä ja jäädä Monegliaan, mutta tietyö sekoitti Sestri Levanten kohdalla suunnitelmat. No ensikesänä sitten...

Marina di Massasa olimme Camping Partacia 1, ihan ok ! Carraran marmoria jokapuolella, tietysti ! Italiassa kun ollaan ne paremmat rannat ovat niitä maksullisia, 15 eur, kaksi aikuista ja kaksi aurinkotuolia + päivänvarjo. Massassa oli myös iso publicbeach, joka oli tietenkin ilmainen. Oli muuten aika viileetä, varsinkin iltaisin. Alue tuntui olevan paikallisten suosiossa, ja tunnelmaa riitti MM- jalkapallo otteluiden takia !

Takaisin ajelimme Milanon sivuitse Como - järvelle, ja sieltä Sveitsiin Luganolle, vitsit, että se, siis Lago di Lugano osaa sykähdyttää ! Luganolla olimme Camping Eurocampossa Agnossa. Camping alueita Luganolla on runsaasti, eli on mistä valita.

Luganolta jatkoimme Zurichiin, Sveitsi pelasi tiistaina 13.06.06 kun saavuimme kaupunkiin, ja oli kuin ulkonaliikkumiskielto päällä, siis ei ketään missään. Camping- plaz Zurich Seebucht löytyi helposti. Hinta 41.95 CHF, rantapaikka, vaikka alue oli aivan täynnä, kohtelias ja hyvä palvelu, niinkuin kaikkialla Sveisissä. Lämmintä oli, klo 22.00 mittari näytti + 27 !!

Kotimatkalla poikkesimme, vihdoinkin, Speyerissä !! ja Sinsheimissa !! Monta reissua ollaan ohi menty, mutta nyt ne tuli nähtyä , kyllä kannatti : www.technic-museum.de Meille sattui hyvä tuuri ei ollut ruuhkia, joten kipusimme nousukiidossa olevaan Concordeenkin, se käytävä on muuten 63 metriä pitkä ! muutaman muun turistin kanssa kaikessa rauhassa. Päivä ei oikein riittänyt Sinsheimissa. Speyerissä yksi päivä riitti, oli pakko, vaikka kävimme vielä joka naisen ja tytön must - museossa Der Wilhelmsbaussa, olipa ihana paikka ! Sinsheimissa ja Speyerissä olimme Stelltplazilla, ensin mainitussa Neckarsulmissa tosi hyvä, ihan ilmainen jos ei osta " oblikaattori - tolpasta " palveluja, vieressä maauimala, ja suuri kaunis puisto, kahvila, jne. Speyerissä taas museon hotellin vieressä on hyvä Stelltplaz, tosin parakki huoltorakennus, mutta sekin hyvä ja siisti.

Tulipas selostettua, vähän muutakin kuin kysymääsi asiaa, mutta matkapäiväkirjoista löytyy lisää tietoja, jos jotain vielä haluat kysyä.

terveisin : Arja ( ei Pauli )

SILMUNEN HANNU 04.04.2007 12:35

Hei!Olimme edellis pääsiäisenä patikoimassa pari päivää Cinque Terressa,ja se onkin mielestäni antoisin tapa tutustua alueeseen.Kylien välillä niin rannan tuntumassa kuin ylempänä kukkuloillakin kulkee merkityt vaellusreitit.Poluille pitää ostaa pääsylippu ja sillä pääsee kulkemaan myös aluetta halkovilla junilla ja busseilla,hiukan kalliimpi lippu käy myös laivoihin.Eli systeemi on hirmu kätevä,voit kävellä päivän rantaa pitkin yhteen suuntaan ja illalla palaat junalla takaisin lähtöpaikkan.Emme törmänneet kuin em.leirintäalueihin.Alueen kylät ovat niin ahtaita ettei niihin pääse edes tavallisella autolla,parkkipaikat on jossain kylän ulkopuolella..Alue tuntuu olevan hirmu suosittu, polutkin paikoitellen tosi täynnä porukkaa mutta todella kaunista!Viikonloppuja kannattaa välttää,samoin kaikkia juhlapyhiä. Hyvää matkaa! t.Kaarina Silmunen

KUKKONEN ESA 05.04.2007 20:32

Kiitoksia kaikille vastanneille. Sain mitä kysyinkin, eli niitä omakohtaisia kokemuksia ja näkemyksiä Cingue Terrestä. Pitää toimia niin, kuin vinkkasitte, eli majoittua vaikka Levantoon ja kulkea julkisilla/ apostolilla itse "kyliin". Grazie e buono pasgua t: Esa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.