Bulgaria?

SILMUNEN HANNU 23.01.2008 15:22

Hei, onko kellään kokemuksia Bulgariasta? Olen lukenut vain läpiajoista,valepoliiseista ja Mustanmeren turistipaikoista, mutta kai siellä jotain muutakin on! Perttula pakinoi viime vuoden viimeisessä lehdessä Bulgariasta, ja sama Rila-vuoristo meitäkin kiehtoo. Onko kukaan käynyt? Onko Perttula ainoa,jolla on jotain positiivista sanottavaa maasta?

t.Kaarina

NIKOLA MIKKO 23.01.2008 18:16

Ajettiin läpi kesällä 2005. Oli tarkoitus viipyä muutama päivä.

Turkista tullessa rajalla oli pitkät jonot ja maksullinen desinfiointi(ei kallis). Myos tietullia perättiin, mutta meiltä sitä ei peritty kun näytin Juuso-poikamme invapysäköintilapun. Aikaa jonotuksessa tuhraantui muutama tunti. Autot tarkastettiin aika tarkasti.

Kun jatkoimme eteenpäin tarkastuspisteestä oli edessä kontrolli, jossa meiltä perättiin kuittia suoritetusta tarkastuksesta, jota meille ei kuitenkssn oltu annettu tarkastuksen yhteydessä.

Virkamies vaati meitä palaamaan tarkastusjonoon. Nostin pahan, voimasanoilla höystetyn, metelin suomen kielellä jolloin virkamies heltyi ja pääsimme jatkamaan matkaa ilman jonotusta tai lahjusta.

Kesäkuun toisella viikolla ei reitillemme sattunut yhtään avoinna olevaa leirintäaluetta, vaikka mukanamme olevien leirintäoppaiden mukaan niitä olisi pitänyt olla.

Ihmettelimme vaimoni kanssa myös suurten kaupunkien ulkopuolella, tien varressa toimivien "lihakauppiaiden" suurta määrää.

Yövyimme yhden yön vuoristossa erään pienen huoltoaseman edessä ja toisen Albenassa vielä siltä kesältä suljettuna olevan hotellin pihalla. Saimme myös luvan käydä suihkussa viereisessä hotellissa pientä korvausta vastaan.

Leirintäalueiden puutteen vuoksi jatkoimme pikaisesti Romaniaan jossa leirintäpalvelut pelasivat paljon paremmin.

Romanian vastaisella rajalla, Bulgarian puolella, muodollisuudet kestivät vain muutaman minuutin. Jonoja ei ollut. Kysyivät maksukuittia tietullista. Näytimme invamerkin. Toivottivat ystävällisesti hyvää matkaa.

Aion vielä palata Bulgariaan, koska ihmiset olivat ystävällisiä hinnat polttoainetta lukuunottamatta edulliset ja maa milenkiintoinen. Tiestö oli myoskin reitillämme ihan hyvässä kunnossa.

Varmistan kuitenkin etukäteen leirintäpalvelujen saatavuuden vierailuajankohtanani.

Mikko

p.s. Tietulli olisi ollut ehkä parin kympin luokkaa, joten sen takia ei kenenkään kannata jättää maata väliin.

SILMUNEN HANNU 23.01.2008 18:31

Kiitos viestistä ja arvaa mitä! Me olimme viime kesänä Romaniassa 11pvää ja löysimme YHDEN avoimen leirintäalueen! Taitavat olla jossain muualla kuin Maramuresissa,vaikka kyllä ihan kohtalaisen lenkin teimme kaikkinensa...:) Mutta kovasti maahan tykästyimme.

t.Kaarina

SILMUNEN HANNU 23.01.2008 18:33

Ps.Oikeastaan sanoitkin viestissäsi sen tärkeimmän mitä halusin kuulla, eli että ihmiset olivat ystävällisiä!

NIKOLA MIKKO 23.01.2008 18:51

Elämä on matka. Matkailu on elämää. Ystävällisyys pelastaa päivän!

Mikko

EHOJOKI-KOSKINEN TUIRE 24.01.2008 15:25

Hei! Kyselit Bulgarian kuulumisia.Olimme reissussa asuntoautolla v 2006 ja ajoimme läpi Baltian ja Unkarista Serbiaan.Siellä ei kovin monia campinkeja löytynyt ja yövyimmekin mm. rekkaparkissa, joka oli suojattu puomeilla ja vartioitu.(2e)Maan läpiajo maksoi tietullien osalta n 100e!!!!Bulgariaan tulimme Nizin kautta.Se tieosuus oli karmaiseva...keskeneräisiä tunneleita tietyötä,sortuneita tienreunoja jne.Kuulimme myöh.,että se on ollut samanlaisessa kunnossa vuosia....!No Sofian "kehätie" osoittautui toivottomaksi, ajonopeus n30km/tunnissa(perjantai-iltapäivä).Sozopolissa(upea pieni kaupunki Mustanmeren rannalla) löytyi camping Camping Kawatzi,joka oli paremmat päivänsä nähnyt saniteettitiloiltaan. Wc:t alkeelliset ja suihkut.Tiskipuoli siisti.Ravintolat ja ranta ja looshit autolle olivat siistit. Nessebarin muinaiskaupunki matkan varrella.Albenassa myös camp.tilat surkeat. Suihkumahd. kamala.Kaupunki itsessään mukava ja siisti turistikaupunki.Puksujuna vei upealle rannalle, jos ei halunnut kavellä.Kaupunkiin pääsi as.autolla "ilmaiseksi"puomien läpi,koska camping sijaitsi aivan niiden vieressä.Brasowin kaupungin laitamilla Transilvaniassa oli seur.camping:Darste!Tosi upea:uudet saniteettitilat, hieno ravintola mm. häät mennessämme alueelle.Brasow on näkemisen arvoinen kaupunki Draculan "kotilinnan" läheisyydessä.Sosittelen Mustanmeren rannikkoa muillekin.Romaniaan jatkoimme Constantaan ja sieltä sisämaahan Cluj Napoca ja Oradea ja takaisin Unkarin Pyspokladanyn kaupungin upean camping Aranyan( useine thermoaltaineen )kautta kotia kohti...n.5 viikoa reissussa ja nyt taas jo kaihoaa matkalle,mutta ne työt...??!! Mukavia ja seikkailurikkaita matkoja kaikille t:Tuire

VILLANEN HEIKKI 24.01.2008 20:10

Ajeltiin viime syksynä vähän yli kaksi kuukautta Itä-Euroopassa ja Aasiassa. Romaniassa ja Bulgariassa olimme neljättä kertaa. Romaniasta menimme Serbiaan Turnu Severistä länteen Tonavan ylittävän padon kautta. Serbian tulli leimasi passit ja otti tiedot Green Cardista. Ei muuta tarkastusta. Serbian puolella tiet olivat hyvässä kunnossa. Kylät olivat vauraan näköisiä verrattuna Romaniaan ja Bulgariaan. Tonavan rannalla oli leirialueita. Bulgarian tullissa oli desinfiointimaksu 5 euroa. Tietulli olisi maksanut yli 3,5 tonniselta 33 euroa 7 vrk, mutta tullimies totesi itse sen kohtuuttomaksi ja otti vain 13 euroa kuitilla. Tonavan ranta Bulgarian puolella oli täynnä ränsistyneitä kyliä ja pikkutiet reikäisiä. Päätiet olivat hyvässä kunnossa. Avoimia leirintäalueita ei löydetty, mutta yövyttiin rekkaparkeissa muutamalla eurolla. Rusesta tultiin takaisin Romaniaan. Siltamaksu oli 13 euroa. Bugarestissä oli hyvä leirialue n.12 km keskustasta. Sitä oli hieman vaikea löytää, kun ei ollut muita opasteita kuin aivan portin kohdalla. Poika lähti lentäen kotiin jatkamaan opiskeluaan ja me takaisin Bulgariaan. Vesisateessa ei tarvinnut maksaa desifiointimaksua. Drjanovassa oli poliisit tien varressa tutkan kanssa. Kysyttiin heiltä campingia ja he neuvoivat 4 km päässä olevalle Campin Strinavalle. Siellä oli pari enkku m-autoa ja bulgarialaisia bungaloveissa. Sipkan solan tie kulkee 1325m:n korkeudessa ja sen huipulla on 1877-sodan muistomerkki. Siellä on myös muistomerkki Suomen kaartille, joka kärsi vilua ja nälkää Balkkanin sodassa taistellessaan Venäjän armeijan mukana turkkilaisia vastaan. Bulgarialaiset muistavat sen vieläkin ja kohtelevat suomalaisia veljinään. Aikaisemmalla käynnillä muistomerkin P-paikalla kioskin pitäjät varoittelivat jättämästä autoa yksin sinne ryöstelevien mustalaisten vuoksi. Bulgariassa kaikki sanoivat, että meidät varmasti ryöstetään Romaniassa ja Romaniassa taas päinvastoin. Kummassakaan maassa ei ollut ongelmia. Turkista takaisin tullessa Bulgariaan oli Turkin tullin tietokone mennyt rikki eikä kukaan päässyt tullista läpi ennenkuin uusi kone tuotiin Istanbulista. Jonot olivat valtavat, mutta kun näytimme tullipäällikölle Suomen passeja niin päästiin ensimmäisinä läpi anteeksi pyyntöjen saattelemana. Bulgarian tulli ohjasi meidät jonon ohitse ja katsoi vain passit. Desinfiointimaksu 2 euroa. Tietarrakopilla näytin vain Green Cardin ja selvittiin 5 euron tiemaksulla. Ajettiin pimeässä pikkutietä kohti Mustaamerta. Pikkukylässä käytiin syömässä Mehanassa. Yhteistä kieltä ei ollut, mutta emäntä järjesti meille ilmaisen pihaparkin aidan sisäpuolelta. Saimme käyttää myös heidän WC:tä yöllä. Sunny Beachilta ja Nessebarista ei löydetty avoinna olevia leirialueita. Eräs mies vei meidät 10 km Burgasiin päin olevalle pienen pienelle leirialueelle. Sen isäntä toi ensimmäiseksi minulle ruusun. Alueelle mahtui juuri ja juuri neljä matkailuautoa. Bungaloveja oli muutama. Ruoka alueella oli hyvää ja halpaa. Sain isännältä siellä olomme aikana kaiken kaikkiaan neljä ruusua eri tilanteissa. Ajoimme Burgasista Sofiaan hyväkuntoisia teitä pitkin ja sitten taas Serbian kautta Romaniaan. Bulgarialaiset ihmiset ovat tosi ystävällistä väkeä ainakin suomalaisia kohtaan ja avuliaita. Maassa on paljon köyhyyttä, mutta paljon nähtävää ja koettavaa, kuten esim. Rilan luostari ja Ruusulaakso. Tulipa tästä pitkä juttu, mutta Kaarina tiedät s-postiosoitteeni, jos haluat matkakertomuksemme. t. Anneli

SILMUNEN HANNU 26.01.2008 12:30

Kiitos Tuire ja Anneli! Romaniasta ja leirintäalueiden vähäisyydestä meillä on kokemuksia viime kesältä.!11 siellä viettämäämme päivää oli niin positiivinen kokemus,että mieli tekee jatkaa "itään" tutustumista,ajatuksena käydä ainakin Istanbulissa saakka.

Kiitollisena Anneli otan vastaan mielenkiintoisia matkakertomuksiasijos vain jaksat lähettää!

Terveisin Kaarina

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.