Apu tarpeen !

Roman Nikkinen 10.09.2017 08:52

Moi !
Paniikin paikka. Lähdettiin vaimon kanssa ajelemaan tänne eurooppaan. Mukavaa on ollut. Nyt kuitenkin iso probleema kolahti kohdalle. Tatra vuoristoa ajellessa, jarrut kuumenivat melko kuumiksi. Luultavasti sen seurauksena takapään laakerit viottuivat. Molempien takarenkaiden kapseleiden, ja vanteiden välistä tulee n. 2 cm leveä vaseliinivana. Nyt yritän nilkutella johonkin korjaamoon luultavasti laakerin vaihdolle....?. Toistaiseksi en mitään konkreettista vaikutusta ole huomannut.
Mikähän vaiva voisi olla. Onko kellään kokemusta korjaamoista tai hinta tasosta täällä unkarissa (ollaan budabestin nurkalla parkeissa), tsekeissä tai puolassa. Korjaamo pitäis olla reitin varrella.
Ollaan menossa seuraavaksi budabestiin sitten tsekkeihin, puolaan ja saksaan. Jos vaan päästään...
Niin ja vehkeenä Dukaton (2.8) alustalla interg. 3500 kg painava Hymer. Vm 2001 ja ajeltu 120 000km.
Nyt kyllä vinkit ja apu olis tarpeen.
Karavaanarit vuodesta 1996.
Nikkiset

Matti Janhonen 10.09.2017 10:55

Älähän panikoi, siinä tekee monasti pahoja virheitä ja aiheuttaa tarpeetonta rahanmenoa.
Sorry kun vastaus viipyi mutta se johtu siitä, että sähkökatko k-le vei valmiin vastauksen bittiien taivaaseen.

Ducaton takapään laakerit on pyörän navassa olevat kartiorullalaakerit.
En pidä todennäköisenä, että ne on kertalaakista menneet rasvavuodosta huolimatta ajokelvottomiksi.
Rasvavuoto näyttää usein suurelta, mutta ei sitä todellisuudessa ole.

Navan ulkopuolelle rasvaa voi päästä navasta vain kahtaa kautta.
Joko navan stefasta tai rasvakupista joka suojaa laakerien kiristysmutteria.
Kuvauksesi perusteella kapselin puolelle tullut rasva on tullut rasvakupista, joka on joko huonosti kiinnitetty tai kokonaan irti ja kun rasva on kuumentuntunut sitä on tullut navasta ulos.

Kun kampeat vaikka ruuvimesselillä pölykapselin irti niin todennäköisesti näet heti vuotokohdan.
Jos sinulla on tunkki mukana niin nosta pyörä ylös, vapauta käsijarru (pyötäkiilat) ja koeta
-onko laakereissa sivuttaisvälystä (todetaan rengasta heiluttelemalla sivusuunassa.)
-onko laakerissa päittäsvälystä ja
-kuulukko pyörää pyöritettäessä krahinaa tai muuta poikkeavaa ääntä.
Eli niin kun katsastusmies tekee.
Jos pyörä pyörii suhtkoht herkästi eikä suuria välyksiä ole niin autolla voi ajaa korjaamolle laakerien tarkastusta varten

En oikein usko, että laakerit on niin vahingoittuneet, etteikö autolla voi korjaamolle ajaa.
Kun ajat autolla niin tarkaille välillä kädellä lämpiääkö napa mrkittävästi ajon aikana.
Aina se vähän lämpiää mutta kuuma se ei saa olla kun kovien jarrutusten jälkeen.

Takapään laakereihin voi myös lisätä rasvaa, mutta sitä ennen täytyy akselin päässä oleva muuteri irrottaa ja poista sen alta laatta, jonka jälkeen laakerihin voi painaa lisää rasvaa. Tässä vain on ongelmana se, että työtyy tietää mihin kireyteen mutteri kiristetään, koska siitä säädetään laakerin välys.

Takalaakerien vaihto ei osaavalle asentajalle ole vaikea tehtävä, ja vie aikaa 2-3 tuntia. eikä uudet laakeritkaan ja uusi stefa paljon kustanna.

Lähellä olevia korjaamoja saat esiin mm. googlemapista tai navista.

Samalla tulee tarkastaa, että jarrut on kunnossa, eivätkä laahaa päällä.

Koko ongelma voi olla syntynyt myös siitä, että autoon on vaihdettu takapään laakerit ja siinä yhteydessä napa täytetty piripintaan vaseliinilla. Tätä ei saa koskaan tehdä. Kun vaseliini jostain syyytä lämpenee niin rasvalla täytetyyn napaan syntyy painetta ja jostain paine alkaa rasvaa ulos painaa ja ne paikkat on rasvakupin reunat tai stefa.

Toivottavasti tästä on jotain apua teille.















Timo Haapanen 10.09.2017 11:21

Mun mielestäni ei laakereille välttämättä ole tapahtunut mitään. Lämmennyttä rasvaa on tullut ulos mutta sitä varmaankin on laakerissa vielä jäljellä. Itse jatkaisin reissua normaalisti ja aina ajon jälkeen kokeilisin onko laakeri kuumennut, ellei niin menoksi vaan.

Vioittuneen laakerin tunnistaa helposti Matin neuvolla. Pyörä ylös ja jos kädellä pyörittäessä tuntuu ja kuuluu kahinaa on laakerissa vikaa. Viallisellakin laakerilla kulkee parhaillaankin kymmeniä tuhansia autoja ympäri maailman eikä omistajat tiedä asiasta mitään.

@timppa

Markku Hämäläinen 10.09.2017 11:44

Hyviä ohjeita, älä kuitenkaan tee Matin ohjeen mukaan
"Kun kampeat vaikka ruuvimesselillä pölykapselin irti niin todennäköisesti näet heti vuotokohdan."

Ducatossa kun pölykapselit ovat kiinni pyöränpulteilla, joista pitää avata neljä saadakseen sen irti.
Tuossa mallissa se viimeinen pultti jota ei tarvitse irrottaa saadakseen pölykapselin pois on venttiilin kohdalla (uudemmissa vastapäätä)

Toivottavasti tuosta Nikkisten sinänsä pysäyttävästä kokemuksesta muutkin ottavat oppia, eivätkä tule vuoristosta alas jarrujen, vaan moottorin hidastuksella.

Tuolta saat apua missä on korjaamoja.
http://www.mopar.eu/camper/fi/huoltopalvelu-asiakas/asiakaspalvelu

Roman Nikkinen 10.09.2017 12:09

Törkeen, kauheen isot kiitokset teille jokaiselle.
Reissufiilis kalahti heti kattoon.
Ei enää paniikkia, ja KIITOS (!) vielä kerran teille jokaiselle.
Nikkiset (104622).
Ps. Lämpö Budassa n.25 astetta.

Seppo Yliniemi 10.09.2017 14:18

Pitkissä laskuissa olen käyttänyt mahollisimma pientävaihdetts ja painanut jarrua vasta kun kierrokset on korkeaksi moottorissa ,jarruttanut voimakkaammin että vauhti pudonnut ja tietenkin kierrokset moottorissa myös.
Jarrut pääsee jähtyyn kun löysää välillä,jos jarrutta koko ajan kevyesti jäähtymistä ei tuu ollenkaan.
Kun seuraa paikallisten ajoa vuoristossa niin kyllä heillä jarruvalot sammuu välillä .

Matti Janhonen 10.09.2017 14:49

Kiitos Markku oikaisusta. Tuota irrotuksen vaikeutusta en tiennytkään.

Niille joiden autossa on vielä kapselit kiinni jousilla kannattaa tehdä kapseleihin lisävarmistus.
Itse olen porannut kapseleihin kaksi pientä reikää vierekkäin ja avannut reikien välin ja vetänyt reikien kautta pölykapselit kahdella nippusiteellä kiinni vanteeseen.
Pujottamisen helpottamiseksi niippusiteiden tulee olla pitkiä ja kun on kapseli on kiristetty paikalleen niin sivuleikkureilla liika pois.
Kun kapseli täytyy irrottaa niin tarvitaan vain kaksi sivuleikkurin napsautusta ja kapselin voi kammeta irti.
Jos nippusiteen vaalea väri ei käy niin nippusiteen voi maalata vannemaalilla ennen pujotusta.

Noissa pitkissä laskuissa kannattaa käyttää rekkamiesten ajotyyliä.
Vauhti tapetaan tarvitaessa lyhyillä voimakkailla jarrutuksilla, ja välillä jarrujen annetaan jäähtyä samalla kun käytetään moottorijarrutusta. Rekkojen jarruvaloja tarkkailemalla löytyy ajotyyli jossa jarrut ei pala.


Seppo Yliniemi 10.09.2017 15:28

Taitaa nykyään rekoissa isojenmäkien maissa lisäjarruna pakokaasu ja magneetti jarrut.

Timo Haapanen 10.09.2017 15:59

Aloittajan autossa ei taida olla lukkiutumattomia jarruja joten siellä taka-akselilla on kuorman mukaan säätyvä venttiili. Jos auton perä on ajan saatossa painunut ottavat takajarrut liian paljon kiinni verrattuna etujarruihin. Tällöin lämpenemistä tulee herkästi, rumpujarrutkin siellä on, rumpu ei jäähdy siten kun levy. Jarrutustehokin on huono.

Tämä tietysti arvailua.

@timppa

Mika Joona 10.09.2017 19:19

Hei

Onko sulla mukana Fiatin euroopan laajuinen huoltopisteiden kirja mukana?
Jos on niin sieltä löydät lähimmän Fiat huollot osoitteeneen. Osoite naviin niin löytyy helposti.

Jos ei niin Fiat huoltoa löytyi Googlen kautta:
Fiat szerviz Budapest
Budapest, Bojtár u. 36, 1037 Unkari

FIAT Schiller
1142 Budapest, Tengerszem utca 59/A, Unkari

Fiat Gyulai
Budapest, Hajdúcsárda u. 2, 1173 Unkari


Mika

Roman Nikkinen 12.09.2017 17:00

Moi kaikille !
Vielä kerran kiitos kaille apua antaneille.
Vein auton täällä Budabestissä fiatin huoltoliikkeeseen (fiat schiller), jonka Joona antoi. Kävin myös muutamassa muussakin, mutta auton koko oli muille liikaa. Niin kuin täällä palstalla arveltiin, vika löytyi vaseliinin määrästä ja laadusta. Useampi asentaja tuli ihmettelemään määrää, ja sitä poistettiin ainakin " kourallinen ". Laakerit poistettiin ja ne sekä navat putsattiin. Sen jälkeen laitettiin uudet kunnolliset vaseliinit, joiden lämmön kestävyys on parempi. Kustannus parin tunnin työstä oli n 65 euroa (sisältäen uudet vaseliinit ). Aika kohtuullinen hinta.
Nyt matka jatkuu hyvällä viilingillä kohti Prahaa.
Nikkiset.

Ari Knuutila 13.09.2017 20:35

Moi Nikkiset
Olisin halunnut tietää mistä kohtaa Tatran ylititte.
Heinäkuussa tuli testattua Tatralla vuoristo ajamista...

Ari Hakali

Sakari Pasinen 14.09.2017 12:42

Pitkä alamäki
Pitkä alamäki ajetaan alas samalla tai pienemmällä vaihteella kuin se käsivaihteella ajettaisiin ylös. SP

Timo Haapanen 14.09.2017 13:16

Ei riitä pieni vaihde jyrkissä laskuissa, pakko on jarruttaa myös. Itse toissa keväänä kuumentelin etujarruja Italiassa, kakkosellakin kiihtyi vaan.

@timppa

Pia Stenvik 15.09.2017 09:02

Me ylitettiin Tatra reilu viikko sitten, kun mentiin Krakovasta Budapestiin. Moottorilla jarrutettiin ja kakkosellakin välillä kiihtyi, pakko polkaista välillä nopeasti jarruakin. Ihan OK reitti silti. Meillä Hymerissä (Fiatin alusta 2008) jarrujen varoitusvalo syttyy helposti jo pelkästään siitä, että ajaa jyrkkää mäkeä alaspäin. Koski jarruihin tai ei. Sammuu kyllä itsekseen tasaisella. Auto tullut juuri huollosta. Nyt on ajettu muutama päivä vähän tasaisempaa eli Kroatian rannikkoa ja lepäillään Murterissa. Keli kohdillaan!

Timo Haapanen 15.09.2017 10:12

Kurkaappa Pia jarrunestesäilön nestepinta. Näkee siitä muovipurkin kyljestä mihinkään koskematta. Ei haittaa vaikka olisi alarajassa kun ei paljon alle ole.

@timppa

Pia Stenvik 15.09.2017 17:52

Kiitos vinkistä! En siis itse ymmärrä autoista mitään (ajan kyllä), mutta mies sanoi tarkistaneensa jarrunesteen ennen lähtöä. Just siksi koska vilkuttelivaloa jo edellisessä reissussa. Tarkisti nyt uudelleen ja nestepinta lähempänä ylä- kuin alarajaa. Eli kaikki kunnossa, uskoisin.

Sakari Pasinen 16.09.2017 17:02

Jos kakkonen ei riitä, niin sitten ykkösellä. Toki välillä jarruakin.
SP

Roman Nikkinen 04.05.2019 20:06

Viimeksi jäi viimeiseen viestiin vastaamatta. En enää muista miksi, mutta luultavasti siksi että en osannut tarpeeksi tarkkaan yksilöidä käyttämäämme reittiä...
Nyt kun luin muutaman vuoden jälkeen taas viestiketjua jonka aikoinaan aloitin, sain taas tunteet mieleeni (joita silloin tunsin). En voi olla kiittämättä teistä jokaista jotka silloin autoitte meidän perhettä. Se mitä silloin teitte osallistumalla meidän "hätätilanteeseen" oli meille erittäin merkityksellistä. Vinkeillä tekniikan suhteen, linkeillä korjaamoista jne. autoitte meitä konkreettisesti.
Kun vastaatte ja otatte osaa tuntemattomien ihmisten huoliin, teette isoja asioita.
Toivon että voin joskus auttaa ihmisiä samoin kun te autoitte meitä.
KIITOS!
Roman Nikkinen.
104622.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.