Antakaa vinkkejä Norjan reissuun

MONONEN MAIRE 23.05.2007 08:53

Moikka! Olemme lähdössä juhannusviikolla ajelemaan asuntoautolla Norjaan. Suunnitelmissa olisi suunnata ensin Kapellskäristä Ruotsin läpi mahdollisimman suoraan Trondheimin suuntaan. Onko siellä päin minkälaisia leirintäalueita? Voiko levähdyspaikoilla yöpyä? Kolemusta asuntoautoilusta on vasta viime kesältä, ajelimme Viron länsirannikkoa alaspäin, aina Latviaan, Usmajärvelle. Hyvin meni se reissu mutta nyt taas jännittää uusi maa. Kaikki vinkit on tervetulleita.

HYTÖNEN RAIMO 23.05.2007 10:01

Valitettavasti Norjan valtion matkailutoimisto on lakkautettu Helsingistä, joten tietoa löytyy lähinnä Internetistä. Ohessa eräs linkki avuksi matkasuunnitteluun http://www.kolumbus.fi/matti.gronroos/norjafaq.html

Yleisesti ottaen Norja on haastava, kaunis ja kallis matkailumaa. Palvelut maksavat hunajaa ja esimerkiksi suomalaisen kaasupullon vaihto/täyttö on melkoista sattumankauppaa. Niinpä eväät kannattaa ostaa Suomesta tai Ruotsista ja lähteä matkaan täysin kaasuvarannoin. Tosin eihän sitä kaasua kesällä niin kovin paljon kulu, mutta jos satut olemaan jossakin tuulisella Jäämeren rannalla ja tuuli kääntyy pohjoiseen, niin lämmitystä voi tarvita kesälläkin.

TERVO JARI 23.05.2007 19:45

http://www.naf.no/eway/default.aspx?pid=288&trg=Contents_4806&Contents_4806=4821:257705::0:4930:3:::0:0&WT.svl=read

Löysin tällaisen katalookin 8-caravanista, oli vino pino hyllyllä ja vieressä lappu ota tästä. Oli Suomenkielinenkin osio . . .

Jari

Ps. Muutama linkki: http://www.norja.fi/

http://www.wunderground.com/global/stations/01161.html

http://www.tyrskyturska.net/

http://www.thorheim.no/Skibotnkart.htm

SILMUNEN HANNU 23.05.2007 22:04

Heippa! Haluaisin hiukan purkaa tuota "norja on kallis maa"-myyttiä.Me nuorempina aina niinä kesinä kun oli rahasta erityisen tiukkaa,suuntasimme nimenomaan Norjaan,kun "eurooppaan" menemiselle ei ollut tarpeeksi rahaa! Tämä perustuu siihen että meille ainakin Norja on 100prosenttisesti ulkoilu,retkeily ja luonto-kohde,eikä luonnossa liikkuminen ja upeista maisemista nauttiminen maksa mitään!(Valaitakin olemme nähneet ilman safareita.)Meidän kokemustemme perusteella ei siellä ole juuri mitään,parin kaupungin lisäksi,missä rahojaan voisi kuluttaa.Kaupatkin menevät viideltä kiinni ja kahviloita saa oikein etsimällä etsiä:)Onneksi.Toki ravintola-ruoka maksaa mutta leirintäalueet on ihan normaalin hintaisia. Yöpyä voi missä vaan mikäli sitä ei ole kielletty,joillakin levikkeillä on kieltomerkit ja ne kannattaa ottaa tosissaan.Norja tuntuu hyvin turvalliselta maalta mutta aina meillä on hälytys päällä ja etuovet ketjulla toisissaan kiinni,passipussi tyynyn alla eikä ohjaamossa mitään houkuttelevaa näkyvillä,siis kun yövymme muualla kuin leirintäalueella. Erityistä Norjassa on ajamisen kannalta hitaasti ajettavat,paikoin hyvin kapeat ja mutkaiset tiet.Ja korkeuserot,alas tullessa pitää jarruttaa moottorilla,käyttää samaa vaihdetta kuin millä mäen menisi ylöskin päin.Jotkut tunnelit,sillat ja kaupunkien sisääntuloväylät ovat maksullisia,samoin lautat mitkä toimivat tien jatkeena. Ihmiset ovat ystävällisiä mutta hiukan ujoja ja englantia puhutaan hyvin.Vaellus-reittejä,parin tunnin retkistä monen päivän reissuihihin,on todella paljon,patikointi lienee norjalaisten ykkösharrastus.usein reitit lähtevät ihan tien vierestä,missä on info-taulu ja toisinaan p-paikka. Kaiken kaikkiaan upea maa jos on kiinnostunut luonnosta! Hyvää matkaa! t.kaarina

HYTÖNEN RAIMO 23.05.2007 22:20

Tietysti kaikki maat ovat halpoja, jos niistä ei osta mitään! Tätä juuri tarkoitin, kun kehoitin ostamaan eväät Suomesta tai Ruotsista.

Mutta esimerkiksi polttoaine on Norjassa kallista, samoin kaikki huolto- ja korjaustoiminta. Esimerkiksi Karigasniemessä sijaitseva (seilosen) korjaamo elää miltei yksistään norjalaisilla asiakkailla, kun Suomessa auton korjaaminen on niin paljon halvempaa. Samoin kyseisen kylän kaupat (T-Market Härkönen, Tenohalli), joista norjalaiset ostavat hulluna lihaa ja muita elintarvikkeita. Tai yhtä hyvin vertailukohdaksi voidaan ottaa Kilpisjärvi, jonka norjalainen "mökkikylä" pitää kulutuksellaan kylän toimintoja yllä (tuottaen siinä sivussa merkittävän meluhaitan rälläämällä päivät pitkät ja väliin yötkin suurilla superkelkoillaan).

Mitä sitten turvallisuuteen tulee, niin toistaiseksi Norja on ainoa maa, jossa olen tullut (tai tarkemmin sanoen matkailuautomme tuli poissaollessamme) ryövätyksi.

HALMEENMÄKI JUHANI 23.05.2007 22:24

Oliskohan tästä mitään apua:

http://www.caravan-lehti.fi/verkkolehti/?ARTICLE_NUM=24023

SILMUNEN HANNU 23.05.2007 23:09

Ei kirjoitukseni ollut ketään vastaan,vaan ihan sitä yleistä "norja on kallis maa"-ilmapiiriä kohtaan.Halusin tuoda esille sen,että Norjan vetovoima perustuu sellaisiin asioihin,mitkä ei maksa mitään.Ja vaikka olemme todella minimaalisella budjetilla siellä liikuneet,ei mikään ole jäänyt kaihertamaan mieltä,että kunpa tuohon olisi ollut varaa...toisin kuin vaikka Ranskassa ja Ialiassa,mitkä pursuavat houkuttelevia ravintoloita,maksullisia linnoja,museoita jne. Meidän autoon on muuten murtauduttu Helsingissä hienon hotellin parkkihallissa,suoraan valvontakameran alla:) Aurinkoista kesää,t.Kaarina

MONONEN MAIRE 24.05.2007 08:09

On tosiaankin mukavaa lähteä reissuun, varsinkin kun emme ole Norjassa koskaan käyneet, ja tämä asuntoautolla matkaaminen on suhteellisen uusi juttu. Olimmekin miettineet että ostamme täältä kotoa jo vähän "kuivamuonaa" autoon ja kaasut tosiaankin varmaan. Osaako kukaan kertoa minkälaiset säät tuohon aikaan vallitsee sillä seudulla? Kannattaa varmaan varata lämmin ulkoilupuku mukaan. Tuo oli hyvä vinkki tuo ketju etuovien välissä, eipähän tule kukaan sisään ihan helposti. Ihanaa tässä reissaamisessa on se että jo suunnitteleminenkin on iso osa sen matkan nautintoa :)

SILMUNEN HANNU 24.05.2007 16:34

Uusi maa on aina jännä juttu! Meillä on Norjassa vuodenajasta riippumatta mukana urheilukerrastot,fleesit ja goreteksit,vaelluskengät,pipot ja tumput.Heinäkuussakin on koko repertuaari ollut käytössä,mutta kyllä sortseissakin on kuljettu:) Siellä sää vaihtelee tyyliin tunturin toisella puolella kesä,toisella talvi tai vähintään sade ja sumu,kun toisella paistaa lämpimästi aurinko.Meillä muuten on vielä matkustamon ovessa siaäpuolella puukalikka työnnettynä kahvan läpi,niin että ovea ei ulkopuolelta saa auki vaikka lukon murtaisikin. Meillä on vielä suunnittelu vähän vaiheessa kun kiinnostaa Romania ja Ulko-Hebridit...ja lähtö 10.6... Hyvät reissut! t.Kaarina

TERVO JARI 24.05.2007 19:11

Norjassa pitää vermeet kettingeillä kiinni laittaa ? ?

Taitaa olla että nuot tapaukset missä on murtauduttu/yritetty murtautua on tapahtuneet ns. puskaparkeissa . . .Niitä huumehörhöi löytyy varmaannii täältä kotipuolestakin siinä missä Norjastakin . . .

Itselläni, sen mitä nyt on kokemusta Norjan leirintäalueista, turvallisia ovat . . .

Käytä noita NAF:in alueita, ovat hyvinhoidettuja ja vartioituja . . . En tosin ole vieraillut jokaisella niistä mutta ne missä olen käynyt, siistejä ja muutoinkin "kivoja".

Laskekaapa nyt tarkemmin sitä polttonesteen hintaa. . . Ei se nyt ole mitenkään mahdottoman paljon kalliimpaa, "kurssi" tekee siitä vaan kalliimman tuntoista . . .

Ruokapuolikaan ei ole ongelma . . . Ei ole pakko ostaa "sitä kalleinta" ja se Norjalainen leipä . . Tosi hyvää . . .( No toinen tykkää äitistä toinen tyttärestä mutta usko tai älä, löytyy joku viel joka tykkää anopista . . . leipää on moneen makuun ) . . .

Maassa maan tavat ja hinnat . . .

Jari

TERVO JARI 24.05.2007 19:33

No kyllä noi NAF:in paikatkin on OK, mut "tarkoitin" Norjan "sisarjärjestöö",pikku kopio jossa pieni muistutus SFC:n "luomista" eduista": www.norskcaravanclub.no Norsk Caravan Clubin kanssa on tehty yhteistyösopimus, joka oikeuttaa SF-Caravanin jäsenen leiriytymään järjestön alueella jäsenetuhintaan Linkistä:http://karavaanarit-fi.directo.fi/karavaanimatkailu/matkalla_ulkomaille/euroopan_maatietoa/norja/

Kantsii lukea "omiakin sivuja", niiltä löytyy apuva . . .

Jari

SILMUNEN HANNU 24.05.2007 19:55

Niin, me laitetaan noi "turvavehkeet" aina ja kaikkialla päälle,kun nukutaan leirintäalueiden ulkopuolella.Ja kun auto jätetään parkkiin,mihin vaan.Ettei tarvi joka kerta erikseen miettiä onko nyt"turvallista" vai ei.Eikä sitten katua jälkeenpäin et miksei laitettu... t.Kaarina

KOIVISTO REIJO O 24.05.2007 20:48

Moikka! Mites vaunun kanssa pohjois Norjassa, olis tarkoitus lähteä viikko ennen juhannusta Näätämön kautta johonkin Tana Bru tienoille ja jättää vaunu päiväksi ja "kiertää" Varangin niemimaa. Miten kannaatta lukita ja mihin jättää vaunu? Ilmeisesti johonkin paikalliselle leirintä aluelle?

Reijo

TIKKANEN MIRJA 24.05.2007 21:02

Me ajettiin Tana Bru ohi että heilahti, siellä ei ollu mitään maisemia. Vie Pykeijaan vaunu, siellä on ainakin Suomea puhuva Elsa joka ottaa karavaanareita vastaan. Omistaa siellä matkailupaikan. Toinen vaihtoehto viedä jonkun huoltsikan pihaan ja käydä reilusti kysymässä ensin saako jättää/voivatko katsoa perään. Sinuna minä ottasin vaunun perään ja menisin Hamningsbergiin asti ja piipahtaisin Vuoreijassa. Tie on ihan ok, mitä nyt paikalliset kaahaa aika lujaa =)

Ja lämmintä vaatetta sitten mukaan sinne. Ku me mentiin Vesisaareen oli Utsjoella 28 mutta Vesisaaressa jotain 11 astetta. Huima ero mutta maisemat korvasivat kaiken! Ainakin Vesisaaressa on leirintäalue ja käy ihmeessä Lintukalliolla heittään uistinta. Veikkaanpa että Lintukalliolla voi olla muitakin vaunuilijoita/autoilijoita.

SILMUNEN HANNU 24.05.2007 21:26

Ai kun rupes tekee mieli noihin maisemiin!! Pykeijan jalkapallokentän päästä lähtee muuten mielenkiintoinen kävelyreitti tunturin yli vanhaan kalastajakylään,viitoitettu reitti,menopaluu-kävely taukoineen ehkä nelisen tuntia,suosittelen!Jos haluaa kävellä vain toiseen suuntaan voi pyytää venekyytiä kylästä. t.Kaarina

RUTANEN VEIJO 24.05.2007 22:59

Ihmettelen vaan...minäkin. Meidän perheellä on jonkinlaisia kokemuksia automatkailusta Norjassa. v-84 oli ensimmäinen ja viime helmikuussa viimeisin ja 10.7 suunnataan taas kohti Vuononorjaa! Taitaa olla 25. reissu. Siitä kalleudesta.... Laatu maksaa! Norjalaiset ovat ystävällisiä ja rehellistä kansaa, kokemuksia on. Normaalit elintarvikkeet esim. REMA-ketjun myymälöissä ovat Suomen hintatasoa. Ei meidän perhe Suomessakaan mene kalleimpaan ravintolaan päivittäin syömään. Ja ne murtautumiset? Onkohan meillä normaalia parempi tuuri? Ei minkäänlaisia kettinkejä ym. vermeitä. n. 200 yöpymistä matkailuautossa; leirintäalueilla, puskassa, lauttarannassa, muuten vaan rannassa,kaupungissa,maaseudulla, yleensäkin paikassa missä voi luvallisesti ja paikallisia ihmisiä häiritsemättä yöpyä.Ei ensimmäistäkään epärehellistä havaintoa.

JA NIITÄ VINKKEJÄ;arviolta n.40000 km Norjan maanteitä ajaneena kokemuksia on. Parasta seutua on ns, Vuononorja eli länsirannikko Stavangerista pohjoiseen lähelle Trondheimia. Tälle alueelle jää Jotunheimen, Geiranger, Hardanger-vuono,Sogne-vuono ym. Yleensäkin nähtävää ja koettavaa löytyy lähes joka mutkan takaa. Leirintäalueita kyllä riittää. Norjasta löytyy paljon matkailuesitteitä joita kannattaa tilata tai poimia matkan varrelta. Hyvä opus on Autolomalla Norjassa; niminen kirja.(kirjastosta) Suosittelen Norjanmatkailua niille joita ystävällinen naapurimaa kiinnostaa. Varokaa koukkuun jäämistä!

T. Veijo PS.jatketaan jutustelua, jos kiinnostaa.

TIKKANEN MIRJA 25.05.2007 08:36

Meidän perheellä ei ole kokemusta kuin kahdelta kesältä Norjasta. Kumminkin siellä voi yöpyä ilman leirintäalueitakin ihan täysin. Levikkeillä yöpyy enemmän ja vähemmän porukkaa. Itse olimme muistaakseni reilun viikon viime kesänä ja kaks kertaa oltiin alueella. Oli pakko pestä pyykkiä ja ladata akkuja välillä. Ruokakaupasta löytää kotimaankin hinnoissa olevia tuotteita mutta tupakka esim. on älyttömän kallista. Ja siideri tölkki lähenteli 5 euroa. Ostakaapa muuten hilloa Norjasta, me aiotaan hamstrata enemmänkin. Oli edullista ja älyttömän hyvää.

Reissuillaan kun pitää nyrkkisääntönä sen ettei yövy yksin niin hyvin pärjää. Ja minä ainakin nukun kuin tukki kun tiedän että lähellä on muitakin. Silmusten kettingit ymmärrän hyvin koska kulkevat näköjään ympäri Eurooppaa =)

Veijo, myöhästä se on varoa (sitä koukkuun jäämistä) ku virhe on jo tapahtunu =)

MONONEN MAIRE 25.05.2007 10:53

Hei Löysin tästä Juhanin antamasta "linkkivinkistä" mukavan artikkelin Maisemakierros Norjassa. Rupesi ihan kamalasti kiinnostamaan artikkelissa mainittu Heimdalin alue. Tällainen kiva lauseenpätkä jäi soimaan mielessä "Golista Ålin ja Holin kautta Geiloon"! Vau! Onko kukaan liikkunut sielläpäin. Jos aikaa on puolitoista viikkoa ja alla ei ihan viimeistä huutoa oleva automökki, onko ihan utopistista ajatella koluavansa sekä Heimdalin että Trondheimin seutu. Olen kyllä tuossa jo vilkuillut karttaakin alustavasti, mutta jos jollakulla on kokemusta, antaapa tulla kertomuksia. (minusta tuntuu kuin olisi jo toinen jalka Norjassa...eli niin kovasti olen menossa :)

SILMUNEN HANNU 25.05.2007 11:14

Tulipa yksi vinkki pohjoisesta mieleen;kaupallistuneen Nordkapin sijaan suosittelen retkeä Gamvikin kylään(maailman pohjoisin mantereella sijaitseva kalastajakylä)ja siitä Slettnesin majakalle(maailman pohjoisin mantereella sjaitseva majakka)!! Ainakin edelliskesänä paikka oli todellinen rauhan tyyssija.Majakassa on pieni kahvio,majakanvartijan talossa voi yöpyä(nukuimme huoneessa mihin valo tulvehti kolmesta ikkunasta ja kaikista näkyi meri,yhdestä tunturikin:),olimme siis telttareissulla)Pihalta lähtee tunturitasangolle viitoitettu muutaman kilometrin "kultturipolku" minkä varrella on kerrottu muinaisesta asutuksesta ym.Siellä todella tuntee olevansa maaiman ääressä! Kylässä on pieni cämping,mutta ne muutamat saksalaiset jotka paikalla olivat ,yöpyivät majakan kupeessa,se paikan "juttu" kun on juuri siellä. Tämä ihanuus sijaitsee Varangin ja Porsangerin niemimaiden välissä,Nordkinn-niemimaalla. Tervemenoa! t.Kaarina

SILMUNEN HANNU 25.05.2007 12:06

Moi! Me ollaan nyt kolmena syksynä ajettu tuo tienpätkä Golista Geiloon kun ollaan menty Arnafjordiin(Sognen sivuvuono) viettämään syyslomaa mökille. Itseäni ei tuo tie mitenkään erityisesti viehätä,se on hiukan mitäänsanomaton verrattuna vuonoihin,tunturiylänköihin ja pohjoisen äärettömyyteen.MUTTA se on vain minun tuntemukseni. Se miten ehtii ,on sitten siitä kiinni mihin haluaa aikansa käyttää.Jos tykkää enempi vain ajella,ehtii.Mutta jos haluaa retkeillä,ulkoilla,kalastaa jne.vois olla parempi keskittyä rauhassa pienempään alueeseen. Mutta toisaalta,jos Trondheimista ajaa Jotunheimenin kautta Sognelle,siitä yli ja Aurlandista tunturin yli,tulee suoran Holiin.Siitä Ålin ja Golin kautta Osloon ja Tukholmaan,niin voisi olla ihan järkevä kiertomatka!? t.Kaarina

SILMUNEN HANNU 25.05.2007 12:17

Siitä ajonopeudesta vielä.Kun olemme sinne Arnafjordiin menneet(n.puolessa välin Sognea),olemme tulleet päivälaivalla Tukholmaan tai Kapellskäriin ja ajaneet illalla vielä tuonne Karlstadin tietämille yöksi.Siitä aamulla suhtkoht aikaisin liikkeelle Oslon kautta ja koko päivä,n12 tuntia on joka kerta mennyt ennen kuin ollaan perillä.Ja tauot vai pakolliset vessa ja ruoka.Että kyllä ajamiseen kannattaa aikaa varata! t.kaarina

KOIVISTO REIJO O 25.05.2007 18:23

Hips.

Vielä vähän auki tuo matkareitti, me kun ollan lomalla niin ei ole mitään tarkkoja suunitelmia. Ainoastaan että kun etelästä lähdetään ja mahdollisiman nopeasti Näätämön kautta ja sitten katsella Varangin niemimaata ja vähän muutakin pohjoisnorjaa viikko tai pari ja sitten hissuksen ajella mökille mihin jätetään koppi. Miten puskaparkit tuolla päin? uskaltaako jäädä yöksi? Myös muita ehdotuksia otetaan vastaan, jos haluaa jättää vaunun johonkin ja tehdä autolla päiväretkiä ympäristöön. Miten juhannus Norjassa, hinnat, palvelut ym.

HALMEENMÄKI JUHANI 25.05.2007 19:51

Niin, ota huomioon että kaksi päivää menee autossa Osloon & takaisin, ja laivamatkat päälle. Tuolta Gol/Ål/Hol/Geilo on helppo jatkaa vielä Bergeniin jos haluaa ensivilauksen vuonoja ja on aikaa. Mutta ensikertalaiselle tuollakin on paljon nähtävää, ilman että takamus on verillä autossa istumisesta...

RUTANEN VEIJO 25.05.2007 23:36

Kaksi kunnon ajopäivää ja jää vielä kiireetön viikko ihailla Sognevuonoa. Seuraavan kesänä uusi alue. Suosittelen: http://www.flaamsbana.no/ Flåmin kylästä mahtava rautatie,nousee 20 km matkalla 865 moh. Myrdaaliin,20 tunnelia,pysähtyy 225 m Kjosfossenin putouksella.-05 edestakainen perhelippu n.50 euroa. Aurlandista pääsee 25 km pitkää tunnelia(ilmainen) pitkin Leidaaliin. Ennen tunneliin ajoa kannattaa käydä katsomassa Aurdalin näköala ylösnousevalta serpenttiinitieltä! Hjelle,Vettisfossenin koski: patikointi 275 m korkealle putoukselle. OvreÅrdalista tunturitie Turtagroon ja Jotunheimenille.....ym. Olemme tehneet vastaavan reissun puolessatoista viikossa ja tulleet vielä Trondheimin,Trofors,Tärnäby,Tornio takaisin Keskisuomeen. Matkailuauto on matkailua varten.

T.Veijo

KARONEN KIMMO 26.05.2007 16:02

Moi!

Olimme toissakesänä vuononorjaa kiertämässä perheen kanssa ja siltä pohjalta ajattelin kirjoitella. Olimme reissussa pienellä matkailuautolla (takakeittiömalli) ja siinä oli 1.9td. Oli välillä aika tuskaa selvitä sillä vuononrinteitä ylös saatika alas.... Olisin kiinnostunut millaisella vehkeellä itse aiot yrittää Norjan valloitusta????

Vinkkinä vuoristossa ajamisesta:

Älä koskaan jarruta alamäessä pelkästään jarruilla. Muista kokoajan jarruttaa myös koneella!!!! Jarrut ylikuumenevat ja lakkaavat toimimasta. Sitten voipi olla hengenlähtö lähellä!!!

Ylöspäin mennessä vaihteet 1 ja 2 ei enempää tarvi. Vauhti sen mukainen.

Jos tuntuu, että auto hyytyy "Suoralla" maalla eikä jaksa millään kulkea eteenpäin, niin se ei välttämättä ole rikki. Vuoristossa voi tulla ihmiselle optinen harha siitä, että maa on "suora" vaikka mennään jyrkkää ylämäkeä. Auto hyytyy ylämäkeen ja toimii siis kunnolla. Olen kokeillut tämän!!!

Tiet on TODELLA kapeita ja norjalaiset ajaa kuin hullut!!! varo niitä!!!

Norja on upea maa ja siellä on hauskoja ihmisiä. Tämä ei ole tarkoitettu pelotteluksi sinulle, vaan ystävän neuvona. Ei pidä hötkyillä, vaan rohkeasti matkaan vaan. Matkanopeus on paikoin todella hidas. Varaudu siihen. Jos ravitset lisää neuvoja, niin kysele...

kimmo.karonen@kolumbus.fi

LAMPINEN PERTTI 26.05.2007 18:33

Joopa... Jos vesi virtaa ylämäkeen, älä usko, se on sitä samaa optista harhaa.

Olen käynyt kaksikin kertaa kokeilemassa jarrut, kun tuntui olevan käsijarru päällä.

Matkaa ei mitataan Norjassa kilometreinä vaan tunteina. Aikataulu on vain vahingoksi.

SILMUNEN HANNU 26.05.2007 18:44

Joo siellä on vaellusreititkin ilmoitettu tunneissa eikä kilometreissa!! Ja siihen saa meikäläinen tasamaan asukki lisätä hiukan "ylämäkilisää":) t.Kaarina

HALMEENMÄKI JUHANI 27.05.2007 18:47

Ja kartalla 10km on maastossa 50km.

HAAPANEN TIMO S 27.05.2007 19:33

Ylöspäin ajavalla on etuajo-oikeus, tämä kirjoittamaton sääntö kannattaa kapeilla teillä muistaa. Kyllä Bergenkin pitäisi nähdä, mutta kyllä se siellä pysyy.Norjaa ei kovin isoin paloina pysty tutkimaan.

TIKKANEN MIRJA 28.05.2007 12:19

Reijo, me mentiin viime kesänä reitti Kaamanen-Karigasniemi-Kaarasjoki-Alta ja siitä länteen. Sitten Tana Brun kautta Utsjoelle ja Suomen puolelle. Tuosta jos ei menisikään Suomeen vaan jatkaisi Näätämön kautta pois niin on kuules maisemia. Ja se Pykeijakin olisi matkan varrella.

Altan kanjoni on mahtava paikka, oisko 30 km Altasta etelään. Sitten jos saatte käsiinne sen Finnmarkin matkailuopaslehden niin johan löytyy ihmeteltävää. Itse koitin sen tilata mutta ei ole näkynyt. Tuolla Lofoottiketjussa löytyy sinne linkki mistä niitä saa. Me napattiin se Alta Riverin leirintäalueelta mukaan. On ilmaisjakelu ja paras matkailuesite mitä olen nähnyt. Sitä selattiin koko Norjassa olo aika hanakasti =)

Altan kanjonilta n. 12 kilsaa Altan suuntaan tulee oikealle levike, siinä ei tartte yksin nukkua. Muita tulee peesaan ihan varmasti. Norjassa alkaa aina viimeistään iltapuoleen kertyä autoja ja yhdistelmiä yöpuulle tienvarsiin. Rohkeasti sekaan vaan. Sinne mekin lähetään juhannukselta tai heinäkuun alussa. Kun malttais odottaa...

HYTÖNEN REIJO T 28.05.2007 12:53

Hei.Tollanen linkki löytyi selaillessa. Siitä kun painelee kaikkia näppylöitä niin saa aika paljon tietoo.

Me lähdetään heinäkuussa 13 pvä poikaporukalla kalaan. Hyvä vinkki toi näätämö.

Aika paljon meinataan kirjaimellisesti puskissa olla kun kaikilla sama kala harrastus.

Muille tiedoksi,meressä kalastus on Norjassa ilmaista,sisävesiin tarvii jonkun luvan.Koskaan ei oo kyselty mutta on otettu aina kannatuksen vuoksi.Lohijoet on sitten erikseen.Niissä rahaa palaa.

HYTÖNEN REIJO T 28.05.2007 12:54

Niin se linkki.

http://www.varanger.com/index.php?lang=fin

TIKKANEN MIRJA 28.05.2007 13:54

Onko Hytösen Reijo tästä kuullu? 5 km raja turisteilta poistuu sisävesikalastuksessa! http://www.eralehti.fi/erablogit/arin-kalahatusta/vapaus-ruijan-kalavesille.aspx

TIKKANEN MIRJA 28.05.2007 14:15

http://www.inatur.no/tilbyder/lkr/bpp_7767.html

Ja tuolla sisävesilupa on ilmeisesti halvempi ku paikanpäältä ostettaessa. Norjan valtion kalastuskorttia ei tarvi.

HYTÖNEN RAIMO 28.05.2007 16:42

Puskaparkeissa löytyy ja voi käyttääkin, kun on aina joku paikalla. Vaunua/autoa en jättäisi yksin pitemmäksi aikaa, alueella liikkuu melkoisesti huumehörhöjä. Kun oma kulkineemme ryövättiin olimme vain muutaman tunnin pilkillä läheisellä järvellä, mutta sillä välin ehti jo rosvo iskeä. Kun kävimme tekemässä rikosilmoituksen Porsangin nimismiehelle tämä kertoi, että vastaavia tapauksia on ollut jo yli 200 sinä vuonna vaikka oli vasta huhtikuu menossa.

Paluumatkalla vielä Niittyvuopion Hans väänsi veistä haavassa seuraavan keskustelun muodossa kun pysähdyimme hänen paikkaansa (Muotkan Ruoktu) ruokailemaan:

Naa, tuutteko Norjasta? -Tullaan, tullaan. Naa, kävittekö pilkillä? -Käytiin. No saittako kallaa? - Omiksi tarpeiksi. No tulitteko ryövätyksi? -Myöntää täytyy. No niin ne on sanonnu kaikki toisekkin!

Eli semmoinen tapaus, emmekä olleet ainoat kärsijät. Mutta onneksi oli vakuutukset ajan tasalla.

Hyvät poronkäristykset Hans kyllä tarjosi, ei siinä mitään.

HYTÖNEN REIJO T 28.05.2007 20:15

Kiitos Mirjalle hyvistä vinkeistä.En tiennyt ko.kala asiaa. Nyt on luvat jo ostettu 4 ukolle.Oli 350nkr/viikko/nuppi siellä nettimyymälässä.Kelpaa koko Finmarkissa,en pidä pahana hintana.

Myös tuo ryöväys juttu on ihan uutta.Ei ole koskaan sattunut mitään ikävää.

Tarkemmin kun ajattelen,olemme aina ennen olleet lännempänä. En sano enkä kiihota kansanryhmää vastaan mutta totean,että siinä on raja aika lähellä.

Onneksi on kaikki vakuutukset vielä voimassa ja pannaan caravan control vahtimaan.Kiitos vinkistä.

TIKKANEN MIRJA 28.05.2007 20:30

Mulle kans on ryöstöjutut on ihan uusi ulottuvuus. Kuitenkin moni tuttu siellä kulkee joka kesä eikä mitään ongelmia ole ollut. No, minä en yleensä edes suostu jäämään yöksi sellaseen paikkaan missä ei ole muita. Kalalle me ei kaksistaan oikeastaan päästäkään (on pieniä lapsia) joten jompikumpi vahtii aina vaunua. Talvikissa viimekesänä tosin jätin vaunun ovet selälleen ja lähin kävelylle.Muut oli kalassa.No oli siellä yli 10 autokuntaa ja vähän niinku sanaton sopimus että katotaan muiden leirien perään.

Mun pitäs kans ostaa luvat mutta en uskaltanu ku ei oo vielä tarkkaa lähtöpäivää tiedossa. Pitää ostaa ne lähempänä. Eikö ne luvat vaan tulosteta vai tuleeko jotain postissa? Luvatta ei kannata siellä kalaan mennä, oon kuullu monta kalajuttua että suunnilleen viedään auto=kalastusvälineenä pois. Helikopterilla ne lentelee Lapissakin joten kannattaa ostaa luvat jos ei halua onkelmia. =)

Voi voi, kalakuume ja lomakuume alkaa nousta pahimmoilleen..Matoja saahaan omasta pihasta niin paljo ku jaksaa kaivaa. Jostain syystä niitä on tänä vuonna ihan älyttömästi. Kireitä siimoja ja jos kehtaat sanoa vielä että miten se lupahomma meni niin oisin kiitollinen!

HYTÖNEN REIJO T 28.05.2007 20:54

Joo.Mäkin munasin kun panin luvat alkamaan 13 pvä joka on lähtöpäivä,no siitä selvittiin lähtöä aikaistamalla.Kumma kyllä kaikille kävi:) Alkaa jo menojalka vipattaa.

Taas munii tää netti niin en pääse sinne sivulle,että voisin tarkistaa mutta se osto oli aika helppoa.

Siinä on sekaisin norjaa ja suomea mutta tais olla kjöp kortet kohta mistä aloitetaan,siihen pitää täyttää ostajan tiedot,kaikki pakollisia,alkamisajankohta valitaan kalenterista.Lisää lupia(muille) saa painamalla kalenteria uudestaan.Niihin kohtiin laitoin vain etu ja sukunimen. Huom.maksu ainoastaan Visa tai Mastercard illa(onneks vaimolla oli)Luvat voi tulostaa kohdasta kvittering mutta vahvistus tulee myös s-postiin(ilmoittamaasi) josta voi tulostaa ehkä helpomminkin.

Kiitos.kuin myös kireitä siimoja ja luanikast reisu.

HYTÖNEN REIJO T 28.05.2007 20:58

Hei.kato se familjekortet kohta,voi olla edullisempi

TIKKANEN MIRJA 28.05.2007 21:10

jees, kiitos tiedoista. Voin siis ostaa luvat myöhemmin. Pitäskin tarkistaa mihin asti Suomen luvat on voimassa...Taitaa loppua just heinäkuun alussa. No, jos ostaa nyt ne niin ei tunnu niin kalliilta ostella kaikenmaailman lupia.

Eiks oo muuten halpaa kalaa ku käy Lapissa ongella...hehe

Uus vaunu, parempi vetoauto, polttoaineet, vakuutukset, 7 eri virveliä, mato onget, perhovehkeet, uistimet jne...Jipii. No, elämä on.

VIRTA URPO 28.05.2007 23:23

Tuo vatupassi menee noilla alppiteillä helposti sekaisin. Vesi usein virtaa " ylämäkeen" , no gps:n korkeus info ihan kiva seurata. Mitä enemmän kieputtaa varsinkin motolla niin sitä ihmeellisemmäksi ihmis elo käy kun huomaa vedenkin virtaavan usein ylämäkeen ja horisonttikin joskus ?

MONONEN MAIRE 05.06.2007 09:20

Morjrns taas! Lainasin kirjastosta tuon Veijon vinkkaaman kirjan Autolomalla Norjassa. Siinä onkin kivoja ehdotuksia reittivalinnoiksi eikä turhan pitkiä matkoja näin ensikertalaiselle. Katselin jo noita tievaihtoehtoja Trondheimista ylöspäin ja oli tosi mukavalta vaikuttavia ehdotuksia. Vähän harmittaa kun kirjan painos on vuodelta 1993 (eikö uudempaa lie painettu) mutta onkohan sen perustiedot kovasti muuttuneet. Oletko Veijo ajellut kirjan vinkkien mukaan. Reissu lähestyy (20.6) ja matkakuume kasvaa.

TIKKANEN MIRJA 05.06.2007 09:31

Vieläkö Kaarina on kuulolla? Mitäs luulet, jaksaisko 3-7 vuotiaat ipanat kävellä sitä kulttuuripolkua? Onko maasto sellainen että lasten kanssa voi mennä? Jos pitää kokoajan pitää kädestä kiinni aikuista niin ehkä ei mielekäs reissu. Mutta tuo Gamvik täytyy käydä koluamassa. Kiitti vinkistä! Ps. heitittekö uistinta?

SILMUNEN HANNU 05.06.2007 11:24

Hei,täällä ollaan vielä sunnuntaihin saakka! Se polku kulkee aika vaihtelevassa maastossa,tasaisen lisäksi kipuamista ja laskeutumista lahdenpohjukoihin yms.Minun mielestä sillä lailla mielenkiintoista maastoa,että meidän lapset pieninä kulki tuommoisia polkuja helpommin kuin tylsää tasamaata.Ja tutkittavaa löytyy merisiileistä linnunpesiin,ja vielä evästauko päälle,niin uskaltaisin suositella.

Itse ei heitelty,mutta muut kyllä.Ilmeisen hyvät rantakalliot siihen puuhaan!

Jos menette majakalle olisi kiva kuulla miten siellä hommat pyörii;edelliskesänä majoitus ja kahvilabisnes oli aivan aluillaan.Majakanvartijan taloon oli ovet auki mutta ei ketään missään,lopulta menimme kylältä kyselemään josko joku jotain tietäisi.Lopulta selvisi että omistaja oli edellisessä kylässä vastaanottamassa jotain matkailijaryhmää ja saamme asettua taloksi ja maksaa sitten joskus.Tuli aika mukava olo kun ihmisiin luotettiin tuolla lailla,voi kun paikan henki säilyisikin sellaisena!

Me lähdemme nyt Romaniaan ja alppimaihin,mutta tod.näk. loppukesästä kun lapset on partioleirillä,meille tulee pakottava tarve tehdä pikavisiitti tuionne pohjola perukoille:)

Nautinnollisia retkiä teidän perheelle! t.Kaarina

ps.mahtoiks jaksottua paremmin:)

SILMUNEN HANNU 05.06.2007 11:29

Hei vielä tarkennus.Reitti ei kulje siis missään vuoren rinteellä,vaan rantatunturi-tasangolla eli vaikka kipuamista onkin niin korkeuserot ovat pieniä! t.Kaarina

TIKKANEN MIRJA 05.06.2007 12:41

Joo, en ihan oikeesti halunnu kettuilla sillä jaksotuksella. ;) Tuosta jutustasi päätellen se on vissiin pakko lähteä käymään siellä polulla ja ottaa piknik tarpeet mukaan.

Kiitoksia kauheesti hyvistä vinkeistä ja minäpä informoin majakan tilannetta jahka lomalta koneelle ehtii.

Hauskaa lomaa teille! Teidän suunnitelmat kuulostaa tosi jännälle, kyllä mekin sitten joskus kun lapset isompia =) Ja täältä pohjoisesta on aika hankalaa lähteä eurooppaan...Pitää ensin ajaa 600 kilsaa =/ Tai Ruotsin läpi. Mutta onhan tässä koko loppuelämä aikaa seikkailla =)

SILMUNEN HANNU 05.06.2007 13:53

Kiva,kiitos ja olehyvä! Kun itse asuu puolen tunnin matkan päässä satamasta,ei kyllä aina tule ajatelleeksi,että jonkun täytyy tehdä päivän matka vain tänne päästäkseen.Mutta on teillä sitten taas puolellanne toi lyhyt matka lappiin ja jäämerelle,meiltä on Saariselälle 1200km:) Mä olen kannustanut ,syövän sairastettuani,ihmisiä tarttumaan tähän hetkeen! Hoidot loppu 2v.sit keväällä ja sen jälkeen on tehty 11kpl asuntoauto reissuja ulkomaille:) No joo,kolmen alle 6v.lapsen kanssa tehty kyllä kuukauden interreilmatkakin,hullu kun hullu:) Yst.terv.kaarina

TIKKANEN MIRJA 05.06.2007 14:55

Sulla on oikea asenne. Mekin eletään täysillä niissä raameissa kun on mahdollisuus, tosin ollaankin alle kolmekymppisiä vasta.

Melko extremeä ootte lasten kans harrastaneet =) Meillä voisi tulla kysymykseen jos ois vähemmän itsepäisiä ipanoita. Äsken tulin kaupasta, tyttö kohta 3 vee kiipeili ostoskärryjen päälle jne vaikka kielsin. Sitte ku selän käänsin niin roikkui ilmassa pää ostoskärryn kahvan välissä ja huusi ku hyeena. Onneks ei käyny mitenkään. Mutta tossa yksi esimerkki..Kun kaupungillakaan ei millään suostuis käveleen käsi kädessä vaan ihan itte.

No, onhan siellä Lapissa tosiaan koluttavaa vielä vuosikausiksi. Joskus 5 vuoden päästä kun pyyhkäsis kauemmas. Saa nähdä pitääkö jo aiemmin kun matkakuumetta pukkaa aina vaan pahemmin mitä enemmän te kokeneemmat kirjoittelette eri maista .

Nyt pitää mennä grillailemaan, ajattelin yllättää isännän kunnon eväillä kun tulee töistä. =)

RUTANEN VEIJO 05.06.2007 19:33

Moi!

Autolomalla Norjassa- kirjasta ei taida olla tuota -93 vuoden uudempaa. Meilläkin oleva alkaa olla irtopainos! Kyllä minun Sirpa-niminen navigaattori seuraa jatkuvasti tuon kirjan vinkkejä, moni paikka olisi ohitettu ilman sitä. Jotkut tienumerot on vuosien mittaan muuttuneet, tiet menneet "maan-alle" mutta maisemat ym. onneksi pysyneet. Meillä lähtöpäivä tänä vuonna 10.7. Seawindillä ja suuntana Jotunheim,Geiranger,Molde,Kristiansund ja yläkautta maita ajaen kotia. Jos tarkoitus on reissata Norjassa useammin kannattaa hommata Veiatlas Norge 1:300 000- niminen karttakirja. Meillä on -99 painos hommattu Akateeminen Kirjakaupasta, liekö tuosta uudempia.

T.Veijo

KOIVISTO REIJO O 07.06.2007 08:41

Katsotaan nyt miten tämä menee, tarkoitus olisi lähteä nyt 15 päivä ja ihan vitostietä pohjoiseen ja sitää joko Näätämöön tai sitten suoraan Utsjoelle. Norjassa sitten Kirkkoniemi ja siitä pikkuhiljaa Varangin niemeä kiertämään. Sitten sen vasta näkee että mihin joudutaan kun päästään sinne. Eikun hyviä lomia.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.