Alppien ylittäminen marraskuussa

Tanja Hko 11.09.2017 17:58

Hei, hieno sivusto Teillä, paljon vinkkejä olemme löytäneet vaikka ihan henkilöautolla liikummekin.

Palstalaisilta varmasti löytyy kokemusta ja näöin ollen neuvoja myös alpeista marraskuussa. Tarkoituksenamme on palata Italian Imperiasta marraskuun lopussa, miten nuo vuoret - ovatko ajokuntoisia ja mitä reittejä suosittelette?

Autosta toki löytyy lumiketjut muttei niillä tuhottoman pitkään viitsi kolistella.

Määränpää Travemünde ja tulimme Splugenin solan kautta.

Hannu Silmunen 11.09.2017 18:33

Jos ajatte Brenneron solan kautta, selviätte ihan hyvin, sillä se on reitti, mitä ajavat rekat ympäri vuoden. Saksassa teillä kyllä pitää olla talvivaatimukset täyttävät kitkarenkaat alla. Lumiketjua saa käyttää vain jollain pienemmillä teillä eli ne eivät ole tarkoitettu(on kielletty) noille pääteille.

Talvethan ovat erilaisia keskenään, eli ennen marraskuun loppua ei voi tietää kuinka moni pienempikin väylä on ajokelpoinen. Ollaan me Toscanassa joulukuussa jouduttu pulaan lumen takia, sekä vuoristossa että jopa Firenzen leirintäalueellla...siellä ei ollut kuin vessaharjoja ja suolaa, millä lunta yritettiin saada ajoväyliltä pois, ja paikat oli montussa, joten odottelimme lumen sulamista ennen kuin matka saattoi jatkua.



t.Kaarina

Matti Janhonen 11.09.2017 21:50

Sen verta täydennystä, että Italiassa ei ole ajan eikä tilanteen mukaan määräytyvää talvirengaspakkoa.
Tai on siellä yksi laakso, mutta ei osu reitille.
Itävallassa on tilanteen mukaan määräytyvä tavirengaspakko 1.11.-15.4 välisenä aikana, eli jos tänä aikana tiellä on lunta tai jäätä niin on autossa oltava M+S merkinnällä varustetut renkaat.
Jos autonne kokonaismassa on yli 3,5 tonnia niin silloin vähintään auton vetävissä pyörissä on oltava talvirenkaat 15.11.-15.3. välisenä aikana ja lumiketjut mukana.
Ketjut päällä ajettassa nopeusrajoitus on muistaakseni 50 km/h.
Saksassa ei ole aikaan sidottua talvirengaspakkoa lainkaan, mutta jos tiellä on jäätä, lunta tai sohjoa on autossa oltava M+S merkinnällä varustetut renkaat, oli sitten vaikka juhannusaatto.

Imperista voi kotiutua joko niin, että ajaa Milanoon, siitä Bellinzonaan ja ajaa San Bernardinon tunnelin kautta Bregenziin, josta edelleen kohti pohjoista. Hannoveriin on Imperiasta tätä kautta matkaa 1225 km.
Toinen reitti on ajaa Genovaan, Milanoon, Brenner, Innsbruskiin, Muncheniin ja siitä Hannoveriin. Matkaa kertyy 1419 km. (Hannover on mainittu vain laskennallisesta syystä)

Kummallakin reitillä voi tuohon vuodenaikaan olla lunta, mutta vähiten siitä on haittaa Innsbruckin kautta ajattaessa. Brennerin solan läpi kulkee joka vuorokausi n. 5800 rekkaa, mikä takaa sen, että tie on tarvittaessa aina hyvin suolattu.
Sveitsin kautta ajaen tarvitsette Vignetin (38,50) joka kattaa myös tunnelimaksun.
Brennerin solan kautta tulee Italian tiemaksuja n. 40 euron edestä, Brennerin solatiemaksu n. 9 euroa ja Itavallan vignette n, 9 euroa.

Jos säätiedot kertoo, että San Bernardinon kautta kulkeva tie pysyy sen päivän sulana siitä voi "oikaista" ihan hyvin. Ongelma tuohon vuodenaikaan on se, että sää Alpeilla voi muuttua hyvinkin nopeasti.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.