Alennuksista SFC/Rutu/Finnlines

AHONEN KAI 21.11.2007 02:34

Olen kirjoitellut silloin tällöin näistä alennuksista joita jotkut pitävät aivan ylivertaisina ja etuoikeutettuina, niin taaskin kun varasin laivaliput Grimaldien/Jouhkien firmalta niin taaskaan jäsenyydellä niin sfc kuin rutuissakaan ei ole mitään merkitystä. Riittää tieto että tämänlaiset putiikit on olemassa.

Kerroin halustamme matkustaa saksaan silloin ja silloin, nämä ihmiset, tämä auto. Hinta on tämä, kerroin haluavani joko sfc:n tai rutujen alennuksen, "hetkinen, joo hinta onkin sitten tää, anna s-posti osoittees niin lähetän laskun ja tilausvahvistuksen"

Sama juttu muissakin alennuksissa, kun käytöksesi ja asiasi esittäminen miellyttää myyjää missä tahansa kioskissa, alennukset voivat olla paljon parempia kuin jotkut ennalta sovitut.

Siellä tiskien takana kiinnostaa huomattavasti enemmän työajan loppuminen kuin joku neuvoteltu alennus.

LIIMATAINEN HANNU 21.11.2007 08:56

Täh, siellä tiskin takana majailevan tytsyn mielentilastako ne alennukset riippuvatkin? Eikö se SFC:n 50% alennus kulkimesta toimikaan? Toimiiko se 'myyjän miellyttäminen' myös nakkikioskilla, puolenyön jälkeen! Ja jos ei 'miellytä' niin nouseeko hinta? Ilimankos minä maksan aina sen 'sikahinnan'! ;-) Ku en osaa ...!

Ps. Eihän esim. nämä extra liksankorotukset hoitoalalla tule nyt kuin TEHYläisille, kuulemma. Mites ne laiva-alennukset sitten tippuvat kaikille, jäsenyyksistä riippumatta? On se niin väärin!

JANHONEN MATTI 21.11.2007 10:20

Laivayhtiöt ovat myöntäneet noita ihan samatasoisia alennuksia ties kelle. Täytä huoraustahan alennuspolitikka on aina ollut ja toimii niin kauan kun eri asiakasryhmät ei tiedä/ei halua tietää muiden saamista alennuksista. Jostain syystä ihmisillä on taipumus uskoa, että alennuksen koskee vain meidän ryhmää tai itseasiassa vain MINUA. Onhan ne eri asiakasryhmille annetut alennusprosentit tallennettu sinne varausjärjestelmän pohjatietoihin mutta kuten soittojonossa ollessanne huomaaatte virkailijoilla on muitakin asiakkaita. Eihän ne yksinkertaisesti ehdi kyselemään kuinkas "pieni" SFC:n jäsennumero sulla nyt onkaan.

Nämä meidän alennuksethan kohdistuu vain kuljetettavan matkailuajoneuvon kuljetushintaan. Nehän on suorastaan syrjiviä lapsiperheitä kohtaan. Mikä se semmonen alennus on jossa saatavan alennuksen määrä suhteellisesti alenee sitä mukaa, kun ostettavien palveluiden euromäärä kasvaa? M-auton tai vaunun kanssa matkustavat karavaanarit luokitellaan reittimatkustajia samaan aikaan kun laivayhtiöt myy jos jonninlaista alennuspakettia henkilöauton kanssa tai ilman matkustaville. Kun noita tuoteryhmiä on noilla laivayhtiöollä vaikka kuinka paljon, niin eikö yhtenä tuoteryhmänä voisi olla "karavaanari-paketti".

NYYSSÖNEN KAJ 21.11.2007 12:59

On se karavaanati tuote jo siellä valmiina, katso kohdasta

"karavaanarin-rahastus"

SILMUNEN HANNU 21.11.2007 18:49

Vikingillä ovat halunneet tehdä homman mahdollisimman hankalaksi.Eli jos matkailukulkineen kanssa liikkuva haluaa hyötyä hinnaston mukaisista hytti-ja reittimatkatarjouksista,hän saa tarjouksen vain tekemällä nimellään kaksi varausta,toisessa ajoneuvo + yksi henkilö ja toisessa sitten se tarjous muita matkustajia varten. Ja tämä täytyy tietää itse,jos ei tiedä,virkailijalle ei tule mieleen kertoa...

t.Kaarina

JANHONEN MATTI 21.11.2007 20:41

Noin juuri kannattaa tehdä kun Kaarina tuossa sanoi. Viking´n kannattaisi tässä tilanteessa, nyt kun Seawind on lopettamassa matkustajaliikenteen lanseerata Turku-Tukholma-reitille edullinen ja järkevä karavaanaripaketti. Ja sen jatkoksi lisäpaketti Scandlinesin lautoille Ruotsi-Tanska ja Tanska-Saksa. Se tekisi kutaa Finnlinesille ja etenkin Tallinksiljalle. Itseasiassa tämä paketti on jo olemassa mutta sitä ei markkinoida aktiivisesti Suomessa. Scanlinesin saksalaisilta sivuilta se löytyy eri kieliversioina.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 22.11.2007 10:31

Olisikohan nyt aika päivittää nuo jäsenetulauttayhteydet, eikä ihmetellä tumput suorina laivayhtiöiden fuusioita ja uudelleenjärjestelyjä? Tähän "karavaanaripaketti"-työhön voisi ryhtyä vaikkapa liittomme toiminnanjohtaja, kunhan muilta kiireiltään ehtii. Se olisi osa sitä jäsenistönsä palvelutehtävää, josta hänelle palkka maksetaan.

KATEISTO EERO 23.11.2007 11:09

Olen samaa mieltä. Autolautat pitäisi jonkun kilpailuttaa ensi kaudeksi. Uskon, että sadat ellei tuhannen merenylitystä kiinnostaa myös lauttayhtiöitä.

HÄLVÄ TEUVO 23.11.2007 11:43

Rohkenen olla eri mieltä. Karavaanarit ovat aika pieni matkustajaryhmä. Tavaraliikenne ( rekat), joiden tilasta kilpaillaan, ovat paljon merkittävämpi asiakasryhmä. Esim. FinnLink on ensisijaisesti rahtiliikennefirma ja ottaa karavaanareita tilan täytteeksi.En odota kovin merkittäviä vastaantuloja lauttayhtiöiltä. Mutta saapihan sitä kokkeilla! Kaikki,mitä saahaan otetaan vastaan. TeeHoo

HAAPANEN TIMO S 23.11.2007 17:02

Näin varmaankin on.Jos oikein muistan esim. Schenker varaa päivittäin Finnlinesiltä n. 600m Siihen mahtuisi joka päivä 60-85 vaunua tai autoa. Taidetaan ihan tilkkeinä olla sielläkin. Viime kesänä Traven satamassa istuttiin 8 tuntia, odotellen viimeistäkin rekkaa.Sisään ajettiin klo 02.30 laiva lähti 03.00

JANHONEN MATTI 23.11.2007 18:31

Scandlinesin lokakuussa käynnistämälle Hanko-Rostock reittille, tulee tammikuusta 2008 alkaen toinen ro-ro alus. Näiden yhteinen kaistapituus on jotain 2,2 km joten purkaahan ne noita rekkapaineita muilla reiteillä ainakin hiukan. Vahinko vaan, että nuo Scanlinesin lautat ei voi hyttien puuttuessa, ottaa rekkakuskien lisäksi muita matkustajia.

SUTINEN LEO E 16.01.2008 12:58

V-P Merikallio kirjoitti 22.11.07 seuraavasti:

"Olisikohan nyt aika päivittää nuo jäsenetulauttayhteydet, eikä ihmetellä tumput suorina laivayhtiöiden fuusioita ja uudelleenjärjestelyjä? Tähän "karavaanaripaketti"-työhön voisi ryhtyä vaikkapa liittomme toiminnanjohtaja, kunhan muilta kiireiltään ehtii. Se olisi osa sitä jäsenistönsä palvelutehtävää, josta hänelle palkka maksetaan."

Osuva kommentti.

Kysymykseni toimistolle, liiton puheenjohtajalle ja liittohallitukselle kuuluukin:

Kevät tulee. Koska kerrotte lautta-alennusneuvotteluiden tuloksista?

Varauksia tehdään koko ajan - tämäkin palsta sopii pikatiedottamiseen jos kerrottavaa on.

SALO SIMO 16.01.2008 18:43

Kysyin asiasta ja tässä vastaus; Lautta-alennukset, jotka SFC on neuvotellut, on kerrottu karavaanarin ABC:ssä.

Terveisin Eero Ollila

LAJUNEN MIKA 16.01.2008 18:43

http://www.karavaanarit.fi/vain_jasenille/jasenedut/autolautat/

VAINIO RISTO K 21.01.2008 12:15

Joo, alennuksia hyvinkin. Oli lehdessä matkamessujen takia mainoksia, että lapsille 17 vuoteen asti 50% alennus ja 10% aikaisen varaajan etu. Kysyin ensi kesän matkaa (lähtö 13.6. ja paluu 12.7.) varten Ferry Centeristä tarjousta kahdelle aikuiselle ja kahdelle lapselle (12v ja 14v), vaunuyhdistelmälle 12m ja koira sekä halvin hytti. Vastauksena tuli B3- hytti, kolme maksavaa a 414€ + lapsi 207€ + lapsi ilman omaa vuodepaikkaa 80€ + yhdistelmä 414€ ja koira 160€. Koska matkaan laskettu SFC- alennus, en saa aikaisen varaajan etua. Mielenkiintoista sanoisin, koska tässä ei esiinny oikeastaan tätä lasten 50% alennusta ollenkaan ja miksi, koska hytti hinnoitellaan kolmen maksavan mukaan eli toinen lapsi maksaa saman hinnan kuin aikuiset ja lisäksi toinen joutuu maksamaan ihmeellisen "ilman omaa vuodepaikkaa" maksun 80€ sen 50% alennetun matkan lisäksi, joilloin hinnaksi tulee 287€ eli melkein kuin aikuisen maksu, vaikka omaa sänkyä olekkaan. Kysyin Ferry Centeristä, milloin oikeastaan saa 50o% lapsialennukseen, niin lakkasivat vastaamasta. Että tämmöistä tällä erää. PS. Superfast tarjoaa samaa matkaa sitten polttoaineen lisämaksuineen vajaaseen 1300€. Sama raha menee suurin piirtein Ruotsin kautta ajettaessa käyttäen Finnlinkkiä.

HALONEN ARTO K 21.01.2008 15:06

Mielenkiintoista.

Kysymyksessä siis edestakaiset hinnat?, ja on otettava huomioon, että superfastilla joutuu maksamaan kaikista syömisistä.. Sitten en ymmärrä kuinka saat liki saman summan kulumaan Ruotsin kautta ajaessa?

terv A.H

NYYSSÖNEN KAJ 21.01.2008 15:41

Huh huh! 1300€ Superfast:illa täytyy olla iso auto. Mamman kanssa kahdestaan halvimmassa hytissä 12m korkea auto edestakaisin:

Hinta yht. 880€ Rutu hinnoin.

Ateriat per sivu aamiainen 13€ illallinen 26€ alacarte ravintolassa. Seisovassa pöydässä 44€. Minusta tässä on selvä hajurako Finnlinesin hintoihin, kun kaveeraa rekkamiesten kanssa pääsee ilmaiseksi saunaankin.

Laskin että Ruotsin kautta ajaen tulee 300€ kalliimmaksi ja via Baltica 500€ kallimmaksi (pa kulutus 24L/100km)kaikki lautat Tallink yhtiötä. PS! rantakirppu tulee ilmaiseksi mukana kun se on ajettuna takatelttaan sisään. http://picasaweb.google.fi/KajNyy1/Talvi20072008/photo#5147435811431421618

GRANBERG ANDERS 21.01.2008 17:48

olin eilen messuilla. kysyin meidän popon meno/paluu hel-tra. eli 2 aik 13,15,6v. lapset ja koira lähtö 13.6 paluu n.3v kuluta auto kork.+2,1 pit9,2m hinta 2063,- euroa. onko hinta halpa, rahoille vastinetta, sikamainen.

VAINIO RISTO K 21.01.2008 18:28

Kyllä vaan siihen kuluu rahaa. Halvin lautta Finnlink päivävuorolla koiran takia 370€ edestakaisin(lapset 12v ja 14v). Meille on laskettu kohde alkuun Arnsberg (vaunun huolto myyjän luona). Kilometrit kodista Arnsbergiin Ruotsin kautta melko tarkkaan 1600km. Yhdistelmä Volvo V70 + Knaus Südwind 500FDK 16x14litraa/100kmx1,5€=336€ yksi suunta eli 672€. Bensan hinnaksi arvioin noin 1,5€/L ensi kesälle, voi olla enemmänkin. Öresundin silta 2x71€=142€ ja Rödby-Puttgarden lautta 2x75€. Kaksi leirintää tulee väkisin tälle matkalle, koska joudutaan käyttämään päivälaivaa koiran takia, kulut paikan mukaan, mutta viime kesän perusteella tulee maksamaan Ruotsissa noin 25€ ja Saksassa vähintään saman. Eli tästä tulee noin 1384€ ilman ruokia. Superfastilla Rostockin ja sieltä Arnsbergiin (520km) maksaa noin 1500€ eli säästö on 100€ luokkaa. Kaikki matkat eestaas. Pieniä halvennuksia saa käyttämällä Ruotsin Ja Tanskan välillä lauttaa, mutta me ei enää käytetä lauttoja sen takia, että säästää pari euroa.

HAAPANEN TIMO S 21.01.2008 18:42

Kallista tai ei,heinäkuussa ei enää saa kaikkia hyttiluokkia.Kokeilin Finnlinesin nettivarauksesta eri laivoja sekä päiviä, kaksi henkilöä,auto alle 8m korkeus yli 2,1m.Menopaluu hinnat vaihtelivat 1500€-1750€ vapaana olevasta hytistä riippuen.

VAINIO RISTO K 21.01.2008 18:49

Moikaj!

Wlan- antenni toimii hyvin (vanhoja juttuja). Ei meidän yhdistelmä ole kuin 12m pitkä (Volvo V70 + Knaus 500FDK) eli menee normaalilla yhdistelmän taksalla. Ero tulee lapsista, koirasta ja ajankohdasta. Koira pelkästään maksaa 160€ edestakaisin. Meillä meno keltaisella kaudella 13.6.ja paluu punaisella 12.7., joten maksetaan sitten melkein rankimman mukaan. Onhan tuossa 1297,50€ hinnassa mukan polttoainelisää 32€. Te varmaan menitte vihreällä kaudella, kun rutu-hinta on käytössä.

VAINIO RISTO K 21.01.2008 18:57

Unohtui tuosta vielä se, että takaisin tullessa (12.7.) saa kalustosta alennusta vain 25%, kun mennessä se on 50%. Joudumme vaunun korkeuden vuoksi (yli 2,4m) sinne 430€/suunta osastolle.

NYYSSÖNEN KAJ 21.01.2008 19:19

Hintaeroa teihin muihin tulee tietenkin minun edukseni kun laskin Rutu hinnalla: Lähtö Loka/marraskuu Paluu Huhtikuu

sillaikaj

MURTO JUHA 22.01.2008 12:56

Varasin 2 aikuista ja 2 lasta (lapset ilmaiseksi), matkailuauto alle 6 m puoleen hintaan, sain TRA-HEL menopaluun B3 hytillä hintaan 1126 euroa. Minulla oli mahdollisuus kahden eri yhdistyksen alennukseen ja Finnlinesin puhelinmyyjä tarkisti hinnat molemmille ja karvanaamarialennus oli parempi. Puhelinpalvelu oli ystävällistä ja moitteetonta. Nyt minua huolettaa tuo lastaus Travemundessä, jos laivaan pääseekin vasta rekkojen jälkeen ? Meillä kaksi pientä lasta, 3v ja 1v. Kyllä on hankalaa jos hyttiin pääsee niin myöhään, luulin että pääsisi klo 20:00 kuten aikatauluissa mainitaan, eikö autakaan jos on ajoissa lauttajonossa ? Ajattelin olla lauttarannassa jo iltapäivällä.. Terkuin Murtsi

KUKKONEN ESA 22.01.2008 14:01

Tervehdys Murtsi! Kannattaa varautua siihen, että Traven päässä eritoten joudut odottelemaan melkein viimeisten joukossa sisäänpääsyä laivaan matkailuajoneuvolla. Näin oli ainakin viime kesän osalta.Silllä ei ole mitään merkitystä, miten aikaisin tsekkauskopille tulet, koska tsekkauksen jälkeen joudut odottamaan kentällä , kunnes sinut johdetaan johtoautolla botskiin. Täyttivät rekkaruuman ensin rekoilla ja lopuksi tilkittiin reiät asuntokulkimilla ruumassa ja osin kannella. Asuntoautot ja -vaunut käännetään kannella ympäri ja perutetaan paikoilleen ruummaan tai kannelle. Voi olla eri käytänteet, jos lautta sattuu olemaan vajaa, meille sattui molempiin suuntiin aivan täysi lautta. Terveisin Esa

NYYSSÖNEN KAJ 22.01.2008 15:25

viimeisenä laivaan niin ei tarvitse syödäkkään mitään, kun ruokailu on jo päättynyt.

SILMUNEN HANNU 22.01.2008 15:35

Finnlinkillä niin voi käydäkin...Mentiin syksyllä sillä hassulla klo17-24 vuorolla Naantalista Kapellskäriin ja päästiin laivaan viimeisinä.Jäätiin sitten hetkeksi lasten kanssa hyttiin selvittämään jotain juttuja, kun ajateltiin,ettei ole kiirettä syömisen suhteen,kun aikaa on...

Vaan ei tiedetty,että ruokailu loppuu puoli tuntia laivan lähdöstä!! Pääruoat ehdittin syödä,mutta jälkkärit oli viety pois ja lopulta hyvin töykeä tarjoilija toi kiisseli takaisin vaan ei juustoja...

Pitäkää siis varanne:)

t.Kaarina

HYTTILÄ ESKO O 22.01.2008 16:48

Sompa-Lyypekki väliä monesti kulkeneena Hansa-laivoilla. Huomasin jotta karavaanarit pääsi ensimmäisenä sisään.Siinähän normaalikokoiset yhdistelmät ajetaan laivan kiertävään "putkeen". Tällöin pääsee nauttimaan pöydän antimista pitkään ja hartaasti. Toista se oli kun olin Astro7000:n kanssa liikenteessä. Se ei putkeen taipunut, eivät uskaltaneet edes yrittää. Silloin vaimo ja lapset meni laivaan ja minä jäin odottamaan kaijalle kunnes oli rekat lastattu ja sitten mentiin vaununkanssa peruuttamalla laivaan. Samoin sieltä putkesta pääsi lähtemään aika ajoissa. Jos oli rekka/pari edessä niin ne ajettiin ulos ja sitten tuo putki tyhjäksi.

HAAPANEN TIMO S 22.01.2008 17:48

Viime kesänä kymmenen tuntia satamassa,laivaan klo 02.30 Ei sinne ainakaan etuajassa kannata mennä.

MURTO JUHA 23.01.2008 17:52

Kiitokset valaisusta kaikille teille asian jo kokeneille. Vertaillaan sitten kesän jälkeen kokemuksia, toivottavasti ei tarvitse käyttää kovin "ISOJA" kirjaimia.Nyt jo hatuttaa :-), oottakaas kun kerron illalla vaimolle nämä terveiset. 10 tuntia satamassa, sehän on yksi lomapäivä ! Täytynee varautua järjestämään lapsille 10 h ohjelmaa, "nyt isä viheltää, nyt isä tanssii, nyt isä esittää sammakkoa, jospa syötäisiin taas sitä jäätelöä pois". Terkuin Murtsi

SILMUNEN HANNU 23.01.2008 18:08

Niin, ja sen 10 tunnin aikana olis ehditty jo pitkälle Ruotsiin:)

t.Kaarina

HYTTILÄ ESKO O 23.01.2008 18:43

3 vuorokautta, peilistä löytyy syyllinen kun liian aikaisin menee. Onhan parinkolmen tunnin varoaika yleensä laivassa kuin laivassa. Poislukien nonstop paatit vaikka Tanskan salmissa. Olen kulkenut toistakymmentä kertaa ton Finnlinesin laivalla Saksaan/takaisin kulun. Ei koskaan ole tarvinnut tuollaisia jonotuksia. Lisäksi säästää aikaa paljon kun jättää lähtemättä. Menee vaikka läheiselle parkkikselle grillaamaan. :D Vaihtoehtoja on paljon.

SILMUNEN HANNU 23.01.2008 19:03

Onneks noilla ruotsin-laivoilla on vaan tunnin varoaika,me ei muuten ikinä niihin ehdittäis, kun ei maltettais lopettaa seikkailua:)

t.Kaarina

HAAPANEN TIMO S 23.01.2008 21:16

Jos klo20.00 luvataan aloittaa lähtöselvitys ja siihen kaukaa tulevan varoaika, siitä tulee helposti 10h

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.