Videot

Markku Hämäläinen 04.09.2023 20:37

Täällä on keskusteltu omasta video-osiosta.
Mielestäni se on tarpeetonta, kun näissä kotimaan- ja ulkomaan matkailuosioissa ei enää liioin muuta olekaan.
Keskityn tuonne orgin puolelle.

Timo Haapanen 05.09.2023 08:50

Videoiden laittajien mieleen ei ehkä ole tullut se että he ovat lähes jokaiselle palstalaiselle täysin vieraita ihmisinä.

Videoissa on ollut valtava työ ja tietysti tekijä haluaa mahdollisimman monen näkevän työn tuloksen. Palstalaisella on kuitenkin aivan sama kenen tekemää videoita katselee, tekijällä ei ole sitten niin minkäänlaista merkitystä.

Voisin aloittaa keskustelujen pysäyttämisen työntämällä tänne karavaaniaiheisia videoita jatkuvasti. Tässäkin on Onnelasta hyvä tarina. Vuodessa 32 000 avausta
https://www.youtube.com/watch?v=u-qxFLivmx8

Tässä tarinaa vaunuun muutosta
https://www.youtube.com/watch?v=COW905YBEgE

Tässä vuokrataan auto
https://www.youtube.com/watch?v=COW905YBEgE

Mitä tuumitte jos teen vaikka kerran viikossa avauksen näistä ja painan oikeat keskustelut näkymättömiin. Kuka saa olla kukkulan kuningas? Kenen nimen pitää aina olla ylimmäisenä? Video pysyy kyllä ylimpänä jos se herättää muutakin keskustelua kuin kiitos sille joka on sitä kehunut.

Jos joka rasahduksesta pitää tehdä uusi avaus jotta saa videon ylimmäiseksi voisi tekijä ajatella ovatko katsojat kyllästyneet jatkuvaan tuputtamiseen.

Voisi myös syvällisemmin ajatella kuuluvatko videot lainkaan keskustelupalstalle. Aivan selvästi on nähtävissä niiden pysäyttävän keskustelut vallankin ellei avaaja kommentoi millään tavalla. Palsta hiippuu.

Täällä on videoiden paikka. youtube.com

@timppa



Toivo Koistinen 05.09.2023 09:58

Tuskin ihan niin yksinkertaista. Tosin sehän videointien esiin tuontiin, eli oma palsta, mutta siihen ei liitto ole lähtenyt omien syidensä takia, joten se siittä.
Mutta tosiasia, että keskustelu hiipuu jokatapauksessa, koska ei tahdo olla sanottavaa, ja erimielisyydet, ja turha riitely on jäänyt pois.
Ei ole sanottavaa, koska näitä karavaani ja muita asioita on puitu vuoskausia, ja varmaan sekin, että kun sitä sanasotaa käytiin paljon, se ajoi porukkaa pois, orgiin, ja kokonaan, samoin porukan vanheneminen osaltaan, eikä nuoria nämä kiinnosta, heillä on omat kanavat mitä lie niitä
Noissahan palstoissa on elämää vähän, missä käsitellään sitten autojen vaunujen käyttöasioita on keskustelua, ja onneksi nykyän ihan asiallista. Hyväniin.
Näillä mennän, no tosin olen puolueellinen sikäli, ettei minua nuo videot haittaa, katon mitä katon, ja sesiinä, eli pistä vain Timo sinäkin videoo.
Tp

Harri Halinen 05.09.2023 11:02

En halua FB -videoita katsella koska ennenkuin itse asia alkaa tupataan muutama mainos ja kun saadaan muutama lause videosta sanottua tulee mainos. Vaikka mainoksien osuus muutaman minuutin asiavideosta on pari minuuttia en elä noita kahta minuuttia varten.
Siksi selvä asia erikseen ja mainokset heille jotka niitä haluavat.
Vaikka ns. tuotanto rahoitetaan osin mainoksilla kyseessä on kuitenkin oma harrastus, ja siihen eivät margariini-, vaate-, eines-, makkara- jne -mainokset kuulu vaan valitsen ko. asiat ihan itse koska niistä ei saa informaatioa muusta kuin hinnasta usein ei edes siitä.

Markku Hämäläinen 05.09.2023 11:08

Olen Harrin kanssa samoilla linjoilla.
Kun lisäksi otsikoidaan väärin, ohitan nuo videot.

Veli-Pekka Merikallio 05.09.2023 13:28

Toivo, ei siihen mitään liittoa tarvita, kun itse teemme otsikon "Tähän videot halullisille sieluille".

Muutoin olen Harrin kanssa täsmälleen samaa mieltä. Tämä maailma on mennyt aivan hulluksi, ikään kuin eläisimme mainosmaailman ehdoilla. Itse olen jo vuosikymmeniä pyrkinyt elämään ilman niitä, esim. emme katso tv:stä laisinkaan kaupallisia kanavia.

Asiallisia, kriittisiä matkakertomuksia on hyödyllistä katsella, niistä saa omiin reissuihin vinkkejä. Harmi, että Timppa ei harrasta julkaisutoimintaa videoiden välityksellä, niitä katselisin silmät tapillaan.

Timo Haapanen 05.09.2023 17:21

Kuvaaminen on oma harrastus. Aika monella tuubi-ihmisellä se jopa haittaa matkailua, aina pitää kuvata ja raahata vehkeitä. Videoista tulee ison työn vuoksi tekijöilleen tärkeämpiä kuin ne lopulta ovatkaan. Voi kun tietäisivät kuinka vähän esim. minä niistä piittaan.

@timppa

Petteri Haverinen 05.09.2023 19:03

Itse olen pystynyt katsomaan vain yhden youtube-videon loppuun asti…
En todellakaan ole kateellinen kellekään, mut kyllähän selvästi monella videoiden tuottajilla on jonkinlainen kaupallinen intressi tai sitten julkisuus hakuisuus… ilmainen caravan paikka, alennus laivalipuista tai jostain tuotteesta tai edes nimi lehteen…näihän se markkinatalous toimii, sillä nykyään halutaan markkinoida tuotteita suoraan alan harrastajille.
Tuottaako sitten näiden youtube-videoiden ”sponsorointi” rahaa takaisin firmalle vai antoiko tubettaja katteettomia lupauksia katsojamääristä, joten videoita on tuotava esille…

Toivo Koistinen 05.09.2023 20:04

Veli-Pekka, jos se palstan aloitus on niin heleppoo, niin pankaa tet jotka osaatte ja jotka teette videoo, se video osion pystyyn, niin asia tulee kuntoon.
Tp

Pertti Aro 06.09.2023 00:42

Yes , youtube.com on videoiden paikka. Sieltä niitä voi katsella mielin määrin ja mainisten ei tarvitse olla hairakai kun hyppää niistä yli .Minä katselen enimmäkseen Tik Tok ia ja Ig:tä , siellä ei vielä ainakaan toistaiseksi ole mainoksia . Minua ei sinänsä haittaa mitä tällaisella alustalla julkaistaan.Ei tämä kuitenkaan ole pitkäikäinen. So What ?

Harri Halinen 06.09.2023 10:24

Alan asiantuntijat ennustivat koko sosiaalisen median kuolemaa tai ainakin heikentyvää kannatusta tulevaisuudessa.
Syynä voisi pitää ainakin tämän sivuston vastaavaan menestykseen ylläpitäjän valtaa ja tapaa suhtautua kirjoittajiin ja toimiin.
Mielipiteiden/kirjoitusten rajoittaminen ei kuulu tehdyllä tavalla länsimaisiin tapoihin.
Jäsenistön/kirjoittajien ei kuulu aloittaa esitettyä toimintaa vaan heillä pitäisi olla toimiva järjestö jolle esitetetyn kaltaiset uudet avaukset kuuluvat.

Jukka Rajamäki 06.09.2023 11:49

Jupetubestahan näitä matkailuvideoita löytyy jo pilvin pimein. Baltia ja Pohjois-Norja on käytännössä ammenettu tyhjiin. Tosi harvoin sieltä löytyy mitään uutta kerrottavaa mitä joku ei olisi jo aikaisemmin kertonut tai kuvannut.

Itse tykkään katsoa Ekivaanarin päivitykset kun ne ovat lähellä sitä mitä itsekin matkaillessa harrastan. Sillä poikkeuksella etten geokätköile vaan teen pitkiä kävelylenkkejä koiran kanssa. Veskun juttuja katson kun niissä on myös kritiikkiä eikä kaikki ole niin auvoista ja ihanaa, vaikka välttämättä en aina ole samaa mieltä kritiikin kohteesta.
Toisaalta aina kannattaisi tuoda myös esiin asiat jotka eivät toimi tai kummastuttaa. Esimerkikkinä vaikka Tujan leirintäalue niin hieno kun se maisemiltaan sekä palveluiltaan onkin ja niin hienot kuin sen sosiaalitilat ovatkin ne ovat mallia unisex, suihkua voi käyttää 0,50€/min ja raha kuluu vaikka ei suihkua käytäkään. Pesualtaiden luona on vain yksi peili nurkassa ja mikä kummallisinta tv katselunurkkaus kyseisessä tilassa. Lisäksi tämä sosiaalitila suljetaan illalla ja avataan vasta aamulla. Desing valaistus on hieno mutta...

Lomavinkit, Lehtovaanarit ja Tom ja Kirsti reissaa mukavia lyhyitä pätkiä katselen myös mielelläni ja oikeastaan kaikkien näiden mainuttujen videoista olen löytänyt itselleni sopivia käyntikohteita.

Uutena tuttavuutena löysin Jasmin Ngo videosarjan Romaniasta ja Serbiasta ja sarja jatkuu vielä. Sieltä suunnalta ei pahemmin vielä videoita olekaan. Jostain kumman syystä Romania alkoi kiinnostaa:-)

Veli-Pekka Merikallio 06.09.2023 18:43
Toivo Koistinen

Veli-Pekka, jos se palstan aloitus on niin heleppoo, niin pankaa tet jotka osaatte ja jotka teette videoo, se video osion pystyyn, niin asia tulee kuntoon.
Tp

Toivo, en puhunut mistaan uudesta palstasta, vaan "Aloita uusi aihe" -mahdollisuudesta otsikolla "Tähän kaikki matkailuvideot", jolloin ne löytyisivät kaikille halukkaille yhdestä ja samasta paikasta. Ei mielestäni kovinkaan mahdotonta tai ylivoimaista! Noh, toki saman asian ajaa YouTube, esim. otsikolla karavaanarit tms.

Toivo Koistinen 07.09.2023 07:06

Niin no sehän sitten kyllä, että kaikki samaan, mutta a´eikö sitten kun siihen lisätään video, niin se nousisi ylös muiden juttujen yläpuolelle.
Minulla tämä tietämiskone käsityskyky on vähän rajallinen. Käsitin, että tuohon entisen jäsenkeskustelun osioon sen video osion.
Mutta miten vain, niinkinhän se kai toimii.
Tp

Timo Haapanen 07.09.2023 07:47

Juuri niin siinä käy, mutta mitä sillä siinä tuubiosiolla väliä olisi. Sasivat kilpailla kenen on ylimpänä eikä keskustelupuoli tyssäisi.

@timppa

Kari Rautiainen 07.09.2023 23:01
Toivo Koistinen

Niin no sehän sitten kyllä, että kaikki samaan, mutta a´eikö sitten kun siihen lisätään video, niin se nousisi ylös muiden juttujen yläpuolelle.
Minulla tämä tietämiskone käsityskyky on vähän rajallinen. Käsitin, että tuohon entisen jäsenkeskustelun osioon sen video osion.
Mutta miten vain, niinkinhän se kai toimii.
Tp

Entinen osio on entinen, toki tallessa mutta piilotettu. Uusia osioita voi ylläpito luoda vaikka kuinka paljon. Sillon kun nää uudet sivut tuli, oli niillä pieniä suojauspuutteita, ja niinpä täällä oli osio ”kääkkäkööri” jonka näki vain kööriläiset. Vuostolkulla sitä käytimme kunnes keksimme uuden palvelin nurkan jossa Kääkkäköörinrööri nykysinkin on.

Alf Lindblom 08.09.2023 21:34

Keskusteluun kuuluu lyhyet mielipidekirjoitukset. Liian pitkät jää lukematta ja köyhdyttää keskustelun. Videoilla on sama vaikutus jos niiden kesto on minuuttia pidempi ei niitä jaksa katsella. Ollaan silloin siirrytty keskustelusta luennoimiseen. Samaa on ihan kasvotustenkin keskusteluissa. Jos joku pitää liian pitkät puheenvuorot kukaan ei jaksa kuunnella.
Nyt pitää lopettaa ettei tule liian pitkä kirjoitus.

Vietämme remonttievakkoa Rastilan alueella. On kun ulkomailla olisi, suomalaisia ei paljon ole. Alue todella siisti, myös sosiaalitilat. Kauppaan 3 minuutin kävelymatka kuten metroasemallekin, sieltä saa todella hyvät pitsatkin. Nyt kesä jatkuu lämpimänä.

Jari Siltala 09.09.2023 19:21
Timo Haapanen

Videoiden laittajien mieleen ei ehkä ole tullut se että he ovat lähes jokaiselle palstalaiselle täysin vieraita ihmisinä.

Videoissa on ollut valtava työ ja tietysti tekijä haluaa mahdollisimman monen näkevän työn tuloksen. Palstalaisella on kuitenkin aivan sama kenen tekemää videoita katselee, tekijällä ei ole sitten niin minkäänlaista merkitystä.

Voisin aloittaa keskustelujen pysäyttämisen työntämällä tänne karavaaniaiheisia videoita jatkuvasti. Tässäkin on Onnelasta hyvä tarina. Vuodessa 32 000 avausta
https://www.youtube.com/watch?v=u-qxFLivmx8

Tässä tarinaa vaunuun muutosta
https://www.youtube.com/watch?v=COW905YBEgE

Tässä vuokrataan auto
https://www.youtube.com/watch?v=COW905YBEgE

Mitä tuumitte jos teen vaikka kerran viikossa avauksen näistä ja painan oikeat keskustelut näkymättömiin. Kuka saa olla kukkulan kuningas? Kenen nimen pitää aina olla ylimmäisenä? Video pysyy kyllä ylimpänä jos se herättää muutakin keskustelua kuin kiitos sille joka on sitä kehunut.

Jos joka rasahduksesta pitää tehdä uusi avaus jotta saa videon ylimmäiseksi voisi tekijä ajatella ovatko katsojat kyllästyneet jatkuvaan tuputtamiseen.

Voisi myös syvällisemmin ajatella kuuluvatko videot lainkaan keskustelupalstalle. Aivan selvästi on nähtävissä niiden pysäyttävän keskustelut vallankin ellei avaaja kommentoi millään tavalla. Palsta hiippuu.

Täällä on videoiden paikka. youtube.com

@timppa



Kirjoittaja yrittää epätoivoisesti yrittää kertoa yksikertaista asiaa analyyttiseen tyyliin.
Olisiko palstatilaa säästääkseen ollut helpompi todeta videot hiiteen täältä,sitähän sinä kuitenkin tarkoitat.

Jari Siltala 09.09.2023 19:22
Markku Hämäläinen

Täällä on keskusteltu omasta video-osiosta.
Mielestäni se on tarpeetonta, kun näissä kotimaan- ja ulkomaan matkailuosioissa ei enää liioin muuta olekaan.
Keskityn tuonne orgin puolelle.

Et ole muuten vastannut kysymykseeni vielä tuolla ulkomailla osiossa.

Markku Hämäläinen 09.09.2023 19:25
Jari Siltala

Et ole muuten vastannut kysymykseeni vielä tuolla ulkomailla osiossa.

Enkä vastaa, jos et ymmärrä edes mitä olet kirjottanut.

Kari Rautiainen 09.09.2023 20:18

Siltalalla on jo kaksi roolia. Tubettaja ja Don Quote.

Aika toivoton polku on pakottaa muut tykkäämään tyylistä, videoista, ja… sanonko.

Alf Lindblom 10.09.2023 13:52

Ei videot keskustelun aloituksena häiritse, sitähän ei ole pakko katsoa. Joskus se voi olla erinomainen alustus johonkin asiaan tai hyvä leirintäpaikan esittely. Tai nähtävyys jossakin maassa. Sitä voi katsoa jos on kiinnostunut, mikään pakko ei ole.
Video sopii aiheen ensimmäiseksi avaukseksi, pitkä video keskustelun joukossa voi olla häiritsevä. Jos sitä ei katsele katkeaa idea keskustelusta. Poikkeuksena voi olla video joka liittyy samaan asiaan kuin aloitusvideo, mutta se pitäisi silloin tulla heti avauksen jälkeen.
Näin mielestäni.

Markku Hämäläinen 10.09.2023 14:30

Noissa videoissa tuppaa olemaan se vika, ettei niistä selviä paikan sijantia, muuta kuin nimeltä.
Voivat olla kivoja katsella, mutta onko niistä reissaajille apua?
Jos paikan nimen haluaa selville videota joutuu kelaamaan edestakaisin.
Onko nimi lausuttu oiken on taas oma juttunsa esim. ranskan kielestä ei ota selvää erkkikään, eric tosin saattaisi saada selvää.

Timo Haapanen 10.09.2023 14:56
Alf Lindblom

Ei videot keskustelun aloituksena häiritse, sitähän ei ole pakko katsoa. Joskus se voi olla erinomainen alustus johonkin asiaan tai hyvä leirintäpaikan esittely. Tai nähtävyys jossakin maassa. Sitä voi katsoa jos on kiinnostunut, mikään pakko ei ole.
Video sopii aiheen ensimmäiseksi avaukseksi, pitkä video keskustelun joukossa voi olla häiritsevä. Jos sitä ei katsele katkeaa idea keskustelusta. Poikkeuksena voi olla video joka liittyy samaan asiaan kuin aloitusvideo, mutta se pitäisi silloin tulla heti avauksen jälkeen.
Näin mielestäni.

Ulkomaan osiolla on nyt 15 ensimmäisestä avauksesta 10 tuubivideoita. Eihän sinne sekaan kukaan enää viitsi laittaa oikeita keskusteluaiheita tai kysymyksiä. Kysymys ei ole ollenkaan siitä että olisi pakko jotain katsoa vaan palsta sotkeutuu ja keskustelut tyrehtyvät.

@timppa

Alf Lindblom 10.09.2023 15:57

Timo, olet tässä ihan oikeassa, liikaa on liikaa. Videontekijät voisivat vähän seurata tilannetta ja laittaa videonsa esiin sitten kun ruuhkatilanne on ohi. Ei niillä yleensä kiirettä ole esiin tuoda.

Toivo Koistinen 10.09.2023 18:22

Eiköhän suurin syy näissä kotomaan, ja ulkoman keskustelujen tyrehtymisisä ole se iankaikkinen sanasota. Porukkaa on häipynny pois.
Jos minunlaisen "tietämiskone neron", joka siittä ymmärtää, ettei sitä saa lyyvä, eikä nakata jokkeen, löydän haluamani noiden videoiden seasta niin se ei ole teille osaajille mikään konsti.
Jos met oppisimma, että antaa kukkasten kukkia, ja elää sen mukan niin ei ongelmaa.
Tämä minun osalta tästä aiheesta.
Tp

Pertti Aro 10.09.2023 20:07
Kari Rautiainen

Siltalalla on jo kaksi roolia. Tubettaja ja Don Quote.

Aika toivoton polku on pakottaa muut tykkäämään tyylistä, videoista, ja… sanonko.

Saman olen minäkin huomannut.Kuka sen kissan hännän nostaa muukuin kissa itse . Tältä se vaikuttaa . Täällä olikin jo pitkään raihallista ennen kuin tubettaja tuli areenalle .

Kari Rautiainen 10.09.2023 20:10

Tai vierestä. Eihän tässä kyse ollut löytää haluamansa.


Tämä siis tuohon Toivon juttuun…
muokattu: 10.9.2023 20:11
Riitta Tiihonen 11.09.2023 11:53

Mielestäni noista videoista ei olisi tullut mitään ongelmaa jos kaikki olisivat alun perin toimineet samoin kuin esim. Vesa. Yhden matkan tai yhden viikonlopputapahtuman videot saman yhden otsikon alle.
Jos on vaikka kuukauden reissussa ja tekee joka päivä videon, niin ei ole kyllä mitään järkeä tehdä palstalle joka päivästä uutta aloitusta.

Sieltä ne silloin löytyisivät helposti niitä katsoville ja ne, joita videot ei kiinnosta, voisivat sujuvasti ohittaa kyseisen otsikon.

Timo Haapanen 11.09.2023 14:36

Juuri tätä ehdotin Jarille kun videoita alkoi tulla sarjatulella. Tuliko niitä liki 70 yhdestä etelänmatkasta. Se on erittäin itsekästä toimintaa, omia kokonainen osasto täältä. Lisänä vielä se että hommassa on rahan ansainta mukana.
Sivuston ylläpitäjä ylläpitää yksityishenkilön tulonlähdettä. Asiaan ei vaikuta tulon määrä vaan periaate.

Olisi myös katsojien etu löytää kaikki samasta paikasta.

Nyt paras ratkaisu olisi oma video-osio.

@timppa

Eero Bruun 11.09.2023 19:35

Samaa mieltä Timon kanssa tuosta sarjatulesta.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.