Untuvikot asuntoautoilemassa päätösjakso

Vesa Kaartti 13.07.2020 11:35

Kaksi kuukautta sitten päättyneen asuntoautoreissumme yhteenvetojakso. Tässä pohdimme retkeämme, kissan matkustamista, matkailuautoilua ylipäätään, firmaa josta auton vuokrasimme ja pisteytämme yöpymispaikat. Kaikista kaunistelematon ja rehellinen mielipide. Mun mielestä aikas viihdyttävä pläjäys..https://youtu.be/P9w1Qij-NvQ

Ja jos jollakulla on tylsää, tässä vielä koko videosarja soittolistana (eli kaikki jaksot näkyy järjestyksessä)..https://www.youtube.com/playlist?list=PLzM42bmeUwBTgZzOAdF9zbl6Dg5Lk6RcH

terkuin Vesku

Veli-Pekka Merikallio 13.07.2020 14:50

Kiitos, piristävä ja hieno idea videoida reissunne. Tuollainen kriittinen ja asiallinen suhtautuminen omaan reissuun ei ole täällä jokapäiväistä, siksi täydet pinnat.

Ikivanhana karavaanarina vieläkin särähtää korvaan asuntoauto/-vaunu, liittomme virallinen termi on matkailuauto/-vaunu, itse puhun vain matkiksesta.

Toinen asia, mihin kiinnitin huomioni, oli Veskun epäröinti ajella matkiksella Euroopan pikkukaupungeissa.
Itsellä ei mitään murhetta, vaikka auto on vielä isompi, integroitu Hymer. Kerran navi opasti jopa Avignonin vanhan kaupungin muurien sisäpuolelle, sieltäkin selvisimme ulos, hikisinä.

Kiva oli koko juttunne, kiitos!

Toivo Koistinen 13.07.2020 16:29

Hyvä oli kertoma yhteenveto rehellinen.
Tuli mieleen aikanaan oma alotus, ja vuokra-auto. Siinä oli hohtoa, vaikka olin reissannu pitkin Suomea poikasesta asti, niin olihan siinä se oma uutuuden viehätys telttaperävaunun jälkiin, joka oli telttan verrattuna luksusta, ja aivan parasta retkeilyä muiston kultaamana.
On vieläkin, mutta kultaus on rapissu hieman iän ja kokemuksen mukana.
Autojen hinta kertoma oli kun minun suusta, eli niiden hinnat verrattuna ihan oikeasti, mitä saa, on karannut järjettömyyksiin.
Natiseva koliseva bulkkituotepärekoppa, joka on sisältä koitettu krumeluurata jotta olisi jotain järjen hiventä muka hinnan katteeksi, jos näin ilkeästi sanoisi.
Kun lukee tääläkin niden kosteus, ja muista ongelmista jo ihan uutena lähes, ei juurikaan naurata asia.
Autojen valmistajathan toivat markkinoille ninsanotut riisutut kansan verisot malleistaan, mutta ajan kanssa nekin ovat karanneet käsistä hinnoissaan.
Tp

Ville Säynäjäkangas 13.07.2020 17:51

Kävin ajoasentokehujen innoittamana fiilistelemässä uuden matkailuDucaton ajoergonomiaa. Mutta täytyy todeta, että Fiat on pysynyt ihailtavan uskollisena ajoasennolleen jo 70-luvulta asti, ja ohjauspyörä on edelleen 10cm liian kaukana. Jos säädän jalkojen etäisyyden sopivaksi, niin rattiin ei yllä, jos taas säätää penkin niin, että saan ohjauspyörän mieleiseen paikkaan, niin polvet kopsii kojelautaan. Vai onko ideana nojata etukenossa rattiin?
Pituutta minulla on 174cm. Onko muilla tällaista probleemaa, vai olenko yksin ongelmani kanssa?

Vesa Kaartti 13.07.2020 19:24

Kiitos kannustavista kommenteista Veli-Pekka ja Toivo. Joo eittämättä matkailuauto kuvaa laitetta ja sen käyttöä paremmin kuin asauto, jollei siinä satu asumaan vakituisesti.
Ja Villelle... Ainakin mä sain Ducaton penkin korkeussäädön ja ratin pituussäädön yhdistelmällä tosi rennon asennon. Ratin korkeussäätö voi kyllä olla hyvä lisä,mutta en jäänyt kaipaamaan

Toivo Koistinen 13.07.2020 21:02

Kyllähän noissa on ajoasennon kansa opiskeltavaa vaikka kaniasta, josa ratti tulee syliin jos haluaa.
En tosin aikoihin ole fiattia ajanut, etten muista millanen on se, mutta nykysessä on kuten varmaan monissa se, että ajopaikka on semmonen kolo, jossa ei polville, eikä aina lipposillekkaan ole kovin ruhtinaalliset tilat.
Voi sanoa, että nykyautot henkilöautoista lähtin ovat jalkojen kuritushuone, elikkä ihmetyttää miten isot miehet, istuuko ne takapenkillä
Omasakin automerkki hautausmaassa, on juurikin, että kun haluaa ratin luo, on oikealle polvelle vastassa vaihdekepin jalusta, joka sitä tahtoo painaa.
Mutta yli puolella sadala tonnila ei auta vaatia liikaa.
Tp

Esa Varonen 13.07.2020 23:10

Itse olen 180cm pitkä ja ajoasento on Ducatossa hyvä. Mutta vaimoni 172cm pitkänä valittaa käsien jäävä liian kauas ratista jos jalat ovat sopivalla etäisyydellä.

Toivo Koistinen 14.07.2020 06:55

Näin se on, eli kompromissi. ratin kallistus ala kania, lisätynä ratin nousuun, ja lakuun olisi poikaa.
Muistelen miten kun kaniasta ratin väänsi aivan pystyyn, oli mahtava tila tulla, ja poistua ruori jakkaralta.
Asuntoautossa penkin kääntö asunto asentoon olisi mahotoman hyvä, kun sen saisi työntää kunnolla kojelautaanpin, olisi sihen sitten istumaan meno, ja poistuminen mukavaa, varsinkin kun ne nyt ovat rekisteröity neljälle, kun valmistaja arvelee niissä mielellään neljä asustelevan sadepäivänäkin.
Liekkö toteutettu noissa parinsadan tonnin indekroiduissa jo se. Niissä luulisi olevan kaikki herkut.
Tp


Ratio kerto, että matkailuatojen myynnin kasvu on tänävuonna ollut julmaa, ja vuokraaminen, että vuokraajat on myyny eioota jopa hetkitäin. Norjaan kova trafikki on nyt lomalaisilla
muokattu: 14.7.2020 07:18
Ville Säynäjäkangas 14.07.2020 08:09

Just niin Toivo, Scania on hyvä esimerkki siitä, että ratin säädöissä ei ole säästelty, mutta sillähän pitää pystyä ajelemaan monta tuntia päivässä.

Eipä näyttänyt Fiat alustaisissa olevan sen parempia ohjauspyörän säätömahdollisuuksia vaikka auton koko ja hinta nousi. Peltikuorisesta täysintegroituun sama kojelauta ja sama ratinsäätö.

Ari Kuusisto 14.07.2020 11:16

Vielä kevennys ratin säätöihin ja asentoihin liittyen.
Transitista sanottiin kun siinä ei ole ratin säätöä koska siinä on ratti laitettu jo tehtaalla oikeaan paikkaan.
Koskee varnmasti myös vanhaa Sprintteriäkin.
Ja Fiatista, vahvistin muisteluani AutoWikistä :
ISA-ajoasento eli Italian standard ape tai Italialainen standardi apina-ajoasento on humoristinen viittaus takavuosina Fiateissa käytetystä auton hallintalaitteiden sijoittelugeometriasta. Apina mielleyhtymä tulee kauaksi sijoitetusta ratista jonka käyttämiseen tarvitaan apinamaisen pitkiä käsiä kun taas polkimet ovat lähellä istujaa ja sijoitettu alaspäin poljettaviksi jolloin käyttämiseen tuntuvat soveltuvan parhaiten apinamaisen lyhyet jalat.

Harri Halinen 14.07.2020 11:28

Lienee tuo ergonomia peräisin ko autotyypin alkuperäisestä tarkoituksesta eli jakeluautosta. Sellaisessa kuljettaja joutuu poistumaan ja saapumaan autosta/autoon monia kertoja päivässä joten siihen on kiinnitetty huomiota.
Se oli mm. yksi syy jonka vuoksi myin autoni pois ja siirryin henkilöauton mukavalle etupenkille.

Timo Haapanen 14.07.2020 12:21

En tiedä mutta kyllä minä sinä saan hyvän asennon. Istuin ainakin on erinomainen jospa se auttaa. Välillä laskee käsinojat niin asento jotenkin muuttuu ja taas jaksaa istua. Kolmisen tuntia siirtymillä yleensä mennään pysähtymättä ja se sujuu mainiosti.

@timppa

Toivo Koistinen 14.07.2020 13:50

Kyllä, olette oikeassa kaikki. Ensinäkin asuntoautoilu harraste on vapaa-ajan puuhaa, jotenka siinä pitäisi, ja pitää jo ajovireyden takia pitää taukoja.
levähys alueet, joisa pysäkytään kaffille, syömään, päivänokallisille, eli kyllä sen aksaa istua, ja meitä on monemittasta, ja laatua vartaloa.
Minun kritiikkini on lähinnä sitä, että kun maksaa jopa yli sata tonnia, nin kyllä siinä jo pitäisi olla laatu, jota ei tarvitse jopa takuu aikana riidellä kosteus, ja monessa muussa asiassa mynnin kanssa.
Samoin ajonautinto kaikille, ja muukin sisätoiminto ostajaa miellytävä. Tuo bulkkituote malli, tehdään paljon, ja silläsiisti, ei ole hyvä.
Taidetaan olla liian kilttejä ostajia, eli kunhan saa, niin se on minun, ja sitä ei passaa moittia. Tosin myyjähän ei pakota ostamaan
Tp

Ville Säynäjäkangas 14.07.2020 15:02

Meilläkin on itsemme asettama max. 200km/päivä raja ja sitäkään ei ajeta yhdeltä istumalta. Vähintään kerran pysähdytään maisemia katselemaan, päiväkahville tai oikaisemaan selkää, sitä vartenhan se vaunu perässä roikkuu. Tuolla ajotahdilla jaksaa ajella vaikka Gaz 66 maastokuorma-autolla, ne jotka ovat ajaneet tietävät mitä tarkoitan :D
MUTTA jos tosiaan maksaisin matkailuautosta 100k€, niin olisi sen oltava sellainen millä ajelee 1000km siivun tuosta nuin vaan iltasella ajankuluksi, eikä sittenkään malttaisi millään pysähtyä.

Jukka Rajamäki 14.07.2020 16:14

Mielenkiintoinen lähestyminen karavaanailuun vaikka en kaikista asioista samoin ajattelekaan. Valitettavasti tuo alueiden kunnossapidon laiminlyönti on aika yleistä, toki päinvastaisia esimerkkejäkin on. Varsinkin keväällä kun alue on jo avattu aloitetaan varsinaiset kunnossapitotyöt - jos silloinkaan. Usein keskitytään vain nurmikon leikkaamiseen. Rikkinäiset letkut, saranoiltaan roikkuvat ovet, lohkeilleet märkäkalusteet, epäsiistit yhteiset tilat ovat arkipäivää valitettavasti. Ymmärrän kyllä ettei leirintäalueen pito ole mikään kultakaivos mutta ei se tilanne parane jos asiakkaat eivät koe saavansa rahoilleen vastiketta. Äänestävät jaloillaan.

**

Toki matkailuautot ovat kalliita mutta niin on useimmat Caravan lehdessä esitellyt vaunujen nelikkoveturitkin. Niiden hinnat hipovat edullisimpien matkakulkimien hintoja ja vaunu tähän päälle. Se on kuitenkin jokaisen oma asia mitä haluaa harrastaa ja paljon siitä tahtoo laittaa.

Jukka Rajamäki

Ville Säynäjäkangas 14.07.2020 16:53

10-vuotta vanhan ja 150 000km ajetun hyväkuntoisen saksalaisen premium auton saa 15k€ hintaan. Sillä ajelee ja vetelee vaunua vielä todella pitkän huikosen.
Saksalaisen hyvän vaunun saa vähän käytettynä ja uuden veroisena 25k€.
Yhteensä siis 40k€, sillä rahalla ei saa minkäänlaista ehjää hyväkuntoista matkailuautoa, varsinkaan jos vertaa sisätiloja tuohon 25k€ vaunuun.

Muutama vuosi sitten yritimme etsiä matkailuautoa, mutta ei kertakaikkiaan sitä alle 50k€ hintaan löydy sellaista jonka voisi ostaa, ei uutta eikä käytettyä. Niistä oli nurkat kolhittu, luukut ja saranat repsottivat sisällä ja ulkona. Rööki ja ummehtunut haisi sisällä. Yli 100tkm ajetuissa myyjä selitteli, että eihän tämä uusi ole, kun vikavalot loisti kojelaudassa ja korjaushistoriaa oli jo käsittämättömän paljon.
Ehkä ne hyvin pidetyt ehjät ei tule myyntiin?


Ai niin, pitää vielä lisätä että automaattivaihteisto oli ostokriteerinä matkailuautoja katsellessamme, se varmasti rajoitti valikoimaa.
muokattu: 14.7.2020 17:16
Timo Haapanen 14.07.2020 18:28

Mun mielestäni ainoa ostokriteeri matkavehkeessä on omasta mielestä toimiva sisäjärjestys. Kaikki muut tulevat sitten mitä sattuu olemaan. Kompromisseilta ei voi välttyä joten pääasian pitää toimia.

@timppa

Toivo Koistinen 14.07.2020 19:29

Kahtosiako tet äskön töllön kolomos utisissa matka-autojen kolaritestejä.
Jessös. Oli muuten autosa vähän aikaa sisuskalusto sekasi.
Tp

Ari Kuusisto 14.07.2020 20:28

Keuruu puhelinkomppania ja viestimies linkkiauton kuljettaja vm.1984 , Gaz-66 bensa V8 oli kuitattuna ja vaihdekeppi selän takana sivussa ja polvet suussa.Tiedän mitä tarkoitat, Ville.

Ville Säynäjäkangas 14.07.2020 20:42
Toivo Koistinen

Kahtosiako tet äskön töllön kolomos utisissa matka-autojen kolaritestejä.
Jessös. Oli muuten autosa vähän aikaa sisuskalusto sekasi.
Tp

https://youtu.be/JuNOarORALM

Tuossa linkki koko kolaritestiin

Ari Kuusisto 14.07.2020 20:45
Toivo Koistinen

Kahtosiako tet äskön töllön kolomos utisissa matka-autojen kolaritestejä.
Jessös. Oli muuten autosa vähän aikaa sisuskalusto sekasi.
Tp

Tuo uutinen oli vanha lämmitetty tais olla syksyä kun laitoin tuohon Ruottalaisten testiin linkin kun keskusteltiin peltikuoriaisista verrattuna puoli ja kokointegroituihin.
MTV-peljätteli nyt koronavuoden uusia harrastajia vanhalla jutulla.

Toivo Koistinen 15.07.2020 06:52

Jaa. Noi eihän nin vanhaa muista, kun oma nimiki tahtoo unohtua, ja kylästä ei taho kotia muistaa lähtiä.
En muista sitä juttua, mutta samanlaillahan on kalusteet kiinni peltikuoresakin, eli sekasin menee, tosin kori lienee vähän kestävämpi
Mutta pysäyttävä video. Tosin niin henkilöautossakin olo on epämukava kun rytisee, mutta tuo kalusteiden irtoilu, ja hajoaminen..
Lehellä teslan sähköauton omistaja kehu, että kulutus on 1,5-2 € / 100 km. On halapaa autoilu, ja kehu kun kysyttiin kuinka pitlästi sillä pääsee. 1600 km vuorokaudessa.
Tp

Jori Järvinen 15.07.2020 18:32
Ville Säynäjäkangas

Kävin ajoasentokehujen innoittamana fiilistelemässä uuden matkailuDucaton ajoergonomiaa. Mutta täytyy todeta, että Fiat on pysynyt ihailtavan uskollisena ajoasennolleen jo 70-luvulta asti, ja ohjauspyörä on edelleen 10cm liian kaukana. Jos säädän jalkojen etäisyyden sopivaksi, niin rattiin ei yllä, jos taas säätää penkin niin, että saan ohjauspyörän mieleiseen paikkaan, niin polvet kopsii kojelautaan. Vai onko ideana nojata etukenossa rattiin?
Pituutta minulla on 174cm. Onko muilla tällaista probleemaa, vai olenko yksin ongelmani kanssa?

Ihan yhtä masokistinen asento on 182cm mittaiselle... mukava tempasta joku 14h yhtä kyytiä :)

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.