Taittopyörä

Kari Tonttila 04.04.2023 10:03

Hei Teille
Olen aikeissa ostaa Matrixiin taittopyörät, onko suosituksia merkin suhteen, lähinnä turvallisuus ja toimintavarmuus mielessä.
Onko vinkkiä yhden yön asuntoautoparkista Savonlinnassa 3.7 oopperajuhlien pitopaikkaa lähellä?
Terveisin Heli Kaijo puolesta KT





Ville Säynäjäkangas 04.04.2023 10:46

Jos haluaa hyvän, niin merkki on Brompton.
Teräsrunkoinen (mikä on nykyään harvinaista) laatupeli. Malleja on kymmeniä. Perusrunko on sama, mutta kuskin pituuden ja mieltymysten mukaan voi ajoasennon ja vaihteiden määrän valita. Tätä on tehty jo 1970-luvulta saakka.


https://classicbike.fi/tuote-osasto/brompton-pyorat/ Tuolta löytyy esimerkiksi. Hyviä perusmalleja saa 1290€ hintaan. Se voi tuntua kalliilta kiinalaiseen markettipyörään verrattuna, mutta eihän tuo ole kuin 1% matkailuauton hinnasta. Varaosia ja lisävarusteita löytyy vielä tulevaisuudessakin.
muokattu: 4.4.2023 11:31
Ari Kuusisto 04.04.2023 11:50

Tilasin kaksi Verkkokaupan pyörää ja katselin rakennetta ja turvallisuussyistä palautin pyörät.En halua kokea että alamäessä sarvet jää käteen.Tietysti olivat halvat,eli oma syy kun kuvittelin mitään.Sovitukset oli mitä sattuu.

Veli-Pekka Merikallio 04.04.2023 12:19

Joskus ostin taittopyörät, ajelin leluilla pari kertaa ja totesin itselleni sopimattomiksi ja turvattomiksi!

Vahingosta viisastuneena hommasimme oikean kokoiset sähköpyörät ja koukkuun asennettavan tukevan telineen, missä omat valot ja matala nostokorkeus. Nyt on pyöräily kätevää ja turvallista, mukavuus lisääntyi kerta laakista, enkä tuota yhdistelmää vaihda koskaan minkäänlaisiin rimpuloihin.

Nuo pienipyöräiset taittopyörät soveltuvat lähinnä leirintäalueella ja pikku kauppareissuilla liikkumiseen, vaan kun itse teemme kymmenien kilometrien retkiä, on sitä varten tehty oikeita polkupyöriä.

Minun mielestäni!

Ville Säynäjäkangas 04.04.2023 12:45

Vannekoko ei tee pyöristä turvallisia tai turvattomia. Kyllä se on paljon muuta.

Polkupyörän renkaisiin kannattaa panostaa. Halpiskumin saa 5€ hintaan, mutta se rullaa kuin panssarivaunu ja puhkeaa helposti kuin ilmapallo. Hyvä kumi maksaa 30-50€ ja se kyllä kannattaa maksaa. Rullaa todella kevyesti ja puhkeaminen on hyvin harvinaista. Eli hyvä rengas vähentää sitä vitutusta, mikä yleensä estää ihmisten innon pyöräilyyn.

Ville Säynäjäkangas 04.04.2023 12:58

Laitanpa tähän itse tekemäni polkupyörän kuvan. Etuveto ja ajoasento on kuin aurinkotuolissa. Pienestä rengaskoosta huolimatta tein viime kesänä useamman 75km lenkin. Huomioitavaa on invaliditeettini. Olen yksikätinen ja puolitoista jalkainen.

Liitetiedostot

img_1268.png
Veli-Pekka Merikallio 04.04.2023 14:04

Hieno on Villellä pyörä, tuohon kun vielä virittelisi sähkövehkeet, jo kelpaisi körötellä!

Tuosta vannekoosta nyt voi olla eri mieltä, sain siitä konkreettista empiiristä tietoa Jurmalan isokuoppaisilla poluilla. Kaverin pikkupyöräisen eturengas oli vähän väliä linkussa ja eteneminen nihkeää, itsellä ei 28-tuumaisilla ollut ongelmia. Totta, hyvät kumit renkaissa ykkösasioita!

Ville Säynäjäkangas 04.04.2023 15:07

Tottakai poluilla ja kuoppaisilla alustoilla on isompi rengas aina parempi, mutta kun täällä kotimaassa tahtoo päästä pikitietä joka paikkaan, niin silloin ero on pieni.

On mulla sähköistettynäkin nojapyörä. Silloin kun pitää hoitaa asioita eikä kuntoilla.

Ari Kuusisto 04.04.2023 15:44

Hienoja menopelejä. Miten vakaa menijä nojapyörä on.
Polkimet kumminkin korkealla??
Tuossa luomupyörässä kumijousitus,vai?

Ville Säynäjäkangas 04.04.2023 15:48

Itse asiassa kovasti saa yrittää palaveriin sähköpyörällä mennessä, ettei vaan sekin lipsahda kuntoilun puolelle. Tahtoo paita kastua, jos ei aktiivisesti keskity laiskottelemaan. Jos ei oo mitään asiointia missään ja lähden sähköpyörällä lenkille, niin kuntoilua tulee saman verran kuin ilmankin sähköä, mutta nopeus kasvaa sähköjen kanssa.
Sähköpyörän pelätään usein poistavan kuntoilun kokonaan, mutta ei se niin ole.
Mikäli pihassa on auto ja sähköpyörä, niin paljon helpommin tulee sähköpyörä valittua alle 10km matkoille. Nopeudessa ei ole juuri eroa kaupunkiympäristössä, pyörällä ei tarvi seisoa ruuhkissa ja parkkipaikka löytyy helposti. Sähköavun takia ylämäki ja vastatuuli ei pelota jo valmiiksi, joten pyöräilystä tulee kivaa. Vaikka tällainen sähköavusteinen kuntoilu ei ole verenmaku suussa punnerrusta, niin kuitenkin niitä liikuntatunteja tulee edellä mainituista syistä huomattavasti enemmän kuin että valitsisi auton.

Sanoisin, että mitä huonompikuntoinen ihminen on kyseessä, niin sitä tärkeämpää olisi valita sähköpyörä. Sillä sitä kuntoa saa lisättyä huomaamatta ja mukavasti! Luterilaisesta ”kärsimys on hyve” ajattelusta kannattaa pyrkiä eroon.

Ville Säynäjäkangas 04.04.2023 15:53
Ari Kuusisto

Hienoja menopelejä. Miten vakaa menijä nojapyörä on.
Polkimet kumminkin korkealla??
Tuossa luomupyörässä kumijousitus,vai?

Painopisteen korkeushan vaan helpottaa hallintaa. Kokeile kannatella vasaraa yhden sormen nokassa kahva ylöspäin ja kahva alaspäin. Kumpi on helpompaa?

Joo luomupyörässä on ihan tavallinen rautakaupan lieriöeristin jousena.


Totta kai vaatii muutamia satoja kilometrejä, että osaa rennosti istua nojapyörän kyydissä. Sen jälkeen leppoisampaa kulkupeliä on vaikea löytää. Ensimmäisen nojapyöräni tein vuonna 1985, ennen kuin olin tietoinen koko nojapyörien olemassa olosta. Luulin keksineeni jotain ainutlaatuista, mutta netin tulon myötä selvisi nojapyöriä tehdyn jo 1900 luvun alussa.
muokattu: 4.4.2023 15:59
Ville Säynäjäkangas 04.04.2023 16:11

Nojapyöräthän ovat aivan ylivoimaisia mukavuudessa ja nopeudessa verrattuna tavalliseen pystypyörään. Sen takia nojapyörät kiellettiin kilpailuista vuonna 1934. Isot pystypyörien valmistajien painostukset vaikuttivat tähän. Rahalla siis tehtiin tämäkin päätös.
Muotihan katsotaan aina kilpailuista, niin se on johtanut nykyiseen käsitykseen polkupyörien ulkonäöstä ja ajoasennosta. Tämä käsitys olisi aivan toinen, mikäli polkupyörä olisi saanut vapaasti kehittyä.
Monesti epäillään nojapyörän turvallisuutta, mutta ajatelkaa nyt: törmäättekö esteeseen mielummin pää vai jalat edellä?

Toivo Koistinen 04.04.2023 17:04

Mielenkiintoista kertoma Nojapyöristä teillä.
Juttelin pari kesääkö sitten Kemissä, kun kävimmä kesäjäätelölä sisäsatamassa. Niin siihen tuli vanhempi herra sähköpyörällä.
Kertoi kun kyselin kuntoasiasta. Kyllä tällä kunto nousee, kun vähentää sähköä pois, mutta jyrkissä mäissä sähkö avustaa mukavasti, ja siinä voi pidempiäkin matkoja ajella, niin mielenkinto säilyy, ja kunto nousee, kun polkee useamman tunnin kerralla.
Tuosta nojapyörästä, nin näkyy saavan kolmipyöränäkin, ja sähköllä. https://apuvalineavux.fi/liikkuminen/pyorat.
Tp

Ville Säynäjäkangas 04.04.2023 18:12

On mullakin ollut kolmipyöräisiä nojapyöriä. Kuvan pyörä on vieläkin tallessa tallin vintillä. Pitäisikin ottaa se taas kesällä esille. Pyörässä on runko-ohjaus kuten pyöräkuormaajassa. Ohjaus ja polkeminen tapahtuu jaloilla. Kädet ovat aivan vapaana vaikka kuvaamaan kameralla ja juomaan kahvia.

Liitetiedostot

img_1271.png
Ville Säynäjäkangas 04.04.2023 20:07

Sanottakoon vielä, etten ylenkatso pystypyöriäkään. En vain ole koskaan -ennen halvaantumistakaan- ymmärtänyt pää edellä ajoasentoa polkupyörässä. Ihmettelin jo lapsena kippurasarvisten maantie/retkipyörien ajoasennon hirveyttä.

Mulla on karavaanihommiin kuvan Jopo. Ajoasentoa on säädetty old school BMX penkin mutkaputkella, leveällä cruiser satulalla ja ohjaustangon kannatin pyöräytetty ympäri.

Yksikätisenä kun en ohjaustankoon pysty nojaamaan, niin pojinkeskiö täytyy olla edempänä suhteessa istuimeen, jotta poljin ei käy missään vaiheessa penkin etureunan takapuolella. Polku- ja jarrutusvoima ei siis milloinkaan lisää käsien nojausta ohjaustankoon.

Ajoasennossa on myös se hyvä puoli, että jalat yltävät maahan penkillä istuen, mutta etäisyys polkimiin on silti oikea. Tämä yhtälö ei toteudu normaali pystypyörien geometrialla.

Ajoasento ei ole mikään invalidi spesiaali tai uusi keksintö. 70 luvulla oli muotia pitkäpenkki (banaanisatula) ja korkea chopper ohjaustanko. Tässä Jopossa on palattu siihen. Kaikki ihmiset jotka ovat tätä kokeilleet, ovat ihmetelleet kuinka mukava ja vaivaton voikaan polkupyörä olla? Miksei tällaisia myydä kaupassa?

Liitetiedostot

img_1269.png
Toivo Koistinen 05.04.2023 08:01

Kyllä juuri näin. Poikassa oli muotia laittaa pyörään se oliko speedvay ohjaustanko. joka oli se korkea malli. Satula pois, ja sitten joko kuten minä tein, laudasta sen pitkän satulan, ja niitä kai sai ostettuakin, vai oliko se koko pyörä sitä grossimallia.
Täytyypä alkaa suunnitella noita asioita omaan, puolisolta saamani vanhaan kolmivaihteeseen. Siinä on jo korotettu ohjaustanko, eli pysty ajoasento, mutta saisi samalla satulaa hieman taaksepäin.
Tp

Esa Varonen 05.04.2023 09:36

Tuo Villen mainitsema Brompton on hyvä. Taittopyörien aatelistoa. Siinä on normaalipyörän akseliväli mikä tekee siitä vähemmän kiikkerän. Näin ei ole kaikissa. Johtuu pyörän rakenteesta. Se taittuu kahdesta kohdasta. Kokoon taitettuna se menee samasta syystä pieneen tilaan. Ainut heikkous on pienipyöräisenä irtosoralla ajaminen. Kokemusta pyörästä on 5 vuoden ajalta.

Ville Säynäjäkangas 05.04.2023 11:10

Polkupyörän renkaista vielä. Halvalla ei tosiaan saa hyvää ja laatumerkit ovat lähinnä Schwalbe ja Continental.
Vallitseva käsitys on, että sormenpaksuinen kivikovaksi pumpattu rengas olisi hyvin rullaava. Joo, tällaisia on kilpapyörissä, mutta siviiliajoon ei ole mistään kotoisin. Hyvin rullaava arkielämän rengas on vähintään 50mm leveä. Mielummin -mikäli haarukoihin mahtuu- vielä paksumpi 54…..70mm renkaat menevät vielä normaalivanteille. Schwalbe Big Apple rengasta voin lämpimästi suositella, jos haluaa tutustua hyviin polkupyörän renkaisiin. Löytyy parempiakin erikoisrenkaita, mutta 30€ hintaluokassa tuo on todella hyvä ja miellyttävä yleisajon rengas

Kari Kansanaho 05.04.2023 21:15

Me hommattiin taittorunkoiset pyörät olisko about 7-8 vuotta sitten tuolta, https://www.derfaltradshop.de/. Omat ovat Dahonit ja kavereit osti Pegasokset. Molemmat toimineet hyvin vaunukeikolla pitkin Eurooppaa reissatessa. Kannattaa katsoa heidänkin valikoimaa. Rahti Suomeen toimi hienosti.

Toivo Koistinen 06.04.2023 11:12

Polkupyörä on hyvä keksintö ollut. Rauhallista pääsiäisen aikaa kaikille.
Tp

Toivo Koistinen 08.04.2023 07:25

https://lapinkansa.ap.richiefi.net/e6b4182d-e321-4eea-8379-d00ebe2e65cb/24 Tuossahan on tosi akkupyörä.
Tp

Kalle Korpela 08.04.2023 12:46

Itsellä on reissukulkineena 69 vuoden solifer 10. Vähänhän tuo päästää mutta kuntoilua tulee samalla kun polkee vanhusta käyntiin. Kaikennäköiset pörisevät kun on ollu harrasteena iätajat niin tässä on yhdistetty molemmat harrastukset. Vie saman verran tilaa kun taittumaton polkupyörä ja bussiin mahtuu sisällekin jos ei halua tankoa laskea jolloin mahtuu ruumaan

Kauko Keränen 23.05.2023 20:52

Suositelen Bromptonia. Meillä molemmilla ollut jo kymmenen vuotta ja toimii. Kevyt ja menee pieneen tilaan. Voi pistää vaikka ikean kassiin ja mennä junaan, bussiin jne... jos tarvii.

Reino Jokinen 03.06.2023 16:08

Itsellä on Insera, alumiinirungolla,3 vaihdetta satulan ja sarvien säätö pikalukitteiset.
keskeltä taittuva.
tukeva ja kevyt, hinta silloin jotain 500-600 euroa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.