Polttoaineiden hinnat 2022

Hannu Kononen 21.06.2022 15:20

Kuka meitä kusettaa,kun Suomessa polttoaineet maksaa toiseksi eniten
Euroopassa ? Raakaöljyn barreli-hinta oli aamulla 114 dollaria ja pumppuhinnat
aivan älyttömät.
Vertailun vuoksi:kesällä 2008,kun oli ns. finanssikriisi, raakaöljy maksoi 147 taalaa/barrelli.
Pumppuhinnat keskimäärin; diesel 1,47 ja bensiini 95e 1,57.
Tuskin verot ovat nousseet näin huimasti.
Kansalaisille olisi hyvä kertoa mistä on kysymys.
Halutaanko pakolla talouslama ja korkea inflaatio.Tämän kehityksen seuraukset ovat kaikille
täysin selviä,ehkä ei hallitukselle.

Ari Kuusisto 21.06.2022 15:32

Pitää jonkun maksaa sähköautoilun tuet, mistäs muuten kun polttoaineveroista ja alvista.

Lauri Niittynen 21.06.2022 16:21

Ainakaan polttoainevero (senttiä/litra) eikä ALV-prosentti ole nousseet. Muita hinnanosia hallitus ei päätä.

Harri Halinen 21.06.2022 16:56

Ei kannata verrata tämän hetken maailmanmarkkinahintaa ja esim. viime vuoden lopussa ollutta suomalaisen Nesteen ostaman raakaöljyn hintaa. Nesteen ostama halpa venäläinen, ei niin puhdas öljy, ja Nesteen ja venäläiseen öljyyn sekoittamat muut aineosat muodostavat oikean vertailuhinnan.
Oikea vertailuhinta on vain Nesteen tiedossa. Ei kannata uskoa että kaupalliset yritykset olisivat omaehtoisesti luopumassa omista palkkioistaan, jotka olivat myös viime vuonna korkeita.
Nesteen kehittämä "likaisen öljyn" jalostusprosessi on omansa, ja sellaista prosessia ei liene yhtä pitkälle viety muissa länsimaissa. Muutakin voi kukin uskoa.

Veli-Pekka Merikallio 21.06.2022 17:39

Kyllähän se rosvo on ollut tiedossa pari viikkoa, kun Neste antoi tulosvaroituksen, rahaa tulee kuulemma ovista ja ikkunoista ja siitä varoitettiin. Mitä tekee hallitus, ei mitään?

Harakkahan lupasi subventoida jotenkin eniten kärsiville, luultavimmin keinot ovat edelleen harkinnassa, siihen asti, kunnes hallitus vaihtuu. Pessyt kätensä jo etukäteen.

Tällainen politiikka johtaa kaikkien pyörien pysähtymiseen, staglaatioon. Mikäs sitä inflaatiota ruokkisi, jos ihmiset lopettavat kaikenlaisen kaupankäynnin ja tinkivät jopa peruselintarvikkeista ja lääkkeistään. Näyttää siltä , että juuri nyt kukaan ei Suomessa uskalla tai osaa tehdä politiikkaa, mieluiten ollaan hiljaa. Kiinnostavaa tuntuu olevan tällaiset Rydman-keissin tapaiset näpertelyt.


https://fi.wikipedia.org/wiki/Neste_(yritys)#Omistus Valtio omistaa yli kolmanneksen yhtiön osakkeista, ylivoimaisesti suurin omistaja, kyllä tuolla osakepotilla pitäisi jo äänen kuulua? Korjaus: stagnaatio=pysähtyneisyys.
muokattu: 21.6.2022 17:46
Toivo Koistinen 21.06.2022 18:07

Tällainen politiikka johtaa kaikkien pyörien pysähtymiseen, staglaatioon. Mikäs sitä inflaatiota ruokkisi, jos ihmiset lopettavat kaikenlaisen kaupankäynnin ja tinkivät jopa peruselintarvikkeista ja lääkkeistää.
Kopio.
Niinpä, mutta siinä palataan perusmaailmaan, eli eletään elämäelämää, eikä tavarataivas elämää. Oikeastaan suurin osa ihmiskunasta elää niin, elikkä yrittää selvitä päivästäpäivään elossa.
Meihin tämä sattuu, kun jouvutaan opetelemaan peruselämää, ilman tavarataivas krumeluuri elämää.
Oikeastaan tähän taitaa tottua, kun latoseisoja on seissyt joutilaana jo puolvuotta, eikä ihmeempää kirusta näy olevan kapteenilla komentaa laiva liikkeelle.
Työssäkäyville muutos on iso, ja siinä on pohtimista liike-elämällä, ja hallinnolla. Pa kustannus 10 l syövällä autolla, on 10 000 kilometrin ajolla 1000 ööriä
Tp

Harri Halinen 21.06.2022 20:47

Jos jokin yritys kehittää jotain ainutlaatuista, esimerkiksi tekemällä edullisemman puhdistusmenetelmän kuin muut, niin markkinatalous hyväksyy menetelmällä hyvän liiketuloksen tekemisen. Muunlainen tuloksenteon rajoittaminen kuuluu muuhun talousjärjestelmään.

Ari Kuusisto 21.06.2022 21:05

Litraa kohti on alv kertymä noussut.Mun matikalla ainakin.
Mun matkiksen polttoaineen kertymä vuoden vaihteessa 4,1 euroa /alv /100km
Nyt 5,74 euroa/alv/100km

Nousua 40%

Toivo Koistinen 22.06.2022 06:04

Totta, koska tosiaan kalliimpi hinta, niin isompi ALV tuotto polttoaineveron lisänä Hallitusten ajama tavoite luopua fossiilisesta pottoaineesta toteutuu, kun kansa vaihtaa sähköautoon.
Tosin sitten kun kansa vaihtaa sähköautoon, niin polttoineen käyttö vähenee, ja sen verotuotto, mutta ilmasto kiitää, kun savut vähenee.
Tosin kun sähköä pitäisi saada enemmän, ja aletaan voimaloissa poltamaaan vaikka puuhaketta, niin savukaassut lisääntyy, mutta sähkön kallistuessa sen ALV tuoto lisääntyy.
Tp

Veli-Pekka Merikallio 22.06.2022 15:01

Halinen näpertelee taas omissa sfääreissään.

Kyse on koko ajan ollut otsikon mukaisesti polttoaineiden hinnoista.

Hallituksen edustaja, liikenneministeri Harakka lupasi heti Ukrainan sodan alettua, subventoida valtion kassasta niille yrittäjille ja yksityisille ihmisille, joille korotuksista koituu huomattava haitta (esim. pitkät työmatkat).

Ymmärtääkseni Harakan konstit loppuivat asemien jakeluvelvoitteen löysäämiseen (biopolttoaineen prosenttiosuus), eipä tuo ainakaan mua ole huojentanut, samat 2,40 diesel ja 2,60 bensa ja lisää löylyä on tulossa. Saksassahan hallitus pamautti enimmäishinnat polttoaineille, eikä valitusoikeutta ole. Minkähänlainen talousjärjestelmä siellä on?


https://ym.fi/ilmastovuosikertomus Tuossa Toivolle hyvää luettavaa, ei se liikenne ainoa syntipukki ole (n.20% päästöistä meillä), sitä vaan rokotetaan eniten.
muokattu: 22.6.2022 15:15
Harri Halinen 22.06.2022 15:29

Vaikeammat asiakokonaisuudet ovat olleet Merikalliolle jo vuosia vaikeasti hänen ymmärrettävissään.
Hän keskittyy vain minun kirjoitusteni solvaamiseen perustelematta virheitäni tai yksinkertaisiin esille tuloihin, vaikkapa esimerkkinä kaikkien käytettävissä oleviin nettihakuihin ja esille tuomiinsa nettiosoitteisiin. Tästä voi päätellä ettähän pitää toisia ymmärtämättöminä ja osaamattomina.
Polttoaineiden hinnat perustuvat mm. raaka-aineen hintaan, jalostuskustannuksiin ja liikevoittoihin sekä veroihin siksi kullakin noista osa alueista on vaikutusta polttoaineen kokonaishintaan.
Kuten yksinkertainenkin saa selville, useat maailmanmarkkinahinnat ja niiden vertailu perustuu lähes aina brent-hintoihin.
KIrjoitin kauan sitten etten välitä hänen kirjoituksistaan, mutta koska hän nimeltä mainiten mainitsee minut vastasin hänen kirjoitukseensa. Varmaan tulossa jälleen "sellainen perioidi".

Timo Haapanen 22.06.2022 15:44

Ei kai V-P Saksa enimmäishintaa laittanut vaan laski veroa kesäajaksi. Hyvä sekin vaikka pumppuhinnassa se ei paljoa tuntunut. Omituinen on ihmisen ajattelu, ennen katsottiin tarkkaan missä sai pari senttiä edullisemmin mutta nyt tuntuu ettei kymmenen senttiä ole mitään

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/f9f4f308-bce2-4ea9-8030-8c86109b1966

Omituinen on ihmisen ajattelu, ennen katsottiin tarkkaan missä sai pari senttiä edullisemmin mutta nyt tuntuu ettei kymmenen senttiä ole mitään. Kymmenen senttiä on nyt prosenteissa vähän mutta euroissa on sama mistä hinnasta se otetaan.

@timppa



@timppa

Lauri Niittynen 22.06.2022 17:27
Ari Kuusisto

Litraa kohti on alv kertymä noussut.Mun matikalla ainakin.
Mun matkiksen polttoaineen kertymä vuoden vaihteessa 4,1 euroa /alv /100km
Nyt 5,74 euroa/alv/100km

Nousua 40%

Polttoainevero ei ole noussut, joten laskepas montako prosenttia saat alennusta siitä kun osuus litrahinnasta on tippunut.

Jos kauppias nostaa hintaa, aina alvin määrä euroissa nousee. Jos ostaa kalliimman tuotteen kuin halvimman, maksaa ylimääräistä alvia. Pitäisi alv laskea jonkin perushinnan mukaan, että pysyisi aina samana? Vai pitäisi alv maksaa aina kalleimman vaihtoehdon mukaan, etteivät ostajat joudu erilaiseen asemaan sen suhteen?

Monille ei ole vielä Mauno Koiviston jälkeinen aika auennut. Suomessa ei ole pakko hinnoitella kustannusperusteisesti tai jotain referenssihintaa seuraten. Yhtenäinen hinnoittelu on suorastaan kielletty. Silti kaikki pyrkivät markkinahinnoitteluun ja ottavat mitä saavat. Katteet ja jatkuvuus varmistetaan valitulla tavalla.

Heikki Ikonen 23.06.2022 05:19

Valtio ottaa autoilusta aina omansa pois. Nyt ko tankilla litrat vähenevät, mutta valtiolle tilitettävät eurot ei saa vähentyä (täytyyhän valtionkin velan korkoihin jostakin löytyä rahat), polttoaineen litra hinta nousee.
Entäs tulevaisuuden polttoaine, sähkö. Nyt sitä saa vanhoilla sopimuksilla 5 sentillä/kWh? Kun kansa pakotetaan sähkö autoiluun ja polttomoottorit on paalattu. Saatte arvata sähkön hinnan, tuskin laskee. Lisäksi "huoltovarmuus" on unohdettu tässä sähkö höpötyksessä. Miksi esim ambulanssit, paloautot ei ole siirtynyt sähköön. Otappa sähköä 10 kwh takakonttiin siltä varalta kun joku netti helevetissä sotkee sähkön tekemisen tai jakelun.
Sähköä tulee pistorasiasta ja maitoa saa kaupasta, häh :(
H

Toivo Koistinen 23.06.2022 09:10

Ne yritykset jotka meiltä rahat kiskoo. Niimpänin. Minä koetan ainakun oikeen joku kirvauttaa, mietin miten ítse tekisin asiat jos olisin sen yrityksen johdosa.
Nimittäin yritys itsesssään on vain työkalu, kuten mulle joku rekan rohjo aikanaan, ja siinä yritksessä, kuten nesteelläkin on tavalista kansaa työssä, karrikoiden sahaamassa omaa oksaa, kun se yritys kiskoo voittoa.
Muttakun sen yrityksen johdon pitää työnään niin tehdä, koska omistajat, siis osakkeen omistajat, joita on kansa, siis me, vaatii, että ainaenemmän tuottoa, ja osinkoa.
Että osakkeen omistajat rikastuisivat enemmän, siis me ihmiset
Niiettä miten minä sen homma osaisin paremmin, koska jos ei minun työpanos, eli voiton tuotto riitä, niin potku persiille, ja tienvarsiin kiviä potkiskelleen ukko, ja parempimies tilalle.
Tulee Kekkosen aika mieleeen, kun valtio omisti Suomen, ja sääteli hinnat perusasioille, Muttase on historiaa se, ja nyt eletään nykyaika.
Ainoa asia minkä voi itsekukin tehdä, että raha riittää jotenkin lopetaa turha ajelu, ja elää kotosalla perus elämää.
nykysin skäli heleppoon siihen minun lapsuus aikaan, että ruudun avulla voi reissata ympäri maailmaa. Siellä on ne samat paikat, ja maisemat.
Tp


Tekisi ilkeytään mieli karrikoida. Osakkeen omistaja haluaa kunnon osingon sijoitukselleen, jostta voi ostaa kalliin matkailuauton, ja mennä tankille kirvaamaan. P...le kun on kallis löpö. Minkäpirun takia tuo yritys kiskoo mejän selekänahasta tuommosen voiton, eikö se ajattele meitä olleenkaan
muokattu: 23.6.2022 09:25
Veli-Pekka Merikallio 23.06.2022 16:12

Timppa, sehän on yksi lysti, millä keinoin Saksa pudotti kesäkuussa dieselin hinnan 1,8€:oon ja bensan 1,9€:oon, pääasiahan kuluttajan kannalta oli se, että valtiovalta reagoi oikeaan suuntaan. Haliselta kysyn edelleenkin, millainen talousjärjestelmä Saksassa on, kun siellä valtio kykenee puuttumaan kohtuuttomiin hintoihin?

Halinen, linkkien käyttö on viisautta, suosittelen sullekin, on ikäänkuin kättä pidempää, millä perustella näkemyksiään, eikä tarjoilla pelkkää mutua. Yliopisto koulutuksen saaneena ymmärrän senkin, että tietoni ja ajatteluni eivät synny tyhjästä ja olen tottunut lähdeviitteisiin, kuten hyvä tapa vaatii. Tuo linkkini oli Toivolle ja fakta liikenteen päästöistä suhteessa muihin päästäjiin, onko siinä jotain vikaa?

Entäs sitten itse asia Halinen, sehän sua ei tunnu lainkaan kiinnostavan - polttoaineen hinta ja mitä sille tehdä- onko meillä tehty kaikki voitava, jotta nykyinen inflaatiokehitys (polttoaineet etunenässä) ei ryöstäydy stagnaatioksi=pysähtyneisyydeksi, kansalaisten jäädessä koteihin ja palveluiden näivettyessä käytön puutteessa. Siinä sitä on riittävän laveaa ajattelua Halisellekin, mitä peräänkuuluttaa multa.

Petri Ahonen 23.06.2022 16:43
Veli-Pekka Merikallio

Halinen näpertelee taas omissa sfääreissään.

Kyse on koko ajan ollut otsikon mukaisesti polttoaineiden hinnoista.

Hallituksen edustaja, liikenneministeri Harakka lupasi heti Ukrainan sodan alettua, subventoida valtion kassasta niille yrittäjille ja yksityisille ihmisille, joille korotuksista koituu huomattava haitta (esim. pitkät työmatkat).

Ymmärtääkseni Harakan konstit loppuivat asemien jakeluvelvoitteen löysäämiseen (biopolttoaineen prosenttiosuus), eipä tuo ainakaan mua ole huojentanut, samat 2,40 diesel ja 2,60 bensa ja lisää löylyä on tulossa. Saksassahan hallitus pamautti enimmäishinnat polttoaineille, eikä valitusoikeutta ole. Minkähänlainen talousjärjestelmä siellä on?

Tuo V-P:n mainitsema liikenteen päästömäärä (20%) on KAIKEN liikenteen päästömäärä. Meille taviksille kun liikenteen päästömääristä saarnataan, näytetään aina henkilöautojen pakoputkia ja henkilöautojen jonoja. Eli laivat, lentokoneet, junat... "unohdetaan", vaikka niiden osuus liikenteen 20% osuudesta on yli puolet.

Harri Halinen 23.06.2022 20:03

En ole kirjoittanut mitään Saksan polttoaineen hinnoittelusta, enkä ota kantaa ko maan hinnoitteluun.
Kirjoitin Neste yhtiöstä ja sen hyvästä tuloksesta ja sen syystä muuttuneessa tuontikaupan raaka-ainehinnoittelussa.
Tuskin suorittamasi koulutuksesi, joka tähtäsi ihan eri alalle kuin arvioimaan minun toimiani.
En edusta mahdollisuutta vaikuttaa polttoaineen kuluttajahinnoitteluun siksi en oma-aloitteisesti ole ottanut siihen kantaa.
Vastaan vain omista kirjoituksistani enkä puutu toisten vastaaviin, vaikka Merikallio koettaa sekoittaa koko ajan.
Kuten arvelin...
Melskatkoon täällä vapaasti minun puolestani, osallistun mieluummin järkevämpään keskusteluun muilla areenoilla.

Timo Haapanen 23.06.2022 23:07

Tuossa on Lübeckin Aralin tämän illan hinnat. Kyllä veronalennus on vaikuttanut
https://tankstelle.aral.de/luebeck/fackenburger-allee-20/13009700

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.