Perusasiat matkailuautolle talveen

Tiia Rajala 12.07.2019 19:15

Asiasta on jo aloituksia, mutta kyselen vähän vielä omalta kantilta. Täysin kokemattomalle pyytäisin infoa kaikesta mahdollisesta. Matkailuauto koko vuodelle soveltuvaan käyttöön pohdinnassa. Onko mahdollista löytää kohtalaisen edullisesti koko vuodelle soveltuvaa matkailuautoa, joka sisältää mahdollisimman monipuoliset puitteet? Käsittäen toimivat lämmityssysteemit, wc, suihku, kokkausmahdollisuudet yms.?
Kerro oma listasi mikä on oleellista talvimatkailuautossa; minkä lämmityssysteemin valitsisit, mitä kaikkea kannattaa olla tai mitä vähintään pitää olla?
Jos joku osaa heittää lisäksi kokonaiskäyttökustannusten hintaluokkaa per kuukausi, niin ajatukset tästäkin on tervetulleita.

Teemu Eerola 12.07.2019 20:43

Saat varmaan kattavia vastauksia kysymyksiisi. Pieni ongelma on se, että olet "täysin kokematon" ,koska "perusasiat" koskevat kaikkia matkailuautoja. Se, että aiot käyttää m- autoa ympäri vuoden lähtee siitä, että hankkii "ympärivuotiseen käyttöön rakennetun auton". Ts. siinä on lämmitysleitteet ja eristystaso mitoitettu n. - 25 C ulkolämmöille. Jos näin on, niin silloin toimii myös vesihuolto, suihku, WC ym. Lämmitysjärjestelmänä vesikeskuslämmitys -Alde.

Kunnon talviauto maksaa enemmän kuin esim. 3/4 vuoden auto. Auton iällä tai merkillä ei ole väliä, mutta VAIN muutama valmistaja tekee kunnollisia talviautoja. Olemme käyttäneet hyvää talviautoa lukuisia kertoja parin- kolmen viikon ajan keskitalvella Lapissa, jopa -30 C pakkasissa. Siihen riittää, että on "kunnon talviauto" . Meillä se on ollut Saksassa valmistettu integroitu Knaus. Jos sillä pystyy olemaan 3 viikkoa keskitalvella Lapissa, niin pitempikin aika menisi yhtä helposti.

Kustannukset ovat niin monesta asiasta riippuvia, että ehkä tänne vastaavat ihmiset kertovat niistäkin . Koko vuoden käyttö on sitten jo monesta muusta asiasta kiinni kuin talvikestoisesta autosta.

Toivo Koistinen 12.07.2019 21:18

Vaikea aihe. Me jokainen jolla on kokemusta ollaan ikäänkuin sen oman mallin ajatuksella, ja siinäpä mielipidettä riittää.
On jonkimmoinen asia poimia sieltä se oleellinen itselle.
Jo lämmitys muoto antaa mietintää, koska siinä on heti kaksi koulukuntaa. On nestekierto, eli kuten keskuslämitys talossa mali, eli alde.
Sitten ollaan me puhallin lämmitys miehet, jossa taas on kaksi mallia, vebasto, eli diesel lämitys, ja perinteinen kaasu, jossa pullo tyhjenee yöllä kello 02,37 suunnilleen kun on lumisade, ja pakkasta -27,3 astetta.
Siten auton malli Haluaako pakettiautoon tehdyn, eli retkiauton. Indekroideun, alkovin, tai puoli indekroidun.
Meillä on tuo peltikuori vebaston diesel puhallin lämmityksellä, josa ei kaasun loppuminen vaivaa, kun jääkaappia vain, ja tarkene reilusti.
Nykyään likuovi on oikeastaan huomattu hyväksi, koska se ei aukene kun sivua pitkin, niin parkkipaikala on hyvä siittä kulkea, ja tuuli ei koskaan nykäse sitä käsistä.
Nimittäin kun laita levyn ylä, ja alakaapin välin, on oven reikä jopa kapeampi, ja matalampi perinteisen auton ovea
Siinä tarkenee, mutta se on ehdottomasti kahden hengen auto pidempään oleskeluun, tosin olen nähnyt jopa kahden lapsen, nuoren perheen +koiran, ja hyvin onnellisen.
Muta ensimmäinen asia, jos kokemusta ei ole, niin vuokraatte jonkun jota aattelette miellyttäväksi, ja siinä saa jotain kokemusta asiaan, ja voi muodostaa mielipidettä.
Talviautossa pitää vesijärjetelmä jäätymättä toimia, se on tärkeä.
Tp

Tommi Kylänpää 12.07.2019 22:10

Talvivaanarin parhaimmiksi varusteiksi on osoittautuneet glögi ja villasukat. Ja halvimmiksi.

Tiia Rajala 12.07.2019 22:24

Glögi ja villasukat on ehdottoman hyvä neuvo. :D
Koistisen antamaa vinkkiä olen tässä itsekin vähän miettinyt, että voisi vaikka ens talvena kokeilla vuokrapeliä; näkisi ja kokisi vähän mistä on kyse ja mitä täytyy ottaa huomioon. Ihan kylmiltään en missään nimessä lähtisi matkailuautoa ostelemaan. Etenkään kun tulisi kohtalaisen vaativaan käyttöön. Kommenteissa tuli jo jonkin verran hyviä mietittäviä asioita. Jos löytyy vielä lisäajatuksia, otetaan vastaan.

Pasi Peippo 13.07.2019 00:45

Meillä tuplapohjalla ja trumaticin puhallinlämmityksellä oleva auto. Hyvin on pärjätty lähemmäs 30 asteen pakkasillakin. Lattia on aina lämmin kun lämmitysputket kulkevat välipohjassa. Siellä lämpimässä myös vesisysteemit tyhjennyshanoineen->ei jäädy. Monet vannovat Alden nimeen lämmitysjärjestelmässä, mutta hyvin on pärjätty puhallinsysteemilläkin.
-Pasi

Toivo Koistinen 13.07.2019 06:39

Aldessa on hyvää lämön tasaisuus, jos se on oikeen tehty, eli lämmitysputket kulkevat auton sisäpuolella, ja patterien ilmankierto on oikein, eli pääsee ilma nitä huuhtelemaan.
Mutta jos ne on lattiasa, tai seinäsä kalusteen sisällä, ja pieni ritilä vain edesä. Ei toimi se..
Mutta huonoa se, että siinä ei yleensä ole patterien kokoa, joka reagoisi kylmän ilman sisäle tuloon, kun ovessa kuljetaan.
Puhallin lämmitys on tehokas, mutta pitää huolehtia, että puhallin putkisto, ja lämmityslaite ovat pölyttömät, niin ei lennä pöly kun se kovaa puhaltaa.
Lattian lämpöä auttaa kuten meillä hyvät matot, ja sukat. Tosin puhallus suuttimien paikkakin sinä on apuna. Minulla piti rakennella omaa uusiksi aikalailla aikanaan.
Mutta se pitää ottaa huomioon, että omakoti mukavuutta ei saa kun puolella miljoonalla, ja 12-14 metrillä.
Nämä ovat retkeilyä varten, ja siihen pitää asennoitua, että kun käy ulkona, nin kylmä hönkäisee. Kaasu loppuu yöllä. Lattia ei ole nin lämmin, kun kotona, ja aamusella on akkunoissa huurretta
Mutta sekin on elämää, ja kuuluu tähän harrasteeseen.
Mikä paras ero on omakotiin se, että joka-aamu jos haluaa, on pihanäkymä erilainen, eli kuten muumien Nuuska muikkunen sanoi
Minä omistan koko maailman, koska kun näen kaunista siinä, talletan sen muistiin, ja sieltä ei kukaan koskaan voi sitä pois minulta ottaa.
Tp

Matti Asikainen 13.07.2019 10:14

Pörröverho oveen hankitaan yleensä hyönteisten takia, mutta se on hyvä myös talvella estämässä kylmän ilman hyökkäystä, jos ovea joutuu pitämään auki vähänkin pitempään.

Toivo Koistinen 13.07.2019 11:18

Tuo on hyvä asia Matti. peltikuoressa on se vain vika, että auton kapeus, ja seinän sisäänpäin kaartumisen takia se verho ei oikeen toimi.
Sen joutuu kiinnittämään oviaukon yläreunasa hieman sisällepäin, ja tahtoo sitten haitata kun vänkärin penkillä istuu kun se on väärinpäin käännetty.
Tp

Teemu Eerola 13.07.2019 11:56

Jatkan hieman aloittajan "talviauto"- asiasta. Talven ero kesäkauteen liittyy oleellisesti lämmitykseen. Esim. pysyvillä karavaanialueilla kalusto on jatkuvasti 230 V sähköverkon perässä. SIlloin lämmitysjärjestelmä voi kuluttaa paljonkin sähköä, koska sitä on saatavissa. Lisälämpö tulee lisäpattereista.

Jos matkailuautoa halutaan käyttää riippumattomasti ilman jatkuvaa tolppasähkössä roikkumista, niin paljon akkuvirtaa kuluttavat ilmakiertolämmitys tai diesel- lämmitys eivät ole oikea ratkaisu.
Alde- vesikeskuslämmitys on aivan ylivoimainen jo sen vuoksi, että lämmön tuottamiseen ja veden kierrättämiseen pattereissa tarvitaan marginaalisesti akkuvirtaa. Jos muilla järjestelmillä käyttöakku kestää 1-2 vrk ilman latausta, niin Alde ei viikossakaan tyhjennä akkua.

Kun ei olla kiinni sähköverkossa, niin kovilla pakkasilla diesel- auton käynnistäminen saattaa olla vaikeaa jopa mahdotonta -eikä moottorille ole hyväksi kylmäkäynnistykset. Alden lämmönvaihdin lämmittää n. 30 minuutissa moottorin käynnistyskuntoon. Ajon aikana moottorin tuottama hukkalämpö käytetään hyödyksi asunto-osan lämmitykseen, mihin se riittää yksinään jopa -15 C pakkasella. Näin vähennetään kaasun kulutusta.

Ongelmallisin osa m- autosta on talvella auton ohjaamotilojen lämmittäminen. Muutenkin rajallisista tiloista pitää silloin erottaa kylmänä pysyvä ohjaamo väliverholla, mikä aiheuttaa tuuli- ja sivulasien jäätymistä sisäpuolelta ja pienentää käyttötilaa. Eräissä vesikeskuslämmitteisissä m- autoissa on lämpöpattereita myös ohjaamossa. Esim. käytössämme olevassa Knausissa ohjaamossa on 4 m lämpöpattereita ja tila on tuulilasiiin asti tasalämpöinen muun asunto- osan kanssa. Joissain talvikäyttöautoissa on ohjaamo-osan lämmitystä varten erillinen puhallinlämmitin. Lisälaitteena on myös ohjaamon lattialle saatavia lämmitysmattoja, jotka liitetään vesikeskuslämmityksen kiertoon.

Vesikeskuslämmityksessä patterit on sijoitettu seinänvierille ja lämmin ilma nousee solakon kautta ja poistaa seinien ja ikkunoiden aiheuttamaa vetoisuutta.

Talvikäytössä tarvitaan enemmän säilytystilaa kuin kesällä. Esim. peltikuorisiin pakuihin tehdyt Van- tyyppiset autot eivät ole sopivia ahtaiden tilojen ja lämmitysongelmien takia. Esim. suuri liukuovi vie jo kertakäytössä suuren osan lämmöstä harakoille.


Kiitos Hämäläisen Markulle! Paras ja lyhin tapa turvata kirjoitus ennen "Lähetä" komentoa ja pelkoa sen lähdöstä bittien taivaaseen on kertomasi: " maalaa kirjoitus, tallenna painamalla: Ctrl C ja pura teksti: Ctrl V . Vaikka bittitaivas ei nielaisisi kirjoitusta, niin pura se ennen seuraavaa turvaamista.
muokattu: 13.7.2019 12:11
Toivo Koistinen 13.07.2019 15:00

Tuo oli hyvä kertoma alden puolista Teemu, jos on hyvin rakennettu. Ohjaamon osuus on nykyään asuntokäytössä, ja sen lämmön pito, myös laseille on tärkeää siinä. Alden lämmitys on kodinomaisempi.
Miten sitten indekroiduissa joisa on "jalkapallokentän" kokonen kojelauta, tuulilasin hurtumisen esto.
Minusta peltikuoren, ja perinteisen erona on käyttö.
Jos on malli, että liikkuu paljon, ja paikallaan on vain yöajat, on peltikuori ajoltaan, ja käytöltään hyvä.
Mahtuu partkkiruutuihin kohtuu hyvin
Siinä kuten meilä virran kanssa selviää vebastolämmitykselläkin. Eli on kuten me, enempi sattumaliikkuja
Mutta jos harrastaa paikallaan olemista enempi, ikäänkuin asumista, ja paljon viettää aikaa vuodessa retkeillen, niin ehdotomasti nuo perinteiset ovat parempia siihen tarkoitukseen.
Ovat asuntoautoja enempi, eivät retkiautoja niinkään
Niissä vaikka ovat leveämpiä, ja muutenkin isompia on kuitenkin ajo-ominaisuudet hyvät.
Maku asia onko sitten niistä mikä malli se paras. Alkovissahan on yläkerrasa makuuhuone
Indekroidusa taas kattosänky alhaalla raja yöllä liikehdintää, ja itse asuinosahan ei ole yhtään isompi alkovia, ja puoli-indekroitua.
Puoli-indekroitu on lähes nykyään peltikuoreen verrattava. Vain asuntopuolen ovi, ja vajaa parikymmentä senttiä leveämpi asuntopuoli. Käytävätilakin lähes yhtä lkapea molemmisa, koska peltikuoren kalusteet ovat kapeampia
Ohjaamo osahan on sama, paitsi perinteisessä katkastu koriliitoksen takia. peltikuori on jopa tukevampi, ja hiljaisempi ajossa, koska kori on ehjä.
Tp

Teemu Eerola 13.07.2019 16:38

Meidän ei Toivo kannata kinata paremmuudesta, koska ne ovat vain mielipideasioita. Kerron kuitenkin: Meidän 6,5 m pituisessa integroidussa ei ole "jalkapallokentän kokoista kojelautaa". 2 m mittainen vesipatteri on suoraan tuulilasin alapuolella kojelaudan alla ja toiset 2 m pattereita sivulla. Alas laskettavaa etuvuodetta ei ole, vaan sen tilalla kiertää koko etuosan ja tuulilasin yläpuolella tilavat yläkaapit. On ns. pariskunnan malli.

En ottaisi edes saman päivänä alkoviautoa tai puoli- integroitua vertailuun integroidun kanssa, koska niissä menee n. 1,5 m asunto-osan pituudesta talvikäytössä hukkaan, ellei ole jatkuvasti 230 V lisälämmittimiä. Integroiduissa on yleensä aika hyvä äänieristys ja pieniä parkkeerausongelmia on aina täysmittaisissa talviautoissa kaupunkiympäristössä, mutta ne eivät käyttöä haittaa.

Ennen oman talviauton hankintaa on todella tärkeää, että tutustuu ja koeajaa harkitsemiaan automalleja.

Teemu Eerola 13.07.2019 17:58

Kun tuossa tuli kertoiltua hyvän talviauton ominaisuuksista, niin pistän tähän myös muutaman kuvan, miten siihen on rakenteissa päästy:

sisäkuvaa edestä
Pimennysverhot, tarkoitus tehdä yhtä hyvä eristys kuin seinillä
Verhon rakenne: 22- kerroksinen, sisällä folio ja ilmatila -alapuolella näkyy etuosan patteriritilä
Tuulilasin alla 2m vesipatteri
Kylmillä ilmoilla tuulilasin ulkopuolella "lämpöeriste"
Teemu Eerola 13.07.2019 18:09

Kun oikein takkuaa, niin tuossa ehkä oikea kuva 1. Näkyy, ettei meillä ole ylävuodetta edessä.
Jos tahtoo nähdä muuta auton ulkopuolelta, niin haulla Knaus Tvelliner 640 kuukklista löytyy.

Liitetiedostot

015.jpg
Toivo Koistinen 13.07.2019 18:28

Juuri niin. Olen itsekkin kuullut, etä indekroitu on paras siinä, että sen kori on kokonaan asuntoeristetty etuosaa myöden, myös akkunat eivät jäädy, ovat sellaista materiaalia,
Eli ei ole se ohjaamon takaa katkastu peltinen pakun keula niisssä.
Koska etuovia ei ole, on se kun asuntovaunu, joka kulkee omalla koneella. Se on kai alunperin niin keksitty, eli soliverin vaunuun kone, ja voimansiirto
Tuosta etusängystä kiinnosti se, kun se on alhaalla, kuinka sillon liikutaan siellä.
Tp

Teemu Eerola 13.07.2019 19:05

Kyllä minulla on kuskin puolella parempi oma ovi kuin olisi Ducaton pakussa. Ovi on hyvin eristetty ja kätevä käyttää. Katso edellisestä tarinasta kuva 015.jpg niin huomaat ette meillä ole etusänkyä, vaan sen tilalla on yläkaappeja. Se oli valinnassa samanarvoinen, mutta säästi ehkä 40 kg kantavuutta verrattuna yläsänkyyn. Tullaan kahdestaan toimeen hyvin leveällä takavuoteella, joka on samalla korkeudella kuin kotisängytkin. Kolmaskin matkustaja saadaan mukaan ja vyöt on kolmelle. JOS tuossa olisi se etuvuode, niin vain etupenkit jäisivät sen alle. Ei haluttu sitä, koska se alkaisi vanhempana natista eikä meillä muutenkaan olisi sille käyttöä. Korkeat vuoteet on syvältä vanhemmille ihmisille.

Ei se nyt ihan niin mene, että nykyaikaiset asuntoautot olisivat vain "katkaistuja pakuja , joihin on lisätty matkailuvaunun kori". Kunnon integroidut ainakin on tehty ihan kokonaan 230 cm levyisinä paljon paremmilla spekseillä kuin keskimääräiset matkailuvaunut. Ja ihan etupuskurista takapuskuriin asti. Matkailuvaunu on melkoinen raakile verrattuna kunnon matkailuautoon.

Tapani Pokkinen 13.07.2019 19:30

4 auton kokemuksella on paras talviautoni ollut alkovi KAKSOISPOHJALLA. Lämmityksenä alde 3000 lämmönvaihtimella, joka ei kylläkään ollut yhtä hyvä kuin vanhemman pystymalli. Alustana Iveco paripyörin ja kitkalukoin. Kori oli Burstneri isolla takatallilla ja ohjaamon pystyi kovemmilla pakkasilla sulkemaan liukuovin. Omat puutteensa siinäkin oli, mutta huolellisesti rakentamalla tuli kohtuullisen hyväksi.

Näillä 6 kilovatin lämmittimillä saa liki auton kuin auton lämpimäksi, sen sijaan se mikä tekee talviretkeilyyn mukavuuden on tasalämpimyys ja se liki kaikista tehdasmalleista puuttuu.
Intergroidun suurin heikkous on koelauta, vaan siihenkin on saatavilla vastaava peite kuin tuulilasiin ja se auttaa kummasti vedontunteeseen.
Oikein hyvässä talviautossa on molemmat lämmittimet, vesi ja puhallin.

-tapani-

Pasi Peippo 13.07.2019 21:41

Joo, tuo tuplapohja varmaan tärkein ominaisuus jota talvipakkasilla tarvii. Suihkut ja wc hommat toimii kait kaikissa. Aldesta ei kokemusta, mutta varmaan tuo virrankäyttö on sen etu. Mutta puhallinlämmityksellä pärjää hyvin, mutta verkkovirran tarvii. Pari päivää kait pärjää pakkasilla ilman verkkovirta...
-Pasi

Markku Hämäläinen 13.07.2019 21:56

Tuplapohjasta ei ole kokemusta, mutta Truman 5000 kaminalla varustetussa autossa pystyi kävelemään avojaloin ilman palelua 30 asteen pakkasessa.
Kaasua tosin kului reippaasti.
Ei se lämmitysjärjestelmä, vaan toteutus.

Teemu Eerola 13.07.2019 23:52

En ole sellaista ilmalämmitteistä autoa vielä tavannut, missä olisi tasainen vähintään + 20C lämpötila - 25 - 30 C pakkasilla koko korin matkalla perästä tuulilasiin saakka pelkällä kaasulla ilman verkkovirralla käytettäviä lisälämmittimiä. Akustokaan tuskin riittää kahta vuorokautta ilman lisälatausta.

Alde 3000 sarjan pannulla ei ole mitään ongelmaa olla vastaavassa tilanteessa 4-5 vuorokautta pelkällä kaasulla, ilman verkkovirtaa ja lisälatausta, koska Alden virrankulutus on hyvin pientä. Sytytyshetkillä n. 1,2 A ja kiertovesipumppu ei kuluta juuri mitään. Tämä edellyttää, että autossa on vesipatterit myös ohjaamossa ja tuulilasin alla ja kaikissa ikkunoissa (Seitzin )lämpöverhot, jotka antavat ikkunoille saman eristystason kuin seinissäkin ( auto Knaus Travelliner 640 , edellä oli jutussa kuvia ratkaisuista) .

4 metriä vesipattereita ohjaamossa en ole tavannut vielä missään muussa tehdasvalmisteisessa tuon kokoluokan integroidussa. Eräissä on pari patteria ohjaamon penkkien luona ja lisäpuhallin, mikä vie turhan paljon akkuvirtaa, eikä tuota likikään samaa lämpötasaisuutta ohjaamo- osaan. Joissain isoissa integroiduissa on Alden lisäksi erillinen ilmalämmitin etuosaa varten.

Raikasvesisäiliö on lämmitetyssä varastotilassa ja eristetty jätevesisäiliö lämpiää Alden vesikierrolla. Muut vesiputket kulkevat lämmitetyssä sisätilassa. Mitään ei ole koskaan jäätynyt. Tosin Knaus ei ole enää pitkään aikaan valmistanut em. talviautoa.


Markun ohjeilla tuli tuokin, muuten olisi mennyt bittien taivaaseen. Kiitos
muokattu: 13.7.2019 23:54
Toivo Koistinen 14.07.2019 06:51

Tuossa tuli kysyjälle monta hyvää vinkkiä.
Yhteen vetona voisi sanoa, että kun vesijärjestelmän toimivuus, lämmitys, ja asumismalli on hyvin pelaava, niin siinä se. Kabe kuulema on sinä hyvä, mutta hintava
Muu on krumeluuria, koska kyse on retkeilystä, vaikka asketismiin ei tarvikkaan tyytyä.
Nykyään alkavat autot olla jo nin samanlaisia, että jos jättää lasivitriinien osuuden pois, pitää ero kahtoarekisteriottteen nimestä, tai auton kyljestä lukemalla
Kotitalon mukavuus välyys, ynnä muu, jos on vaatimus, eli paljain varpain oleilu, suihkua, ja saunaa, ja baritiskiä myöden vaatii rahaa, ja metrejä..
Minula on kokemus, että jos nyt sisustaisin auton, se olisi toimiva, koska näyttää olevan, että kuten talon rakennuksessakin on, vasta toinen, tai kolmas on se hyvä.
Ei paljoa tuohon, mitä olen kohta 8 vuotta katellu, ja rustannu, tarvihteisi lissää ennää noihen tähän asti tekemiini muutoksiin, kun olisi mieleinen.
Mutta vain pariskunnale, ei perheauto nykyvaatimuksiin, jotka enää eivät ole teltaperävaunu luokkaa, vaan enempi hotelli tyyppistä.
Muta vebaston lämpö riittää näitten kulmakuntien pakkasiin koko auton mitalla, eikä tarvi yöllä nousta kaasupullon vaihtoon.
Tp

Pasi Peippo 14.07.2019 08:09

Ok. Tämä tästä...
-Pasi

Mauri Laukkanen 14.07.2019 16:47

Muutaman as.auton omistaneena tiedän että useamassa tarkenee normaali talvella.
Siis kysymys onkin kuka harrastaa laskettelua tai hiihtoa kovalla pakkasella?.

Kerran olin Ylläksellä tammikuussa ja tarkoitus oli hiihtää ,mutta kovat pakkaset pilasivat reissun.
Silloin minulla oli Dethleffs ,alkovi malli.
No siinä iltasella nautin punkkua ja ryömin sinne alkoviin nukkumaan,pakkane oli
yöllä jotain -30 astetta.
Kun aamulla heräsin tukka oli jäätynyt kiinni,kun siinä alkovin nurkassa oli jäävuori .

Muuten ei ollut kylmä,mutta kaikkea tapahtuu muillekin eikä vain minulle?.

Jori Järvinen 14.07.2019 18:33

Sehän riippuu mikä on vaatimustaso, meillä on detleffs alkovi mallinen ja trumatic lämmityksellä. En väitä että lämpötila on tasainen vähänkään kovemmalla pakkasella mutta ilman pipoa ja päällystakkia pärjättiin luostollakin viime talvena kymmenen päivää eikä kukaan pahemmin kylmää valittanut vaikka viileimpä aamuna pihalla oli -34. Ja talvella me ei ilman sähköä leiriydytä kuin se yksi yö korkeintaan. Pärjää hyvin kun ei valita:)

Tiia Rajala 15.07.2019 19:23

Paljon on tullut vastauksia ja vielä enemmän mietiskeltävää. Totesit Toivo aika kivasti asioita, jotka vaan kuuluvat matkailuautoilijan elämään ja erityisesti Nuuskamuikkusen kommentti lämmitti mieltä. :)
Paljon tuli näiden myötä harkittavaa mikä kannattaa ja mikä ei. Hyvää tietoa tuli lämmitysjärjestelmistä. Näiden pohjalta pystyn kuitenkin jo vähän lähteä hakemaan löytyisikö omaan käyttöön soveltuvaa peliä ja kannattaako sellainen hankkia.
Kiitos kaikille kommentoijille!

Toivo Koistinen 15.07.2019 20:17

Hyvä kun tuli asiaa, mitä tuumailla.
Tuo sinun ajatus lopussa. " Näiden pohjalta pystyn kuitenkin jo vähän lähteä hakemaan löytyisikö omaan käyttöön soveltuvaa peliä ja kannattaako sellainen hankkia."
Tuo sana kannattako seläanen hankkia.
Tuo oman auton hankinta on kuitenkin iso juttu, joten siinä kannatta tutkailla, kuinka paljon aikoo sitä käyttää.
Kannattako missä ehkä ajatella vuokraus mallia, ja kun asian kanssa tulee enempi sinuksi, ja selviää miten paljon tulee oltua menossa, voi miettiä kumpi kannatta vuokrailu, vai osto. Samalla tulee hahmotus millainen on se oma m alli, jos päätyy ostoon.
Vuokrauksen hintaa moni sanoo kalliiksi, ja maksaahan se, mutta aattelee sen auton pääomaa, joka häipyy ajankanssa pois, ja siihen huolto, ja muut kustannukset, niin miten sitten lie.
Tuli mieleen kun matkailuauto, ja vaunuliike ilmoiteli vuokrailevansa noita, että mahtaako yleistyä noilla se.
Ei tule sitä tavallista kuten meilläkin, että kolmas oli aika hyvä, ja nyt kun ei enää juuri liikuta, miettii.
Kannattiko.
Tp
Tp

Riina Naskal 16.07.2019 02:16

Teemu Eerolalle haluaisin kommentoida senverran että ei se asia ihan noin ole trumalämmitteisten kanssa , kyllä löytyy tasalämpöisiä integroituja , olin viimetalvena yötä -36c pakkasella puskaparkissa ja integroidun hymerini etu ja takapää oli yhtä tasalämmin , en tiennyt nukkuessa kovasta pakkasesta yhtään mitään , hymerin starlinessa on trumatic myös ohjaamossa

Riina Naskal 16.07.2019 02:16

Teemu Eerolalle haluaisin kommentoida senverran että ei se asia ihan noin ole trumalämmitteisten kanssa , kyllä löytyy tasalämpöisiä integroituja , olin viimetalvena yötä -36c pakkasella puskaparkissa ja integroidun hymerini etu ja takapää oli yhtä tasalämmin , en tiennyt nukkuessa kovasta pakkasesta yhtään mitään , hymerin starlinessa on trumatic myös ohjaamossa

Erkki Pellikka 16.07.2019 10:53

Intekroitu
Isot sisätilat
Alde
Lämmönvaihdin
Kaksoispohja
Takaveto
Lukkoperä
Lämpölasit ohjaamossa
Ohjaamon sisäpuoliset paljeverhot
Jääkaapin pakkassuojat
Maskisuoja keulaan
Isot lämpimät tavaratilat
Nastarenkaat

Jos nuo kaikki löytyy, niin auto on loistava talvimatkailuun.

Veli-Pekka Merikallio 16.07.2019 11:04

Loistavaa, Erkki, noin ne perusasiat tulee ilmoittaa, eikä jaaritella.
Toisaalta, maailma on pullollaan kaikenlaista tietoa, mitä olisi jo nyt viimeistään osattava hakea, kvg.

Teemu Eerola 16.07.2019 11:06

Riinalle sen verran, että mainitsin kyllä aikaisemmissa jutuissa, että paremmissa vesikeskuslämmitteisissä integroiduissa on lisäksi ilmalämmitin etuosassa, jotta koko autosta saadaan lämmin. Jos viitsit lukea juttuja.

Ilmalämmitteisessä autossa ei kovalla pakkasella saavuteta kuitenkaan seuraavia etuja vesikeskuslämmitteiseen verrattuna:

ilmalämmityksessä hupiakut kestävät ehkä yön yli tai kahden, jos on isot akut, koska ilmalämmitys puhalluksineen ottaa paljon virtaa verrattuna Aldeen, jonka virrankulutus on marginaalinen. Tarvitaanhan autossa sähköä muuhunkin kuin lämmitykseen.

kun ollaan puskaparkissa, niin onko ilmalämmityksessä lämmönvaihdinta, jolla voidaan nopeasti lämmittää auton moottorin vesitila kovillakin pakkasilla ilman tolppasähköä? Vai pitääkö moottorille tehdä rasittava kylmäkäynnistys?

todellista talviautoa ei tarvitse viedä vähän väliä sähkötolpalle akkujen lataukseen.



Toivo Koistinen 16.07.2019 11:21

Erkki Pellikka tosiaan kiteytti koko letkan asian. Merkki sitten, ja malli on ostajan itse koettava, mikä on hyvä.
Tuosta puhallin lämmityksestä ja koneen lämmityksestä voi keskustella.
Jos alde, jossa lämmön vaihdin, se on hyvä, ja vie vähän virtaa, mutta vaatii koneelle joko vebaston, tai lokilämmittimen jos haluaa liikkeelle, eikä halua lämmittää asuntoa.
Alde on tasainen, mutta kuten Timolla keulaan kovasti patteria, tai lisälämmittimen, koska alde reagoi hitaammin ovien aukomiseen.
Puhallin lämmitys, olipa truma, tai vebasto, myös vaatii koneelle lokin, tai vebaston. Koneen vebasto on hyvä, koska se toimii ilman tolppavirtaa, ja ottaa voimansa ajopuolen akusta
Eli tuo kaikki on mieltymys kysymys, ja itse koettava, ja siksi kannattaa rauhassa vuokrailla ennen päätöstä.
Me kaikki puhumme omasta kokemuksesta, ja mieltymyksestä, eli joka härjällä ajaa, se härjästä puhuu.
Ei ole tässäkään yhtä ainoa totuutta, ja kyse on kuitenkin retkeilystä, ei asumisesta, eikä täydellistä autoa ole, eikä tule.
Tp

Timo Haapanen 16.07.2019 15:05
Erkki Pellikka

Intekroitu
Isot sisätilat
Alde
Lämmönvaihdin
Kaksoispohja
Takaveto
Lukkoperä
Lämpölasit ohjaamossa
Ohjaamon sisäpuoliset paljeverhot
Jääkaapin pakkassuojat
Maskisuoja keulaan
Isot lämpimät tavaratilat
Nastarenkaat

Jos nuo kaikki löytyy, niin auto on loistava talvimatkailuun.

Niin erilaiset ovat tarpeet etten huolisi autooni muuta kuin isot sisätilat ja paljeverhot. Kaikki muu on miinusta.

@timppa

Tiia Rajala 18.07.2019 22:47

Kyllä näemmä onkin mieltymykset ja tarpeet kovin erilaiset. :D Yhtä oikiaa vaihtoehtoa ei taida olla ja kyllähän testaamaan täytyy päästä mikä ittelle toimii.

Urpo Virta 22.07.2019 03:03

Kukaan ei kertonut vielä kuinka pienellä energiamäärällä mennään. Noita 4m yms.muita pätkiä pitää lämmittää ja se vaatii kaasua, sähköä tai dieseliä. Knaus ainahin niin ohuilla seinillä kuin olla voi sekä onko tupla ikkunat sivuissa. Tuulilasiahan kait ei kukaan ole onnistunut tekeen hyväksyttävästi sellaiseksi. Ainakin toistaiseksi olen todennut naapurimaan tuotteet parhaiten talveen tehdyksi. Oli sit mitä " skandinavia edition / Skandic yms logoja" Ne tehdään siloin pääosin vain lämmitimen mallin ja tehon nostolla. Pysyy se telttakin kuumana kun on vaan pannussa tehoa. Eikös jo olisi aika alkaa " Ecoilla" kukas pärjää pienimmillä C02 -päästöillä.

Toivo Koistinen 22.07.2019 06:50

Tiennekö semmosta kukkaan. En minä ainakaan. Tiisseliä menee keskimäärin 8,5 litraa, jonka mittasin parin vuuen ajalta uutena. Siinä on molempien sekä konen vebasto, asuintilan vebasto, nimittäin sillon ajeltiin talvellakin, ja koneen syömä.
Mutta paljonko lämmitys syö, ei voi tietää. Mutta lämpö riittää lattiassakin, vaikka sen lämmitystä ei ole, ja tuo on ehdottomasti vain kahdelle korkeintaan asumisseen, vaikka on leuhkasti neljän hengen sekä istumisen, ja nukkumisen..
Tämä matkailumuoto ei taida olla niitä egoimpia
Tp

Erkki Pellikka 22.07.2019 11:21

13-14 litraa sataselle. Lämmönvaihdin säästää paljon lämmityksessä. Lämpötila nukkuessa noin 20 astetta, muulloin 22-24 astetta.

Teemu Eerola 22.07.2019 11:26

Urpo Virta kirjoitti:

"Kukaan ei kertonut vielä kuinka pienellä energiamäärällä mennään. Noita 4m yms.muita pätkiä pitää lämmittää ja se vaatii kaasua, sähköä tai dieseliä. Knaus ainahin niin ohuilla seinillä kuin olla voi sekä onko tupla ikkunat sivuissa. Tuulilasiahan kait ei kukaan ole onnistunut tekeen hyväksyttävästi sellaiseksi. Ainakin toistaiseksi olen todennut naapurimaan tuotteet parhaiten talveen tehdyksi. Oli sit mitä " skandinavia edition / Skandic yms logoja" Ne tehdään siloin pääosin vain lämmitimen mallin ja tehon nostolla. Pysyy se telttakin kuumana kun on vaan pannussa tehoa. Eikös jo olisi aika alkaa " Ecoilla" kukas pärjää pienimmillä C02 -päästöillä."

Vastauksia: Tuo Knausin integroitu, mihin varmaan viittaat, on Knausin ensimmäinen integroitu malli ja siitä tehtiin tarkoituksella " todellinen talviauto". Autossa on niin hyvät eristykset, että se kestää -30 C pakkasta ja sisällä on + 20 C koko autossa tuulilasiin asti. On todistettu käytännössä. Oli kuvia ratkaisusta ylempänä ketjua. Olisi hassua ellei autoa voisi käyttää koko pituudeltaan talvella, siksi siinä on 4 m lämmityspattereita ohjaamossa ja kaikkiaan koko autossa 17- 18 metriä.

Seitzin ikkunasuojat olivat ko. mallin yksinoikeudella -ainakin aluksi. Niiden lämmöneristys tekee kaikista laseista yhtä hyvän eristyksen kuin seinillä. Kuvia rakenteesta on edellä.
Kaasupullollinen on kestänyt vähintään 2 vrk kovilla pakkasillakin. Vaihtaja ottaa toisen pullon käyttöön jos 1. tyhjenee. Polttoaineenkulutus on koko käytön ajalta keskimäärin 10 l/100 km dieseliä.

Voit itse alkaa ecoilun jos haluat, se on jokaisen oma asia. Me emme vaihda tuota Kanusia pois , koska toista vastaavaa talviautoa ei ole markkinoilla.

Mauri Laukkanen 22.07.2019 13:15

Joopa joo,minulla ainakin on se maailman paras talvi auto,sen näistä jutuista voi lukea.
Eli kuka haluaa ulos kovalla pakadella,kuka hiihtää tai laskettelee kovalla pakadella,
siis onko järkee vai ei ,kun useamassa tämänpäivän as,autossa tarkenee hyvin pienillä pakkasilakin.

Kun ole jo esiin tuonut minulla on taitaa nykyinen olla viides as,auto jokaisessa olen ollut pakkasissa,enkä ole palelutunut,toistaiseksi.

Siis riidanhaastajana mikä on paras talvi-auto on hyvä aihe,jokaisella meistä on oma käsitys siitä,mutta harvalla on kokemusta useita eri merkeistä kovissa pakkasissa , e ovat vain olettamuksia?.

Veli-Pekka Merikallio 22.07.2019 15:24

Polttoainetta on mennyt kaikki, mitä olen tankannut, lopetan autoilun siinä vaiheessa, kun ei ole enää varaa käydä tankkaamassa.

Timpan kanssa on helppo olla samaa mieltä, reippaat sisätilat ja paljeverhot. Näin on MB-Hymerissäni, integroitu, on siinä paljon muutakin hyvää ja laadukas työn jälki, itse en osta koskaan autoa, missä jääkaappi on lattialle, kyyristely ja kyykyttäminen loppui jo aikoja sitten.

Kaikki ratkaisut pitää tietysti tehdä omien tarpeiden ja mieltymysten mukaisesti ja riittävän koeajon jälkeen, asiantuntija mukaan kaupoille.

Pasi Peippo 23.07.2019 14:49
Pasi Peippo 23.07.2019 14:59

Sen verran vielä vielä kommentoin tähän, että ei kait tuota Eerolan autoa parempaa voi olla kellään... vaikkei tässä parasta etsittykään.
Mut hyvä juttu, ku löyty silti...

Toivo Koistinen 23.07.2019 16:17

Polttoaineestahan voi sanoa kuten VP, ja lisätä, kuten entinen mies aikanaan, kun puhuvat, että pensa kallistu kokoajan.
Höpöhöpö, ei kallistu. Mie olen ostanu aina satasella.
Tp

Teemu Eerola 23.07.2019 18:16

Kun löytyi sentään yksi karavaanari, joka ymmärtää, mitä hyvältä, talviseen puskaparkkikäyttöönkin kelpaavalta talviautolta vaaditaan, niin kehtaan Pasin innoittamana kertoa vähän lisääkin talviautoilusta.

Rakensin 1977- 78 aikana n. 1500 työtunnilla ensimmäisen täysverisen talvi- matkailuauton, Citroen Camionettesta, missä Primuksen lämmitysjärjestelmä pystyi lämmittämään asunto-osan "melkein tuulilasiin saakka" -25 C pakkasilla. Koska autossa oli iso U- istuinryhmä takana ja kiinteät penkit edessä. Patterien tasainen lämpö riitti etupenkkien taakse asti, missä oli poikittaispatteri. Niin saatiin 2+2 lämmintä vuodepaikkaa. Autossa oli ympäriinsä 60 mm polyuretaanieristys, kaksoislasit ja tilavat solakot patterien lämmön irtiottoon. 1 metri patteria voi luovuttaa enintään 400 W vastaavan lämpötehon ja autossa niitä oli 16 m.

Myin auton 22 v käytön jälkeen, kun sillä oli ajettu n. 250 tkm 55 Euroopan maassa. Talvikäyttö oli enimmäkseen Lapin reissuja, kämppärien ulkopuolella - siis nyk. puskissa. Auto oli vielä muutama vuosi sitten matkailukäytössä 3. omistajalla. Tiesin, millaisen uuden auton haluan.

Uutta talviautoa "etsiskelin" muutaman kuukauden ja päädyin Knausin Travelliner 640 malliin, mikä vakuutti erityisesti talviominaisuuksillaan ( niistä kuvia ja tarinoita edellä ) Koska auto oli Knausin 1. integroitu, niin sen talvikäyttöön satsattiin paljon. Sain tehtaalta mm. autolle tehdyt kylmäkäyttötestien pöytäkirjat, jotka osoittivat Alden tuottavan ulkolämpötilaan verrattuna + 55 C lämpöeron koko asunto- osaan, tuulilasille asti.

Saksan reissulla kävin alustavasti varaamassa Frankana- edustusliikkeestä auton ja lopullinen kauppa tehtiin Duesseldorfin messuilla monine lisävarusteineen. Toimitusaika oli 6kk ja maaliskuussa 2000 hain auton Frankanalta. Lomapalvelun tarjous oli n. 20 000 e kalliimpi, ts. auto olisi maksanut 70 000 e ja itse hankittuna hinta oli alveineen 51 000 samoilla lisävarusteilla.

Nämä "talvi-Knausit" ovat säilyttäneet hyvin arvonsa. Suomessa niitä on n. 10 kpl, mm. eräs tuttuni hankki sellaisen heti jälkeeni. Ovat pitäneet hyvin myös arvonsa. Saksassa näitä on 20 v ikäisinä myyty n. 22- 25 te hinnalla. Suomessa ei ole myynti- ilmoituksia osunut silmiin. Auton rakenteissa ei ole ollut ensimmäistäkään vikaa. Myös Ducato Maxin alusta ja tekniikka ovat olleet erinomaisia.

Teemu Eerola 23.07.2019 18:55

Camionetten rakentamisen lähtökohdat: Alkupräisen alustan piti olla vm -67 tai vanhemman. No se oli ja nokkapuoli tuli entiseltä lähetyssaarnaajalta, joka oli yrittänyt käännyttää Neuvostoliiton pakanoita. Poikki vaan.


-67 nuoremmasta olisi joutunut maksamaan henkilöautonveron, siis moninkertaisesti sen hinnan mitä tällä alustalla rakennettu maksoi.
muokattu: 24.7.2019 00:25

Liitetiedostot

014.jpg
Timo Haapanen 23.07.2019 20:01

Kannattaisko Teemu kertoa ettet ole viimeiseen kymmeneen vuoteen Knaussilla juurikaan ajanut. Kestävät autot siten paremmin kuin ne joilla ajetaan.

@timppa

Teemu Eerola 23.07.2019 20:28

Ymmärrän, että miestä ottaa päähän. En lähde kuitenkaan mihinkään väittelyyn kanssasi. Mitä luulet tietäväsi, vaikka Trafin sivuja koluatkin?

Veli-Pekka Merikallio 24.07.2019 15:30

https://www.nettikaravaani.com/knaus/640-travelliner-alde/1524631

Onko se sun autosi tuollainen, vaiko vielä jokin erikoismalli?
Siistiltä ja hyvin varustellulta tuokin näyttää, mutku se on Fiat................

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.