Mistä löytyisi karavaanareille palveluita edistävä taho?

Petri Ahonen 22.02.2024 16:25

Lehtitietojen mukaan karavaanareita on Suomessa hirmuinen määrä, varmaan enemmän kuin patteriautoilijoita. Kymmeniä tuhansia maksavia latausasemia rakennetaan joka kylään niemeen ja notkoon... Mutta missä ovat muutaman tuhannen maksavat kemsan-tyhjennyspaikat karavaanareille? Olisi hienoa, jos meillä olisi jokin etujärjestö, joka veisi ilosanomaa eteenpäin, että tuollaisille palveluille olisi kysyntää... Jotkut vaanarit voisivat palvelusta jopa maksaa ja samalla käyttää paikkakunnan/huoltoaseman muita palveluita, tuoden rahaa yrittäjille... Taitaa olla turha haave/toive?

Jari Tietäväinen 22.02.2024 17:06

Liityn heti, jos sellainen järjestö perustetaan!

Veli-Pekka Merikallio 22.02.2024 17:18

https://www.matkailuautoilijat.fi/

Petri Ahonen 23.02.2024 11:59

Olemme jo jäseniä tuollakin... Vaikka vaanareiden määrä on kasvanut, tyhjennyspaikat pikemminkin ovat vähentyneet... Toki leirintäalueillahan on mahdollisuus tyhjennyksille, mutta iso osa vaanareista haluaa nauttia luonnosta ja kaupunkien palveluista ei syrjäisistä leirintäalueista.....

Vesa Hakala 23.02.2024 13:13

Tähän pulmaan pitäisi saada mukaan kaupungit ja kunnat.
Kattojärjestö ei tätä asiaa pysty hoitamaan.
Sähköautojen latausinfra on vähän eri suuruusluokan juttu kun muutaman klosetin tyhjäys.

Toivo Koistinen 23.02.2024 13:32

Tästähän oli viimmevuonna täälä sivustolla pitkä keskustelu, miksei kaupungit, ja kunnat ala puuhaan, ja laittamaan matkaparkkeja jossa yöpyminen, ja huolto toimisi.
Juuri jokutunti sitten mehtyykaveri, joka asioita tietä sähköautoiluista, ja sen vihreydestä. Niin jos ostan sähköauton, niin pitää ajaa 100 000 km jotta se maksaa sen maapallon luonnonvarojen ja sen energian käytön haitat minkä sen valmistus vaatii.
Mullahan pittää karata toisen kerran noutajan kyytistä mustan joen lauttarannasta ajamaan sillä, että kerkiin nollata sen haitat.
Kyllä sitikkavanhus on vielä jos varsinkan ajan vain vältämäättömät kaupapreisut, luonnon suojelija, ja kotimaisen korjaamohomman työllistäjä.
Tp

Petteri Haverinen 23.02.2024 13:57

Missä on julkiset ulostulot?? Harmonikka tapahtumia lähinnä järjestään ja messuille osallistutaan, mutta….

Martti Pulkki 23.02.2024 16:52

Morjens arvon lajikumppanit.
Olen (ja olemme) kanssanne samaa mieltä. Kysyin viimeksi pj.päivillä Jyväskylässä: Millä pienemmälläkään esim. ammattiyhdistyksellä olisi vähemmän näkyvyyttä kuin 66 tuhannen jäsenen SF-Caravanilla on. Olemme olleet kilttejä mallioppilas harrastajia ja antaneet purnaamatta muiden tehdä päätökset. Me ollaan vain maksettu ja tyydytty. Se näkyy kaikessa, esim. meidän jäseneduissa, julkisten kannanottojen puutteena matkailukysymyksissä tai ympäristöasioissa.
Mutta maailma muuttuu. Uskon muuttuvan myös tässäkin suhteessa.

Kari Rautiainen 23.02.2024 18:30
Vesa Hakala

Tähän pulmaan pitäisi saada mukaan kaupungit ja kunnat.
Kattojärjestö ei tätä asiaa pysty hoitamaan.
Sähköautojen latausinfra on vähän eri suuruusluokan juttu kun muutaman klosetin tyhjäys.

Kattojärjestö, liitto, on järjestö jonka jäseniä ovat sfc yhdistykset. Näitten yhdistysten puuhamiehet liittokokouksessa ohjaa liiton toimintaa.
No yhdistyksillä ei paljoa muuta toimintaa ole kun leirintäalueensa. Talous mielessä ei oikeen mitään muuta.
No nää puuhamiehet sitten vastaa yhdistyksensä, ja sitäkautta myös liiton taloudesta. Tyytyväisiä kausipaikkalaisia siis.

Eli, ei tietenkään kattojärjestö pysty, eikä edes halua. Kattojärjestö tuottaisi kilpailijoita sfc alueille?
On myös muistettava että liitto, jäsentensä näköisenä, on jäseniään varten. Ei matkailijoita.

Martti Pulkki 23.02.2024 18:45

Mutta, mutta. Meille kaikille, niin liitolle kuin jäsenyhdistyksillekin , on hyödyllistä jos kotimaan matkailu, matkailuajoneuvoilla suoritettuna voi hyvin. Se antaa harrastukselle näkyvyyttä ja jäsenyhdistysten kautta liitolle lisää pääomaa hoitaa asioita. (enkä tarkoita vain rahaa)
Liitossa nukuttiin ruususen unta pitkään, mutta sen aika on ohi. Toimintamalleja on avattu ja samalla annettu kentän toimijoille mahdollisuutta ottaa osaa toiminnan kehittämiseen.
Jotenkin minusta tuntuu että hommassa on nyt kutkuttavasti mukavan tekemisen tuntua.
No, ainahan taantumus vaanii, mutta sen varalta pitää olla hereillä ja jaksaa vääntää asioita aurinkoiselle puolelle.

Ari Kuusisto 23.02.2024 19:08

Oliskohan syytä teettää puolueeton tutkimus mihin suuntaan jäsenkunta haluaa sfc:tä vietävän.
Vai pystyykö joku laittamaan linkin jo tehtyyn tutkimukseen,onko semmoista?

Ville Säynäjäkangas 23.02.2024 19:31

Kuka sen tutkimuksen maksaa ja millä puolueettomuus mitataan?

Martti Pulkki 23.02.2024 19:37

Liiton toimintaan on mahdollista itse osallistua oman jäsenyhdistyksen kautta. Siitähän se lähtee, vaikuttaminen. Liitto on jäsenyhdistysten kattojärjestö. Demokraattinen sellainen ja sen tehtävä on hoitaa meidän asioita. Kenen meidän, sehän riippuu yhdistysten, siis meidän tavallisten jäsenten aktiivisuudesta.

Toivo Koistinen 23.02.2024 20:32

Tuossa mietiskelly ja muistellu niitä vuoskymmeniä, kun aloimma 70 luvun alussa telttaperävaunulla "harrastaman karavaaniutta", eli kesälomareissuja aina näille eläkevuosille, sekä vuokrapeleillä, että loppusalla omilla.
Niin oikeastaan siittä on yöpymis hommista jäänyt ihan hyvät muistot. On ollu paljon levähysalue yöpymisiä, ja sitten leirialue varsinkin näin vanhempana.
Huoltamoiden parkkialueilla, niissä samoisa missä parkkeerailin isojakin aikanaan. Niissä kemsa tyhjeni, samoinkun leireillä, eli mettään ei tarvinnu viiä.
Hyvä on ollu se aika.
Tp

Kari Rautiainen 23.02.2024 20:47
Ari Kuusisto

Oliskohan syytä teettää puolueeton tutkimus mihin suuntaan jäsenkunta haluaa sfc:tä vietävän.
Vai pystyykö joku laittamaan linkin jo tehtyyn tutkimukseen,onko semmoista?

Homma lähtee noista jäsenyhdistyksistä. Sinne vaan oman yhdistyksen puuhaan mukaan ja sitä kautta vaikuttamaan yhdistykseesi. Sitäkautta liittoon.

Mutta, ennenkun kerkeet liittoon vaikuttamaan, onkin reissut loppu ja sinusta on tullut kausipaikkalainen.

Timo Haapanen 23.02.2024 21:34

Kausipaikkahomma on eri harrastus kuin liikkuvan vaanarin touhut. Aivan sama ollaanko suomessa vai
euroopassa. Varsinaisen matkailun kannalta kuukausikaupalla auton/vaunun edessä istumisella ole mitään tekemistä.

Aika usein liikkuvaa vaanaria ei kiinnosta pätkääkään yhdistystoiminta, ei ainakaan mun tuttavapiirissä. Yhdistystoimantakin on eri harrastus kuin matkailu.

Markku Hämäläinen 23.02.2024 21:48

Reissaaminen on on ollut kivaa, niin myös joskus alueella auton edessä istuminen ja siinä grillaus possua ja joskus myös omaa nahkaa.
Kuitenkin kaipaisin kotimaan kaupunkeihin yöpymispaikkoja.
Ennen oli VOP-kerho, joka lakkautettiin, nyt tarvittaisiin samantyylinen kerho kotimaan matkailua varten.

Eero Bruun 23.02.2024 21:58

Tämä oikeastaan kuuluisi VOP-kerhoon. Irlannissa oltiin.

Kari M Niemelä 23.02.2024 22:19

Miksi olen Sfc jäsen
1 Tietyillä päivillä saa laivalippuun 50% alennuksen esim. H:ki-Tallinna-H:ki , jäsenmaksu kuitattu jo yhdellä reissulla
2 Muuten ei juurikaan kiinnostavia jäsenetuja tai toimintaa .

Eero Bruun 23.02.2024 22:22

Tässä kirkossa Soinista tuli katolilainen. Killarney. Isoja puita siellä.

Kari Rautiainen 23.02.2024 22:30
Timo Haapanen

Kausipaikkahomma on eri harrastus kuin liikkuvan vaanarin touhut. Aivan sama ollaanko suomessa vai
euroopassa. Varsinaisen matkailun kannalta kuukausikaupalla auton/vaunun edessä istumisella ole mitään tekemistä.

Aika usein liikkuvaa vaanaria ei kiinnosta pätkääkään yhdistystoiminta, ei ainakaan mun tuttavapiirissä. Yhdistystoimantakin on eri harrastus kuin matkailu.

Juuri tästä on kyse. Kuitenkin, sieltä se yhdistyksistä tulee mikä liittoon vaikuttaa.

Ratkaisu ei siis ole liitto.

Toivo Koistinen 24.02.2024 07:09

Nuo SFC leirithän ovat noiden liiton jäsenyhdistyksien hoidossa, mutta liitohan on kattojärjestö koko konklaaville.
varmaan liitto halutessaan voi edistää noiden matkaparkkien saamista kaupnkeihin.
Liittohan neuvotteli aakkos asemien kanssa sen yöpymis homman, oliko 15 ööriä, mistä oli näillä sivuilla melekonen meteli, että kallista, hyvin kallista karavaanille se.
Tästähän aiemmin oli pitkä puhenvuorolista tuossa Ei matkaparkkia Urjalaan letkasa, tai se aakkosjuttuhan jäsensivuilla.
Muta kuten aiemmin, ei minulla mitään niitä matakparkkeja vastaan ole, jos kunnat nitä perustaa, ja siinä kannattanee olla kuntapäätäjin ja niihin tahoihin yhteydessä.
Tp

Petteri Haverinen 24.02.2024 08:45

Voisi kuvitella, että suurin osa viimevuosina liittyneistä on reissaavia karavaanareita, tätä kuvittelua tukee myös matkailuautoilijat ry:n jäsenmäärän kasvu. Mutta tässä nykyisessä systeemissä, missä on yhdistysten kattojärjestö, ei sillä ole mitään merkitystä.
Kattojärjestö jatkaa alueiden sekä kaupallisten toimijoiden etujen ajamista, eikä huomio mikä muutos on tapahtunut jäsenrakenteessa. Esim Lahden messujen yhteydessä olisi kattojärjestön edustaja voinut tuoda esille, kun pääsee sanomalehteen haastateltavaksi
, että miksi Lahdessa/Tampereella ei ole keskustojen läheisyydessä matkaparkkia? Tuoda esille, että sellaisen voisi väliaikaisesti perustaa vaikka koulun pihalle kesäaikaa , mutta ei…

Kari Rautiainen 24.02.2024 10:55

Liitto on joo kattojärjestö, mutta miten se raha liikkuu. Liitto toteuttaa liittokokouksen tahtoa. Eli jäsenyhdistysten.

Laila Gillberg 24.02.2024 10:55

Viime kesänä tein Virtain kaupunginvaltuustolle kirjelmän jossa ehdotin mm.kesäisin koulujen pihalle väliaikaista matkaparkkia, jota esim urheiluseurat voisivat ylläpitää kerätäkseen toimintaansa varoja.

V.2020 kaupunginhallitus oli päättänyt,että Virroille ei ole ajankohtaista perustaa matkaparkkia jota eräs caravan firma oli ehdottanut kun muualle Suomeen on laittanut niitä pystyyn. No nyt on naapurikuntaan sellainen tulossa(Mänttä-Vilppula)

Virroilla on myös Lakarin leirintäalue jonka Virtain kaupunki on ottanut haltuunsa maankäyttövuokrien maksamattomuuden vuoksi. Tätä asiaa ei ole käsitelty missään kokouksessa maaliskuun 2023 jälkeen ja siellä se rapistuu kauniissa maisemassa. Keskustan torialueen toimintaa voisi lisätä ja mainostaa sitä laajemmin.66 tieltä on lyhyt matka poiketa vaikka toritansseihin jos olisi mainontaa ja paikka johon kulkineen voisi parkkeerata.
Sain näihin Virtain elinvoimapäälliköltä Tiina Perämäeltä vastauksen:

"Kiitos palautteestasi matkailun ja koko kaupungin elinvoimaisuuden kehittämiseksi. Nostit esille hyviä näkökantoja. Mielestäni täällä Virroilla on monenlaisia kiinnostavia käyntikohteita ja tekemistä eri kohderyhmille. Mutta totta on, että keskusta/tori kaipaisi enemmän elämää ja tapahtumia, koska kylissä ja Virtaintien ulkopuolella järjestetään paljon erilaista toimintaa. Meillä on myös matkailuun liittyviä projekteja työn alla, toivottavasti näitä kuullaan lähiaikoina"
Mikä sitten on "lähiaika",sillä tämä viesti on lähetetty heinäkuussa 2023 eikä vielä ole mitään kuulunut.


Kaupunkien ja kuntien päättävissä elimissä ei ole karavaanareita, jotta osaisivat ajaa tätä asiaa ja ymmärtäisivät kuinka paljon matkailu tuo rahoja kaupunkeihin ja kuntiin ja mitä palveluja tämä ryhmä tarvitsee.

Meidän karavaanareiden keskuudessa pitäisi perustaa oma järjestö joka ottaa aktiivisesti kuntien ja kaupunkien päättäjiin kontaktia ja keskittyy palveluiden laajentamiseen ja toimii konsultoivana järjestönä päättäviin elimiin karavaanareiden hyväksi




Toivo Koistinen 24.02.2024 12:14

Nonnii. sieltä se tuli Lailalta.
Meidän karavaanareiden keskuudessa pitäisi perustaa oma järjestö joka ottaa aktiivisesti kuntien ja kaupunkien päättäjiin kontaktia ja keskittyy palveluiden laajentamiseen ja toimii konsultoivana järjestönä päättäviin elimiin karavaanareiden hyväksi
Kopio.
Nyt te aktiiviset kulkevat karavaanarit. Alkakaa keräämään yhhten porukkaa, ja perustakaa vaikka oma kulkevien kerho, tai sitten yhdistys.
Sitten kuntiin yhteyttä, niin se alkaa homma kulkemaan.
Tp

Ville Säynäjäkangas 24.02.2024 13:38

Siihenpä se kaatuukin. Aina ollaan huutamassa, että JONKUN pitäisi tehdä sitä tai tätä, mutta itse ei olla valmiita tekemään mitään. Tuollainen aktiivinen kuntalobbaustoiminta vie niin paljon aikaa, energiaa ja rahaa, että liikkuva karavaanari ei ehdi enää lomailemaan ollenkaan, vaan ajelemaan kunnasta toiseen selostamaan suu vaahdossa karavaanareiden tuomaa setelitukkoa kuntaan.
Kuka on valmis hylkäämään harrastuksen ja tekemään pyyteetöntä työtä muiden harrastajien eduksi?

Ari Kuusisto 24.02.2024 13:41

Nimen omaan miksi pikaiseen ,yön parin pysähdykseen ei matkaparkkeja lobata järjestön puolesta.
Järjestö on olemassa,ei uutta kannata perustaa.
Liikkuvan karavaanarin pitää vaan vaatia vastinetta jäsenmaksulle,meidän pitäis vaan lisätä painetta.
Ei se ole keltään pois jos keskustaparkkeja tulee leirintäalueiden rinnalle.
Meillä ei leirintäyöpymiset lisäänny sillä että nimettyjä matkaparkkeja ei ole.
Sen verran on tuota mielikuvitusta vielä.
Meille ei ole ainakaan etäällä keskustasta oleva leiri vaihtoehto, jos keskustaan halutaan jäädä pyörimään.
Joko jäädään tai ohitetaan, silloin kun ei pidempään halua olla tai leirintäalueen fasiliteettejä ei ole tarvis käyttää.


Jari Tietäväinen 24.02.2024 14:40

Samaa mieltä Arin kanssa. Uuden järjestön käynnistäminen ja sen kasvattaminen niin isoksi että äänen saa kunnolla kuuluviin on niin iso homma, että siihen on vaikea löytää tekijöitä.

Järjestöhän meillä on olemasssa, ja sitä kautta muutos pitäisi saada aikaan. Mutta ei ole helppoa sekään. Suurimmalla osalla jäsenyhdistyksiä on leirintäalue, ja on varsin luonnollista että jäsenyhdistyksen vastuutehtäviin tulee valituksia ihmisiä, jotka pyytettömästi ahertavat sen oman leirintäalueen eteen. Eli käytännössä kausipaikkalaisia. Ja sitten kun nämä ihmiset valitsevat liiton vastuuhenkilöt, niin sinnehän tulee "best of the best" kausipaikkalaiset.

Meidän muiden on erittäin vaikea saada ääntämme kuuluviin tällä systeemillä. Omaan yhdistykseen toki kannattaa yrittää vaikuttaa, ja esim. Sf-Caravan Matkailuautoilijat voisi herätä tämän asian edistämämiseen karaokeiltamien ja lavatanssien järjestämisen sijaan. Ei ole helppo tie tämäkään, mutta helpompi kuin uuden yhdistyksen perustaminen.

Ville Säynäjäkangas 24.02.2024 14:53

Mitä olemassa oleva järjestö hyötyy matkaparkkilobbauksesta?
Mikä on se motiivi lähteä raskaaseen urakkaan, josta ei tule penninkään tuottoa?
Ei riitä, että jäsenet haluaa. Pitää olla joku ansaintalogiikka. Niin se maailma pyörii.

Selvennän vielä, etten ole matkaparkkeja vastaan, vaan haluaisin niitä itsekin lisää.

Jari Tietäväinen 24.02.2024 15:26

No, kysehän ei ole voittoa tavoittelevasta yhdistyksestä, vaan etujärjestöstä. Täällä sivuillaan liitto esittelee itseään mm. "...keskusjärjestö, joka valvoo matkailuajoneuvon käyttäjien etuja ja edistää heidän yhteisiä pyrkimyksiään" ja "...edistää kokonaisvaltaisesti ja monipuolisesti matkailuajoneuvojen käyttömahdollisuuksia...".

Hyviä pyrkimyksiähän nuo ovat. Ongelma on vain se, että nuo hyvät tavoitteet kohdistuvat vain yhdellä tietyllä tavalla harrastaviin ja väärillä tavoilla harrastavien edut ja pyrkimykset unohdetaan kokonaan.

https://www.karavaanarit.fi/sf-caravan-ry/sf-caravanry/

Toivo Koistinen 24.02.2024 15:35

Nonniin. Asia tuli seleväksi. Porukkaa ei kiinosta, eikä ole aikaa alakaa kokoamaan yhdistystä. Jäsenyhdistykset toimii leirien, ja lkausilaisten, jotka pyörittävät leirejä talkoilla, niin heidän asiallaan.
Liitto ei lähe viemään kuntiin tietoa, että paksut setelitukot odottavat pääsyä kuntien taskuihin jos matkaparkkeja tehhään, (kuhan ei liian kalliita yöpymismaksuja)
Ainoa lie sillon, jos aikaa on liikkuvilla karavaanareilla, niin jokaisella kotikuntansa päättäjiin yhteyttä asiassa.
Ettäsemmosta.
Tp

Petteri Haverinen 24.02.2024 16:04

Ei tarvita uutta yhdistystä eikä edes lisää aktiiveja, vaan ehkäpä jos yhdistys esim mary kysyisi jäseniltään mihin sitä toimintaa tulisi suunnata.
Nykyisinhän media painaa lähes ”sanasta sanaan” niitä mediatiedoitteita, mitä kukakin taho niille lähettää… positiivia esimerkkejä löytyy jutun teon tarpeiksi monesta kunnasta.

Martti Pulkki 24.02.2024 16:24

Hienoo hommaa. Mary kuten kaikki muutkin SF-C yhdistykset toimivat talkoovoimin. Se on rajoittava tekijä .Teemme kuitenkin paljon näkymätöntä vaikuttamista saadaksemme asioita toimimaan. Viimeinen hyvä esimerkki löytyy Ruovedeltä, jossa kaupunki olisi halunnut Haapasaaren asuntorakentamisen piiriin. Onneksi alueen aktiiveissa oli karavaanari joka laittoi asioita eteenpäin. Annoimme yhdistyksenä ohjeita alueen kehittämistä varten, ja kas kummaa, se toimi. (kiitos Tuija) Ruoveden kaupunki vetäytyi hankkeesta ja Haapasaari saa jatkaa leirintäalueena.
Matkaparkit olisivat oiva lisä monen paikkakunnan matkailukassaa ajatellen. Usein vain homman jujua ei ymmärretä. Luulisi että, meistä karavaanareista, jo vuosia tehtyä rahankäyttötutkimusta olisi helppo käyttää asian edistämiseksi. Kaupallisia toimijoitahan on, mutta mielestäni heillä matkaparkin idea tuhoutuu hinnoitteluun.

Jari Tietäväinen 24.02.2024 16:52
Martti Pulkki

Hienoo hommaa. Mary kuten kaikki muutkin SF-C yhdistykset toimivat talkoovoimin. Se on rajoittava tekijä .Teemme kuitenkin paljon näkymätöntä vaikuttamista saadaksemme asioita toimimaan. Viimeinen hyvä esimerkki löytyy Ruovedeltä, jossa kaupunki olisi halunnut Haapasaaren asuntorakentamisen piiriin. Onneksi alueen aktiiveissa oli karavaanari joka laittoi asioita eteenpäin. Annoimme yhdistyksenä ohjeita alueen kehittämistä varten, ja kas kummaa, se toimi. (kiitos Tuija) Ruoveden kaupunki vetäytyi hankkeesta ja Haapasaari saa jatkaa leirintäalueena.
Matkaparkit olisivat oiva lisä monen paikkakunnan matkailukassaa ajatellen. Usein vain homman jujua ei ymmärretä. Luulisi että, meistä karavaanareista, jo vuosia tehtyä rahankäyttötutkimusta olisi helppo käyttää asian edistämiseksi. Kaupallisia toimijoitahan on, mutta mielestäni heillä matkaparkin idea tuhoutuu hinnoitteluun.

Martti, omalla kommentillani edellä en tarkoittanut sitä, että odottaisin maryn hoitavan kaikkien Suomen kuntien käännyttämisen. Se on liian iso homma pienelle yhdistykselle.

Tarkoitin sitä, että yrittäisitte kaikin mahdollisin keinoin viedä liittoon ja muihin jäsenyhdistyksiin viestiä siitä, että alueilla ajan viettäminen ei ole kaikille karavaanareille se juttu. Jospa asenteet alkaisivat muuttumaan. Voi toki olla että teettekin sitä, mutta tulokset eivät vielä näy.

Jos joskus koittaa se päivä, että näillä sivuilla ilmestyy karavaanariin sanastoon asiallinen määritelmä sanalle "puskaparkki" ja johonkin pidempi teksti otsikolla: "Näin puskaparkkeilet vastuullisesti ja muut huomioon ottaen", korkkaan silloin kuohuvan. Se, että liitto edes tunnustaa tuollaisenkin asian kuuluvan tähän harrastukseen muotona muiden mukana olisi jo iso askel eteenpäin.

Ari Kuusisto 24.02.2024 17:51

Paheksutaanko veneilypiireissä jos veneessä yöpyy saaressa, merellä ,yleisessä laiturissa siis puskaparkissa eikä vierasvenesatamassa.
Lainaus:
"Kuka on valmis hylkäämään harrastuksen ja tekemään pyyteetöntä työtä muiden harrastajien eduksi?"
Vastaus:
Meillä maksetaan luulisin kohtuullista palkkaa järjestön pääkallopaikalla jo valmiille lobbareille.
Aloittaa vaikka kunta kuukaudessa vauhdilla.
.

Petteri Haverinen 24.02.2024 17:52
Martti Pulkki

Hienoo hommaa. Mary kuten kaikki muutkin SF-C yhdistykset toimivat talkoovoimin. Se on rajoittava tekijä .Teemme kuitenkin paljon näkymätöntä vaikuttamista saadaksemme asioita toimimaan. Viimeinen hyvä esimerkki löytyy Ruovedeltä, jossa kaupunki olisi halunnut Haapasaaren asuntorakentamisen piiriin. Onneksi alueen aktiiveissa oli karavaanari joka laittoi asioita eteenpäin. Annoimme yhdistyksenä ohjeita alueen kehittämistä varten, ja kas kummaa, se toimi. (kiitos Tuija) Ruoveden kaupunki vetäytyi hankkeesta ja Haapasaari saa jatkaa leirintäalueena.
Matkaparkit olisivat oiva lisä monen paikkakunnan matkailukassaa ajatellen. Usein vain homman jujua ei ymmärretä. Luulisi että, meistä karavaanareista, jo vuosia tehtyä rahankäyttötutkimusta olisi helppo käyttää asian edistämiseksi. Kaupallisia toimijoitahan on, mutta mielestäni heillä matkaparkin idea tuhoutuu hinnoitteluun.

Oltiin viime yö Heinolassa, kiva kämppäri Heinäsaaressa lähes keskustassa.
Rahaa jäi kämppärille n 120 € (paikka, muutamat oluet sekä hampurilainen) , kivaa ohjelmaa oli järjestetty ( trubaduuri ja tulishow).
200€ jäi paikkakunnan Outlet myymälään ja 60 Lidl-myymälään…

Ville Säynäjäkangas 24.02.2024 18:50
Ari Kuusisto

Paheksutaanko veneilypiireissä jos veneessä yöpyy saaressa, merellä ,yleisessä laiturissa siis puskaparkissa eikä vierasvenesatamassa.
Lainaus:
"Kuka on valmis hylkäämään harrastuksen ja tekemään pyyteetöntä työtä muiden harrastajien eduksi?"
Vastaus:
Meillä maksetaan luulisin kohtuullista palkkaa järjestön pääkallopaikalla jo valmiille lobbareille.
Aloittaa vaikka kunta kuukaudessa vauhdilla.
.

Saman rahanhan ne saavat ilmankin kunnissa käyntiä.
Miksi he siis vaivautuisivat?

Veli-Pekka Merikallio 24.02.2024 19:31

Esitin jo toistakymmentä vuotta sitten ratkaisua kotimaan matkaparkkiasiaan, kolme jäsentämme n. kuudestakymmenestä tuhannesta, otti haasteen vastaan. Viime kesänä uudistin ehdotukseni, eipä ottanut tulta,enkä edes ihmistuntemuksen ammattilaisenakaan ymmärrä, mistä kiikastaa.

Uudistan esitykseni: Meille voi tulla Päijänteen rantamaisemiin (Muuratsalon Haikkaan) yöpymään pihaparkkiin, sähköt tarjoaa talo, samoin saunan/suihkun ja auton vesihuollon (jäte-käyttövesi), venekin on käytössä ja hiekkapohjainen uimaranta. Keskusteluseuraa emme kaipaa, saatte olla omissa oloissanne. Eikä maksa mitään!
Kyse on siis silkasta karavaanareiden solidaarisuudesta!

Kari Rautiainen 24.02.2024 22:09
Veli-Pekka Merikallio

Esitin jo toistakymmentä vuotta sitten ratkaisua kotimaan matkaparkkiasiaan, kolme jäsentämme n. kuudestakymmenestä tuhannesta, otti haasteen vastaan. Viime kesänä uudistin ehdotukseni, eipä ottanut tulta,enkä edes ihmistuntemuksen ammattilaisenakaan ymmärrä, mistä kiikastaa.

Uudistan esitykseni: Meille voi tulla Päijänteen rantamaisemiin (Muuratsalon Haikkaan) yöpymään pihaparkkiin, sähköt tarjoaa talo, samoin saunan/suihkun ja auton vesihuollon (jäte-käyttövesi), venekin on käytössä ja hiekkapohjainen uimaranta. Keskusteluseuraa emme kaipaa, saatte olla omissa oloissanne. Eikä maksa mitään!
Kyse on siis silkasta karavaanareiden solidaarisuudesta!

Äläpä kuule V-P, siinä voi käydä niin että tuun enskesänä käymään.

Eero Bruun 24.02.2024 22:38

Itse pitää tehdä, jos on on tarve. Demariajattelua anteeksi vain. Ei tämä yhdistysasia ole minulle kuuluvaa. Kuulunee heille, joilla vaunu seisoo paikallaan. Miksiköhän minäkin kuulun Kuopion karavaaneihin? Tarkemmin kun ajattelen, miksi minulla on jäsenkortti? En tarvitse sitä mihinkään. Vain tänne kirjoittamiseen.

Kari Rautiainen 24.02.2024 22:50
Eero Bruun

Itse pitää tehdä, jos on on tarve. Demariajattelua anteeksi vain. Ei tämä yhdistysasia ole minulle kuuluvaa. Kuulunee heille, joilla vaunu seisoo paikallaan. Miksiköhän minäkin kuulun Kuopion karavaaneihin? Tarkemmin kun ajattelen, miksi minulla on jäsenkortti? En tarvitse sitä mihinkään. Vain tänne kirjoittamiseen.

Etkä siihenkään. Tännehän voi kirjautua FB tunnuksilla.

Eero Bruun 24.02.2024 23:06

Kiitos Kari.

Jarmo Leinonen 25.02.2024 06:46
Kari Rautiainen

Etkä siihenkään. Tännehän voi kirjautua FB tunnuksilla.

Ei voi enää, käypäs kokeilemassa...

Kari Rautiainen 25.02.2024 08:53
Jarmo Leinonen

Ei voi enää, käypäs kokeilemassa...

Aha, mites sinne on vihdoin järki löytynyt.

Toivo Koistinen 25.02.2024 09:22

Taitaapi olla ainoa joka tähän asiaan voi vaikuttaa, on karavaanari. Joko liiton kautta, tai olemalla oman kuntansa päättäjiin yhteydessä.
Tuli mieleen oma kunta, ja miksei täällä tarvita matkaparkkia.
Täällä on eläinpuiston karavaanileiri, ja sitten jos haluaa, siinä vierellä oleva gulugulo kylä. Lisäksi Ranuajärvi camping kesäaikana.
Niissä mahtuu porukat yöpyileen.
Tp

Veli-Pekka Merikallio 25.02.2024 10:08
Kari Rautiainen

Äläpä kuule V-P, siinä voi käydä niin että tuun enskesänä käymään.

Rauzi, olen aivan vakavissani, tervetuloa vaan!

Aaro-Pekka Niemelä 26.02.2024 10:59
Petri Ahonen

Lehtitietojen mukaan karavaanareita on Suomessa hirmuinen määrä, varmaan enemmän kuin patteriautoilijoita. Kymmeniä tuhansia maksavia latausasemia rakennetaan joka kylään niemeen ja notkoon... Mutta missä ovat muutaman tuhannen maksavat kemsan-tyhjennyspaikat karavaanareille? Olisi hienoa, jos meillä olisi jokin etujärjestö, joka veisi ilosanomaa eteenpäin, että tuollaisille palveluille olisi kysyntää... Jotkut vaanarit voisivat palvelusta jopa maksaa ja samalla käyttää paikkakunnan/huoltoaseman muita palveluita, tuoden rahaa yrittäjille... Taitaa olla turha haave/toive?

Leirintöoppaasta löytyy yli 300 Caravan aluetta joissa on kemssantyhjennys paikka.
Siihen päälle useat matkaparkit joissa hyvin monessa on kemssantyhjennys mahdollisuus. Sitten on vielä huoltoasemia jossa voi pönttönsä tyhjentää.
Kaikilla on vapaus valita pöntöntyhjennys paikka.

Jari Tietäväinen 26.02.2024 11:38
Aaro-Pekka Niemelä

Leirintöoppaasta löytyy yli 300 Caravan aluetta joissa on kemssantyhjennys paikka.
Siihen päälle useat matkaparkit joissa hyvin monessa on kemssantyhjennys mahdollisuus. Sitten on vielä huoltoasemia jossa voi pönttönsä tyhjentää.
Kaikilla on vapaus valita pöntöntyhjennys paikka.

Kokeilepa joskus karavaanariharrastusta kesäkuukausien ulkopuolella niin huomaat että tilanne ei ole ollenkaan noin ruusuinen. Suurin osa lerintäalueista ja iso osa matkaparkeistakin on auki vain muutaman hassun kuukauden vuodesta. Kesäkuukausien ulkopuolella tyhjennyspaikan löytäminen menee vaikeaksi.

Toivo Koistinen 26.02.2024 12:13

Montako kuntakeskus parkkia pitäisi noiden edelläesitettyjen lisänä, ja alkaako kunnat pitämään sitten nitä parkkeja talviajat auki sen paremmin, ja paljonko niitä talvimatkailijoita on .
Miksi niitä matkaparkkeja ei pidetä atlvisin sitten auki, kun kuuluu käyttäjiä olevan
Mitä met ollaan noita reissuja tehty, niin minään vuoden aikana ei ole mettään, ei mereen ei tienposkeen kemsa tarvinnu tyhjätä
SFC alueita 58 kapaletta, niin aikahyvin niihin, ja huoltamot päälle. Toisesa letkassahan oli sekin neuvo, että mukaan toinen kemssasäiliö.
Mutta jos kunnat laittaa ympärivuotisia, niin hyvä se.
Tp

Seppo Lokasaari 26.02.2024 16:19

Kemsan tyhjennyspaikkoja on ainakin pienemissä kunnissa lähellä puhdistamoja tai jossain muualla viemärireitin varrella. Loka-autot käyvät tyhjentämässä lastinsa maassa törröttävään putkeen ja lasku tulee määrän mukaan asiakkaalle.
Meillä umpisäiliöiden tilavuus 9,5m3 ja sen mukaan laskuttavat jätemaksua + kuljetus.
Noista putken päistä ei vaan ole tietoa??
Oltiin kerran yötä Iisalmessa, Olvia vastapäätä iso matkaparkki ja peränurkassa oli tämmöinen huonosti merkattu kemsan tyhjennys paikka

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.