Meille kävi näin, onko muille sattunut samoin?

VALJAKKA HANNU K 11.07.2007 20:00

Osoitettu teille hallituksen jäsenille SF – caravan numero XXXX, jotka poistitte meidät paikaltanne 5.7.2007, noin kello 22.

Olimme saapuneet erään yhdistyksen omalle alueelle 4.7.2007. Yhdistystä en tässä mainitse koska yhdistyksen taholta kaikki asiat hoidettiin tyylikkään mallikkaasti, kiitos vielä kerran siitä. Ilmoittautumiseen päästyämme kysyimme onko mahdollista mennä paikalle, jonka näimme tullessamme alueelle. Kausipaikalla ei ollut lappua paluupäivästä, joten isäntä antoi meidän mennä ko. paikalle, kuten alueella käytäntö on antaa vierailijoiden käyttää sillä hetkellä vapaana olevia paikkoja. Isännät ja alueella olevat karavaanarit olivat erittäin ystävällisiä ja mukavia. Kiitos siitä alue on mukava ja sinne on mukava tulla.

Kunnes kaikki repesi 5.7.2007 noin kello 21 ehkä ylikin kun paikalle saavuitte te, jonka kausipaikalla epäonneksemme matkailuautomme oli. Onneksi emme olleet kerinneet nukkumaan kellon ollessa jo tuonkin verran, kun tarkoitus oli seuraavan aamupäivän aikana lähteä. Perkele tehän lähdette siitä, oli ensimmäinen mitä sanoit meille sinä mieshenkilö. Sopii varmasti hyvin hallituksen jäsenen sanoiksi. Sanonta varmaankin vastaa karavaani henkeä teidän näkemyksenänne, uskomme kuitenkin, että alueella silloin olleet henkilöt eivät asiasta kanssanne olleet samaa mieltä. Oikaisu väittämäänne, emme missään vaiheessa ennen tuloamme soittaneet alueelle ja kysyneet juuri teidän paikkaanne, kuten olitte sanonut. Hallituksen jäsenenä, vai oliko hiukan myöhemmin saapunut nainen hallituksen jäsen, jäi hiukan epäselväksi. Jatkosanailunne yhteydessä molempien suusta tuo hallituksen jäsen kumpusi hyvin moneen kertaan. Luulisi juuri hallituksessa istuvan henkilön tietävän niin yksinkertaisen edellä mainitun käytännön, koska kyseinen sääntö on laajemmassa käytössä eri SF-C alueilla. Isäntä kävi meidän luonamme ja ilmoitti, että meidän ei tarvitse lähteä paikaltanne. Koska ko. paikallanne ei ollut asiaan kuuluvaa paluuaika ilmoitusta. Alueella oleva isäntä on se joka määrää, se teidänkin olisi ollut hyvä omaksua, sillä isännän taholta meitä ei missään vaiheessa kehotettu poistumaan kausipaikaltanne.

Seuraava episodi esitettiin sitten paikalle hiukan myöhemmin tulleen naisen taholta. Astuit laverille ja ilmoitit, että kun ette suostu poistumaan meidän paikalta, pakkaamme tavarat ja lähdemme alueelta ja yhdistyksestä ja aloit siirtyä pidemmälle laverille. Siinä täyttyi meidän mittamme, pakkaamistanne emme jääneet katsomaan. Annoimme periksi, mitä meidän ei olisi tarvinnut tehdä. Paikkanne saatuanne mesoamisenne ansiosta teillä on varmasti hyvä mieli. Me emme teinä kehtaisi enää alueellanne olla. Pienen karavaaninumeronne perusteella teillä olisi luullut olevan käytöstapoja, kokemustahan teillä tietenkin on kun olette pitkään karavaania kuljettaneet.

Asioista olisi voinut keskustella rauhallisemmalla ja asiallisemmalla tavalla.

Ansiostanne meille jäi ikävä maku kesäloman lopuksi. SF- Caravan jäsenyys vuodesta 1987

TERVO JARI 11.07.2007 21:34

Kerrot nimet ja numerot julki, vaikkakin tämä asia on yksistään teidän ja "hallituksen jäsenen" välinen "juttu", mutta mielestäni tämä "hallituksenjäsen" toivonmukaan saa arvoisensa julkisuuden, onhan hän esimerkki jota seuraamme ja hänen "oppejaan" tuleville polville opetamme, "caravanhenkeä" . . .

Jos kaikki on totta mitä kerroit . . .

JOS . . .

JOS . . .

Kaikki ei ole totta . . . Vaikka onkin "mustaa valkoisella" . . .

Jari

BÄRS RAINER 11.07.2007 22:28

Aivan. Jäsenpuolelle ja sitten keskusteluun. Jos asiassa on perää.

Tai sitten jotakin muuta kautta.

Jäin miettimään sitä "lähdimme kuitenkin vaikka meitä ei pakotettu" osuutta. Kun tuon kaltainen tilanne tulee eteen, niin eihän siinä...

Ei sentään. Jäsenpuolelle hopi hopi.

PIIRONEN KARI 11.07.2007 23:14

En ole vielä käynyt SFC-alueilla, enkä tuon kommentin jälkeen taida mennäkään. Onneksi Suomessa riittää yleisiä leirintäalueita ja matkaparkkeja.

VUORINEN PIA 11.07.2007 23:24

Sama vika, toinen kesä menossa ja ollaan näiden juttujen vuoksi kartettu sfc-alueita, mikä sinänsä ei ole oikein....olemmehan kuitenkin jäseniä. Huomenna ajateltiin kuitenkin lopultakin liimata tarrat vaunuumme.

Jos tänä kesänä uskaltautuisimme jäsenalueillekin ja toivon, että vastaavaa ei tarvitsisi kokea. Mikäli näin käy, täytynee jättää alueet väliin ja pysytellä yleisillä alueilla, joilla vastaavia ongelmia ei ainakaan meillä ole ollut.

VIRTA URPO 11.07.2007 23:56

Ei kannata epäröidä vaikka osa noista "porkkana viljelijöistä" ehkä pilaakin tuollaisella käytöksellään paikan mainetta. Meillä on ihan hyvää sanottavaa noista sfc:n paikoista. Kokemusta on vasta muutamista, mutta viime viikonlopun jälkeen kun taas kokeiltiin paria muuta. Todettiin ,että esimerkiksi nuo kaikki seuraavat Kuninkaanlähde, Maisansalo, Vankkuri Männikkö, Kalajärvi, Kuturanta ainakin isäntien puolesta hoitaneet hienosti. Jäi hyvien mieleen miten hyvin otettiin ekaa kertaa vastaa aloittelijat ( -06 ). Tuo noista ns. "yksityisistä" Taikayö oli pohja noteeraus rauhallisesta jne, no eivät kai enää ilmoittele ensivuonna.

HYTÖNEN RAIMO 12.07.2007 00:41

Valitettavasti jollakin hallituksen jäsenellä on noussut virka ja kusi päähän - eihän tuo nyt ole missään mielessä sivistyneen ihmisen käytöstä. Jos edellämainittu on totta, niin ei muuta kuin nimet esiin tai ainakin se minkä instanssin hallituksessa on noin moukkamaisia jäseniä.

LIIMATAINEN HANNU 12.07.2007 09:24

Hoh hoijaa, onpas taas jeesustelua SFC-alueiden tiimoilta, ja jonkun typeryksen käytöksestä! Jolla yritetään yleistää kaikki SFC:n liittyvät jutut! Jos joku/jotkut tästä yli 55000 jäsenen joukosta onkin käytökseltään ääliö ei se oikeuta niputtamaan kaikkia muitakin samanlaisiksi, se on ihan henk.koht. ominaisuus, ei mitään tekemistä karavaanariuden ja SFC:n kanssa. En tarkoita aloitustarinaa niinkään, vaan muutamia kommentteja joista paistaa jokin käsittämätön ennakkoluulo omia alueitamme kohtaan. Ja meistä kaikista se riippuu ovatko omat alueet rauhallisia, siistejä, kaikin puolin mukavia lomanviettopaikkoja. Häiriköintiin, oli se sitten nuorten tai vanhenpien henkilöiden, pitää puuttua heti ja riittävällä powerilla, kyllä se loppuu kun 'lopetetaan'! Merkillistä kun asioihin ei osata/uskalleta puuttua silloin kun pitäisi, heti tuoreeltaan, vaan kokemukset (negatiiviset) tarinoidaan tänne joka taas aiheuttaa asiantuntemattomissa henkilöissä epävarmuutta mikä se todellisuus oikein onkaan niillä SFC-alueilla.

Tuon aloitusjutun kaltaisessa tilanteessa on kaksi mahdollisuutta suhtautua, joko 'väistää' typerystä tai ryhtyä itsekin samankaltaiseksi. Kumpi sitten viisaampaa, en minä sitä osaa sanoa, riippuu vähän tilanteesta ja henkilöistäkin. Kumma kyllä, itse en ole joutunut yli 20 vuoden aikana kertaakaan vastaavanlaisiin tilanteisiin, hyvää tuuriako, vai lälly luonneko minulla? No, tarvittaessa voin kyllä olla 'aivan kauhee', kuten jotkut tietävät. Mutta parempi laiha sopu kuin lihava riita, ja itsensä 'voittaminen' onkin joskus vaikeinta. Mutta elämä tasii meitä jokaista, pyöristää kulmat, tai sitten ei! Mutta yritetään nyt kuitenkin tulla keskenämme toimeen kohtuullisesti, "karavaanari kaikkien kaveri ..."! KJON!

Ps. Jeesusteluksi taisi mennä omakin löpinä!

Pps. Antakee anteeks' ja armoo! Jutun aloittajat.

TUOMI JYRKI S 12.07.2007 09:44

Kuulepa Hannu vuodesta 1987, koska asiasi sivuaa jäsenaluetta, miksi et kirjoittanut asiaasi jäsenkeskustelupalstalle. Eikä se yksi huono esimerkkikarvanaamari ole kuin yksi tuhansien HYVÄN käytöksen omaavien karavaanareiden joukossa. Meitä on moneksi.

HYTÖNEN RAIMO 12.07.2007 10:21

Lisäyksenä edelliseen puheenvuorooni, ehdotan asian siirtämistä jäsenkeskustelun puolelle. Ja siellä esille ainakin se mitä tahoa mainittu hallituksen jäsen edustaa. Ettei vain kysymyksessä olisi taas se muutama vuosi sitten kunnostautunut mister "Älyvapaa" Kiilopää?

VARTIAINEN JOUKO G 12.07.2007 11:26

Eipä tuohon Viljakan Hannun avausaiheeseen voi juuri muuta todeta kuin että isoja MULKKUJA on kaikilla elämän- ja harrastealoilla aina senverran että sillointällöin joku sellaiseen joskus törmää - kuten sinä Hannu tälläkertaa. Ei se ole muutamista arveluista huolimatta mikään SFC:läinen etuoikeus. Vielä vähemmin meidän "porkkanan-" jos perunanviljelijöidenkään - jota itse evp. teidentukkona täällä Lempivaarassa edustan. Yleisenä keskusteluaiheena tapauksesi lie ihan paikallaan jotta nämä mulkkumaisuuteen taipuvat yksilötkin saattaisivat jotain vastaisen varalle oppia.

Näille nuoremmille harrastusalalle tulleille sanoisin että saadaksenne uudesta harrastuksestanne toivomanne vastineen heittäkää ennakkoluuloisuus sikseen. Se on varmin keino millä turmella tarjolla olevat mahdollisuutensa. Tietty määrä vastoinkäymisiä kuuluu tähänkin harrastukseen mutta niistä ei kannata tehdä kynnyskysymyksiä. Niillä pilaa lähinnä omat fiiliksensä - jos kohta kanssamatkaajiensakin fiilikset kuten aloitusaiheen öykkäritapaus on ikävällä tavalla ilmineerannut.

NIITTYARO TAPANI 12.07.2007 12:28

Ällistyttävä tapaus, varmaan kaverilla oli muutenkin huono päivä. Koko matkan olivat eukko ja kersat huudelleet herjoja ajotyylistä, polttoaine oli sateessa loppunut 10 km ennen huoltoasemaa tai jotain vastaavaa. Tällainen lienee ohimenevää pahempi on jos jos perimmäinen luonne on kiukkuinen, siitä kun ei tahdo päästä millään eroon.

Olen vasta kohta 10 v. (lokakuussa) kierrellyt SFC-alueita enkä ole koskaan kohdannut noin kiukkuista "hallituksenjäsentä". Tämä jäsenyys ei liene oleellinen seikka vaan kyllä kyse on yksilön ominaisuudesta.

Tästä ikävästä kokemuksesta huolimatta aion tulevaisuudessakin käyttää SFC-alueita, tämä kyseinen kaverikaan tuskin aiheuttaa enää moista mekkalaa uudelleen. Vaan eihän sitä tiedä koska itselläkin alkaa oikein pahasti vippaamaan, täytyy vaan toivoa tulevansa hyväntahtoiseksi naureskelevaksi höppänäksi mieluummin kuin ärjyväksi tontinvahdiksi.

JORVA OLLI 12.07.2007 20:46

Niin, Karavaanari Hannu V., toivottavasti ottaisit asiasi keskusteluun jäsenosiossa, ja jos katsot aiheelliseksi, kertoisit nimet julkisuuteen, muutenhan koko episodi "luistaisi käsistä" ja ko. hallituksen jäsen päässisi kuin koira veräjästä! Niin, ja sitten muista aina - Isännän sana, oli se sitten ensimmäinen tai viimeinen, on aina voimassa, kunnes poistut alueelta! Jos joku muu tämän ohjeen kumoaa, menköön miettimään onko hän asemassaan oikea henkilö! t.HHVV15CM

KALLELA PENTTI 12.07.2007 21:39

.... niin joillakin on se kengännumero suurempi kuin ÄO.....

LIIMATAINEN HANNU 12.07.2007 22:41

Onko ne niitä 'isokenkäisiä' sitten?

NORDMAN ANNE 13.07.2007 11:06

En tiedä olenko oikea kommentoimaan mitään, mutta haluan tuoda aivan vihreänä vaunuilijana mielipiteeni esiin. Olen jäsen ollut kauan, mutta vaunun sain vasta ja huomenna lähdemme ensimmäistä kertaa reissuun ja tarkoituksemme on kiertää sekä SFC-alueita, että yksityisiä. Elämässä näitä piipin jatkeita on joka paikassa, niistä ei pääse eroon edes tahtomallaan, mutta niiden kanssa pitää oppia elämään, on sitten kyse työ- tai harrastusyhteisöstä. Ketään ei ole toista arvokkaammassa asemassa, olkoon sitten rivijäsen, ei jäsen tai hallituksen jäsen ja säännöt koskevat meitä kaikkia samanlaisina, toiset vain tuppaavat "unohtamaan" sellaiset asiat ja kun pirulle antaa pikkurillin niin sehän vie koko käden, näin yleensä käy myös vallan kanssa, mutta onneksi hyvin, hyvin harvoille, josta aasin sillan kautta pääsen siihen, että yhden piipin jatkeen ei kannata antaa pilata koko lomaa tai paikan mainetta. Sinun tapauksessasi Hannu menisin kyseiseen paikkaan uudestaan, jos tämä todella tökerösti käyttäytynyt henkilö vielä on siellä ja omaa yhtään ihmisyyttä, hän pyytää anteeksi ja jos ei, niin ei se ole pois muilta, se on pois vain häneltä. Joten leuka ylös, vaunu matkaan ja hyvää kesää Näistä ei kannata ottaa paineita vaan hymyillä yhdelle uudelle, no ehkä hieman omalaatuisemmalle kokemukselle lisää. Ja loppukaneettina vielä, että en arvostele ketään tällä mielipiteellä, halusin vain sanoa, että minä en ainakaan anna tuollaisen vaikuttaa oman matkani tekoon vaan lähden iloisilla mielin kohti vaunukesääni ja sfc-alueilla tavataan:)

KALLELA PENTTI 13.07.2007 14:27

Kuulostaa tässä tapauksessa jotta kengännumerokaan ei ole kuin 38 korkeintaan....:-)..... ja nyt yhden yhdistyksen jäsenet tuskin mitään isokenkäisiä ole...... korkeintaan pyöreepäisiä.... :-) ..... net isokenkäiset on hiukka toisissa piireissä.......

MIKKONEN MATTI 14.07.2007 11:39

No ei ihan noin ole käynyt. Kerran Lounais-Suomessa Muumimaahan mennessä isäntä laittoi meidät hienosti rakennetulle paikalle edellyttäen, että varmasti poistumme aamulla, koska paikan haltija saapuisi huomenna lomamatkaltaan. Ystävälliset naapurit sitten pitkin iltaa varmistivat, että todella aioimme poistua aamulla. Jostakin syystä olimme Muumimaassa hyvin varhain. Rakentavasti ajatellen meille itsekullekin sattuu joskus hetkiä, jolloin harkintakyky pettää, varsinkin jos kajotaan johonkin henkilökohtaisesti tärkeään. Mutta eihän huonoa oloa ole soveliasta siirtää sivullisiin. Ehkä ko henkilön matka ei ollut onnistunut ja saitte sitten koko harmin päällenne.

HALMEENMÄKI JUHANI 15.07.2007 14:41

Itse vältämme noita "toisten valmiita tontteja" yleensä parista syystä. Yksi on se että olo on jotenkin kiusaantunut, kun se on jonkun "oma" tontti. Toinen on ne rakennelmat: jos kuitenkin jotain sattuu. Ja sopiiko oma vaunu siihen, esim osuuko rengas ajettaessa sille tehtyyn renkaankuoppaan?

Mutta jos muuta kelpoa ei ole tarjolla niin sitten noihinkin. Yleensä varmistaen että on pelivaraa ajassa, ettei tulisi kiusallisia tilanteita. Noilla edellisen vastaajan huomauttelijoilla on nimittäin voinut olla ihan hyväkin tarkoitus: eihän sitä voi tietää kertoiko joku jo kotiinpalaajista? Mutta kuulostaa tietty jankutukselta itselle. Keskustelun aloittajan kokema kohtelu on kyllä kaameaa, eikä kuulu SFC-alueelle. Veikkaan että sen yhdistyksen hallituksessa on myös puitu jo asiaa, toivottavasti se jäsen on ex ja isäntä saanut kehut.

LINNAMA SEPPO S 18.07.2007 23:15

Harmillisiahan tuollaiset tapaukset ovat ja onhan jotain pientä joskus osunut omallekin kohdalle mutta todella harvoin 23 vuoden aikana.Meidän perhe ei sitten oikeen muita alueita käytäkkään kuin SFC-alueita,koska ovat sopuhintaisia ja siistejä ja niissä on hyvä henki.Uskoisin,että tuollaiset ylilyönnit otetaan oman yhdistyksen istunnoissa esille ja kaveri ei saa seuraavaksi ääniä,jos edes tarvii niin kauaa odottaa.Uusille tulokkaille,että mukaan vaan,mahtavaa hommaa ja mahtavia paikkoja.Tänä kesänä taas saatu neljän viikon ajan hyvää kohtelua SFC-alueilla.

SIRKIÄ MATTI 19.07.2007 00:29

Keskustelun avauksen jälkeen Hannusta ei ole kuulunut mitään. Luulisi lomalla olijan jossakin välissä ehtivän muutaman täydentävän rivin kirjoittaa vastaukseksi jo tulleisiin kommentteihin. Olettaisi oman asian saama huomio kiinnostavan enemmän.

MUSTONEN PAULA 19.07.2007 16:47

Heipat, tulimme juuri vajaan 13 vrk:n vaunulomamatkalta ja haluaisin kommentoida SFC-alueesta saamiamme kokemuksia. Olemme vasta-alkajia, emmekä tunne SFC-alueita, enimmäkseen olemme kierrelleet "normaaleja" leirintäalueita. Tämän viikon alussa menimme ekaa kertaa SFC-alueelle, Kuninkaanlähteelle. Se oli mahtava paikka! "Pelkäsimme" sisäänpäinlämpiäväksi, mutta siellä olikin hieno tunnelma. Isännät ja emännät tekee vapaaehtoisina työtä toisia palvellakseen, se on kunnioitettava teko. Me tulimme illalla klo 22 alueelle, ja saimme läheisen invapaikan, kun muut oli täynnä ja haluttiin päästä mahdollisimman vähillä häiriöillä. Sanottiin että aamulla katellaan uusi paikka leikkikentän läheltä (kun porukkaa lähtee), 2 pientä lasta kun on. Aamulla sitten viereisen paikan mies ehdotti (kun kuuli paikanvaihtoaikeista) että tulkaa tähän. Sanoivat että tämä on kyllä "isännän paikka", mutta he ovat lähdössä eivätkä tartte tätä. Samalla yksi alueen isännistä tuli paikalle ja tämä ystävällinen herrasmies kysyi jo että saammeko me tämän paikan kun he lähtevät. Ja kävihän se isännille. Vaunua piti siis siirtää vajaa 10 m, ja 3 hlön voimin se siirtyy ilman autoa, sanottiin. Isäntien avulla sitten vaunu siirrettiin ja saimme "ykköspaikan", minkä itseasiassa tajusimme vasta jäljestäpäin. Eli jäi tosi hyvä kuva alueesta ja ihmisistä, ja kiitokset vielä Kuninkaanlähteen isännille ja emännille! terv. jäsenet 110061 Oulusta

VALJAKKA HANNU K 21.07.2007 10:24

Kirjoitin ensimmäisen kerran ja siksi ehkä väärä keskustelupalsta. Toivottavasti tämän jutun myötä tällaiset tapaukset poistuvat jatkossa SF-C alueilta. En missään mielessä ole halunnut ”jeesustella” ko. asialla, se oli ikävä välikohtaus. Olen jatkossakin SF-C alueiden käyttäjä, kuten olen ollut sitä nämä kaikki vuodet. Käyn edelleenkin ko. alueella lomareissullani, koska paikka on hyvä. Käykää SF-C alueilla ne ovat hyviä ja siistejä, niin minäkin käyn. SF-Caravan jäsenyys vuodesta 1987

HYTÖNEN RAIMO 22.07.2007 23:06

Asiahan on ihan oikea. Tämänkaltaisiin asioihin pitää käydä heti käsiksi kuin sika limppuun - ei ne ainakaan hyssyttelemällä parane. Olisi kuitenkin hyvä, että paikka ja taho mainittaisiin, jotta ei syntyisi arvailuja tai viattomien syyttelyä, ja ennen kaikkea epäkuranttiin käytökseen syyllistyneet ottaisivat opikseen ja parantaisivat tapansa. Paikan isäntähän toimi sinänsä oikein ja jämerästi - mutta eikö hänen arvovaltansa riittänyt häirikön taltuttamiseen - vai oliko asiassa muutakin?

Ja Hannu, olet ymmärtänyt asian aivan oikein - ei yhden negatiivisen tapauksen vuoksi kannata tehdä kovin pitkälle meneviä yleistyksiä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.