Matkailu onnellisessa kotimaassa

Seppo Siironen 18.03.2022 14:35

Kylläpä on mukavaa matkailla maailman onnellisimmassa maassa kohta kai maailman kalleimmalla polttoaineella...

"Global Petrol Prices -sivuston listauksessa Suomi on maailman kolmanneksi kallein maa dieselin tankkaajalle. Listauksessa dieselin keskihinta on meillä 2,32 euroa per litra. Edelle menevät vain Hongkong ja Monaco, joissa molemmissa hinta on 2,322 euroa litralta.

Bensiinin hinnassa Suomi on maailman neljänneksi kallein maa. Keskihinta oli 2,221 euroa per litra maanantaina 14.3.

On se sentään hyvä, että Suomi on maailman onnellisin maa, viidettä kertaa peräkkäin."

https://tekniikanmaailma.fi/bensa-ja-diesel-ovat-suomessa-lahes-maailman-kalleimpia-hallituksen-pitaisi-nyt-alentaa-polttoaineveroa-kuten-ruotsi-ja-ranska/?shared=1224625-29527c79-500

Harri Halinen 18.03.2022 14:40

Kaikkihan on hyvin niin kauan kun olemme yksi kallemmista asua ja olla ajattelee hallitus tasapäistämishuumassaan.

Petri Ahonen 25.04.2022 15:01

Matkailu on kotimaassa muuttunut myös siksi, että ennen kuskikin vähän kerkesi katselemaan maisemia, mutta nyt kuljettajan pitää keskittyä varsinkin urapaikattujen teiden "kraatereiden" väistelyyn. Kyllä on autot ja vanteet/renkaat kovilla. Mutta onnellisia ollaan?

Toivo Koistinen 25.04.2022 15:46

NNOOO: Miten asioita aattellee..
Meilä ei tarvi varoskella kun kauapn kymmenmetristen hyllyjen välissä kärryn kanssa vaellessa mietitään mitähän ihmetä ostais tännään, kun valinnan varaa on, että satoja miljoonia kiloja jouvumma pistään kaatopaikalle, tai kompostiin vuuessa, kun maustaminen meni vähä pieleen, ja kun ei ruoka-aikaankaan kerinny oikeen näläkäkään tulla.
Niija, ettei siellä hirmumarketissa puoli eksyksisssä ei tarvi kumarrella, kun ei kuulaa viehellä korvissa, niinko monesa paikasa maailmaa miljoonille ihimisille, jotka koluaa kaatopaikkoja josko leivän palan löytässi.
Tosin eise maaliman sota, ja köyhyys mejänsyy.
Niija matkaillesa ei tarvi roskakoriakan, senku akkunaa sähöllä satan tonnin autosta raolleen, ja tienposkeen roskat, kun jätemaksut vaan nousoo.. Niiaj se saakelin löpöhinta
Niino onhan se kyllä, että saakeli joku leiri ryöstää maksua yöpymisestä, saunoineen, ja muineen 25 ööriä, eikä eis automaattista kemsan tyhjääjää, joka autolta hakisi, sen pöntön, ja kiillotettuna toisi takas paikalleen.
On totta, että tienkorjuu veleka on julma, ja kasvaa velekavaltiolla, kun tuli sen omaisuus myskenneltyä ulukomaille viimesten kymmenien vuosien aikana monenlaisen hallituksen toimesta.
Mutta kyllä noilla poluilla sunkaan mitä ajelen, ja olen ajellu kykene vielä ihan hyvin kulukeeen, että ei varise hampaat suusta tärinässä
Tosin jos antaa autton seistä kotosalla, nin eise löpökustannus konkurssia tehe, ja eipätäsä elakellaisella rikastua ennää, seku anta öörin juosta, ettei kun arkkuun pyörähtä jää kun risakummisaappat ja jälet ulukopuolelle, kun losahtaa kansi paikalleen.
Kansiruuvitki hauturi kiristele, ettei tarvi niistääkään huolehtia uuniin lähtiissä.
Tp

Kari Rautiainen 26.04.2022 11:24

Hei veijarit yks pikku juttu. Jos keskipalkka suomessa on 2500 ja portugalissa 800, niin mikä järki on vertailla polttoaineen hintaa. Euron polttoaine on portugalilaiselle kalliimpaa kun suomalaiselle 2€.

Toivo Koistinen 26.04.2022 13:24

Nyt sitten tullaan kysymykseen milanen on palkakero rakenne Portugalisa, Suomalais elakellaisten paratiisissa, ja Suomessa, ja se johtaa siihen minun jankuttamaan prosenttiperiaate korotus linjaan, joka kymmeniä vuosia on repinyt palkkaeroja Suomesa.
Mikä taas on erisyistä nostannu mejän hintatason verrattuna Portugaliin.
Tp

Kari Rautiainen 26.04.2022 14:17

Kerroppa Toivo vähä selkeemmin mitä tarkoitat. Keskipalkka on keskipalkka. Eikä se enään mikään suomalais eläkeläisten paratiisi ole noinniinkun verokohtelun kannalta. Siellä vaan muuten on halvempaa.

Toivo Koistinen 26.04.2022 15:02

Keskipalkka on keskipalkka, mutta palkakero on palkkaero, ja se on Suomessa kohtalaisen iso.
Juolahti tuosa kävellesä, miten Ruotsalaiset on kyenneet matkailemaan euroopassa, kun eivät huolineet euroa, vaikka hallinto kahesti kyseli heiltä, eli miten ovat makselleet siellä niillä kruunuillaan.
Siittä vain, kun se , kun se 2500 oli markkoina yli 14 000 markkaa, kun silahkavile kilo makso viis markkaa...
Tp

Pertti Aro 26.04.2022 15:37
Toivo Koistinen

Keskipalkka on keskipalkka, mutta palkakero on palkkaero, ja se on Suomessa kohtalaisen iso.
Juolahti tuosa kävellesä, miten Ruotsalaiset on kyenneet matkailemaan euroopassa, kun eivät huolineet euroa, vaikka hallinto kahesti kyseli heiltä, eli miten ovat makselleet siellä niillä kruunuillaan.
Siittä vain, kun se , kun se 2500 oli markkoina yli 14 000 markkaa, kun silahkavile kilo makso viis markkaa...
Tp

Mitäs niitä vanhoja muistelen kun nykyajassa eletään .Se mikä on menyttä ei koskaan palaa . On vähän kuin koomikkojen muistelut että ennen maksoi kahvi ja viineri 25 penniä ja sai 50 penniä takaisin . Ei ne ajat siitä ikuisesta valittamiasesta parane eikä se markka tule takaisin usko nyt .
Portugalissa , Espanjassa ja Ranskassa viettää moni Suomalainen eläkeläinen ja muitakin aikaansa .
Sinne oääse vieläkin kellä halua on mutta Euroista ei sielläkään pääse eroon .

Kari Rautiainen 26.04.2022 16:23
Toivo Koistinen

Keskipalkka on keskipalkka, mutta palkakero on palkkaero, ja se on Suomessa kohtalaisen iso.
Juolahti tuosa kävellesä, miten Ruotsalaiset on kyenneet matkailemaan euroopassa, kun eivät huolineet euroa, vaikka hallinto kahesti kyseli heiltä, eli miten ovat makselleet siellä niillä kruunuillaan.
Siittä vain, kun se , kun se 2500 oli markkoina yli 14 000 markkaa, kun silahkavile kilo makso viis markkaa...
Tp

Kansalaisen ostovoiman mukaan voidaan katsoa onko se pensa suomessa suomalaiselle kalliimpaa kun portugalissa portugalilaiselle. Palkkaero jonkin maan sisällä on ihan toinen asia. Siitä voimme jutustella sennaiheen alla.

Toivo Koistinen 26.04.2022 16:55

Niihän se on. Miksi miettiä miksi ollaan EUssa, eurossa, ja miksi tiet on huonossa kunnossa, miksi valtio on myynyt omaisuutensa, miksi valtio on korviaan myöden veloissa, koska ne on tapahtunutta, ja historiaa.
Nyt eletään tosiaan tätä päivää, ja silläsiisti.
Tp

Kari Rautiainen 26.04.2022 17:45

Jep. Tänään tälleen.

Petteri Haverinen 26.04.2022 18:45

Valtionvelka on eri asia kuin normikuluttajan velka.
Olen joskus miettynyt, että eläkkeen maksupäivänä pitäisi antaa pakollinen onnellisuuspilleri…
Ei kaikki Suomessa niin huonosti ole…

Aija Nenonen 26.04.2022 19:12
Seppo Siironen

Kylläpä on mukavaa matkailla maailman onnellisimmassa maassa kohta kai maailman kalleimmalla polttoaineella...

"Global Petrol Prices -sivuston listauksessa Suomi on maailman kolmanneksi kallein maa dieselin tankkaajalle. Listauksessa dieselin keskihinta on meillä 2,32 euroa per litra. Edelle menevät vain Hongkong ja Monaco, joissa molemmissa hinta on 2,322 euroa litralta.

Bensiinin hinnassa Suomi on maailman neljänneksi kallein maa. Keskihinta oli 2,221 euroa per litra maanantaina 14.3.

On se sentään hyvä, että Suomi on maailman onnellisin maa, viidettä kertaa peräkkäin."

https://tekniikanmaailma.fi/bensa-ja-diesel-ovat-suomessa-lahes-maailman-kalleimpia-hallituksen-pitaisi-nyt-alentaa-polttoaineveroa-kuten-ruotsi-ja-ranska/?shared=1224625-29527c79-500

Kolmen viime viikon aikana dieselin hinta on liikkunut Saksa, Ranska, Belgia alueella 1,91 €- 2,32 € siinä on sekä ostettuja että ilmoitettuja hintoja niin kylissä kuin pääteiden varsilta. Mikä lie sitten ero tämän hetkisiin hintoihin Suomessa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.