Matkaillaan ja moikataan, mutta jossain muuta

Timo Leskinen 18.06.2022 22:05

Bongattu ja kopioitu fasesta.

Tänään sattui seuraavaa. Pysähdyin eräälle 3 kirjaimiselle täyden palvelun asemalle. Olin lähdössä sisälle hakemaan kahvia ja muuta kivaa. Paikalle tuli 2 asuntovaunu yhdistelmää. Kivasti alkoi juttu. Toisen pariskunnan rouva kysyi missä on autoni tarra. Kysyin mikä tarra? No scf tarra. Kerroin ettei ole eikä tule. Tällöin tämä rouva kertoi että jos alueella on matkailuautoa tai asuntoauto yhdistelmää kuvaava liikennemerkki se on tarkoitettu vain scf jäsenille. Harvoin nauran kenenkään ulostuloille päin naamaa. Nyt tein niin. Käskin mennä heidän omalle alueelle mittaamaan autojen välejä ja sähköjohtojen pituuksia. Silloin toinen herroista alkoi esitelmöimään jostain scf ja jonku muun tekemästä oppaasta. Kerroin ettei se ole mikään laki vaan kahden yhdistyksen päättämä ohjeistus.
Näytin kuvia Ruotsissa olevista matkailuparkeista. Niissä autot vieri vieressä, kuten siinä huoltamon pihalla. Ovat kuulema väärin. Lisäsin, ettei näille alueille saa edes tulla muilla kuin matkailuautoilla. Sekin on heidän mielestä laitonta.

No jäi kahvit hakematta. Nauratti niin.

Onko tosi, että scf jäsenet kulkevat joku opas kainalossa lomailemassa. JA se heidän ja jonku yhdistyksen opas menee heidän mukaan lakien yli.

Ai,niin. Scf yhdistyksen mukaan on leiriintymistä jos on jalat laskettu tai pöytä pihalla. Silloin he soittavat aina poliisit paikalle jos näkevät tällaisen (varsinkin) scf alueen läheisellä P paikalla.

Kiitos.. vieläkin naurattaa. Keitän iltateet tässä erään scf alueen lähellä olevalla P paikalla. Jään myös yöksi..

Outteko törmänny.
Minä EN

T. TIMPPPA



Tämösillä immeisillä pittäää olla aika kova ITSEPÄTEMISEN tarve. No onhan näetä, monneen junnaan ja asemalle jiäneitä.
muokattu: 14.7.2022 19:32
Veli-Pekka Merikallio 19.06.2022 10:31

Antaapa vain kaikkien kukkien kukkia, kukin taaplaa tyylillään, joskin paskaahan ei tarvitsisi kenenkään jauhaa tai ainakin siihen tulisi suhtautua juuri Timon esittämällä tavalla, naurattaa vieläkin!

Kari Rautiainen 19.06.2022 10:39

Joo, luin facessa ton, ja pohdiskelin että noin on voinut tapahtua tai voi olla vilkas mielikuvitus, mutta tarina on jokatapauksessa hauska.

Sirpa Eskelinen 22.06.2022 17:35

Minuakin naurattaa meidän ihmisten pienuus ;))

Sirpa


Ei kai joka höpötyksestä kannata itkemäänkään ruveta ?
muokattu: 22.6.2022 17:37
Esa Virkkunen 02.07.2022 17:54

Jöö... eipä naarata, sanoi savolainenkin, kun anoppi hukkui... Mutta asiaan... taitaapi olla tuo sfc-jäsenopas/ohjetulkinta samaa luokkaa kuin jokamiehenoikeuksien tulkinta, laajennetuna moottoriajoneuvolla maastossa ajon tulkintaan, pysäköimiseen/leiriytymiseen ja ylipäätään tien/maaston määritelmään?
Moniin näistä tulkinnoista törmänneenä, voin sanoa, että äänikin on joskus noussut falsettiin ja kättä pitempääkin on hamuttu. Onneksi ei ole ruumiinvammoja tullut... vielä. Mutta, kaikki osapuolet ovat olleet oikeassa, ainakin omasta mielestään, vain maanomistaja on väärässä ja pikkumainen.

Kari Rautiainen 02.07.2022 18:25

Kyllä maanomistajan hallintaoikeutta on kunnioitettava.

Esa Virkkunen 05.07.2022 20:55

Niinpä. Tuohon Kari Rautiaisen liitetiedostoon ( Mikähän taho lienee tuonkin julkaissut? ) kommentoin, että mielestäni on mahdotonta yöpyä ajoneuvossa maastossa ilman maanomistajan lupaa. Tiellä ei voi pysäköidä yöpymistä varten ja tieltä poistuttaessa maastoon, tarvitaan, ajoneuvolla liikkumiseen, maanomistajan lupa. Ehkäpä hevosajoneuvo on poikkeus? Kari kirjoittaa maanomistajan hallintaoikeudesta...? Käsittääkseni maanomistajalla on tiluksiinsa omistusoikeus? Niin... ja mihin muuhun yksityishenkilön omaisuuteen jollain muulla on "käyttöoikeus/nautintaoikeus" kuin maaomaisuuteen? Lisäksi sanon ohjeista näihin oikeuksiin, että eri tahot, kuten Suomen Latu yms. vastaavat retkeilyjärjestöt, julkaisevat "ohjeita" jokamiehenoikeuksista tai pikemminkin niiden hyödyntämisestä unohtaen täysi jokamiehen velvollisuudet. Ja kolmaanneksi... miksi joku tai jotkut haluavat mennä/tunkeutua alueille, jonne heitä ei haluta? Itse liikun luonnossa ja metsissä Metsähallituksen ja ns. kasvottomien maanomistajien ( metsäyhtiöt, yhteismetsät jne) hallinnoimilla alueilla...ja niitä riittää, etenkin Pohjois-Suomessa.

Kari Rautiainen 05.07.2022 21:21

Esa Virkkunen, tuo liitetiedostoni on suoraan Ympäristöministeriön sivuilta. He tulkitsevat asiaa näin.

Kirjoituksesi pitää sisällään monia virheitä / virheellisiä käsityksiä. Aloitetaan vaikka siitä että maanomistaja on voinut antaa hallintaoikeuden muulle taholle, esim vuokrata maansa.

Yöpymistä varten… ei missään ole mitään määräyksiä jotka pysäköinnin muuttaa yöpymiseksi.

Enkä sanonut että pitäisi mennä minne ei niitä haluta. Päinvastoin, olen sanonut monesti että kunnioitan hallintaoikeutta, enkä mene minne ei haluta. Oli se ilmaistu miten ja millä merkillä hyvänsä, vaikka ruutupaperilla männyn kyljessä. En ole ehdottanut mennä väittelemään maanomistajan kanssa saako vai eikö.

Tarkasteleppas uskomuksiasi uudelleen.


Niin, kirjoitat ” Metsähallituksen ja ns. kasvottomien maanomistajien ( metsäyhtiöt, yhteismetsät jne) hallinnoimilla alueilla...” eli hallintaoikeudesta on kyse kuten itse sanotkin.
muokattu: 5.7.2022 21:36
Timo Leskinen 06.07.2022 20:19

No kukin tyylilläään......
Minä en ainakaan kysele maanomistajan lupia jos ooon P- Paekalla yötä.
(KUKAHA ON KYSELLY LUPIA, jos yöpyyy jollaen mailla, varsinniii keskellä mehtäää ja keskellä ei mittäää yms.yms.yms.... mistähä löytys maan omistaja. Hihihi
Minä noudatan pysälköinti säännöksiä ja lainmukaisiii liikennemerkkkejä. Ja oon saanut olla, ei kukkaa oooo kysellly eikä jäläkeeeee huuuvelllu.

Ja mulle ihan sama onko sfc.n jäsen vae EI.

T. Timpppa

Kari Rautiainen 06.07.2022 22:17

Eipä ole mullekkaan koskaan kukaan tullu sanomaan mitään. Enkä ole kysellyt kun pari kertaa. Toinen oli kalastaja ja toinen satamakapteeni.

Esa Virkkunen 07.07.2022 08:38

Nooh... Etäännyttin Timpan aloittamasta aiheesta jo turhan kauas "maanomistuksen ja hallinta-/omistus-/käyttö- ja jokamiehenoikeuksien" tulkintojen pariin. Kysehän oli vaan ns. moikkailusta... ja kuten Timppa totesi "No kukin tyylillään... " ja hihittelyt päälle.

Kari Rautiainen 07.07.2022 19:44

Luitko Esa myös sisällön vai pelkän otsikon. Asianahan ei ollu moikkaaminen.

Esa Virkkunen 08.07.2022 07:20

Ei... en lukenut. Eikä olisi kannattanut kirjoittaakaan... kuten kenties huomasitte?

Kari Rautiainen 08.07.2022 09:56

Ei kait se sun vika ole ettei otsikko ja sisältö vastaa toisiaan.

Sirpa Eskelinen 08.07.2022 21:27
Kari Rautiainen

Ei kait se sun vika ole ettei otsikko ja sisältö vastaa toisiaan.

Viimeistään tässä kohdassa viestiketjua, ehdotan Sinulle, Kari Rautiainen, että käyt onkimasssa Kujanpään ja Aron kanssa yhden syvänmeren krottikalan viestittelemään kanssanne.
.
Näyttää siltä, että muuten saatat joutua alakynteen keskustelussa.

Hupaisaa ja hauskaa sanailua asiasta ja asioiden vieristä ! - Niin, ja hyvää joulun odotusta !
Sirpa

Kari Rautiainen 08.07.2022 22:44

Pelaa kimppakivaa ittes kanssa. En lähe mukaan.

Sirpa Eskelinen 14.07.2022 17:53
Kari Rautiainen

Pelaa kimppakivaa ittes kanssa. En lähe mukaan.

Näen, että et taaskaan pystynyt pidättäytymään.

Narsismiin, kuten me kumpikin tiedämme, kuuluu oikeassa olemisen tarve.

Sirpa

Kari Rautiainen 14.07.2022 18:05

Niin näkyy…

Kari M Niemelä 14.07.2022 19:32

Näköjään kesäloma kun alkaa jo torstaina "ex jäsenkeskustelu" , pieni toivomus siirtykää faseen tai johonkin muuhun, kiitos

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.