Lossien bongailu

Eero Bruun 29.09.2023 22:06

Pitäisikö jatkaa lossien bongailua, minkä aloitin pari vuotta sitten. Viimeisin oli Hailuoto. Saimaalla riittää vielä pieniä sorateiden varsilla. Ja sitten Turun seutu ja Vaasassa ja Kemijärvellä on lossi.

Seppo Lokasaari 29.09.2023 22:16

Hailuoto on hieno paikka, jossa käytiin pari viikkoa sitten. Kannattaa käydä, jos on kokematta.

Eero Bruun 29.09.2023 22:24

Oli se kokemus. Iisalmen jälkeen loppuivat Savon järvimaisemat ja alkoi ankea ryteikkömaisema Ouluun asti. Mutta sitten lauttarannassa avautui meren ulappa ja lokkien kirkuna. Oli se elämys! Ja se aava meri eikä yhtään mäennyppylää. Keskellä saarta oli kylä missä K-market ja SEO-asema. Marjaniemeen asti ajoin.

Markku Hämäläinen 29.09.2023 22:31

Jos käy Tammisaaren Kopparössä on sinne mentävä Skåldön lossilla.


Köpprössä on siis Caravan alue
muokattu: 29.9.2023 22:33
Kari Rautiainen 30.09.2023 08:38

Onhan noita vielä.
Suomessa on kaikkiaan 33 lossia yleisillä teillä ja 15 lossia yksityisteillä valtion tuen piirissä. Lautta-aluksia on 8.

Toivo Koistinen 30.09.2023 08:47

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tunnetko-nama-supergraafi-esittelee-kaikki-suomen-lossit/1a94cc94-1221-4895-ae81-219890f3cb7a
Noitahan on aika monta., ja sitten kun ne, niin Suomen isot sillat. https://www.tieh.fi/sillat/siltoja.htm
Vuoskymmen kai sitten mentiin Hailuotoon, kesällä, niin siinä lossissa pesiskeli pääskysiä ja ne lenteli sen lossin mukaan, kun poikasiaan ruokkivat.
Sillon nähtiin se nuori pariskunta kahden lapsen ja koiran kanssa hiace pakuun tekemälään retkiautolla. Nuorin lapsista sylivauva, ja ihailtiin sitä onnellisuutta mikä säteili heistä kun käveleksivät kannella..
Puumalan lossilla kerittiin kerran ajaa, kun jo sillon se silta alako olla lähes valamis.
Tp


Monta kertaa työaikana tuli ajeltua se väli Iisalamesta Pulkkilaan, ja eihän se maisemalisesti kummallinen ole. Kerran perjantaina kotiin ajaissa, henkilöautolla, poliisi pysäytti lähellä Pulkkilaa, ja ohjasi levähys alueelle, mutta siellä vain kysyi, sopiiko puhaltaa. Vastasin kyllä, jos ette tutkanneet. Kysyi, etkai vain liian kovaa. vastasin, jos nin en tunnusta. Tuumasi laki, no eipäsiinä, kun ei tutkailtu, mutta ajelehan rauhallisesti eteenpäin
muokattu: 30.9.2023 08:53
Kari Rautiainen 30.09.2023 13:04

Nuornamiesnä ajoin pyhtäällä munapirtin lossia. Oikeen 42hp lister diesel. Vaijerilossi, mustat pallot tolpassa. Kyytiin sopi 6-8 henkilöautoa tai 1 bussi.

Ville Säynäjäkangas 01.10.2023 19:28

Hailuotoon ei mene lossia vaan lautta. Lossi on vaijeriohjattu.

Eero Bruun 01.10.2023 19:38

Lauttahan se Hailuotoon menee. Joensuun eteläpuolella Rääkkylä-Liperi välillä kulkeva Arvinsalmen lossi ei taida olla lossi vaan lautta. Ei minusta ollut vaijeria. Korjatkoon joku, jos olen väärässä. Se ei myöskään ole keltaisia Finnferriesin losseja vaan jokin muu.

Pentti Nieminen 02.10.2023 21:05

Mannamansaloon , Oulujärven saareen on lossiyhteys etelänpuolelta, pohjoisrannalta on silta mantereelle.

Toivo Koistinen 03.10.2023 06:30

Kyllä kaivannonsalmen lossi. manamansalossa kannattaa joskus käydä, siellä on kangasmaisemia, eli hyviä kävelymaastoja.
Lisäksi niissä lammissa, mitä muistelen olevan kymmeniä, on kalaakin, ja itsessään Oulujärvessähän on kalaa. hauset kun lohia, kun syövät muikkua.
lapin, ja Suomen pohjosin lossi on Kemijärvellä Räisälän lossi
Tp

Eero Bruun 03.10.2023 19:35

Kaivannonsalmessa Manamansalon itäpäässä ei ole enää lossia. Taitaa olla se pengertie? Ajoin sen lenkin pari vuotta sitten myötäpäivään puolikkaan Oulujärven ympäri etelän suunnalta. Lännessä on Finferriesin Alassalmen lossi. Netistä löytyy mielenkiintoista tietoa siitä milloin silta on korvannut lossin ja onko lossi vielä käytössä. Kirjoita hakuun "suomen lossit ja sillat" ja valitse sitten Matti Grönroos. Tuli äsken mieleen, että nyt olisi hyvä kiertää niitä Turun saariston rengasteitä, kun kesä on jo ohi.

Kari Rautiainen 03.10.2023 20:06

Kaivannonsalmen silta valmistui äskettäin. 1984.

Ari Jokinen 04.10.2023 17:42

Tämä kuuluisi tarkkaan ottaen ulkomaan osioon , mutta lossi kuitenkin. Tuli koeajettua Elbessä vaijerilossi jossa vaijeri on kellukkeiden päällä joen suuntaisesti eikä joen yli niinkuin yleeensä . Johtuneeko voimakkaammasta virtauksesta? Näytti hurjalta mutta hienosti kulki.. En ole Suomessa nähnyt moista onkohan jossain?

https://www.google.com/maps/@52.7861778,12.0315746,3a,42.6y,107.57h,87.61t/data=!3m6!1e1!3m4!1sxNGgho6N1tTbCvlfuCDcCQ!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu

https://www.google.com/maps/@52.7854995,12.034102,251m/data=!3m1!1e3?entry=ttu

Timo Haapanen 04.10.2023 18:15

Tämä on tuttu. Lossi ei tarvitse moottoria vaan fysiikan lakeja. Virta työntää lossia sen mukaan kumpi lossin pää on alavirtaan vinossa.

Tässä kartan kuvassa lossi liikkuu vasemalle. Aluksen oikea pää on enemmän alavirtaan kuin vasen, näin virtaus liikuttaa sitä vasemmalle. Kun lähdetään toiseen suuntaan kelataan paatti toisin päin vinoon ja taas lähdetään.

https://maps.app.goo.gl/yYoYpAWmfuRNKXWB8

Kartasta näkee laiturien asennon, lossi on ikäänkuin pitkän heilurin päässä. Vaijeria on n. 500 metriä yläjuoksun suuntaan.

Videossa kohdassa 2.27 lautta kelaa itsensä toiseen suuntaan vinoon.
https://www.youtube.com/watch?v=Sajr2DHmLnM

Kunnioitan suuresti tämän suunnitelijan järjenjuoksua.

Toivo Koistinen 04.10.2023 18:25

Muistin väärin. se Manamansalon lossi on Alasalmen lossin nimellä.
Kaivannon salmesa se silta on ollut pitkään, kun minä olin Manamansalossa vähän aikaa työssä, 90 luvun alussa nin se oli, ja muistelivat sen tehdyn paikalliset 80 luvulla jo.
Tp

Timo Haapanen 04.10.2023 20:01

Tuosta Arin lossista Hampuriin päin on vielä kolme lossia ennen Hampuria, lisäksi vielä yksi henkilöitä kuljettava.

Kuvassa Hampuria lähin yläjuoksun suunnasta, Hampurin jälkeen on vielä yksi. Oikeaa maaseutua siellä on vaikka ollaan lähellä kaupunkia. Siltoja ei tehdä, niiden pitäisi olla aika korkeita vaikka jokilaivat matalia ovatkin
https://merimieskirkko.fi/wp-content/uploads/2023/03/JEANNY-Kielin-kanavassa_w.jpg

Eero Bruun 04.10.2023 22:20

Belgian sisko ajaa mökille Bretagneen eri reittejä vaihtelun vuoksi. Matkalle osuu joskus sillan vaihtoehdoksi lossi tai oikeastaan lautta ison joen yli, taitaa olla Seine? Namurista Belgiasta sinne Mont Saint Michelin lähelle ajaa. Ei sinne suoria moottoriteitä ole. Kaikki tiet vievät Pariisin kautta. Junia Euroopassa riittää. Kertoi että oli noussut bussiin mökkinsä edestä ja bussi meni Rennesiin. Sieltä oli suora junayhteys Brysseliin. Aika helppo mökkimatka. Mutta eihän tämä enää kuulu aiheen alle. Juttu pääsi rönsyilemään.

Kari Rautiainen 05.10.2023 20:23

Nyt oli hauska lautta. Tulin Elben yli pikku lautalla kun en viittiny hampurin kautta kiertää. Ja löysin hienon leirintäalueen. Oikeen 1 paikka. Makso vitosen, sähköllä, ja kenno munia tuli kaupanpäälle.

Liitetiedostot

img_3883.jpeg
Eero Bruun 05.10.2023 21:26

Koirakin nauttii makoilusta nurmikolla.

Ilkka Sainio 07.10.2023 00:06
Eero Bruun

Kaivannonsalmessa Manamansalon itäpäässä ei ole enää lossia. Taitaa olla se pengertie? Ajoin sen lenkin pari vuotta sitten myötäpäivään puolikkaan Oulujärven ympäri etelän suunnalta. Lännessä on Finferriesin Alassalmen lossi. Netistä löytyy mielenkiintoista tietoa siitä milloin silta on korvannut lossin ja onko lossi vielä käytössä. Kirjoita hakuun "suomen lossit ja sillat" ja valitse sitten Matti Grönroos. Tuli äsken mieleen, että nyt olisi hyvä kiertää niitä Turun saariston rengasteitä, kun kesä on jo ohi.

"Saariston Rengastie Houtskari-Iniö on suljettu. Kiitämme kaikkia matkustajia kuluneesta kaudesta. "

Rengastiellä on ajateltu totaalisesti, ettei kai kukaan nyt enää halua liikkua saaristossa. Varmuuden vuoksi yksi lauttaväli ei ole käytössä kuin kesäisin. Se olisi nyt rauhallinen kiertää ilman ruuhkia. Paraisten kautta pääsee aika kauas, mutta samaa reittiä takaisin.

Toivo Koistinen 07.10.2023 08:44

Saariston rengastien aukipito voisi jatkua lokakuun loppuun tai puoleen väliin, koska sillon olisi kiva ajella syysruskan aikaan kun vaahterat, ja muut etelän puut syttyy tuleen.
Vuosia sitten ajeltiin siihen lauttarantaan asti mikä ei liikennöinyt enää, ja yövyttiin siinä lähellä. sattuui täysikuu, ja muutenkin sees ilma.
Oli tosi mukava källäillä siinä, kun oli hiljasta. palailtiin sitten takasin samaa reittiä Turun puoleen, niin sillon miten olis ollu mukava mennä läpi.
No tosin palatessa käytiin lähellä päätöspaikkaa, kun yövyttiin Rairannassa.
Mutta kai liikenne hiljenee, ettei kannata ajaa sitä lauttaa nihin aikoihin. Mutta kesempnä se kannattaa kyllä kiertää.
Satelee räntälunta nyte täälä.
Tp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.