Liittohallituksen realismi hukassa

Matti Moilanen 18.06.2023 19:36

Luin uusimmasta lehdestä, että liittohallituksen pohjaesitys puheenjohtajan kuukausipalkaksi oli 5000 euroa. Onneksi yhdistysten esitys 2000 euroa voitti äänestyksessä.

Näinkö liittohallitus on vieraantunut todellisuudesta !!!!!
Palveluja joudutaan leikkaamaan mutta sitten hallinto törsäisi.
Liittohallituksen päätöksiin realismia.
Tai jos se ei onnistu, äänestämme jaloillamme.

Matti Moilanen
Oulu

Kari M Niemelä 18.06.2023 21:15

Jos SFC:n maksavien jäsenmäärä on noin 65 000 , paljonko näistä on kausipaikkalaisia, puheenjohtajan mielestä SFC alueella saa jäsenyydellä parhaat alennukset, totta, mutta pitäisi kannustaa majoittumaan myös yksityispuolen alueisiin eikä vähätellä 2 € alennusta, saattaa aiheutta yrittäjissä ihmetystä, meitä "kulkureita" taitaa olla monin verroin enenmmän mitä SFC alueet pystyy majoittamaan kun virailijoiden paikat on mallia 20-50 paikasta riippuen .


Sori,peukku paukutti 2 krt
muokattu: 18.6.2023 21:18
Kari M Niemelä 18.06.2023 21:15

Jos SFC:n maksavien jäsenmäärä on noin 65 000 , paljonko näistä on kausipaikkalaisia, puheenjohtajan mielestä SFC alueella saa jäsenyydellä parhaat alennukset, totta, mutta pitäisi kannustaa majoittumaan myös yksityispuolen alueisiin eikä vähätellä 2 € alennusta, saattaa aiheutta yrittäjissä ihmetystä, meitä "kulkureita" taitaa olla monin verroin enenmmän mitä SFC alueet pystyy majoittamaan kun virailijoiden paikat on mallia 20-50 paikasta riippuen .

Matti Moilanen 18.06.2023 21:25

Muistui mieleeni tapaus, jossa eräässä kunnassa kunnanhallituksen puheenjohtaja erotutti kunnanjohtajan ja valitutti itsensä pormestariksi.

Kari M Niemelä 18.06.2023 21:49

Onneksi SFC:llä ei ole pormestarin titteliä jaossa, palkka nousisi 5000 t heti

Timo Haapanen 19.06.2023 07:52
Kari M Niemelä

Jos SFC:n maksavien jäsenmäärä on noin 65 000 , paljonko näistä on kausipaikkalaisia, puheenjohtajan mielestä SFC alueella saa jäsenyydellä parhaat alennukset, totta, mutta pitäisi kannustaa majoittumaan myös yksityispuolen alueisiin eikä vähätellä 2 € alennusta, saattaa aiheutta yrittäjissä ihmetystä, meitä "kulkureita" taitaa olla monin verroin enenmmän mitä SFC alueet pystyy majoittamaan kun virailijoiden paikat on mallia 20-50 paikasta riippuen .

Karkea laskutoimitus. Yhdistyksiä on 80, jos jokaisella olisi 400 kausipaikkalaista tulisi siitä 32 000 iäisyyspaikkalaista ja noin 16 000 vaunupaikkaa.

Varmaankin tästä on oikea tieto jossain mutta kyllä tavallisia vaanareita on aika paljon. Autoja on kausipakoilla todella vähän.

@timppa


kausipaikoilla
muokattu: 19.6.2023 07:53
Martti Pulkki 19.06.2023 08:26

Voi teitä. Kuka teistä lähtisi, tai olisi varaa lähteä tällä nykyisellä korvauksella vastaavaa tointa hoitamaan?
Kannattaisi miettiä hieman ennenkuin tuo tuotoksensa julki.

Heikki Ikonen 19.06.2023 08:49

30t e saa Datcian / 100t e saa Merssun.
Toki eihän Datcia huono ole :/ ja merssujakin tehään myös maanantaina.
H
jk. Paljoko oletta sitten valamiita sijoittamaan vuodessa pj palakkaan, tällä hetkellä se on siinä jotain 20senttiä / nenä.

Kari Rautiainen 19.06.2023 09:11

Kahella tonnilla en suostuisi tommoseen hommaan. Tai mihinkään muuhunkaan hommaan.

Jos hyvän haluaa, se maksaa. Vanha perussääntö, älä osta rikkaalta kauppiaalta, älä palkkaa köyhää lakimiestä.

Se on niinkun myyntimiehen palkkaaminen. Jos haluat että se kantaa paljon rahaa sisään, hyvälle pitää maksaa hyvin. Huonon saa halvalla. Halpa on kallis.

Olli Jorva 19.06.2023 10:13

Komppaan Marttia, nykyinen puheenjohtaja matkustaa paljon alueillamme, hoitaa yhteyksiä sekä tekee näkyvyyttä kirjoituksillaan. Hoitaa siis tehtäväänsä, jonka on tehdäkseen saanut.

Matti Moilanen 19.06.2023 13:10

Luottamustehtävät ovat luottamustehtäviä niistä ei missään makseta täyttä palkkaa.

Järjestöissä tehdään paljon talkootyötä. Ei silloin johdollekaan makseta huippupalkkoja.

Matti Moilanen 19.06.2023 13:16

Liittokokous päätti palkaksi 2000 euroa.

Minua on turha tölviä.

Matti Moilanen 19.06.2023 13:16

Liittokokous päätti palkaksi 2000 euroa.

Minua on turha tölviä.


Sori, Käsivarressa on niin hyvät nettiyhteydet, että viesti tulee kolmeen kertaan
muokattu: 19.6.2023 16:45
Timo Haapanen 19.06.2023 14:01

Mulla ei ole mitään käsitystä siitä kuinka paljon tuollainen homma ottaa aikaa. Eikös kahdella tonnilla sentään jotain saada aikaan.

@timppa

Markku Hämäläinen 19.06.2023 14:56

Viisi tonnia on jo hyvä liksa päätoimestakin, sivutoimesta se on jo liiottelua.
Esitys kertoo hallituksen omasta tulotasosta.
Ellei pari tonnia riitä ei pidä hakeutua hommaan.

Matti Moilanen 19.06.2023 16:54

Samaa mieltä. Kun yhdistysten toiminta nojaa pitkälti talkootyöhön, johdossakin on noudatettava kohtuutta.

Järjestön hyvää henkeä kannattaa vaalia.

Kari Rautiainen 19.06.2023 17:11

Taas tätä samaa kun itketään kansanedustajien liksaa. Kokeilis pärjätä toimeentulotuella niin näkis…

Silläkö osaajia saadaan. Silläkö homma kiinnostaa niitä joita sinne pitäisi saada.

Mun mielestä melko typerää rutista rahaerästä, kun pitäs puhua siitä että mitä sillä saa. Vasta sitten voi arvioida onko jokin kallista vai ei.

Tämä arvioimatta, en tiedä mitä puheenjohtaja tekee, ei ainakaan kovin näkyvä ole.

Pertti Aro 19.06.2023 17:39

Onko puheenjohtajalla jonkinnäköinen matkakorvaus ja päiväraha ? Jos ei niin kyllä 2 tonnia on surkea korvaus.

Toivo Koistinen 20.06.2023 09:15

https://yle.fi/a/74-20015197 Kaikesta huolimatta rauhallista juhannusaikaa kaikille.
Tp

Veli-Pekka Merikallio 20.06.2023 17:37

Liiton puheenjohtajuus on luottamustoimi, mistä maksetaan palkkio, ei palkkaa.

Toiminnan-/toimitusjohtaja on palkkarenki, sille maksetaan palkkaa.

Harvat luottamustoimet vaativat sen kummempia taitoja, pr-taidoilla ja kokoustekniikan tuntemuksella pääsee jo pitkälle, on hyvä olla enempi innokas kuin älykäs, sitähän jäsenetkin keskimäärin ovat.

Otit Matti tärkeän asian esille, alkaa tuo kähmintä olla jo huippu-urheilulaji vähän joka puolella.

Olen satavarma, että pj. ottaa päivärahat ja km-korvaukset ja kokouspalkkiot täysimääräisinä vastaan ja niillä se tili tehdään, tuo 2000€ on enemmänkin silmänlumetta.

Seppo Lokasaari 20.06.2023 22:18
Martti Pulkki

Voi teitä. Kuka teistä lähtisi, tai olisi varaa lähteä tällä nykyisellä korvauksella vastaavaa tointa hoitamaan?
Kannattaisi miettiä hieman ennenkuin tuo tuotoksensa julki.

Joopa joo, kuka lähtee tuolla 2000€ korvauksella hommaa hoitamaan? ei varmaan kukaan joka on täysissä järjissä, siis ainakaan päätyönä.
Sitähän voi saivarella, että onko 2000€ käteen? vai peruspalkka?
Josko täällä joku on eri mieltä korvauksen suuruudesta, niin riittääkö kompentenssi asian hoitamiseen, kun siihen on ehkä mahdollista jollain tavoilla pyrkiä??
Eiköhän muitakin tärkeämpiä asioita ole keskustella, kuin tuo palkka asia.

Veli-Pekka Merikallio 22.06.2023 09:56

Luottamustehtävistä ei makseta palkkaa, usko jo huviksesi!

Luottamustehtäviin hakeudutaan suurella innolla vapaaehtoisesti, ketään ei pakoteta niihin. Motiiveja voi vain arvailla, havainnut, jotta joillakin omituinen vallan tavoittelun halu synnyinlahjana annettuna.

Kuten sanottuna jo aiemmin, luontaisedut eivät rajoitu tuohon palkkioon.

Kaj Nyyssönen 22.06.2023 12:02

SF-Caravan ry:llä on ollut jo monta edellistä puheenjohtajaa. Uskooko joku että edeltäjät olisivat olleet korkeammin palkattuja?

Matti Moilanen 22.06.2023 15:14

Onko lehdessä tai muualla ollut julkista tietoa, miten ilman toiminnajohtajaa tehtävät aiottiin hoitaa, hallituksella lienee ollut suuunnitelma siitä kun se ehdotti, ettei uutta toiminnanjohtajaa palkata.
Nythän liittokokous päätti, että palataan entiseen käytäntöön ja toiminnanjohtaja palkataan.
Kokousuutisen mukaan se ei saa aiheuttaa korotusta jäsenmaksuun.

Olisi mielenkiintoista tietää hallituksen palkkioista ja muista eduista valtakunnallisissa järjestöissä, yleensä ne määritellään palkkiosäännöissä. Esim. Autoliitto, Omakotiliitto, Suomen Latu.
Vai ovatko ne julkista tietoa ?

Pertti Aro 25.06.2023 12:55
Olli Jorva

Komppaan Marttia, nykyinen puheenjohtaja matkustaa paljon alueillamme, hoitaa yhteyksiä sekä tekee näkyvyyttä kirjoituksillaan. Hoitaa siis tehtäväänsä, jonka on tehdäkseen saanut.

Olli kertoi aikapaljon mitä pj tekee joten siitä ei sen enempää.
Arvostelijoille , jäsenmaksun voi aina jättää maksanatta ja liittyä jihokim järjestöön joka mielyttää enemmän .
Ei se sen vaileampaa ole !

Martti Pulkki 26.06.2023 16:02

Laskeskeltiin että Pj.n tuntipalkaksi tulee alle 6€/h niin että siitä sitten. Jos tuon aikoo hoitaa hyvin sellaista se vaatii.
Toki kateushan voittaa kovan kiimankin ja tässä se näkyy. Palkataan ja maksetaan mielluummin palkkarengille kovaa liksaa(tuskin se 5the /kk riittää) Mutta kun uusi Piilonen tarvitaan niin se siis saadaan. Toivottavasti paikka on määräaikainen, sillä minusta uutta diktaattoria tähän juttuun ei tarvita.

Matti Moilanen 27.06.2023 17:42
Martti Pulkki

Laskeskeltiin että Pj.n tuntipalkaksi tulee alle 6€/h niin että siitä sitten. Jos tuon aikoo hoitaa hyvin sellaista se vaatii.
Toki kateushan voittaa kovan kiimankin ja tässä se näkyy. Palkataan ja maksetaan mielluummin palkkarengille kovaa liksaa(tuskin se 5the /kk riittää) Mutta kun uusi Piilonen tarvitaan niin se siis saadaan. Toivottavasti paikka on määräaikainen, sillä minusta uutta diktaattoria tähän juttuun ei tarvita.

Liittokokous päätti palaamisesta entiseen hallintoon, siis liiton ylin päättävä elin.
Ei siis mikään pienen porukan salassa tehty äätös.
Olihan se tietysti pieni näpäytys liittohallitukselle.

Nyt pallo on liittohallituksella, sen pitää rekrytoida toiminnanjohtajaksi pätevä henkilö.



Veli-Pekka Merikallio 27.06.2023 18:39
Martti Pulkki

Laskeskeltiin että Pj.n tuntipalkaksi tulee alle 6€/h niin että siitä sitten. Jos tuon aikoo hoitaa hyvin sellaista se vaatii.
Toki kateushan voittaa kovan kiimankin ja tässä se näkyy. Palkataan ja maksetaan mielluummin palkkarengille kovaa liksaa(tuskin se 5the /kk riittää) Mutta kun uusi Piilonen tarvitaan niin se siis saadaan. Toivottavasti paikka on määräaikainen, sillä minusta uutta diktaattoria tähän juttuun ei tarvita.

Avaatko Martti hieman tuota laskutoimitustasi, luottamustoimen PALKKIOSTA. Palkkio/kokous, matkakorvaukset, päivärähat, hotelliyöt, ruokailut, puhelin yms. mahdolliset luontaisedut, kun noin tarkan laskelman teit.

Itsekin olin isohkon asukasyhdistyksen puheenjohtajana ja lehtemme pääkirjoitustoimittajana vuosia sitten.
Minkäänlaisia palkkioita tai muita etuja en koskaan saanut/tarvinnut, työtä tehtiin palavasta aatteenpalosta oman asuinalueemme puolesta puhumiseksi kaupungin hallintoon päin.

Siksi ymmärrän luottamustoimijan ja palkkarengin (toiminnajohtajan) roolit hieman eri tavalla!

Timo Haapanen 27.06.2023 19:38

Kyllä V-P joka paikassa puhutaan puheenjohtajan palkasta, tiedä sitten onko sillä väliä mitä termiä käytetään.

Yhdistyksellä on samat vastuut ja velvoitteet työnantajana kuin muillakin.

Toiminnanjohtajan palkkaaminen on sitten taas oma vääntönsä. Piilonen oli myös yhdistyksen omistaman osakeyhtiön Suomen Caravan Media Oy:n toimitusjohtaja. Pääsi eläkkeelle aika sopivasti.

https://www.finder.fi/Lehdet+ja+uutispalvelut/Suomen+Caravan+Media+Oy+Caravan-lehti/H%C3%A4meenlinna/yhteystiedot/964890#/

@timppa

Matti Moilanen 27.06.2023 22:34
Veli-Pekka Merikallio

Avaatko Martti hieman tuota laskutoimitustasi, luottamustoimen PALKKIOSTA. Palkkio/kokous, matkakorvaukset, päivärähat, hotelliyöt, ruokailut, puhelin yms. mahdolliset luontaisedut, kun noin tarkan laskelman teit.

Itsekin olin isohkon asukasyhdistyksen puheenjohtajana ja lehtemme pääkirjoitustoimittajana vuosia sitten.
Minkäänlaisia palkkioita tai muita etuja en koskaan saanut/tarvinnut, työtä tehtiin palavasta aatteenpalosta oman asuinalueemme puolesta puhumiseksi kaupungin hallintoon päin.

Siksi ymmärrän luottamustoimijan ja palkkarengin (toiminnajohtajan) roolit hieman eri tavalla!

Olen samaa mieltä. Palkkahenkilön ja luottamushenkilön roolit on pidettävä erillään.
Luottamushenkilöksi hakeudutaan vapaaehtoisesti itselle tärkeäksi koetun asian vuoksi eikä siitä voi saada täyttä palkkaa, esim. juristi-puheenjohtaja juristin palkkioita. Harvalla järjestöllä on siihen varaa.

Toisaalta myöskin osittain talkootyötä tekevä järjestön puheenjohtaja tai muu jäsen voi joutua juridiseen vastuuseen.

Markku Hämäläinen 27.06.2023 22:39

Hommassa ja liksassa on pieni ero puhutaanko päätoimesta vai sivutoimena vapaa-ajalla hoidettavasta hommasta.
Yleensä molemmissa maksetaan kulut ja yleensä myös päivärahat, kun ne voi maksaa verottomana.
5000 € on jo DI ja arkkitehti palkan tasoa, sivutoimesta se on jo aika paljon.

Kari Rautiainen 28.06.2023 10:24
Matti Moilanen

Olen samaa mieltä. Palkkahenkilön ja luottamushenkilön roolit on pidettävä erillään.
Luottamushenkilöksi hakeudutaan vapaaehtoisesti itselle tärkeäksi koetun asian vuoksi eikä siitä voi saada täyttä palkkaa, esim. juristi-puheenjohtaja juristin palkkioita. Harvalla järjestöllä on siihen varaa.

Toisaalta myöskin osittain talkootyötä tekevä järjestön puheenjohtaja tai muu jäsen voi joutua juridiseen vastuuseen.

Tonne arkadian kukkulalle on hakeutunut 200 luottamushenkilöä. Jonkinlaista palkantapasta nekin saa. Vaikka tietysti aatteen palo on ne sinne täysin pyyteettömästi ja ilman oman edun tavoittelua vienyt.

Matti Moilanen 28.06.2023 11:25
Kari Rautiainen

Tonne arkadian kukkulalle on hakeutunut 200 luottamushenkilöä. Jonkinlaista palkantapasta nekin saa. Vaikka tietysti aatteen palo on ne sinne täysin pyyteettömästi ja ilman oman edun tavoittelua vienyt.

Kansanedustaja on myöskin luottamushenkilö, joka saa palkkiota ei palkkaa.
Sitten tulevat muut verottomat edut ja vaivihkaa sujautetut asiat.

"Kansanedustajien palkkiot ja kulukorvaukset

Kansanedustajan palkkio on vaalikauden 2023–2026 alusta lukien 7 137 euroa kuukaudessa. Neljän eduskuntavuoden jälkeen palkkio kohoaa 7 494 euroon ja 12 vuoden jälkeen 7 993 euroon kuukaudessa. Puhemiehen palkkio on 14 448 euroa kuukaudessa ja varapuhemiesten 11 266 euroa kuukaudessa."

Martti Pulkki 02.07.2023 17:45

Avaatko Martti hieman tuota laskutoimitustasi, luottamustoimen PALKKIOSTA. Palkkio/kokous, matkakorvaukset, päivärähat, hotelliyöt, ruokailut, puhelin yms. mahdolliset luontaisedut, kun noin tarkan laskelman teit.
Tampereen pj päivillä, viime talvena. laskeskelimme tuon silloisen korvauksen mukaan (1500,00e)
On myös huomioitavaa, että tehdystä työstä suuri osa on viikonloppu ynnä muuta pyhätyötä
sekä ennen kaikkea sitä että, tehdystä työstä ei kerry eläkettä. Lisäksi työn tuloksellinen hoitaminen vaatii käytännössä kokopäiväisyyttä.
V-P Matkat, päivärahat sekä hotellit ovat kulukorvauksia ja tiedät hyvinkin etteivät verottajan hyväksymät summat kata kuluja.
Meillä on mielestäni (vertaan omaan aikaani karavaanarina) ehdottomasti, paras ja pätevin puheenjotaja SFC.ssä ikinä. Kannattaisi olla iloinen ja kannustava. Ei kateellinen.
Liittokokouksesta sanon senverran (vain oma mielipiteeni) että autoritäärisyys rules )

Timo Haapanen 02.07.2023 17:56

Miten niin ei kerry eläkettä? Jos on työsuhteessa eläkettä kertyy palkan lisäksi myös kokouspalkkioista.

@timppa

Martti Pulkki 02.07.2023 18:45

Siis sorry Timppa. 1500( toki kertyy,vaan paljonko jos teet tuota 6v putkeen?

Markku Hämäläinen 02.07.2023 20:15

Onko verottajan hyväksymät korvaukset huonontuneet?
Tein aika monta vuotta keikkaa, en tosin kokoaikaisesti, mutta n. 50 - 100 matkapäivää vuodessa
Silloin kyllä korvaukset peittivät kulut ja jäi vielä hiukan taskun pohjallekin, jos ei istunut öitä myöten kapakassa tuhlaamassa päivärahoja
Kilometrikorvauksetkin kattoivat kulut, jotkut kaverit jopa uusivat autojaan korvauksilla.

Timo Haapanen 02.07.2023 21:06

Hotellikorvauksessa ei ole ylärajaa, kilometriraha on 53 snt, päiväraha on 48 €

https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/paatokset/47405/verohallinnon-paatos-verovapaista-matkakustannusten-korvauksista-vuonna-2023/

@timppa

Veli-Pekka Merikallio 03.07.2023 15:47

Markun kanssa samanlaiset kokemukset.
Tein yksitoista vuotta firmamme toimitusjohtajana töitä ja parhaat tilini tein luontaiseduilla, kyllä verottaja on hyvinkin antelias noissa asioissa (vallankin kun varmistaa asian etukäteen).

Söin, ajoin autollani, käytin puhelinta ja nettiä muutaman euron luontaisetujan arvolla, ulkomaan päivärahat olivat kattavat (reissut hoitolasten kanssa ilmaisia). Kaikkea hyvää edes muistakaan kuin sen, jotta eläminen oli ilmaista ja palkka jäi pankkiin lojumaan.

Ihmettelenkin joidenkin yrittäjien kitinää jatkuvasta päähän potkimisesta, itsellä ei vähäisintäkään syytä moittia yrittäjän elämää Suomessa. Ehkäpä liikeideallakin on vaikutusta asioihin?

Timo Haapanen 03.07.2023 16:52

Aika usein pienyrittäjä saa valita nostaako päivärahaa vai palkkaa. Molempien nosto on harvinaisempaa.

@timppa

Pertti Aro 04.07.2023 20:30
Martti Pulkki

Avaatko Martti hieman tuota laskutoimitustasi, luottamustoimen PALKKIOSTA. Palkkio/kokous, matkakorvaukset, päivärähat, hotelliyöt, ruokailut, puhelin yms. mahdolliset luontaisedut, kun noin tarkan laskelman teit.
Tampereen pj päivillä, viime talvena. laskeskelimme tuon silloisen korvauksen mukaan (1500,00e)
On myös huomioitavaa, että tehdystä työstä suuri osa on viikonloppu ynnä muuta pyhätyötä
sekä ennen kaikkea sitä että, tehdystä työstä ei kerry eläkettä. Lisäksi työn tuloksellinen hoitaminen vaatii käytännössä kokopäiväisyyttä.
V-P Matkat, päivärahat sekä hotellit ovat kulukorvauksia ja tiedät hyvinkin etteivät verottajan hyväksymät summat kata kuluja.
Meillä on mielestäni (vertaan omaan aikaani karavaanarina) ehdottomasti, paras ja pätevin puheenjotaja SFC.ssä ikinä. Kannattaisi olla iloinen ja kannustava. Ei kateellinen.
Liittokokouksesta sanon senverran (vain oma mielipiteeni) että autoritäärisyys rules )

Näin o Martti ! Ketä kiinostaa niin ehdokkaaksi vaan jos pääasiassa viikonloppuisin tapahtuva työ on mieluinen .

Veli-Pekka Merikallio 05.07.2023 13:17
Timo Haapanen

Aika usein pienyrittäjä saa valita nostaako päivärahaa vai palkkaa. Molempien nosto on harvinaisempaa.

@timppa

Eihän päiväraha ja palkka ole toisensa poissulkevia. Kuukauspalkka juoksee normaalisti ja päiväraha on kulukorvausta, kuten kilometrikorvauskin, mielestäni oikeinkin reilusti hinnoiteltuja, varsinkin ulkomaan päiväraha.

Olinhan itsekin pienyrittäjä (Oy-muotoisesti kuitenkin) ja palkka- ym.kulut maksettiin tietysti omasta tuloksesta. Verottaja vain suhtautui hövelisti noihin kulukorvauksiin ja ne kannatti aina hyödyntää täysimääräisesti.

Kaj Nyyssönen 05.07.2023 20:41

Minulle maksettiin Ulkomaan päivärahaa kui olin vakituisella työpaikalla. Mutta työnantaja halusi maksaa ulkomaan päivärahaa kun olen kotona omassa sängyssä. Tämä jotui siitä että en suostunut vaihtamaan verotus maata kun komennus maa vaihtui. minä physyin koko työlrani Suomalaisen yrityksen palkan maksussa olin minkä tahansa maan palveluksessa. Tämän edullisuus näkyi vasta kun jäin eläkkeelle.


Kerran tämä ilmeni siten että Suomen organisaation miestä ei voinut lähettää etelä Afrikkaan Apartheit sääntöjen takia. Mutta Ne hoksasi että minä en ollut Suomen yhtiön hekilö vaan kuuluin Singaporen hekilöstöön. Joten rajoitus ei koskenut minua vaan lähdin sinne yhdessä Singaporessa istuva kolleegan kanssa.
muokattu: 5.7.2023 20:50

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.