Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Lerintäalueet hinta

Kari M Niemelä 10.4.2026 21:18

Mikä on mielestänne kohtuullinen hinta alueelle jos haluat paikan,sähkön, wc, suihku,kemssan tyhjäys ja paikka on ilman muita palveluita keskellä ei mitään, kertokaas kokemuksia, mielestäni 37€ tosta on vähän yläkanttiin

Seppo Lokasaari 10.4.2026 22:48

Sähköjen osalta on alueet suurelta osin ihan järjettömissä hinnoissa, kun pyydetään vrk:sta 10-15€, vaikka ei ole edes kuluneuvossa mahdollisuutta sähköllä lämmittää, mutta tarvitsee esim. valosähkön muuhun tarpeeseen.
Muutamia paikkoja on, joissa mittarilla sähkö ja se on oikeuden mukaista kaikille, eli esim. Sallainen sallassa on kyllä hyvä esimerkki, kun ollaan vaikka kolme vrk. niin meidän tarpeet ovat luokkaa 3€.
Kiinteällä sähkön laskutuksella tuon saman ajan hinta olisi kymmenkertainen????
Maksakoot he, jotka käyttävät


Aivan liian kallis paikka
muokattu: 10.4.2026 22:49
Kari M Niemelä 10.4.2026 23:09

Esim. Vaasa sähkö 8.5€, henkilömaksu 8,5€per. henkilö , paikkamaksu 13,50 € kesäkausi ei ihme kun karavaanarit puskaparkkeeraa

Seppo Lokasaari 11.4.2026 00:02

Näin on ja tulee lisääntymään paljon

Petteri Haverinen 11.4.2026 08:43

Aurinkopaneelit ja invertteri, niin ei tarvitse ostaa sähköä…


Tosin, kun on ns omavarainen, niin toki välillä miettii, että mistä oikein maksan joisssain pakoissa lähemmäs 30€/2 hlö/m-auto. Mut toki kämppärin ylläpito maksaa ja voittoa senkin on tehtävä, että se pysyy pystyssä.
muokattu: 11.4.2026 08:50
Toivo Koistinen 11.4.2026 09:40

Petteri sanoi asian oikeen. Mitä sitten jos leirialueet häviää.
Aletaanko vaatimaan, että kuntien pitää laittaa ilmasia vapaaparkkeja, joissa voi tyhjennellä kemsan, ja ottaa vesiä kulkimeen. No huoltoasemilla tosin on kemsan tyhjäyspaikkoja.
Tosin sekin vaikuttaa, että me isot ikäluokat vanhetaan, niin kyllä se leiri on sikäli, että siellä on vanahan pariskunnan turvallista yöpyillä, kun jos puskissa, niin kun on tuo väkivalta, ja ryöstely lisääntyny, niin pitäisikö sitten ottaa puskaan hirvituho mukaan turvaksi,
Itse olen suosinut Sfc alueita. Niissä on hyvä käydä saunassa, suihkussa, ja silleen. olen maksellu ne kympit mitä on hinta, ja siinäse.
Tp

Tommi Kylänpää 11.4.2026 10:21

Talvella pohjosissa olen 60€ maksanut sauna ja lämmityssähkö mut 40-50€ tuosta parempi olisi. Aloittajan paikan palveluilla taitaisi 20€ olla sopiva. No kesällähän kämppäreitä ei tarvitse mihinkään; auton oma laturi ja kahvipannu näilläkin homma hoituu.

Heikki Ikonen 11.4.2026 10:47

Koittakaa käsittää. Kämppäri yrityksellä (niinkö meillä ite kelhän) juoksee sähkö infran perus kustannukset 365/v. Se lasku ei ole kämppärillä pieni, siellä on heleposti 60A tai 160A jopa 250A pääsulakkeet rakentamis kustannuksineen, sähkö autojen lataaminen 11kw kuormalla ei ainakaan helepota tuskaa ja iliman sitä ei tuu ampperia tai wattiakaan siihen laatikkoon tontin nurkalla.
Se perus kustannus on sama käytätkö sähköä kahvin keittoon 1200w kuormaa 10 minuuttia ja lopun vuorokauden latailet kännykkää, 100w/h tai kaks kilowattia/h tai 11Kw/h.
Jonkun tämä sähkön kulutuksen infran kysynnän nopea kasvu täytyy maksa, niin soon. Alumiini/kupari ? langat tuhansien kilometrien matkat pitkin Suomea vaan maksaa.

Kansa on pyytänyt, pyytää aina vain enempi ja parempaa, jotain saanut, nyt itkee ja maksaa hamaan tappiin - tämä lause ei ole kelhen henkilökohtaisesti.

Köppä Ukon horinoita nämä. 😇


Minkä hiljasempi maakunta sen suurempi päänsärky yrittäjällä, puuttuu isot asiakas virrat mistä valikoituu maksavat asiakkaat, kiinteät kulut (tariffi maksut) juoksevat semmosenakin kuukautena ko ei käy yhtään asikasta, sitä ongelmaa ei kaikkialla ruuhka Suomessa ole tai varsinkaan jossain euroopassa kanavan laita parkissa.
muokattu: 11.4.2026 20:01
Petteri Haverinen 11.4.2026 10:50
Toivo Koistinen

Petteri sanoi asian oikeen. Mitä sitten jos leirialueet häviää.
Aletaanko vaatimaan, että kuntien pitää laittaa ilmasia vapaaparkkeja, joissa voi tyhjennellä kemsan, ja ottaa vesiä kulkimeen. No huoltoasemilla tosin on kemsan tyhjäyspaikkoja.
Tosin sekin vaikuttaa, että me isot ikäluokat vanhetaan, niin kyllä se leiri on sikäli, että siellä on vanahan pariskunnan turvallista yöpyillä, kun jos puskissa, niin kun on tuo väkivalta, ja ryöstely lisääntyny, niin pitäisikö sitten ottaa puskaan hirvituho mukaan turvaksi,
Itse olen suosinut Sfc alueita. Niissä on hyvä käydä saunassa, suihkussa, ja silleen. olen maksellu ne kympit mitä on hinta, ja siinäse.
Tp

Ilmaista ei kukaan ole vaatimassa. Tämän harrastuksen ”imago” ulkopuoliselle, esti minuakin aloittamasta tätä harrastusta aiemmin. SFC alue keskellä korpea, jossa porukka kyttää toisiaan ja vielä enemmän vieraita, hoilaamassa karaokea, lisäksi muutama ”kylähullu” porukassa…. Ei Kiitos!

Kyllä leirintäalue pärjää, jos se tuntee pontentiaaliset asiakkaansa ja suunta heille tarjontaansa.
Esim Camping Mainiemi, Padasjoen. Uusi yrittäjä pari tyhjäsi puuvajan tms ja kausipaikat pois Päijänteen rantapenkalta. Varmasti lisää vetovoimaa, kun asiakkailla on mahdollisuus nauttia upeista näkymistä. Tai Heinolan kämppäri, on tehty rantapaikoille omat laituri/terassit
Saksassa vietettiin osa Pääsiäisestä Travemundeen kalasataman matkaparkissa. Asfalttikentältä, vesihuoltopaikka. Hinta 12€/yö/1 hlö ja m-auto. Toisesta hlöstä turistivero 1,6€/vrk. Sähkö tarjolla 50 senttiä/KwH. 50 paikkaa oli täynnä kokoajan.

Kari Rautiainen 11.4.2026 20:33

Kyllä se pojjaat niin on että yrittämisessä on riskinsä. Myös leirintä yrittämisessä.

Oon toki katellu näitä leirintäalueyrityksiä. Kopioita toisistaan. Yritetään tarjota kaikille kaikkea, vaikka harvoin sellasessa onnistutaan. Missä se markkinointisuunnitelma jossa yrittäjä valitsee kohderyhmänsä ja tuottaa palvelut juuri sille. Toki jotain on, muttei kunnolla tehtynä sitäkään. Esim mettävaltion nimenomaan ulkoilijoille suunnatut paikat. Voisi kyllä olla vaikka mitä muutakin teemaa.

Mutta ei, nää on kuin torikauppiaat, odotetaan että kukavaan tulee ostamaan sen lahnan tiskistä,

Ei pojat, ei näin.

Toivo Koistinen 12.4.2026 18:02

Mitenkä sitten osaa leirialue yrittäjä valita sen käyttäjäkunnan, jolle tarjoaa erikois palvelua, ja mitä se palvelu on., kun karavaanit on liikkuvaa porukkaa, joka tulee leirille, niinkun me iltapuolen.
Yöpyy ja yleensä lähtee jatkamaan matkaa.
Tp

Timo Haapanen 12.4.2026 19:23

En kyllä mene ollenkaan kämppärille jos meno olisi illalla ja lähtö aamulla. Kolmekymppiä yöstä on liikaa kun en tarvitse kuin kempsan tyhjennyksen ja veden. En niitäkään joka yön jälkeen.

Laittaisivat kämppärille paikkoja yhden yön yöpyjille jotka eivät tarvitse sähköä ja tyytyvät vesityspalveluun. Hinta kympin.

Heikki Ikonen 12.4.2026 21:52
Timo Haapanen

En kyllä mene ollenkaan kämppärille jos meno olisi illalla ja lähtö aamulla. Kolmekymppiä yöstä on liikaa kun en tarvitse kuin kempsan tyhjennyksen ja veden. En niitäkään joka yön jälkeen.

Laittaisivat kämppärille paikkoja yhden yön yöpyjille jotka eivät tarvitse sähköä ja tyytyvät vesityspalveluun. Hinta kympin.

Suihkut, saunat, apukeittiöt, pyykinpeskone, nuotiopaikat, veneet, mitä vielä ym koodi lukon taka ja vahti perään koko yöks, karavaanri kaikkien kaveri auttaa ko huoltotilan koodi tai avain "unehtuu" 😇 autolle ... "Hyvä idea 😬🥴"
😇 ei jakoon.

Kokeiltu on entisen elämän aikana - kärystä selitys "mie vain ihan pika suihkun" -haittaakse.

Ainut mikä toimi "1 vaunun / 1 vaunukunnan pika huolto" respan auki ollessa, 10e / alakava tunti, huoltotilan avvan asiakkaalle käteen ja eikö menoks - näin meillä oli 20v sitten.

Köppä Ukko, eikä muuten jääny ikävä yö päivystyksiä.

Toivo Koistinen 13.4.2026 07:22

Heikki sanoi asian paikalleen. Minkälaiset hommat leirille pitää perustaa vahtimaan leireilijöitä...
Minä voin vain omasta puolesta puhua tämän asian miten ollaan eletty.
Kun alottelimma hommaa ollesssani työelämässä vuokra-autolla. mentiin leirille, ja yöpyiltiin niissä niillä loma-matkoilla.
Käytiin saunassa, suihkussa, käytettiin siis niitä palveluita mitä oli tarjolla, ja maksettiin se asia. No nyt eläkkeellä ollessa kun liikuttiin omalla, homma oli sama .
Käytettiin Sfc alueita pääosin jo niiden turvallisuudenkin takia, kun ikää karttui. maksettiin asia, koska olen koettanut elää isän opin mukaan.
Muista poika, että anna eläkkeellä markkojen juosta, ja elä, koska kun nukahat et niitä mukaasi saa arkkuun.
Toisin sanoen olen koettanut aatella. Lomalla ei säästellä, koska ollaan lomalla...
Tp

Kari Rautiainen 15.4.2026 18:20

Kait ne lomat on erikseen. (Miten eläkkeellä saa lomaa?)

Mä oon viime vuodet ollu niinnettä puolisen vuotta vuodessa autoilen ulkomailla, ja kolmisen kuukautta kotomaassa. Ei mulla mitään lomia ole, kunhan elelen elämääni. Ne jotka lomailee, näyttää tekevän tätä hommaa ihan erilailla, niillä on kiire nähdä ja kokea kaikenlaista. Ei ne kerkee olla viikkotolkulla paikallaan. Istua, lukea hyvää kirjaa, kuunnella sateen ropinaa. Ei, ei mulla ole mitään mielenkiintoa ruveta lomailemaan.

Tämä auto on siis mun koti semmosen 9kk vuodessa, ja vietän aikaa kuten kaupunkiasunnossakin. Paitsi että nyt helmi, maalis, huhti, on tullut pyöräiltyä reilu tuhannen kilometriä. Eipä olis tullu hyvinkäällä helmikuussa pyöräiltyä.

Toivo Koistinen 16.4.2026 17:53

Miten eläkkeellä lomaa. No se on mulla syksy, kun loppuu nurmikon leukkuu, mutta ei ole satanu lunta kolattavaksi.
Sillon tuli käytyä ruskaretkellä. Toinen on kevät, kun loppuu lumityöt, mutta ei ala vielä nurmi kasvamaan.
Toisa viikolla siirtelin ulkohäkkipinoista halkoja sisään latoon oottelemaan talavea.
Viimeviikolla, ja nyt parina päivänä virittelin omateko traktori halakoma koneen, sahailin syksyllä rantteelle kaatelemiani koivuranoja pölökyiksi, ja haloskelin ne pinot täyteen, mitkä siirsin sisälle.
Nyt sitten lomailen tässä kunnes alakaa nurmen leikkureiden huolto, ja nurmen leikkuu.
Niin tuosta sinun elon tyylistä Kari. Se on kyllä oikeaa karavaanari elämää. jatka sitä niinkauankun kunto sallii.
Muistin tuossa vanahan timpurin ohjeen kun olin armejan jäläkeen rakennusliikkeen palakkaamana betonikärrärinä kun tekivät rivitalon.
Niin hän sanoi meille nuorille miehille. Eläkää pojat elämää siihen malliin, että kun istutta vanahana arkun reunalla, ettei harmita, kunjäi jokin elämän asia kokematta, koska sillon on myöhästä jahkailla asiaa...
Tp

Kari Rautiainen 16.4.2026 23:33

Nuorna miesnä kun asustelin antwerpenissa, punasten lyhtyjen alueella, sano yks huora miehelle joka ei halunnut käyttää sen palveluja: meinaatko vanhana istua keinutuolissa ja katua, kun kerran olis ollu mahdollisuus kunnon kyytiin, mutta en viitsinyt.

Kirjoita vastaus

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen.