Jäipä kertomatta!

KARJALAINEN ALPO 02.06.2013 20:10

Perjantaina, kun on ollut SFC-Lintulahden kämppärissä yötä ja viettänyt mielluttavan illan, lähdin matkaan kohti pohjoista. Kaksi - viisi kilsaa siitä liimautui rekka perään. Pidin sitä normaalia minun matkanopeuttani 90 km mittarin mukaan eli oikea nopeuteni on silloin 83.

Ohituskaista tie kyseessä, odotin, että kiillisempi pää ohi. Tuli Niinilahdessa ohituskaista, pudotin nopeuteni mittari mukaan noin 80 km. Ei lähde edelle. Ajaa noin 5-10 metriä puskurista.

Ohituskaistan jälkeen nostan taas nopeuteni 90 km mittarini nopeuteni mukaan.

Kaksi kilometriä tästä kaveri lähtee ohittamaan oikealle kaartuvassa mutkassa, luottaen, näkemättä, että ei sieltä ketään tulee. Ei tullut viime viikolla tai hänellä oli se kristallipallo siinä koelaudalla.

Onneksi ei tullut ketään.

Itse pudotin nopeuteni heti noin 50 km.

Että ei ole ihme jos tulee onnettomuuksia!

Ps. Tähän tietenkin Jussi sanoo, että ovat kuskit jostain muusta maasta. Voi olla. Tätä uskia en pystynyt selvittämään minkä maalainen oli kyseessä. Auto oli Ahola Transport.

TIENHAARA ERKKI 02.06.2013 21:02

Perjantai iltapäivästä lähdettiin reissuun, ajeltiin Jyväskylässä, Tampereella, Fors- sassa, Riihimäellä, Lahdessa, Mikkelin kautta himaan, vain yksi hieman tykytys- tä aiheuttanut, sekin kolmion takaa eteen rynninyt jollain teini tojolla kavereille el- vistellyt kakara.

KARJALAINEN ALPO 02.06.2013 23:07

Olen vuosikymmenten aikaan ajanut reilut 3 miljoonaa kilometriä, Yhden kolarin olen ajanut, kun joku nuori tuli hänen punaisilla minun viheillä kylkeen. Hävisin oikeudessa, kun hänen autossaan oli täysi-ikäiset kaverin todistjat.

KARJALAINEN ALPO 02.06.2013 23:30

Erkki, mitä sinulle kuuluu? Onko kaikki hyvin vakitsemallisi tiellä? Toivon näin!!

TIENHAARA ERKKI 03.06.2013 05:24

Kaikki hyvin, nuppi kirkkaana kohti uusia seikkauluja,kirjoittelen joskus tarkemmin täytyy nyt lähteä töihin.

PULKKI MARTTI 03.06.2013 21:01

Paljonkohan ne oikein kulkee, kun eilen kotiin ajellessa moottoritiellä(3) meiän todellinen nopeus oli 88 km/h (navigaattori kertoo sen) niin rekka lähtee ohi, ja pääsi myös. Kova on ukolla kiire tuumailin. Vaan eikös ne rajoittimet pitäis olla johonkin tappiin säädettynä, vai voikos niitä rajoittimia ohitella?

KARJALAINEN ALPO 03.06.2013 21:34

Voihan rajoittimia ohittaa ja säädellä.

Rajoittimethan ovat vain rehellisiä ihmisiä varten. Jotka kuitenkin ajaisivat rajoitusten mukaan.

LATVALA MARKO 03.06.2013 21:41

Martti, mitäpä luulet, jos ihmiset käyvät kuussakin, niin mahtaako pystyä rajoittimelle tekemään mitään. Siis vain jos on tarvetta ja halua sellaiseen toimintaan.

VÄLIAHDE JUSSI 03.06.2013 22:35

Alpo Kyllä mielestäni kyseinen firma on käyttänyt itäpuolen kuskeja paljon. Valitettavaa typeryyttä.Kyllä sen firman ajojärjästeliä tietää mikä auto ja kuka oli kuski oli silloin, puikoissa.

LATVALA MARKO 03.06.2013 22:58

Kyllä ko firmassa on niin monta ajojärjestelijää, että tuskin tietää. Aholan väreissä olevista autoista vain enää alle 10 on niitten omia, muut on Eestiläisten torppareiden. Ja Puolalaiset vetää lähes kaikki aholan väreissä olevat puolikkaat.

Käyttäjän lisäys viestiin 3.6.2013 klo 23:00:42 On toki vielä muutama suomalainenkin torppari, mutta Aholan omia on enää muutama.

KILLSTRÖM NIELS 04.06.2013 11:58

No voi kerpele. Olen jo aikoja sitten tajunnut, että takalistoa nuohoavat on syytä päästää ohi. Niillä raukoilla kun on tuo leipä tiukalla, eihän ne kuitenkaa ole sekopäitä, eihän. Vilkku ajoissa oikeale ja onnikkapysäkille. Siihen menee aikaa noin 1 min ja taas voit jatkkaa leppoisasti maisemia-ja taustapeiliä vilkuillen. Vaikka takana on satasenlätkä, niin se on vain ärsyke rekalle.

nisse

SALO TAPANI 04.06.2013 15:01

Olkoonpa leipä vaikka kuinka tiukalla. On se silti tajuttava, että maan lait ja säännökset on laadittu kaikkia tiellä liikkujia varten, ei ainoastaan rekkoja ja varsinkaan ulkomaalaisia kuljettajia. Toki päästän aina itsekin kiireisen ohi, mutta mihinkään "pysäkkirumbaan" en kyllä ryhdy. Jos nopeus on 90 pinnassa, saa se kyllä riittää kaikenmaalaisille kuljettajille. Ajakoot vaikka millaisilla sopimuksilla. Tie on tie ja siellä koskee kaikkia liikkujia samat säännöt. Aikanaan autokoulussa opetettiin, että tiellä pitää voida luottaa kaikkien noudattavan samoja sääntöjä.

VALTONEN MARTTI 04.06.2013 15:43

Suoraselkäistä ja jämptiä tekstiä Salon Tapanilta! Näin se on nähtävä!

VÄLIAHDE JUSSI 04.06.2013 20:16

Tätä ilmiötä me olemme aina pelänneet Ei Suomalaiset rekkamiehet noin aja. Pääosa on fiksuja rahtareita jotka tietävät Matkailuautojen ja vaunujen ajajien tavat ja osaamisen,ei ne kaikki kokeneita kuskeja ole,päin vastoin. Teklin ka eteen kiilasin päivällä kun,se ajoi 60 40km/h alueella jossa,liikui lapsia ja vanhuksia,soitti se riikaria ,mutta mitä se auttaa tämmöiselle puupäälle, kyllä maailmaan ääntä mahtuu.Olisko Oulun kaupunki palkannut jonkun, tuli mieleeni halpa työvoiman?

HJELM ARTO-VEIKKO 04.06.2013 20:17

Tämän takia keskustelu liikenteestä on niin vaikeaa, Tapani myöntää ajavansa yhdeksääkymppiä ja olettaa kaikkien noudattavan sääntöjä. Hänellä voi olla auto jolla voi ajaa sataa, en tiedä. Olettaisin kirjoituksen koskevan 80 alueella liikkumista. Meillä kaikilla on omat säännöt joita noudatamme ja pidämme oikeina. Itsekin ajelen 90 sikäli mikäli vastatuuli ja ylämäki ei rajoita. Jos perässä roikuja pelottaa niin loogisinta olisi päästää hänet ohi.

t Jelmi

ANTTILA MARKKU 04.06.2013 20:21

Samat säännöt,erilaiset tulkinnat.Se pysäkille poikkeaminen tietä antamaan ei onnistu minuutissa.Joskus huvikseni laskeskelin aikaa poiketa tienvieressä kusella.Tommosen kuorma päällä olevan puolikkaan kanssa tosinopea suoritus 80km/h-80km/h n.10min.Henkilöautolla vaununkanssa ilman ulkonakäyntiä nopeammin muttei 1min riitä mihinkään.

VÄLIAHDE JUSSI 04.06.2013 21:43

Kyllä se kusella käynti täysi mällipäällä 80km/h vaatii enenmän kuin,pelkän 10 minuuttisen.Hullua hommaa kiihyttää pelkää nuppiakin nopeasti 80 km/h. Maltti on valttia.

SALO TAPANI 05.06.2013 08:42

Tapani ajaa yhdistelmää, jota koskee sama ajoneuvokohtainen 80:n rajoitus kuin rekkojakin. 90 (noin) sen peräänkuulutetun sujuvuuden vuoksi. Siinä ollaan jo ihan laillisuuden (ääri)rajoilla ja jos joku vielä kovempaa haluaa, menee se jo rikkomuksen puolelle.

TIENHAARA ERKKI 05.06.2013 09:27

Eikös laillisuuden ääriraja ala 81:n nopeudesta, se mikä nopeus aiheuttaa sankti- oita on ihan eri juttu. Nämä nopeuskeskustelut pitää sisällään, aina, kuin sisään rakennettuna olettamuksen "laillisesta" ylinopeudesta.

TIENHAARA ERKKI 05.06.2013 09:47

Jostain syystä, kuljettaja, joka ajaa suurinta sallittua (navigaattorin mukaan) nopeut ta on nysväri ja jonka pitäisi olla vähänväliä pietareella antamassa kiireisimmille pol kua. Eikös tällainen laittomuuden suosiminen ole rikollista, joissakin rikostapauk- sissa siitä voi saada tuomion. Eiköhän tuolla liikenteessä ole aina tilanteita, jotka laittaa aikataulut uusiksi, ei nopeusrajoituksia noudattava voi, eikä saa olla ainoa syyllinen, jos aika ei riitä. Kun liikenteenharjoittajan aikataulutus petää, syyllinen on ammattitaidoton, ymmärttämätön ajojärjestelijä, jonka hahmotus liikenteestä on pettänyt, toisaalta aikataulu voi mennä uusiksi jostain ennakolta arvaamattomas ta syystä (onnettomuus).

SALO TAPANI 05.06.2013 15:32

Ainahan voi sanoa, että se ääriraja on just tässä. Tosiasiassa liikenne on sellaista, ettei kukaan edes pysty ajamaan juuri tasan sallittua nopeutta. On ylämäkiä ja alamäkiä, joitain muita syitä, jotka vaikuttavat hetkellisesti nopeuteen. Siksi tietty "toleranssi", ihan sen mainitun sujuvuuden vuoksi. Mutta silloin kun ruvetaan väkisellä vielä senkin jälkeen tunkemaan ohi, ollaan selkeästi "ittelinjalla" muista kulkijoista ja säännöistä, puhumattakaan siitä aiemmin mainitusta luottamusperiaatteesta välittämättä.

NYYSSÖNEN KAJ 10.06.2013 14:11

Viime perjantaina Helsinki - Tampere moottoritiellä minun edellä ajaa kuorma-auto n. 86 km/h ja rampilta tulossa henkilöauto selvästi kuorma-auton edellä, minä olin n. 100-150m kuorma-auton takana. Hetkenpäästä h-auto oli aivan vähän k-auton edellä alkaen hidastaa ja miltei pysähtyi kun ramppi loppui aivan kaistaviivassa kiinni.

Mitä tekee k-auto lähtee tekemään hätäväistöä ohituskaistalle puoliksi vaikka takaa lähestyy h-auto sillä ajaen joka jarrutti voimakkaasti.

Miksi k-auto näin teki? Olisko pitänyt jatkaa härkäpäiseti valitulla ajolinjalla ja nopeudella? Minkälaista jälkeä olisi syntynyt jos tämä rampilta tullut törppöilijä olisi päättänyt kääntää kaistalle 5 km/h nopeudella? Olisi osunut kylkeen tai peräkulmaan kääntäen sen poikittain eteen. Olisi ollut ollut jälleen lehtiuutinen ja mahdollisesti hautajaiset. Nopeusero 80 km/h.

HJELM ARTO-VEIKKO 10.06.2013 20:02

Jokainen näistä kolmesta voisi kirjoittaa kertoen minkälaisia törppöjä liikkuu teillämme.

t Jelmi

VIRTA URPO 10.06.2013 23:23

Aholan ns. steenkaari yhtiö jonka alla suomalaisia renki autoilijoita, jotka hakeen tilinsä Virolais -Venäläis kuskien kautta ajamalla heitä "omilla työ ehdoillaan ja säännöillään" . Nimimerkki sivusta seuranneena.

TIENHAARA ERKKI 11.06.2013 16:27

Jokainen meistä voi kertoa tapahtumista tienpäältä, mutta onko siitä varsinaisesti hyötyä, tosin omat kokemukset avartaa omaa katsantoa liikenteestä. Jotenkin mi nulle on jäänyt kuva, että ihminen, istuttuaan autoon, muuttuu itsekeskeiseksi pas kiaiseksi. Vain oma eteneminen on tärkeää, kaikkien muiden on annettava polkua ja oltava joustavia. Jotenkin on unohtunut ajatus, päämäärä lähenee joka hetki kul kuvälineen liikkuessa, eikä jollain holtittomalla tavalla kiilata koko liikkuvuus sump puun. Tämä nyt oli tallainen vuodatus, olen todennäköisesti itsekkin aiheuttanut jollekulle tykytyksiä, mutta ihminen on, no jaa.

JANHONEN MATTI 11.06.2013 16:49

Minulla menisi liikenteessä ihan hyvin jos edessä ja takana ei olisi muita liikkujia.

LÖNNQVIST LEIF 11.06.2013 18:50

Edesmennyt "liikenneguru" Ensio Itkonen opetti autokoulussaan jo -60 luvulla "...kaikki muut autoilijat ovat täysiä idiootteja, etkä sinäkään tunne liikennesääntöjä" "... älä aja sataa kun sataa" "... muista ettet sinä aja edessäolevaa autoa sen kuski ilmeisesti lukee päivän iltasanomia" Voi kun muistaisin kaikki nämä Enskan viisaat aforismit. Kohta 50v liikkunut näillä Enskan opeilla, ja edelleen hengissä. Lefa

TAMMINEN MIKKO 12.06.2013 22:20

Mihin ihmeeseen meillä on kiire? Hieman rauhallista asennetta!!!

TIENHAARA ERKKI 13.06.2013 05:33

Siinä se pointti on, heti kun joukkoon ilmestyy rauhallisesti, sääntöjä, suurinpiirtein noudattava, seurauksena on kanssakulkijoilla kilaus, ei, ei jumalauta, toi ei kuulu porukkaan.

KARJALAINEN ALPO 13.06.2013 07:21

Eihän meillä ole kiire, mutta kun muilla näyttäisi olevan. Tuo näyttäisi olevan totta mitä Erkki kirjoitti.

Eilen odottelin risteyksessä vuoroani. Päätiellä ajeli nuori nainen tojotalla ja näppäili tekstaria. Seuraavassa risteyksessä oli ajaa kuorma-auton perään. Ilmeisesti tekstari ei kerinnyt loppumaan.

Että tällaista eilen Kajaanissa.

Saapas nähdä mitä tänään nähdään täällä Savossa.

TIENHAARA ERKKI 13.06.2013 10:12

Äsken kunnostelin matka-autoa, siinä mietteissäni pohdin tätäkin artikkelia ja tu- lin sellaiseen päätelmään, ihminen selittää koko ajan itselleen käyttäytymisen syy tä/syitä, pohtimatta miltä se ulkopuolisen silmin näyttää. Jokin aika selitin itsekkin itselleni syitä käytökseeni ja annoin itselleni "oikeuden" toimintamalliin. Nyt, ehkä jotain oppineena koetan mennä päivän, hetken kerrallaan, jota ei tartte selitellä. Au tolla ajossa ja muissa addiktioissa voi yksilö "nostaa" itsensä muiden yläpuolelle, huomaamatta olevansa typerys. Otetaan esimerkiksi nopeus, autossa indikaattori sitä varten, sitten oikean jalan alla poljin, jonka painaminen/höllääminen vaikuttaa edellämainittuun, jos jalan nosto kaasulta ei riitä, lattialta löytyy myös jarruihin vai kuttava pedaali.

KILLSTRÖM NIELS 13.06.2013 10:20

Anttilan Markku kirjoitti: Samat säännöt,erilaiset tulkinnat.Se pysäkille poikkeaminen tietä antamaan ei onnistu minuutissa.Joskus huvikseni laskeskelin aikaa poiketa tienvieressä kusella

No paskankos väliä sillä on jos kuluu vaikka toinenkin minuutti, en ole mistään myöhästynyt sen minutin tai kusitauon takia. Etkä tuskin sinäkään. Iloinen mieli ( ilman Laseenia ) tienpäällä säästää meidän jokaisen hermoja ja sydäntä. Heko, heko.

Käyttäjän lisäys viestiin 13.6.2013 klo 10:25:05 Tarttee taas valmistautua lähtemään tienpäälle, eikä aavistustakaan mihin mentäisiin, kartanlukija kertoo suunnan. Iloista matkaa muillekkin.

nisse

VALTONEN MARTTI 13.06.2013 15:38

Jokaisen tavarankuljetukseen osallistuvan tielläliikkujan olisi hyvä muistaa että se edellä menevä on asiakas jonka kulutukseen hän esim.rekkakuski on toimittamassa tavaraa. eli ilman sitä edellämenevää hänellä ehkä ei olisi töitäkään.

LATVALA MARKO 13.06.2013 20:01

Eikä ilman rekkakuskia olisi Martillakaan kaupassa mitään ostettavaa eikä pöydässä ruokaa.

VALTONEN MARTTI 13.06.2013 20:10

Marko ! Meillä on siis yhteinen etu valvottavana ja hoidettavana. Liikutaan sen hengessä.

Opiksi muillekin kanssakulkijoille tämä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.