Liian hyvin omaksuttu liikennesääntö

AHJOS TIMO 09.12.2012 17:34

Se on kielto ajaa tarpeettomasti mootttoritien ohituskaistalla,. Ajoin lauantaina kurakelillä Helsingistä Turkuun. Arviolta yli 80% ohittajista tuli mahdollisimman pian ohituksen jälkeen eteeni heittämään kuraa tuulilasiin, vaikka ohituskaistalla ei olisi ollut yhtään muuta autoa näkyvissä. Kiinnitin kuitenkin huomiota yhteen henkilöautoon, joka ei sitä tehnyt, mutta siinä olikin saksalainen rekisteritunnus.

VÄLIAHDE JUSSI 09.12.2012 17:51

No ne osaa ajaa toisin kun,me Suomalaiset.Ei niistäkään kaikki hallitse hyvää ajotaitoa.

VALLIUS MARTTI 09.12.2012 18:26

Näin se vaan on kuin timo sanoit on aivan liian kiire takaisin omalle puolelle useasti joutuu itse jarutamaan että ei puskurin pää lähde ohitajan mukaan.Suomesssa on vaan niin sanotusti törkeä ajo kultuuri onneksi suomessa ei vielä ole autojen määrä suuri muuhun mailmaan nähden.TV Kulkuri

KOISTINEN TOIVO 09.12.2012 18:48

Ei se siittä kiellosta johdu, että palataan nokan eteen. Vaan Suomalaiset ovat entisestä metsäkansasta urbanisoituneet niin hyvin, että, eivät uskalla olla autiolla keskikaistalla yksin, peläten eksyvänsä. Joten on palattava mahdollisimman pian toisten autojen luo turvaan. Pari kuukautta sitten Oulun moottoritiellä kuorma auto ohitti minut. ja huomattuaan aution kaistan edessään säikähtyneenä kiiruhti takaisin omalle kaistalle, että olisi siirtänyt minut kärryn takarattailla kohteliaasti ojaan. Minä kieltäydyin kohteliaasti tarjouksesta jarruttamalla voimakkaasti. Näin matka jatkui hyvässä hengessä peräkkäin minun suojellessa takana orpoa kuorma autoa. Toivopoika

SALONEN MARKKU 09.12.2012 19:18

Suosittelen ajamaan matkailuauton tai vaunua vetävän karavaanarin perässä. Siihen väliin kun kukaan ei tahdo"on pakko mennä ohi samantien". Saa ajaa rauhassa. On hyväksi koettu konsti.

POIKULAINEN ESA 09.12.2012 20:53

Kiusa se on pienikin kiusa. Ravat ja loskat vaan ...... silmille. Jotkut eivät tunnu tosiaan tietävän autonsa mittoja ja sivupeilit näyttää jotain mitä ei ymmärrä joten toisen keula on vaarassa. On kokemukset samanlaisia myös.

KONTINAHO ALPO 10.12.2012 09:31

Toinen tapa joka minua ihmetyttää,Liekö eteläsuomalaiset niin urbanisoituja jotta pelkäävät yksinäisyyttä,kun ajavat aivan keula takapuskurissa kinni. Ei puhettakaan niinsanotusta kolmen sekunnin välimatkasta toiseen ajoneuvoon vaikka ei edes ruuhkaa tiellä. vaan toisen auton nostattamassa suolasumupilvessä ajetaan Mun huomion mukaan pohjois-suomessa ajavat etäämmällä toisistaan.Kun huomautin eräälle Turkulaiselle kaverille lapin keikalla jotta jätä nyt sata metriä välimatkaa edelläajavaan hän tuumaili jotta.Kyllä hälle on kaupungissa tarttunut tämä huono tapa ajaa näin lähellä toista Mutta tutkimuksen mukaan jokainenhan pitää itseään keskivertoa parempana kuljettajana, Tämän huomioiden ilmeisesti minäkin. A.K

ANTTILA MARKKU 10.12.2012 14:24

Kyllä koira koiran tuntee,siihen uskon tuon toisen persusten haistelun kuuluvan.Uskomattomalta tuntuu myös tuo pelko peiliin katsomisesta,josta johtuu ettei ohittaja osaa ajaa riittävän kauas ennen paluuta oikealle.Toisaalta siinä voi olla myös tuo vauhtisokeus mukana.Sen huomaa kun yrität ohittaa kuorma tai rekka autoa tms.Uskomattoman kauan kestää ohitus vaikka ohittaja painaa 20km/h nopeuserolla.

KOISTINEN TOIVO 10.12.2012 15:04

Totta se on, miten Markku sen asian sanoi, minulle aikanaan autokoulussa opetetiin, jotta kun ohittaa niin saa palata omalle kaistalle kun ohitettava näkyy vasemmasta peilistä. Liekkö semmosta nykyään. Mutta semmosta ohjetta käytän noin suurin piirtein. Luulen, että aiemmin kertomani rekan ohitus,johtui varmaan kuskin kokemattomuudesta, tai huolimatomasta arviointi virheestä. En alkanut vilkuttelemaan enkä muutenkaaan protestoimaan. Rekka on nykyän sen verta pitkä, että vaatii pitkän matkan ohittaessaan, ja pitää oppia katsoon peilistä, että kuinka kaukana ne takarattaat on. Minun virheeni oli, että en seurannut asiaa kun oli kaistaa keskellä vapaana. Vasta kun se rupesi tulemaan päälle hiljensin Lakihan sanoo,että ohitetavan tulee auttaa ohittajaa hiljentämällä, ja oikealle väistämällä. Niin no moottoritiellähän on tietysti tilaa ohittaa, Toivopoika

LAHTINEN ERKKI 10.12.2012 17:30

Kontinahon juttuun viitaten: Aivan ilmeisesti liikenne on hermostunutta vilkasliikenteisen kaupungin läheisyydessä. Olen pannut merkille mm. Latvian Riikan ohiajossa useita kertoja saman ilmiön. Lähestyttäessä keskustaa autoilijat ovat piittaamattomia säännöistä ja toimivat kaikin tavoin vaarallisesti. Kun sitten päästään kaupungin vaikutuspiiristä, liikenne taas rauhoittuu. Onkohan tämä luonnon laki , että liikennetiheyden kasvaessa ihmisen toiminta jotenkin tulee agressiivisemmaksi ?

VALORANTA JUHA 10.12.2012 17:35

Nää perässä roikkujat niillä on ollut lapsena äiti isä suhteessa hirveitä ongelmia ja nyt ne on valinnu meidät karavaanarit uusiksi idoleiksi ja emon korvikkeiksi.Siksi ne on nykyisin perässäriippuvaisia.

PALM PEKKA 12.12.2012 08:08

Päinvastainen ilmiö on ajaa jatkuvasti vasentakaistaa hieman nopeusrajoitusten alle ja tukkia koko ohituskaista. Näyttää varsinkin bemarikuskeilla olevan tarvetta tällaiseen esiintymiseen, lieneekö sekin jokin trauma lapsuudesta. ITE

ANTTILA MARKKU 12.12.2012 11:10

Samoin heti kun raskas ajoneuvo pistää päätä ja vilkkua vasemmalle ohittaakseen todellista 80km/h ajavan kolleegansa hän tukkii totaalisesti vasemman kaistan useaksi minuutiksi.Minusta jopa jälkikäteen annettu vähintään 500e muistutus on paikallaan.

PALM PEKKA 12.12.2012 12:49

Pistetään kisa. Mittasin kerran rekan ohituksen toisesta oli kuuden kilometrin matka kun oli vasemmalla kaistalla tukkien liikenteen. Mahtaako olla enkka. ITE

JANHONEN MATTI 12.12.2012 15:40

Keski-Suomen käräjäoikeus veti tämän kuun alussa vähän linjaa kiilaajille.

Bemarikuski kiilasi ohittavaa naiskuljettajaa ojaan, hidasteli naisen edessä ja kun nainen yritti ohittaa bemarikuskin tämä esti naista palaamasta takaisin omalle kaistalleen, jolloin nainen oli joutua nokkakolarin kun hän ei voinut palata ohitettavan eteen eikä taakse. Takana ajanut autoilija näki tilanteen ja toimi naisen todistajana jutussa.

Käräjäoikeus opetti bemarikuskille liikennesääntöjä määrämällä maksamaan naiselle 2000 euron korvauksen, maksamaan naisen 5000 euron oikeudenkäyntikulut ja näiden lisäksi määräsi bemarikuskille ehdollista vankeutta ja ajokortin parempaan talteen 6 kk ajaksi.

KIVI KARI 12.12.2012 20:42

kyseinen ilmiä vasemman kaistan roikujista on varsinkin turun väylläällä tie vetää hy hyvin kun lohjalaiset on poistunut .johtopäätös lohjalaisilla ei ole hallinnassa moottorie ajo saatika säännöt vasen kaista"ohitus kaista" otetaan heti munkasta lähtiessä ja siinä pysytään oli nopeus mikä hyvänsä

PALM PEKKA 13.12.2012 11:25

Sama juttu kolmostiellä jossa Klaukkalan liittymän jälkeen liikenne sujuu paljon paremmin. Siinä ajetaan vasemmalta kaistalta keulaa hipoen Kalaukkalaan menevään ramppiin. Sama koske toisinpäin aamulla sieltä tullaa eteen ja luullaan että moottoritiellä ajavalla on väistämisvelvollisuus. ITE

VALTONEN MARTTI 13.12.2012 12:05

Pekan mainitsema tapa tulla moottoritielle on yleistynyt vaikka se onkin ehdottomasti väärin. Itse olen kokenut sen helpotuksena päästä motarin liikenteeseen mukaan koska siellä(kin) ajetaan niin peräkanaa ettei muuten sekaan mahdu. Mikä onkaan oikea välimatka esim. 120 km nopeudessa? Minun autokouluaikaan muistaakseni opetettiin että 120 metriä.

JANHONEN MATTI 13.12.2012 12:32

Mikä on oikea etäisyys autojen välillä on vähän vaikea määritellä vaikkapa kelistä, nopeudesta, liikennetiheydestä tai tiellä olevan ajoneuvokannan heterogeenisyydestä johtuen.

Muistaakseni Saksassa noudatetaan moottoritieliikenteessä sääntöä, että jos etäisyys edellä ajavaan on pienempi kun kolmasosa kulloisestakin ajonopeudesta saa sakon. Sopii sulan tien säännöksi moottoritielle ihan hyvin.

Säännön valvonta vaan tuppaa Saksassakin olemaan niin ja näin. Jos sitä todella valvottaisiin niin kaikkia rekkoja pitäisi sakottaa ensin, kun ajavat tappituntumalla.

VALTONEN MARTTI 13.12.2012 17:49

Muistaakseni Suomessa nykyään opetaan että ajonopeus puolitettuna metreinä mikä on mielestäni sekin liian vähän. Tietenkin kaikessa on huomioitava olosuhteet.

HAAPANEN TIMO 13.12.2012 18:17

Kiihdytyskaistalta tulo on mennyt aivan hulluksi. Siirrytään kaistan alkupäästä ehkä kuudenkympin vauhdista siihen eteen. Ja jos sen eteentulijan takana on tullut toinen auto ampaisee se suoraa ekan kaistan yli toiselle. Muistaakseni ainakin Jenkkilässä ja Saksassa tuosta kaistan yli ampaisemisesta lähtee heti kortti.

@timppa

KONTINAHO ALPO 13.12.2012 18:20

Täällähän joskus tienpitäjä maalaili merkkejä tiehen joista olisi pitänyt selvitä onko oikea turvaetäisyys . Vaan. Norjalainan kuivalla kelillä oleva kolmen sekunnin turvaväli toimii ajonopeudesta riippumatta,paitsi perävaunullisten kuormaautojen kohdalla pitäisi olla pitempi. Liukkailla tienpinnoillaei ei päde senhän osoitti viimetalvinen ketjukolari-suma Helsingissä Tänään kun kävin Oulussa ja koetin katsoa kriittisellä silmällä moottoritie liikennrttä, vaan liekö ollut kotiinpäin vetämistä kun en huomannut moitteen aiheita, Joskin joillakin kevytperäkärryn vetäjiltä oli unohtunut kahdeksankympin sääntö A.K

AHJOS TIMO 13.12.2012 19:15

Satuin kerran paikalle, kun eteläisessä Ruotsissa oli sattunut vakava onnettomuus moottoritien kiihdytyskaistan päässä. Moottoritielle liittyvä oli luottanut siihen, että moottoritiellä jo olevat tekevät hänelle tilaa ja tunki vain sekaan, mutta tilaapa ei tehtykään. Saksassahan se on (oman perin vähäisen kokemukseni mukaan) usein ainoa keino päästä moottoritielle: pitää kiihdyttää kovaan vauhtiin ja sitten vain tunkea sekaan ennen kuin kiihdytyskaista loppuu. Liittyjälle tehdään tilaa. Jos jää odottelemaan, milloin liikennevirrassa olisi sopivat aukko valmiina, joutuu pysähtymään ja odottamaan ties kuinka kauan. Onko muilla samanlainen kokemus?

VALTONEN MARTTI 13.12.2012 19:40

Heitänpä väliin kysymyksen miksi noudattaa sääntöjä? Kun täällä ottaa puheeksi esim. nopeusrajoituksen noudattamisen saa heti ryöpyn silmilleen ja haukut nysvääjäksi ja vaikka miksi.

Puhutaanko siis vain taas niiden sääntöjen mukaan ajamisesta joka kulloinkin ao. kirjoittajaa on läheltä koskettanut.

Kysynpähän vain kun olen silmille usein saanut.

JANHONEN MATTI 14.12.2012 16:03

Älä välitä Martti. Aina on niitä joiden mielestä säännöt ja lait on tehty muiden noudatettaviksi, ei hänen. Nämä on tyyppejä joilla menee liikenteessä aina silloin hyvin kun edessä, takana tai sivulla ei ketään muita liikkujia. Ja auta armias jos on.

Liikenne perustuu luottamukseen - luottamukseen siitä, että muutkin noudattaa liikennesääntöjä - jolloin säännöt luo liikenteeseen ennalta-arvattavuutta. Tämä luottamusperiaate pätee lapset, vanhukset ja eläimet poislukien kaikkiin muihin tienkäyttäjäryhmiin.

PALM PEKKA 14.12.2012 16:51

Yritän tehdä tilaa silloin kun ruuhka on pahimmillaan, mutta Suomessa ne ruuhkat moottoriteillä on vain aamuin ja illoin. Muulloin pääsee kyllä tunkematta. Rekat ja muut isommat autot lasken kyllä väistämällä vasemmalle kaistalle vaikka se laitonta onkin. Ne jos joutuu vauhtinsa pysäyttämään rampin lopussa niin vauhtiin pääsy sitten kestää ja kestää. ITE

UUSITALO MARKO 14.12.2012 16:57

"Siirrytään kaistan alkupäästä ehkä kuudenkympin vauhdista siihen eteen. Ja jos sen eteentulijan takana on tullut toinen auto ampaisee se suoraa ekan kaistan yli toiselle. "

Eilen teki rekka tuon tempun Pirkkalan ABC:n rampilla. Koko vasen kaista teki paniikkijarrutuksia likkaalla tiellä. Oli lähellä ettei rytissyt

Mutta äsken sitten rytisi lähes samassa paikassa. Rekkaa ohittanut henkilöauto jäi rekan ruhjomaksi. Henkilöauton vaurioista päätellen jotakin sattui ja pahasti.

HAAPANEN TIMO 14.12.2012 17:00

Oliko tuo: http://www.tilannehuone.fi/tehtava.php?hash=41c79e592dcd3d5c2bc8ab1df72b4eea

@timppa

UUSITALO MARKO 14.12.2012 18:11

Sama tilanne. Näköjään henkilöauton kuski menehtyi.

NYYSSÖNEN KAJ 14.12.2012 19:27
Ketjun läpikahlattuani Otskkeesta: Mitään ei ole omaksuttu!

Onneksi sentään meillä ei ole käytössä maantiellä Belgialainen täysperävaunurekan ohitustapa.

Ensin ohitetaan perävaunu ja mennään aisan kohdalle että vastaantulija häipyy. Seuraavaksi ohitetaan vetoauto. Miksiköhän Smart on Belgiassa myyntimenestys?

SALONEN MARKKU 15.12.2012 10:05

Olimme eilen siiinä Pirkkalan valitettavassa kuolonkolariruuhkassa tunnin. Olisi todella hyvä jos ihmiset tajuaisivat varsinkin tälläisellä kaksikaistaisella suuntaansa tiellä ohittaa riittävän jouheesti, sekä mennä ohitettavan kaistalle riittävän kaukana. Itse toimin niin. Tiedän ettei näin tule koskaan tapahtumaan suurimmalla joukolla autoilijoista. Ne jotka osaavat ohituksen, sen huomaa heti ja aina tulee tyytyväinen olo, kun ei kurat ja kivet lennä auton päälle. Liikennekulttuuri on vain suomessa niin itsekästä.

AHJOS TIMO 15.12.2012 13:06

Huomatkaa, että tuolle Haapasen linkkaamalle sivulle on myöhemmin lisätty linkit YLE:n ja eri lehtien tästä tapahtumasta kertoviin uutisiin. Tosin niissä ei ole itse asiasta enempää informaatiota kuin alkuperäisessä poliisin tiedotteessa.

Tämä tapaus osoitti, että aloitusviestissä kuvaamani ajotapa ei ole pelkästään ohitettavalle inhottava vaan se voi olla ohittajalle itselleen jopa hengenvaaralllinen. Jos ohittaja olisi pysynyt pidempään moottoritien ohituskaistalla ohituksen jälkeen, onnettomuutta ei olisi tapahtunut ja hän olisi vielä elossa.

UUSITALO MARKO 15.12.2012 14:10

Ilmeisesti ohittavalla onnettomuusauton kuljettajalla ei ollut aikomus palata heti rekan eteen. Juttelin onnettomuusauton perässä ajaneen kuljettajan kanssa, ja hänen mukaansa onnettomuusauto lähti heittelehtimään jo vasemmalla kaistalla ja osui ensin keskikaiteeseen, josta kimposi oikealle rekan eteen. Rekka ei voinut väistää vasemmalle kaistalle koska siellä oli jo tämä perässä tuleva auto kaiteen ja rekan välissä.

Kaistojen välissä ja reunoilla oli jonkin verran pehmeää lunta ja liekö se aiheittanut onnettomuusauton hallinnan menetyksen yhdessä tarkkaavaisuuden herpaantumisen kanssa. Ei siinä tarvitse kuin ojentaa tuttia vieressä istuvalle lapselle ja toisen pyörän ajautua pehmeälle lumelle...

Kyseisellä tieosuudella satuu ja tapahtuu aivan liikaa. Kannattaisi varmaankin pudottaa se rajoitus satasesta kahdeksaankymppiin ja vielä valvoa sen noudattamista. Oli keli ja liikennemäärä mikä hyvänsä, jotkut ajavat aina vähän kovempaa kuin rajoitukset sallivat.Valistuksesta ei tunnu olevan apua.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 15.12.2012 16:07

"Kaistojen välissä ja reunoilla oli jonkin verran pehmeää lunta ja liekö se aiheittanut onnettomuusauton hallinnan menetyksen"

Tuo on sellainen tilanne jos siihen mennään reipas veto päällä on hettelehtimään lähteminen lähes varmaa joillakin autoilla. Toiset autot kestävä vedätystä paremmin vaikka toset pyörät olisivatkin pehmeällä lumella tai sohjossa kun toiset pyörät ovat samaan aikaan paljaalla asfaltilla.

Myös säikähdys yllättävään ääneen (irtolumen tai sohjon aiheuttamaan) tai ratin nykäsyyn saattaa aiheuttaa nopeita vääriä ohjausliikkeitä.

Itse teen kaistanvaihdot talvella ilman vedätystä tai moottorijarrutusta, kiihdytän ennen kaistan vaihtoa ja taas sitten kun auto on omalla kaistallaan suoraan etenemässä.

Noita virheitä sattuu, eikä kaikki ehdi oppia virheistään, rauha hänelle.

HAAPANEN TIMO 15.12.2012 17:15

Mun kokemuksella sellainen kaistojen välinen penkka ylitetään etuvetoautolla pieni vedätys päällä. Missään nimessä ei nosteta kaasua vaikka vähän heilahtaisikin.

@timppa

HÄMÄLÄINEN MARKKU 15.12.2012 17:43

Sen verran tietysti pitää olla vetoa, että menee penkan läpi, ettei se tökkää penkkaan, mutta ei saa sutiakkaan. Äkkinänen kaasun käytön muutos aiheuttaa ongelmia, lisä tai vähennys. Rattaat pitää olla suorassa ja auton kulkea suoraan kiihdytettäessä, tai löysättäessä.

VALTONEN MARTTI 15.12.2012 17:51

Nuo jotka ovat oivaltaneet Hämäläisen ja Haapasen 'opit' elävät keskimääräistä pitempään sikäli kun se on liikenteestä kiinni.

SANTALAHTI HANNU 15.12.2012 20:04

Talvikelillä kaikkia äkkinäisiä liikkeitä kannattaa välttää, koskien ratinkääntämistä, kaasun käyttöä ja jarruttaakin sillai että säilyy ohjattavuus. Hanski

LAHTINEN ERKKI 15.12.2012 23:24

Antaessani ajo-opetusta opetuslupalaisille olen yrittänyt kuvailla moottoritieohituksia seuraavalla ajatuskuvalla: "Moottoritiellä ei ensinkään ohiteta vaan tarvittaessa vaihdetaan kaistaa ja tilanteen salliessa taas uudelleen." Kaistanvaihto toimii näin ajatellen rauhallisemmin ja mahdollisesti harkitummin eikä tule sellaista kiirettä ajaa toisen autoilijan nokan alle. Miltä kuulostaa lukijoista ?

PALM PEKKA 16.12.2012 08:00

Kun ei tosiaan tee äkkinäisiä liikeitä ratilla tai polkimilla on kait mahdollisuus pysyä tiellä. Turhan äkkinäisesti lähdetään liukkaalla ohitukseen ja myös palataan jyrkästi omalle kaistalle. Tietysti voi sattua vaikka yritäis olla kuinka varovainen tahansa. ITE

HAARAKANGAS ALLAN 16.12.2012 08:46

Konsulit

Rauhallisesti, rauhallisesti vain. Talvioloissa tulee kaistojen vaihto ja ohitukset suorittaa kuin oltaisiin kahvitauolla. Ikään kuin kojelaudalla olisi kuumaa kahvia kupissa, josta ei saa mitään läikkyä!

Pekka tuossa aiemmin mainitsi Klaukkalan liittymän vaaralliset kuviot. Pitää täysin paikkansa. Siellä esiintyy päivittäin pölvästien paraati. Klaukkalaan menijät tunnistaa ajotyylistä jo heti kehä kolmosen jälkeen. Klaukkalahan on vasemmalle Hämeenlinnantiestä noin ilmansuuntana ja se on iskostunut sinne Klaukkalan kollien kuuppaan.....! Kunnes sitten havahdutaan siihen, että pitääkin mennä liittymään oikealle.....

Liittymän jälkeen liikennevirta pohjoiseen soljuukin sivistyneesti.

Aamuinen tunkutrafiikki pääkaupungin suuntaan onkin sitten jo monien pyrkyä Monosen asiakkaaksi.

Allu vaari

VALTONEN MARTTI 16.12.2012 14:06

Lahtisen 'teesit' ihan järkeenkäypää.

AHJOS TIMO 18.12.2012 11:41

Jos ajaa moottoritietä vakionopeuden säätimellä, niin onko mielestänne turvallista ylittää kaistojen välinen lumivalli ja siirtyä mahdollisesti lumiselle tai vajavaisesti auratulle ohituskaistalle ihan vain rattia varovasti kääntäen, puuttumatta siis millään tavalla auton nopeuteen? Minulla on ollut vakionopeuden säädin autossa vasta muutaman viikon, joten kokemusta ei ole sen käyttäytymisestä liukkaalla kelillä.

VALTONEN MARTTI 18.12.2012 12:03

Timolle, jos itselläni olisi vakkari haluaisin ehdottomasti tuossa tilanteessa pitää "varvastuntuman" auton menoon eli varmistaisin pienen vedon olevan päällä olisin nopeasti reagoimassa odottamattomiin liikkeisiin. Vakkarihan käsittääkseni voi tuossa tilanteessa lisätä kaasua reippaasti kun tulee yllättävää kulkuvastusta. Mutta kokemusta puuttuu, näin teoriassa.

JANHONEN MATTI 18.12.2012 12:10

Jos ohitus moottoritiellä tai tavallisella maantiellä edellyttää keskivallin ylitystä ja palaamista takaisin omalle kaistalle siihen ei vakionopeudensäätimen käyttö mielestäni sovi tai sopii huonosti. Siinä on jotenkin se tunne, että on kyydissä eikä ajajana. Tuolla edellä on selostettu aika tarkkaan se oikea teknikkaa miten keskivallista mennään ohituskaistalle ja miten ja milloin sieltä tullaan takaisin. Vetävien pyörien momentin säätelyllä on siinä suuri merkitys ja vakionopeudensäädin ei siihen säätelyyn mielestäni sovi. Jos kitka pääsee muuttumaan pyörien alla liukukitkaksi auton hallinta on vallankin omalle kaistalle paletassa vaikeaa, koska nopeus on tällöin yleensä suurempi kun ohitukseen lähdettäessä. Sulalla kelillä asia on toinen mutta silloinkin on parempi ohittaa reilusti vaikka pienellä ylinopeudella kun roikkua rinnalla kilometritolkulla vakionopeudensäädin päällä. Se minua v-taa.

Tuota keskivallin ylitystä voi muuten harjoitella kun tiellä ei ole muita kulkijoita. Aika nopeasti sen huomaa, mikä on oikea tekniikka keskivallin ylitykseen. Kyllä 900-sarjan Saab kapeilla nastarenkailla oli siinä estepeli.

SUOMINEN TAUNO 18.12.2012 12:10

Kyllä näillä keleillä kannattaa vakionopeudensäädin unohtaa. Saattaa muutoin tulla asiaa ns. Metsähallituksen puolelle.

PASANEN MIKKO 18.12.2012 14:15

Terve "Kyllä 900-sarjan Saab kapeilla nastarenkailla oli siinä estepeli."

...virkkoi Matti, kyllä tuli mukava 'nostalkinen' tunne tuosta lauseesta. Itselläni ei ole 900 saabeista kokemusta, mutta 96 Saabeista kyllä 70-luvulta. Varmaan lähenteli nuita isomman Saabin ominaisuuksia lumikeleillä. Sen jälkeen ei kyllä kunnon lumikeliautoa ole ollutkaan. Tuolla edellä jo Timo saikin oikeata ohjeistusta tuon 'tasanopeussäätimen' käytöstä lumikelissä, on helppo allekirjoittaa nuo. Nimim. "20 vuoden kokemus"

ANTTILA MARKKU 18.12.2012 16:08

Se vakionopeus säätimen käyttö lumisessa ja liukkaassa ympäristössä on vähän semmonen vaikea asia, mieluimmin ei.Itse olen käyttänyt vakkaria viimeksi viime keskiviikkona ja torstaina helsingin reisulla.Minulla tuo vakkari reagoi herkästi tuohon ajonvakautuslaitteen antamaan singnaaliin.Ajoneuvon painolla on myös vaikutus tuohon ajosuoritteeseen.Jollakin 1t painoisella kinnerillä tilanne on aivan eri verrattuna 2t painoiseen vaikka olisivat sama auto eri kuormilla.Floska on paljon vaikeampi alusta kuin tuo kinostunut pakkaslumi.Minullakin on ainoastaan kitkarenkaat ajokissa,jo useita talvia ja niillä ei normi liikenteessä ole vaikeuksia moottori tai maanti nopeuksissa.Melkeinpä kaupunki liikenne on haastavampaa.

HJELM ARTO-VEIKKO 22.12.2012 11:42

Toivo pojan suhtautuminen liikenteeseen on parasta ohjeistusta meille muille. Hyväksytään virheiden tekeminen ja mietitään mitä itse ensikerralla voisi tehdä paremmin. Tuon sitä oikeanlaista itsekkyyttä,toimitaan niin että itse selviytyisi ilman kolareita perille,samalla voidaan auttaa myös toisia. Tärkeää on hallita autonsa,tärkeämpää on hillitä itsensä.

t Jelmi

AHJOS TIMO 07.09.2013 19:33

Viimeksi taas tänään ihmettelin tuota ohittajien ajotapaa Kehä III:n sillä osuudella, joka muistuttaa moottoritietä. Nyt oli kuiva keli, joten kuranheitto tuulilasiin ei ollut ongelmana, mutta muutaman kerran säpsähdin ja jouduin melkein jarruttamaan, etten olisi törmännyt ohittajan oikeaan kylkeen. Jos olisin samalla hetkellä kiihdyttänyt ohittajaa huomaamatta, törmäys olisi ollut todennäköinen. Taaskin yksi henkilöauto teki hienon poikkeuksen ja palasi oikealle kaistalle vasta kohtuullisen matkan päässä. Siinä oli jälleen saksalainen rekisterilaatta!

Keksin tänään myös yhden mahdollisen selityksen tuolle kiusalliselle ohitustavalle: Ehkä ohittajat suunnittelevat ohituksen aikana alitajuisesti sen tien kohdan, jossa aikovat palata oikeanpuoleiselle kaistalle, mutta eivät ota huomioon sitä, että myös ohitettava auto liikkuu kovaa vauhtia ja on sekin pian juuri siinä kohdassa. Muuten on kyllä vaikea ymmärtää, miksi ohittaja kääntyy aivan ohitettavan eteen, vaikka takana olisi ketään ja edessä on "baana vapaana", kuten saksalaiset sanovat ("die Bahn ist frei").

HELLE VESA 07.09.2013 20:11

Itsekin olen tuota auton eteen tuloa ohituksissa miettinyt. Ja testieni perusteella kun pidän autoni lähes keskiviivassa kiinni, ohitus tapahtuu vain hieman omaa nopeuttani kovempaa. (Tuntuu kun kanssa-autoilijat jännittäisivät mahtuuko "Toyota" ohittamaan minut.) Ohituksen jälkeen huokaistaan ja irtaudutaan jännittävässä tilanteesta lähes auton ääritehoja käyttäen ja oikealle kaistalle palataan järkytyksestä toipuen runsaan välimatkan jälkeen.

Ja tämä mielestäni toimii kelillä kuin kelillä ja vuodenajasta riippumatta. PS. Testini tulokset ovat samansuuntaiset olen sitten liikkeellä asuntoautolla, pakettiautolla tai henkilöautolla.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.