taas kiertoristeys.

ANTTILA MARKKU 07.08.2012 09:24

Minusta noissa kiertoristeyksissä rikotaan törkeästi liikennesääntöjä.Joku toinen saa kopioida säännöstön kärjellään olevan kolmion vaikutuksesta ajojärjestykseen.Usein kolmio on sijoitettu suojatien eteen ennen risteystä.Jos suojatiellä ei ole kulkijoita siirrytään risteysalueelle odottamaan pääsyä liikennevirtaan.Useasti edellisestä liittymästä valuu katkeamaton virta autoja kolmion takaa vaikka heidän pitäisi väistää risteyksessä jo olevia.Perkllll.jos mulla olis tommonen 100e kottero,minä kyllä laittaisin sen kokeeseen.Sillä olenko oikeassa vai väärässä tulisi käräjillä koitettua ja vakuutus vastaa vahingoista.

VALTONEN MARTTI 07.08.2012 11:54

http://www.google.fi/#hl=fi&sclient=psy-ab&q=land+cruiser+bj42&oq=land+cruiser+bj&gs_l=hp.1.3.0l4.35077.43202.1.47281.15.8.0.7.7.0.518.1234.4j3j5-1.8.0...0.0...1c.07aO9aDyls4&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=88a36adb80dc3ed1&biw=1085&bih=652

Tuommoinen olisi sopiva ja edullinen noihin "koitoksiin"

Käyttäjän lisäys viestiin 7.8.2012 klo 11:59:30 Muutenkin sopivampia hidastutöyssyjen ylityksiin....

PALM PEKKA 07.08.2012 13:08

Kiertoliittymissä on vasemmalta tulevalla etuajo-oikeus. Ei siinä katsota kuka on risteysalueella ja kuka ei. Siinä vaan yksinkertaisesti väistetään vasemmalta tulevaa. Vilkkua näytetään vasta sitten kun littymästä poistutaan. Yksinkertainen toimiva homma varsinkin jos liittymän halkaisija on tarpeeksi iso ettei rekka tuki kääntyessään kolmea liittymää. Muutenkin pitäis opetella ajamaan jos kiertoliittymässä on kaksi tai useampi kaista niin että ajetaan sitä oikeaa riippuen siitä mistä kohdasta liittymää ajetaan ulos. ITE

RIIHELÄ ESA 07.08.2012 13:37

Kiertoliittymä ei ole risteys, vaan monta risteystä peräkkäin. Jos kaksi tietä kulkee ristikkäin kiertoliittymän läpi, on siinä silloin yksisuuntaisella renkaan muotoisella tiellä neljä tavallista T-risteystä, joissa jokaisessa oikealta tulevalla on kolmio. Kussakin erillisessä risteyksessä kolmion takaa tuleva väistää kuten muutenkin. Suojatien eteen pysähdytään vain väistämään jalankulkijoita. Jos niitä ei ole, voi ajaa suoraan sinne rinkulaan, jos siellä ei vasemmalta tule ketään.

Jos kiertoliittymä on kovin pieni, muistuttaa se tavallista kahden tien risteystä, mutta ei silti ole sellainen.

KUJANPÄÄ MARKKU 07.08.2012 16:14

Ranskassa oppii kiertoliittymien ajon, ainakin sikäläisen kulttuurin mukaan.

HAAPANEN TIMO 07.08.2012 17:03

Kyllähän se kuitenkin on niin että kuka on ensin siellä liittymässä sisällä ei enää väistä vasemmalta tulevaa.

Jos lähden raskaalla kuormalla pakulla paikoiltaan kun tila tulee, ehtii lujaa pysähtymättä vasemmalta tuleva hyvin irvistelemään mulle vaikka on taatusti tullut minuun nähden kolmion takaa.

Liian pieniksi tehdyissä ympyröissä tätä tapahtuu jatkuvasti. Pahimpia ovat sellaiset joihin tulee sisään kaksi kaistaa ja näistä vain uloin jatkaa suoraa tai vasemmalle. Silloin lujaa tuleva voi oikaista ulkoa sisälle sen siellä ympyrässä jo olevan kuskin oven viereen keskisormi pystyssä.

@timppa

PALM PEKKA 07.08.2012 17:22

No jos on kiertoliittymässä sisällä ei vasemmalta enää voi ketään tulla, takaa vain. Nin tai kerran Kauniaisissa tuli auto vastaan, mutta se kait siellä on sallittu:) ITE

VALTONEN MARTTI 07.08.2012 18:34

Tossa Lahden Kärkkäisen lähellä kiertoliittymässä voi kyllä joku tulla vastaan...näkyy jotkut laiskuuttaan oikaisevan sen kaupalta poistuessaan.

ANTTILA MARKKU 07.08.2012 19:25

Tätä vasemmalta myöhemmin mutta vauhdikkaasti tulevaa en ymmärrä.Sinne risteykseen on monesti jo kolmion ohittaneita odottamassa kun jono kolmion takaa ryntää eteen.Useissa liittymissä on kaukana itse risteyksestä kolmio jonka edessä on suojatie.Suojatien jälkeen risteysalueella on reilusti 4-5m tilaa jossa joutuu odottelemaan vuoroaan.

JANHONEN MATTI 07.08.2012 20:17

Tämä sääntö on hyvä: Ensin menen minä, sitten se joka uskaltaa ja sitten vasta se jolla oli oikeus ensin ajaan liikenneympyrään. Toimii!

Tuolla maailmalla on liikenneympyröitä jossa ympyrässä ajavalla on väistämisvelvollisuus sisääntulijoihin nähden. Ja toimii se niinkin kun vain tietää mikä on pelin henki. On myös ympyröitä joissa on liikennevalot tai useampia valoja. Näissä voi käydä niin, että jos on valinnut väärän sisäänmenokaistan ympyrään ajettaessa niin liikennevalot pakko-ohjaa tietyltä kaistalta ympyrästä ulos vaikka olisi tarve jatkaa.

NYYSSÖNEN KAJ 08.08.2012 08:42

Lisää KUMMALLISUUKSIA Ranska

Tämän kevään uutuus kiertoliittymissä että Ranskalaiset käyttävät vasentavilkkua niin kauan kun pysyvät liittymässä ja sammuttavat vilkun kun ajavat ulos seuraavasta. Mikäli ei näytä lainkaan vilkkua sisääntullessa ajavat ulos jo seuraavasta liittymästä. 1/3 osa autoilijoisa käyttää normaalista oikeata vilkkua ja loput eivät näytä mitään merkkiä.

Antoisia pyörähdyksiä Ranskan maallakaj

SUOMI SEPPO 08.08.2012 10:03

Pisti miettimään tuollainen käytäntö jos ympyrään tulijoilla olisi etuajo-oikeus niin mitenkä sellainen voisi käytännössä toimia ? Oletetaan että ruuhka-aikana ympyrässä on paljon sellaisia jotka poistuvat esim. vasta kolmannesta ulosmenosta. Joka sisääntulosta tulee lisää autoja. Luulisi näin äkkiä arvaamalla että pian ympyrä on täynnä ja suma seisoo ja pitkään. Englannissa oli jotenkin minulle käsittämätöntä, liikenneympyrässä missä tulijalle oli liikennevalot mutta suojatien jälkeen kolmio ja pysäytysviiva. En voinut muuta käsittää kun että liikennevalot olivat suojatievalot ja vasta sen jälkeen tultiin ympyrään, koska engelsmannit yrittivät ajaa päälle kun tungin "väärinpäin ajettavaan " ympyrään. Näinhän täällä kotimaassa ei onneksi ole (sain näin tämän kuulumaan tälle palstalle :-) ) @seppo

JANHONEN MATTI 08.08.2012 10:05

Noinhan se näyttää menevän ja siinä onkin nakin paikka kun suomalainen ja ranskalainen käytäntö kohtaavat liikenneympyrässä ja eritoten monikaistaisessa ympyrässä, jossa kahdelta ulommalta kaistalta voi ajaa ulos. Jos meillä ei näytä vilkkua oikealle niin sehän on viesti muille, että kierto ympyrässä jatkuu.

Ranskalaiset kokevat taas asian niin, että kun ei ole vilkkku päällä niin ajoneuvo poistuu seuraavasta ulos.Tästä syntyy pari vaaratekijää. Ympyrään sisään ajava olettaa, että poistut ympyrästä kun et vilkuta ja ajaa eteen. Niissä ympyröisssä taas joissa ajetaan kahdelta kaistalta ulos sisäkaistalla oleva kääntyjä olettaa myös ulkokaistalla ajava kääntyvän kun ei vilkuta - ja ajaakin kiertoa jatkavan eteen tai kylkeen.Eikä sekään ole kovin harvinaista, että liikenneympyröitä käytetään matkailuautojen ohituspaikkoina.

On tullut itsekin muutaman kerran töpättyä kun on ulkomuistista soveltanut suomalaista käytäntöä mutta onneksi ei ole kolissut. Tuo vasemmaan vilkun päälläpito on merkki sisäänajavalle ja poistuvuille siitä, että kierto jatkuu.

LAHTINEN ERKKI 08.08.2012 20:57

Miten tulkitsette seuraavan tilanteen: Ajan kaksikaistaiseen ympyrään kolmion takaa ja totean vasemmalta tulevan auton ympyrän sisemmällä kaistalla. Autoilija ei vilkuta oikealle eikä vasemmalle. Minun tulosuunnastani kaistapiirros ohjaa ulommalle kaistalle. Ajan ympyrään olettaen että vasemmalta tuleva pysyy kaistallaan ja ulompi kaista on siis vapaa. Ympyrässä ajava vaihtaa kuitenkin kaistaa ja kääntyy edestäni ulos johtavalle kaistalle. Ajolinjat leikkaavat mutta kolaria ei tule. Onko minulla siis oikeus olettaa että vasemmalta tuleva pysyy kaistallaan vai mikä olisi lain tulkinta asiassa.

JANHONEN MATTI 08.08.2012 21:09

Liikenneympyrässä ajettaessa kaistanvaihdosta on ilmoitettava vilkulla. Ellei näin tapahdu on syytä olettaa, että sisällä ajava pysyy kaistallaan.

Käyttäjän lisäys viestiin 8.8.2012 klo 21:22:30 Mutta jotta asia ei olisi niin yksikertaista on tämä tapaus Vaajakoski. Siinä kiertoliittymän etumerkillä osoitetaan sisäkaistalle suoraan ajavan poistuminen Jyväskylän suuntaan suoraan sisäkaistalta.

http://maps.google.fi/maps?hl=fi&tab=wl

VALTONEN MARTTI 08.08.2012 21:21

Lisään vielä tuohon että viimeksi kun tieliikennelakia tuntuvasti uudistettiin korostettiin nimenomaan tiukkaa vilkunkäyttöpakkoa. Niin että melkein kaikki ajoneuvon sivusiirtymät oli vilkutettava. Ainakin kaistanvaihdot.

ANTTILA MARKKU 08.08.2012 22:15

Niin selvää kuin se olisikin että voisi oletta ihmisten tekevän asioita jonkin järjellisen kaavan mukaan,mutta mutta.Se ei pidä käräjillä jos kerrot kaverin vilkuttaneen tai ettei vilkuttanut,en tiedä tapausta jossa liikenteessä olisi tuomittu kusetuksesta mutta kyllä varomattomuudesta.

RIIHELÄ ESA 08.08.2012 22:34

"Onko minulla siis oikeus olettaa että vasemmalta tuleva pysyy kaistallaan vai mikä olisi lain tulkinta asiassa."

Menee samalla tavalla, kuin jos tulisit kolmion takaa kaksikaistaiselle yhdensuuntaiselle tielle ja kääntyisit sen oikealle kaistalle, kuten pitääkin. Vasenta kaistaa tuleva väistää, jos vaihtaa kaistaa sen jälkeen, kun olet jo kääntynyt. Muuten toki kaistaa saa vaihtaa toisen eteenkin ja kääntyä seuraavassa risteyksessä oikealle.

Lain mukaan on oikeus olettaa, että muut ajavat sääntöjen mukaan. Turvallista se ei välttämättä ole, koska ne muut eivät välttämättä noudata sääntöjä.

Vilkulla voi kertoa aikeistaan muille. Muuten vilkun käyttö ei lisää oikeuksia eikä vapauta velvollisuuksista, samalla tavalla on ajettava oli vilkku päällä tai ei.

SUOMI SEPPO 08.08.2012 22:59

En ehkä välttämättä ymmärtänyt Esan kirjoittelusta paljoakaan, mutta tässä on mielestäni kiteytetty "etuajo.oikeudesta" melko paljon. Eli etuajo-oikeus/väistämisvelvollisuus ei ihan aina tarkoita samaa. Tarkoitan mm. oikealta tulijalla ei ole minkään näköistä etuajo-oikeutta vaan vasemmalta tulijalla on väistämisvelvollisuus. Siinä on periaatteellinen ero. http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/etuajo-oikeus-vai-velvoite-vaistaa-ajattelutapa-vaikuttaa-ajotapaasi @seppo

VALTONEN MARTTI 09.08.2012 00:30

Tähän pähkäilyyn sopii tämäkin probleemi . Usein ihmettelen miksi kuvan tilanteessa auto A lähtiessään yhtäaikaa valoissa liikkeelle auto B:n kanssa (minä) usein tekee piirustukseni mukaisen koukkauksen säikäyttäen minut että vaihtaakos se nyt kaistaa päälleni. Tositilanteessa tilanne on paljon tiukempi kuin piirustukseni (lue:töherrykseni) antaa ymmärtää. Täysin tarpeeton koukkaus. Tietty risteys Lahden keskustassa jossa tämä yleensä esiintyy. Ei ymmärrä, miksi.

PALM PEKKA 09.08.2012 07:06

Syyhän on helppo. Sehän tapahtuu Lahes:)

Käyttäjän lisäys viestiin 9.8.2012 klo 07:13:15 Ne on varmaan rekkakuskeja jotka luulevat et heil on pitkä perävaunu peräs.

Kiertoliittymistä vielä. Eikös siellä tieliikennelaissa sanota että kiertoliittymässä AJAVALLA on etuajo-oikeus. Olimpa mukana niitä rakentamassa ympäri Espoota ja ajoinkin niissä toistakymmentä vuotta. Ajamisessa ei ollut ongelmaa, mutta esim. Matinkylän ympäristöön suunnitellut liian pienet ympyrät eivät toimi. Suomenojan ympyrä toimii ja vähensi paljon jonoja joita aina oli kun siinä oli liikennevalot ennen. ITE

KOISTINEN TOIVO 09.08.2012 07:11

Eikö se mene niin, että kiertoliittymässä olevilla on väistämisvelvollisuus oikealta liittymään tuleviin nähden, siis oikealta tuleviin nähden ellei liikennemerkillä toisin määrätä. Kiertoliittymissähän on sisään tulevilla edessään kärjellään oleva kolmio enimmäkseen, eli he ovat väistämisvelvollisia. No nuo liian pienet liikenneympyrät, nehän ovat asia erikseen, olen itse joskus vähän rikkonut semmosta lavetilla. Haaparannallahan on muutama melkeen kun normaali risteys. Kaippa se niin että me kaikki tehhään virheitä,niin kauan se menee hyvin kunnes pelti muutta muotoaan, tai luita rikkoontuu. Sehän tuppaa olemaan kohta kansallisurheilua tuo vanhoilla vihreillä ajo. Arvelee Toivopoika

VALTONEN MARTTI 09.08.2012 11:28

Hetken haeskeltuani löysin perin ristiriitaista tietoa netistä. Kolmion kanssa asia on selvä mutta ilman kolmiota kahdenlaista tietoa:

-kiertoliittymässä ajavalla aina etuajo-oikeus......(Wikipedia)

-kierttoliittymään saapuvaa aina väistettävä....(Esko Riihelä)

Lakitekstit apuun seuraavaksi.

AHONEN AULIS 09.08.2012 11:36

Tuommoisen löysin .Terv:AA.

http://www.liikenneturva.fi/www/fi/turvatieto/saantopakki/risteysajoIII.php

Käyttäjän lisäys viestiin 9.8.2012 klo 11:42:57 Tuossa on toinen jossa on myös se kaksikaistainen "ympyrä" Terv:AA.

http://alk.tiehallinto.fi/kiertol/kiertol.htm

RIIHELÄ ESA 09.08.2012 13:03

"Kolmion kanssa asia on selvä mutta ilman kolmiota kahdenlaista tietoa:"

Laki on tuosta asiasta täysin yksiselitteinen: Kiertoliittymän merkki ei vaikuta mitenkään väistämisvelvollisuuteen. Siitä syystä Suomessa se on lain mukaan aina varustettava kärkikolmiolla.

Jos sitä kolmiota jostain syystä ei ole, jolloin siis merkin pystyttäjä on rikkonut lakia, väistetään oikealta tulevaa kuten muutenkin. Mutta kun sellaista tilannetta ei pitäisi olla, ei kiertoliittymässä oleva voi tietää, että hän onkin väistämisvelvollinen. Jos siis kolmio puuttuisi, ei kannata välttämättä tunkea toisen eteen, rytisee melko varmasti.

Käyttäjän lisäys viestiin 9.8.2012 klo 13:20:42 Vähän täsmennystä: ne siniset nuolet ainoastaan määräävät pakollisen kiertosuunnan. Sitä kyllä voidaan käyttää muuallakin, jos jokin pitää kiertää, mutta silloin kyseessä ei ole liikenneympyrä. Väistäminen tapahtuu silloin kuten jos sitä merkkiä ei olisikaan.

KUJANPÄÄ MARKKU 09.08.2012 13:11

Tuota toisen eteen tunkemista ei välttämättä pidetä paheksuttavana tuolla isomman liikenteen maissa, vaan se nähdään välttämättömänä suoritteena päästä eteenpäin, eikä siinä herneitä vetästä. Tämän tietävät esmes Paraisilla (Pariisissa) ajaneet.

SUOMI SEPPO 09.08.2012 13:13

Esalle: Ei se ihan selvä ole. Onko todella näin : "Menee samalla tavalla, kuin jos tulisit kolmion takaa kaksikaistaiselle yhdensuuntaiselle tielle ja kääntyisit sen oikealle kaistalle, kuten pitääkin. Vasenta kaistaa tuleva väistää, jos vaihtaa kaistaa sen jälkeen, kun olet jo kääntynyt. Muuten toki kaistaa saa vaihtaa toisen eteenkin ja kääntyä seuraavassa risteyksessä oikealle." Eiköhän väistämisvelvollisuus kata koko risteyksen eli molemmat kaistat ? @seppo

RIIHELÄ ESA 09.08.2012 13:31

"Eiköhän väistämisvelvollisuus kata koko risteyksen eli molemmat kaistat ?"

Kyllä kattaa, jos ajat suoraan sille toiselle kaistalle. Mutta kaksikaistaiselle käännytään sille sisemmälle kaistalle, ellei merkeillä ole muuta näytetty. Olisi aika hassua, jos olet tulossa vaikka kolmekaistaiselle ajoradalle ja kääntymässä oikealle ja jäät siihen odottelemaan, kunnes ne kaksi ulompaakin kaista ovat tyhjiä. Kyllä siinä saa kääntyä ja jos joku vaihtaa kaistaa päin sinua, on kyllä hyvä ehdokas maksajaksi. Vain niitä väistetään, joiden kaistalle olet menossa. Jos vaihdat kaistaa, väistät sillä kaistalla jo olevia.

Autokoulussa nämä kyllä opetetaan.

RIIHELÄ ESA 09.08.2012 13:41

"eikä siinä herneitä vetästä"'

Joustavuus liikenteessä tarkoittaa sitä, että joskus voi luopua omista oikeuksistaan toisen hyväksi, jotta muutkin pääsevät liikkumaan. Isolla ajoneuvolla ne oikeudet voi kyllä ottaa puoliväkisinkin, kun kukaan ei uskalla ajaa eteen.

KUJANPÄÄ MARKKU 09.08.2012 14:00

Niinpä ja varsinkin liikenteessä etiketti on ensin hallittava, jotta sitä voi joustavasti ja turvallisesti soveltaa. Tietenkin ymmärtäen parhaan kykynsä mukaan lain velvoitteet. Se tietty sitä etiketin hallintaa.

Käyttäjän lisäys viestiin 9.8.2012 klo 14:25:09 Toki tieliikennelakia, vaikka jo perusteiltaan vanhentunut onkin, noudattavat vakuutusyhtiöt, joten 'soveltaminen' on omalla vastuulla.

Maailma muuttuu ja tieliikenne eritoten, joten nyt sovellettavia käytäntöjä tullaan kirjaamaan lakiin. Näin se on ollut ja näin se tulee olemaan.

SUOMI SEPPO 09.08.2012 14:44

En tiedä mitä ne autokoulussasi ovat opettaneet mutta tiehallintokin ehdottaa maksajaksi ympyrään tulijaa: " Kiertoliittymään tulevan on väistettävä liittymässä ajavaa. Kiertotilan sisäkaistalla ajava saattaa olla juuri vaihtamassa ulkokaistalle poistuakseen liittymästä. Kiertoliittymään tulevan väistämisvelvollisuus koskee myös tätä kaistanvaihtajaa. " @seppo

MÄKELÄ MIKA 09.08.2012 15:05

Kiertoliittymässä ajavalla on etuajo-oikeus. Koskee jokaisella kaistalla ajavaa. Ajokortti ajettu kahteen kertaan. Ensin kuorma-autokortti siviilissä ja sitten rekkakortti armeijassa. Siviilissä sai olla virheitä teoriakokeessa, armeijassa piti tehdä oikein. Tuo liittymässä ajavan etuajo-oikeus on osoitettu liittymään tulijalle kärkikolmiolla jonka alla on yleensä sini-valkoinen nuolimerkki osoittamassa ajosuunnan ympyrässä.

Ketjun aloittaja vain oli ymmärtänyt väärin tuon kolmion vaikutusalueen. Ei se lopu siihen suojatiehen vaan kattaa koko risteysalueen.

KUJANPÄÄ MARKKU 09.08.2012 15:42

Jos kieroliittymään on pari kaistaa sinne tultaessa ja tiedän etukäteen poistuvani kolmannen-neljännen- viidennen ulostulon kohdalla on luonnikasta saapua liittymään vasenta kaistaa. Ympyrän oikean kaistan aina vapautuessa siirryn oikealle ja poistumiseen, se on siinä. Ite olisin aina varovainen oikeella ajaviin, koska onhan heitäkin jotka arvioivat ulosmenonsa väärin.

Käyttäjän lisäys viestiin 9.8.2012 klo 15:51:31 Liekö rangaistavaa jos oikealla ajavat ajavat koko ymyrän, määrittääkseen uudelleen ulosmenonsa.

HAAPANEN TIMO 09.08.2012 15:44

Ei kysymys ole kolmion vaikutusalueesta, tietty kolmio kattaa sen risteyksen. Markullahan oli kysymys tilanteesta jossa itse on jo työntämässä nokkaa sinne sisälle, on jo ohi kolmion, mutta jatkuva jono estää sen.
Jonossa tulijat eivät anna tilaa vaikka ohittavat kolmion vasta Markun jälkeen.

Mulle jokapäiväinen asia jossa menen sinnä sekaan puoliväkisin koska on mun vuoroni.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 9.8.2012 klo 15:45:29 Markku puhuu aivan eri kokoluokan liittymästä kuin minä. Ne pienet toimivat kuten kerroin.

Käyttäjän lisäys viestiin 9.8.2012 klo 16:51:14 Eka vastaus koskee Anttilan Markun avausta ja toinen Kujiksen Markun vastausta.

KUJANPÄÄ MARKKU 09.08.2012 16:22

Mun käytännön kokemus on se, että melkein kaikki ottavat ympyröissä pörräämisen jokseenkin varovasti. Tietenkin on heitä joille tutun ympyrän ajo on päivittäistä ja he eivät tietty ymmärrä mahdollisten turistien ajavan naveillaan ja niihin liittyvillä ulosmenojen epämääräisyyksillä, koska metrien reagoinneista on kymysys.

MÄKELÄ MIKA 09.08.2012 17:54

Jos ohitat kolmion ja et mahdu kiertoliittymään niin ne siellä jo ajavat ovat etuajo-oikeutettuja. Koska he ovat ohittaneet kolmionsa jo ennen sinua jotta ovat päässeet sinne ympyrään. Jos joku ohittaa liittymään tullessa olevan kolmion vasta sinun jälkeen niin sehän on tulossa kiertoliittymään vasta sinua seuraavasta liittymästä. Vai mitä ihmettä nyt tarkoitetaan?

Käyttäjän lisäys viestiin 9.8.2012 klo 17:56:32 Jos edellisestä liittymästä tullaan kolmion takaa ympyrässä jo ajavien eteen niin en haluaisi olla siinä mukana.

HAAPANEN TIMO 09.08.2012 18:28

Eivät he ole ohittaneet kolmiota, vaan tulevat kovaa jonon mukana kolmion takaa niin ettei siihen väliin meinaa ehtiä. Kysymys on pienistä kiertoliittymistä.

Esim. http://goo.gl/maps/ItXK1

Punainen auto ei pääse lähtemään ( paitsi väkisin) jos kuvan suunnasta tulee jono lujaa. Punaisen auton vuoro on taatusi ennen takimmaista harmaata, mutta jos jonolla on vauhtia 50-60 on arkajalka siinä kunnes viimeinen auto on mennyt.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 9.8.2012 klo 18:31:36 Luultavasti kuvan tilanteessa menee Googlenkin auto vielä ennen punaista.

KUJANPÄÄ MARKKU 09.08.2012 18:40

Tää putos kärryiltä kun perälauta oli auki. Mitään harmaata tai punasta autoo nää. Sitäpaitsi ei ymmärrä mihinkä kiertoliittymään voi ajaa viittä-kuuttakymppiä.

KOISTINEN TOIVO 09.08.2012 18:41

Niin totta on, en ole yhtään liittymää nähnyt ilman kolmiota ja risteyksissä koetan kattoa aina oikealle onko sillä kolmiota. Mutta ei kannata ruveta ehdoiin tahtoin käyttämään oikeuttaan koska aina se maksaa. Vaimo kerran nuorna ollessa, meinasi ajaa rekan eteen, koska oli oikeassa. kun nykäsin käsjarrua että auto sammu. Oli nuorikko pahalla päällä, että hän olisi ollut oikeassa. Minä siihen, että taivaasta on hankala haastaa käräjille, varsinkaan kun siellä ei ole kuulemma yhtään asianajajaa. Opetus, isommille ei kannata ryppyillä, vaikka olisi oikeassa. Luulee Toivopoika

HAAPANEN TIMO 09.08.2012 19:48

Kyllä tuohon liittymään voi ajaa lujaa, toisinaan siitä ajelen ja siksi osasin sen tyyppiesimerkkina liian pienistä kiertoliittymistä esille ottaa.

Joko löysit sen punaisen auton?

@timppa

SUOMI SEPPO 09.08.2012 20:08

Nyt taas meni yli hilseen. Kiertoliittymä/liikenneympyrähän on joukko peräkkäisiä T-risteyksiä jotka vain on väännetty kiepille riippumatta siitä mikä on matka risteysten välillä. Eihän (kai) kukaan mennessään kolmion takaa päätielle ajattele että tuo toinen auto joka ajaa etuajo-oikeutettua tietä tuli edellisestä risteyksestä kolmion takaa niinpä minä saan mennä ensin? Kaikki päätien autot on todennäköisesti tulleet kolmion takaa sille tielle, joku 10 km sitten toinen 50m päästä. Ei sillä ole eroa koska sinne päätielle on tultu vaan siellä ollan tai ei olla. (Käytin termiä etuajo-oikeutettu tie ja tarkoitan sillä että oikealta tulevalla on väistämisvelvollisuus liikennemerkki) @seppo

MOISANDER JOUKO 09.08.2012 20:21

Mummolla oli muuten entiwanhaan lehmä, joka osas lentää...

HAAPANEN TIMO 09.08.2012 20:23

Punainen auto on jo etuajo-oikeutettu ( on jo liittymässä) takimmaiseen harmaaseen nähden, ( on kolmion takana) mutta sieltä vaan harmaa ajaa siihen punaisen eteen koska punainen ei ole päässyt liikkeelle.

@timppa

AHJOS TIMO 09.08.2012 20:55

Ihmettelen, miksi joidenkin on niin vaikea ymmärtää Markku Anttilan aloitusviestissään kuvaamaa ongelmaa, jota Timo Haapanen on vielä omilla kirjoituksillaan valokuvaakin käyttäen selventänyt.

Kotini lähelle rakennettiin vuosia sitten todella pieni kiertoliittymä. Hyvin pian huomasin siinä juuri tuon saman ongelman. Yritin silloin raportoida asiasta ihmisille, jotka työskentelevät tieliikenteeen turvallisuuskysymysten parissa, mutta siitä ei ollut mitään hyötyä. Ihan kuin tässäkin keskustelussa, minulle lähetettiin vain ohjeita, kuinka kiertoliittymässä pitää ajaa. Kyllä minä sen tiesin muutenkin. Jos kaikki ajaisivat niin kuin ohjeiden mukaan pitäisi, tuskin mitään ongelmaa olisikaan.

Ongelman voisi ehkä esittää kysymysmuodossa vaikka tähän tapaan: Jos olen pysähtynyt kiertoliittymään väistääkseni vasemmalta tulevaa autoa, olenko velvollinen väistämään myös kaikkia sen perässä tulevia esim. 15 autoa, joista 10 viimeistä eivät ole vielä ohittaneet kiertoliittymän edessä olevaa kärkikolmiota? Käytännön vastaus: Silloin kun pieni kiertoliittymä on rakennettu vilkasliikenteisen päätien ja hiljaisen sivutien risteykseen, sivutieltä tulevan on viisainta antaa niiden kaikkien 15 päätietä ajavien mennä ensin. Muuten voi tulla kolari.

MUHONEN LAURI 09.08.2012 21:06

Kyllä sen punasen auton pitää väistää kaikki jotka sen vasemmalta puolelta tulee, sen väistämisvelvollisuus pätee vaikka se olis jo ohittanut kärkikolmion.Tieliikennelaissa, ja asetuksessa puhutaan liikenneympyrästä, kiertoliittymä on tielaitoksen lanseeraama nimitys ympyrälle. Sitten on vielä kiertoristeys jota ei merkitä ympyrämerkillä, eikä kolmioilla, eli on samanarvoinen, tai valoilla ohjattu.Esim. Herttoniemen kiertoristeys.Siinä ttielaitoksen esitteessä on hyvin perusteltu miksi niillä korvataan normiristeyksiä.Siis tilannenopeudet pienemmäksi,ja risteyksen välityskyky silti paranee kun liikenne ei pyörii jostakin suunnasta ilman katkoja.UGH!

Käyttäjän lisäys viestiin 9.8.2012 klo 21:16:41 Niin kauan kuin niitä sieltä vasemmalta tulee, ympyrään tulijan on väistettävä, jossakin vaiheessa sille jonolle puolestaan tulee vasemmalta väistettävä, ja näitä katkoksia on opeteltava käyttämään hyväksi. Ei tämän pitäis olla mitään rakettitiedettä, kun ei sotketa mutu juttuja näihin.

PALM PEKKA 09.08.2012 21:39

No voi hitto on tuo vaikeeta. Väistätte vaan niitä vasemmalta tulijoita ja näytätte vilkkua kun ajatte ympyrästä pois ette silloin kun ajatte ympyrään. kaikki nääs tietää että olette ympyrään tulossa mutta kukaan ei tiedä mistä liittymästä ajatte ulos. Älkää nyt tehkö tästä liian vaikeaa. ITE

HAAPANEN TIMO 09.08.2012 21:50

Kato ny se mun laittama kuva. Saako kolmion takaa ajaa toisen kylkeen??

@timppa

RIIHELÄ ESA 09.08.2012 21:59

"Silloin kun pieni kiertoliittymä on rakennettu vilkasliikenteisen päätien ja hiljaisen sivutien risteykseen, sivutieltä tulevan on viisainta antaa niiden kaikkien 15 päätietä ajavien mennä ensin"

Kiertoliittymä (tai liikenneympyrä) ei ole risteys, jossa autojen väistämisvelvollisuudet ratkaistaan sen mukaan, mistä suunnasta tai minkä merkin takaa ne ovat ympyrään tulleet. Ympyrän edessä olevan kolmion vaikutus lakkaa, kun olet päässyt ympyrään sisään. Sen perusteella ei enää tarvitse muita ympyrään tulijoita väistää.

Jos pieni tie ja vilkkaasti liikennöity tie risteävät, yleensä pikkutielle laitetaan kolmio. Ei senkään takaa sinne pääse, jos jonossa ei ole rakoja. Kyllä siinä on väistettävä niitä kaikkia, vaikka viimeiset olisivat vielä olleet kotona nukkumassa, kun sinä jo olet kolmion takana odottamassa rakoa. Sujuvammin ympyrässä pääsee pieneenkin rakoon, koska vauhti on väkisinkin hiljainen.

RIIHELÄ ESA 09.08.2012 22:29

"Kato ny se mun laittama kuva."

Ihan hyvä kuva. Siinä harmaa auto on menossa kolmion takaa ympyrään, koska sen kolmion takaa ei kukaan ole tulossa vasemmalta. Liikenneympyrän seuraavassa risteyksessä on punainen auto odottelemassa oman kolmionsa takana. Se joutuu väistämään harmaata autoa, koska punaisella on siinä risteyksessä kolmio ja harmaalla ei ole. Harmaan kolmio oli liikenneympyrän edellisessä risteyksessä eikä se vaikuta enää liikenneympyrän seuraavassa risteyksessä.

Jos tavallisessa risteyksessä kaikilla on kolmio, asia onkin ihan toinen, koska kaikki ovat tunkemassa samalle risteysalueelle. Mutta kun se liikenneympyrä ei ole yksi risteysalue, vaan monta peräkkäin.

HIETAVUORI JUHA 10.08.2012 07:36

Mitenkähän tässä on selvinnyt koko ikänsä noista ympyröistä ,jos se on noin vaikeaa ? Nuorena kollina käytiin iltaisin Haminassa harjoittelemasssa tätä ympyröiden ajoa , oli kyllä muut metkut mielessä .

Käyttäjän lisäys viestiin 10.8.2012 klo 07:41:38 Tuolla Pariisissa on myös paljon hyviä ympyrän ajo harjoittelupaikkoja .

JYLHÄ HANNU 10.08.2012 08:16

Kyllä sen punaisen auton on väistettävä kaikkia vasemmalta tulevia. Ei väistämisvelvollisuus koske kärkikolmiota edeltävää tieosuutta vaan nimenomaa sen takana olevaa liittymää.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.