9.6.2012 09:20
9.6.2012 21:17
10.6.2012 11:35
10.6.2012 12:54
Kirjoita vastaus
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen.
Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.
Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.
Tämän sisällön näyttäminen edellyttää seuraavan evästetyypin hyväksymistä: {category}.
Selvennykseksi omasta kokemuksesta siis. Jos huonosta tienpidosta johtuen tulee autoon tms. vaurioita niin korvausta ei haeta tienpitäjältä vaan sen alueen ELY-keskukselta. Käsittelyaika on puoli vuotta. Korvauksen eväämiseen minunkin tapauksessani riitti se että tarkastaja oli VIIKKOA AIKAISEMMIN ajanut tien läpi ja löytänyt 40 km soratiepätkältä vain pari kuoppaa. Toinen lausunto oli urakoitsijalta eli Destialta ja tottakai he kiistivät asian. Ei auttanut sekään että oma tienrakennuskokemukseni on 36 v mittainen. On siis luotu virkamiesautomaatti jossa tietämättömät uskovat osaamattomia. Tämä kokemus on LAPIN ELY-keskuksesta mutta kait se samaa on muuallakin. ITE
Valokuva vahingon aiheuttajasta vaatimukseen. Kuvattua aiheuttajaa on paha kiistää.
http://alk.tiehallinto.fi/julkaisut/pdf2/4000565-v-kunnossapitovahingot_maanteilla.pdf
Se on tuo kyllä tiedossa mutta kun tämä on sitä byrokraattista mantraa jossa kyllä annetaan ymmärtää että korvauksia maksetaan. Todellisuus onkin sitten jotain muuta.
Todellinen käytäntö menee näin.
05.09 Tarkastaja ajaa tien siis soratien ~40 km läpi ja löytää vain pari kuoppaa.
16.09 Ajan autollani tiellä jonka raskaan maansiirtoautot ovat jauhaneet kulkukelvottomaksi ja huom! ei liikennemerkkejä jotka varoittaisivat asiasta.
Seuraavalla viikolla Destian kunnossapidosta vastaava tunnustaa että tie on ollut kulkukelvottomassa kunnossa mutta ei tee mitään koska on tuuraaja. Vakinainen soittaa parin viikon päästä. Niin soittaakin ja kiistää asian ja käskee hakemaan korvauksia ELY-keskukselta. Ten näin.
Puolen vuoden pääs tulee ELy keskukselta kieltävä päätös jossa vedotaan tarkastajan käyntiin sekä siihen että Destian kunnossapitovastaava kas kummaa kiistää asian.
Kirjoitin tämän siksi että muut eivät olisi yhtä tyhmiä kuin minä. Poliisit vaan aina paikalle, vaikka eihän tällaisessa ole heille kuin työllistävä vaikutus.
Minä ainakin teen seuraavankerran näin ja sitten tilaan hinurin.
ITE
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen.