Lumikuorma

SAIKKONEN ERKKI 25.12.2010 15:48

Mikäs on ammattilaisten kanta a-vaunun lumen poistamiseen katolta näillä lumilla. Vaunu sijaitsee Vantaalla, jossa lumen paksuus 50-60 cm ja lisää on tulossa. Kestääkö katella kevääseen, vai pitäiskö laittaa vaimo asialle. Itestä tuntuu, että eiköhän nuo ole insinöörit laskelmansa siihen malliin tehneet, että huhtikuussa kun lumet sulaa niin paanalle, ilman sen kummenpia lumiurakointeja.

LAHTI ANTTI 25.12.2010 16:01

Kyllä mä sinuna puhdistaisin lumet sieltä pois.

ilmanvaihto ei toimi vaunussa, kattoluukut ja venttiilit lumen peitossa. jossain vaiheessa tulee suojailmat ja se sulaa osittain. Kattokuorma lisääntyy huomattavasti. Samalla se jäätyy siihen. miksi vaimo, etkö voi itse sitä tehdä? kun teet sen varo kattoluukkuja ja muita ulokkeita katolla.
VALTONEN MARTTI 25.12.2010 16:13

Antin hyvään vastaukseen vielä lisänä, että vaaarana on myös katon painuminen lievästi notkolle.

KEMPPAINEN OLAVI 25.12.2010 19:30

Hyvä kysymys. Oma koppimme seisoo keskisessä suomessa, ja ajattelin mennä vasta maaliskuussa käymään siellä ennen Route 66 matkaa. (PS. eikö voitais aloittaa jo nimikkeellä uutta palstaa?). Taisipa vaunukauppiaani sanoa, ettei mitään huolta. Ainoa rikkoutunut on kahdenkymmenenviiden (25) vuoden aikana ollut tv-antenni. Kertokaapa kokeneemmat muuta.

TIENHAARA ERKKI 25.12.2010 20:30

Paras tapa, meidän matkakulkine on hallissa, jonka katolla on lun ta, ei tressaa.

SUOMI SEPPO 26.12.2010 11:08

"- jossain vaiheessa tulee suojailmat ja se sulaa osittain. Kattokuorma lisääntyy huomattavasti." Mikä siinä lisää kattokuormaa jos lumi osittain sulaa? Eiköhän sitä vettä samalla valu hieman maahankin jolloin kuorma pienenee ? Jos sataa samalla lisää lunta niin sehän on tietenkin eri asia. @seppo

KOSKINEN OLLI 26.12.2010 12:16

Kattokuorman kasvaminen johtuu siitä että lauhtuneen ilman kosteus tiivistyy kylmälle materilaalille, myös lumeen. Jos lunta on 100kg neliöllä ja neliöitä on m5x2m eli kymmenen neliötä, kattokuormaa on tuhat kiloa. Tuhat kiloa -20 asteista jäätä tiivistää kyllä muutaman kymmenen litraa vettä ilman kosteudesta ennen lämpenemistään nolla pisteeseen jolloin alkaa valumisen johdosta kuorman keveneminen...

VALTONEN MARTTI 26.12.2010 12:23

Enimmäkseen se sulavesi tiivistyy ja jäätyy pohjalle jossa onkin paljon kylmempää koska lumi on myös hyvä eriste. Päälle sataa lisää lunta ja taas saman paksuinen lumikerros painaakin paljon enemmän. Eri asia on tietysti jos on niin lämmintä että lumet alkaa tosissaan sulamaan, silloinha sitä poistuu valumalla.

DAHLGREN MARKKU 26.12.2010 13:41

Tämä on varmaan ikuisuuskysymys johon en ole saanut selkeää vastausta. Lumikuorman väitetään lisääntyvän lumen sulaessa. Mistä se lisäpaino siihen lumeen tulee? Tottakai lumen ominaispaino kasvaa, mutta ne lisäkilojen syntyminen on todella arvoitus. Sen ymmärrän, että lumen päälle satanut vesi nostaa sen painoa, mutta itse sulaminen ei pitäisi painoa nostaa. Pinta-alaltaan määrittelemätön 50cm-paksuinen 100kg-painoinen lumikerros sulaa ja tiivistyy 20cm paksuksi. Jos sataa sen paino nousee jos ei sada eikä tuule eikä aurinko paista sen paino pysyy 100kg:ssa, jos tuulee ja aurinko paistaa paino vähenee haihtumisen vuoksi.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 26.12.2010 13:54

Se lisäpaino siihen lumeen tulee ilman kosteudesta. Lämpimämpi ilma sitoo enemmän kosteutta jolloin myös lumi imee sitä itseensä ilmasta. Jos lämpötila käy nollassa tai yli ja pakastuu uudelleen vesi jäätyy eikä se kosteus välttämättä haihdu nopeasti sieltä lumesta/jäästä.

TIENHAARA ERKKI 26.12.2010 14:13

Niin toi vesi, sillä on metka ominaisuus, ominaispaino muuttuu lämpötilan mukaan.

KOSKINEN OLLI 26.12.2010 14:30

En muista ikinä nähneeni (tervettä) vaunua jonka katto olisi pettänyt lumikuorman painosta normaalitilanteessa. Muutaman tapauksen tiedän että on katto painunut sisään kun on ollut rakennuksen vieressä ja rakennuksen katolta on pudonnut lunta. Muutama tapaus on tiedossa, jossa pelkästään pyöriensä varassa olleessa vaunussa on lattia lumikuorman alla antanut hieman periksi, pitkittäiset runkopalkit painuneet kaareviksi.

Ehkäpä tärkeintä on, että vaunuissa kulmatuet on alaslaskettuna.

VÄLIAHDE JUSSI 26.12.2010 14:49

En pidä mielelläni vaunujen auton katolla lumikuormia ollenkaan. Siitä on monta haittaa suurin niistä on ilman kierron estyminen.

LAHTI ANTTI 26.12.2010 15:40

Miksi muuten talojen katoilta pudotetaan lumet pois, vaikka siellä rakenteet ovat paljon kestävämpiä kuin vaunussa/autossa?

TIENHAARA ERKKI 26.12.2010 15:50

Painon takia.

LAHTI ANTTI 26.12.2010 16:08

Aivan oikein, mutta ei kai se siellä vaunun katolla mitään sitten painakaan!

TIENHAARA ERKKI 26.12.2010 16:21

Jos lumet vaunun/rakennuksenkatolla ovat samanarvoisia, väittäsin jotta samanlainen paino/m2 on kyseessä.

HAAPANEN TIMO 26.12.2010 16:36

Lumen paino muuttuu vain 1-2% suojalumeksi lämmetessään.

Lumen vesiarvo on yleensä suurimmillaan maalis-huhtikuun vaihteessa.

@timppa

VALTONEN MARTTI 26.12.2010 17:43

Huvittavaa keskustelua!! Vasta oltiin niinkovasti huolissaan takarungottomien vaunujen kestävyydestä,nyt ei 300-800kg lumikuormat katoilla huoleta lainkaan. Jo vähänkin kansakoulun fysiikkaa ymmärtävä tietää, että materiaali väsyy jatkuvan rasituksen alla. Ihan oikeasti katto saattaa painua pysyvästi hieman notkolleen, seinät jopa hieman pullistua. Eikä renkaat jouset ja tukijalatkaan siitä hyvää tykkää. Olen nähnyt säilytyspaikoilla tapausta joissa lunta on läheisen seinän vuoksi takaosaan kertynyt lunta puolisen metriä enemmän kuin etuosaan, kumpikin ilman takatukijalkoja. Kellahtivat lumikuorman vuoksi pystyyn, siis aisa ylös. Keväällä lumien sulaessa olivat sitten rysähtäneet takaisin vaakatasoon. Ei hyvää tee sekään, ainakaan nokkapyörälle. Itse kyllä puhdistan lumet usein jo ilmanvaihdon takia.

VALTONEN MARTTI 26.12.2010 17:46

Vielä senverran, että uretaanirakenteinen vaunu varmaan on tässä suhteessa paljonkin huolettomampi, mutta ei sen ilmanvaihdon suhteen.

TIENHAARA ERKKI 26.12.2010 17:48

Sit keväämmällä, kun vaunun/auton katolla on lunta/jäätä, aiheut- taa se mun nähdäkseni kondensioilmiön sisäpuolella ja sitä kaut- ta voimallisen kosteusvaurion.

VÄLIAHDE JUSSI 27.12.2010 00:08

Minä puotin lumet taloni katolta turvallisuuden vuoksi. Peltikatto ja suoraan kulku reitille.Vaunun katolta ilman esteettömän kierron vuoksi ja on pelannu tähän saakka hyvin.

RAIVIO MARKUS 28.12.2010 15:57

Mitäpä ajattelee kulmatukien alaslaskija tilanteesta jossa renkaiden paine muuttuu talven aikaan ensialkuun kylmän ilman vaikutuksesta pienemmäksi, ilmalla on myös taipumus tulla kumin läpi ja vanteen välistä(tai venttiilin kautta) kohti vapautta. Nyt jos on jokakulmassa nurkkajalka alhaalla ni on siinä koppi kovilla jo ilman lumikuormiakin. Pitkä vaunu myös painuu selvästi keskeltä alemmas ja nytpä lämmityksen (joko ilman tai vaunun) seurauksena sulanut lumi tulee veden muodossa kylään katon reikien kautta. Asiaa miettiessä olisi varmasti jo kerinnyt pyyhkiä enimmät lumet pois. Vaan kukin tavallaan ja kokemus se on huonokin ... Nimim. matot jäällä kiinni lattiaan ...

VALTONEN MARTTI 28.12.2010 18:35

Raivio on osannutajatella asiat poikkeuksellisen tarkkaan, tuttua tuo minullekin. Eli on hyvä jos voi käydä siellä vaunullaan usein lumitöissä ja jalkoja säätelemässä. Vielä semmoinen havainto että maan routaantuessa tukijalat saattaa kiristyä huomattavasti ja keväällä sulaessa monen vaunun takajalat saattaa olla useitakin senttejä ilmassa. Kaikki ei selity rengaspaineen muutoksilla.

RAIVIO MARKUS 29.12.2010 21:29

Juurikin näin myös,talven vaikutukset on siis pitkälti paitsi vaunu, myös paikkakohtaisia ja vaikka tekisi kuinkapäin neuvoja kuunnellen, on ensimmäinen kevät aina oppimisen paikka.

TUOMINEN MARKKU 29.12.2010 22:22

Kysymys Saikkosen Erkille! Saitkos selvän vastauksen kysymykseesi?? Mitkä olivat toimenpiteesi vaunusi katolle kertyneen lumen suhteen??

LEPOLA SAKARI 30.12.2010 07:39

Mitäpä tästä asiasta väittelemään, kukin tehköön vaununsa kanssa mitä lystää. Minä tyhjensi vaunun katolta lumet ja teen sen varmaan uudelleen ennen kevättä. Lumikuormia on monenlaisia, kuvassa yksi esimerkki.

KEMPPAINEN OLAVI 30.12.2010 17:55

Monella meistä on ajoneuvo satojen kilometrien ja umpitien päässä kotoa tai isäntäväki ulkomailla useita kuukausia talvella, joten katon puhdistus ei ole kaikille niin helppoa. PS: Ja vaikka ajoneuvo olisi kotipihallakin, kysyisin miksikähän vaunuihinkin laitetaan kattokaiteet (mm Hobby),jolloin lumen työntö sivuun on paljon vaikeampaa kaiteiden vuoksi. Eikä kaiteetkaan ilmaisia ole, kuten luin vaunun lisävarustehinnastosta.

TIENHAARA ERKKI 30.12.2010 18:19

Silloin on yritettävä minimoida vahingon mahdollisuus, muistaakse ni Caravan lehdessäkin oli jotain ohjeita ja vinkkejä. Katon tuke minen sisäpuolelta taisi olla, ja jos rakentelisi jyrkkäkulmaisen peltikatteen vaunun päälle jne.

VALTONEN MARTTI 30.12.2010 20:40

Ei kattokaiteita mihinkään "oikeisiin" talvivaunuihin laitetakaan, ja kiinnostavia telttatalli / katos ratkaisuja on aina aika ajoin lehdissä tyrkyllä.

KNAAPI JUHA 30.12.2010 22:56

Saikkosen Erkille vaan vihjeenä, että eukko jos ei innostu tuosta lapiohommasta niin onhan siihen vaihtoehtokin. Pane eukko sinne vaunuun tukemaan kattoa romahtamiselta. Ennen pääsiäistä varmaan pyytää lapiota...

UUSITALO MARKO 03.01.2011 12:49

Mihin sitä lapiota tarvitaan? Lehtipuhallin on ihan kelpo vehje ainakin tuoreen lumen poistoon. Sopii siihen tarkoitukseen paremmin kuin mihin se alun perin on suunniteltu. Jäätyneelle lumelle se ei kuitenkaan pärjää.

SAIKKONEN ERKKI 08.01.2011 17:18

No tässähän se ongelma juuri on, kaikki on tehty, vaimo on ollut siellä kattoa tukemassa jo marraskuun puolivälistä, väittää, että palelee. Vaunussa kun ei ole lämpöä, muutenkin, jos se katto sorttuu, ja ..... Ps. Js löytyy katon kevyitä putsausmenetelmiä,viestittääkää ihmeessä.....

VALTONEN MARTTI 08.01.2011 19:46

Lasten muoviset lapiot aika käteviä, ei riko helposti mitään. Jos paljon lunta niin vähän turhan pieniä. Nii ja kannattaa katsoa ettei ole ruuveja tai niittejä raapimassa kattoa.

KOPONEN KAUKO 08.01.2011 20:27

Ihan oikeasti tuntuu toimivalta vehkeeltä "virallinen" lantakola.

Nimi ehkä kuulustaa pahalta, mutta laite toimii puhtaaseekin lumeen.

Kolassa on n.170cm pituinen tukeva puuvarsi, ja tärkein osa, eli se kola on muovinen n.40cm leveä kola, ei ole mitään metallisia osia naarmuttamassa kattoa tai sen luukkuja. Se kola osa on sen mallinen että sillä voi työntää tai vetää, toimii molempiin suuntiin.

Käytin laitetta viimeksi tänään, katolla oli 30-40cm kevyttä pakkaslunta, ja kyllä lähti komiasti.

SUOMI SEPPO 10.01.2011 18:51

Jos poistatte lumia katolta niin pyytäkää kaveri piteleen tikkaita kun kiipeätte. Viime maanantaina poistin auton katolta lumet. Tikkaat kaatui sivuttain. Ei se ollut vaarallista vaan se että olin vielä tikkaissa mukana tulossa alas. nimimerkki juuri Peijaksen sairaalasta kotiutunut. @seppo

AALTO MARKUS 10.01.2011 19:42

Komppaan Kaukoa: lantakola on kevyt muovinen laite, joita saa agrimarketeista (tms maatalousliikkeistä). Omassani on muovinen teleskooppivarsi (parisen metriä), jolla yltää helposti vetämään lumet 250 cm vaunun katolta, kun asettaa tikkaat vaunun seinää vasten. Teltan katon yltää tyhjentämään maasta käsin. Lantakolan hintaa en muista, mutta ei se montaa kymppiä ollut. Lavan muotoilu ja keveys pitävät myös katon ulokkeet ehjinä, kunhan ei hakkaamaan ryhdy.

LEPPÄNEN KEIJO 11.01.2011 21:05

Kätevä työnnellä lumet katolta. Teleskooppivarrella yltää koko auton leveydeltä.

HAARAKANGAS ALLAN 12.01.2011 19:21

Hei konsulit!

Hyvä juttu tuo lantakola. Tänään käytiin Agrimarketissa. Sellainen sininen, juuri kuvan mukainen, maksoi 13€ ja risat. Ilman vartta.

Kiitos vinkistä!

Allu vaari

TIENHAARA ERKKI 13.01.2011 17:48

Kaikkein helpoin, vuokraa matkakapineelle hallitila, kävin autoa morjestaan, hallin katolla lunta 55 cm, auton päällä, hieman pö- lyä.

VALTONEN MARTTI 13.01.2011 19:45

Samanlaisen lantakolan kuin Allu-vaarin kuvassa kävin tänään Agri Marketista, kola 13,41€ alumiininen tankkiharjan varsi 12,94€ 130cm pitkä ja sopivat kierteet just. Ei vielä käyttökokemuksia.

VALTONEN MARTTI 13.01.2011 19:46

Korjaan, siis Leppäsen kuvassatietysti...

PALIN MATTI 14.01.2011 13:35

Mie tehin aikoinaan ite kovasta PVC-levystä tuomosen kolan. laitoin siihen 5 metrisen pyöröpuuvarren. On nätti viereisen autotallin katolta käsin pukkia piirongin katto lumista puhtaaksi. Viime talavena kävin sen homman tekemäsä yhen kerran. Tänä talavena ei oo vielä tarvinukku ei tuota lunta oo vielä oikkeen lumeja sajelu.

VALTONEN MARTTI 14.01.2011 17:17

Onhan siinä se pieni ero, sulla Matti on lumikola. Meillä muilla lantakola.....

HAARAKANGAS ALLAN 14.01.2011 17:31

Mitähän kehä kolmosen merkkiliike-karavaanikaupan paskantärkeä myyjä sanoisi kun äijä saapastelisi sisään:

"Päivää tulin ostamaan sellaisen sinisen paskakolan!"

Allu vaari

VALTONEN MARTTI 14.01.2011 18:06

Ehkä: paskakolan _koska palan....

HAARAKANGAS ALLAN 14.01.2011 18:24

Yhdistetty lumentyönnin ja alkusammutusväline!

Allu vaari

VALTONEN MARTTI 14.01.2011 19:54

Mitäs eroa on....hmmm....en laitakaan tänne julkipalstalle..

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.