Zschopaun susi !

RAUTIAINEN KARI 16.12.2008 23:01

Kyllä MZ, tuo Zschopaun satakieli, tuo oman aikansa ikoni, tuo itäisen saksan ulvova susi, on spektaakkelinomaisesti oikea kulkine inehmolle. Walterin suunnittelema, kiiltävä, sikaarinomainen, vastapainepakoputki hohtaen kohti uusia seikkailuja ilman pelkoa siitä että määräaikaishuolto iskisi ainakaan ennen Turenkia.

Zschopaussa pannaan kanki ovelle 31.12.2008 ja sitte se on loppu. Tehtaan tarina on ohi. Tappiolla se on pyörinyt jo toistakymmentä vuotta, siihen ei taantuma vaikuttanut mitenkään.

Toisaalta, emmä upo-uutta mopotinta haluaiskaan.

Ehdotankin että laitamme surunapin rintapieleen uudenvuoden aattona. Pidämme hiljaisen hetken, ja polkaisemme sirkuttajan tuottamaan oljyntuoksuisia aromeitaan ja niin loistavan äänen saattelemana pölläyttelemääm savupilviä hämmästelevän kansanosan suureksi kummastukseksi.

Karavaanareissa on paljon yhtä hulluja kuin minä. Motoristeja. Nyt on surun päivät.

HYTÖNEN RAIMO 17.12.2008 08:35

Aikansa kutakin, sano pässi kun päätä leikattiin. Toisin sanoen aika on ajanut harppisaksan ihmeen ohi, vaikka olikin kelpo kulkine aikoinaan. Pehmeä jousitus ja sulosointuinen ääni muihin aikalaisiinsa verrattuna (Jawa, IC & kumppanit). No ei sekään viaton ollut, vaikka täyskoteloitu ketju olikin poikaa. Kepeät mullat haudallesi mitsi.

Vakavammin puhuen MZ:n tuotanto on siirtynyt jo ajat sitten Turkkiin, en kehdannut tarkistaa jatkuuko vielä. Lienee tämä uusin lama viimeinen niitti Zschopaun tehtaalle, joka oli laitteistoltaan uudistamisen tarpeessa jo syntyessään.

Ja eikun Joulua ja matkarikasta Uutta Vuotta! Toivottelee myös aikanaan mitsin omistanut (oi niitä aikoja!!!)

RAUTIAINEN KARI 17.12.2008 11:38

ETZ malli meni turkkiin Kanunille. Sen kanssa ei ongelmaa. Saksassa MZ tehdas teki ensinnä 600 ja sittemmin 1000 kuutioista nelitahtipeliä. Koetti olla ihan länsipyörä ja vedota uuteen kohderyhmään mutta ei ihan onnistunut. Silti ostajakunta on edelleen se vanha MZ väki, jotka tykkää että kiva kun pyörässä on "itäbonus"

http://www.muz.de/

NYBERG JYRKI L 17.12.2008 14:59

Kevyet mullat tehtaan raunioille. Hyvät Joulut Karille ja muille MZ-omistaville/omistaneille. Lennu

LAHTI ANTTI 17.12.2008 15:37

Oikea ilmaisu MZ:lle!

Zschopaun susi !

RAUTIAINEN KARI 17.12.2008 18:05

Kiitos Lennu. Samaa sinulle ja huonekunnallesi.

Noista mun Mitseistä vanhin on jo aikuinen, 46 vuotta. Zschopaun satakieli. Ja kun se on ollut jo noin pitkään hyvä niin ei se onneksi vuodenvaihteessa huonoksi muutu vaikka Zschopaussa valot sammutetaankin. Sinisen autereen saattelemana matka jatkuu.

RAUTIAINEN KARI 17.12.2008 18:12

Aivan, nelkytkuus vuotiaaksi aika simpsakka likka, vai mitä.

http://www.rauzi.jossain.com/mitsi.jpg

RAUTIAINEN KARI 17.12.2008 18:16

Tää taas on se nuorimmainen, mallia 1988

http://www.rauzi.jossain.com/etz250.JPG

RAUTIAINEN KARI 17.12.2008 18:38

No vielä parit linkit.

http://www.youtube.com/watch?v=sRV1Qll-m6E

Mutta mullapa on tulossa paljon komeempi sivuvaunu mitsiin. Maalaukset ja muu kopassa jo kunnossa mutta alustassa peintä säätöä. Se kun ei i9han uusi ole kuitenkaan. Mutta hyvä tulee, katoppa tästä:

http://www.rauzi.jossain.com/mitsinkeula.jpg

TAMMINEN MIKKO 17.12.2008 19:43

Toi oli uutta jaa että tonninen?? Löytyiskö mistään tietoja tai kuvaa? Onpa pari miziä tullu omistettua. Hyviä pelejä kumpikin.

RAUTIAINEN KARI 17.12.2008 20:55

Tossa mun edellisessä viestissä linkki. Siellä tonninen peli. Sitten on vielä tosta tonnisesta X malli joka on sitte niin maskuliininen ettei vertaa.

Saksassa on lafka joka on ostanut MZ osia paljon, ja kokoaa niistä pieniä sarjoja X mallia tonnin koneella jatkossakin. Siis hienoa käsityötä, yksin kappalein tehtynä. Hinta saksassa 14000€. En tiä mitä maksaa jos tuo suomeen. Ja jos ton tyylistä pyörää haluaa niin ihan lyömätön peli.

SUOMI SEPPO S 17.12.2008 21:06

Olipa uutta että mitsissä on ollut jopa jälkipoltin (MZ treffen) you tube. @seppo

RAUTIAINEN KARI 18.12.2008 12:42

AUDI kuskeille pikkasen inhvormaatiota tulossa.

Mitä ne on ne neljä ympyrää siinä pirssin merkissä ?

Onko Audi sittenkin IFA ?

LAHTI ANTTI 18.12.2008 12:48

Vai Auto-Union tai DKW.

RAUTIAINEN KARI 18.12.2008 13:14

Vai Horchst tai Wanderer ?

Donau vai MZ

No kuitenkin Wanderer moottoripyörävalmistuksen möivät 1932 Janec yhtiölle tsekkeihin ja ne rupes tekemään pyörää nimellä Janec-Wanderer eli JAWA

LAHTI ANTTI 18.12.2008 13:22

Näin on. Kytköksiä ja yhtymäkohtia on moneen suuntaan.

HAAPANEN TIMO 18.12.2008 16:52

Nätiksi on vehkeet laiteltu. Tarviikohan Kari noita kulutuslaippoja polvien laidassa, tuossa ylimmässä linkissä sellaiset kuskilla on. @timo

RAUTIAINEN KARI 18.12.2008 18:49

Näillä mun peleillä ei tartte. Vaikka, kyllä vanha mitsikin taipuu yllättävän kovaan kulmaan. Oon mä saanut sivulaukut alanurkistaan naarmuille kun kallistelee pyörää. Kyllä sitä ekalla kerralla pelästyy aikalailla.

Sivuvaunun kanssa jos tarttis polvisuojia niin tarttis olla jonkinlainen haarniska muutenkin. Tai siis kyllähän sitä vasemmalle kallistelee ja ajelee kahella pyörällä, mutta oikeelle jos kallistelee niin menee vakuutusyhtiön piikkiin se.

RAUTIAINEN KARI 18.12.2008 18:55

No ne neljä ympyrää siinä audin merkissä... 1932 neljä autonvalmistajaa teki liiton, audi, horcs, wanderer ja DKW ja alkoivat tekeen IFA F9 säksätintä nimellä autounion.

Eli siellä ne juuret on, Zwikkaussa ja Eisenachissa. Sieltä sitä on tullut putkesta IFAa ja Donauta, Autounionia ja DKWta ja vaikka mitä.

Wanderer möi prätkäjuttusa Janecille tsekkiin ja ne teki pyörää nimellä Janec-Wanderer, JAWA, ja DKW siirsi prätkätuotantonsa Zschopauhun nimelle Zschopau Motorrradwerke eli MZ

Eli Audikuskeille tiedoksi kun naureskelette Itä-Saksan paukkuraudalle, samaa sukua ne on.

RAUTIAINEN KARI 18.12.2008 19:11

Pyöriä löytyy. Aika kelvollisena, hintaan muutama satanen. Varaosaa saa ihan mitä vaan halvalla. Tää on halpa harrastus. Tuokin mun nuorimmainen -88 mallinen maksoi saksassa 500€, ja tuonti ja rekisteröinti ja verot yms. 400. Eli hyvä käyttöpyörä (14000km ajettu) kokonaishinnaltaan 900€.

Tollasesta kun toi musta museorekisteröity 46 vuotias, siitä joutuu suomessa maksamaan 1200 - 1600 €.

Ei paha hinta jos muuten pysyy poissa pahanteosta, sanoo vaimokin.

Tommonen musta vanha peli mallia 1963, ihan käyttökuntoinen mutta ei museorekisterikunnossa, kaveri koettaa myydä hintaan 600€. Siihen kun laittaa kamalan määrän työtunteja ja tonnilla osia niin sitte sen arvo on jo 1200€. Mutta eihän sitä sitten myydäkään.

HAAPANEN TIMO 18.12.2008 20:16

Ei taida keretä, tallikin on aivan täynnä. Tämä MZ Charly löytyi myös sun linkistäsi, Huiput 15 Teho 750W Parikymmentä kilsaa tankillisella: http://www.mz1000s.de/cgi-bin/click.system?act=popup_gallery2&sid=c&siteid=107

RAUTIAINEN KARI 18.12.2008 20:32

http://personal.inet.fi/kerho/mzajajat/

Suomalainen merkkikerho. Täällä on vielä noi oikeet MZ sirkuttajat, siis kaksitahtiset ja silleen.

Yks pytty, kaks tahtia, kolme vaihdetta, neljä ämpäriä varaosia, sillä kulkee.

HAAPANEN TIMO 19.12.2008 16:33

Parisataa jäsentä, aika hyvin. Ja mukavan vapaamuotoinen kerho.

REINI SEPPO 19.12.2008 17:03
Heips!

En tiedä Karin tietolähdettä, mutta KOLME rinkulaa on Donaun ja auto unionin. jotka on valmistettu länsi saksassa. Neljä rinkulaa on paljon myöhemmin syntynyt juttu! jos nyt oikein muistan. ensimmäinen autoni oli Donau 1000 vm 59 2tahti moottori (herrasmies ifa)

LAHTI ANTTI 19.12.2008 17:29

Kyllä siinä 4 niitä taisi olla.

http://fi.wikipedia.org/wiki/DKW

REINI SEPPO 19.12.2008 18:03

Totta on neljä rinkulaa , mutta oliko DKW F12 -1964--5 joka tuli tuotantoon ja siitä syntyi audi100 1967-8 nää tiedot ei oo googlesta, voi jotain jo heittää!!!!t.se

REINI SEPPO 19.12.2008 19:30
Kyllä KARIN tiedot pitää paikkansa , eli mua on silloin TROkarit viilanneet linssiin ,Eikä ollu viimmeinen kerta!!!

Eihän ne nollat mitään merkkaa ,tais jäädä siitä audinkin no:rosta 0 pois!! koettakaa kestaa!! t.se

RAUTIAINEN KARI 20.12.2008 13:23

http://estrategiaempresarial.files.wordpress.com/2008/02/car-logo-auto-union1.gif

RAUTIAINEN KARI 20.12.2008 20:38

Joo, Dampf-Kraft Wagen. Mutta on siitä hauskempiakin selityksiä tuosta DKW lyhenteestä. Ihan siis tehdas käytti mainonnassa:

DKW = Dampf Kraft Wagen = höyry voima vaunu. 1904 DKW = Des Knaben Wunsch = pienen pojan toive. 1919 DKW = Das Kleine Wunder = pieni ihme. 1920

RAUTIAINEN KARI 26.12.2008 22:02

Otin sitte tänään Zschopaun satakielen tallista.

Pensahana auki.

Kuristinta tiukemmalle.

Virrat päälle.

Kiksin poljin ulos... Ensimmäinen Hoonekkerille. Toinen Kohlille. (Yleensä on Angela Merkkelillä lähteny).. Kolmas Merkkelille, ja niin ihana sulosointu satakielen lohkolta paukkurautaan. Uskomattoman upea mineraaliöljyn sulotuoksu valtasi tienoon.

Heti tuli pari naapurinukkoa kattomaan että mikäs täällä sirkuttaa niin soinnikkaasti. Joululauluja, joululauluja täällä vaan laulellaan, vastasin ja laitoin nahkakypärän syvemmälle päähän ja lasit silmille. Hanaa!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.