Matkaparkki Oulun seudulta

AARNIO JUKKA 11.02.2014 07:19

Onko tuoreita kokemuksia matkaparkeista Oulun seudulla? Viestihausta löysin ABC Tupoksen ja Neste Oulun Tullin, mutta tiedot olivat seitsemän vuoden takaa.

Jukka

KORHONEN PAULI 11.02.2014 07:28

Tupoksen ABC on ainakin toiminnassa. Syksyllä sähkötolpan avain oli pantillinen ja rajan sai pois kun palautti avaimen. pkk

Käyttäjän lisäys viestiin 11.2.2014 klo 10:19:42 Siis rahan sai pois.

STRÖM KARI 11.02.2014 17:01

Elikä oliko sähköpaikka ilmainen?Muut ABC:eet ottavat sähköstä 5ecua ainakin minulta ottaneet.Pantti 20ecua.

KAUKOHARJU PÄIVI 13.02.2014 21:49

Ei ole sähköpaikka ilmainen. Jotain 5 e paikkeilla + se pantti. Melkoinen rekkaliikenne vaan öisin. Ajavat juuri vierestä autonsa lähemmäs "kahviparkkiin"

VÄLIAHDE JUSSI 13.02.2014 22:08

Ouluntulli etelään, pohjoiseen laivakangas, itään Arkala,Kajaaniin Maikula

Käyttäjän lisäys viestiin 13.2.2014 klo 22:09:55 Oliko tuo huuli?

AARNIO JUKKA 13.02.2014 22:40

Tupoksen matkaparkissa sähkö maksaa 4,20 € ja avaimen pantti on 10 €. Rekkarallia on vieressä aika lailla. Jukka

YLINIEMI SEPPO 14.02.2014 06:35

Jussi

Kyllä me molemmat tiietään että rekkaparkissa ei ole hiljaista,vaikka rekat seisovat niin kylmäkoneet ainakin kesällä pärisee .

VÄLIAHDE JUSSI 14.02.2014 22:07

No en tiijä muuta kuin, Oulussa on kymmeniä rauhallisia puskaparkki paikkoja pitääkö sitä majoittua keskelle aluetta kun,laidoillakin on tilaa esim.Tupoksessa.

SUOKKO OIVA 14.02.2014 23:06

Eikös ne merkatut Tupoksen Caravan-paikat nimenomaan ole siellä reunassa vai onko niitä muutettu

AARNIO JUKKA 15.02.2014 11:02

Tupoksen parkki on rakennuksen takapuolella tien puoleisessa reunassa. Rekkaparkki on periaatteessa toisella puolella, mutta osa kuskeista kurvaa aivan karavaanarien nenän edestä säästääkseen muutamia askelia kuppilaan. Illalla oli paljon rekkoja, joilla ei ollut rajoja tyhjäkäyntiin. Meno kuitenkin rauhoittui yhdentoista jälkeen ja yö oli aivan rauhallinen. Eri ihmiset tietenkin reagoivat meluun eri tavoilla. Lisävinkkinä voisi mainita, että Tupoksesta neljä kilometriä pohjoiseen on Zeppelin ostokeskus, jonka vieressä on Zimmari uimahalli. Oli mukava saunoa ja uida ennen yöpuulle menoa. Jukka

ASIKAINEN MATTI 15.02.2014 19:18

Raatissa on ilmainen parkkialue parisataa metriä torilta ja siellä onnistunee yöpyminenkin. Ainakin keskustaan tutustuminen päiväsaikaan ilman maksullisen parkkipaikan aikarajoituksia. Sähköä tosin ei ole tarjolla.

LATVALA MARKO 16.02.2014 11:31

Mielestäni on aika turhaa valittaa rekkojen melusta, jos ihan tietoisesti valitsee yöpaikakseen rekkojen tankkauspaikan välittömän läheisyyden, niinkuin Tupoksella on. Ja pari syytä, miksi rekat kurvaavat siihen päätyyn vaunujen vierestä. Ensiksikin rekkojen parkkiruudut on yleensä täynnä jo illalla, eli ei mahdu. Toiseksi, en kyllä viitsisi ajaa nukkuvan rekkakuskin viereen, jos itsellä käy kylmäkone. Tämähän kuuluu jo hyvihin tapoihinkin. Kolmanneksi, uudet ajopiirturit sallivat 29 sekunnin ajon, ilman, että lakisääteinen tauko katkeaa. Ja siitä tankilta siihen talon päätyyn riittää juuri tuo 29 sek. Eli lyhyesti, ei kyse ole siitä, että säästetään muutama kävelyaskel, vaan ihan käytännön jutuista. Sen tyhjäkäynti-jutun jätän tällä kertaa omaan arvoonsa.

HALINEN HARRI 16.02.2014 14:21

Mitä, sammutetaanko rekka joskus?

SIRKIÄ MATTI 16.02.2014 15:09

Marko Latvala kirjoitti. "Mielestäni on aika turhaa valittaa rekkojen melusta, jos ihan tietoisesti valitsee yöpaikakseen rekkojen tankkauspaikan välittömän läheisyyden, niinkuin Tupoksella on. Ja pari syytä, miksi rekat kurvaavat siihen päätyyn vaunujen vierestä. Ensiksikin rekkojen parkkiruudut on yleensä täynnä jo illalla, eli ei mahdu. Toiseksi, en kyllä viitsisi ajaa nukkuvan rekkakuskin viereen, jos itsellä käy kylmäkone. Tämähän kuuluu jo hyvihin tapoihinkin."

Lajitoveri syyttää ansioliikenteessä ollessaan Tupoksella yöpyviä karavaanareita siitä, että he menevät tarkoituksella yöpymään karavaanareille osoitetuille paikoille. Rahtiliikenteen autoilla voi vallata lisätilaa sieltä mistä sattuu rahtiautolle vapaan paikan löytämään? Tärkeintä kohteliaisuutta on, ettei toisen rahtikuskin nukkumarauhaa häiritä. Karavaanrin yörauhasta ei ole niin väliä, vaikka ovatkin juuri heille heille varatuille paikoille menneet lepäämään. Karavaanareihin asti ei kohteliaisuus säännöt enää riitä.

Itse olen yöpynyt Tupoken karavaanari paikoilla useasti, jos tilaa on ollut. Monesti nekin ovat vilkkaimpaan sesonkiaikaan täynnä meidän saapuessa vapaita paikkoja katsastamaan. Silloin olemme suosiolla menneet etupihan takimmaisille, ja rauhallisimmille henkilöautoruuduille yöpymään.

SIRKIÄ MATTI 16.02.2014 15:12

Oikoluku petti, ja tuli muutama kirotusvihre. Enpä ala niitä enää erikseen tähän korjaamaan.

LATVALA MARKO 16.02.2014 15:42

Näkisin asian niin, että tärkeämpi antaa yörauhaa töissä oleville, eikä vapaa-aikaa viettäville. ja karavaanari voi aina jatkaa matkaa, jos paikka ei jostain syystä miellytä. Rekkakuskin taukopaikkoja säätelee ajoaikalaki, eikä ole mahdolista jatkaa, vaikka haluaisikin, jos ajoajat täynnä.

Itsellä auto käynnissä osan yötä, jos pakkasta n 15 ja parissa kympissä auto käy koko yön.

Käyttäjän lisäys viestiin 16.2.2014 klo 15:44:04 minun mielestä on kyllä suunnitteluvirhe sijoittaa vaunupaikat ihan tankkauspaikan viereen. Ihan varmasti aiheutuu meluhaittaa.

VÄLIAHDE JUSSI 16.02.2014 16:24

Ouluhan on täynä hyviä puskaparkki paikkoja.Kiitos Oulunjoen ,Kiiminkijoen ja Sanginjoen.Järvien- sekä merenrannat on vielä käyttämättä.Niihin ei enään rekalla ole mitään asiaa.

SUOMI SEPPO 16.02.2014 20:14

Näin ei rekkakuskin näkökulmasta että pitääkö aina ajaa kello tappiin asti ja samoin nopeusrajoituskin on aina rajoitinta vasten .Julkisuudessa vaikka väittävävätkin muuta (SKAL). @seppo

LATVALA MARKO 16.02.2014 21:02

Kylläpä se vaan on aika pakko ajaa tappiin asti. Aikataulut on rakennettu sen mukaan. ja jos lopettaa ajon vaikka vaan 15 min ennen ajoajan loppumista niin tekee 30 min työvuorossa ja jos auto liikkuu 24 h/vrk niin joka vrk jää yli tunnin ajoaikaa käyttämättä. Meillä ja monessa muussakin firmassa auto liikkuu 7 pv viikossa, vuositasolla jää ajamatta 300-350 tuntia, eli 37-43 8 tunnin mittaista työpäivää ja se jo maksaa aika paljon. Jos autolla ajetaan vaikkapa 5v, niin aika järjetöntä olla tekemättä työtä lähes 200 työpäivää yhden auton aikana. Voihan tuollainen laiskottelu onnistua joillain aloilla, mutta ei meillä. Ja tauoilla tulee muutenkin aika pitkäksi, ei niitä viiti tahallaan vielä pitkittää.

KAASINEN PERTTU 16.02.2014 22:51

Marko puhuu asiaa olen ollut sekä kuski että vaatimassa rekkakuskilta aikataulun mukaista perillä oloa. Laivat ei odottele rekkoja ne menee aikataulujen puitteissa. Karavaanarinkin pitäisi joskus ymmärtää mitalin toinen puoli tämä ajopiirturi mikä ei armahda piiruakaan ja se onkin sitten lompakosta pois.

Matkakulkineen kuski voi ajaa vaikka hangosta inariin ei poliisit ole sakottamassa vaikka ajaa vuorokauden ympäri.

AIRIKKA ISMO 17.02.2014 00:55

Menee nyt ihan OT mutta pakko kysyä Markolta :

Itsellä auto käynnissä osan yötä, jos pakkasta n 15 ja parissa kympissä auto käy koko yön.

Koko yön??? Ei ymmärrä.............Voisitko perustella miksi??

Luulisi että niitä "kolleegoja" naapuriruudussa v..uttaa ?? Heikompihermonen kaivaisi sivuleikkurit esille ??

Tämä kommentti kaikella ystävyydellä................

LATVALA MARKO 17.02.2014 06:02

kyllä autot pääsääntöisesti käy läpi yön yli parinkympin pakkasissa, ja siihen on kyllä ihan hyvä syykin. Nimittäin sitä autoa ei saa enää käyntiin aamulla, kun akut tyhjänä. Ehkä ihan uusilla akuilla voi just vielä lähteä käyntiin, mutta jo vuoden vanhoilla akuilla ei enää starttaa. Ja nyt siis puhun sellaisista autoista, joilla ollaan paljon yöita Webaston varassa. Webaston käyttö kuluttaa niin paljon akkuja. Kahdet edelliset akut omassa ajokissa kesti tasan vuoden.

LATVALA MARKO 17.02.2014 06:08

Eikä se tyhjäkäynti sitä naapuriakaan haittaa, kun senkin auto käy... Eikä tasainen tyhjäkäynti häiritse. Itse nukun parhaiten auton käydessä, se tasainen hurina kun peittää kaikki ulkopuoliset äänet.

KARJALAINEN ALPO 17.02.2014 06:20

Tosi mielenkiintoinen keskustelu, mutta mitenkä tämä lisää matkaparkkeja etsineen kysyjän tietoa kysymykseen? Ja tuossa aikaisemminkin jatkut vastaajat kirjoittivat puskaparkeista vaikka kysyjä kyseli matkaparkkeja. Minusta puskaparkki on aivan eri asia kuin matkaparkki. Eli hyvvää päevää kirvesvartta!

YLINIEMI SEPPO 17.02.2014 06:21

Miksi rekkaparkeissa ei ole saatavana sähköä?

Niin joutushan siinä vetään sähköroikan ja sehän on hankalaa ,vai mitä?

LATVALA MARKO 17.02.2014 09:40

Ajatteleppa Seppo ihan ite, miten käytänössä toteutettais vaikka 100 sähkötolppaa pitkin, vaikkapa Tupoksen pihaa, ja sitte ne sata rekkaa sinne. Taitais toimia aika hyvin...

AARNIO JUKKA 17.02.2014 17:44

Pannaan nyt jo piste tälle keskustelulle. Tupoksen matkaparkki oli ok, eikä öinen rekkaliikennekään ainakaan meiltä yöunia vienyt.

Jossain toisessa viestiketjussa voitaisiin sitten käydä keskustelua siitä, miksi nykyajan rekoissa on niin huonoa tekniikkaa, ettei niitä voi edes sammuttaa. Sääli, että kuskit ovat näin pakotettuja rikkomaan lakia, joka rajaa tyhjäkäynnin alle -15 C lämpötilassa neljään minuuttiin.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.