Ohitusmerkki, katoavaa kansanperinnettä?

TORVINEN VEIJO 11.10.2013 21:58

Ajelin 40-50 km/h vaunu perässä mutkikasta ja mäkistä syrjätietä, perässä kaksi henkilöautoa. Turvallisen ohituspaikan nähdessäni hiljensin hieman vauhtia ja annoin ohitusmerkin oikeanpuoleisella vilkulla. Kumpikaan ei lähtenyt ohitukseen. Hiljensin 20 km:iin, sama juttu. Lähes pysähdyin, vinkaten oikealla. Ei vaikutusta. Sitten pieni suoranpätkä loppuikin, ja köröteltiin kymmenisen kilometriä minun vauhdillani. Eikö ohitusmerkkiä enää käytetä? Muistanko väärin ko. pienen kohteliaisuuden? -Enpä enää ihmettele, että rekat ovat tyystin lopettaneet ohitusmerkin käytön.

VALTONEN MARTTI 11.10.2013 23:07

Siis tuohan on ihan normaalia ollut pitkään ettei takana oleva h-autoilija uskalla ohittaa jos sille näyttää oikeaa vilkkua. Ja vaikka hiljentääkin niinkuin yrittäen pakottaa sen ohi.

Vaan sitten kun turvallisen oloinen ohituspaikka on juuri loppumassa ja vastaantulija pilkottaa mutkan tai mäennyppylältä silloin juuri silloin herää takana ajava hurjaan ohitukseen jonka joutuu kiireesti perumaan. Siellä sitten arvatenkin kirotaan 'seetanan' karvanaamaria joka yritti ajattaa hänellä kolarin.

Semmosta. Rekkakuskeilla sentään on sen verran pelisilmää että ampasee ohittamaan heti kun vilkutat. Ainakin Suomalaisilla vähän kokeneemmilla.

ANTTILA MARKKU 11.10.2013 23:11

Ajokortti sallitaan myös niille joilla on kohtuuttoman pitkät johdot siellä yläkerrassa.Olethan nähnyt ne pitkät jonot rekkojen perässä ensimmäinen jonossa oleva auto esitteiden mukaan kiihtyy 0-100km/h n.10sek.Silti se ei pääse 80km/h ajavan 25m pitkän ajoneuvon ohi.

HJELM ARTO-VEIKKO 12.10.2013 00:07

Tavoitin mutkasella tiellä henkilöauton, suoran alkaessa se näytti vasemmalla vilkulla ohitusmerkin. Oli varmaan kuullut vilkun käytöstä merkkinä , ehkä jatkokurssilla selviää kumpaa vilkkua pitää käyttää. Joskus neljäkymmentä vuotta sitten edellä mennyt kuorma-auto laittoi vilkun oikealle, käänsin anglian nokan vasemmalla, olipa kiire jarruttaa kun vastaan tulikin rekka. Edellä mennyt jarrutti , pysähtyi ja peruutti. Olin onnesta mykkänä, kun olin selvinnyt henkissä, resussit ei enää riittänyt peruuttamiseen joten tilanteesta selvittiin pienin kolhuin.

Jelmi

TERVO JARI 12.10.2013 17:55

Osasyynä voisi pitää nykyautojen vilkkujärjestelmää johon on "ympätty" kaistanvaihtoautomatiikka.

Kun annat vilkulla merkkin mutta vilkku vilkuttaa kolmesti, ei oikke hyvä ohitusmerkiksi, kerta piisais mutta kaistanvaihtoautomatiikka "klikkaakin" vilkkua kolme kertaa.

Joten tuon takia minä ainakin jätän ohittamismerkin näyttämättä sellaisella autolla ajaessani jossa tuo kaistanvaihtoautomatiikka on . . .

Käyttäjän lisäys viestiin 12.10.2013 klo 20:29:30 .

Tuo kaistanvaihtoautomatiikka on vähän merkkikohtainen "ominaisuuksiltaan" ja kytkettävissä "ohjelmallisesti" kokonaan pois käytöstäkin, vaatii käynnin "piuhan päässä" . . .

TORVINEN VEIJO 12.10.2013 18:39

Jäi kokeilematta se vaihtoehto, että olisin pysähtynyt kokonaan. Kuinkahan kauan me kolme olisi siinä ihmetelty, keskellä syrjäistä metsätaivalta? Kai takana olevilta voisi edellyttää jonkinlaista liikenteenlukutaitoa. Pahinta tietysti on, että oletetaan ohitusmerkin näyttäjän ottavan vastuun ohituksesta. -Keskusteluketjun aloituksen tarkoituksena oli palauttaa vanhan hyvän ajan karavaanikulttuuri kunniaan: ei olla ainakaan tahallaan tientukkona. Tosin nykynopeuksilla plus lähes nopeusvalvonnan nollatoleranssilla jononpitäjä ei useinkaan ole karavaanari vaan alinopeutta ajava henkilöauto.

AHJOS TIMO 12.10.2013 19:58

Tuo Jari Tervon edellä mainitsema kaistanvaihtoautomatiikka vilkuttaa vuoden 2012 Ducatossa 5 kertaa. Mutta sen voi estää siten, että laittaa vilkun kunnolla päälle eli työntää vivun loppuun saakka ja vetää sen sitten takaisin keskiasentoon yhden vilkahduksen jälkeen. Vilkutus loppuu silloin heti. Jos sitä vipua painaa vain kevyesti alle puolen sekunnin ajan ja antaa sen palautua omalla voimallaan, silloin valot vilkkuvat viisi kertaa.

RIIHELÄ ESA 12.10.2013 20:41

Vuosikymmeniä sitten Suomessa oli laissa määritelty ihan oikeakin ohitusmerkki, vihreä valo auton takaosan vasemmalla puolella. Siitä luovuttiin aikoja sitten, koska sellainen on täysin tarpeeton.

Ohitettavalta ei tarvita mitään ohitusmerkkejä. Ohittaja itse päättää, haluaako ohittaa. Ohittajan on silloin omin silmin varmistettava, että ohituksen voi tehdä turvallisesti. Jos noin ei ole, minkään merkin perusteella ei saa kuitenkaan lähteä ohittamaan.

Ja jos kaikki on kunnossa, voi lähteä ohittamaan ilman mitään lupaa ohitettavalta valomerkkien muodossa. Ohitettavalta riittää kyllä, jos pitää ajoneuvonsa kaistan oikeassa reunassa eikä muutenkaan hankaloita ohitusta mitenkään.

Joskus on nähnyt raskaan ajoneuvon varoittavan ohittamaan lähtevää vastaantulevasta autosta vilkuttamalla vasemmalle. Sieltä edestä ja korkealta kun näkee paremmin. Tuollaisesta kyllä on hyötyäkin, vaikkei suuntamerkkiä siihenkään ole varsinaisesti tarkoitettu.

VALTONEN MARTTI 12.10.2013 21:00

Lainaus

"Joskus on nähnyt raskaan ajoneuvon varoittavan ohittamaan lähtevää vastaantulevasta autosta vilkuttamalla vasemmalle. Sieltä edestä ja korkealta kun näkee paremmin. Tuollaisesta kyllä on hyötyäkin, vaikkei suuntamerkkiä siihenkään ole varsinaisesti tarkoitettu."

-hyvä Esa, siihenhän se vihreä ohitusvalo oli nimenomaan tarkoitettu. Ja olisi se nykyäänkin ihan tarpeellinen koska isomman ohitettavan takaa eivät monet h-autoilijat osaa lähteä ohitukseen.

Toisekseen se vihreä oli sallittu muistaakseni vain linja-autoissa, mutta olisi saanut olla paikallaan myös m-autoissa, vaunuissa rekoissa ja isommissa pakuissa.

VÄLIAHDE JUSSI 12.10.2013 21:09

Minä olen ottanut sen kannan että,joka ei mene ohi kertamerkistä,ajakoon perässäni.Yhtään enenpää merkkiä en anna joskus,on käynyt niin että,pitkän letkan keskeltä on sitten,joku lähtenyt ja muut hänen perässään,perässä roikkuja on siten,joutunut letkan viimeiseksi. Fiiatilla pysyy liikentee mukana keposesti, näillä lakeuksilla.

INKEROINEN JARKKO 13.10.2013 14:23

Oma tapani on antaa kaksikin mahdollisuutta, sen jälkeen totean (usein ääneen) että saa siellä ajella takanakin... Itseasiassa menneenä kesänä pohjoisessa pariinkin otteeseen liikkuessa tuntui pitkästä aikaa että antamani ohitusmerkit otettiin paremmin huomioon ja tarjotut tilaisuudet tuli käytettyä. Samoin ilahduttavan usein sain kiitokset antamastani merkistä joko vilkulla tai käden heilautuksena, ja näihinkin toki aina vastasin "kiittikuitilla" pitkiä valoja väläyttämällä. Edelleen toki monta kertaa kohtasin myös tilanteita jolloin takana tuleva ei osannut tai uskaltanut käyttää tilaisuuttaan, mutta päällimmäiseksi jäi kuitenkin mukava tunne siitä että huomaavaisuudestani oli hyötyä ja sitä jopa arvostettiin. Todella toivon että tuo kansanperinne enenevässä määrin palaisi liikennekulttuuriimme, kaikki sellaiset tavat jotka edistävät liikenteen sujuvuutta, turvallisuutta ja ylipäätään tielläliikkujien yhteispeliä ovat mielestäni mitä suurimmassa määrin kannatettavia!

NYYSSÖNEN KAJ 13.10.2013 20:37

Eikös siinä käynyt niin että

Kimi Räikkönen ajaa ensikaudella kilpaa Dukaatolla

F1:sissä

VÄLIAHDE JUSSI 14.10.2013 20:04

Tulipa tässä mieleeni että,rekat käytivät erillistä ohitusvaloa 70 luvulla. Se jäi pois pääasijassa, ohittajien taitamattomuuden takia. Oli niitä joissain linja-autoissakin.

SUOKKO OIVA 15.10.2013 19:26

Nuorisolle on maalattu ohitusmerkit tiehen, ainakin usein siltä tuntuu. Muuten roikutaan perässä mutta kun tulee keltainen katkoviiva niin sitten edelle.

ANTTILA MARKKU 15.10.2013 20:17

Juu keltainen viiva mieluimmin keskiviivan kummalakin puolella on varma ohituspaikka.Muut ei ryntäile eteen.

VÄLIAHDE JUSSI 15.10.2013 20:30

Jotkut Venäläiset ajavat oikealta ja penkan kauttakin ohi.Siitä sopii miettiä oliko nuo ohittaja edes, Suomalaisia lainkaan.Jos viisumi vapaus Venäjän kanssa toteutuu pitäsi siihen liittää automaatisesti,rangaistuksen kärsiminen synyinmaassaan Venäjällä syntyneet Venäjällä vaikka ne olis tuomittu Suomessa ja toisinpäin,ehkä se hillittis tuota Ryssien kaasujalkaa ja sopeutuminen maamme liikenne kulttuuriin.

VIRTA REIMA 22.10.2013 11:53

Niin Suomen liikenne kulttuuri on ikävä kyllä menossa huonompaan suuntaan. Hävitään Puolalaisillekin 3-0. Varsinkin Balttiassa ja muuallakin itäeuroopassa joissa moottoritiet ovat vähissä, olen näyttänyt ohitusvilkkua oikealle niin jopa Ukrainalaiset rekat kiittävät hätä vilkuilla ohitus merkistä. Ja huom. kyllähän rekka meidän yhdistelmän yli näkee mutta minun antama merkki kertoo lisäksi sen, että olen mukana ohituksessa tarvittaessa vähentämällä vauhtia ja varmistamassa ohituksen onnistumisen.

Reku

LAHTINEN ERKKI 22.10.2013 20:49

Omasta puolestani on melkein tyystin luopunut ko. ohitusmerkin näyttämisestä. Ongelmaksi muodostuu se, että ei voi tietää takana tulevan ajokokemuksesta ja ohittaja voi lähteä sokeasti ohitukseen vaikka vastaantulijoita jo tulisikin näköetäisyydelle tilanteen nopeasti muuttuessa. Ainoa mahdollisuus on käyttää merkkiä siten kuin edelläkirjoittava toteaa: merkki siitä että ollaan mukana ohitustapahtumassa. Näin voi kuitenkin toimia vain kun takanatuleva on todennäköisesti ammattilainen kuten esim. k.auton tai linja-auton kuljettaja. Henkilöautot sitäpaitsi voivat useimmiten ohittaa ilman ohitettavan apuakin . Toisin on pitkän yhdistelmän kanssa.

LINDBLOM ALF 22.10.2013 22:31

Miten nyt sitten eroittaa, aikooko edelläoleva kääntyä jossakin oikealla vai antaako ohitusmerkin? Tästä voi seurata todellinen vaaratilanne!

VALTONEN MARTTI 22.10.2013 22:47

Alfille:

Tässä tulee se kuuluisa "pelisilmä" kuvioon mukaan. En sitä paremmin osaa selittää, sen vaan tietää. Jonkin verran kertoo myös se kuinka pitkään edelläajava vilkuttaa ja näyttääkö maisema siltä että kohta voisiolla risteys jne.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 23.10.2013 09:16

Ohitusmerkki on 1 - 2 vilkautusta oikealle. Kääntymismerkki on vähintään 10 vilkutusta.

AHJOS TIMO 01.11.2013 15:06

Kumpaanko suuntaan pitää vilkuttaa, jos haluaa kiittää ohitettua?

PASANEN MIKKO 01.11.2013 15:34

Terve Tuosta 'ohitusluvan' antajalle kiitoksen osoittamisesta näyttää olevan monenlaista käytäntöä niillä, jotka nyt yleensä kiittää. Ainakin joissakin henkilöautoissa on vilkkusysteemi sellainen, ettei saa tuota yhtä 'vilausta' ollenkaan. Tuossa meidän ooppelissa kevyt kaistanvaihto merkki vilkkuu kolme kertaa ja kääntymismerkin näyttö vaatii 'raskaamman' painalluksen vivusta. Eli henkilöautolla ohitellessa tarvittaessa osoitan kiitoksen käsimerkillä. Matkailuautollamme nuo 'ohittelut' ovat niin harvinaisia, ettei juuri tarvitse moista pohtia, mutta yleensäkin, jos edellä ajava antaa oikealla vilkulla merkin turvallisesta ohitusmahdollisuudesta, vilkautan ajovaloilla aikeeni ohittaa.

AHJOS TIMO 01.11.2013 15:47

Kuten tuolla jo aiemmin kerroin, Ducatossani on mahdollista vilkauttaa yhden kerran siten, että työntää sen vivun loppuun saakka kuten kääntyessä ja vetää sen heti yhden vilauksen jälkeen takaisin. Jos sensijaan painaa sitä vain kerran kevyesti, se antaa 5 vilkahdusta.

Kyllä matkailuautollakin tulee tilanteita, joissa mielellään kiittää. Viimeksi eilen edelläni ajava traktori päästi minut ohitseen väistämällä bussipysäkin levennykselle.

HAAPANEN TIMO 01.11.2013 16:12

Vasemmalle kerran=Kiitos!

@timppa

AHJOS TIMO 01.11.2013 16:33

(; Kiitos!

TEILERI TIMO 15.11.2013 22:22

Oma vanha Audi on saksalaisen taipumaton, eli minimissään voi onnistua vilkauttamanaan vain kahdesti. M-autossa (Ducato v2008) ei tuota automatiikkaa ole haittana, ja Huyndaissa voi joskus jopa onnistua vilkauttamaan vain kerran.

Itse pyrin aina näyttämään oikealla vilkulla vinkin, että ohitus olisi tehtävissä. Nykyään tosiaan on niin paljon sen sortin empijiä, että melkoisen pitkään pitää olla tyhjää ennenkuin uskallan ohituskehotuksen antaa (varsinkin jos ajan "alinopeutta"). Kun oma vauhti on reipas suhteessa sallittuun ja taakse tulee joku, he yleensä lähtevät ohitusvinkin saatuaan samantien ohittamaan. Ja kun ohittaja kiittää vasenta vilkkua vilkauttamalla - ihan sama, vaikka mitä ylimääräistä siinä mukana tulee - vilkautan vielä kuitiksi pitkiä. En tiedä, minkä verran näillä on liikenteen sujuvuuteen vaikutusta, mutta sekä ohittajana että ohitettava ollessani tällainen huomioiminen tuo todella hyvän mielen. J

LAHTINEN ERKKI 16.11.2013 00:05

Mikä tarkoitus mahtanee olla sellaisella merkillä jonka näin toistuvasti kesällä Englannissa. Siellä nimittäin yhdistelmäajoneuvot vilauttivat pitkiä ajovaloja. Seurailin tuota ilmiötä joitakin päiviä mutta en oikein päässyt perille merkinannon tarkoituksesta. Valot vilkkuivat mm. moottoritellä vastaantulevien kaistalla joten merkki ei varmaankaan kohdistunut minulle. Suomessahan on tapana varoittaa vastaantulevia jostakin vaarasta ko. tavalla. Tunteeko joku sikäläisen tavan tarkoituksen ?

LATVALA MARKO 16.11.2013 08:57

Ihan yleinen tapa moottoriteillä, rekoilla räpäyttää pitkiä siinä tilanteessa, kun rekkaa ollaan ohittamassa. Varsinkin, jos ohittava on vähän henkilöautoa isompi ja ohitus kestää kauemmin. eli jos toinen rekka ohittaa toista, niin ohittavan ei tarvitse koko aikaa vilkuilla peiliin, että koska voi palata takaisin omalle kaistalle, vaan ohitettava räpäyttää pitkiä, kun kaistanvaihdon voi suorittaa. Tämä tapa on onneksi jo pikkuhiljaa tullut suomeenkin.

VALTONEN MARTTI 16.11.2013 09:24

Kummallista..Suomessahan kaikki valo-ja äänimerkit tulkitaan provokaatioiksi, nykyään.

LATVALA MARKO 16.11.2013 12:38

Ehkä henkilö ja piironkiautojen keskuudessa, mutta ei tokikaan raskaanliikenteen keskuudessa. Varsinkin tuo pitkien räpsäytys kaistanvaihdon yhteydessä on todella hyvä juttu. Suomessa vähän harvinaisempaa, mutta muualla ihan ylenen tapa.

VALTONEN MARTTI 16.11.2013 20:11

Onhan siinä itua. Tullut joskus ajateltuakin millä näyttäisi ohittavalle isolle että voi jo tulla eteen. Tosin yleensä osaavat arvioida sen paljon paremmin kuin h-autoilijat.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 16.11.2013 20:35

Varsinkaan Saksassa autobaanalla ei pidä väkyttää pitkiävaloja rekalle kiukutuksissaan jos rekka ei ole kokonaan ohi, se nimittän vaihtaa välittömästi kaistaa. Kiva katsoa kun rekka tulee toisen eteen alle metrin marginaalilla.

HAIMILAHTI SIMO 17.11.2013 17:55

Minusta yhdistelmien antama pitkien räpäytys on hyvä. Ensinmäisen kerran jossain baanalla kun sain sen, vähän ihmettelin mitähän tuo tarkoittaa, sitten ymmärsin sen tarkoittavan, " ole hyvä ja tule eteen", että vasen kaista vapautuu takaa tuleville nopeammin, usein kovaakin ajaville. Aika harvoin tosin tulee ohitustarvetta, pyrin ajeleen rekkojen kanssa samoja nopeuksia, (80) auto. Vihreä ohitusvalo oli aikoinaan sallittu linja-auton lisäksi, rekoissa (kerkesin ajamaan sellaista missä oli), tielaitoksen autoissa ja tiekarhussa, ehkä jossain muissakin. Siinä oli painonappi katkaisin, ei jäänyt päälle Lappilainen TVL:n kuski oli puhunut, miten hulluja eteläsuomalaiset ovat, vaikka hän vihreellä näyttää ettei voi ohittaa, niin silti ne just ohittaa. Siihen aikaan rekisterilaatat kertoi aika varmasti mistä auto on.

t.simo

HERRANEN MATTI 17.11.2013 19:19

Tuo annettu ohitusmerkki taitaa olla usealle tuntematon, ajan välillä traktorilla vikkkaasti liikennöidyllä alueella. Sieltä traktorin kopista näkee tilanteen paljon paremmin, istuuhan siellä 1,5 m korkeammalla kuin henkilöauton penkillä. Näytän mielelläni merkkiä, mikäli näen ohituksen mahdolliseksi. Bussipysäkille väistäminen ei ole oikein hyvä, sieltä on monesti vaikea lähteä sitten liikennevirtaan. Myös retkiautosta näytän ohitusmerkin, mikäli sitten ajan alle tienopeuden.

Minusta rekkakuskit näyttävät aika hyvin ohitusmerkkiä, kun ajan henkilöautolla, mutta retkiauto taidetaan tulkita 80 km/h autoksi, eikä sille näytetä merkkiä niin usein. Henkilöautolla kiitän merkistä kättä heilauttamalla palattuani omalle kaistalle, usein ne myös kuittaavat valoja vilauttamalla. Retkiautolla se heilauttaminen ei yleensä onnistu, kun se takaikkuna on sumea.

VÄLIMÄKI JARMO 17.11.2013 19:50

Joo ja käytäppä vielä räikkää sitä suomipoika pitää v..tuiluna ulkomailla räikkä soi jo tervehtimisen merkiksi, täällä saa turpaan mitä sä räikätit mulle sa.... .Että tälläinen ero muuhun maailmaan . Tuumii JV

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.