Etuveto auto ja talvi vaunuilu

AAROS RUUBEN 07.09.2013 22:10

Selviääkö etuveto Volvo V70 ja 1300 kg vaunulla Helsingistä -> Rukalle? Tuolla välillä on vitos tiellä paljon isoja nousuja ja laskuja. Mitkä on hyvät etuvetoisen kanssa ajamisen niksit?

ANTTILA MARKKU 08.09.2013 10:24

Kyllä selviää.On yksi lysti onko etuveto vai takaveto jos jalka kaasupolkimella on raskas.Sellainen kiihdytyksissä höyhenen kevyt kosketus on liikkeelle lähdöissä kaiken A&O.Edellyttää tietysti että on liukasta.Riittävästi kuormaa vetoauton taka-akselille jotta vaunu ei työnnä autoa edellään.Tuossa yhdistelmässä on hyvä painoero veturissa vs,vaunussa.Niin kauan kuin takapyörät pyörivät ja kitka on riittävä vaunu tulee vetoauton perässä nätisti.

VALTONEN MARTTI 08.09.2013 10:49

Omat kokemukseni etuvetoisella Avensiksella ovat vähäiset talviajon suhteen. Aina hyvä pakkaskeli ollut ja hyvin auratut tiet. Ei ongelmia.

Mutta jos säänhaltija on kovin vastaan on etuvedolla varmaan helppo joutua ongelmiin.

Tuo ohje takapainosta, olen siitä eri mieltä. Se voi auttaa mainittuun asiaan mutta takapaino heikentää etuvetoisen auton vetopyörien pitoa ja jokaisen auton ohjattavuutta talvikeleissä. Toisaalta liika keventäminenkin on vaarallista.

Summasummarum: uskaltaisin kyllä itse lähteä ko. yhdistelmällä samaa matkaa ajamaan. Maltti ja ennakointi siinä perille vie.

Käyttäjän lisäys viestiin 8.9.2013 klo 13:43:38 Laitetaan vielä kun unohtui että vastaukseni oli laadittu silmälläpitäen joutumista talvisiin olosuhteisiin mikä syyskuun puolivälin paikkeilla pohjoisessa ei ole tavatonta. Näin lämpimään aikaan tuskin siitä pelkoa.

KOISTINEN TOIVO 08.09.2013 11:00

96 ssapilla vetelivät ennen vaunua norjissa asti. Samoin latalla. Ja jos niillä pärjäsi kuuskymmentäluvun teillä. Niin miksei nyky autoilla. On apssät sun muut. Vauhdin määrä olosuhteen mukaan, ja maltti. Kyllä sillä pärjää Toivopoika

VALTONEN MARTTI 08.09.2013 13:37

Jos kesäkelistä on kyse niin no problems. Minä kyllä vastasin aloitukseen talviajo huomioonottaen koska tähän aikaan pohjoisessa voi joutua lumipyryynkin, ainakin kuun puoliväli on joskus minut yllättänyt lumimyrskyllä. Tosi nyt on säät niin lämpimiä ettei tuosta liene huolta....

KOISTINEN TOIVO 08.09.2013 15:11

Kyllähän säät voi yllättää joskus, mutta yleensä kalusto nykyään lähtee liikkeelle, ja homma hoituu. Olen minä täyden turvelastin kanssa jäänyt lumisateessa keskelle rovaniemeä, kun pakko pysähtyä valoihin, ja vastamäki. Tienarattaiden nosto, ei auttanut. Mutta ennen kun ketjuja kerkesin, tuli auraaja puhistamaan paikkoja, ja nykäsi liikkeelle. Mukavasti tyyttäilivät kiireiset, kun reki tukki koko kadun Toivopoika

AAROS RUUBEN 08.09.2013 17:01

Vaikka näin aikaisin syksyllä kyselen, niin nimenomaan on kyse taliajosta. Suunnittelen ensi tavea jo nyt.

MYNTTINEN ARI 08.09.2013 17:04

Etuvetoisella voi jäädä märälle nurmikollekin kiinni ja kokemusta on.En jää enään kun on tälläinen citymaasturi jotta antaa sen verran tehoja myös taakse kun on tarve.

LAUKKANEN MAURI 08.09.2013 18:13

Kyllä se takavetokin jää tasaiselle kiinni, minulla oli lainassa tutun MB-avolava paku ja menin sitten kahville huoltoasemalle ja piha on suhteelisen tasainen,mutta tosi liukas ja eipä se auto mihinkään lähtenyt ,soraa ja työntöapua tarvittiin.

ANTTILA MARKKU 08.09.2013 20:40

Edelleen rauhoittelisin aloittajaa,Niin kauan kuin pyörät pyörivät vetoautossa se on ohjattavissa.Liika voima on pahasta liukkaalla.Sille ei voi mitään jos liukkaus on niin suurta että vetävillä ei kitka vetovastuksesta johtuen riitä.Silloin vauhtia saatava lisää tai odotettava aura-autoa.

NIEMELÄ PASI 11.09.2013 08:01

Rukalla mennessä ei varmaan ole mitään ongelmaa ennenkuin kääntyy tunturiin. Loppu pätkä on haasteellisin, ei pyty hirveitä vauhtia ottamaan ja on pitkä nousu, jossa mutkia. Ja vastaavasti kun lähtee pois ei ole paljon mahdollista ottaa vauhtia.

Näin muistelisin mitä olen talvella käynyt ilman vaunua. En tietysti tiedä millainen talvikunnossa pito tuolla on.

ANTTILA MARKKU 11.09.2013 11:59

Niin se alastulo.Se on myös oma osionsa,täytyy muistaa ettei vaunu perässä jarruta jos pyörät luistaa sukkana koska auto liukuu edellä eikä aisaan kohdistu työntö voimaa.

VALTONEN MARTTI 11.09.2013 13:25

Yhtenä kevättalvena takaveto Carinalla Rovaniemeltä pohjoiseen n.40-50 km on pitkä jyrkkä vastamäki. Useimmat varmaan tietää sen.

Piti jättää vaunu aiemmas ja käydä veturilla kattoon sen mäen kuntoa. Totesi että vauhti täyskaasulla varmaan riittää viemään ylös mutta jos vastaan tulee jotain minkä vuoksi joudun pysähtymään niin liikkeelle ei enää pääse. Joten pitkään peruutukseen varauduttava sitten

Toinen asia mihin varauduin jos lähteekin liukumaan valtoimenaan takaperin. Opetin apukuskille millä hetkellä pitää hypätä autosta ulos jarrukiilojen kanssa ja miten ne tökätään nopeasti paikalleen jättämättä sormia väliin....

No onnellisesti mäki ylös noustiin kuitenkin. Pointti tässä oli se että ennakointi ja varautuminen kaikkeen ajateltavissa olevaan on viisasta.

AAROS RUUBEN 11.09.2013 18:31

Mites noiden lumiketjujen käyttö tuollaisessa tilanteessa, jossa on edessä hirmu mäki tai siihen mäkeen ei saa vauhtia tarpeeksi. Onko kokemusta? Käsittääkseni on sellaisia lumiketjuja jotka voi laittaa paikallaan päälle. Kauanko kestää lumiketjujen laitto?

KOISTINEN TOIVO 11.09.2013 18:55

Onhan niitä henkilöautoon, kai niitä voi laittaa paiikalleen iliman tunkkia, koska kuorma auton ketjutkin pystyy. Toivopoika

VALTONEN MARTTI 11.09.2013 18:58

On kokemusta lumiketjuista niin ikään takaveto Carinassa oli tuon em. reissun jälkeen aina mukana talvella Lapin reissuilla ketjut. Kerran en olisi ilman päässyt leirialueelta (huom. ilman vaunua silloin) pois kun lähes parikymmensenttinen kova lumikerros alkoi sään lämmettyä pettämään auton alla. Ketjuilla lähti kuin tyhjää.

Toisen kerran en olisi saanut säilytyspaikkaan ilman ketjuja vaunua peruutettua. Sanoisin hiukan karrikoiden että ketjuilla auto nousee vaikka puuhun.

Vähäistä oli tarve ja kun autot vaihtuu ja rengaskoot muuttuu niin eipä viitsi aina uudenlaisia ostella. Nyt kun on 'näköismaasturi' veturina ei ole Lapin lumille edes päässyt.

AAROS RUUBEN 11.09.2013 19:12

Olisiko järkevää ennen tuonne Rukan tunturin loppupätkää laittaa vain nuo lumiketjut suosiolla?

VALTONEN MARTTI 11.09.2013 21:11

Kysymykseesi voi vastata vain että käypä ensin veturilla ajamassa nousu ja arvioi tilannetta. Keliolot ja tien kunnossapito (auraus, hiekoitus) huomioiden. Jos ketjut on hankittu niin hyvää harjoitustahan tuo ennakointi ketjuja käyttäen on.

Omat kokemukset Rukalta ovat vain kesäkeliltä. Aikaa siitä niin kauan etten edes muista nousun jyrkkyyttä. Mutta sen muistan että ylhäällä oli P-paikalla kyltti "asuntovaunuilta pysäköinti kielletty." Ja sen vuoksi siitä onkin niin kauan.

Kaikille etuvetoautoille ei muuten ketjut sovi. Omissani oli ainakin jotkut Citroen mallit kieltolistalla.

Käyttäjän lisäys viestiin 11.9.2013 klo 21:13:16 Toivottavasti löytyy joku jolla on omakohtaista talvikokemusta juuri tuosta Rukan noususta talvella.

AAROS RUUBEN 11.09.2013 21:49

Kumpaa muuten ajaisitte tuonne tuota vitostietä vai Oulun kautta ja sitten Kuusamontietä 20 pitkin. Kumpi parempi ajaa vaunun kanssa?

Olisi kiva kuulla tuosta loppupätkästä joltain jolla on kokemusta Rukalta.

KOISTINEN TOIVO 12.09.2013 06:31

Ei kai siinä isoja eroja taida olla. Hyvät tiet molemmin kautta. Nelostielläkin mäkiä jyväskylän tienoilla. Nykyään kyllä tienhoito sen verta hyvää, että ei muuta kun tielle. Kyllä se hyvin menee Toivopoika

OIKARINEN JUUSO 13.09.2013 08:58

Ei sitä vaunun vetämistä talvella ole mitään erityistä syytä pelätä. Olosuhteet pitää tietenkin ottaa huomioon.

Monet talvet olemme mekin vaunua vetäneet etuvetoisella autolla pitkin pohjoista kaikenlaisessa kelissä ja kaikenkuntoisia teitä.

Hätävaravarusteeksi kannattaa varmaan hankkia jotkin sopivat lumiketjut. Sellaiset meilläkin on ollut aina mukana matkassa, tosin vain kerran hieman liian rohkean susiparkkihaun seurauksena on tarvinnut käyttää.

MELANDER KARI 17.09.2013 21:01

Moro! Harrastimme talvivaunuilua 80-luvulla. Ensin kausipaikalla ja sitten vetäen. Kalusto oli Talbot Horizon diesel ja Kafi Future 480. Sen ajan säännöksillä juuri ja juuri sai vetää. Ei ollut ABS:iä ja luistonestoja ajonvakautuksesta puhumattakaan. Maltilla ja hyvillä hermoilla pärjäsi. Ei ollut mitään ohgelmia. Talvivaunuiluun toki liittyy muitakin hankaluuksia. Rakensin mm viemäriputkille lämmityksen. Nykyiset kaksoispohjat ja lämpimässä olevat säiliöt helpottavat elämää. Myöhemmin siirryimme matkailuautoilijoiksi, jolloin liikuimme luonnolliseti enemmän, mutta itseasiassa ongelmiakin oli enemmän. Olemme palanneet taas vaunuilijoiksi, mutta enää ei into riitä talvivaunuiluun vaan kalusto talvehtii sisätiloissa. Aikansa kutakin.

LAHTINEN ERKKI 17.09.2013 22:56

Jos autossa on luistonesto (esim. V70 volvo) ja vedätte perävaunua liukkaalla kelillä niin lukekaapa ohjekirjasta miten tulee toimia ettei tule yllätyksiä kesken ylämäen.

HAARAKANGAS ALLAN 19.09.2013 08:47

Kyllä etuvedolla pärjää. Neljännesvuosisata vierähtänyt pallon pintaa kiertäen myös talvisin.....

Allu vaari

Käyttäjän lisäys viestiin 19.9.2013 klo 15:55:46 Paikalta lähdettiin ennen aurauskaluston tuloa. Ihan oman aikataulun mukaisesti.

VALTONEN MARTTI 19.09.2013 14:13

....ei kai sitä muuten Pääkonsuliksi pääsisikään......

-olettaa M V

HÄMÄLÄINEN JUHA 20.09.2013 16:49

tammi-helmikuussa tiet ovat lumiset ja polanteiset pohjoisessa ja vaunua on aika haastava vetää. maaliskuun puolella urat alkaa sulaa ja tilanne helpottaa. rukan vaunualueelle pääset kyllä jos keli on ns. normaali talvikeli

VALTONEN PAULA 23.09.2013 12:10

En vaunuile talvisin (vaunu juuri tyhjäystä ja siivousta vailla menossa talvisäilöön - valitettavasti, haikeaa!), mutta etuvetoisen auton kanssa seikkailen muuten vaan (pitkä farmari hankala kääntää pehmeillä sivuteillä yms.)

Hankin siihen lumiketjut, jotka onnistuin kyllä katkaisemaankin http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Talviautoilu/Lumiketjut/Lumiketjut-2-kpl-37122/

Nykyään mukana on luistonestomatot, joita olen testannut naapurin autoon sen verran, että nousi penkastakin kyllä http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Talviautoilu/Lumiketjut/Luistonestomatot-2-kpl-37140/

Liikenteen keskellä en ole jäänyt kiinni kuin Messukeskuksen parkkihallin ylämäessä, johon oli valunut sulamisvettä jäätyen kivasti ja kun jono pysähtyi edellä niin... pysähtyi myös takana :D

VAINIO JORMA 23.09.2013 23:06

No selviää ja ihan varmasti. Kehä kolmosen ulkopuolellakin on suomessa tapana aurata maantiet. Vielä paremmin selviää jos sinulla on automaattilaatikolla ja luistonestolla se Volvo.

NIEMELÄ PASI 24.09.2013 08:02

Mutta luistonesto on pystyttävä kytkemään pois päältä.

VALTONEN MARTTI 24.09.2013 16:00

Asiat on hyvin moninaisia. Esim. kun kevättalvella jyristelee nastarenkailla Lappiin 1000 km täysin kuivia ja sulia pääteitä pitkin ja poikkeaa vähän sivuun onkin vaikeuksissa. Ilman niitä talvirenkaita nimittäin. Ei niitä sulavia lumi- ja jääsohjoja enää silloin juuri kukaan auraile ja lämpötilasta johtuen silloin ovat liukkaimmillaan ja upottavia. Kokemusta on. Mutta alku- ja keskitalven pakkaskelien aikaan tilanne on useimmiten ihan toinen. Siksi tuolla aiemmin mainitsinkin uskaltavani kyllä aloittajan tapaan lähteä etuvetoautollakin Rukalle.

SINISAARI JUHA 25.09.2013 13:36

Niinkuin moni muukin tuossa on todennut, kyllä ev-veturillakin pärjää talvella. Itselläkään ei ole vaikeuksia ollut hiihtolomareissuilla Etelä-Pohjanmaalta Vuokatin ja Ukkohallan suunnille, etuveto Volvojen ja 1700kg Adrian kanssa selvitty ilman kommelluksia neljänä edellisenä talvena, vaikka jääkeliäkin sattunut matkan varrelle. Toki silloin ei ole pystynyt pitämään yllä rekkavauhteja, mutta eipä kyllä rekatkaan.

Ylämäki Ukkohallan vaunualueelle hirvitti ekalla kertaa, mutta hyvin siitäkin selvisi sopivasti vauhtia ottamalla. Liikenteen pelisilmää ja ennakointia talvivankkurointi vaatii enemmän, varsinkin meikäläiseltä etuvetovaanarilta.

VALTONEN PAULA 30.09.2013 10:43

Testasin luistonestomatot eilen omaankin yhdistelmään - vaunun perruutus alkaen märältä liukkaalta nurtsilta lankkuja pitkin ylämäkeen sisälle varastoon. Kytkin ei kärynny yhtään, mutta ruoho kyllä rutussa ja auton katto sai kuorruketta senkin eestä :)

AAROS RUUBEN 10.10.2013 11:02

No niin Volvon omat lumiketjut hankittu ja lisäksi Biltemasta luistonesto matot. Bilteman lumiketjut on halvat, mutta hajoavat herkästi ja saattavat rikkoa auton, joten panostin noihin aitoihin, jotka kyllä todella kalliit. Kyllä tuonne Rukalle aion lähteä ja joulun jälkeen vielä yhdeksi viikoksi jonnekin. Kiitoksia hyvistä kommenteista näin aloittelija karavaanarille.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.