Kamelin selkä on katkennut

Kaj Nyyssönen 11.01.2022 19:04
Timo Haapanen

Suomessa on jo vajaa 1000 tuulivoimalaa. Ne tuotavat paikkakunnilleen kiinteistöverona ison summan, esim. Närpiö tulee saamaan n. miljoonan vuodessa kunhan Forumin ja Helenin puisto on valmis.

Voimaloita rakennetaan n. miljardilla vuodessa, arvonlisävero on yli 200 miljoonaa suoraa valtion laariin.

@timppa

arvonlisävero on yli 200 miljoonaa suoraa valtion laariin - josta se voidaan anoa takaisin koska tuulimylly on tuotanto investointi. Arvonlisäveroa maksaa vain tuotteen loppukäyttäjä eli tuotetusta sähköstä sähkölaskun yhteydessä. Katsoin sähkölaskusta että 50% laskusta on veroja ja sen luonteisia maksuja.

Arvonlisävero 1/3 tuosta 50%:ta
Sähkövero 1/3
Siirtomaksu 1/3 eli Caruna

Toivo Koistinen 12.01.2022 06:08

https://www.alv13.fi/tiesitko-tata-alvista/ Arvonlisävero otettiin korvaamaan se väliaikainen liikevaihtovero kun liityttiin EUhun aikanaan.
Se kompensoi ansioveroa, jotta Suomen kilpailukyky, ja kansan ostovoima säilyisi hyvänä.
Ohessa kopio yhteenvetona alvin tärkeydestä
Arvonlisävero on hyvin tärkeä vero Suomessa: se on ylivoimaisesti isoin yksittäinen vero valtion verokertymässä. Veronmaksajien Keskusliiton mukaan vuonna 2019 arvonlisä- ja liikevaihtovero kerrytti yhteensä noin 21,9 miljardia euroa, mikä on enemmän kuin mitkään muut kulutusverot yhteensä. Herää siis kysymys, jos alvia aiotaan laskea, onko pakko korottaa jotain muuta veroa samantasoisen verokertymän ylläpitämiseksi.
Tp

Veli-Pekka Merikallio 13.01.2022 12:10

Olisiko mitään järkeä pyrkiä eroon joistakin erityisesti vähävaraisia kurittavista tasaveroista.

Olisiko mahdollista toimia myös siten, etteivät menot aina vain kasvaisi ja karsia joitakin valtion huonosti perusteltavissa olevia kulueriä, säästää siellä, missä se on mahdollista.

Näistä säästökohteista jokainen löytää listoja, joten en niitä tässä toista. Jatkuvan kasvun ideologia ei liene kiveenhakattu ja ennemmin tai myöhemmin on pää vetävän kädessä.

Toivo Koistinen 13.01.2022 17:06

Lehellä oli, että kuntien verotuloista iso osa siirtyy sotekonklaaveille, jotenka niiden on keksittävä uusia tulolähteitä.
No se tarkottaa kuolinkellojen soittoa kunnille, ja terveyden hoidosta carunaa.
Tp

Veli-Pekka Merikallio 14.01.2022 08:10

Noh, samallahan se poistuu kuntien harteilta niiden isoin menoerä, jotenka tuo Toivon taloustiede ei pelaa ihan tämän päivän viimeisimpien oppien mukaisesti, nollasummapeli jne.
Jos johonkin kohdistuu jatkossa paineita, on se valtion tulojen kertymä, maakuntaverostahan ei puolueissa olla kovinkaan innostuneita.

Toivo Koistinen 14.01.2022 16:11

Ei olla ei, mutta lupaan että kun se konklaavi on kasasa, ja pääsee vauhtiin, niin puhutaan maakuntaverosta.
Tosin kuntien harteiltahan on aiotu siirtä niiden vastuu terveyden hoidosta, ja pelastuspalvelusta.
Myös se valtion kunnille ohjaama menoerä siirretään tälle makuntakonklaaville, ja sehän kasvaa matkalla, kun jokaisen kunna rahat siiretään koko maakunnassa ,,
Puolueiden vaali puheidensa mukaan aikoo viimein pistää terveys, ja vanhushoidon, ynnä pelastuspalvelun kuntoon, kun valtio, ja kunnat eivät siihen ole kyenneet.
Näin minä sen olen ymmärtänny. Tosin en ole ihan perillä asian poliitisesta puolesta.
Tp

Sirpa Eskelinen 14.01.2022 16:42

Me elämme kapitalistisessa valtiossa, jossa raha on suure.
Selvennykseksi: https://fi.wikipedia.org/wiki/Suure

Sirpa

Markku Kujanpää 14.01.2022 17:29

Onneksemme elämme. Aivan toista se on jossain toisaalla.
Raha on vaihdon väline ihan missä vaan.

Alpo Kontinaho 15.01.2022 17:31

Senjälkeen kun Etruskilaiset ottivat käyttöön rahan on kiitollisuuden osoittamisessa ollut vähemmän vaikeuksia. A.K

Ari Kuusisto 16.01.2022 18:33

Sote tuo varmasti uusia mahdollisuuksia "rehdille" yrittämiselle.Onko tämä yksi caruna sopassa.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/5f1fcce4-8432-4a48-bf19-e0e0ed65370d

Kari Rautiainen 19.01.2022 19:23

Alotusaiheeseen senverran että tankkasin dieseliä Santa Polassa äsken, 1,299€/l. On se prkl noi suomen hinnat.

Veli-Pekka Merikallio 20.01.2022 11:55

Tässä sen näemme, matkailu avartaa. Mites kaasun hinta ja moikkaavatko karavaanarit siellä toisiaan?

Petri Ahonen 20.01.2022 12:43
Toivo Koistinen

kyllä, ja sekin, että kuljetusten hintojen nousu heijastuu kaikkeen. Mutta mitäjös nostettaisiin autoveroa huomattavasti.
Nythän vaihdellan autoo, kun paitaa. Mutta jos hinta roimasti kohoaisi, nin kannattaisi pitää autoa, ja siitähän kotimainen autohuolto, ja korjaileminen nostaisi työlisyytä.
Sillä rahalla laskettaisin poltoaineen veroa vähän.
Tp

Eikös Suomessa jo nyt ajeta Euroopan, keski-iältään, vanhimmilla autoilla... ja tuo keski-ikä on edelleen nousussa, eli kyllä korjaamoilla töitä piisaa. Puhutaan, että ensirekisteröinnissä sähköisten osuus on kasvamassa, siis uusien autojen, mutta paljon isompi osuus autoista tuodaan käytettynä. Huonoa suomalaisten kannalta on se, että Saksassa uusien myynti on romahtanut, mikä varmasti nostaa sieltä tuotavien käytettyjen hintaa.

Petri Ahonen 20.01.2022 12:54
Kari Rautiainen

Alotusaiheeseen senverran että tankkasin dieseliä Santa Polassa äsken, 1,299€/l. On se prkl noi suomen hinnat.

Tuossakin hinnassa on varmasti iso osa veroa, mutta meillä valtion kirstu ammottaa aina vaan tyhjyyttä, joten sinne on saatava helppoa rahaa... eli, autoilijoilta. Perusteet korotuksille ovat hyvä hupiohjelman aihe, milloin öljyn hinnan nousu, milloin halutaan pienentään co2 päästöjä, siitä 8-9%. Ihan muutama vuosi sitten öljy maksoi 125$ barrelilta, ja pumppuhinta oli jossain 1,30€ kieppeillä, nyt barrelihinta on kait 85€ ja pumppuhinta 1,75€ (riisseli). Elin polttoaineen hinnassa on suurin osa veroa samaan aikaan kotimainen jalostaja tuskailee, mihin ihmeeseen kaikki rahat saa kulutettua. Korjasivat onneksi rahoilla yhden jalostuslinjan, jonka seurauksena co2 päästövähennys oli isompi, kuin koko Suomen liikenteen tuottama.

Heikki Ikonen 20.01.2022 17:26

TB Levi Levin Poro D 1,926e 98E 2,025e Heikin päivänä 2022, Onko nyt hyvä, onko?
H

Ville Säynäjäkangas 20.01.2022 18:01

Ei vielä ole hyvä.
Sitten on hyvä kun kaikki autot viedään paaliin, kaikki ihmiset muuttavat kerrostaloyksiöön helsinkiin ja kaikki syövät vain heinää.
Sitähän poliitikot haluavat.


Tarkennetaan vielä ravinnosta, synteettistä laboratoriossa kasvatettua heinää, jolloin ei tarvita enää maanviljelyä. Sitten on hyvä.
muokattu: 20.1.2022 18:09
Pertti Aro 20.01.2022 18:29

Minusta on hyvä niinkaun kun rahalla voi ostaa polttoainetta .
Tosin pakko ei ole ostaa mitään , voi mennä vaikka soppajonoon .
Ei ne hinnat täällä rutisemalla lanske, teidän jotka olette tyytymättömiä , kerätkää porukkaa ja menkää vaikka tukkimaan Mannerheimintie protestiksi !

Seppo Suomi 20.01.2022 18:53

Ei ne hinnat laske vaikka täällä kuinka rutisee - mutta se helpottaa kun edes joku kuuntelee.

Ville Säynäjäkangas 20.01.2022 18:56
Pertti Aro

Minusta on hyvä niinkaun kun rahalla voi ostaa polttoainetta .
Tosin pakko ei ole ostaa mitään , voi mennä vaikka soppajonoon .
Ei ne hinnat täällä rutisemalla lanske, teidän jotka olette tyytymättömiä , kerätkää porukkaa ja menkää vaikka tukkimaan Mannerheimintie protestiksi !

Eli on hyvä vaikka polttoaine maksaisi 100€/litra?

Toivo Koistinen 20.01.2022 19:40

Tänään tankkasin vanhuksen, 1,831, mutta aattelin, että tarviihan maakuntahallinto, kuntahallinto, valtio rahaa.
Ajelemma kirkolla mutkia taas monta viikkoo, eihän tässä enää tarvi rikastua, kunhan elää mukavasti.
Suomessa ajetaan vanhalla autokannala, on totta Petri, kuten mekin kohta 19 vuotiaalla. Mutta jos laskee mitä uusi vastaava maksa, se on yli 30 000 ööriä, niin en lopuikänä korjaa sillä rahalla tuota vanhusta.
Mikä parasta, koska se on ruosteton, ja jopa sähköakkunoilla, ja sadetunnistimella, ilmastoinnilla, eli varsin nykyaikainen, niin sen keulaan voi laittaa vaikka ydinvoimalan, ja meno maistuu.
Ei tarvitse paalata, rouhia, sulattaa kuljettaa se raaka-aine, mikä siittä saadaan uuteen, ei tarvitse lisämetalleja sun muuta louhia, ja prosessoida, ja siirtää autotehtaalle jotta tekevät uuden minulle.
En usko tuon saastutavan maailmaa yhtäpaljoa, kun sen romutus, ja uuden teko, ja pihaan tuonti.
En edes löpöä kuluta nin paljoa, että se raha kuluu loppuikänä, jos veraa mitä maksaa korvaava energia auton liikuttamiseen.
Työllistän korjaamoa, ja kun kortti menee valtesmannin taskuun, ei harmita, kun hyvästelen vanhuksen sen lähtiissä romun kerääjän mukaan.
Kaikki säästää.. Koska tosiasia on, että autokin on kone, ja koneen voi korjata aina, ellei se ole solmuun ajettu männyn ympärille
Tp

Pertti Aro 20.01.2022 23:04
Ville Säynäjäkangas

Eli on hyvä vaikka polttoaine maksaisi 100€/litra?

Minusta teidän jotka valitatte polttoaineen hinnasta pitäisi tehdä asialle jotain konkreettista kuten tehdä kansalaisaloitus ja kerätä siihen ne vaadittavat nimet Tai niinkuin aikaisemmin kirjoitin mennä Mannerheimin tielle osoittamaan tyytymättömyyttäne.
Tääliä kirjoittelu ei auta pätkääkään. Piitää tehdä jotakin asian hyväksi !
Minulle ei ole haittaa vaikka maksaisi 100€/l koska se on ihan utopista eikä tule toteutumaan .

Seppo Suomi 21.01.2022 06:58

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/9643

Heikki Ikonen 21.01.2022 07:45

"Kuka tahansa voi tietää. Tarkoitus on ymmärtää". - Albert Einstein

Toivo Koistinen 21.01.2022 08:41

Ymmärtäminen, sepä juuri miksi. Mistä ottaa hallinto tilalle verotulot kasvavaan rahan tarpeeseen yhteiskunnalle.
Väestö kasvaa, ja vanhenee, koska elinikä kasvaa. se tuo erilaisiin palveluihin lisätarvetta.
Liikenneväylien kuntoon menee enemän rahaa, kun korjausvelka on kasvanut, samoin kaupunkien vesiverkostojen korjausvelka. Lisäksi nämä koronoa, ja valtion velan kasvun menot.
On tosin sekin, että kasvaako poltoaineverotuotto, jos sitä nostetaan, kun jos sitten ajelu merkittävästi vähenee.
Tosin ilmasto kiittää.
Puhutaan paljon sivukylien liikenne tarpeesta, ja työssäkulun tarpeesta, ja kannattavuudesta, mikä on totta.
Mutta mistä saadaan tilalle se raha, jos polttoaineveroa lasketaan rajusti. Lisääkö se liikennettä sitten ja laskeeko mejän poltoainekulut sitten kun ajellaan enemmän.
Tosin työssäkäyville se on etu, ja ehkä tuo työn verotuloja, kun työssäkäynti pienemälläkin palkalla kannattaa, samoin sosiaalikulut voisi pienetä näiden osalta. Nythän on työvoimapulaa monilla aloilla.
Kuulema rekkakuskeistakin pulaa, jos että pitäisikö ukon vyöttää itsensä, ja katella silmäklasit, ja kävelykeppi mukaan.
Misähän se muuten on?
Tp

Mauri Laukkanen 21.01.2022 09:01

Kun nyt eletään ns,sote aikaa ja rahaa ei tunnu olevan mutta siitä huolimatta luvataan
tehdä kaikki mahdollinen vahusten hyväksi,mutta kun?.
On tilattu uudet hornetit ja korona ei hellitä otetetta Sumestakaan,mutta onhan tuota rahaa maailmalla,lainataan lisää.
Eli ei ne polttoaineiden hinnat laske,siltä sitä rahaa otetaan sote uudistuksiin ja hornetteihin,kun hyökätään taas kerran Suomea laajentamaan naton kanssa,näin olen asian ymärtänyt,Putin pois päiviltä on se ajankohtainen asia mediassa ja poliitiikoilla?.


Kun minuun iski se asuntoauto kuume,niin kävin koeajamassa ensimäisen as,auton,se oli Fiatti alkovilla sekä 1,9 diesel koneella. Ensin kun ajoin tasaista tietä,niin ihmettelin kuinka hyvin auto kulkee,taisi olla myötä tuuli?. Mutta kun käänyin takaisin oli loiva ylämäki ja sattui vastatuuli,niin kyllähän piti pykältää melkein ykkösvaihteelle,vahti pysähtyi kuin seinään,siihen loppui ostoaikeet siitä 1,9 koneella olevasta kulkimesta!.
muokattu: 21.1.2022 09:10
Pertti Aro 21.01.2022 10:10

Tässä on juuri sitä konkreettista jota kuulutin ,vaikuttaa asialliselta ja hyvin perusteltulta , nyt ei muuta kuin kaikki tyytymättömät lisäämään nimensä listaan.
Toivotan kaikille " lyykyä tykö "

Markku Kujanpää 21.01.2022 14:25

Huikeat ovat hinnat. Näillä kilometreillä joita ajelen niin en kansalaisaloitetta kannata, koska jollain toisella tavalla varmaan maksaisin kannatusaloitteen takaisin. Jostain se kertymä täytyy kerätä kokoon jolla kaikkea pyöritetään. Ikuinen velanotto tietty on punakommareiden keino hoitaa homma.

Toivo Koistinen 21.01.2022 17:31

https://www.nettiauto.com/kia/ceed/12637867 https://www.nettiauto.com/kia/ceed/12622637
kahtelin tavan mukan noitaa autoja, nin siinä hoksin kaksi saman merkin samankokosella koneelal sama malli. Toinen perinteinen bensa, ja toinen hybridi. Ei isoa kulutus eroa, muten arvot aika samanmoiset, paitsi hybriidi kalliimpi.
https://www.nettiauto.com/dacia/duster/12652140 Samalla rahalla saa diiselin, jolla kulukee isompi kärri, ja hintakin halavempi.
Tämäkai on sitä uutus asian markkinavoimaa.
Tp

Kari M Niemelä 21.01.2022 18:11

Kyllä vaikuttaa löpön hinta, 10v , 187 000 km ja nyt olis aikaa kun työt ei enää haittaa saas nähdä seuraavat 10 v paljonko tippuu km määrä

Ari Kuusisto 21.01.2022 18:26

Diesel pohjanmaalla yli 1.8€ ja E95 karvan alle 2€.
Kirjoittivat että ensimmäisen kerran joulukuussa euroopassa myytiin enemmän sähköautoja kun diesel autoja.

Toivo Koistinen 21.01.2022 18:46

Niimpä. osais laskee paljonko säästäis dusterin diiselillä verrattuna noiden bensiiniautojen poltoaine hintaerolla, ja piemmämälä kulutuksella vaikkapa 10 000 kilometrin matkalla.
Eihän se iso varmaan ole..
Tp

Kari M Niemelä 21.01.2022 18:48

Eipä näitä koppiautoja sähköllä löydy saatika jos lähdet pitkälle reissulle, ei onnistu 1000 km matkata kestää ikuisuuden, täytyy miettiä tulevaa, Suomi ei välttämättä ole lopun elämän tukikohta voi tehdä vielä valintoja kuten moni on tehnyt, aika näyttää tai Suomen päättäjät

Toivo Koistinen 21.01.2022 18:58

Einiin, kylä diisel on se. Nose transitin PHVE mallin bensiini miten yleistynee. Siinähän sähkö pyörittää renkaita, ja kone vain generaattoria.
Voisi sanoa loistavaksi koppiautoksi, kun oma voimala mukana, ei tarvi kaasupulloa vaihta yölä n klo 02, 37 suurinpiirtein.
Tp

Kari M Niemelä 21.01.2022 19:25

Kaasupullon vaihto 2 37 on pieni ongelma, autoilun verottaminen kaikessa muodossa on suuri virhe, matkailuyrittäjät menetää tuloja kun ei karavaanarit enää kierrä kun ei rahat riitä edes jokapäiväisiin menoihin, mitenkäs pelastetaan esim. leirintäalueet jotka nyt jo kiikkuu konkurssin partaalla

Kari M Niemelä 21.01.2022 20:10

Tätä ei saisi kirjoittaa mutta, miksi jäsenkeskustelu lopetettiin,selkenee tässäkin keskusteluosilla, liikaa asian sivusta haastamista, pysytään asiassa niin hyvin sujuu

Hannu Mankisenmaa 21.01.2022 20:26

Eipä ole viitsinyt, kirjoittaa tänne mitään pitkään aikaan. Kuin Kari M, totesi. Viikkonloppu kun alkaa, niin "altalipan, jotku kirjoittaa, kuin olisivat humalassa tänne".
Ja viikolla ei ole mitää asiaa.
Anteeksi, että totesin tämän.

Pertti Aro 21.01.2022 20:45
Markku Kujanpää

Huikeat ovat hinnat. Näillä kilometreillä joita ajelen niin en kansalaisaloitetta kannata, koska jollain toisella tavalla varmaan maksaisin kannatusaloitteen takaisin. Jostain se kertymä täytyy kerätä kokoon jolla kaikkea pyöritetään. Ikuinen velanotto tietty on punakommareiden keino hoitaa homma.

En ninämkään kansalais aloitukseen nimeäni kirjoittaisi mutta onhan se vaihtoehto täällä valittanuseen.
Silloin on ainakin tehnyt jotakin sen sijaan että täällä ruikuttaa.
En kuitenkaan usko kummankaan tilannetta nuuttavan.

Kari M Niemelä 21.01.2022 21:49
Pertti Aro

En ninämkään kansalais aloitukseen nimeäni kirjoittaisi mutta onhan se vaihtoehto täällä valittanuseen.
Silloin on ainakin tehnyt jotakin sen sijaan että täällä ruikuttaa.
En kuitenkaan usko kummankaan tilannetta nuuttavan.

Jep, eihän se valittaminen/ruikuttaminen mitään auta mutta aatosten vaihto helpottaa ja on mielenkiintoista kuulla eri näkökantoja esim. kyseiseen asiaan

Seppo Suomi 22.01.2022 06:52

Uusi suomalainen sana "rekkarikuski".
Mitähän se sana tarkoittaa ?
Kujettaakohan hän rekisterikilpiä ?
Uutta kaunista kieltämmekö ?
Pitääköhän tässä nyt opiskella uussanatkin ?

Toivo Koistinen 22.01.2022 08:22

Kari otit oikean asian esiin, eli m auton verotusksen tosin kyseinen auto on verovapaa, eli aikamoisella verotuella nuo sadan tonnin autot kulkevat leireille.
Autovero, päästöverot pa vero on tasaveroja joilla valtio korvaa alemman tuloveron asia, jokataas on apuna Suomen kilpailukyvyn säilytämisesä.
Elikkä kaikkiaan aikamoinen asia, miten sitten korvata nuo tasaverot. Nimittäin pienituloisia ne eniten rassaa, ei niitä sadan tonnin auton ostajia.
Tuosta yritysten koronatuista joskus ilkeästi aattelen, että tappiot yhteiskunnan, ja voitot yritysten, mutta siinäkin on toinen puoli, eli säilyttää ne yritykset, ja työllisyys, koska sen varassahan Suomikin muun länsimaiden tapaan elää.
Ei ole kaikkein helpointa olla maan hallituksessa, tässä nykyisessä jatkuvan talouskasvun epäjumalan palvonnan aikana.
Tp

Toivo Koistinen 22.01.2022 10:03

Tuosta Sepon rekkakuski sanasta tuli mieleen lapsuus, kun juoksin tienvarteen kahtoon, kun vapon komea puna ohjaamoinen ja keltaraitainen mutka puoliperävaunu ajeli ohi viikinkivolvon kiskomana halkoja Kemiin, ja haaveilin sen rattiin pääsemisestä.
Nin se rekka-auto sana oli sillon, ja juhtuiko sieltä, kun hevos hommissa oli parireet, mettäajossa, eli tukkipankot, ja kun niiden päälle nostettiin se reteli, että sai ajaa halkoja, ja pöllejä, nin sen rekiparin nimi oli rekka
Sillonhan oli vain puoliperävaunuja, ja niiden nimitys oli rekka-auto kansan suussa.
Nyttemminhän yhdistelmiä on puoliperävaunu, täysperävaunu, ja jopa puolikas täysperävaunu yhdistelmiä, eli yhdistelmäautoja, tai rekka-autoja kuiten.
Rekkakuski onko Ameriikoista truc raider, vai hevosajoilta, kun puhuttiin hevoskuskeista, siihen en osaa vastata, mutta rekkakuskin sana on minun pikkupoikas ajoilta kotosin, eli vanha sanonta,,, valitettavasti.
Tp

Ville Säynäjäkangas 22.01.2022 10:26

Eduskuntatalo pitäisi siirtää keskelle Suomea, eli Piippolaan tai Puolangalle. Työmatkaksi määrättäisiin minimissään 100km ja se maksettaisiin omasta pussista. Kansanedustajan palkaksi asetettaisiin 1500€/kk.
Mitä tästä seuraisi?
Heti ryhdyttäisiin puuhaamaan taajamaveroa. Taajamassa asuminen nostaisi veroprosenttia sanotaan nyt 20%.

Petri Ahonen 24.01.2022 15:24
Mauri Laukkanen

Kun nyt eletään ns,sote aikaa ja rahaa ei tunnu olevan mutta siitä huolimatta luvataan
tehdä kaikki mahdollinen vahusten hyväksi,mutta kun?.
On tilattu uudet hornetit ja korona ei hellitä otetetta Sumestakaan,mutta onhan tuota rahaa maailmalla,lainataan lisää.
Eli ei ne polttoaineiden hinnat laske,siltä sitä rahaa otetaan sote uudistuksiin ja hornetteihin,kun hyökätään taas kerran Suomea laajentamaan naton kanssa,näin olen asian ymärtänyt,Putin pois päiviltä on se ajankohtainen asia mediassa ja poliitiikoilla?.

1,9 litran koneita taitaa olla 120, 140, 160 ja 180hv tehoisena. Joku on tosin kertonut, että kaikissa noissa olisi sama moottori, moottorinohjausohjelma vaan eri. Eli kun takuu on loppunut moottorista, niin kone vaan uudelleen ohjelmointiin, jo alkaa maisema mökkiauton akkunoissa vaihtumaan, niin myötä- kuin vastamäjessä.

Petri Ahonen 24.01.2022 15:36

Toivo on oikeassa mm. siinä, että jossain vaiheessa polttoaineveron tuotto ei enää lisää kassavirtaa kirstua kohden. Se "raja" on juurikin tuo ketjun otsikko "kamelin selkä on katkennut". Riisselin litrahinta huitelee 1,80€/litra, vakuutusmaksut nousivat edellisvuodesta taas n. 200€...

Vaalit ovat taasen ohitse ja samat puolueet jatkavat vallankahvoissa, eli silloinhan valtakunnassa kaikki on hyvin.

On tää vaan niin hienoa hommaa.

Toivo Koistinen 24.01.2022 16:00

Noo. Vaalit on käyty, ja alkaa sillä konklaavilla kokoontumis rituaalit, ja keksiminen mitä alkais tekemään, jotta vaikutta järkevältä, ja perustellulta, että se homma piti pistää pystyyn valtion hallinon, ja kuntahallinnon väliin siihen asti kunne se hajoaa, tai kunnat pistetään pakettiin.
Muta on tää elämä niin hienoa hommaa, että minä elelen täällä, ja net puuhailevat omiaan. Juur tulin yheltä rantalenkiltä, ja on tosi hieno ilta. Mikäpä tässä on elellä.
Tp

Pertti Aro 24.01.2022 16:30
Petri Ahonen

Toivo on oikeassa mm. siinä, että jossain vaiheessa polttoaineveron tuotto ei enää lisää kassavirtaa kirstua kohden. Se "raja" on juurikin tuo ketjun otsikko "kamelin selkä on katkennut". Riisselin litrahinta huitelee 1,80€/litra, vakuutusmaksut nousivat edellisvuodesta taas n. 200€...

Vaalit ovat taasen ohitse ja samat puolueet jatkavat vallankahvoissa, eli silloinhan valtakunnassa kaikki on hyvin.

On tää vaan niin hienoa hommaa.

Näin se on vähän , en minäkään usko että polttoaine, tupakkaa ja alkoholiveron nosto loputtomiin onnistu .
Alkoholivero pitäisi laskea niin että ihmiset menisivär alkoon , eikä Talliinaan
Tosin minulle se on samantekevää , tankkaan Marutia 15 € eurolla eikäaina nene sitäkään ,duseliä ei tarvitse vielä ostaa tallissa on 200 litraa halpaa dieseliä. Lauantaina korkkasin 300 € viskipullon ja kyllä tuntui hyvälle maistuvan , eli siinä oli hinta ja laatusuhde paikallaan . Tosin en sitä viskiä nauti kuin kerran vuodessa.Hienoa hommaa . '-)

Heikki Ikonen 25.01.2022 15:51

"harakka huttua keittää" loru ei enää naurata. Suunitelmissa v-va...u hallituksella nostaa D hintaa 50sent. Netin mukaan 24,1-22 hinta Kuortaneella Nesteellä D 1,989e, siihen laitamma harakan kiiltävä lusikka 50sent (plus alv) ja meillä lapin rahti se ois sitten loppuun 3euroo litra niin rupiaa täällä tekemään mieli että ilimasto lämpenis sinne korson tasolle, toimis sähkö autot p....le. Toki Lapin väli matkat jäis vielä lusittaviksi ja tietennii sen sähkö kuluku neuvon osto :(.
Näläkä on hyvä konsultti ko raapasemma "rasti"? ruutuun vuojen päästä vaaleissa. H

Tapani Pokkinen 25.01.2022 16:33

Jos lomamatkailijalla ei ole varaa matkailla niin ei se asia millään ruikuttamalla korjaannu.
Näkisin silloin kaksi hyvää vaihtoehtoa, joko lomailee lompakon mukaan tai tekee sille lompakolle jotain mikä mahdollistaa sen mieluisemman tavan.
Itse aion matkailla kuten ennenkin.

Markku Hämäläinen 25.01.2022 18:03

Jos diesel maksaa Suomessa 3€/L ja lahden eteläpuolella puolet siitä, ei tarvitse olla kummoinenkaan ennustaja missä karavaanarit silloin liikkuvat, tuskin Suomessa.

Heikki Ikonen 25.01.2022 19:12

Missäs luuletta ns. "pitkä kilipisten" rahti autojen tankkaavan jo tänä päivänä, lähes joka puolella Suomen rajojen ulkopuolella on polttoaine halvempaa alkaen 70sent / D litra . Lisäksi eivät maksa mitää tien hoito ym kuluja, mutta myötään niitä pitää hinailla mäkiä ylös Kilipisjärven tiellä, näin maailma pelastuu. H

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.