Kaikki pitää saada ilmaiseksi, kyllä hävetti

RÄSÄNEN VELI-PEKKA 07.09.2006 22:38

Juu, taas tuli hävettyä silmät päästä hienojen karavaanari-veljien/siskojen puolesta. Täällä Levillä hotellin takapihaan kansoittuu asumaan vaunu sekä useampi asunto-auto, vaikka kyltissä lukee isolla henkilökunnan parkki-alue. Todella röyhkeästi otetaan töpselistä virtaa JOKAISEEN autoon ja vaunuun, missään ei lupalappua ikkunassa.

Kävin kohteliaasti koputtamassa oveen, vaunusta ja kahdesta autosta ei vastausta vaikka selkeästi siellä katsotaan tv:tä. Vain yhdestä autosta tullaan ovelle, ja tiedustelin että onko haettu hotellin vastaanotosta lupaa parkkeeraukseen sekä sähkönkäyttöön. No "ei ole hoksattu että pitää olla lupa". Sanoin että pitäähän se lupa olla jos jotain ottaa, muutenhan menee varastamisen puolelle.

Varoitin että viimeistään vartija tulee ja kerää töpselit pois autoista. Kävelin pois, en itse alkanut irroittelemaan johtoja vaikka mieli teki.

Hävetti tuollainen käytös, itsekin kun asunto-autoa ainoana autona pidän ja näinollen "karavaanareihin" lukeudun. Mutta kyllä hävetti...

Jäin miettimään että miksi pitää ostaa niin kallis auto, että sähkökin pitää varastaa? Eikai kenenkään talous muutamasta eurosta nurin mene? Minkälainen mieli pitää olla ihmisellä joka pystyy surutta ottamaan sähkön toisen seinästä?

Noh, meitä on moneksi... Siellä se vartija varmaan jo kerää johtoja...

t.Veli-Pekka

KALLELA PENTTI 08.09.2006 07:32

Niin....valitettavaa mutta totta moinen käytös. Yksi apina kun tekee tempun niin muut perässä. Näyttää olevan monessa muussakin asiassa siten, että jos nimenomaan asiaa ei ole kielletty niin tulkitaan se luvalliseksi. Ja lupaa ei kysytä vaan leikitään tyhmää jos joku tulee kyseleen.... jos tarvii edes leikkiä......... :-)

RÄSÄNEN VELI-PEKKA 08.09.2006 13:02

juu, ikäänkuin kiertelevät "mustilaiset" ennenvanhaan, otethan kaikki irti mikä lähtee, sitten ihmetellään kun karavaanareista ei tykätä.

Juttelin vartijan kanssa vielä illalla, niin kertoi että hän sai muunmuassa paikallisen huonekalu-liikkeen pihasta hätistellä törttöivän karavaanarin. Röyhkeästi töpseli oven pielessä olevaan pistokkeeseen iltapimeässä ja karkuun lähetään hyvissä ajoin ennen liikkeen aukaisua.

Ja tapaus kun ei ole mitenkään erikoinen, joka viikko saa hotellien pihoilla muistuttaa ihmisiä siitä että sähkö maksaa. Eihän huoltamollakaan maksamatta saa tankata, vaikka hanat on tankkaamiseen valmiina. Tarkoittaako nykyihmisille se että jos jotain ei ole lukittu, niin sen voi varastaa/käyttää/viedä mukanaan?

Kuten sanoit, yksi apina tekee, toiset perässä, ja näin koko valkoisten valaitten vatsassa kulkeva kansa kärsii muutamien rötöksistä.

Mutta kun ostaa kalliin auton/vaunun, on muu sitten saatava ilmaiseksi, otettava salaa, varastettava. Maineesta viis, kukaan ei rekkareita laita muistiin yms. Vaan yleinen mielipide menee sitten siihen suuntaan että yleisesti karavaanari=epärehellinen=varas. Harmi.

t.Veli-Pekka (hieman provosoiden, jotta käytäisiin keskustelua)

SILOKOSKI REIJO J 08.09.2006 13:49

Avasitpa hyvän keskustelunaiheen.Siltä tosiaan joskus tuntuu, että kaikki palvelut pitäisi saada maksutta ja sittenkin laadusta purnataan.Samat asiat pätevät SFC-alueilla, joissa "valosähkö" kuuluu halpaan yöpymishintaan. Yritetään kuitenkin käyttää sähköpatruunaa ja siis lämmittää sähköllä, josta ei makseta mitään. Karavaanarin valosähkö tarkoittaa laturin , TV:n ja nykyään myös läppärin käyttämää sähköä, ei kahvinkeittimen, vedenkeittimen, kihartimen, lämmittimen,sähkögrillin jne. Näiden käytölle löytyy kyllä sähköä, mutta siitä pitää erikseen maksaa esim. mittarisähkön muodossa.Onneksi nämä väärinkäyytäjät ovat vain pieni vähemmistö, mutta helposti asia yleistetään.

TIKKANEN MIRJA 08.09.2006 14:02

Niinhän se nykyään on että kaikki lähtee mikä on irrallaan.

Pitänee testata itselläkin joskus se tv- laatikko homma. Kai olet kuullut sen jutun ku tyypit oli ollu mökillä ja tyhjentäneet paskamakin isoon tv-pahvilaatikkoon ja laittaneet sen peräkärryyn että vievät kaatopaikalle. Kotimatkalla poikkesivat ruokakauppaan ja kun tulivat kaupasta ulos oli laatikko kadonnut =)

No mutta, kaikenlaisia sitä joukkoon mahtuukin. Kehtaako jotku olla niin röyhkeitä että omalla autollaan pöllivät sähköä..Toivottavasti osuu joskus joku äkänen tyyppi eteen ja sais selitellä tekosiaan. Minusta sähkövarkaus on varkaus muiden joukossa.

Eipä silti, appiukon firmaan tuli porukka joka laitto savusaunan lämpeneen, kalastelivat ja vielä yöpyivät ilman lupia. Oltiin melko tyrmistyneitä kun nämä yhytettiin itseteosta. Älkääkä kysykö miten pääsivät sisälle jne. Pitkä stoori. Mutta eipä tulis mieleenkään että menisin toisten mökille tuollalailla. Tähän maailmaan mahtuu paljo p** mutta on sitä muitakin jotka ei tuollaista harrasta =)

UUSITALO EERO J 08.09.2006 15:19

Joo tämä porukka on varmaan sitä samaa, jotka puuhaavat omaa yhdistystä jossa ei ole jäsenmaksuja, mutta kaikki karavaanareiden edut pitäisi saada. Jos todella kaikki karavaanarit ottaisi kaiken ilmaiseksi, niin mistä löytyy vähän ajan päästä palveluiden tarjoajia. Eihän kukaan pidä esim. leirintäaluetta yllä omilla rahoilla ja hyväntekeväisyyttään, jotta kalliin vaunun/auton omistajat saisivat hyvää palvelua ilmaiseksi.

VILJAVA TAPIO 08.09.2006 15:47

Olen ihan samaa mieltä kanssasi periaatteesta, mutta en käytännöstä. Tunnustan, että olen tänä kesänä kaksi kertaa käyttänyt valosähköllä Lidlistä ostamaani hienoa kiertoilmauunia. Käyttö kummallakin kerralla muutaman minuutin ja sähkönkulutus arviolta 0,1 kWh. Ehkä tuon kulutuksen saisi juuri ja juuri mittarilla luetuksi? Mielestäni tässä on kaksi ratkaisevaa kriteeriä: 1) paljonko sähköä kuluu ja 2) kestävätkö sulakkeet. Jos näiden suhteen on puhdas omatunto, missä on ongelma? Luulen, että alueen respa olisi pitänyt minua seonneena, jos olisin yrittänyt maksaa sitä 5- tai 10-senttistä sähkönkulutuksestani. Toinen vaihtoehto tietysti olisi maksaa 3 euroa tms. lasagnen lämmityksestä.

LAUKKANEN MAURI 08.09.2006 18:12

Minusta tuntuu että tuo itänaapurin tauti taitaa vaivata monia karavaarareita,minä en maksa mistään mitään,vaikka ulkoisesti näytän/esiinyn "rahamiehenä",elikkä sehän tyhmää maksaa jos jonkun asian voi saada pienellä vilpillä ja se taas on suhteelinen asia monen mielestä missä se HARMAA ALUE alkaa tai loppuu. Ei se ole helppoa varmaan olla yritäjänä caravaani alueella,sen kuvan olen saanut näistä sen alan yritäjistä. Metä on joka junaan ja vielä joku jää asemalle!

HUHTI TIMO A 08.09.2006 19:57

Vastaavan esimerkin voi heittää myös yläneen valasrannalta.siellä on tanssilava sekä vieressä leirintäalue.Monet "vaanarit"tulee tansseihin ja yöpyy parkkialueella ilmaiseksi,mutta leirintäalueen vessat,suihkut ja sauna kyllä kelpaavat.Kyllä pitää raha olla tiukassa,kun ei ole varaa maksaa 10€,johon sisältyisi vessat,suihkut ja saunat sekä aamuisin mukavilta ja vastuuntuntoisilta oikeilta vaanareilta hyvän huomenen toivotukset.

KAUPPI ERKKI I 08.09.2006 22:04

Kävin viikko sitten keskisellä silloin noin puolet yöpyi keskisen piha-alueella joka on ilmainen sähköpaikka maksoi (onnela) caravaani alueella 10 e ilman sähköä 5 e valitsin jälkimmäisen kyllä minusta 5 e siisteistä suihku vc tiloista on paikallaan tilaa oli kyllä leirinnässä mutta kaippa siinä on jotain jännitystä kun saa käyttää salaa ilmaiseksi samoja palveluja kyllä minuakin hävetti :-(

VARTIAINEN JOUKO G 09.09.2006 22:20

Tämän ketjun aiheenkäsittelyä tarkastellessa väistämättä tulee mieleen, että "varastaminen" karavaanareiden keskuudessa on yleisempi ongelma kuin mitä puhutaan. Se on ainakin varmaa, että "lusikallinen tervaa pilaa tynnyrillisen siirappia".

SORVOJA PASI 10.09.2006 08:37

Ihmetyttää todellakin miten ihmiset viittii olla nuin härskejä. Toisaalta Levihän on pääasiassa etelän homojen(Tämä on vaan semmonen sanonta täällä Lapissa. Ei piä kimpaantua) hiekkalaatikko, jossa sikaillaan niin paljon ku vaan keritään. Pummilla mennään kylpylään, paperit viedään vessasta, aamupalapöydästä tehdään eväät päiväksi ja valitetaan henkilökunnalle, että huonosti keitettyjä munia, kun ei kuoret irtoa! "Työpalavereistä" en viitsi edes puhua. Luulempa kuitenki, että kyseessä ollu vuokra-autoilijoita. Kait se nyt sfc:n porukalla jotain häpyä löytyy. Vaikka onhan meitäkin kyllä moneksi...

IPATTI VEIKKO 10.09.2006 17:18

Muistellaanpas muutaman vuoden takaisia kirjoituksia, niistä ei voine vetää muuta johtopäätöstä kuin "mitä isot eellä sitä pienet perässä".

NYYSSÖNEN KAJ 10.09.2006 20:21

Kyllä pitää saada yksi euro per km vero siitä että karavaanarit pakoilee kiinteistöveroa vain sillä perusteellä että alla on pyörät! Hävetköön koko porukka!!

NYLANDER KARI 10.09.2006 22:38

Terve ;-)) Olen mielenkiinnolla seurannut keskustelua sähkön varastamisesta. Olimme itsekin Levillä parkissa Ruskamarkkinoiden ajan siinä Marian Kappelin viereisellä parkkipaikalla. Vaikka ei ollut sähköpaikkaa lähimaillakaan niin kuitenkin pärjäsimme hyvin. Tätä kirjoitan Aakenus-tunturin juurella eikä taaskaan tolppasähköstä tietoakaan. Kuitenkin jääkaappi, televisio, tietokone ym vempaimet toimivat sähköllä. Ratkaisumme: Vaunussa tupla-akut sekä 1000 W:n salkkuagregaatti, joita saa nykyisin ja alle 400 €. Eipä tarvitse mennä luvattomalle tolpalle. Toivottavasti edes joku luvattoman sähkön käyttjistä ymmärtäisi ettei ole kysymys todellakaan suurista uhrauksista päästäkseen omavaraiseksi em asioissa. Hyvää syksyä kaikille toivottelee Kari 88122

RYTKÖNEN MARTTI 10.09.2006 23:00

Mitäs mahdolliset naapurit suhtautuvat asiaan,jos akrikaatin laitat yöksi pärisemään?

On kyllä itsellänikin 2000 Hondan salkku takakontissa,muttei toistaiseksi ole sitä tarvinnut tosikäytössä kovinkaan usein.

On kuitenkin hyvä olla sähkön suhteen omavarainen.

RÄSÄNEN VELI-PEKKA 11.09.2006 00:21

Laita sie Martti ainakin sellainen agrikaatti hurisemhan, ettei ole kuin yksi töpseli-paikka. Muuten viereesi pörähtää välittömästi valkoisten valaiden parvi, ainakin yhtä monta kuin on vapaata töpselipaikkaa agrigaatissasi...

...ottavat sähköt, polttavat sulakkeet ja vaativat vielä korvauksia huonosta sähköstä ja sulaneista jääkaapeista.

...heh heh, vitsi lipsahti...

Noh, mutta onhan sitä paljon heitäkin, jotka Hotellienkin pihoilla yöpyvät ihan luvalla, respassa käyvät maksamassa ja saavat hienon lupalapun ikkunaan. Eikös se ole mukavampaa nukkuakin, kun ei tarvitse koko ajan jännittää koska lähtö tulee?

t.Veli-Pekka

AHONEN KAI 11.09.2006 02:01

" pääasiassa etelän homojen(Tämä on vaan semmonen sanonta täällä Lapissa. Ei piä kimpaantua)"

Tuo "rehellinen lapin mies" on myöskin hauska ilmaisu.

AHONEN KAI 11.09.2006 02:09

Meidän kokemuksen mukaan ne akrikaatit sammuvat jo kymmeneltä illalla, kun uni iskee silmään useilla, me ei olla pidetty koko akrikaattia enää mukana kun on 190Ah akkuja ja 75W paneeli,ja 600w invertteri.Paneelitehoa sais olla toinen mokoma lisää, niin sitten pelittää.

MOUHU JUSSI 11.09.2006 07:18

HYVÄ RYTKÖNEN MARTTI!Meillä aina agregaatti mukana kun olemme reissussa.Se on mukava vara jos sattuu sellaiselle paikalle missä ei ole sähköä saatavilla.Ja voihan joskus esim. vaanarialueeltakin sulakkeet palaa.Silloin on mukava "virittää" Honda pyörimään.Kyllä silloin kavereita riittää kehumaan jotta sullahan hyvä peli on.Eikä ne paljoa maksa ajokalustoon nähden.Jotta näin tänä aamuna.T:JUSSI

HÄMÄLÄINEN TOIVO 11.09.2006 12:19

Toivottavaa on, ettei tämänkaltasta "vapaaparkkilaisuutta" viedä ulkomaan matkailuun ainakaan meidän suomalaisten taholta. Matkailumaineemme lienee vielä keskitasoa parempi etelän ihmisten silmissä. Kiristyksiä villiintyneeseen vapaaparkkien käyttöön kun siellä on lähivuosina on joka tapauksessa odotettavissa. Mutta toistaiseksi ei siellä maanmiestään ole tässä asiassa tarvinnut hävetä. Hyvä niin.

RYTKÖNEN MARTTI 11.09.2006 15:47

Kiitos kommentista Veljeni Pekka! Honda jauhaa ns sinistä eli tasaista sähköä. Ei joudu missään oloissa syytettyjen penkille huonosta sähköstä. On siinä vielä toinenkin reikäpari Sinunkin parthakonhen pistokheelle.

RYTKÖNEN MARTTI 11.09.2006 15:56

Kiitti Jussille kommentista!

Kylläpäs akrikaatti oli tarpeen kovan ukkosen jälkeen kesällä. S-Voiman virta oli poikki useita tunteja:eikä muuta,kuin Honda käyntiin ja jää-pakastimet pysyivät edelleenkin kylminä. ps tämä kommentti ei kylläkään kuulunut tänne saitille,anteeks.

SUOMI KIRSTI 12.09.2006 21:37

Olemme aina maksaneet sähköstä kun olemme virtaa ottaneet. Koskaan ei mitään lappua näytille ole saatu.Paitsi Tuurissa. Abc:ltä ottivat pantin avaimesta ja kun sen palautti sai osan rahoista takaisin. Ohikulkijat eivät kyllä näe onko maksettua sähköä vai ei. Karhunpesällä kuuntelin vierestä kuinka karavaanari ihmetteli, että pitääkö sähköstä maksaakin. Oli kai ollut yön johdon nokassa maksamatta ja esitti tietämätöntä.

LAHTI ANTTI 12.09.2006 22:23

Tähän ikävään ongelmaan on olemassa hyvä ratkaisu ainakin joidenkin osalta. Joskus aikoinaan kun veneilin, niin Kustavin Vuosnaisten satamassa oli iso tiedoite ilmoitustaululla niistä veneilijöistä jotka eivät "huomanneet" maksaa laituripaikkaa. Samaa voisi soveltaa alueilla. Ilmoitustaululle vain vaunun numero ja tieto "ei maksanut sähköä" tai "ei maksanut aluemaksua" Luulisi tämän häpeäpaalun mietityttävän niitä jotka härskisti käyttävät "ilmaisia" palveluja.

SIRKIÄ MATTI 12.09.2006 23:08

Valitettavia tapauksia nämä täämmöiset lukutaidottomat. Toivottavasti eivät olleet järjestäytyneitä (SFC) karavaanareita. Vaikka samat henkilöt pitävät kotonaan oman tontin puhtaana vieraista tunkeilijoista, niin heti kotikylän jätettyään taakseen ovat itse valmiita tunkeutumaan toisten tonteille, ja ottamaan oman käden oikeudella päästyään "villiin luontoon maaseudulle".

En ymmärrä sitä, miksi pitää majoittua ahtaasti hotellin takapihalle, kylki kyljessä kiinni? Vai eikö ruuhkasuomalainen muuten tunne oloaan kotoiseksi. Unohtuuhan siinä jo turvavälitkin.

Näinkin pitkaan ketjuun on ilmestynyt jokunen hupaisakin kannanotto, joissa on yritelty yhdistellä sujuvasti toisistaan irrallaan olevia asioita samaan nippuun. Lopputulos vain ei oikein toimi.

AHONEN KAI 13.09.2006 02:33

"En ymmärrä sitä, miksi pitää majoittua ahtaasti hotellin takapihalle, kylki kyljessä kiinni? Vai eikö ruuhkasuomalainen muuten tunne oloaan kotoiseksi. Unohtuuhan siinä jo turvavälitkin"

Tämä turvaväli on vissiin ihan suomalaisten lanseerama juttu, kun ulkomailla parkkeerataan välillä kovinkin ahtaasti, Rosaledassakin kuulemma piti koko rivin siirtyä jos yksi halusi välistä pois. Castro Marimin parkissa ollaan parkkiruuduissa, ja kaikki ovat sopuisasti keskenään, ovi mahtuu aukeamaan ja siihen jalkakäytävälle perustetaan leirit autojen etu tai takapuolelle.

SORVOJA PASI 13.09.2006 23:15

Huomaa myös että aina puhutaan "rehellisestä lapin miehestä" yksikössä ei koskaan monikossa. Se ainoa kuoli vuonna 1964 ja oli nimeltään Nätti-Jussi.

AHONEN KAI 14.09.2006 02:18

Myöskin hiihtomies Jari Isometsä kertoi olevansa "rehellinen lapin jätkä", silloin viimeistään nykyajan ihmisillekin valkeni mitä sillä tarkoitetaan ;-) aihetta enempään.

TILUS KARI 18.10.2006 21:33

Me olemme joitakin kertoja jouduttu yöpymään hotellin parkkialueella. Joka kerta on ensin respassa käyty sopimassa ja maksamassa leiriytyminen. Lappua ei olla saatu, mutta kuitti maksusta kylläkin. Yleensä parkkipaikkaleiriytymisen syy on ollut ettei leirintäalue ole ollut auki tai lähin avoinna oleva leirintäalue on kohtuuttoman kaukana. Kerran lähdimme ajamaan pohjanmaalta Järvenpäähän. Soitin matkan varrelta leirintäalueelle ja kysyin voidaanko tulla, kun menee myöhään perille pääsy. Minulle vastattiin tervetuloa. Sovittiin, että aamulla kun matka jatkuu käyn maksamassa yöpymiseni. Noin klo 23 oltiin väsyneinä perillä. Aamulla menimme nykkimään vastaanoton ovia. Se oli lukossa. Soitin uudelleen numeroon. Henkilökunta oli niin tyytyväinen rehellisyydestä, että tarjosi pullakahvit. sfc alennuksin hinta oli 20 euroa sähköineen. Levänneenä oli sitten hyvä jatkaa matkaa! Loppuuhan se tämäkin toiminta jos kaikki alkaa vetään välistä ja varastaan. Viimeksi hotellin parkissa yöpyminen maksoi 5 euroa siis sähköineen. Kiitokseksi kävimme sitten syömässä aamupalan hotellissa (20 euroa). Jäi vielä halvemmaksi, kuin paikallinen leirintäalue joka oli kiinni vastoin leirintäoppaan tietoja. Mielestäni on hienoa, kun hotellissa on mahdollisuus näin yöpyä karavaanarinakin omassa "kopissa".

PUTTONEN MATTI 08.11.2006 19:38

Mä en myöskään hyväksy ryöstämistä ja siksipä tuonkin julki tän kolikon kääntöpuolen. Jos himoksella esimerkiksi perjantai illasta sunnuntaihin iltapäivään 2-hengen majoitus omassa matkailuautossa maksaa karavaanarikortilla 61,- euroa, niin kuka ryöstää ja ketä. En yhtään ihmettele jos sitten näin ollen käydään "keksiliäiksi" Henkilökohtaisesti en ole varastanut sähköjä, muttten ole vielä myöskään maksanut noita ryöstöhintoja. Täytyy kai vaan olla kaasun ja epersprächerin varassa jossain syrjäisellä parkkipaikalla.

SALMI PEKKA 18.11.2006 22:24

Tietääkseni hinnat ovat netissä ja tiedossa/tiedusteltavissa etukäteen. Tämä ei liity mitenkään ryöstämiseen.

Sitävastoin, esim sähkön/tilojen vapaakäyttö vastiikketta on ryöstämistä.

PUTTONEN MATTI 18.12.2006 22:42

Eikös se enään ole ryöstö jos ryöstäjät soittavat etukäteen pankiin ja kertovan muutaman päivän sisällä ryöstävänsä rahat? Eli vaikka kuinka näkisi netistä mitä maksaa ja jos kaikilla on törkeät hinnat, niin miten niin se ei muka liity ryöstämiseen. Mä en ole keltään londannut sähköä vastikkeetta, enkä aio vastakaan. Asennutin autooni eberin polttoainetoimisen lämmittimen, ja takatalllista löytyy Hondan 2000 wattinen aggregaatti, noitten kanssa olen sen verran omavarainen, että voin itse valita yöpymispaikkani.

SAARELAINEN MATTI T 19.12.2006 22:22

Kiitos , että otit asian esille,,, me olemme niin raadollisia "KARAVAANARIT"...

Toivotan " HYVÄÄ JOULUA " Kaikille keskustelijoille!

PS. Puolustelijat pysyköön pysteissään.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.