Hiivatti noita putelloita autossa, miten TEILLÄ juomavesi ?

LINNAMÄKI LEA 06.10.2007 15:21

Niin, mitenkä työ muut tietten juomaveden kanssa, otatteko auton kraanasta, vai onko teillä erillisenä juomavesi?

Jollain teillä on varmasti hyviä ideoita, niin että tännäe vain tulemaan. Kattelin tota autoni vesisäiliön pohjaa, millasta möhnää sinne on kasaantunut vaik vasta 6 kk tuloo käyttöä täyteen tään kuun puolivälissä, niin en kyllä joisi tosta säiliöstä tulevaa vettä.

Oon juomaveden pullottanu puolikkaan puteleihin ja jääkaappiin. Mut päivän juomavesihän täyttää koko kaapin. Ryyppeenkö liikoo, kun mänöö n. 2,5 litroo vettä päivässä? Kylymä vesi maistuu kyl hyvälle, joten juon mieluiten jiäkuappikylymee vettä. Olis mul tos matkakaappi kans, sähköllä toimiva, mut sit menisi pöydän alta tavaratila. Pöydän alla mullon niitä "koukkuloita" ja työmateriaaleja.

Sänkyn alla tavaratilassa taas toriteltta kaikkine oheistarvikkeineen. Mut ei niiden juomavesien onkiminen sieltä tavaratilasta oikein ole kätevää.

Ideoiden vastaanotto on avattu!!!

NIEMINEN RAIMO 06.10.2007 16:57

Helpoin ensiapu on vesisäiliön puhdistaminen,jonka jälkeen se toimii juomaveden säilytyspaikkana aivan hyvin,ainakin vielä näillä ilmoilla.Talvella en käytä auton vesijärjestelmää laisinkaan.Juoma ja kahvivettä otan isompaan pänikkään.Tärkein asia on että koiralla on saatavilla aina raikasta vettä.Joku täällä osaa varmasti kertoa mikä aine on parasta säiliön puhdistamiseen.

LAHTI ANTTI 06.10.2007 17:02

Lea hyvä.

Kyllä sä sitä säiliötä voit käyttää, mutta se täytyy aina välillä puhdistaa. Myös minkälaista vettä käyttää vaikuttaa säiliön puhtauteen. Jos laitat sinne esim.jatkuvasti kaivovettä, niin limottuminen alkaa melko pian. Siksi suosittelen kunnallisia vesijohtovesiä, koska ne ovat pääsääntöisesti puhtaita ja klooria sisältäviä. Se estää em. ilmiötä. Itselläni ei ole ollut murheita asiasta, mutta toki on huomioitava, että säiliö on aina välillä tyhjänä ja manusluukku auki ilmankierron ja tuuletuksen takia. Vaunun säiliön tilavuus on 40l. En koskaan täytä sitä piripintaan, ainoastaan noin puolilleen. Silloin sen vaihtuvuus on ollut hyvä. Toivottavasti nyt löydät mielekkään ratkaisun ongelmaasi.

Terv. Antti

LINNAMÄKI LEA 06.10.2007 17:56

No mul on taas päinvastanen kokemus, et hyvä kaivovesi ei limotu, mut vesijohtovesi taas pilaantuu helpommin. Ongelmana ei oo limottuminen, vaan se kaikenmoinen muu moska, mitä se sit on, onko se sen vesijohtoputkiston seinämistä, mistä vettä täytän, vaiko ruostetta, vai mitä hipusia lienevätkään. Sanoisin et roskien puolelle se menee paremminkin.

Juomavedeksi se on mulle liian lämmintäkin, mitä siin säiliössä on. Taidan olla vähän "nirppanokka". Hamstraan mm. lähdevettä missä sitä sattuu olemaan yms..

Mä kun en juo kahvia, en teetä (ko en viitti keitellä vaik semmosen aparaatinkin ostin auton akulla käyvän, liikaa puuhaa), enkä mitään kaupan pullojuomia, vaan olen suoraan sanottuna "KAIVOVISKINISTI", niin ihan mikä vesi vaan ei kelpaakkaan.

Mut mikä on MANUSLUUKKU, onko se se pytyn päällä oleva korkki?

LAHTI ANTTI 06.10.2007 18:08

On se juuri se korkki, tai minkäkokoinen eri säiliöissä onkin. Vaunussa mulla sen halkaisija on noin 15 cm. Sen kautta pääsee puhdistuksen tekemään helposti. Varsinkin kun sen keskellä säiliötä. Ja säiliön tyhjentäminen käy hyvin kun aukaisee pohjatulpan. Sinne ne vedet häipyy maahan.

HALMEENMÄKI JUHANI 06.10.2007 19:09

Juu, ja se säiliö tulisi tyhjentää aina kun vehje on käyttämäti useamman päivän. Huuhtoutuu samalla mössöt pois, eikä ala vesi elämään omaa elämäänsä. Jos sulla on puoli vuotta ollut vedet pytyssä niin ei ihmekään jos alkaa muistuttaa siivoamatonta akvaariota...

SUORSA PEKKA 06.10.2007 19:52

Minä ostin oulusta tokmannilta semmosen viis litraa vetävän termos säiliön jossa on hana ja taittuvat jalakset. Siihen tankkaan juomaveden ja lisään vielä sinne jäisen kylmäkallen jonka varmuudeksi laitan pakastepussiin. Kyllä pysyy vesi raikkaana kuumallakin ilmalla ja mahtuu mukavasti auton tiskipöydällä olemaan.

Kippis ja kulaus !

Birgitta :)

KOISTE TIMO K 06.10.2007 19:58

Pullovesi se on, jos ei ole mahdollisuutta erillisessä astiassa pitää vesijohtovettä jääkaapissa. Säiliövettä käytämme ruuan laittoon ja kahviveteen. Pitkillä reissuilla on juuri tuo ongelma, säiliön pohjalle kertyy jostain "moskaa" ja juomavetenä sitä ei tule käytettyä, huolimatta ajoittaisesta säiliön puhdistuksesta.

KORPPI SEPPO A J 06.10.2007 20:07

Meillä on aina ollut ruokavesi omassa 4:n litran pänikässä. Pysyy tuoreena ja raikkaana. Säiliön vettä käytetään vain pesuun ja kemssan huuhteluun. Säiliöön tulleet roskat, ainakin meillä, ovat menneet likaisista letkuista. Ainakin näkyvä roska on pääsääntöisesti ollut hiekkaa. Juuri holtittomien letkun heiluttajien takia, emme käytä säiliön vettä ruoan tekoon. Ei edes perunaveteen, jos joskus niitä tulisi keitettyäkään.

NOUSIAINEN MARTTI 06.10.2007 20:07

Et vain ole sekoittaut harmmavesi- ja raikasvesi tankkia keskenään?

VUORINEN PIA 06.10.2007 20:37

Meillä juomavesiasia on ratkaistu seuraavasti: jääkaapissa on aina 2 mehun pakastamiseen tarkoitettua pulloa. Tiskipöydällä on rosterin värinen pyöreä (taittuvajalallinen) säiliö, jossa on hana ja siinä pysyy kahvivesi yllättävän viileänä yönkin yli. Tämän säiliön löysimme viime kesänä Kalajoen Halpa-Hallista kun kyselimme myyjältä parin litran vetoista hanallista vesisäiliötä. Tässä säiliössä vesi pysyy hyvän makuisena eikä ala maistumaan muoville niinkuin muovisäiliössä.

Meillä kun on vanha vaunu (on kyllä tehty puhdistus vesisäiliöön), mutta jotenkin vaan tökkii ajatuskin käyttää juoma / hampaanpesuvetenä sitä säiliövettä. Tämä meidän ratkaisu toimii hyvin meidän pienen, 3 hengen perheessä.

KUNNAS TAPANI 06.10.2007 20:42

Mulla on autossa juomavettä varten 10 l hanallinen kanisteri, ostin Pohjolan Kumista (eli siis Etra Megacenteristä, kuten he nykyään haluavat itseään kutsuttavan) ja sitä säilytän ajon aikana takapetin alla olevassa tavaratilassa. Siitä myös hampaiden pesuvesi, kahvivesi, pottujen keittovesi etc.

Raikasvesisäiliössä on sitten vesi muuta käyttöä - tiskaamista, wc:tä, peseytymistä ja suihkussakäyntiä varten.

Jahka talvi tulee, jätän tuon raikasvesisäiliön tyhjilleen ja otan autoon mukaan 10-litraisen jätevesisäiliön, jonne laitan pesuvedet, en siis käytä harmaavesisäiliötäkään, vaikka siinä lämmitys onkin.

LINNAMÄKI LEA 06.10.2007 20:44

Ääts, ja vasta tulin Oulusta. Saakkait sitä jostain muualtakin, täytyyppä käydä muissa tokmanneissa kattelemassa. Ostin kesällä kyl yhden hanallisen, mut se ei osoittautunut olevan kyllä ratkaisu mun tapaukseeni. Menihän se pieneen kasaan tyhjillään ollessaan, kun siinä oli ns. haitarin palkeet, mut kun sen täytti, eihän se oikein pysynyt missään asennossa, vaikka oli olevinaas jonkin moinen pönttö.

Kehuttiin siinä et vetää 10 litraa, ja kun täytin, kylhän se oli mukkelis makkelis pitkin auton lattiaa, ja sitä paitsi kasteli maton, kun sinne haitarin taitosten väliin sen verran vesiroiskeita jäi, et ne hivuttautuivat siinä ajaessa kaikki lattialle. Pesuvatiakin pidin alla, mut vei turhan paljon pesuvadin kanssa tilaa.

Tossa ostamassasi laitteessa on ilmeisesti niin leveä korkki, et siitä kylmäkallekin mahtuu ?

Mitäs materiaalia se termossäiliö on? Minul nyt ei tiskipöytää ole, on vain pienen pieni allas, ja kaasuhella, jossa lasinen kansi, käy työpöytänä. Mut minä kun en sitä kaasuhellaa juurikaan tartte, vastahan mä nyt hiljan siinä ekapuuron keitin. Hellaa vaik ei olis olemassakaan mä en sitä kaipaa joten sen hellan kannella on aina muuta tavaraa, on lähinnä monitoimikone siinä.

Niin, ja muistatko, minkä hintaluokan tavara se oli?

LINNAMÄKI LEA 06.10.2007 20:49

Joo, ei seiso vesi, on kuule mennyt ja monta tankillista, keskimäärin pari tankillista viikossa. Alkuunsa heinäkuulle saakka ne vedet kaikki meni pitkin tietä, ja sitko se vika löyty, nyt ne on menny suihkun ja vessan kautta. Kyl täs jo reilut parikymmentä tankillista on vettä vaihtunut. Ja kun lähes joka päivä auto on käytössä, niin aina sitä vettäkin käytetään.

LINNAMÄKI LEA 06.10.2007 20:51

Kas, kun en tiennytkään, et harmaavesisäiliötä pääsee kurkistelemaan asunto-osasta, samasta korkista kuin puhdasvesisäiliötä.

NOUSIAINEN HANNU 06.10.2007 21:24

Moi! Sama juttu meillä. Ei tuu juurikaan kirkasta vettä otetuksi hanasta kuin huuhteluun wc:hen ja käsille. Käyttövesi ruuanlaittoon ja hampaidenpesuun ym. hygieniaan on isin kannettava viidenlitran kanisterissa autolle. Meitä on normaalisti neljä henkee matkassa. Eli meillä on juokseva vesi! t: Hannu

VUORINEN PIA 06.10.2007 21:27

Kade, kade kade! Meillä juokseva vesi hoituu rouvan toimesta, isäntä kun on tunnetusti unikeko aamuisin ja aamullahan se vesi yleensä loppuu....

NOUSIAINEN HANNU 06.10.2007 21:31

Äläturhan kade. Joskus jutut on toisinkinpäin. Jos vaikka isillä on känkkäränkkä-aamu kohalla, ja muutenkin potuttaa....

NIITTYARO TAPANI 07.10.2007 00:27

Kyllä asia tämän veden suhteen on siten, että tankkiin ei kannata laittaa muuta kuin "prosessoitua" vettä. Veden pitää tulla puhdistuslaitoksen kautta jotta kaikki bakteerit ja muut ötökät ovat hengiltä.

Vaikka kaivovesi on miten hyvää hyvänsä siinä saattaa olla yksi kiukkuinen bakteeri, päästyään mukavaan lämpimään säiliöösi se alkaa suunnitella heti sukujuhlia ja jakaantuu niin helskutisti. Siitä sitten sitä limaa tulee. Saattaahan se tietysti olla joku muukin örkki.

Tässä hieman asiaa seuranneena olen saanut käsityksen jotta autosi on vast'ikään ollut uusi. Ennen ensimmäistä täyttöä miten pesit vesijärjestelmän tehtaan jäljiltä?

Minä käytän vain putkivettä eikä koskaan ole ollut vaikeuksia. Unkarissa tosin sain niin kalkkista vettä paikallisesta vesijohtoverkosta, että sitä alkoi saostua seinämille ja kahvipannuun. Pannu tokeni etikalla ja tankin putsasin sitruunahapolla. Hyvä tuli kummastakin.

Jos et desifioinut tankkiasi kloorilla, etikalla tai vastaavalla veikkaan sen möhkän olevan tehtaan peruja jos olet puhdistuslaitosten vettä käyttänyt. Kun putsaat niin muista huuhdella hyvin, etikan tai kloorin makuinen kahvi ei ainakaan minulle maistu.

Tykkään enemmän pullovedestä, siitä miedosti hapotetusta mutta uskallan juoda säiliövettä jos on tarpeen.

NIITTYARO TAPANI 07.10.2007 00:32

Jäi vielä sanomatta, en viitsi kesällä enkä talvella mihinkään pullo- ja kanisterirumbaan ryhtyä vaan kaikki vesi otetaan aina säiliöstä, sitä vartenhan se siellä auton alla on.

Se on mukavuustekijä josta en aio luopua. Talvella tietysti tyhjään säiliöt aina kun auto jää kylmäksi, se on pienempi vaiva.

NIITTYARO TAPANI 07.10.2007 00:35

Tuosta moskasta tuli mieleen, miten tankin ilmaus on hoidettu? Tuleeko sieltä pölyä, onko siinä pölysuodatin? Se voisi olla selitys putkiveteen kasvavasta moskasta.

PURSIHEIMO TOPI 07.10.2007 00:49

Vaunuilijalla ei noita murheita ole, jos siinä on erilliset vesikanisterit. Mikään homma ei ole kantaa päivittäin 15 litran kanisteria ja samalla voi puhdistaa, jos tarvetta ilmenee. Itselläni on vaunussa (Solifer 4S) kaksi 15 litran bänikkää, joiden säilytystilan vieressä on sopiva tila, johon mahtuu 4 litran juomavesikanisteri + pullovesi. Alppien eteläpuolella emme juo muuta kuin pullotettua vettä mutta kahvit keitämme tuosta 4 litran kraanavesikanisterista. Isojen säiliöiden vettä käytetään vain pesuun.

LINNAMÄKI LEA 07.10.2007 01:13

No ei sitä putkista tule, en minä ainakaan niitä näe. Sen vaan kun kattelin sitä puhdasvesisäiliön pohjaa, niin hämmästyin, et kylläpäs sitä roskaa on tullutkin.

LINNAMÄKI LEA 07.10.2007 01:22

Joo, kyl mul on toi 2,5 litran pänikkä paras mahdollinen, josko on päiviä, et senkin nostaminen käy jo kysymysmerkiksi. Sen suuremmaksi ei passaa mennä käsin käsiteltävä pänikkä. Tai sit siihen nostellaan vettä pienemmissä erissä. 10 litran käsittelyyn tarvitaan erikoispäivä, ja niitä ei ole hirveesti viljelty mun kalenterissani.

LINNAMÄKI LEA 07.10.2007 01:23

Niin, mikä on juomasi veden määrä päivää kohti?

LINNAMÄKI LEA 07.10.2007 01:25

No ei jäänyt aikaa pahemmin, kuin huuhtelulle. Illalla auto tuotiin kotiin, ja seuraavana aamuna starttasin kuukauden matkaan.

LAHTI ANTTI 07.10.2007 09:42

Voi hyvät hyssykät !!!

Tässä kun olen lukenut tätä vesikeskustelua, niin suuresti ihmetyttää, ettei autoihin/vaunuihin tehtyjä puhdasvesisäiliöitä käytetä.

Sitä vartenhan ne on sinne tehty. Ei iletä juoda sitä, käytetään vain vessan huuhteluun jne.

Kuitenkin väitän, että jokainen kotonaan juo hanavettä siitä kunnallisesta verkostosta tulevaa. Kun se vesi lähtee vesilaitokselta verkostoon, sen matka on usein hyvinkin pitkä. Veden tie kulkee vanhoja valurautaputkia ja joskus uudempia muoviputkia pitkin sinne talojen luo, josta sen matka jatkuu kupariputkien kautta sinne hanaan. Ja usein vasta päiviä seikkailleena. Eikä yhtään ällötä pestä hampaita, keittää kahvia, perunoita,puuroa ym. siinä vedessä. Saati sitten juoda.

Kun taas ajatellaan sitä matkakulkinetta, niin sen veden vaihtuvuus on aivan eri luokkaa. Ja todella vaivatonta välillä tehdä puhdistus jos on tarpeen. Yleensä vesijohdon pituus on muutama metri,asutuskeskuksissa kymmeniä kilometrejä. Miettikää nyt vähän.

Toki jokainen tekee juuri niinkuin haluaa ja parhaaksi näkee, mutta mielestäni asiassa on paljon turhia ennakkoluuloja ja mututunteita. Itse en kanistereilla vettä kanna vaunuun ja liruta siellä niitä. Sen takia mulla on vaunussa tehtaalla laitettu säiliö, sen kuin vain täytän joko letkusta tai kastelukannulla kantaen. WC:ssä on taas oma huuhtelusäiliönsä, jota ei talousvetenä käytetä.

Raikkain vesiterveisin Antti.

SUORSA PEKKA 07.10.2007 12:02

Materiaali on ulkopuolelta semmonen krominvärinen metalli ja sisus elintarvikemuovia. Siihen jää pienoinen ilmatasku väliin niin ei heti pääse kylmä tai lämmin sisään mitä siinä sitten kuskaakin. Jalat taittuu mukavasti ainne alle eli sen voi matka-aikana pitää vaikka altaassa, eipähän karkaa.Kansi on iso ja kaksinkertainen. Maksoi muistaakseni parinkympin luokkaa ja niitä oli saatavana myös muutamaa litraa kookkaampana. Niin ja tukeva kantokahva.

Birgitta :)

LAINE RAIMO 07.10.2007 14:08

Kuules hyssyttelijä! Kyllä minä käytän kotonakin juomavetenä lähdevettä, enkä raanasta tulevaa kloorimössöä. Jos matkustelee paljon eksoottisissakin maissa on sen puhtaan klooratun johtoveden saanti usein vaikeaa. Vaikka se vesi tulisi raanasta voi se silti maistua aivan petroolilta tms. Itse otan juomaveden aina erilliseen 10 litran kanisteriin ja auton vesisäiliön täytän sitten joskus jopa vuoripurosta, koska sitä käytetään vain WC:n huuhteluun ja pesuun. Eteläisessä Euroopassa ostan juomaveteni 5 litran muovipäniköissä.

LINNAMÄKI LEA 07.10.2007 14:53

Joo, kyl se niin on, et se kloorattu vesi ei kyl hääppöselle maistu. Kyllä siinä pitää olla luonnon oman kiertokulun "karvapörriköitä ameeboineen".... ei voi mitään, vesi pitää maistua hyvälle. Kyllä niillä on vissi ero vesijohtovedellä ja hyvällä kaivovedellä. Vastoin ennakkoluuloja, ihme ja kumma, kaivovesi kyllä säilyy paremmin kuin vesijohtovesi pidempiäkin aikoja seistessään.

Kaivovesiäkin on niin monenlaisia, on hyviä ja huonoja ja samon lähdevesiä. Mulle juomavesi on taas paljon oleellisempi juttu kuin teille, jota ryystätte kahvia sun muita teollisuuden liemiä. Minä en voi ryystää mitään niistä.

LINNAMÄKI LEA 07.10.2007 15:15

Tätä liikeketjuako tarkoitit?

http://www.tokmanni-konserni.fi/

TERVO JARI 07.10.2007 15:49

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Hanavesi+voittaa+pulloveden+puhtaudessa/1135228894066

Jari

Ps. Etteivaan ruppee kuiteski hanaves maistuun ? ?

TERVO JARI 07.10.2007 16:04

http://www.partioaitta.fi/product_info.php?cPath=1_20_44&products_id=4102

Katadyn Micropur Forte 1T [8604103]

ja ollaan käytetty pesu/juoma/kahvi/ruokavedeksi suoraan vaunun vesisäiliöstä(48l) ei ole kenelläkään ollut onkelmia vedensuhteen. Vaivaton ratkaisu . . .

Tuolta löytyy kans noita "vesimömmöjä" http://karavaanari.info/ kauppa . . . .

Jos pesette noita vesisäiliöitä muistakaa olla naarmimatta niitä karkeella pesimellä, sillä naarmuihin bakteerit tarrautuu kii ja pysyvät "pöntössäsi" , hellästi käsitellen suorittakaatte se puhdistus "operaatio" . . .Caravan liikkeestä löytyy se "oikea" pesuaine säiliölle kuin säiliölle . . . Ne sitruunahappopesut on vähän "hepreaa" käyttäkkee kunnon aineita . . . Ei senyt oo niin kallis operatsiuuni kunnon"mömmöillä" . . . .Linkki:http://kauppa.karavaanari.info/PublishedService?file=page&pageID=3&action=view&groupID=328

HALMEENMÄKI JUHANI 07.10.2007 17:33

Juu. Oikeilla aineilla putsaus kun tarvii. Ja pytty on se josta kuuluu tulla puhdasta vettä, ja Suomessa vesi on lähes aina puhdasta. Jossain ulkomailla sitten kaupan kanisterivettä vaan. Taitaa olla hankalin tilanne tuo liki jatkuva käyttö: silloin säiliössä on aina vettä ja se ei koskaa pääse tyhjäksi. Ikäänkuin pöpösiemenvesi, tai juuri kuten taikinalla, muhii siellä.

SARANPÄÄ MATTI L 07.10.2007 17:53

Kysymys ei ole pelkästään veden puhtaudesta. En minä kotonakaan juo kraanasta ensimmäiseksi tulevaa huonelämpöistä vettä. Jos säiliötä ei täytä päivittäin niin huonelämpöiseksihän se tulee. Yäks!!!

LIIMATAINEN HANNU 07.10.2007 18:05

"Kai muistatte veljekset Montgomeryn, he kaatoivat kahvinsakin konjakkihin ..." Lea hei, lopeta tuskailu siitä 'veden' säilyvyydestä ja tee kuten Kääkät, täytä se säiliö Larsenilla, se säilyy huoneenlämmössäkin erinomaisesti. Maku vain paranee vanhetessaan! KJON! ;-)

NIITTYARO TAPANI 07.10.2007 18:08

Eli se oli siellä jo autoa ostettaessa tai pääsee ilmausaukon kautta. Putsaa kerran niin pääset eroon.

Nykyinen säiliö on ollut minulla 2002 helmikuusta eikä siellä ole vieläkään roskia, ilmausventtiilissä on aika paksu suodatin ja olen sitä vielä lisännyt. Säiliöni on sikäli hyvä, että pohjaroppu on aivan pohjassa jolloin tyhjätessä häipyy roskiakin jos niitä sattuu olemaan.

Tuli mieleen vielä, en ole kemisti mutta voivatko eri puhdistuslaitosten tuotteet sekoitettuna saostua jonkunlaisiksi hiutaleiksi, niillä kun saattaa olla eri kemikaalit käytössä? Kannattaa kysyä vesilaitokselta.

TERVO JARI 07.10.2007 18:11

Monnettia . . . ja satunnaisesti Rellua . . .

Ja jos Norjasta "puhe" tulee, käyn sielä mieluummin mitä juon heitin "nesteitä" . . . Norja . . . Ne maisemat . . . Sielu lepää . . . (jos miun ruhossa semmonen o ? ? )

Jari

LINNAMÄKI LEA 07.10.2007 18:26

Kyllä nyt sen verran kurkisteltiin, missä ja minkämoinen se vesisäiliö on, ihan oli roskaton siinä vaiheessa. Kyllä se on ihan tyypillistä veden mukana olevaan töhkää, eli roskaa. Eikä semmoset mistään ilmausaukoistakaan tule, veden mukana ne tulee.

Ootko koskaan ottanu vettä astioihin eri paikoista, että huomaat, miten jonkun paikan vedessä on kaikenmoista töhnää, ja toisen paikan vesi roskatonta?

Toi vesilaitosjuttu tuntuu kaukaa haetulta. Sitä kun pitkillä matkoilla tankkaa vettä sieltä, mistä on saatavilla. Ja laatuerot ovat melkoiset. Eivät nekään takaa puhtautta, että otat vesijohtovettä, joka on paikallisen puhdistuslaitoksen käsittelemää.

Olen ollut töissä paikkakunnalla, josta pääsi likavesiä sekoontumaan juomaveteen, ja meni monta päivää, ettei kukaan tiennyt, koska asia salattiin. Sitten kun alkoi sairastumisia, asia paljastui pakosta.

Ja vastahan se oli se NUMMELAN vesitornin oravajuttu, jossa oravia lillui veilaitoksen puhdasvesisäiliössä aiheuttaen veteen bakteereita, joihin kuluttajat sairastuivat. Pesuvesissä sillä nyt ei merkitystä, mutta juomavedessä kyllä.

LINNAMÄKI LEA 07.10.2007 18:31

Kyllä on vesijohtovesissäkin suuria eroja. Tuollainen kaipaisi aina tarkennusta, mihin vesiin on verrattu.

Muistatteko mm. Helsingin vettä ennen kuin sinne otettiin Päijänteestä vettä? Oli se karmeen makusta vettä. Entä nyt, kun vesi tulee Päijänteestä? Sitähän juotetaan kuumentamattomana vauvoillekkin, niin on laatu parantunut. On edelleen vesijohtovesiä. Mutta monen monia vesijohtovesiä on edelleen huonolaatuisia. Eikö niissä pullovesissäkin ole eroja?

LIIMATAINEN HANNU 07.10.2007 18:35

Jari hei, Larsen on laaja käsite, ja Kääkillä on Suuri Sydän, hyväksyvät kaikki hyvät, jalot merkkijuomat larseniksi! KJON! ;-)

Ps. Tilkka Larsenia on sydämelle lääkettä, sielulle balsamia, kropalle mirhamia, "elämä on ihanaa, kun sen OIKEIN oivaltaa ..."!

SUORSA PEKKA 07.10.2007 18:39

Sama paikka

LAHTI ANTTI 07.10.2007 18:53

Saat sinä käyttää kotona ihan mitä vettä haluat. Nyt kai lähinnä oli kysymys Suomessa tapahtuvasta matkailusta ja täällä veden käytöstä. Näin ainakin ymmärsin Lean kysymyksen perusteella. Oma lukunsa on sitten vaikka Vinku Intiassa tapahtuva matkailu. Itse olen saanut onnen matkustella jo -50 luvun alusta eteläisessä Euroopassa, eikä koskaan ole veden johdosta ollut ongelmia. Mutta se on jo toinen juttu, jota ei nyt käsitellä.

LAHTI ANTTI 07.10.2007 18:54

Vastaus piti mennä Raimolle.

PALIN MATTI 07.10.2007 18:55

Ei seetana! Ihanko totta, että joku juomavesi kirvottaa tällä laila karavaanarin sorminivelet? Ihan vilunväreisin puistatuksin lujin tämänki ketjun. Ja ei voikku ihimetelä. Nykyään, kun on keksitty kaikenlaiset oluet, gintonicit, sun muut Larseenit, ni miks helevetisä joku vielä jois vettä? Ei aina taho voia saattaa ymmärtää nuita ihimisten, varsinkaan karvnaamareitten ajatuksia. Mielummin siis piinattua Rellua tai vaikka Jallua piloillaan, mutta EI VETTÄ! 75 rosenttia ihimisen rupista on sitä jo ennestään. Eikö se jo riitä? Pittääkö sitä vielä lissää juua rillittää? Häh?

LIIMATAINEN HANNU 07.10.2007 19:01

Mella, johan minä sanoin vaikken mittään puhunutkaan, vesi on vaarallinen aines, poloviin se mennee, kuten ne Montgomeryn veljekset tiesivät jo kauan sitten!

Mites on, onkos Sinulla ne reenit meneillään, eli siis piinaus sille Rellulle, minä lähetän oman vanhan Relluni sinulle piinattavaksi, on käynyt himpan pehmeen oloiseksi!;-)

LINNAMÄKI LEA 07.10.2007 19:12

No et takulla oo lukenna ketjuu. Johan minä kerroin, etten voi juuva, en kahvia, en tavallista teetä, en kaupan tissutuksia, oli se sitten missä purkissa tahtojaan. Joitain mehuja, missä ei oo sokeria eikä säilöntäaineita. Ei mulle jiä vaihtoehtoja, ei muuta kuin vesi se on vanahin voitehista.

Outa nyt jos vaikka kiskasen tuosta tavallista ruokakaljoo lasin pari, se on jumalaton krapula seuraavana päivänä. Siitä tuli täysin sänkypäivä.

TERVO JARI 07.10.2007 19:30

Ei olla nirsoo plaatuu . . .

Jari

PALIN MATTI 07.10.2007 19:46

Ookko Lea kokkeilu Litlin hiilihapotettua pullovettä. Sen pitäs olla hyvvää, sanovat usiat. Soppii vaikka varpaittenvälinki pessuun (isovarpaitten). KJON!

NOUSIAINEN MARTTI 07.10.2007 19:56

Norjasta sai Bon Aqva hiilihappovettä esim. sitruunan makuisena. Oli hyvvee! Miksikähän sitä ei saa Suomesta?

TERVO JARI 07.10.2007 20:09

nimellä ku ÄRRÄ vesi ? ? Oon juonna, hyvvää oli . . .

Jari

Ps. Tutkippas kaupan vesihyllyä, ei tiä vaikka löytyis jottain hiilihappovettä ? ?

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.