Hiihtokeskusten hinnoittelu; mielestä kallista

PUTTONEN MATTI 08.11.2006 18:56

Otan esimerkiksi Himoksen, jossa olin ajatellut käydä lähinnä viikonloppuisin. Jos ajan sinne Helsingistä Perjantaina töiden jälkeen, olen perillä noin kello 21. Siinä vaiheessa saunominen tai muut palvelut ei paljoa jaksa enää kiinnostaa. Lauantaina mäen jälkeen saunomaan ja sunnuntaina hiihto harvemmin maittaa enään kello 15 jälkeen. Tämä lysti maksaa karavaanarikortilla 61 euroa kahdelta vuorokaudelta. Mielestäni siivu parkkipaikkaa, sähkö ja lauantai illan sauna eivät ole 61 euron arvoiset. Mitäs mieltä muut ovat, ja jos ovat, olisiko syytä painostaa/boikotoida tällaista ryöstämistä.

SUOKKO OIVA J M 08.11.2006 19:53

niinpä....elämä on. Vertailuksi katsoin muutamia muita vrk-hintoja. SFC-hinnat: Iso-syöte 28,80 Syötekeskus 22,50 Ruka 35,00 Paljakka 25,00 Ukkohalla 25,00 SFC Kattivankkuri Vuokatissa 20,00 Vuokatinrinteet 22,00 Levilehto Levillä 37,00 Pyhätunturi 33,00 Luosto 24,30. Näyttäisi siltä että Himoksella toimii hyvin kysynnän ja tarjonnan laki. Tähän on kaiketi tyytyminen tai...

LAHTI ANTTI 08.11.2006 20:15

Katsoin myös Hankasalmella olevan Häkärinteet, näytti jäsenhinta olevan 24€/vrk. sisältäen 1000W sähköä ja saunan. Paikkaa en tunne sen paremmin.

KOTILAINEN ISMO A 08.11.2006 20:47

Himoksen vuorokausihinta karavaanikortilla on 23 euroa / vrk + sähkö kulutuksen mukaan. Yhteenlaskusta tulee 46 euroa / 2 vrk. Siihen sähköt päälle jokaisen kulutustottumusten mukaan. Eipä sillä että kyllä sen reilun 60 euroakin saa kulumaan jos lämmittää pelkällä sähköllä. Hinnoittelusta olen silti samaa mieltä kanssasi. Ryöstöltä tuntuu, mutta ei taida boikotti auttaa, kun muut ryöstää samalla tavalla.

KOTILAINEN ISMO A 08.11.2006 20:51

Olit laskenut hinnan kiinteän sähkönkulutuksen mukaan. Niitä paikkoja en ole vielä koskaan onnistunut saamaan. Länsi-Himoksessa on tullut oltua vuodesta 98. Pohjois-Himoksen puolella taitaa noita kalliita paikkoja olla, mutta se parkkipaikka on niin onneton....

NISSINEN JUHA 08.11.2006 20:51

Hei! Ukkohallassa jos maksaa 30€vrk niin sisältää 4 saunamaailma lippua ei paha! Ei jää vrk hintaa paljon kuka mitenkin laskee.

LUUKKONEN ESKO 08.11.2006 21:41

Hiihtokeskukset ovat suurempia ryöstäjiä maan päällä ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa itse en maksa suomen hiihtokeskuksille senttiäkään koska hinnoittelu perustuu vain ja ainoastaan tyhmiin ihmisiin jotka maksaa

SUOKKO OIVA J M 08.11.2006 21:51

sitten olen yksi tyhmä siinä isossa joukossa jossa tyhmyys tiivistyy :(

KOTILAINEN ISMO A 08.11.2006 21:59

Samaa tyhmää porukkaa tuon Oivan kanssa ollaan...

SARANPÄÄ MATTI L 08.11.2006 22:26

Samoin minä, aion jatkaa vastakin valitsemallani tiellä. Tyhmäähän se tietysti on, mutta onneksi edes hauskaa!

PUTTONEN MATTI 08.11.2006 22:38

Oisin vielä lisännyt tähän sen, että olen tiedustellut himokselta perusteita tohon hinnoitteluun, mutteivat ole kahdessa viikossa löytäneet aikaa vastata ko. kysymykseen. Oliskohan potentiaalisen asiakasryhmän törkeää alisarvostamista. Noin vertailun vuoksi patalahdesta saa motellimajoituksen kahdelle aamiaisineen 90 eurolla viikonlopuksi, vaikea on vaan käsittää mihin Himoksen viehättävän parkkipaikan hinta perustuu.

Olen koittanut perustella toivomustani karavaanareiden paremmasta kohtelusta sillä, että on todennäköistä että karvaanari käy useimmin rinteissä kuin mökin vuokraaja, joten luulis karavaanarin olevan hiihtokeskuksen kannaltakin parempi asiaskas.

VIITANEN TAPIO 08.11.2006 22:52

Onneksi ei tule käytyä......... T.Viitanen

SARANPÄÄ MATTI L 08.11.2006 23:07

En osaa ottaa Himoksen tilanteeseen kantaa kun en ole käynyt, mutta tuossa ylempänä on verrattu esim. Vuokatin rinteiden ja SFC-Kattivankkurin hintoja, ero on 2 euroa. Ei mielestäni mitenkään selittämättömän iso ero jos Kattivankkuri toimii pääasiassa/kokonaan? talkoovoimin. Toisaalta en kyllä tiedä, kuinka paljon Kainuun yhdistys on rikastunut noilla hinnoilla, tuskin aivan kamalasti kuitenkaan. Sulassa sovussahan nuo näyttäisivät kuitenkin vierekkän toimivan.

Itseäni rieppoo ajoittain se tapa, jolla me käytämme alueilla esim. lämmintä vettä tai kuivausrumpuja ja -kaappeja. Aivan kuin ketään muita alueella olisikkaan.

TYNYS HEIKKI 09.11.2006 09:02

Maksan nimittäin kausipaikasta ja päälle tietysti sähkötkin...

TIKKANEN MIRJA 09.11.2006 09:09

No minä oon melkeen tyhmä, otettas kausipaikka mutta ku ei oo saatu aikaseks kiireiden takia. Tosin Ukkohallassa ei hinnat ole pahimmasta päästä =) Toisaalta laskin että samalla rahalla voin vuokrata meille sieltä mökin 4-5 vkl. Mutta ei se ole vaunuelämää.

SARANPÄÄ MATTI L 09.11.2006 14:14

Yritin yhtenä talvena kokeilla tuota mökkihommaakin, mutta ei siitä mitään tullut kun mökit oli kilometrien päässä rinteistä ja porukka oli oppinut siihen että vaunun/auton ovelle voi laskea suht. suoraan rinteestä. Yritäppä sitten vuokrata sitä mökkiä sesonkiaikaan, maksaa sekin aivan tarpeeksi ja stressi päälle että saako sitä tai ei ja jos saa niin mistä hemmetin kuusesta.

Olen siis yrittänyt valita omasta mielestäni vähiten tyhmän vaihtoehdon. Onneksi kaikki eivät tee samoin (fiksummat?), tulis muuten ruuhkaa;-))

HAVUKAINEN RISTO 09.11.2006 14:35

Eihäm mökkeilyssäkään mitään vikaa , mutta ei sovi mun lompakolle jos haluaa maksaa mökistä 1000 viiko niin mikäpä siinä, onhan siinä se hyvä puoli että sähkö kuuluu hintaan, mutta siihen se sitten jäkin. Maksan tyhmyytäni 6 kuukauden kausipaikasta 550 ja 200 sähköstä tuolla tunturissa.

NYYSSÖNEN KAJ 09.11.2006 14:39

Tasamaan latujen vieressä on ilmeisesti halvemmat hinnat?

PALIN MATTI 09.11.2006 14:48

Mitä, minäkö tyhmä? Nyt en ymmärrä :-)) Voinko siis pitää itseäni viisaana, kun en omista minkäänlaisia suksia. En edes kelkkaa, pulkkaa tai liukuriakaan. Ei ole minkäänlaista himosta viedä piironkiautoa minkään rinteen juurelle. Onkä tämä tällainen epänormaalia?

TIKKANEN MIRJA 09.11.2006 16:16

Huh, kova on hinta. Ukkohallassa tän kuun loppuun asti tarjous voimassa jossa vuoden paikka 335 ja siihen sähköt päälle, keskivertovaunuilijalta noin satasen. Tosin jos nyt vie vaunun sinne niin en usko että se saa olla siihen rahaan vuoden 2007 marraskuuhun vaan kausi päättyy olikohan se nyt kesäkuun 1. päivä. Minusta ihan ok juttu varsinkin niille joilla ei ole paikkaa vaunulle kotona.

HAVUKAINEN RISTO 09.11.2006 16:39

Nyt puhutaankin tunturista eikä nyppylöistä Levillä maksaa mökki 1000€ viikko ja vaunupaikan saa 900€ kausi.Meillä vaunu tuolla Ylläksellä ja 550 kausi plus sähkö. Talvipaikka on alle 200€ plus sähkö.Hihtää saa niin paljono jaksaa ja reikiä jäähän pilkiongintaa varten.

PUTTONEN MATTI 09.11.2006 18:31

Hyvä että tuli keskustelua, mutta alkuperäine idea karkas. Mä en halua saman nyppylän viereen joka viikonloppu ja Lappiin ei kerkeä Perjantai - Sunnuntai. Eli edelleenkin peräänkuulutan hinnaltaan järkevää viikonloppupakettia hiihtokeskuksilta täällä etelässä; saahan ne edullisia olla pohjoisessakin . Hiihtolomani hiihdän Alpeilla ja siksikään kausipaikka ei tule kyseeseen.

HAVUKAINEN RISTO 09.11.2006 19:21

Kyllähän sinne Alpeille muta väittävät että ei ole lunta, siirsivät nuo kisatkin tuonne Leville lumen puuteessa. Alpeilla tuskin pääsee sen edulisemin kuin täälläkään. Tuskin siellä 1000 riittää.

HAVUKAINEN RISTO 09.11.2006 19:27

Muuten kävisikö Matti tuo Isosyöte melkein keskellä Suomea.

NYYSSÖNEN KAJ 09.11.2006 19:59

Et lainkaan, Itsekkin totesin että tasamaalla on paljon edullisempaa. Täytyy myöntää että omistan murtomaasukset joillan hiihdetty 30 km mutta ei metriäkää kymmeneen vuoteen.

Nää hiitokeskusten hissit ovat ihan ..tä. eihän siinä ole mitään järkeä että ihmiset hintaan nyppylälle ja sitten ne liukuu alas. Kuntohan siittä kohenis ja terveys palautuisi kun hiidettäisiin ylös ja tultaisiin turvallisesti hiitohissilä ales. Jarrumoottorista saatais muutamalle karavaanarille lämmitys sähkö eikä heidän tartteis ruikuttaa kuin on kallist NiimpäKaj

KALLELA PENTTI 10.11.2006 20:57

Niin..... tämä on vapaa maa...... jokainen saa valita minne menee tai jättää menemättä. Maksaa mitä pyydetään tai sitten ei. Eiksoo sama kun ostais pullon viinakaupasta, jois sen ja kyselis jälkeenpäin miksi se oli niin kallista ja mihin alkon hinnoittelu perustuu? :-)) Eiköhän tässäkin ole kyse kysynnän ja tarjonnan kohtaamisesta. Tai sitte eivät halua välttämättä karavaanareita sinne.... yrittävät hinnalla pelotella....:-))

OLLILA MARKKU T 12.11.2006 10:04

Hiihtokeskusten sesonki on lyhyt. Kulut ja voitot on revittävä lyhyellä ajalla. Ja ainakin kulut on pakko saada maksettua.
Hinnoittelun periaate on se, että mahdollisimman kova hinta, jota porukat on vielä valmiita maksamaan. Näin se markkinatalous toimii. Kyse ei ole hyväntekeväisyydestä vaan bussineksestä. Ei ne keskukset siellä sen takia ole, että karavaanareilla olisi kivaa. Ne ovat vain tekemässä rahaa.
Se, joka katsoo, että hinta vastaa tuotetta maksaa - muu valittakoon, että kallista. Itse en kyllä maksa - mutta ymmärään hyvin miksi hinnoittelu on mitä on.

SUOKKO OIVA J M 12.11.2006 10:44

Ollilan poika on oivaltanut tään systeemin ja tähän voisi vielä lisätä sen että me tuotteiden käyttäjät saisimme välillä katsoa peiliin miten toimimme mm.hiihtokeskuksissa. Joskus tuntuu siltä että ei ole millään väliä kun se ei ole meidän omaa. Sitähän voi kulkea rinta rottingilla koko seuraavan viikon jos onnistuu saamaan vaikkapa kiertoteitä ilmaisen sähkön. Tottakai jokainen yrittäjä jokaisella alalla pyrkii maksimoimaan ns.voiton, siihenhän se kehitys suurilta osin perustuu.

PUTTONEN MATTI 13.11.2006 09:41

Mä en ymmärrä miten voitto maksimoituu, kun mä en tule keskuskseen ja anna 61 euroo parkkipaikasta, enkä osta 100 euron hissilippuja, jätän käymättä kahvilla 20 euron edestä ja syömättä viidellä kympillä viikonlopun aikana. Eli jää saamatta yli 220 euroa hiihtokeskusyrittäjältä, ja ton kun kertoo kymmenellä se tarkoittaa yli 2200 euroa kaudessa helposti, älkääs nyt jutelko tyhmiä. Kaikenlisäksi tosta kohtuullisen puhdasta katetta hissilipusta on tasan satanen koska rinteet ja hissit on auki riippumatta siitä olenko minä sinne tulossa vai en. Ja sähkötolpan laittamista ei voi sanoa investoinniksi, löytyyhän se sieltä Patalahden pihastakin mistä saa huoneen kahdelle 90 eurolla viikonlopuksi AAMIAISELLA. Tässä on kyse siitä että meitä karavaanareita on iso määrä, ja kyllä me voidaan vaatia asiallista kohtelua.

NYYSSÖNEN KAJ 13.11.2006 12:38

Matti Jos sinä jätät sen väliin kuten minäkin mutta joku muu täyttää sen paikan niin maksimointi on edelleen onnistunut. Jos alkaa olla lian suuria aukkoja karavanrivissä niin silloin vasta suunnitelmia rukataan. Samoin tehdään jos karavaanarit valittavat että kun teille ei mahdu niin asiaa helpoitetaan pienellä hinnan korotuksella. NiinKaj

KOMULAINEN JORMA 13.11.2006 12:49

Kai vastasikin tuossa miten se homma etenee.. Asiaa! Tuohon ei ole lisättävää.

PUTTONEN MATTI 13.11.2006 13:31

ajettiin viime viikonloppuna ohi, ei ollu kovin täyttä. Mentiin samantien Riihivuoreen jossa edullisemmat hinnat ja "OIKEA" rinne avoinna, ei mitää lastenrinteitä ala Mökö ja Murri. Suosittelen Riihivuorta muillekin karavaanareille, etenkin keväällä, kun himoksella hissilipun hinnalla saa vain option hisseissä jonottamiseen. Toki näin ajatelleen saatkin maksimihyödyn kalliista lipusta kun saat olla kokoajan hissijonossa, laskeminenhan on muutenkin ilmaista.

EliKaj tässä on nyt käynyt viimeviikon lopun osalta niin, että himokselta on jäänyt mun rahat saamatta, eikä "mun paikalle" ole sitä varamiestäkään löytynyt.

Kuulostaa porukka aika hampaattomalta, eli onko näin, että nää kiskurihinnat on muitten mielestä ihan OK.

NYYSSÖNEN KAJ 13.11.2006 15:18

Jos alkaa paikalla näyttämään tyhjältä on heidän "sesonkinsa" hiipumassa ja väki suuntaa sinne missä saa mielyttävämmän vastineen rahoilleen. Että onko ne kiskurihinnat - heille jotka painavat lisää kaasua ja painelevat toiseen paikkaan heille se voi olla laatusuhteeltaan vääränlainen kohde.

Isänpäivä saattoi vaikuttaa asiaan. KylläKaj

40€ / yö Berlinin eteläpuolella elokuussa, palvelut vettä sähköä ja hienot suihkuja WC-tilat eikä muuta. En olisi välittänyt maksaa.

KILPIÖ NIILO J 18.11.2006 15:39

Aika hauska juttu, ensin itketään hinnoista ja sitten`"säästetään" ajamlla pidemmälle, Ollila näyttää olevan järkevä mies ja puhuu ihan asiaa. Taitaa nuo keskukset huomioida hinnoittelussa myös etäisyyden pääkaupunkiseudulta mitä lähenpänä sen kaliimpaa.

PUTTONEN MATTI 01.12.2006 10:54

Sä oot ymmärtänyt homman ihan väärin, me mentiin sinne mihin oltiin tervetulleita, ja missä oli parempi ja ruuhkattomampi mäki käytössä. Sä taidat useinkin olla omassa pihassa siinä vaunussas, kun se pidemmälle ajaminen maksaa. Miettikäähän muutkin tota Riihivuorta, etenkin keväämmällä siellä saa lipusta maksamalleen rahalle ihan erillaisen vastineen. On turha puhua tässä hommassa ylipäätänsä säästämisestä, autothan maksavat yli 50.000 kevyesti, siihen päälle kaikki käyttökulut, niin kaikkea muutahan tämä on kuin säästämistä. Halvempi olis ajella sillä henkilöautolla mikä jää talliin seisomaan; siinä olisi jo pienempi polttoaineen kulutuskin, ja mennä hotelliin yöksi. Kyse on siitä suostummeko me karavaanarit yhdessä ja erikseen korkeaan ja vastikkeettomaan hinnoitteluun. Jos me ollaan hampaattomia näissä asioissa, eikä ola samaa mieltä, ja mahdollisesti järjestetä vaikkapa boikotteja tms. niin hinnat vaan jatkavat nousuaan. Tää on vähän sama, että kahvikupillinen maksaisi karavaanareille 5 euroa, te ilmeisesti nurkumatta haluaisitte sen maksaa.

VILJAVA TAPIO 01.12.2006 11:19

Missä on Riihivuori?

SUOKKO OIVA J M 01.12.2006 13:49

Riihivuori on Muuramessa vähän Jyväskylästä etelään. www.riihivuori.fi www.ski.fi

KALLELA PENTTI 01.12.2006 19:13

............. niin on...... ;-)

KORPPI SEPPO A J 01.12.2006 21:35

No niin minustakin..... Ja jos se jäisikin vaan siihen paikkamaksuun?????? MUtta hiihdellään.&:>)

SUOKKO OIVA J M 02.12.2006 10:30

....mutta on se hauskaa...paljonkos se golfin harrastus maksaakaan...

KILPIÖ NIILO J 03.12.2006 20:15

Anteeksi että ymmärsin väärin, luulin oikeasti että valitit hinnoista, etkä palvelusta. Luin varmaankin väärin tuon aloituksesi. Olet muuten väärässä, vaununi ei ole pihassa vaan rinteen vieressä ja kesäisin oman alueen kausipaikalla.

PUTTONEN MATTI 27.12.2006 09:50

Tää keskustelu on ihan hölmöläisten hommaa kun suurin osa ei tunnu ymmärtävän mistä on kysymys! Ei tätä yöpymisen hintaa voi verrata golfin peluun hintaan tai Gallen Kallelan taulujen hintoihin, tätä yöpymisen hintaa on vain verrattava siihen, mitä katetta sille rahalle saa siellä hiihtokeskuksen parkkipaikalla. Jos suurin osa on sitä mieltä että yli 60 euroa vajaasta 2 vuorokaudesta on oikea raha pysälöintipaikasta sähköllä, niin näin olkoon. Koitin vaan peräänkuuluuttaa muitakin, joidenka mielestä asialle voisi koittaa tehdä jotain, nousemaan barrikaadeille, mutta kun muut kerran ovat tyytyväisiä niin lopetaan tää asioiden vierestä jauhaminen tähän.

TOIVONEN MARTTI 27.12.2006 13:45

Kysyt tuolla aloituksessa "eikö olisi syytä boikotoida". Näin sivusta katsellen jos sulla on noin pitkä matka ajettavana etkä ehdi nauttia palveluista ja hintakin tuntuu suolaiselta niin varmaan sun olisi syytä boikotoida.

Joku muu voi ajaa paikalle lähempää ja jaksaa ja viitsii ottaa kaiken irti palveluista joiden hinnasta ajattelee että "halpaa jos rahalla saa". Hänellä ei ehkä ole syytä boikotoida.

Mistä siis on kysymys?

Piti tämänverran vastata kun kerran kuukausi viimeisen repliikin jälkeen halusit äkisti lopettaa jauhamisen...

mot

SUOKKO OIVA J M 27.12.2006 18:58

Marraskuun puolivälissä sulle yritettiin pitää voiton maksimoinnista oppituntia mutta ei tainnut oppi mennä perille. Ajattelepas kysynnän ja tarjonnan "lakia". Harrastus se on joka maksaa mutta on se hauskaa. Sinulla taitaa harrastuksena olla yöpyminen matkailuajoneuvossa, sitä voi harrastaa halvalla kun yöpyy kotipihassa.

KALLELA PENTTI 28.12.2006 16:43

Minäpäs olenkin harrastanut sitä halpaa yöpymistä kotipihalla kakskin yötä kun poikanen väen väkisin halusi nukkua viime kesänä autossa.....:-)) JOE!(<- pohojalaisen vastine KJONille)

PALIN MATTI 29.12.2006 10:15

JOE? Tarkoittanee, että Järki On Eksyksissä :-)) KJON!

PUTTONEN MATTI 29.12.2006 11:24

Tyhmyys sen kun tiivistyy, hissilippujen hinnoistahan en ole tietääkseni valittanut, skimbaaminen on se harrastukseni. Jotta sitä voisi harrastaa ajelematta edestakaisin Helsingistä on järkevää yöpyä hiihtokeskuksen läheisyydessä. Nyt menee puurot ja vellit näissä viimeisissä kommenteissa ihan sekaisin. Ja niinkuin edellisessä kommentissani ilmoitin, olen luovuttanut tämän asian tiimoilta, kaikki tekevät nimenomaan niinkuin parhaaksi näkevät, ja olen ymmärtänyt ettei minun ajamani asia ole saanut kannatusta. Kiitos kuitenkin kaikille keskustelijoille.

KORHONEN KARI 29.12.2006 18:38

Mattiii!! Mie ymmärrän!Omalta osaltani homma loppu 2002 kevättalvella,infarkti jne..Kaipuu rinteisiin kova,ei se n.30 v unohdu ihan noin vaan,nahka monot jne.Vikahan on siinä et asut ihan väärässä paikassa.Täältä Perämeren pohjukasta on n.3 h ajo ja olet perillä Suomen parhaimmilla rinteillä!Maksaahan se täälläkin mutta kun tuo sesonki on pikkasen pitempi nii eivät revi ihan täysillä vielä,ja noista rinteistä ym.,mitä on tarjolla,vaunupaikastakin,maksaa asiakas mielellään,on nimittäin hintansa väärtiä.Eikä auta boikotoinnit tai valitukset hintoihin ku niitä tulijoita silti on!

JYLKKÄ PEKKA 29.12.2006 18:53

Ei muuten kannatakkaan sieltä kehäkolmosen sisältä lähteä tänne pohjoseenpäin täällä on liukkaat kelit ja voi tulla hartialukko mutta siitähän selviää peruuttamalla,jos joutuu peruuttamalla ajaan takas kehäkolmosen sisään ennenkuin voi auton kääntää nokan menosuuntaan, siellähän pidetään ympäri vuoden kesäkeli ettei kaikkien tolppien ympärillä lis peruuttava auto nokka lytyssä,se peruuttamalla matkustaminen ei missään mielessä ole kovin HALPAA (:

Turvallista uuttavuotta :)

PALIN MATTI 29.12.2006 19:22

Kaikella ystävyydellä Pekka, voisitko jotenkin kääntää tuon tarinasi sellaiseen ymmärrettävämpään muotoon. Siis mikä "hartialukko" ja "nokat rytyssä"? Peruuttamallako? Jutussasi voi olla ihan perääkin, jos sen vaan jotenkin ymmärtäs...:-) (Tai sitten ei)

VARIS VESA 29.12.2006 20:58

En tiijä et ymmärsinkö, mut minnuu ainakii nauratti kovast täält kehäkolmose sisälpäi kahottun, nii meinaan tuo Peka juttu.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.