Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Harvinainen vieras vappulounaalla

Antero Virkkala 6.5.2026 18:58

Pohjanlepakko ei tietenkään ole harvinainen Etelä-Suomessa, mutta sellaisen näkeminen aukealla paikalla lounasaikaan on harvinaista. Olen pari kertaa säikäyttänyt lepakon lentoon päiväsaikaan, mutta lepakko on silloin ollut vanhassa rantasaunassa tai maakellarissa. Se, että lepakko asettautuu päivänvalossa petolintujen nähtäväksi, johtunee kylmistä öistä, jolloin hyönteiset eivät lennä.

Kari Mäkinen 11.5.2026 14:26

Onpa hienot kuvat.

Antero Virkkala 12.5.2026 13:39

Kiitos Kari. Minulla ei ollut mitään kokemusta tai tietoa pohjanlepakon pakoetäisyydestä, joten lähestyin sitä hitaasti kontaten, kunnes olin sopivasti pystymallisen kompostorin takana ja sain tuettua lintulinssin kompostorin kanteen. Lepakko sieti läsnäoloani viitisen minuuttia, kunnes lensi pois, luultavasti saaliin perässä.

Timo Haapanen 12.5.2026 17:56

Erityisesti tuo lentokuva on viimisen päälle hieno. Meillä mökillä vesisiipat käyttivät vuosikaudet kahta linnunpönttöä synnytyssairaalana. Pöntössä saattoi olla 10-15 imetettävää, imetys kestää 4-6 viikkoa joten nälkäisiä äitejä lenteli joka yö melkein koko kesän. Eipä ollut hyttysiä

Kerran kävi niin että lepakko eksyi saunapuiden mukana saunaan ja saunan vesisaaviiin. Luulin sitä joksikin lehdeksi ja nappasin kouraan. Oli lepakkoparka melkoisen sekaisin paljutuksen jälkeen. Kuvasin sitä saman tien märkänä, suojakäsinettä ei tietenkään ollut.

https://photos.google.com/album/AF1QipNlZzxypQd3eXKq74grr6zbwcS4CHdh0DtO6r5R/photo/AF1QipMPDTxOAz9KPzq9tn3GF_FvqDUsl21GU1LWJdgM

Seppo Lokasaari 18.5.2026 16:31

Laitoin tähän, kun eläimistä kuitenkin kysymys.
Meillä alkaako olla suurpetoja kyllä jo ihan riittämiin ja melkein joka yö tulee riistakameroista kuvia varsinkin karhuista

Kirjoita vastaus

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen.