Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Faktat haltuun

Pekka Pesonen 9.4.2026 16:11

Haluaisin kommentoida pääkirjoitusta tuoreessa 2/26 Caravan lehdessä. Dalokangas väittää että karavaanariharrastuksen tiimoilta liikkuu paljon vääriä tietoja ja väärinkäsityksiä. Haluaisin tuoda esiin seuraavat faktat, jotka päätoimittaja tai kuka tahansa voi kumota jos haluaa :

asuntoautojen hinnat ovat tehneet ison loikan ylöspäin koronan jälkeisinä vuosina. 10 vuotta sitten kohtuullisen menopelin sai noin 60 tuhannella eurolla, nyt liikutaan sadan tonnin keskiarvoissa. Tämän hintaloikan on vahvistanut myös eräs asiantuntija.
tuo käyttövoimaveron nostaminen kuusinkertaiseksi on järkyttävän suuri eikä voi olla vaikuttamatta matkailuautoilun suosioon.
viimeisein isku tuli Donald Trumpin toimista, jotka ovat nostaneet dieselin hinnan ennätyskorkealle juuri kesän matkailusesongin alkaessa.
Jos väitetään, ettei näillä kolmella kustannusnousulla ole vaikutusta matkailuajoneuvojen kauppaan ja harrastajamääriin aikana jolloin ihmisten talous on muutenkin lujilla ja kaikesta joudutaan tinkimään, annetaan kyllä, tahallaan tai tahattomasti, väärä todistus alan ja harrastuksen tilanteesta. Jostain kumman syystä en ole juuri nähnyt konkreettista edunvalvontaa tai ainakaan mitään tuloksia esim.verotuksen osalta järjestömme toimesta.
Petteri Haverinen 9.4.2026 17:00

Edelleen saa 60 tonnilla kohtuullisen matkailuauton. Vielä enemmän saa rahalle vastinetta, jos sen hankkii Saksasta.
Käyttömaksunnoston vaikutus on vain n 50€/kk, ei sen enempää.
Diesel maksaa, minkä se maksaa, mut ei se todellisuudessa paljoakaan nosta keskimäärin 10 tkm vuodessa reissaajan kuluja…
Mieti sitten ”kiikkustuolissa”, et paljonko säästit, mut paljonko jäi kokematta elämää…

Pekka Pesonen 9.4.2026 17:29

Petterillä on mielenkiintoiinen matematiikka. Diesel maksaa tänä päivänä aika tarkkaan 1 euron enemmän kuin ennen koronaa. Jokainen voi laskea kustannusnousun löpöstä oman auton kulutuksen ja ajokilometrien perusteella. Käyttövoimavero oli 3500 kg painavalla autolla viime vuonna 115 € vuodessa ja tänä vuonna tulee olemaan 700 €/vuosi (oletuksena että auto on käytössä koko vuoden). Tuo matkailuautojen hinnannousu on kiistaton, sen voi jokainen todeta lukemalla vaikka 5-10 vuotta vanhoja Caravan-lehtiä.

Heikki Ikonen 9.4.2026 18:03

Ka se ajatus taas lentää 🚀 tai matelee 🐍 erriin laisesti jos kuukausi eläke on rapia tonni tai jopa viis tonnia, niin se vain on.
Paljohan se on kun on vähän rahaa ja joillein rahalla ei oo merkitystä 🤔 .

Just katoin exelistä, tänä alaku vuonna on männy kohta tonnin vähemmän dieseliin ko viime vuonna tammi - maaliskuussa. Raha ei kierrä, EI. Ei tuo tehe kyllä pesääkää 😬.
Köppä Ukko 🫢

Kari Pykälä 9.4.2026 21:14

Pääkirjoituksessa kehotettiin “ottamaan faktat haltuun” ja varoiteltiin väärinkäsityksistä karavaanarikentässä. Haluan tuoda keskusteluun muutaman konkreettisen, helposti tarkistettavan faktan, jotka vaikuttavat suoraan harrastuksen kustannuksiin ja suosioon — ja jotka pääkirjoituksessa sivuutettiin.

Matkailuautojen hinnat ovat nousseet merkittävästi 10 vuodessa
Kymmenen vuotta sitten uuden matkailuauton sai tyypillisesti noin 55 000–65 000 eurolla.
Tänä päivänä vastaavat mallit maksavat 90 000–110 000 euroa.

Tämä ei ole mielikuva, vaan seurausta:

alusta- ja komponenttipulasta

materiaalikustannusten noususta

varustetason kasvusta

korona-ajan kysyntäpiikistä

Hintakehityksen ovat vahvistaneet myös alan maahantuojat ja kauppiaat.
Kyse ei siis ole “väärinkäsityksestä”, vaan todellisesta kustannusloikasta.

Käyttövoimaveron korotus on poikkeuksellisen suuri
Käyttövoimaveron kuusinkertaistaminen ei ole “pieni muutos”, vaan yksi suurimmista yksittäisistä veronkorotuksista, joka on kohdistunut matkailuajoneuvoihin vuosikymmeniin.

On vaikea väittää, ettei näin suuri kustannuslisä vaikuttaisi:

harrastuksen suosioon

ajoneuvojen käyttöön

uusien autojen myyntiin

alan yritysten toimintaedellytyksiin

Polttoainekustannukset ovat nousseet nopeasti
Dieselin hinta on noussut selvästi juuri ennen matkailusesonkia.
Taustalla on kansainvälisiä markkinaliikkeitä ja poliittisia päätöksiä, joihin yksittäinen harrastaja ei voi vaikuttaa, mutta jotka vaikuttavat suoraan matkailuajoneuvojen käyttöön.

Kolmen kustannusnousun yhteisvaikutus on merkittävä
Kun samanaikaisesti nousevat:

ajoneuvojen hankintahinnat

käyttövoimavero

polttoainekustannukset

on selvää, että harrastajamäärät ja myynti eivät voi pysyä ennallaan.
Jos tämä sivuutetaan, annetaan liian optimistinen kuva alan tilanteesta.

Edunvalvonnan näkyvyys on ollut heikkoa
Moni harrastaja kokee, ettei verotuksen tai kustannuskehityksen osalta ole nähty konkreettisia tuloksia.
Tämä ei ole “väärinkäsitys”, vaan kokemus, joka perustuu arjen realiteetteihin.

Yhteenvetona:
Jos halutaan todella “ottaa faktat haltuun”, on tunnustettava, että harrastuksen kustannukset ovat nousseet poikkeuksellisen paljon lyhyessä ajassa. Tämä ei ole pelkoa tai väärää tietoa, vaan todellisuutta, jonka jokainen harrastaja näkee omassa taloudessaan.

kp
Seppo Lokasaari 9.4.2026 21:46

Kyllä olen samoilla ajatuksilla Pekan ja Karin kanssa, että onhan asiat muuttuneet todella paljon noiden pääasiassa kolmen jutun takia, eli autojen hinnat nousseet, veronkiristys ja polttoaineiden hinnat.
2000km reissu tehtiin juuri ja jo polttoaineiden osalta, kun auto kuluttaa aikalailla 10l/100km, niin tuo noin 1€:n korkeampi hinta teki jo sen 200€ lisähintaa reissulle.
Eikä kauheasti matkailuajoneuvoja vastaan tullut, eikä tarvitse ihmetellä syytä moiseen.
Onhan se niin kuin Heikki kirjoitti, että jos on pienet tulot, tai sitten suuret, niin asiaan suhtautuu totta kait aivan erilailla.
Tulee todellakin vaikuttamaan myös leirintäalueiden yöpymismääriin ja moneen muuhun matkailuun liittyvään asiaan, sekä lisäämään niin sanottua puskaparkkeilua, kun jostakin on säästettävä.

Jori Järvinen 9.4.2026 22:00

On toi dieselin hinta vähentänyt omaa matkailua jo nyt, voin myöntää että meidän perhe ei ole niin äveriäs etteikö vaikuttaisi. Tulevanakin kesänä lähdetään kyllä taas eurooppaan mutta voi olla että kilometrejä tulee aiottua vähemmän,eli välttämättä ei kierrellä niin paljon.
Sitten toi kaluston hinta....Petteri heitti että ihan kelpo kulkineen saa noin 60t hintaan...
Se on muuten ihan helevetisti rahaa sekin...
Meillä on tainnut kallein kulkine olla 40t luokkaa ja kyllä sitäkin pitkään tuumailtiin ennen ostoa, meinaan kun tuollaisen ostaa niin täytyy silla olla varaa sitten reissata myös, en viitsi pihankoristeeksi ostaa.
Mutta 60t....se on oikeesti harvalla laittaa harrastukseen tänä päivänä...
Tällä hetkellä meillä on n.25t arvoinen vaunu ja sekin jo harmittaa kun se on niin paljon käyttämättä (työt häiritsee harrastuksia)
Vähenemään päin on tämä harrastus jos ei maailman tilanne pian parane, sääli...siitä kärsii välillisesti moni ihminen joiden työt on tästä kiinni.

Heikki Ikonen 10.4.2026 06:04

Fakta - tänään ja huomenna Ylläs - Levi 70km hiihto ja 😎 keli.
Ensi ja seuraavaksi viikoksi Ilimatieteenlaitos lupailee tuommosta keliä , kuvakaappaus.

Nyt jos koska on aika hypätä "kiesiin" ja siirtyä Lapin hangille nauttimaan talavisista ulkoilu keleistä. Suomeks "nokan polttoon".
Köppä Ukko siirtyy pois tieltä "tunturiin" 🫢😁😎 , tilaa on 👍.

Petteri Haverinen 10.4.2026 08:11

Keskimääräinen kuukausieläke on noussut noin 25 % vuodesta 2019.
Palkat ovat nousseet Suomessa vuodesta 2019 merkittävästi, mutta nousu on painottunut erityisesti vuosiin 2023 ja 2024 voimakkaan inflaation seurauksena. Ansiotasoindeksillä mitattuna nimellisansiot nousivat vuoden 2019 ja vuoden 2024 lopun välillä arviolta noin 15–17 %


Eläkeläisenä olisin ihan hiljaa hintojen noususta.. elämä on valintoja…aina voi lopettaa harrastuksen ja mennä vaikka vuokrakerrostaloon asumaan ja niinpä pääsee sitten katselemaan, kuin ”pääskynen pesästään” elämän ohi lipumista…
muokattu: 10.4.2026 08:16
Jari Tietäväinen 10.4.2026 08:22

Kulkineiden hinnannousua hämmästeltäessä pitää huomioida myös inflaatio yleisesti, muuten hintojen nousu näyttää isommalta kuin se oikeasti onkaan. Elinkustannusindeksi 1/2016-1/2026 on noussut noin 21%. Samassa ajassa työeläkkeet on noussut saman 21% ja palkat 26%.

Tuollainen noin 21% hintojen nousu on siis "nollataso", joka ei ole nousu ollenkaan. Onhan kulkineet kallistuneet enemmän kuin tuo 21%, mutta ei siis oikeasti niin paljoa kuin pelkästään euroja vertaamalla näyttää. Vuonna 2016 70000€ hintainen matkamökki saisi siis nykyään maksaa noin 85000€, jos hintoja olisi tarkistettu vain normaalin inflaation verran. Varmaan nykyään liikutaan jossain reilun 100000€:n hintasossa, joten ehkä 20000€ on tuon hintaisessa matkamökissä "ylimääräistä" hinnan nousua. Osin tuo selittyy varmaankin vakiovarustelun paranemisella, mutta ei kaikki.

Pasi Peippo 10.4.2026 08:29

Tule Heikki matkan varrelle kannustamaan.
Mukana ollaan🥵🥵

Timo Haapanen 10.4.2026 17:29
Jori Järvinen

On toi dieselin hinta vähentänyt omaa matkailua jo nyt, voin myöntää että meidän perhe ei ole niin äveriäs etteikö vaikuttaisi. Tulevanakin kesänä lähdetään kyllä taas eurooppaan mutta voi olla että kilometrejä tulee aiottua vähemmän,eli välttämättä ei kierrellä niin paljon.
Sitten toi kaluston hinta....Petteri heitti että ihan kelpo kulkineen saa noin 60t hintaan...
Se on muuten ihan helevetisti rahaa sekin...
Meillä on tainnut kallein kulkine olla 40t luokkaa ja kyllä sitäkin pitkään tuumailtiin ennen ostoa, meinaan kun tuollaisen ostaa niin täytyy silla olla varaa sitten reissata myös, en viitsi pihankoristeeksi ostaa.
Mutta 60t....se on oikeesti harvalla laittaa harrastukseen tänä päivänä...
Tällä hetkellä meillä on n.25t arvoinen vaunu ja sekin jo harmittaa kun se on niin paljon käyttämättä (työt häiritsee harrastuksia)
Vähenemään päin on tämä harrastus jos ei maailman tilanne pian parane, sääli...siitä kärsii välillisesti moni ihminen joiden työt on tästä kiinni.

Olen Saksassa ja seurannut mittarihintoja tarkasti. Kahden viime päivän aikana on joka mittarilla ollut 10-15 sentin hinnanlasku. Kyllä tämä tästä jos salmi avautuu.

Petteri Haverinen 10.4.2026 17:47
Timo Haapanen

Olen Saksassa ja seurannut mittarihintoja tarkasti. Kahden viime päivän aikana on joka mittarilla ollut 10-15 sentin hinnanlasku. Kyllä tämä tästä jos salmi avautuu.

Juuri palattiin kolmen viikon reissulta Ranskasta ja Saksan Baden-baden alueelta… kyllä liikkujaa riitti ja kylpylöiden ja kaupunkien matkaparkeisss oli reissaajaa…

Petteri Haverinen 10.4.2026 18:05

Juuri palattiin kolmen viikon reissulta Ranskasta ja Saksan Baden-baden alueelta… kyllä liikkujaa riitti ja kylpylöiden ja kaupunkien matkaparkeisss oli reissaajaa…

Heikki Ikonen 11.4.2026 07:25

👍 Paikalla. Koko perjantain käryytin nokkaa tunturissa. Oli (etelän puoleinen) tuuli, hiihtäjille myötäsen puolella.
😎 +4' yöllä -5' olosuhteet 👍👍👍🫡
Kaikki tämä samaan hintaan 😅 Köppä Ukko

Pekka Pesonen 11.4.2026 13:05

Kiersimme itse aikoinaan yli 10 vuoden ajan ympäri Eurooppaa ahkerasti ja tykkäsimme kovasti, etenkin Saksan ja Ranskan viinialueista. Nähtiin paljon ja törmättiin sellaisiin upeisiin paikkoihin, monesti ihan sattumalta , jonne ei koskaan olisi tullut mentyä ilman matkailuautoa. Ulkomaanreissut tyssäsivät kuin seinään koronavuosiin ja nyt on sitten muitakin rajoitteita, mukaanlukien nämä kustannusnousut. Yksi seikka joka myös rassaa meitä Eurooppaan haluavia matkailuautoilijoita on tämä maantiede. Itse käytimme melkein aina Finnlinesia Vuosaaresta Travemundeen, koska halusimme aloittaa Keski-Europan kierroksen levänneinä eikä tuhlata matkapäiviä Baltian läpi ajamiseen. Tulihan siitäkin sitten lisäkustannukset, melkein 1500 € per matka ja voi vain arvata miten laivayhtiöt ovat korottamassa hintoja tulevalle sesonkikaudelle. Eli kyllä tämän harrastuksen tiimoilta tulee lunta tupaan vähän joka suunnalta. On sinänsä ihme että ihmiset vielä ostavat uusia matkailuautoja nykyhinnoilla, kun vertaa Suomen henkilöautokantaan joka on Euroopan vanhinta.

Kirjoita vastaus

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen.