Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Asuntoauto taloyhtiön parkissa.

Ari Koponen 20.5.2026 10:37

Onko kokemusta asiasta.
Minulla on ollut asuntoauto 11 vuotta taloyhtiön parkissa.
Nuo vuodet olivat ei ongelmia.
Saimme uuden puheenjohtajan,
Hän alkoi vaatimaan että asuntoautoa ei saa säilyttää parkissa.
Parkki ruutu on vain henkilö autoille.
Minua uhkaa karkotus. ☹️
Autoni on 6.5 m ja mahtuu hyvin ruutuun. Mitähän laki sanoo?
Terv. Ari

Vesa Hakala 20.5.2026 14:11

Tietysti yhtiö päättää mitä sen tontilla saa pitää mutta jos on oikeasti yli 6,5m ruutu niin on outoa jos siinä ei saa pitää M1 luokan henkilöautoa.

Kari Rautiainen 20.5.2026 22:53

M1 on siis henkilöauto. Siis että muut henkilöautot käy mutta tämä ei?
Mitäs mieltä muu hallitus on, eli onko kyseessä puheenjohtajan one-man-show

Ari Koponen 21.5.2026 07:36

Kiitos Kari,
On ilo todeta että karavaanarit antaa tukea tähän minulle vaikeaan tilanteeseen.
Tämä taistelu on jatkunut yli 6 kuukautta.
Asuntoauto ei sovi kerrostalon imagoon.
Terv. Ari

Esa Veijola 21.5.2026 08:40

Meillä tuli samankaltainen kuvio 17 v. sitten, jolloin isännöitsijä otti kannan jotta jos auto ei aiheuta vaaraa eikä haittaa muille ja pelastustoimille , niin ei rajoitetaa muuten auton kokoa ja laatua kunhan se leveydeltään mahtuu ruutuun. Näillä on menty eikä hallituksen henkilöstövaikutuksilla ole ollut vaikutusta. On sitten pihalla ollut isoja pakettiautojakin ja hyvin on mahduttu. Jos on kyseessä puheenjohtajan show, niin ottakaa isännöitsijä erotuomariksi. Ps. jäi epäselväksi nostaako se vai laskeeko imago?

Esa Veijola 21.5.2026 08:40

Meillä tuli samankaltainen kuvio 17 v. sitten, jolloin isännöitsijä otti kannan jotta jos auto ei aiheuta vaaraa eikä haittaa muille ja pelastustoimille , niin ei rajoitetaa muuten auton kokoa ja laatua kunhan se leveydeltään mahtuu ruutuun. Näillä on menty eikä hallituksen henkilöstövaikutuksilla ole ollut vaikutusta. On sitten pihalla ollut isoja pakettiautojakin ja hyvin on mahduttu. Jos on kyseessä puheenjohtajan show, niin ottakaa isännöitsijä erotuomariksi. Ps. jäi epäselväksi nostaako se vai laskeeko imago?

Esa Veijola 21.5.2026 08:40

Meillä tuli samankaltainen kuvio 17 v. sitten, jolloin isännöitsijä otti kannan jotta jos auto ei aiheuta vaaraa eikä haittaa muille ja pelastustoimille , niin ei rajoitetaa muuten auton kokoa ja laatua kunhan se leveydeltään mahtuu ruutuun. Näillä on menty eikä hallituksen henkilöstövaikutuksilla ole ollut vaikutusta. On sitten pihalla ollut isoja pakettiautojakin ja hyvin on mahduttu. Jos on kyseessä puheenjohtajan show, niin ottakaa isännöitsijä erotuomariksi. Ps. jäi epäselväksi nostaako se vai laskeeko imago?

Esa Veijola 21.5.2026 08:45

jostain syystä tuli kolmeen kertaan. ei ollu tarkotus

Kari Rautiainen 21.5.2026 10:25

Ihan näin taloyhtiön hallituksen jäsenenä sanoisin että kun auto on M1 ja sopii ruutuun, on sitä hemmetin vaikee kieltää. Kannattaa kurkata vaikkapa lakitekstiä yhdenvertaisuusperiaatteesta. Isännöitsijä tai hallitus ei saa ryhtyä toimiin jotka vaarantaa yhdenvertaisuutta. Jos tekee, on päätös mitätön.

Tämä periaatteena ttntematta tapausta tarkemmin.

Ville Säynäjäkangas 21.5.2026 11:20

Aika moni harrastus sisältää 300k€ sivukulut ja kirkon torni ei enää näy olohuoneen ikkunasta, jotta harrastus ei olisi väkinäistä.

Jukka Rajamäki 22.5.2026 10:10

Tutun taloyhtiön yhtiökokous aikoi tehdä muutoksia parkkipaikka järjestelyihin. Yhtiöjärjestyksessä kuitenkin kirjaus, että jokaiseen huoneistoon kuuluu autopaikka. Yhtiökokous ei voinut tehdä kyseistä päätöstä vaan se olisi vaatinut yhtiöjärjestyksen muuttamista.
Kerro puheenjohtajalle, että jos hän ei luovu mihinkään perustuvaan vaateeseen niin otat lakimiehen hoitamaan asiaa. Lasku käräjöinnistä lankeaa kyseisen päätöksen tekijöille/ taloyhtiölle. Tämä on hyvä saattaa myös hallituksen ja osakkaiden tietoon.

Tapio Pankka 22.5.2026 14:13

Lue yhtiön autopaikkasäännöt. Usein on maininta, että ns. kausisäilytys on kielletty.

Ari Koponen 22.5.2026 16:41

Kiitos,
karavaanarit ovat kunnon kavereita.🥰
Jukka & Tapio
Teistä oli iso apu.,👍😊
Terv. Ari

Jukka Rajamäki 23.5.2026 08:39

Googlesta löytyy haulla "taloyhtiön hallituksen puheenjohtajan tehtävät" mm. maininta ettei puheenjohtaja päätä yksin mitään...

Kauko Keränen 8.6.2026 15:35

Minä pidin n. 20 vuotta kerrostalon pihalla eri mittaisia matkailuautoja. Pisin tais olla 8m. Maksoin kahdesta ruudusta ja hyvin mahtui.
Nykyisin olen luovuttanut paikat taloyhtiölle, kun autoja alkaa olla sen verran paljon, ettei kaikille tahdo olla ruutua.
Vastaavasti toisella paikkakunnalla maksan myös kahdesta tolppapaikasta rivarin parkissa. Eikä kukaan ole moksiskaan.
Taitaa tuo virkaintoinen puh.johtaja olla hieman puutteessa... siis arvostuksen puutteessa kun pitää yrittää päteä.

Kari Rautiainen 8.6.2026 16:28

Suomessa aina ensin ratkaisu on kieltäminen. Joskus saattaa ajatus kääntyä siihen että miten mahdollistetaan. Nähdään tarve joka ei kieltämällä poistu. Mulle laitettiin parkkiksen perälle vähän muita leveempi paikka jotta helpompi mennä siihen. Perälle, jotta vähemmän häiritsee muita. Perä nyt on nurmikon päällä mutta ei haittaa.

Kirjoita vastaus

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen.