Vetokoukku

ELOVAARA VEIJO 16.12.2007 18:54

Mistä edullinen vetokoukku Ford/Hobby van 2007 matkailuautoon? Maahantuojan hinta on päälle 900 € ja on minusta liikaa. Vieläkö Hitsaus piste Kari Köyhkä valmistaa laillisia koukkuja?

HALMEENMÄKI JUHANI 16.12.2007 20:57

Ei voi valmistaa 2007 malliseen laillista.

TERVO JARI 16.12.2007 21:07

Ja sitä paitsi tuo on HALAPA . . . Sähkösarja jo "merkkiautoihin" maksaa tuon . . .

Jari

ELOVAARA VEIJO 16.12.2007 21:19

Hobby vanissa on sähkösarja ja rasia mukana vain koukku ja asentaminen puuttuu.

JUUTINEN ANTTI 17.12.2007 15:36

Katso www.felox.fi laittavat koukun kohtuuhintaan ja on hyväksytty

Antti

AHOLA JARI 17.12.2007 18:59

Juu, ei saa koukkuja tehdä!

Ostin kesällä vm 07 paripyörä Rimor-Transuun koukun Vemix Pitäjänmäestä - h. 150€ (merkki: Bosal), ei paha hinta :)

Oli nimen omaan alustasarjan 350/430 Fordiin.

Tein runkopalkkien jatkeet itse, joka kuulemma on sallittua..

Hintaa ei kertynyt jatkoille mitään - meni harrastuksen piikkiin.. ja on hyvät. Tuli näköjään netottua 750€ ;)

Sähköihin ei tarvinnut edes koskea, koska ainakin minun Fordissa se oli vakiona, 13 nap. Jäger, varapyörän päälle nipparella vedetty n. 1m pituisen kaplulla. Mietin vain, että ovatpa ne voortilla tehneet asiat helopoiksi. Sulakeboxissa perävaunulle omarele, 30A ja 10A sulakeet...

Ps. radion asennus oli yhtä vaivatonta; 2xDin radion paneli Vemixistä 19,90€ + ISO/Ford adateri Autostudiosta, 16€. Blaukkarin San Fransisco oli ed. autosta. Puolen tunnin kuluttua poppi raikasi ja asemat kohillaan. Juuri mitään työkaluja ei tarvinut. Antenni on vakiona ja kaiuttimet johtoineen. Liittimet odottavat "sokean" radion levyn takana asentajaa. Siinä taas asiakas maksaisi "sikahintaa" radiosta ja asennuksesta...

HALMEENMÄKI JUHANI 17.12.2007 20:14

Paitsi kun ei voi olla.

HAAPANEN TIMO S 17.12.2007 20:47

Näkyy tekevän vain vuosimalleihin -85:stä -95:een.

ELOVAARA VEIJO 17.12.2007 21:24

Kiitti vaan vastauksista. Löysin sopivahintaisen paikan josta tilaan ja asennutan koukun Hobby vaniin. Hobbyhan on rakennettu Ford Transitin alustalle. Ei muuta kuin soitto Automaa tavara-autojen huoltoon. Koukku maksaa n.303 € - n.363 € asennettuna mallista riippuen. Jos tarvitaan sähkösarjaa niin 135 € päälle. Ja kaiken lisäksi loppuhinnasta saa vielä Asiakasomistaja bonusta.

AHOLA JARI 17.12.2007 21:44

Normi Transt bussiin/pakuun maksaa mainitsemasi verran, mutta että matkailautoon löytyisi tuohon hintaan... Toivottavasti, ette puhuneet pakujen koukkujen hinnoista..

Ropleema on siinä, että Foordisi (myös Ducatojen) omat runkopalkit loppuun n. 0,5-1 m ennen peräpeiliä - pikavilkaisulla http://www.hobby-caravan.fi/matkailuautot.php

Auton allehan koukkun nuppia ei voi jättää. Niiden jatkopalkkien takia se koukku näkyy maksavan lähelle tonnia hinnaston mukaan - pituus on niin mallikohtaista.

ELOVAARA VEIJO 17.12.2007 22:02

Käyn torstaina paikanpäällä näyttämässä Hobbyani. Silloin selviää pitikö hinta- ym tiedot paikkansa.
Puhuimme todella Hobby vanista ja työnjohtaja pyysi vielä rekisterinumonikin ja löysi ko. auton tietokeelta.

Toivottavasti et ole oikeassa.

JUUTINEN ANTTI 18.12.2007 12:22

Terve! Miksi ei voi olla? Arvostan laajaa tietämystäsi, mutta sain itse ristiriitaista informaatiota. Tyyppihyväksynnän kun kuulemani mukaan voi edelleen hakea ja asentaa sitten laillisesti koukkuja autoihin? Onko mulle "syötetty pajunköyttä"?

Antti

ELOVAARA VEIJO 18.12.2007 21:12

Olit oikeassa Jari, ei sopinut. Jatkan halvemman koukun etsimistä, sillä 900 € vetokoukusta ilman johtosarjaa on liikaa. Mahtaisiko joku välittäjä, joka tuo Saksasta matkailuautoja Suomeeen, tuoda minulle koukun edullisemmin? "Toivossa on hyvä elää, sanoi...."

ALENIUS JARNO 18.12.2007 21:39

Mulla olis omatekoinen koukku transittiin joka on ollu kiinni 2006 mallisessa dethleffs forterossa transitin alustalla taka veto transit.ota yhteyttä 0400-451146.

AHOLA JARI 18.12.2007 21:39

Kuten tuossa aiemmassa vastauksessanani Halmeenmäen Juhanille, niin halvimmalla ja laillisesti pääset ostamalla pakuun/bussiin käypäsen koukun. Lisäksi tarvitset runkosovitteet/jatkot - niiden tekemiseen ei kait tarvita tyyppihyväksyntää (näin minulle on kerrottu). Halvimalla pääsee tietty, jos metallimiehen vikaa.. Millainen savotta se on tehdä sinun autoosi (etu- vai takaveto), sitä en osaa sanoa, sillä joissain m-autoissa esim. jätevesitankki saattaa olla just pahalla paikka koukun kannalta.

Itse mittasin auton alustan ja rungon, sitten tein 3D-mallinnusohjelmalla autonrungon osan, Bosalin koukun sen mitoilla ja väliin mallinsin rungon jatkot - mittakuvat niistä ja raudan kimppuun. Auton alla ei tarvinnut käydä kuin kahdesti; mittaamassa ja asentamssa valmiit palikat sekä koukun.

Minkä hintaiseksi tulisi teettää sinun autoosi jatkot jossain pajalla/verstaalla, sitä kannattaisi kysyä. Voihan se olla, että hinta menee yksiin tuon 900€, mutta jos jatkot ovat suorat aisat, niin tod. näk. halvemmaksi tulee...

HALMEENMÄKI JUHANI 18.12.2007 22:53

Siksi kun sen koukun tulee olla testattu ns rynkytystestissä ennen kuin kilpeen saa laittaa vaadittavan e-hyväksyntämerkinnän. Ja tuo testi maksaa sen verran monta tuhatta €euroa että piensarjakoukkukin on kallis, saati yksittäinen. Jos esim katsastuksessa käy ilmi että on ilman vaadittavaa e'tä niin myös myyjä ja asentaja ovat vastuussa. Saati sitten jos tapahtuu jotain.

JANHONEN MATTI 19.12.2007 00:04

Ja on siinä vielä sekin, että tyyppihyväksyntää ei voi hakea yksittäiskappaleena valmistetulle tai maahantuodulle ajoneuvolle tai komponentille.

Noita matkailuauton koukun asennennuksessa (ei kaikki autot) tarvittavia tarvittavia aplikaatioita muuten valmistaa mm. AL-KO. Lisätietoja noista + muista AL-KO -tuotteista saa sivuilta www.suomi.al-ko.se se päätteestä huolimatta tekstit net-sivuilla myös suomenkielisinä. Aplikaatiolista automerkeittäin vuodet 2000-2007. Sivuilta avautuu myös AL-KO:n tuoteluettelo.

SAARELAINEN MATTI T 21.12.2007 19:11

Asennettiin vetokoukku kuukausi sitten Oulussa Dethleffs Advantageen (Ducato) vm 07, maksoi 650 euroa, max veto 1800 kg. Auto oli tehtaalla 6 h.

ELOVAARA VEIJO 21.12.2007 21:45

Kuulostaa hyvältä. Hintakin on kohdallaan. Onko koukku EU-hyväksytty (kilpi). Mahtaakohan Feloxin valikoimaan kuulua myös Hobby van/Ford Transit vm. 2007 vetokoukku.

SAARELAINEN MATTI T 21.12.2007 22:53

http://www.felox.fi/

HALMEENMÄKI JUHANI 22.12.2007 17:11

Laiton koukku.

SAARELAINEN MATTI T 22.12.2007 18:23

Mitä se Halmeenmäki höpöttää... Feloxin koukuissa on tyyppikilpi. jossa on esim eu hyväksyntä nro, Koukku on valitettavasti täysin laillinen. FELOX tehdas on toiminut jo 27vuotta, ja sen tuotteet ovat hyvälaatuisia.

JYLKKÄ PEKKA 22.12.2007 19:31

Feloxilla tekivät kaksi vuotta sitten meidän Ivecoon -02 koukun aikaa noin neljä tuntia paikalleen asennettuna sähköineen kytkentämassa 2800kg hinta 400 eeroo sama koukku saksassa 1800 eeroo,siistiä ja asiallista työtä.

ASPEGREN KARI 22.12.2007 20:36

Mitä se Juhani pelottelee...millä tavoin laiton, nimittäin itsellä tarkoitus laittaa -04 malliin Feloxin koukku.

SAARELAINEN MATTI T 23.12.2007 00:05

Oliskohan mutu tietoa , vai oma lehmä ojassa

HALMEENMÄKI JUHANI 23.12.2007 12:04

Otetaaanpas yhteenvetoa noista aiemmista viesteistä: JH: Ei voi valmistaa 2007 malliseen laillista. JA: Juu, ei saa koukkuja tehdä! ... Tein runkopalkkien jatkeet itse, joka kuulemma on sallittua.. TH: Näkyy tekevän vain vuosimalleihin -85:stä -95:een. (siis tuo Felox yksittäiskappaleina) JA: Kuten tuossa aiemmassa vastauksessanani Halmeenmäen Juhanille, niin halvimmalla ja laillisesti pääset ostamalla pakuun/bussiin käypäsen koukun. Lisäksi tarvitset runkosovitteet/jatkot - niiden tekemiseen ei kait tarvita tyyppihyväksyntää (näin minulle on kerrottu). JH: Siksi kun sen koukun tulee olla testattu ns rynkytystestissä ennen kuin kilpeen saa laittaa vaadittavan e-hyväksyntämerkinnän. Ja tuo testi maksaa sen verran monta tuhatta €euroa että piensarjakoukkukin on kallis, saati yksittäinen. Jos esim katsastuksessa käy ilmi että on ilman vaadittavaa e'tä niin myös myyjä ja asentaja ovat vastuussa. Saati sitten jos tapahtuu jotain. MJ: Ja on siinä vielä sekin, että tyyppihyväksyntää ei voi hakea yksittäiskappaleena valmistetulle tai maahantuodulle ajoneuvolle tai komponentille.

Systeemi on siis se että 1.1.2005 jälkeen koukun kilvessä on oltava "e" ja sitä e'etä ei saa yksittäiselle koukulle. On kokonaan toinen asia jos Feloxilla muokkaavat runkopalkkeja ja sovittavat sitten ko alustan vakiomallin koukun niihin. Mutta silloin puhutaan ihan eri asiasta kuin yksittäisen koukun valmistuksesta. Ja sen koukun tulee olla kaiken lisäksi ko automalliin: esim Ducato-alustan koukun kilvessä ei saa lukea Transit. Ja perään pikkaisen pykälätekstiä, ei ole minun keksimääni asiaa. Eikä itselläni ole mitään Feloxia vastaan, vaan teen päätyössäni jopa yhteistyötä heidän kanssaan, mutta purnaan vajaasta informaatiosta!

Ote AKE:n määräyksistä, joista asia selvinnee (eli tuon päivän jälkeen täytyy olla erikseen tyyppihyväksytty koukku):

Katsastuksessa huomioitavaa Ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen (1256/92) 30§ 3 momentin, 43b§ 4 momentin (754/99) ja 219§ 3 momentin (754/99) perusteella 1.4.2000 ja sen jälkeen käyttöönotettavaan, EY-tyyppihyväksyttyä mallia olevaan M1-luokan autoon (henkilöauto) asennettavan vetolaitteen tulee olla EY- tai E-hyväksytty. Muissa autoissa ja kaikissa perävaunuissa riittää edelleen, että vetolaite vastaa direktiivin tai E-säännön vaatimuksia.

Tuo 1.4.2000 korjaantui myöhemmin muutamalla vuodella eteenpäin:

E-hyväksyntä tarvitaan vasta 1.1.2005 ensirekisteröityihin M1-luokan ajoneuvoihin. Muutos on astunut voimaan 4.5.2004. Tekstiviite löytyy tieliikennelakikirjan sivulta 486.

Ja vielä matkailuautoista:

"Ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen (1256/92) ja sen muutoksessa (703/98) 103§:n mukaan invataksiin, pelastusautoon, sai-rasautoon, matkailuautoon, ruumisautoon ja huoltoautoon ei sovelleta 43§:n säännöstä vetolaitteesta takana tarkoittaa hinauslaitetta tai kiinnityskohtaa , joten näihin asennettavien vetolaitteiden tulee vastata direktiivin tai E-säännön vaatimuksia."

HALMEENMÄKI JUHANI 23.12.2007 12:07

Kannattaa siis huomata nuo vuodet. On ihan eri asia koukun kannalta onko auto 1999, 2003 vai 2007.

MYLLYRINNE KALERVO 23.12.2007 13:15

"...matkailuautoon, ruumisautoon ja huoltoautoon ei sovelleta 43§:n säännöstä vetolaitteesta takana tarkoittaa hinauslaitetta tai kiinnityskohtaa , joten näihin asennettavien vetolaitteiden tulee vastata direktiivin tai E-säännön vaatimuksia."

Siis matkailuautossa ei tarvitse olla e-hyväksytty koukku, riittää kunhan se on e-hyväksynnän vaatimusten mukaan tehty??????

Eikö e-hyväksytty koukku ja hyväksynnän vaatimusten mukaan tehty koukku ole eri asioita? Fyysisesti samanlaisia, mutta toisesta puuttuvat hyväksyntäkokeet?

Missä minulla meni ajatus vikaan?

HALMEENMÄKI JUHANI 23.12.2007 17:54

Ei kun tarvii olla, iästä riippuen vaatimusten mukainen tai e-hyväksytty. Lyhennä lausetta niin tulee ymmärrettävämmäksi: "matkailuautoon ... näihin asennettavien vetolaitteiden tulee vastata direktiivin tai E-säännön vaatimuksia". Ja direktiivi / E-sääntö on iän mukaan erilainen, näin myös se mitä vetokoukulta vaaditaan jotta se vastaa direktiivin/E-säännön asettamia vaatimuksia. Tässä vaan ilmoitetaan se, että matkailuauto rinnastetaan henkilöautoon eikä pakuun, joilla on vielä näistäkin erilaiset säännöt. Monimutkaistako?

Ja jep, hyväksynnän vaatimusten mukainen koukku on helppo tehdä, itse hyväksyntä on se kallis prosessi kokeineen. Käytännössä ainoa tuon "vaatimuksen mukaisuuden" mukanaantuoma uusi asia suomalaisten koukkujen valmistajille oli kinnitys autonvalmistajan ko tarkoitukseen määräämiin kohtiin. Eli kaikki koukut tulee samalla tapaa kiinni alustaan. Meillä esim kuulan mitat ja rakenteen tukevuus ja tyyppikilpi on olleet ennenkin kohdallaan.

ELOVAARA VEIJO 24.12.2007 13:58

"E-sääntö" Mikä ihmeen sääntö se oikein on? Mistään ei oikein tunnu saavan selvyyttä mitä ko. sääntö pitää sisällään. Pari tuntia eilen nettiä selailin, mutta ei löytynyt oikeata osoitetta. Monella sivulla mainittiin tuo E-sääntö ja jopa niinkin vielää että olisi kohta 55. Sitten löysin että pitäisi olla ISO 2001:2000 standardin mukainen, mutta siihenkään en löytänut parempaa selitystä mitä se tarkoittaa. Taitaa olla paras että asentaa halvimman koukun ja printtaa ison nipun tuota E-sääntöa ym ISO stadardia ja sekoittaa niillä katsastusmiehenkin pään. Hauskaa Joulua kaikille koukkumaakareille E-säännön mukaan.

HALMEENMÄKI JUHANI 25.12.2007 16:45

Fiksuilla asemilla tiedetään mistä vuodesta alkaen pitää olla "e" siinä koukun kilvessä. Tyhmillä taasen vaaditaan vanhempiinkin...

JANHONEN MATTI 25.12.2007 20:36

Tässä ja aiemmissa vetokoukkukeskusteluissa on ollut vähän hakusessa se mistä määräykset tulee. Perustana on ao. EU-direktiivit joita voi olla useitakin. Mm. ajoneuvon päästöjä koskevia direktiivejä on tällä hetkellä voimassa 24 kpl.

Vetokoukkuasiaa käsitellään mm. direktiivissä 94/20/EY Direktiivit muuttuu kansalliseksi lainsäädännöksi maakohtaisilla laeilla esim. ajoneuvolailla 1090/2002 siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen. Ajoneuvolain 1090/2002 nojalla on "autojen ja perävaunujen rakenteista ja varusteista annnettu LVM asetus (19.11.2002/1248) Tätä asetusta on muutettu useaan kertaan ja viimeksi 11.10.2007 annetulla LVM:n asetuksella (897/2007) joka tuli voimaan 2.11.2007. Asetuksen 897/2007 14 § Direktiivien ja E-säännön mukaiset vaatimukset kohdassa sanotaan matkailuautoista seuraavasti: "2 Tyyppihyväksynnässä ja yksittäisen ajoneuvon rekisteröinti-tai muutoskatsastuksessa voidaan soveltaa seuraavia poikkeuksia litteessä 1 olevista vaatimuksista. (Liitteessä 1 viitataan vetokoukkukohdassa vain ao. direktiiviin eli vetokoukun tulee olla tyyppihyväksytty). Mutta ei sääntöä etteikö poikkeusta. Saman pykälän 14 § 2. kohta mahdollistaa M1/alaryhmää erikoisajoneuvoja koskevia poikkeuksia.

a) EY-tyyppihyväksynnässä, kansallisessa tyyppihyväksynnässä sekä rekisteröinti- tai muutoskatsastuksessa matkailuautoille, sairasautoille, ruumisautoille, invatakseille, pelastusautoille, poliisiautoille, ja rahjavartiolaitoksen autoille liitteessä 2. olevia poikkeuksia."

Liite 2. kohta 27. matkailuauton vetokoukun kohdalla on merkintä E. E = etuosan osalta voi olla poikkeus. E-merkinnän selitys löytyy liitteiden lopusta.

Jos joku haluaa tutustua tähän vähän sekavaan lainsäädäntöön niin ne löytyy helpoiten Googlettamalla: Asetus (897/2007) haku suluissa Asetus 1248/2002 (19.11.2002/1248) haku suluissa Kun asetus avautuu niin etsikää sen 14 § ja klikatkaa auki pykälän keskivaiheilla suluissa oleva kohta (11.10.2007/897) niin pääsette lukemaan asetuksen 14 § liitteen 2. jonka 27. kohdasta E-merkintä löytyy.

Pitkä teksti ei kuitenkaan muuta sitä em. tosiasiaa, että koukulla pitää olla hyväksyntä. Etuosan osalta katsastusviranomainen voi hyväksyä matkailuauton koukun kiinnityksen osalta liitteessä 2. kohdassa 27 mainitun poikkeuksen. Mitenkähän sekasin "pakka" noiden katsastuspaikkojen osalta tässä koukkuasiassa on. Sattaapi olla, että yhdenvertaisuus lain edessä ei aina toteudu.

HALMEENMÄKI JUHANI 25.12.2007 22:13

Jep. Olen joskus kirjoittanutkin siitä, että aikoinaan selvittelin noita koukkujen aikoja ja vaatimuksia useita tunteja erään Suomen suurimman katsastuskonttorin päällikön kanssa. Ja tuo kaveri oli keskivertoa fiksumpi sekä asioista paremmin perillä oleva. Osasi sentään hakea esille kohtuunopeasti poikkeukset ja poikkeuksien poikkeukset ja niiden lisäykset dokumenteista ja viitteet muualle. Lisäksi hän pruukaa myös ohjeistaa alaisiaan. Toisin kuin monessa muussa paikassa, jossa edes päällikkökään ei jaksa lukea kaikkea saati sitten ymmärrä tai anna tietoa eteenpäin...

ELOVAARA VEIJO 26.12.2007 10:02

Juhani kirjoittaa: "Jep. Olen joskus kirjoittanutkin siitä, että aikoinaan selvittelin noita koukkujen aikoja ja vaatimuksia useita tunteja erään Suomen suurimman katsastuskonttorin päällikön kanssa."

Jos Juhani sait selvyyttä asiaan, vaikkapa tuosta E-säännöstä, niin laittaisitko tänne muutaman rivin asiasta.

Eli onko EY-hyväksyntä sama asia kuin tuo E-sääntö. Jos ei ole niin lieventääkö vai kiristääkö E-sääntö vaatimuksia EY-hyväksyntään nähden.

MYLLYRINNE KALERVO 26.12.2007 15:56

OK kiitos. Selviäähän tämäkin.

JANHONEN MATTI 27.12.2007 15:08

Näissä vetokoukkua koskevissa kirjoituksissa on aina jäänyt epäselväksi se mistä E-säännöt tulee, mikä on niiden oikeusvaikutus ja suhde EU-direktiiveihin.

Ensinnäkin tyyppihyväksynnästä lyhyesti. Ajoneuvoihin ja niiden järjestelmiin tai osiin sovelletaan tyyppihyväksyntäjärjestelmää. Kyse on järjestelmästä, jossa hyväksyntäviranomainen hyväksyy (Suomessa Ajoneuvohallintokeskus) tuoteen valmistajan prototyypin ja samalla varmistaa, että tuote on säännösten mukainen, jonka jälkeen tuotteen valmistaja valmistaa tuotetta myyntiin hyväksyntäviranomaisen valvonnassa. Ensisijaisesti tyyppihyväksynnässä on tietenkin kyse kauppapolitiikasta mutta myös siitä, ettei mitä tahansa tinakankia voida myydä vetokoukkuna.

Tyyppihyväksynnän lähtökohtana on v. 1958 solmittu Geneven sopimus, jolla Euroopan suuret autonvalmistajamaat sopivat moottoajoneuvojen varusteiden ja osien hyväksymisehtojen yhdenmukaistamisesta ja hyväksyntöjen vastavuoroisesta tunnustamisesta (SopS 70/1976) = Geneven sopimus. Tällä sopimuksella luotiin pohja ja periaatteet E-säännöille. Sopimuksessa kuvattu tyyppihyväksyntäjärjestelmä on seuraava: tyyppihyväksyntähakemus, hakemuksen tekniset asiakirjat, tyyppihyväksyntä, todistus annetusta hyväksynnästä, tuotteen merkintä hyväksymismerkinnällä ja tuotteen valmistuksen valvonta. Sopimuksen keskeisiä periaatteita on, että sopimukseen liittynyt osapuoli (valtio) velvoitetaan tunnustamaan toisen sopijapuolen myöntämä hyväksyntä tuotteelle eikä sen maahantuonnille ja myynnille saa asettaa esteitä. Lisäksi sovittiin, että E-sääntöä soveltava osapuoli saa asettaa E-säännön mukaiset vaatimukset osaksi kansallista lainsäädäntöä, soveltaa E-sääntöä alempaa kansallista vaatimustasoa tai olla soveltamatta E-sääntöä lainkaan. E-sääntöä tiukempia vaatimuksia tuotteelle ei kansallisella lainsäädännöllä tai säännöillä saa kuitenkaan asettaa.

Suomi liittyi Geneven sopimuksen 1976 ja vuonna 1998 tehdyllä muutoksella myös EU hyväksyttiin Geneven sopimuksen sopijapuoleksi. Samalla myös Japani hyväksyttiin sopijapuoleksi. Geneven sopimukseen on littynyt yli 40 maata ja toimintansa aikana se on antanut 124 E-sääntöä muutoksineen. Vuoden 1994 alusta lukien kaikki EU:n direktiivit mukaanlukien tyyppihyväksyntädirektiivit, ovat sitoneet myös Suomea. Suomen Ajoneuvohallintokeskus myöntää vuosittain 300-400 tyyppihyväksyntää lähinnä ajoneuvojen osien kotimaisille valmistajille jotka valmistavat ajoneuvojen tuulilaseja, katalysaattoreita, valaisimia, renkaita jne.

Vaikka Suomi onkin nykyisin EU:n jäsen ja sitä sitoo direktiivit niin E-säännön määräykset ovat kuitenkin rinnasteisia lainsäädännössä esim. ajoneuvoasetuksessa 2002/1248 tyyppihyväksyntävaatimus voidaan saavuttaa joko niin, että tuote vastaa erityisdirektiivin tai E-säännön määräyksiä. Käytännössä EU- ja E-säännöt vastaavat nykyisin toisiaan. Mm. tästä vetokoukusta on olemassa viranomaisteksti jossa sanotaan ...vetolaitteen tulee olla hyväksytty direktiivin 94/20/EY tai E-säännön n:o 55... Aluksihan monet EU-erityidirektiivit olivatkin suoria kopiota E-säännöistä. Nykyisin EU tähtää pääosin koko ajoneuvon tyyppihyväksyntään = CE merkintään koko ajoneuvon osalta mutta se onkin jo toinen juttu.

E-säännöt löytyy YK:n Europpan talouskomission nettisivuilta osoittesta englannin tai ranskan kielisinä www.unice.org Tämä paljon puhuttu Regulation E-55 löytyy suoraan linkistä http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs/r055r1e.pdf

Uudet E-säännöt ja niiden muutokset julkaistaan myös EU-virallisessa lehdessä, joka on suomenkielisenä luettevissa myös netistä.

ELOVAARA VEIJO 28.12.2007 10:22

MATKAILUAUTON, SAIRASAUTON, RUUMISAUTON, INVATAKSIN JA PELASTUSAUTON RAKENNE JA VARUSTEET EY-tyyppihyväksynnässä, kansallisessa tyyppihyväksynnässä sekä rekisteröinti- ja muutoskatsastuksessa matkailuautolle, sairasautolle, ruumisautolle, invataksille, pelastusautolle ja poliisiautolle liitteessä 2 olevia poikkeuksia;

27 Vetokoukku 77/389/ETY E E E E

E = Ainoastaan etuosan osalta.

Tälläisia kohtia löysin. Poikkeukksiakin sentään sallitaan. En vaan ymmärrä mitä tarkoittaa tuo poikkeus "E" ainoastaan etuosan osalta. Mikä on vetokoukun etuosa? Millainen se saa olla jos on poikkeava? Saako esim. kiinnitys matkailuauton rungoon olla EY-hyväksynnästä poikkeava?

Sekavalta tuntuu nuo EY-direktiivit ja kun ei oikein löydy viranomaistakaan joka pystyisi antamaan selkokielisen vastauksen. Olisiko JANHOSEN MATILLA jotain tulkintaa asisata? Muuten Matti, olet nähnyt paljon vaivaa ja ottanut osaa kiitettävästi keskusteluun, kiitti vaan.

ps. voisiko "Auto Caravan Lehti"/ Matkailuautoilijat ry tehdä jutun jossa selvitellään ko. asiaa selkokielellä.

JANHONEN MATTI 28.12.2007 22:16

Ymmärrän asian niin, että varsinaisen vetokoukun tyyppihyväksynnästä ei voi poiketa. Vetokoukun tulee olle direktiivin tai E-säännön mukainen ja sillä siisti. Mielestäni hyvä näin. Asetuksessa 897/2007 14 § mainittu matkailuautoa koskeva poikkeus, joka tuli voimaan 2.11.2007 sallii matkailuauton vetokoukkuun poikkeuksen mutta vain sen etuosan osalta. Huom. Poikkeussäännös ei toki ole uusi vaan se oli jo vanhassa asetuksessa.

Hyvin usein matkailuauton vetokoukkurakennelma muodostuu kahdesta osasta, vetokoukusta ja sen matkailuauton runkoon kiinnittämiseksi tarvittavasta lisärakennelmasta. Tätä lisärakennelmaa pidän lain tarkoittamana etuosana, jonka ei tarvitse olla tyyppihyväksytty = poikkeus.
Olennaista on asetuksen 897/2007 14§ lause jossa sanotaan a) EY-tyyppihyväksynnässä, kansallisessa tyyppihyväksynnässä tai rekisteröinti- ja muutoskatsastuksessa matkailuautoille....liitteessä 2. olevia poikkeuksia.

Ymmärrän lauseen niin, että katsastusviranomainen voi hyväksyä matkailuauton rungon ja vetokoukun välisen väliosan = etuosan, vaikka sitä ei olekaan tyyppihyväksytty. On tietenkin selvä, että eihän vastuunsa tunteva katsastusmies millaista kyhäelmää tahansa hyväksy ja täytyy aina muistaa, että koukun kN arvon ja koukun kiinnitysosien täytyy lujuusarvoiltaan aina olla vähintään vastaavia. Matkailuauton vetokoukun kiinnityksessä tarvittavia etuosia on myytävänä autokohtaisina sovitteina mm. Sawekon valmistamina, mutta ovat aika tyyriitä ja kuitenkaan ne eivät teknisesti ole kovin ihmeellisiä. Ihan normaalia rautarakennetyötä. Tämä on tulkintani asiasta. Olisi mukava nähdä mitä AKE:n määräykset asiasta sanoo jos niitä yleensä on. Ellei asiasta ole katsastuskonttoreita ohjeistavaa sääntöä niin sitten asia on katsastuskonttorikohtaisen tulkinnan varassa. Näin minä tätä järkeilen.

HALMEENMÄKI JUHANI 29.12.2007 21:22

Kuten Aholan Jari jo sanoi: "tein runkopalkkien jatkeet itse". Eli koukku pitää olla hyväksytty, jos vuosi niin edellyttää, ja ainoa tapa kiertää on tuo palkkien jatkojen tekeminen jos mitta loppuu kesken. Kaikki tarvittavahan onkin jo sanottu täällä, se nyt vaan on uskottava että helpolla & halvalla ei tuoreeseen matkailuautoon sitä koukkua saa...

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.