Tukijalat matkailuauto

Jan Makkonen 11.02.2022 15:51

Tilasin perinteiset veivillä olevat tukijalat, kun peränylitystä on reilusti. Kiinnityspalkissa on reiät heti takarenkaan vieressä ja lähempänä peräpäätä. Onko merkitystä kumpaan laittaa tukijalat?

Hannu Mankisenmaa 11.02.2022 17:38

Tottakai, mahdollisimman ulkoreunaan tuet, niin on tuettu siltä alueelta, jossa liikutaan ja auto vakaampi.

Petteri Haverinen 11.02.2022 18:03

Laitoin n 60 cm peräpäästä ja toimii…

Seppo Suomi 12.02.2022 07:33
Jan Makkonen

Tilasin perinteiset veivillä olevat tukijalat, kun peränylitystä on reilusti. Kiinnityspalkissa on reiät heti takarenkaan vieressä ja lähempänä peräpäätä. Onko merkitystä kumpaan laittaa tukijalat?

Toivottavasti ostit sellaiseet jalat jotka kestävät liikkeellelähdön kun kumminkin joskus unohdat kelata ne ylös.

Esa Ojala 12.02.2022 07:59
Seppo Suomi

Toivottavasti ostit sellaiseet jalat jotka kestävät liikkeellelähdön kun kumminkin joskus unohdat kelata ne ylös.

Jos muistaa alaslaskun jälkeen viedä veivin polkimien päälle, niin huomaa ehkä lähtöä tehdessä kelata jalat ylös ;D

Timo Haapanen 12.02.2022 09:28

Kyllä mun kävi nykyisen auton kanssa niin että parin vuoden veivaamattomuuden jälkeen myin jalat pois.

Edellisessä autossa oli ulos tuleva rappu ja siihen astuessa auto kallistui niin että vaimo kertomansa mukaan luuli olevansa laivassa. Nykyisessä on laskettu ovi eikä rappua lainkaan, lisäksi ilmasäkit saattavat vaikuttaa.

@timppa

Tapani Pokkinen 12.02.2022 10:18
Timo Haapanen

Kyllä mun kävi nykyisen auton kanssa niin että parin vuoden veivaamattomuuden jälkeen myin jalat pois.

Edellisessä autossa oli ulos tuleva rappu ja siihen astuessa auto kallistui niin että vaimo kertomansa mukaan luuli olevansa laivassa. Nykyisessä on laskettu ovi eikä rappua lainkaan, lisäksi ilmasäkit saattavat vaikuttaa.

@timppa

Kyllähän se matkailuautokin voi keikahtaa ja keinua kun riittävään suuri säkki sinne astahtaa. Ei mitään uutta auringon alla.

Jan Makkonen 12.02.2022 13:22

Takana on ainoastaan yksi kiinnitysreikä noin 40 cm perästä ja lähempänä takarengasta pari kiinnitysreikää. Pitää tutkailla kun saan tukijalat ja yrittää muistaa nostaa ylös kun ei ole click fix tuet.

Tapani Pokkinen 12.02.2022 16:17

Meillä oli ainakin vanhassa autossa, Iveco Burstnerin korilla jo tehtaalla asennettu takatuet ja ne oli hyvin perässä. Siellä ne parhaiten myös vaikuttaa, etenkin jos on pitkä peräylitys.
Ja vaikka niillä ei voi sentään perää ylös nostaa niin pieneen tasauksen, oikaisuun ne siellä perässä sopii.
Poistaa myös antennin, verhojen ja kaapinovien heiluntaa, tai ainakin hieman vaimentaa.

Hannu Sankala 14.02.2022 22:13

Minä asennutin autooni takatuet ostaessani auton. Muutaman kerran olen käyttänyt. Eivät ne tue autoa niin hyvin vakauta kuin kuvittelin. Ovat lähellä takarenkaita ja aika syvällä. Jos saisi lähemmäs reunaa ja enempi taakse (?) tukisivat ehkä paremmin. Enempi minua harmittaa kokonaispaino. Normitavarat mukana 3,5 tonnia ylittyy selvästi. Paljonko tuet lie painavat. Ilmastointilaite painaa 35 + 8kg pyöräteline, ei muita painoon vaikuttavia lisävarusteita. Eihän tuolla Dethleffsillä (Trend 7057 DBL) uskalla ulkomaille ollenkaan.

Veli-Matti Salminen 15.02.2022 09:20

meillä samanlaiset reiät runkoaisoissa, mutta kyllä jalkoja varten porattiin ihan omat asennusreiät noiden puoliväliin

Petteri Haverinen 15.02.2022 10:28
Hannu Sankala

Minä asennutin autooni takatuet ostaessani auton. Muutaman kerran olen käyttänyt. Eivät ne tue autoa niin hyvin vakauta kuin kuvittelin. Ovat lähellä takarenkaita ja aika syvällä. Jos saisi lähemmäs reunaa ja enempi taakse (?) tukisivat ehkä paremmin. Enempi minua harmittaa kokonaispaino. Normitavarat mukana 3,5 tonnia ylittyy selvästi. Paljonko tuet lie painavat. Ilmastointilaite painaa 35 + 8kg pyöräteline, ei muita painoon vaikuttavia lisävarusteita. Eihän tuolla Dethleffsillä (Trend 7057 DBL) uskalla ulkomaille ollenkaan.

Tuet painavat yhteensä 7,6 kg ja hyvin toimivat ainakin meidän autossa. Asensin ne niin taake, kuin pystyy. Käytössä lähes joka kerta, kun leiri tehdään.
Yllättävä tuo paino Trend 7057 dbl mallissa? Mitä sinulla kuuluu noihin normitavaroihin?? Oliko raikasvesisäiliö sekä harmaavesisäiliö täynnä punnituksessa??


Onko kyseessä T vai I malli? Jos integroitu malli, niin sitten en ihmettele yhtään painoa..
muokattu: 15.2.2022 11:14
Hannu Sankala 15.02.2022 11:56

Aika kevyet nuo tuet ovatkin! Ei kannata riisua pois.
Puoli-integroitu. Normivarusteisiin kuuluu pöytä ja 2 tuolia, 24 kg painava aggregaatti, kalastusvälineet ehkä 2kg, etuosan suojapeite, vaimon ja omia vaatteita jonkin verran, astiasto ja jääkaapissa vajaa 10kg. Polttoainesäiliö oli 1/3 täytöllä ja vesiä ei ollut. Paino yllätti minut!

Petteri Haverinen 15.02.2022 15:56

Meillä oli aiempi Detfleffs T 7057 trend edition DBM 3/2020 ja nyt on Detfleffs Pulse T 7051 DBM 06/2021. Saman kokoisia on autot, eli 7,4 metriä pitkiä.
Ajoin äsken vaakan kautta kotia ja näytti 3260 kg. Aurinkopaneeli, invertteri, toinen hupiakku ja tukijalan olen itse lisännyt ja lisäksi markiisi ja pyöräteline.
Tehtaan ilmoittama omapaino 3010kg tuntuu aika pieneltä..

Jan Makkonen 18.02.2022 16:54

Jouduin poraamaan ylimääräiset reiät ja asentamaan tuet lähemmäksi taka-askelia kuin oli alunperin ajatus.Tuet olikin hiukan korkeammat 290-490 ja perässä ei ollut asennuslevyille pelivaraa ja kuvassa ei ole irrotettavia jalkoja kiinni.

Ari Kuusisto 18.02.2022 18:33

Onko tuo Sawiko merkkinen koukun jatkorunko, mihin kiinnitit jalat.
Omassa olen miettiny tuohon koukun rakenteisiin voiko laittaa tukijalat.

Jan Makkonen 18.02.2022 19:41

Vasemmaiselle pultilla valmis reikä ja porasin oikeanpuoleisen reiän akkuporakoneella ja ostin 10mm terän puuilosta n.13 euroa ja jalat tilasin Jyväskylän- caravanista 236 euroa. Asennuslevyt laitoin hiukan ylemmäksi kuin palkki, jotta tukijalka mahtuu aukeamaan ala-asennossa.

Petteri Haverinen 19.02.2022 08:54

Aika eteen taisit päätyä laittamaan? Tukijalan pituushan on säädettävissä. Itsellä se on lyhyimmässä asennossa ja lasku vaiheessa voi pidentää jos paikka sitä vaatii.

Jan Makkonen 19.02.2022 11:51

Näin on, asennuslevylle ei ollut pelivaraa takana korkeussunnassa ja vaikka pituus olisi ollut alimmassa tasossa niin ei olisi päässyt aukaisemaan tukia laskuvaiheessa. Pitää katsoa keväällä uudestaan jos ei toimi ja tsekata jokin ratkaisu. Laitoin tuossa ulkona niitä räntäsateessa ja menin siitä mistä rima oli matalin.)

Veli-Pekka Merikallio 19.02.2022 11:53

Sama tuli mieleeni kuin Petterilläkin, kun itsellä olleet aina niin nurkissa kuin mahdollista, renkaathan jo itsessään toimivat tukina. Noh, ehkäpä vain makuasia. Hienoilta näyttävät.

Ari Kuusisto 19.02.2022 13:00

Kyllä ne jousituksen jäykistää vaikka ovat lähellä akselia.


Siis takajousituksen, etujousitus tietysti voi nousta kun paino siirtyy tukipisteen takapuolelle.
muokattu: 19.2.2022 13:03
Seppo Suomi 19.02.2022 15:54
Hannu Sankala

Aika kevyet nuo tuet ovatkin! Ei kannata riisua pois.
Puoli-integroitu. Normivarusteisiin kuuluu pöytä ja 2 tuolia, 24 kg painava aggregaatti, kalastusvälineet ehkä 2kg, etuosan suojapeite, vaimon ja omia vaatteita jonkin verran, astiasto ja jääkaapissa vajaa 10kg. Polttoainesäiliö oli 1/3 täytöllä ja vesiä ei ollut. Paino yllätti minut!

Koska vaimon vaatteita oli mukana niin taisi olla vaimokin. Matkustajat ei kuulu omaan painoon.
Perhekäytössä taitaa suurin osa 3,5 t. autoista mennä ylipainoon.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.