Tarvikkeille tarvetta vaan mikä on hinta

Matti Janhonen 01.03.2018 21:55

Tänään tullessa Caravan -lehdessä 2/2018 oli lehden päätoimittajan kirjoitus otsikolla " Tarvikkeille tarvetta". Tarvikkeita aina tarvitaan mutta mikä on hinta?

Tilasin tänään C 200 Thetfordin vessaan päivityspaketin. Vanha kasetti jää tiivisteen ja liukukannen vaihdon jälkeen varakasetiksi, jolloin riippumattomuusaika vesityspaikasta kasvaa pari vuorokautta.
Ennen tilausta tietenkin selvitin mitä päivityspaketti = uusi kasetti, ja vessan kansi + pari purkkia kemsan nestettä maksaa. Paketin sisältö on kaikilla sama.
Saksalainen Freizeit Bergerin hinta oli 99 euroa, joka Saksan 19 % alvikannalla tarkoitta, että setin alviton hinta Saksassa on 83 euroa.
Hollantilainen Obelink 104 euroa
Lidl shop 129 euroa
Suomalaisista halvin oli Motonet 139 euroa ja kaksi muuta kotimaista karavanliikettä 185 ja 188 euroa.
Hintaero halvimman ja kalliimman välillä oli 89 euroa.

Kun hintaerot on tätä luokkaa, niin ei ihme jos suomalaiset kohta myy niitä kahden euron nippeleitä ja vähänkin arvokkaampia ja samalla merkittävästi halvempi tavara tulee nettikaupoista ulkomailta.
Kyllä se euro konsultoi karavaanariakin vaikka muuta luullaan.



Toivo Koistinen 02.03.2018 06:54

Maailma on muutunut virtuaaliksi, ja sillä on omat haasteet. Toisaalta se voi olla myös toisinpäin, pitää vaan oivaltaa.
Olen kertoilut, miten nuoripari talon teossa oivalsi kaapistojen ja muun vastaavan ostossa kyselä ne Virosta. Lähen puolet halvempaa, ja toimitus salamaluokkaa.
Lisänä sitten kun yhdessä kaapissa oli mittavirhe, tuli uusi kotiin vuorokaudessa..
Tähän pitää Suomen pyrkiä, ja ottaa kaupankäynti tosissaan.
Noista hinnoista euroopassa. Siinä on ehkä sekin, että siellä ostajakunta on kymmenkertainen verrattuna meillä. Mutta myyjjien pitää kummassakin paikassa elää.
Virtuaalista sen verta, että se tuli silmille meile vanhoille. Minulla on tuttava, jo yli 80, ja heikko näkö, eli ei koskaan nettiin. Uutiset kertovat otsikon, ja käskevät lukea lopun netistä.
Käteistä ei kohta tuneta, eikä sitä mistään saa, on siinä haastetta kun pitää vanhan lättänä puhelin ostaa, ja sillä maksaa.
Toivopoika

Matti Janhonen 02.03.2018 09:43

Tämän päivän lehellä oli uutinen postin pakettivirroista vuodelta 2017.
Posti kertoo toimittaneensa yhteensä 37 miljoonaa pakettia jossa kasvua 12 %.
Ulkomaan paketeissa kasvu oli kuitenkin 19 % eli viidennes.

Verkkokauppa jyllää ja vaikuttaa kahteen asiaan; verkkokauppa siirtää kotimaan erikoistavarakauppa Etelä-Suomen (logistiikka) ja ulkomaille.
Joskus tuntuu, että suomalaiset verkkokauppiaat on ymmärtäneen asian väärin kun uskovat, että verkkokauppa on vain yksi jakelukanava jolla ei ole vaikutusta tuotteen hintaan. Väärin uskottu.

Harri Halinen 02.03.2018 16:12

Kaikilla vähänkin merkittävän liikevaihdon ja kannattavuuden omaavilla ketjuilla ja jopa yksittäisillä on kauppaa verkossa. On vaan pirun kallista mainostaa sitä varsinkin pienten yritysten jotka eivät pysty tekemään pitkäaikaisia mainosopimuksia.
Lisäksi isojen ketjujen merkittävä ostovoima ja heillä olevat yrittäjän valikoimat hiukan estävät laskemasta hintaa oman jälleenmyyjän hintaa paljoakaan alemmaksi. Lisäksi useissa jakelukanavissa tävara on paremmin nähtävissä kuin netissä.
Pienten yrittäjien liittyminen alan ketjuihin markkinointiketjuiksi on osa tuota suomalaista kehitystä.
Kuluttajan käyttäytyminen ohjaa suomalaisten valmistajien jakeluteitä.
Kuluttaja osaa hakea parhaat väylät. Muistan kuinka eräässä kaupungissa yhden myymälän yrittäjä kertoi että asiakkaat hakevat heiltä asennus- ja muut ohjeet, mutta materiaalit sieltä mistä halvimmalla saa. Tuo tapaus sattui silloin kun oli paljon erikoisliikkeitä.
Ulkomailta tulevien pakettien määrän voimakas kasvu johtuu valmistuserin loppujen hinnoittelusta jolla myydään normaalimyynnissä olleita tuotteita suoraan valmistajilta muutamalla prosentilla alkuperäisestä hinnasta välttäen sillä yli sesonkikauden varastointi- ja muut kulut. Niissä edullisten postikulujen mukana tuoma pienikin tuotto isossa volyymissä on tuottoa.
Katselin juuri yhden lähetyksen lähetyskuluja ne olivat euroina 1,80 ja minulta perittiin 3 euroa joka summa kerrottiin tilatessani tavaran. Jäihän siitäkin myyjälle toista euroa ja jos asiakkaita on tuhansia niin...

Matti Janhonen 02.03.2018 18:27

Tämä Haliselta
"Ulkomailta tulevien pakettien määrän voimakas kasvu johtuu valmistuserin loppujen hinnoittelusta jolla myydään normaalimyynnissä olleita tuotteita suoraan valmistajilta muutamalla prosentilla alkuperäisestä hinnasta välttäen sillä yli sesonkikauden varastointi- ja muut kulut".

Mitenkähän tuo "kaupan liiton" lausuma istuu todellisuuden kanssa kun netistä voi tilata ja tilataan tuotteita jotka ei edes ole tulleet vielä Suomen makkinoille. Ei nykyinen valmistus juurikaan tunne valmistuserin loppuja kun tuotteiden kehitystyö on jatkuvaa/liukuvaa. Se oli ennen se.

Ei edes autoteollisuus tunne kun mallivuoden ja niitä voi olla useita saman kalenterivuoden aikana.

Jyrki Salo 02.03.2018 20:32

Suomalaisilla kauppiailla(useillakaupp.) sähköpostit ja nettisivut aivan turhat.Kyselin Hondan uutta agrea
Loviisalaiselta kauppiaalta 3vk.sitten,ei vastausta vieläkään sitten meili Italiaan ja vastaus alle 2minuutin ja kaikki Hondan hinnat ja tarjoukset,mutta kolmas kysely pohjanmaan Honda kauppiaalta toi vastauksen seuraavana päivänä ja kerrottiin poistomyynnissä olevasta mallista ja koska tulee uusinmalli myyntiin ja noin hinta.
Kiitokset vaan vastaajalle.

T.Jyrki

Ari Soini 13.03.2018 14:24

Ostin juuri Kampa Air Pro etuteltan. Siinä tuli karulla tavalla kotomainen hinnoittelu esiin. Obellinkinlta ostettuna säästin yli tonnin vs. pääkaupunkiseudulta saatuun tarjoukseen (1800,- vs 750,-). Ei aivan selity pelkällä alvilla.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.