Pystyykö markiisia säätämään ?

JUNTUNEN KAUKO 11.06.2013 20:59

Autossani on Omnistor markiisi. Kun aukaisen markiisia aukeaa se mielestäni liian alas, kulmajaloilla se tietysti nostetaan haluttuun tasoon. Kysyisin voiko markiisia säätää aukeamaan lähemmäs vaakatasoa muuten kuin jousia vaihtamalla ? Nivelissä ei ole sanottavaa välystä. Tiedoista kiitollinen.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 11.06.2013 22:27

Ei sitä markiisia saisi avatakkaan metriä enemmän tukematta, jos ohjeet lukee.

VÄISÄNEN JUHA-PEKKA 12.06.2013 15:42

Komppaan edellistä. Auton seinärakenteet eivät pitemmänpäälle kestä jos markiisi avataan kokonaan ilman tukijalkoja...en suosittele.

JUNTUNEN KAUKO 12.06.2013 20:33

Lisäys keskusteluni avaukseen: Aina avausvaiheessa joku tukee markiisia heti kun kädet ylettää sitä tukea. Aikaisemmissa autoissani markiisi oli huomattavasti jämäkämpi eli aukesi lähes vaakatasoon. Tukijalattomissa markiiseissahan aukeaminen tapahtuu edellämaitnitulla tavalla. Mitenkähän seinät niissä kestää pitemmän päälle.

KOISTINEN TOIVO 12.06.2013 21:04

Mainostivat automaatti markiisia, joka haistelee tuulet, ja kelautuu itse sisään liian kovan puuskan alta. Mitenkähän kerkiää. Toivopoika

JANHONEN MATTI 12.06.2013 21:06

Kyllä ne seinät kestää tavallisen mittaisen markiisin aukikelaamisen. Ja kestää myös se liimaus jolla markiisit nykyisin autoon kiinnitetään. Kysymys on kuitenkin staattisesta kuormasta. Kovalla tuulella avattessa tilanne on eri. Rasitus ei ole lähelläkkän sama kun tilanteessa jossa markiiksi jää/jätetään sateella vaaka-asentoon, jolloin markiisista voi syntyä vesipussi, jossa veden paino paino voi rikkoa markiisin mekanismin tai venyttää kankaan.

Markkinoilla on jo markiiseissa joissa ei edes ole tukijalkoja. Anturit haistelelee tuulen ja vetää tarvittaessa markiisin sisään jos on olemassa vaara, että markiisiin kohdistuu liian suuri rasitus.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 12.06.2013 21:52

"Kyllä ne seinät kestää tavallisen mittaisen markiisin aukikelaamisen."

Vaan kestääkö markiisi, joka on tarkitettu jalkojen kanssa käytettväksi, jatkuvaa tukematta avausta?

JANHONEN MATTI 12.06.2013 22:40

Kyllä se vaan kestää. Ei se ole saattaen vaihdettava kun junavaunu.

Jos markiisin rikkoutumisia olisi tapahtunut markiisin sisään- tai uloskelauksessa niin kyllä siitä olisi täällä kirjoitettu. Vaan eipä ole.

Markiisien rikkoutumiset on lähes järjestään huolimattoman käytön seurausta, kun markiisi jätetään pelkkien jalkojen varaan, ilman liinoja jolloin siitä voikin tulla purje ja koko helahoito lentää katolle. Tai annetaan kertyä vettä markiisille, jolloin se voi jopa revetä veden painosta tai sitten pettää jalat. Vesisatella markiisin etureuna tulee säätää niin vinoon asentoon, että vesipussia ei pääse muodostumaan. Joskus näkee myös markiisin ylituentaa kun kuormaliinoilla vedetään maankkureista markiisikangas niin tiukalle kun viulun kieli. Kuormaliinoilla markiisia ylenmäärin vedätettäessä seinään kohdistuva vetorasitus on paljon suurempi kun markiisin omasta painosta syntyvä rasitus.

Mutta tämä porukkahan saa tehtyä ongelman ihan mistä tahansa?

HALINEN HARRI 14.06.2013 13:27

No, no Matti! Johan järjenkin pitäisi sanoa tukijalkojen käytön avausvaiheessa. Tottakai voit kelata sen auki ja käydä polvillesi ja vetää pari kertaa reunasta leukaa. Ehkä jalkojen avaus noin metrin uloskelauksen jälkeen ja tukeminen parin metrin korkeuteen ja jalan asennus markiisin reunasta metrin päähän, (seinästä pari metriä) olisi se rakennetta ja seinää tukeva ratkaisu. Sitten aukikelaus ja jalkojen lopullinen asennus. Tietenkin kovassa tuulessa huomioitava tuulen repivä voima ja tuettava etureuna ettei tuuli vie markiisia katolle. Ei ole kenties liian työläs edes laiskemmallekaan.

Käyttäjän lisäys viestiin 14.6.2013 klo 13:29:41 ... tuulen repivä voima ja tuettava etureuna ettei tuuli vie markiisia katolle jo avausvaiheessa esim isojen merien rannoilla.

JANHONEN MATTI 14.06.2013 14:52

Kuten tuli sanottua:

"Mutta tämä porukkahan saa tehtyä ongelman ihan mistä tahansa?"

JUNTUNEN KAUKO 14.06.2013 15:04

Jutun avaajana en ole saanut asiantuntijan vastausta markiisin säätämiseen. Muita tarinan kertojia kyllä riittää. Niin että löytyykö tietoa ?? Kysyy savolais ukko.

PASANEN MIKKO 14.06.2013 15:41

Terve. Kysymykseesi vastaat jo itse; "Autossani on Omnistor markiisi. Kun aukaisen markiisia aukeaa se mielestäni liian alas, kulmajaloilla se tietysti nostetaan haluttuun tasoon." Eipä siinä muuta 'säätösysteemiä' taida olla. Ja onko tarpeenkaan?

HARTIKAINEN AIMO 14.06.2013 15:46

Lienee tuo Janhosen ohje lähellä oikeaa,oma Omnistorini lähestyy rippi-ikää vastaavalla käytöllä.

HALINEN HARRI 14.06.2013 15:47

Voisit kokeilla antaamaani ohjetta, vai joko kokeilit? Mitä vikaa siinä oli?

HARTIKAINEN AIMO 14.06.2013 15:55

En näe syytä siihen.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 14.06.2013 16:10

"Jutun avaajana en ole saanut asiantuntijan vastausta markiisin säätämiseen."

Kaikella ystävyydellä Johtuu varmaan siitä ettei säätötarvetta ole. Miksi se pitäsi aueta vaakatasoon? Minulla oli jossakin markiisin säätöohjeet, mutta en löydä niitä enää. Säätö liittyi siihen kuinka eripäädyt menevät sisään ei sinänsä aukeamiskulmaan. Markiisin tulee pystyäkin liikkumaan ylös ja alaspän käyttöasennostaan ettei se hajoa kun ajoneuvo heiluu.

Tuossa vielä ohjeet avaukseen kun jotkut olivat sitä mieltä, että se avataan täysin ja vasta senjälkeen kiinnitetään jalat.

http://www.youtube.com/watch?v=uBhT7n5jf1I

HAAPANEN TIMO 14.06.2013 16:46

Onhan se vähän helpompikin avata ohjeen mukaan koska reuna on siinä metrin ulostulossa vielä aika ylhäällä ja jalat saa mukavasti alas.

@timppa

HALINEN HARRI 14.06.2013 18:20

Rasituksesta johtuen Jäsenkeskustelu-osiossa mainittu tukivarren murtuma syntyi. Miksei siis osiin kohdistuvaa rasitusta kannata vähentää? Moni tuntuu olevan sitä mieltä kyllä se kestää "minun käyttötapaani".

TURUNEN HEIMO 15.06.2013 09:25

YouTube ohje oli hyvä ja varmasti se oikea tapa. Aika usein on itse kyllä tullut rullattua se auki aikalailla pitkälle enne jalkojen avaamista. Markiisi on ulkoreunastaan aikalaila painava joten turhaa rasitusta auto aika hennolle katonreunalle kannatta vältää. MIten ne ne hienot markiisit joissa ei ole tukijalkoja. Vaikka markiisi on siihen suunniteltu, onko auto?

KOSKI SEPPO 15.06.2013 09:54

Jep, mikä olikaan kysymys ennenkuin lähdettiin taas umpimetsään ja kinaamaan muusta, kuin alkuperäisestä kysymyksestä? Omnistorin (ja myös Fiamman) markiisin laskukulmaa saa säädettyä markiisin avautuvien pitkittäistukien kiinnityskohdassa, kummassakin puolessa on kaksi 17 mm - muistaakseni - Nylock mutteria, joista ulommaista varovasti löysentäen voit tukitankoa ylöspäin nostaen säätää ylöspäin ja sitten vain tiukkaat mutterin tiukalle ja sama toisella puolella. Helppo homma, kun sinulla on tikkaat ja markiisi vaikka vain osittain auki ja jalkojen kannattamana. Kulman säätö on siitä tarkka, että se vaikuttaa myös - tottakai - markiisin koteloon sisälle tulokulmaan eli jos lukittuminen ahdistaa, ota silloin hieman takaisin alaspäin. Markiisithan nimenomaan tuon liikaa ilman tukea avaamisen takia tahtovat löystyä ja siksi laskeutuvat turhan voimakkaasti avatessa alas.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.