Peruutuskameran asennuksesta ja malleistakin

PIIPPONEN JANNE 17.10.2012 19:56

Moi!

Ensimmäistä vuotta omalla matkailuautolla, niin ei ole vielä kovin perehtynyt kovinkaan paljoa auton (Fiat Ducato Matkaajan korilla vuodelta 90-jotain) rakenteisiin. Eli meinaan ostaa peruutuskameran, koska käytän autoa myös arkiajoissa ympärivuoden, niin välillä tulee suhattua ahtaissakin paikoissa (työpaikan parkkis, kaupassakäynnit, jne), vaikka muutoin peruuttamisessa ei vaikeuksia olekaan. Ja ajaahan toi parempi puoliskokin joskus, ehkä myös tuttavat yms.

Ja kun en ole mikään kummoinen remonttireiska (aika tunari itseasiassa), niin arveluttaa asennus, vaikken yksin meinannut sitä tehdäkään. Langaton järjestelmä lienee huomattavasti helpompi asentaa, eikä hinnatkaan päätä huimaa. Ainakin eräässä mallissa (joka oli toisessa keskustelussa) kuitenkin virtajohdolle pitää tehdä reikä ja voisin kuvitella myös kiinnityksen vaativan reikien tekoa. Onko noi korit yleensä millaista materiaalia, et saako perusporalla tehtyä noi vai vaatiiko jotain erikoisempia työkaluja? Ja onko jotain muuta mitä kannattaisi ottaa huomioon etukäteen?

Ja sit hieman askarruttaa kameran valinnassa tuo kuvauskulma, kun noita eroja on ainakin 90 ja 150 asteen välillä. Osaan toki paperilla hahmottaa eron, mutta näkeekö pienempikulmaisella kameralla kuinka lähelle autoa (kattoasennusta harkitsen)?

Kiitos jo etukäteen neuvoista.

KOMULAINEN HANNU 18.10.2012 11:20

No yritän kertoa sulle muutaman "pääperiaatteen"perustuen "jonkunlaisiin" omakohtaisiin kokemuksiini...Langaton,joka on myös tosiaan halvempi ratkaisu:Jos laitat niinsanotun langattoman,niin käsittääkseni se on asennettava alaosaan peräseinää,nämä mallit ovat tarkoitettu asennettaviksi esim rekisterikilven kiinnityksiin...Ja koska siihenkin "langattomaan" KAMERAAN on jostain saatava "virta"=kameran tarvitsema käyttöjännite...yleensä se virta on tarkoitettu otettavaksi peruutusvalon syöttö-johdosta...eli pitkän johdon-vedolta et välty JOS sen esim. sinne katoolle haluat???No reikien teko ei todellakaan ole ongelma...korimateriaaleista kyselit..ulkopinnassa "tosi-ohut"alumiinipelti ja 90-luvun autossa melkovarmasti 30-50mm styroksi sitten ohut vaneri+"tapetti/kangas..tms....Mutta stten se TÄRKEIN,että TIIVISTÄT tekemäsi reiät asianmukaisilla "massoilla"ym...Noista asteista: Isompi astelukuinen on suunnattava tietysti miellellään niin että näet JOPA oman takapuskurisi/tai vetokoukkusi..jotta osaat hahmottaa etäisyyden esteeseen....ja pienemmillä asteilla et näe niin kaus...jne...?Huh tulipa pitkä juttu ja varmaan joku muu osaa kertoa/korjata lisää aiheesta..Moi T.Hannu Savosta...

KOTILAINEN ISMO 18.10.2012 15:54

Kokemuksesta suosittelen seuraavaa:

Asenna tai asennuta langallinen. Reikä on tehtävä joka tapauksessa (paitsi rekisterilaattaan laitettavissa malleissa) ja vain tiivistys on se "ongelma". Se kun pitää tehdä kunnolla kuten edellisessä viestissä mainittiin. Kamerassa pitää olla läppä ja lämmitys. Kamera kannattaa asentaa takaseinän yläreunaan. Silloin saat katselukulman taatusti sopivaksi. Kattoasennus saattaa tuottaa tässä suhteessa ongelmia. Tee virtasysteemeihin ns. karvalakkiasennus, eli voit itse käynnistää kameran kytkimellä koska vain. (Se hienompi versio on sellainen, että kamera käynnistyy kun pakki laitetaan päälle). Varmista asennus vielä päävirtakytkimellä, niin kameraan ei jää koskaan akkua tyhjentävä virta päälle. Halvin vaihtoehto ei ole paras eikä lopulta halvinkaan, kun kuitenkin ostat vähän ajan päästä paremman.
KOMULAINEN HANNU 19.10.2012 09:12

Ismo puhuu asiaa...olen täysin samaa mieltä ja siellä katolla oleva kamera ei saata muutenkaan säilyä ehjänä kun sen lumiharjan kanssa touhutaan....

KOSKINEN OLLI 19.10.2012 23:34

Minulla on langaton systeemi. Kamera on takaseinässä ylhäällä, se on suojaamaton, joten sadekelillä likaantuu helposti. Kameran kuvaa ei tullut ennenkuin vedin kameran antennijohdon takaseinästä läpi, eli itse signaalin ei tarvitse tulla seinän läpi. Siitä huolimatta kuvassa usein häiriöitä, varsinkin jos "apumies" nousee penkistään parkkeerauksen päätyttyä, ja vielä haluankin tarkistaa jäikö taakse seuraavaan autoon riittävästi tilaa, ei onnistu, pitää komentaa apumies istuinpaikalleen.

PIIPPONEN JANNE 20.10.2012 00:36

Sanavalintani oli huono, en toki meinannut katolle sitä asentaa, vaan takaseinään lähelle katon rajaa :) Pitää varmaan käydä liikkeessä väijymässä laitetta ja autossa tutkimassa järkevää asennustapaa. Eiköhän se tästä

KOSKINEN OLLI 20.10.2012 00:56

Toimessaan tuo minun kamera näyttää takapuskurin ja vetokoukun nupin, sekä sivuille noin 5m sekä taaksepäin tienpintaa noin 20m. En tiedä onko laajempikuvakulmaisempia saatavana, mutta minusta taaksepäin voisi näyttää pidemmällekin. Tuo 20 m on lyhyehkön oloinen jos joutuu tilanteeseen että pitää peruuttaa liikennevirtaa vastaan.

HALINEN HARRI 20.10.2012 11:46

Sijoittamalla enemmän saat lisäominaisuutena mukaan myös kahden kameran mahdollisuuden sekä äänen jos joku on takana neuvomassa kuulet hyvin hänen äänensä näytöstä. Edellinen kamerani oli objektiivin suojaavalla läpällä oleva, nykyinen ilman läppää. Kamera on ylhäällä kattopellin/seinäpellin sauman lähellä ja likaantuu ihmeen vähän, mutta läpällinen tietenkin parempi. Sen toisen kameran voi suunnata näyttämään 200 metriä taaksepäin jolloin voi seurata sitä liikennettä kaistanvaihtotilanteessa moottoritiellä, ja joskus huomaa takaa yli 200 km/t tulevan Lamborghinin aiemmin ettei säikähdä kun se pörisee mahtavalla äänellä äkkiä ohi ajaessa. (Säästää housupyykkiä).

HAAKANEN RISTO 20.10.2012 11:55

Minulla on käytössä kaksoiskamera joista toinen 120 asteinen näyttää takapuskurista n.10m taaksepäin ja toinen 90 asteinen jota käytän myös ajon aikana "taustapeilinä" josta näkee takaa tulevan liikenteen,vaati tosin kahden koaksiaalin vedon näytölle mutta vaihto tapahtuu napin painalluksella.

Käyttäjän lisäys viestiin 22.10.2012 klo 20:37:50 Tuo astelukuhan tarkoittaa aukeavan näkymän leveyttä sivuille,korkeuden tai näyttöetäisyyden voi jokainen säätää mieleisekseen kameraa kääntämällä takapuskurista tähtitaivaaseen.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.