Akkulaturi

UUTTU JUHA 28.09.2012 13:13

Olisiko kellään tiedossa hyvää, luotettavaa laadukasta ylläpitolaturimerkkiä? Kokoluokka olisi vähintään 10 amppeeria. Käytän sitä varalla asunto-autossa, sähkörutkun akun lataamiseen ja auton starttiakkujen lataamiseen. Ostin kesällä c-tekin 10amppeerisen mallin, eikä se kestänyt näemmä kolmea kuukautta pidempään. Pienempi malli on kyllä kestänyt useamman vuoden, mutta on turhan hidas isomman akun lataamiseen.

KNAAPI JUHA 28.09.2012 13:51

Hiukkasen on taas erikoinen tuo keskustelunavaus! Voisihan sitä vähän perusteellisemminkin selittää, mikä mättää.

!) Tiettävästi ja testien mukaan C-Tec on yksi parhaista latureista.

2) Sen kestoiän ei kuulu olla 3 kuukautta.

3) Jos se menee jostain syystä rikki, sitä varten on olemassa sekä takuu, että myyjäliikkeen virhevastuu. Rikki mennen kulutushyödykkeen liikkeeseen palauttamiseen ei tarvita kuittia, jos muuten selvittää ostotapahtuman ja sen ajankohdan esim. korttimaksun kautta.

Jos näitä asioita ei osaa tai ymmärrä, silloin on parempi kyllä ostella uusia latureita yms. tavaroita.

Käyttäjän lisäys viestiin 28.9.2012 klo 13:53:38

Ja se tie on loputon kulkea ja kalliiksi tulee!!

HAAPANEN TIMO 28.09.2012 16:48

Ai että akku tykkää kun pienellä virralla ladataan. Yritä vaan jatkaa sillä pienellä.

@timppa

HIRVONEN JOUNI 28.09.2012 21:39

Kakkoslaturina toiselle akustolle olen käyttänyt jo muutaman vuoden Waecon laturia. Ko akustoa puretaan 2KW invertterillä. Tätä akustoa ei ole kytketty galvaanisesti auton muuhun sähköjärjestelmään. Tutustu www.waeco.fi sivustolla seuraavaan tuotteeseen: WAECO PerfectCharge IU 452A Artikkeli 2222500004 Automaattilaturi kiinteään asennukseen. Nopea ja tehokas lataus IU0U-latauskäyrällä. Latausliitännät kolmelle akustolle.

Ei ole halvin eikä kallein

UUTTU JUHA 29.09.2012 00:50

Kaimalle lisäinfoo: 1. c-tek lataa tuon akun parhaimmalla mahdollisella tavalla, eikä sen suhteen ole valittamista 2. Hajosi kumminkin muutaman latauksen jälkeen. 3. Liike josta ostin sen, vaihtoi laturin uuteen kyselemättä yhtään mistään ostoajankohdasta tai kuiteista, ei sen suhteenkaan ongelmia. Mutta kun tuo takuuvaihto ei toimi kesken loman huitsan kuukassa. Varsinkaan ulkomailla. On ennenkin oltu hajonneen laturin kans puoli lomaa ilman asunto-osan sähköjä, eikä se tuonnut hirveesti lisää hohdokkuutta lomanviettoon. Minkäänlaista uutta laturia ei saanut edes rahalla kun lähimailla ei ollut kuin jotain pikkuisia kyliä vailla kauppoja. Joten hakusessa olis luotettavuutta, jota ei välttämättä nykyään rahalla saa. Oliko toi nyt riittävä lisäinfo kaimalle?

Käyttäjän lisäys viestiin 29.9.2012 klo 00:55:28 Knaapille vielä: Mitenkä niin "taas erikoinen keskustelun avaus"? En nyt niin monia keskusteluja ole avannut.

Käyttäjän lisäys viestiin 29.9.2012 klo 01:20:17 Tuo waecon laturi vaikuttais lupaavalta, sillä vois lataa agrekaatin kanssa, eikä se kuormittuisi maksimi tehoihin asti. Semmoisseen vois laittaa vaikka autoon alkuperäisen tilalle kun on hajonnut pariin kertaan.

KOISTINEN TOIVO 29.09.2012 08:44

Suunnittelin tuossa, kun pohjosen reissulla yövyttiin kitisen rannalla ja tv, ynnä sisävalot ja sisätilan lämpöpuhallin oli päällä koko ajan että riittääkö virta. Ajattelin jos laittaisi isomman hupiakun, tai toisen samanlaisen, tai akrekaatin että riittäisi kylmillä keleillä sähöt, jos lyhempiä päivämatkoja vielä ajaa. Oliskohan akrekaatti. Sehän jos akkuja niin isompi laturi autoon, ja riiittääkö auton lataus kaapelin vahvuus. Perskeles onpa pohtimista, mitä mieltä muut. Toivopoika

LEHTONEN TIMO 29.09.2012 08:58

Minkälainen auto sinulla on kun sähköä tuottava akku ei riitä. Eikös olisi helpompi tutkia asunto-osan sähkölaitteita kuin saadaan kulutus pienemmäksi.

HJELM ARTO-VEIKKO 29.09.2012 09:27

Uuttu, onko vika jossain muualla jos latureita on hajonnut useampi.Esimerkiksi huono liitos joka pätkii sähköä ja aiheuttaa piikkejä lataukseen. Kaikissa laitteissa on maanantai yksilöitä mutta useamman sattuminen kohdallesi saa epäilemään jotain toista vikaa.

t Jelmi

HAAPANEN TIMO 29.09.2012 09:41

Reissulle varalaturiksi halvin mahdollinen peruslaturi.

@timppa

TERVO JARI 29.09.2012 10:09

Ei millään pahalla Hobbyn omistajia kohtaan mutta Hobbyissä on ollut luvattoman paljon laturi/sähkövikoja, tuntuu että Hobby tekee testityöt uusille laitteille asiakkaiden piikkiin ?

Tänä vuonnakin uusia Hobbyjä oli pitkät rivit tehtaalla/jälleenmyyjillä kun niiden laturit ei ollut sellaista laatua että kestäisi käyttöä, vaunut odottivat uusia latureita jonka jälkeen "pääsivät" asiakkaiden jatkotestaukseen . . .

Tämä perustuu vain siihen mitä sivustolla kirjoitetaan. . .

Merkkiä vaihtamalla ehkä vika poistuu . . .

PITKÄAHO JUKKA 29.09.2012 10:40

Mitäs Jari meinaat eikö ne Hobbyn virtavehkeet ole ihan samoja kuin muissakin itselläni on ollut Hobbuja kautta aikain useita ja missään ei ole ollut sähkövikoja.

TERVO JARI 29.09.2012 11:08

Juha, ei kaikki sähkövermeet ole samoja varsinkaan uusissa, vanhoissa tilanne on toinen.

Eikä kaikissa Hobbyissä ole vikoja mutta turhan useissa. sama juttu Viiun asuntoauto alustoissakin.

Paljon on paljon mutta liika on liikaa. Tuosta yhtälöstä se pitäis selvitä, Hobbyä myyty eniten mutta ei niitä vikoja paljoa siltikään saisi olla.

UUTTU JUHA 29.09.2012 12:14

Hjelmi: Tuossa on käynnyt vaan huonoa tuuria. Alkuperäinen poksahti jostain syystä ja vaihto-osa vilkutteli valoja uudesta lähtien kun laittoi auton töpselin perään. Caravanliikkeen huoltomies kyllä kehui kyseisen laturimallin alimpaan helv... Sähköt olen käynnyt läpi ja ovat tukevilla liitoksilla tehty, voihan siellä silti huonokin liitos olla. Uusi laturi on toiminut reilun vuoden.

Tuommoisen olen pannut merkille, että ei tuo sähkön laatu ole jokapaikassa sitä parasta mahdollista. Olen joskus mitannut leirintäalueen pistorasiasta alle 200 v lukemia, mittasin sen kun näytti niin epämääräiseltä. voihan niitä huonoja liitoksia olla myös alueen sähköverkossa. Eikä ukkosen aiheuttamat häiriötkään ole pois suljettuja. Piru sen tietää, vaan ei kerro miks nuo hajoilee.

UUTTU JUHA 29.09.2012 12:27

Toivopoika: Agrikaatti on ihan näppärä peli, mut työläs käyttää. Olen lataillut sillä jos olen ollut useamman päivän ilman sähkö. Ei muuta kuin kone kivenkoloon pörisemään riittävän kauas autosta niin ei kuulu edes sisälle. yöksi sitä ei ole tarvinnut ikinä jättää, enkä jättäisikään kun vois olla, että aamulla ei ole kuin tyhjä johto ilman agrikaattia.

Agrikaatin sopivuus matkailukäyttöön kannattaa varmistaa alan liikkeestä, kaikki mallit eivät siihen sovellu ja voivat vaurioittaa auton/vaunun sähköjärjestelmän.

KOISTINEN TOIVO 29.09.2012 12:33

Virta riitti hyvin näihin keleihin, ei ongelmaa mutta jos ajelee vähän päivässä, ja kylmällä lämmitys vie virtaa enemmän niin sen varalta. Auto on ooppelin kasakaarin retkiauto. vepasto lämmitys kortteeripuolella. Toivopoika

KOISTINEN TOIVO 29.09.2012 12:40

Meni meillä Juha päällekkäin, mutta kiitos. Akrekaatti ehkä tosiaaan. se uusi hiljanen mikä se nyt oli, joka ei äännä ollenkaan, on vaan vielä niin pirun kallis. Jostai lehestä siittä luin. Halpuis hinta vaan. Toivopoika

HIRVONEN JOUNI 29.09.2012 12:44

Itse olen ajatellut laittaa auton katolle pari aurinkokennoa lataamaan akkuja, jos silloin tarttis vähemmän sitä keneraattoria.

ESKOLA PENTTI 29.09.2012 15:14

Varmaankin, Toivo, tarkoitat noita polttokennolaitteita? Ovat hiljaisia ja toimivat täysin automaattisesti, kunhan muistaa antaa niille silloin tällöin polttoainetta (jakeluketju vielä melko alkutekijöissään).

http://www.efoy-comfort.com/fi/tekniset-tiedot

KOISTINEN TOIVO 29.09.2012 17:21

Noita ne oli vissiin, mutta mitä ne syö, Ei sanottu. Onkohan nuo nykyään kalliita. Mihinkä sen sijottais. Toivopoika

ESKOLA PENTTI 29.09.2012 18:23

Tuosta, kun lukaiset (teksti on suomeksi), niin selviää paljon asioita ..

http://www.efoy-comfort.com/sites/default/files/EFOY_Installationsanleitung_FI_web.pdf

... ja tuosta kun katsot, niin selviää yhden mallin hinta (Suomessa) ...

http://www.vapaa-aika.com/sahko/polttokennot/efoy1200-brennstoffzelle.html

Uskon, että laitteet ovat tulevaisuutta, kunhan isommat valmistussarjat lähtevät pyörimään ja tulee sopivassa määrin kilpailua?

LAURONEN TAPANI 29.09.2012 18:27

Itse olen saanut halvalla hyvän laturin, kun autossa on tehokas aurinkopaneelisäädin, niin siihen vaan n. 17-20V:n muuntaja ja diodisilta paneelin sisääntuloon (voi laittaa paneelin kanssa samaan kun paneelissa on diodi joka estää virran pääsyn paneeliin. 30 amppeerin solarsäätimiä saa halvalla.

RIIHELÄ ESA 29.09.2012 18:48

Jotta nyt ylipäätänsä voisi kommentoida eri laturien luotettavuutta, pitäisi olla kokemusta sadoista samanlaisista latureista, joita käytetään samalla tavalla. Eikä sekään auta, koska luotettavuus on tilastollinen suure: jos sinulla on kaksi kertaa luotettavampi laturi kuin naapurilla, voi sinun laturisi silti poksahtaa rikki pahimmassa mahdollisessa tilanteessa ja naapurilla silti toimii

Jos yksi laite särkyy kolmessa kuukaudessa, ei siitä voi päätellä millään tarkkuudella, kauanko toinen täysin samanlainen kestää. Voi mennä tunnissa tai sitten kestää kymmenen vuotta.

Jos joku laite on tärkeä, lisätään sen luotettavuutta parhaiten ostamalla niitä kaksi. Ja jos sekään ei riitä, sitten kolme. Merkkiä vaihtamalla pääsee parhaimmillaan vain vähän parempaan luotettavuuteen, jolla ei ole käytännön merkitystä.

LAURONEN TAPANI 29.09.2012 18:50

Tämän tapainen sysdeemi, tämä on vain 9 amppeerin, ajattelin käyttää lattialämmityksen muuntajaa siitä saa n. 20 amppeeria.

PITKÄAHO JUKKA 29.09.2012 22:11

taitaa olla aurinkopaneelien kanssa että kun varpaat palelee niin silloin ei aurinko paista niinhän se on näiden tuulimyllyjenkin kanssa että kun pakkasta on niin silloinpa ei tuulekaan,sanoisinko että hukka investointia on

HJELM ARTO-VEIKKO 30.09.2012 08:51

Loviisan ydinvoimalassa tärkeät reaktoria valvot mittaukset ovat viisin kertaisia,putkitukset ja kaapeloinnit ovat samoin eri reittiä.Muistaakseni yksi hälyttävä tieto sallittiin mutta toisesta ajettiin reaktori alas,vaikka kolme mittaus tulosta ilmoittivat kaiken olleen hyvin. t Jelmi

NYYSSÖNEN KAJ 30.09.2012 11:21

Minulla käytössä sitten 2006 vuodesta asto C-tec 1400 jonka teho on 300W ja antaa 12V sena noin 25A Hyvin on toiminut lisäksi minulla on starttiakun ja hupiakkujen välissä Waecon laturit jotka lataa optimaallisesti hupiakun ajon aikana ja milloin haluan lainata virtaa starttiakusta.

http://www.my-caravanning.com/de/produkte/energiesysteme/ladewandler/WAECO-PerfectCharge-DC-20/12560

20A malli näkyy maksavan 209€ veroineen sillä se lähti Kehä III varressa olleesta karavaanliikkeestä.

Noita minulla on omansa kullekkin hupiakulle.

LAURONEN TAPANI 30.09.2012 20:58

Yksi mahdollisuus tehokkaaksi laturiksi on invertteri jossa on laturi samassa, katselin sellaista Lahdessa Kärkkäisellä, hintakaan ei ollut paha, mutta teknisiä tietoja ei ollut juuri mitään ja myyjäkään ei tiennyt siitä oikein mitään, latausvirta oli muistaakseni aika suuri. jotain 50 amppeerin luokkaa. On vissiin melko automaattinen, saa olla koko ajan kytkettynä. Tehokas laturi olisi hyvä silloin kun haluaa ladata akut aggrekaatilla, ei tarvitsisi koko päivää "jyystää", tietenkin rajana akkujen koko, itselläni saisi olla max. 25 amppeerin laturi.

UUTTU JUHA 01.10.2012 00:30

Varmaankin paras konsti hankkii yksi varalaturi, ei nuo voi enään kaikki yht aikaa olla rikki.

Noi polttokennot on ihan hyviä vempeleitä, mutta kalliita käyttää, jos joku energian hintoja vertailee. Latausteho niissä on aika heikko, mutta jos se puhisee 24h/vuorokausi niin varmaan pärjää. Polttoaineen saatavuus on vielä aika rajoitettua. Metanolia kyllä saa vähän joka paikasta, mutta en lähtisi laittamaan ihan mitä tahansa litkua noin kalliiseen laitteeseen. Efoyn 50w kenno maksaa n. 3500 euroo. Hiljaisuutensa puolesta sen vois laittaa vaikka sängyn alle. Ainoaksi ongelmaksi jää pakokaasujen poisto ulos, hiilivety pohjaisista polttoaineista muodostuu häkää. Jospa siihen sais vetyä polttoaineeksi, niin se vois puhista vapaasti sisätiloissa.

Käyttäjän lisäys viestiin 1.10.2012 klo 00:33:56 Pitäis siihen vetykennoonkin vedenpoisto laittaa.

KOISTINEN TOIVO 01.10.2012 06:25

Kyllä kai se näyttää siltä että pitänee ostaa akrekaatti, Lienekkö se honta hyvä? Jos tulee talavella ajeltua. No joo. emäntä komentelee aamupuurolle, että pittää mennä. Toivopoika

UUTTU JUHA 01.10.2012 09:17

Itsellä on Honda 20i. Ihan hyvä peli. Joskus kun se on seisonut pitkåän niin lähtee himppu huonommin käymään.

NYYSSÖNEN KAJ 01.10.2012 09:19

No pannaan näytille minun lataussysteemi. Siinä on Starttiakun lisäksi kaksi hupiakkua. Yksi C-tec lataa niitä kaikkia (välillisesti). Samoin auton moottorin laturi. Lisäksi jokainen akkulla on oma aurinkokenno.

varalla on muuntajapohjainen ei älyäsisältävä akkulaturi, teho 40A starttiapu 220A hyvin sillä lähtee käyntiin 10 litran dieseli.

HYTÖNEN RAIMO 06.10.2012 11:38

Just joo. Myös yllekirjoittaneella kokemuksia C-Tecin hajoamisesta - ei ole ikuinen ei. C.Tec 7000 otti ja lopetti toiminnan, tosin takuuajan jälkeen eikä enää suostunut toimimaan millään ilmeellä.

Pistin C.Tecin kierrätykseen (metallijätteisiin) ja ostin tilalle paljon halvemman vastaavan CMX:n joka on toistaiseksi toiminut kuten pitääkin.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.