Trumavent ei hönkää

LINDROOS ESA 05.09.2012 18:18

Ostin vanhan (-88 Hobby) vaunun ja nyt muutamana yönä ennen talviteloille vetoa on tullut yövyttyä.

Ei suuren suuri ongelma alle tonniseen vaunuun mutta kuitenkin. Trumatic toimii kuten pitääkin,. mutta ongema on Trumavent. Pömpeli näkyy olevan lämmittimen takjana ja pikaisesti katsoen johdotettu. Vaan kun propellin tehonsäätöä räplää, niin mitään ei tapahdu, eli suuttimista ei tunnut tulevan ilmaa, eikä puhaltimen äänestäkään ole havaintoa. Pitäisi se kai olla aisteih havaittava kuitenkin. Vai aktivoituuko se vasta kun lämpöä vääntää lisää.

Toinen lämmittimeen liittyvä asia. Saako noin vanhaan kalustoon asennettua Truman sähkölämppärin, mikä se nimeltään olikaan.... Ja saako sen paikalleen matti meikäläinen vai pitääkö kaasupoltin purkaa tieltä pois? Eli tarvitaan kaasulupa? Ja koska lämmitin on 230V, tarvitseeko johtoliitokseen sähkäriä? En ole ihan varma, onko siellä lämmittimen kehikossa pistorasiaa valmiina

Käyttövesipuolen voisi jo varoikis tyhjätä, lisää vettä saa kuitenkin nopsaan. Ne ensi pakkaset kuitenkin tulee aina yllätyksenä. Mutta entä kemssa? Sen tiedän, että se ei tykkää jäätymisestä, mutta haittaako ensimmäiset hallayöt? Siis jos lämpö ei ole päällä? Lämmitettynä kai vessan säilöihin valuu tarpeeksi lämpöä ettei pikkupakkasilla jäädy.

Pitänee kyellä myyjältäkin, (liike), olisiko varaosia. (Suojapelti ainakin pitäisi vaihtaa, pysyy aikas heikosti paikallaan.) Voipi olla puhallin sökö. Mutta jos joku tietäisi muusta. Miten muuten sen puhaltimen saa irti? Jos vähä mittailisi. Sen kai ainakin saa luvallisesti tehdä.

HAAPANEN TIMO 05.09.2012 20:02

Puhallin todennäköisesti sökö. Ultraheat on se sähkölämppäri, eikä sitä voi asentaa kulmikkaalla ja etuosastaan suoralla etupellillä oleviin lämmittimiin.Olisiko -96 ja nuorempiin, en ole vuosimallista varma mutta tunnistus on helppo.

@timppa

HÄMÄLÄINEN MARKKU 05.09.2012 23:59

Kummassa liukukytkimen asennossa olet koettanut, A eli automatti vaiko musta täplä eli manuaalisäätö? Vai eikö toimi kummassakaan?

Puhallin on muistaakseni kolmella ruuvilla kiinni

http://www.sarkacaravan.fi/index.php?p=1_29_Truma-TEB-1 http://www.vapaa-aika.com/lammitys-ilmastointi/trumatic-lammittimet/trumatic-puhaltimet.html

Ultraheat http://www.vapaa-aika.com/sahkolammitin-ultraheat.html

Jos etupeltiä tarkoitat sitä voi tavutella paremman paikallaan pysyvyyden aikaan saamiseksi.

Tuon ikäsen vaunun pitäisin talvella "kuivana" eli ainoastaan vessan huuhteluvedet käytössä silloin kun vaunu on lämmityksessä. Onhan siinä kasettivessa? Ei ensimmäinen hallayö vielä riko vessaa, mutta pikkupakkanen sen voi tehdä jos siellä on vedet sisällä, suurempi vesimäärä suojaa hiukan, ennen jäätymistä. Onhan siihen vessaan vaihdettu yläsäiliön tyhjennykseen kuminen poistoputki, ellei niin sellaisia sai ainakin ennen karavaani liikkeistä. Se muovinen jossa on pitkä putki vesisäliön alla on arka jäätymään.

Meillä oli talvikäytössä vm.89 autossa vessan säiliöstä vedetty putki vesikanisteriin joka oli sisätilassa joten se ei jäätynyt lämmityksen aikana. Kaikki käytetty vesi kaadettiin vessan lavuaariin.

KAAKKOLAHTI TOIVO 11.09.2012 16:49

Mulla meni säädin rikki(vastus kärähti) kun propelli oli niin pölynen että ei pyörinyt. Irrotus ja paineilmalla putsaus ja takaisin paikoilleen.Säätimen jouduin ostamaan uuden.Myös Pikkolo vaunuun (-88) laitoin puhaltimen ja säätimen ja putkiston. Aika simmeli hommaa, ei tarvitse sähkistä eikä kaasu experttiä.(12 Volttia.)

HÄMÄLÄINEN MARKKU 11.09.2012 17:01

Niitä siipiä kannatta putsailla pensslillä ja imurilla aikaajoin muuten puhallin menee tukkoon, eikä puhalla, vaikka pyörisikin.

LINDROOS ESA 11.09.2012 19:08

... Pitänee katsoa tuo Trumavent. Ei tosiaan toimi missään asennossa. Paikka paikoin tuo letkutuskin on kyllä sen näköistä että se olisi syytä uusia. No, ensi kesän työmaata.

Ja mitä tulee Ultraheatiin, niin ei taida sopia SL3002-malliin. S3002-lämmittimeen (Ilman L-kirjainta siis.) sen saisi. No eipä siinä sitten mitään.

LINDROOS ESA 17.10.2012 18:59

Palatakseni tähän:

Otin tuon propellin ns. pöydälle tutkittavaksi. Onko se nyt ihme ettei propeli pyöri jos virtajohto puuttuu. Eli kytkennässä 12V tulee siihen sokerinpalaan, mutta siitä eteenpäin johto on poissa. Jos/kun siinä on alun perin ollut sellainen, niin edelliselä omistajalla on varmaan ollut jokin syy sen poistoon. Eli käämit palaneet tai säädin voi olla kärähtänyt.

Joka tapauksessa, löytyisikö tuolle jostain kytkentäkaaviota, että voisi vähän mittailla. Ja mihin se 12V pitää johdottaa. Maajohto oli asianmukaisesti kytketty sekä moottoriin (-napaan, toivottavasti) sekä puhallinrunkoon ja säätimelle lähtevät johdot oli siinä missä kuuluukin, ainakin kytkentäohjeen mukaan. Mutta +12V oli "ilmassa".

Soittelen myyjäliikkeelle huomenna, mutta jos joku täällä sitä ennen voisi vaikka kertoa mistä löydän kaavion... Tai vaikka lähettää sen sähköisesti, jos löytyy, niin voisin tsekata mihin johdon törkkään. Ei se varmaankaan toimi ilman sitä säätöaitetta, mutta pääsisi ainakin mittaamaan moottorin. Ei mulla kelamittaria (oliko se induktanssi) ole, mutta vastuksen mittaaminenkin kertoo voiko moottori olla ehjä. Eli jonkinlainen, mutta ei kovin suuti vastus siellä pitäisi olla.

Käyttäjän lisäys viestiin 17.10.2012 klo 20:27:23 ... Mittasin moottorin kelan vastukseksi noin 4 ohmia, eli sen perusteella ei se ainakaan oikosulussa ollut. Virittelin akkulaturista 12V/1,5A suoraan moottorille ja hyvin tuo lähti pyörimään. Joskaan en jättänyt päälle sen pidemmäksi aikaa, josko olisi alkanut savut tuleen ulos. :) Täytyy hakea jostain rojumyymälästä sopivia kiinnityskenkiä johdin kytkemiseen. Sopivaa piuhaa onkin metritolkulla. :)

Eli joko aiempi omistaja ei vaan tykänny puhaltimen surinasta, tai säädinvika estää toiminnan => johto pois ettei viallinen laite suotta kuluta akkuvirtaa/hajoa enempää.

Mutta koska moottori on ehjä, niin sen kytkentäkaavion tehtävä olisi selvittää säätimen eri toimitilat. Mielellään sen ensin mittaisi johtojen päästä ennen kuin alkaa purkamaan seinästä pois.

LINDROOS ESA 27.10.2012 00:42

Jälleen lisäkysymyksiä.

Aluksi, Trumatic siis on vanhempaa mallia, SL3002, siis EI S3002.

Trumavent on alkuperäinen TEB1, Puhallin on ehjä, eli vika on säätimessä. Otin sen irti. Päälisin puolin ainoa vika näytti olevan säätimessä olevassa transistorissa (tai voi se olla diodikin) joka on lämpöelementissä kiinni. Tai itse asiassa, itse komponentissa ei näkynyt vikaa, mutta piirilevy hieman kärsineen näköinen, eniten vahinko tosin näkyi olevan vieressä olevan kytkimen koteloinnissa.

Vaihdoin komponentin, mutta vika ei poistunut. Piirilevyssä on muutama vastus potentiometri, kytkin tietysti ja olisiko ollut pati konkkaa. Mikään ei kuitenkaan näyttänyt vioittuneelta. Voisiko potentiometri olla palanut? Se ei näyttänyt vialliselta. Tuota TEB1-osaa ei enää saa mistään.

Olen selaillut varaosaluetteloita ja pikkasen epäilen, että seillä oleva väite, että uusin teb2 sopisi vain S3002-malliin (siis: ei SL) olisko vain niin, että tuota vanhaa pannua ei vaan huomioda? Eli kyllä se sopisi. Tosin, jos ongelma ratkeaa sillä 2,2Kohmin potentiometrillä, niin hyvä niin. :) Toinen maksaa ehkä euron, toinen noin 200€..

LAURONEN TAPANI 27.10.2012 05:09

Tällaisen moottorin nopeus säädetään ilmeisesti pulssinleveys säätimellä, siihen löytyy netistä hyviä kytkentöjä esim. NE 556 mikropiirillä, itse tein tällaisen Webaston säätimeen ja hyvin toimii, ainut on ujellus, mikä oli myös alkuperäisessäkin samanlainen.

Käyttäjän lisäys viestiin 27.10.2012 klo 05:11:49 Tässä kytkennässä oli väärän kokoinen nopeus säätimen potentiometri, pitää olla 50kohmia, kun tuossa kytkennässä on 10kohmia.

SAVIKOSKI VEIKKO 21.08.2016 19:49

Tuntuu olevan aika epävarma kapistus. Kaasulaitteiden kanssa on oltava varovainen.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.