Sunwind 245Ah AGM akku

LAURONEN TAPANI 17.08.2012 17:29

Eipä ollut kaksinen akku, hankin 2 vuotta sitten ja alusta asti tuntui jotenkin hengettömältä ja nyt hyytyi niin, että kun käytin 7A:n virralla niin kesti 4 tuntia ja jännite alle 10,5v ja sähköt pimeänä, samoin ladatessa 15A:n virralla näyttää täyttä 2 tunnissa, joten akun teho on enää n. 30Ah, eli täysin kaput. Akku on pidetty koko ajan hyvässä latauksessa, eikä ole kertaakaan päästetty aivan tyhjiin,vasta nyt kun on näin hyytynyt. Olisihan se pitänyt tietää, että ei ne Norjalaiset osaa akkuja edes tehdä ja minun puolesta AGM akkutekniikka saa rauhassa vielä kehittyä seuraavat 50 vuotta, niin tuntuu olevan mitätön keksintö.

WILHELMSSON LEIF 17.08.2012 19:09

Mun AGM akku on Helmikuusta 2009 90 Ah ja se taas on kun uusi ja ympärivuotisessa käytössä. En muista merkkiä en ole käynnyt kurkkimassa sen komin sitä että pitäis käydä autossa katsomassa.

KARJALAINEN ALPO 17.08.2012 19:48

Leif, onko tuo sinunkin akku Sunwind? Onko tässä kysymys akkumerkistä vai akuntekniikasta? Minäkin olen ajatellut isontaa hupiakun, en kylläkään aurinkokennoille tarkoitettua.

WILHELMSSON LEIF 17.08.2012 23:12

Kävin autossa katsomassa, tämmöinen se on en tiedä onko hyvä vai huono mutta minulla on toiminut ja me katsotaan TV,tä jonkunverran ja tietokoneesta luetaan uusimmat jutut mitä on tullut.

RAUTAVUORI JORMA 21.08.2012 19:44

Minulla kaksi samanlaista Exide-akkua kuin Leifillä, ollut nyt parisen vuotta rinnan kytkettynä ja aurinkopaneeli katolla lataa. Ei toistaiseksi ainakaan ongelmia.

LAURONEN TAPANI 21.08.2012 20:26

Velipoika osti kesämökilleen 2kpl tätä samaa Sunwindin akkua ja olivat sököjä heti uutena, mutta sai uudet, kun huomasi heti päivämääristä että olivat vanhenneet jo ennen kaupan tekoa. Bilteman AGM akun ehkä uskaltaisi ostaa, kun niillä näkyy olevan 5 vuoden takuu, mutta Bilteman koot ei oikein mulle passaa kun ovat pieniä ja pitäisi ostaa 2kpl, ehdin tehdä hyvän paikan isolle akulle. Motonetissä näkyy olevan ulkomitoiltaan sopivan kokoluokan akkuja alle 200€:n, täytyy käydä katsastamassa niitä, netissä ei ole tarkkoja tietoja mitä akkuja ne on. Köyhällä ei ole varaa ostaa kallista, ainakaan akuissa, hinta ei takaa laatua akuissa minun mielestä, aina halvin mahdollinen, sillä akku on niin epävarma ostos, ei sitten harmita niin paljon jos on susi. Sunwindin akusta maksoin 450€, hieman nyt kirpaisi.

HAAPANEN TIMO 21.08.2012 21:09

Tavallinen lyijyakku pelittää miettimättä sen 5-7 vuotta, jatkoaikaakin on.

@timppa

RAUTAVUORI JORMA 22.08.2012 19:52

Onpas kaamea ampeerituntimäärä 245 Ah! Millainen mahtaa olla mitoiltaan, ei varmaan samaa luokkaa kuin 90-100 Ah akut.

LAURONEN TAPANI 22.08.2012 20:34

Akun mitat on P52xL24xK22cm, paino 65kg. Ilmoitettu Ah tulee 100 tunnin aikana purkamisella, jos puretaan 20 tuntia Ah on 200Ah

HYTÖNEN RAIMO 25.08.2012 18:14

Tavallinen lyijyakku on antiikkia. Kokemusta ajoleikkurista, josta mennyt neljässä vuodessa kaksi akkua. Ensimmäinen oma moka kun unohtui talveksi paikalleen, Keväällä ei inahtanutkaan eika ottanut latausta (ei C.Teckilläkään, vaikka pitäisi).

No otin opikseni ja ostin uuden akun, jonka nostin talveksi lämpimään, Seuraavaksi tlaveksi vein aparaatin huoltoon ja varoitin huoltomiestä jäädyttämästä akkua. Valitettavasti huoltomies sairastui pitkäaikaisesti ja kone jäi akkuineen ärjänteelle. Keväällä taas akku kaput, eikä auttanut muu kuin ostaa taas uusi (onneksi Biltemasta sai halvalla).

Eli tyhjentynyt lyijyakku jäätyy pakkasella ja se on silloin menoa.

JANHONEN MATTI 25.08.2012 18:57

Ei lyijyakut ole millaan tavalla out. Niiden huono hoito on. Ihan käyttökelpoinen ratkaisu hupiakuksi ja edullinen.

Älykäs ylläpitolaturi ei paljon maksa. Sen kun pistää virtaan ja johdot akun napoihin niin akut pysyy latingissa vaikkei niitä käytetä. Huomattavasti halvempi konsti kun akkujen jatkuva ostaminen. Syksyllä täydessä latauksessa olevat AGM akut ei jäädy yhden talven aikana vaikkei niitä välillä lataisikaan.

.

LAHTI ANTTI 25.08.2012 19:24

Raimo puhuu nyt läpiä päähänsä. Aikoinaan mulla paatissa oli 2 lyijyakkua koko talven. Syksyllä noston yhteydessä latasin ne täyteen ja seuraavan kerran helmikuussa uudelleen lataukseen. Hyvin säilyivät talven yli paatissa akut. Ei mitään ongelmia vaikka ylläpitolaturia ei ollutkaan kiinni.

TOIVONEN MARTTI 26.08.2012 00:13

Eikös ole kuitenkin niin että hyvin ladattu akku on parempi säilyttää kylmässä kuin lämpimässä. Kylmässä itsepurkaus on paljon vähäisempää ja akku pitää varauksensa pidempään.

HAAPANEN TIMO 26.08.2012 19:13

Suljetun järjestelmän lyijyakku ei ole antiikkia. Erinomainen valinta niin hupi- kuin starttipuolellekin.

@timppa

KERTTULA PEKKA 27.08.2012 06:48

Sen jälkeen kun 2,5 vuotta vanhat geeliakut vaihdettiin lyijyakkuihin, ei ole ollut akkuongelmia. Ne on ollut nyt kohta neljä vuotta ja virtaa riittää.

TURUNEN HEIMO 05.11.2012 21:14

Ei C-teck ja muutkaan älylaturit niin fiksuja ole että ne korjaavat rikotun akun mekansesti. Akku on yksikertaisesti jäätynyt ja yhteydet katkenneet. Autoja on jo miljardi ja aika harvassa on muu kuin lyijyakku. Aivan hyvää, varmaa ja nykyisin huoltovapaatakin tekniikkaa kun ei hanki vinkuintialaista tai pilaa sitä välinpitämättömyydellä. Tässäkin keskustelussa pari esimerkkiä akusta jonka hankkimista kannatta välttää, eipä taida Sunwind olla kovinkaan laatuisa tuote.

LAUKKANEN MAURI 06.11.2012 16:39

Taitaapa olla harvassa nuo geeliakun kehujat. Minullakin on vain huonoja kokemuksia,kaikki geeliakut ovat olleet lyhytikäisia noin kaksi vuotias elin kaari,eli kahdessa as,autossa eivät kestänee pitempään ja sitten kun hommasin työautoon webaston ja siihen erikois akun geeli sellainen;niitä käytetään erikoisajoneuvot,kuten ambulansseissa ja vastaavissa joissa on paljon virran kuluttajia,mutta eipä sekään kestänyt kuin vajaat kaksi vuotta ja oli kallis.

Nyt en osta kuin normaali lyjyakkuja ja ovatkin tuolle hymerissä 2x100A ,eli se ledivalaistus kestää palaa jonkun aikaa noilla .

LAURONEN TAPANI 06.11.2012 17:46

Itse ostin pari kuukautta sitten Motonetistä Boschin 180Ah:n suljetun happoakun ja nyt näyttäisi toimivan niinkuin akun pitääkin, antaa virtaa ja ottaa virtaa niinkuin pitääkin. Mittasin auton käydessä latausvirran ja oli alussa 36A ja siitä pieneni tasaisesti ja jännite nousi latauksessa n. 0,1V tunnissa, mika oli suositus akun mukana olevissa papereissa. Minun verkko laturit ei anna tarpeeksi virtaa, että saisi aggregaatilla ladattua säällisessä ajassa, mutta nyt löyty siihenkin hyvä ratkaisu, aggregaatillani kun ei toimi induktiivinen kuorma, joten pitää olla hakkurilaturi.

KOISTINEN TOIVO 06.11.2012 19:10

Kävin rattorista kattomassa mikä akku siinä on. Se on kyllä loppuun kymmenkunta vuotta ollut siinä. Viitisen kymmentä tuntia ajelen vuuessa, ikinä en ole sitä ladannut, mitä rattori ite. kasi ykkönen leekolantti. Se on pyöritellyt sen käyntiin. Niin se on vartan sulijettu 170 ah akku. No joo kai se nyt pirulainen ottaa lopputilin kun sitä menin kehuun, no ei löyhyyttään jos hajjoo. Henkilöauto 03 vm. alakuperänen akku vielä toimii ei ladattu, suljettu. Vaihan sen suosiolla nyt syksyllä, koska ei tuo tykkää jos on vähä virtanen akku, ne tietokoneet pertana. Sitä minä en tiijä onko nuo suljetut keeli vai lyijy, tai jottain muuta akkuja. Toivopoika

HAAPANEN TIMO 06.11.2012 20:05

Mun mielestäni lyijyakulle voi aivan minimissään kuusi vuotta luvata erinomaista elinikää. Omasta autosta vaihdoin kahdeksanvuotiaan pois( hermo petti ) ja siirsin sen sähköperämoottoriin, neljä tuntia saa ajella vieläkin, kuten uudellakin akulla.

Käytössä en huomaisi mitään eroa millään akulla näihin lyijyakkuihin verraten koska ikinä ei ole ollut mitään ongelmia eikä sähkön puutetta järjellisen kulutuksen aikana.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.