Voiko vararenkaan korvata paikkasarjalla

NIIPPA RAIMO 12.08.2012 10:39

Auton paino tapissa, voiko vararenkaan korvata paikkasarjalla? Näitähän näkyy uudemmissa autoissa. Toimiiko käytännössä? Mistä niitä saa hommattua?

JANHONEN MATTI 12.08.2012 11:05

Kyllä voi korvata ainakin mitä lakiin ja muihin säädöksiin tulee. Näinhän nämä auton valmistajat nykyään tekee kun säästetään kustannuksissa, painossa ja tilassa. Ja yhtä rationaalista näyttää olevan monen vaanarinkin toiminta: Vettä kyllä kuljetetaan 100 litraa maasta toiseen mutta 30 kg vararengasta ei.

Paikkasarja toimii toimii vain tietyissä helpoissa tapauksissa ja vaikeimmissa rengasvaurioissa se on yhtä tyhjän kanssa.. Pahaa rengas- tai venttiilivauriota ei korvaa mikään muu kun vararengas. Sen kun tietäis kumpi tapahtuu seuraavaksi? Itse jätän kyydistä pois jotain muuta kun vararenkaan, tunkin ja tunkin aluslevyn jos painossa ahdistaa. Ehkäpä se minulla on vain tottumuskysymys.

HIETAVUORI JUHA 12.08.2012 18:46

Kyllähän se vararengas on ainoa oikea apu tuolla maantiellä . Mutta näissä nyky kamppeissa voi se vaihtaminen olla monelle kypsässä iässä olevalle karvanaamarille olla yli voimainen ponnistus . Varmin apu on tuo Autoliiton tai muu vastaava vakuutus . Nuo tunkit jotka autojen mukana tulevat eivät useinkaan kestä lievässä ylikuormassa olevaa asuntoautoa , ja nostaminen voi päättyä onnettomasti. Nimim. kokenut kaikki tietää ja vaivainen kaiken kokee ....

NÄRHINSALO ANTTI 12.08.2012 21:20

Periaatteessa kyllä, käytännössä niillä ei tee yhtään mitään! Italiassa meni takarengas kesällä eikä autossa muuta kuin kompura&vaahtopatruuna. Aivan turhaan, ei siitä mitään apua ollut. Ei auttanut kun soittaa hinuri paikalle, katiska lavetille ja paikalliselle pajalle renkaan vaihtoon.

LINDROOS LAURI 12.08.2012 21:21

Aina varapyörä mukana! Viime Norjan reissulla oli peräti 2kpl, vaikka alla ihan uudet renkaat. Yleensä gummi menee lauantai-iltana, sateessa, kaukana kaikesta ja lähin gummisuutari tulee työhön heti maanantaina - ellei ole lomalla. Tiepalvelu auttaa, mutta ei silläkään ole kumeja mukana. t. Lauri

HÄNNINEN JUKKA 13.08.2012 14:22

Autoliitolla on matkahätäpalvelu, joka toimii kaikissa maissa Euroopassa. Vuosimaksu on muutaman kympin. Meillä meni vuoden sisällä rengas kolme eri kertaa joko paikkoon tahi uusiksi. Aina oli vararengas mukana ja tarpeen. Kerran Ruotsin lapissa ja kahdesti Portugalissa. Yksi soitto ja jokaisella kerralla oli auttaja paikalla alta kahden tunnin. Kun ei kroppa siedä tunkittelua eikä renkaannostelua, niin Al-Turva auttaa.

Ei voi kun ihmetellä jonsei tuollaista Autoliittoon soittamalla itelleen hanki.

NÄÄTSAARI JUHANI 13.08.2012 16:01

Vararengas oli viikonloppuna mukana mustikkametsässä osoitteessa keskellä ei mitään 70 km Kemistä lounaaseen . Terävä kivi meni läpi renkaan. Fiatin alkuperäinen tunkki levis alle , siinä sitä sitten oltiin. Lompsassa sattui olemaan mukana autoliiton kortti ja siinä Al-turvan puhelinnumero. Kannatti maksaa muutama kymppi!?

KIISKI ANTTI 13.08.2012 16:09

Harmi vaan että ko. palvelua ei saa jos auton kokonaispaino on yli 3500 kg.

KASTARINEN HANNU 13.08.2012 16:36

Tämä ei ole vararengasjuttu, mutta annan kaikki pisteeni Autoliiton lisäturvalle. Kesäkuussa tiistai-iltana meiltä meni Slovakiassa ohajustehostinta pyörittävä hihna ja hihnapyörä. Soitin Autoliittoon ja seuraavana aamuna oli hinuri klo 7.15 paikalla poimiakseen automme korjaamolle. Tähän palveluun sisältyi hinaus ja kahden hengen yöpyminen Presovin parhaassa hotellissa kaksi yötä. Terveisin ennen tätä palvelua epäillyt Hannu

NÄRHINSALO ANTTI 13.08.2012 20:48

Oli meilläkin atutoliiton vakuutus. Ei ole enää, eikä jäsenyyttäkään siellä, sen verran kyrsi käkkiä keskellä Italiaa...

Oli lauantai, 60 km Livornosta, Livorno-Rooma tien varrella, kun meiltä meni takarengas. (4 000 km ajettu Agilis otti ja possahti). Onneksi oli huoltis sopivasti kohdalla johon päästiin kurvaamaan, ei tarvinnut jäädä värjöttelemään 1,5 m leveälle pientareelle betonimuurin viereen moottoritien varteen.

No soitto autoliittoon, josta todettiin että selvä avaamme huoltokeikan italialaiselle yhteistyökumppanille ja ilmoitellaan sitten kun homma etenee. Tunnin odottelun jälkeen ei mitään kuulu, joten pinna alkaa kiristyä. Välisoitto autoliittoon ja tiedustelu missä mennään ei tuota tulosta, ei osata sanoa kauanko kestää ja milloin apua on tulossa, kun ei ollut sama henkilö jonka kanssa asiasta alunperin puhuttiin.

Parin tunnin odottelun jälkeen olen jo itse hommannut huoltiksen avuliaan henkilöstön avulla paikallisen rengaspajan lavetin paikalle, joka kuuluu Europe Assitanza tiepalveluketjuun ja sattuu vielä olemaan pikkukylän auktorisoitu Fiat paja. Kun katiska on onnellisesti lavetilla, tulee soitto italialaisesta numerosta josta tiedustellaan puhunko italiaa, ranskaa, saksaa vai englantia. Englannilla mennään ja minulle ilmoitetaan että ennekuin mitään alkaa tapahtua, pitää minut paikallistaa "kartalta". Tämä siitä huolimatta, että oli autoliittoon ilmoittanut missä olemme, mikä tie, montako kilometriä ollaan tultu mistäkin ja minkä kylän huoltamon pihalla motarin varrella ollaan.

No, annoin luurin lavettikuskille, joka aikansa italiaksi väiteltyään ja käsiä heiluteltuaan antoi luurin takaisin, ja ääni kertoi että "ymmärrättehän että koska olette itse hankkineet tämän Europe Assitanza palvelun, joudun itse maksamaan kaiken siihen liittyvän ja löi luurin korvaan.

Kun sitten oltiin jo rengasliikkeen pihalla, joka loppujen lopuksi oli alle kilometrin päässä haveripaikasta, soitetaan autoliitosta ja ihmetellään kuinka te nyt itse apua hankitte ja varmistetaan että ymmärränhän minä ettei palvelua korvata nyt heidän vakuutuksensa perusteella. Tämä vielä oikein kahteen kertaan.

No ymmärränhän minä, ja varmasti autoliitto ymmärtää että heillä on kaksi jäsentä vähemmän :)

Mielestäni heidän palvelussaan on aika lailla parantamista:

Asiakkaalle / pulassa olevalle vakuutuksenottajalle tulisi antaa tapauskohtainen numero, jolla yksilöidään tilanne/tapahtunut haveri jotta lisäinformaatiot voidaan kysyä sen perusteella.

Ei jätetä asiakasta odottelemaan epämääräistä aikaa vailla vastauaksia. Avuntarvitsija pitää ehdottmasti pitää ajantasalla siitä missä mennään, vaikkapa tekstiviestillä tai soittamalla. Riittäisi sekin että kerrotaan että vielä kestää, tai että kun asia etenee ja tapahtumamaassa/paikassa on saatu suorittava taho kiinni, niin siitäkin ilmoitettaisiin.

Homma sinänsä kustansi 190 ekua lavettikyydin osalta ja 70 ekua vanhasta vanteilla olevasta renkaasta, joka kesti hyvin 3 000 km kotiin asti. No,nyt on meilläkin taas vararengas :)

KARJALAINEN ALPO 13.08.2012 22:04

Ja myös kokemuksia?!!

NURMI JANI 13.08.2012 22:06

Muistaakseni raja on nostettu 3600 kiloon. Toki ei sekään välttämättä riitä...

Kerran Suomessa ja kerran Italiassa on palvelua käytetty. Erittäin tyytyväinen olen. Toki Italiassa sijainti kysyttiin uudestaan vaikka olin sen Autoliiton henkilölle jo selostanut. Henkilö puhui kuitenkin hyvää englantia joten ei ollut ongelmia.

KARJALAINEN ALPO 13.08.2012 22:10

No ulkomaillahan myös auton ikä luo rajansa.

RAITIMO JOUKO 15.08.2012 21:59

Osaiskos joku selvitää mistä se 3500 kg:n rajaus on tullut, tuntuu aika "hihasta vedetyltä".

SUOMI SEPPO 15.08.2012 22:48

Siksi nostivat sen 3600 Kg:oon: @seppo

HÄMÄLÄINEN MARKKU 17.08.2012 14:01

Aiheesta keskusteluja

https://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=31372536

https://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=87160066

https://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=85811897

https://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=56034273

NYYSSÖNEN KAJ 18.08.2012 12:38

Otsikkoon vastaan ei voi! Jos hajoaa vauhdissa ei paikkaus enään onnistu.

Hinausvakuutus yli 10 vuotiaalle ja yli 3500kg autolle. Minulla on sellainen vakuutus IF-yhtiössä mutta uusia sellaisia vakuutuksia ei myönetä enään.

Autoni on vuosimalli 1980 , kokonaispaino 15500 kg. Auton vakuutus in alkuperältään vuodelta 1977.

LINDROOS LAURI 19.08.2012 09:09

Päivän arvaus: montako paikkapulloa pitää käyttää ehjäykseen? Kysyy Lauri

LAHTI ANTTI 19.08.2012 11:14

Yhtään ei kannata käyttää, toivoton tapaus!

TOIVONEN MARTTI 19.08.2012 12:51

Ei kannattais ajaa kovin kauas/kauaa jos kumissa ei ole ilmaa...

JANHONEN MATTI 19.08.2012 15:07

Se on yllättävän lyhyt matka mikä tarvitaan kun vanteen reuna tekee selvää jälkeä renkaan sivuista tyhjällä renkaalla ajettaessa. Usein riittää se matka mikä tarvitaan pysäyttämiseen.

LINDROOS LAURI 19.08.2012 19:00

Totta puhut Matti. T'ässäkin savu näkyi peilistä, kumi kantoi vielä. Heti sivuun, jossa kuin sattumalta oli P-alue - ja siihen putosi. Siis juuri ja juuri pysähtymismatka. Tuo kysymys oli tietysti pila. Todellisuudessa joku lisäsi tämmöiseen paikka-ainetta... :-)

RUOTSALAINEN JANI 20.08.2012 13:26

Tuntus että tuo alkuperäinen 3500kg olis tullu kuorma-auto painosta. Eikös tuon kilomäärän jälkeen tartte C:n autolla ja BE:n vaunulla. Hihastahan tuo on vedetty, kai... Toisaalata vaatiihan se huolto "hinuriltakin" enemmän kun ylittyy rajat ... Tiähäntä, johonkinhan se raja on vedettävä :D

SIRKIÄ MATTI 26.08.2012 18:28

Mielestän tämäkin jäsenkeskustelun puolella oleva keskustelu antaa ajattelemisen aihetta vararengas keskusteluun.

https://karavaanarit-fi.directo.fi/jasensivut/jasenpalvelut/jasenkeskustelu/?x26564=83116137

LINDROOS LAURI 26.08.2012 20:54

Tämä oli hyvä vinkki. Kaarinalle aikanaan sattunut tapaus oli valitettava ja ikävä, mutta erinomainen esimerkki. Lapissa homma pelaa yleisellä tasolla, tosin aikataulu ei siellä ole ihan sama kuin täällä stressirajan alapuolella. Voi mennä päivä tai pari. Pieni vinkki: ei ole aina ihan varmaa, että vakuutusyhtiö korvaa rengasrikosta johtuvan matkan keskeytymisen. Vakuutuksilla ja yhtiöillä on käytännössä eroja.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.