Fiatin suodattimet

JALONEN KARI 04.01.2010 21:34

Olisko kellään tiedossa Fiat 2.3L 130-Multijetin polttoaine- ja öljysuodattimien tyyppikoodeja siedättävähintaisten firmojen valmistamina ?

En viitsisi hakea Fiatin hintavia alkuperäisosia.

Pa-suodatin vaikutti kyllä varsin monimutkaiselta vaihdettavalta. Löytyykö jostain ohjeita, josko joutuisi vaihtamaan esim. parahviinin takia.

Nykyisessa suodattimessa sivussa vino putki, jossa päässä korkki. Vedeneroitin ??, ilmanpoistin ???

PALIN MATTI 04.01.2010 21:42

Tarvikeliikkeisä on katalookit ja nykysin jopa tietokoneohojelmat, mistä net näkkee varmasti sopivat viltterit sulle. Ota piirongin runkonumero mukkaan ku meet ostaan, Sillä löytyy oikiat.

KÄRKI KAARLO 05.01.2010 07:44

jos polttoaine suodatin on tarvikesuodatin niin siitä voi irrota töhnää polttoainejärjestelmään, pahimmassa tapauksessa tukkijärjestelmän, ja ohjausyksikkö vaurioituu. mie laitatin alkuperäiset.hinta tais olla 45e deltaautosta.siinä jos säästää, niin voip tulla kalliimaks. olen jo vaihtanu kaks kertaa suodattimet ja ducatolla ajettu 30tkm. ne polttoaine putket on pikaliittimillä , ne auki varoen ja nostaa suodatin kupin ylös, on hahlossa, se käteen ja korkki auki. helppo pudistaa ja vaihtaa.t. kk.

UUSITALO MARKO 05.01.2010 08:28

Itse olen hakenut suodattimet Motonetista. Hinnat löytyy osoitteesta:

http://www.motonet.fi/web/guest/varaosat

2.8 JTD-moottoriin sieltä löytyy ainakin Boschin pa-suodattimia ja Mann-ilmansuodattimia. Uskoisin noiden hyvinkin vastaavan laadultaan Delta-auton myymiä tuotteita. Ainakin tuo Mann-ilmansuodatin istui koteloonsa paremmin kuin Delta-autossa asennettu entinen mikälie-suodatin.

2.8 JTD:n polttoainesuodatinta vaihdettaessa kannattaa ensin irroittaa ilmansuodatinkotelo tukijalkoineen. Se on kiinni parilla 10mm:n ruuvilla. Lisäksi pitää tietenkin irroittaa suodattimessa kiinni olevat putket (ylä-, ala- ja huohotin-). Polttoaineensuodattimen vedenpoitoreiän koko kannattaa tarkistaa ennen uuden hankkimista, sillä tarjolla on kahta eri reikäkokoa. Vanhan suodattimen irroitukseen tarvitaan ohutpantainen suodatinavain, sillä suodatin on aivan kiinni rintapellin eristeessä. Lisäksi kannattaa varata käsille matala astia ja rättejä, jotta ei sotke moottoritilaa valuvalla polttoaineella. Jotkut neuvovat että uusi suodatin kannattaa täyttää ennen asentamista polttoaineella, mutta minä asensin tyhjän suodattimen. 2,8 JTD ilmaa ja täyttää suodattimen nopeasti itse, kun vain kääntää virran päälle, muista moottorityypeistä en tiedä.

Tämä ei ollut suoranaisesti vastaus avauksessa esitettyyn 130-multijettiin liittyvään kysymykseen, mutta otsikon hengessä pysyttelevä kuitenkin.

JANHONEN MATTI 05.01.2010 10:35

Hyvä konsti on kiertää suodatinta ensin hieman auki niin, että se pyörii käsillä ja sen jälkeen laitaa suodattimen päälle sopivan kokonen muovipussi, pakastinpussikin käy. Näin suodattimen avausvaiheessa mahdollisesti valuva polttoaine valuu pussiin eikä jää moottoritilaan haisemaan. Muovipussi mahdollistaa myös irroitetun täyden suodattimen kallistelun ilman vuotoa.

Sama pätee myös öljynsuodinta vaihdettaessa.

PALIN MATTI 05.01.2010 10:46

Höh! Kaikki suodattimet ovat 'tarvikesuodattimia'. Ei yksikään ajoneuvon valmistaja valmista itse suodattimia. Ne valmistetaan suodatin tehtaissa.

Olen itse vieraillut Saksassa useammassakin suodatintehtaassa ja nähnyt paikan päällä. kun samalta hihnalta tulevat niin Audin, BMV:n, Mersun ja Volkkarinkin öljy-, polttoaine- ja ilmafiltterit. Merkkien välinen ero saadaan aikaan printtaus- ja pakkausvaiheessa.

Nämäkin tehtaat ostavat suodatinpaperin tai -maton niitä valmistavalta tehtaalta. Samoin muovi- ja peltipäädyt voidaan hankkia erikseen alihankkijalta. Kokoamisessa tarvittavan liiman valmistaa taas joku kemian tehdas.

Laadukas 'tarvikesuodatin' voidaan siis valmistaa ihan samassa tuotantolaitoksessa kuin ns. alkuperäissuodatinkin. Jossain pienemmässä pajassa valmistettu suodatin voidaan myös valmistaa ihan samoista materiaaleista kuin alkuperäinenkin.

Ajoneuvon valmistaja tekee alihankintasopimukset normaalin tarjouskilpailun ja tuotteelle tekemiensä laboratoriotutkimusten ja -testien perusteella.

Ei tämä suodatinmaailma siis niin ihmeellinen ole.

PITKÄAHO JUKKA 05.01.2010 13:12

ei niin,hinta vaan muuttuu ostopaikan mukaan.

KOMULAINEN JORMA 05.01.2010 13:43

Tästä laadukkaat suodattimet, ja kotimaiset.

http://www.m-filter.fi/

-Jorkki-

HÄMÄLÄINEN MARKKU 05.01.2010 17:38

Itseäni hiukan hirvittää tuo Fiatin "alkuperäinen" suodin, se kun on kuin vessapaperista tehty, hapsottava teelmä. Epäilyttää minkä verran siitä lähtee nöyhtää naftan joukkoon. Nyt minulla on tarvikesuodin paikallaan ja uskon sen tomivan kunnolla kun sekin on "merkkituote". "Alkuperäistuote" on hyllyllä turvaamassa matkaa jos tulee onjelmia veden tai parfiinin kanssa. Ai niin, alusta on 2005 mallia, koppa 2006.

KONTINAHO ALPO 05.01.2010 17:58

T.M lehti testasi jokin vuosi sitten suodattimia, oli kyllä jonkinlaisia eroja suodatus-tuloksissa. Mutta mainittiin myös jotta suodatin-papenrilla ei ole monta valmistajaa, lähinnä erot rakenteellisia. Toyota muuten hävis juttunsa oikeudessa autoiliaa vastaan kun väitti moottorivaurion johtuneen kun ei käyttänyt merkkisuodatinta. A.K

HALMEENMÄKI JUHANI 05.01.2010 20:30

M-Filter ostaa nykyisin ison osan suodattimistaan, senkin paketeissa on siis usein jotain muuta valmistetta.

Samoin itse suodintehtailla käyneenä laitan jopa mukaan todistetta Knecht-Mahlen tehtaalta. Siinä pakataan Mazdan ja Fordin lootaan tuota pöyristyttävää tarviketta, valmiit Volvon laatikot oli jo käytävällä lavalla.

Uudempien Fiatien suotimet tulevat Sogefi-konsernin Ufi-tehtaalta, melkoinen rypäs suodatinvalmistajia. http://www.frameurope.nl/about-sogefi-holland.aspx

LIIMATAINEN HANNU 05.01.2010 20:31

Koko 'merkki- tai brändituote' ajattelu taitaa olla menneen talven lumia. Kun ei enää tiedä mikä on mitäkin, niin autoissa, varaosissa, elintarvikkeissa, lie kordongeissakin, eli se mitä jollakin merkillä, nimellä, brändillä jne. myydään on voitu valmistaa ties missä, kukaan ei voi varmaksi sanoa kuka minkin tuotteen on missäkin tehnyt.

HALMEENMÄKI JUHANI 05.01.2010 20:32

Ja sen verran vielä tuohon TM-testiin. Siinä oli hännillä juuri tuo Knecht-Mahle. Syynä se että tekivät vieläkin suodattimen alkuperäisellä kaavalla, sitähän ei ollut mennyt enää noin kymmeneen vuoteen uusiin autoihin. Mutta tuossa ajassa muut olivat päivittäneet suodattimen paremmaksi kuin sen piti edes ollakaan. Tavallaan testissä ei ollut häviäjää eikä huonoja, vaan vain hyvä ja erinomaisia.

SEILO JUHANI 07.01.2010 21:39

Marraskuussa vaihdatin polttoaine suodattimen. Kyllä oli piukassa, piti ottaa telineen kanssa pois. Katselin vieressä kun asentaja kiersi suodattimen pois. Oli se sen verran piukka etten olisi saanut omilla työ kaluilla auki. Vääni sitä ruustrukin leuoissa suurilla putki tongeilla. Moottori 160hv.Alusta dukato.

VIRTA URPO 09.01.2010 22:57

Tuon 2.3 suodatin on tuollainen patruuna mallinen. Miten sen vaihto on arvon kolleegoilta eli todellisilta harrastajilta mennyt ja menee. Vaatiiko kikka kuutosia? Meseen kun olen vaihdellut, ei mikään paha homma. Tuo uusi Fiiu näyttäisi haasteellisemmalta. Onko tiukassa , kirjoittelit ruustukista, mutta en tunne tuota 3.0 onkohan samanlainen ? Nimimerkki tiedosta kiitollinen. ps. Koskahan Fiiu kanssa alkaa myös tehdä kuten Mese aina tuon öljysuodan patruunaksi. Olisi paljon ekologisempi. Mese taas vois oppia päinvastoin pa-suotimesta Fiiuulta.

SEILO JUHANI 13.01.2010 12:29

Ruustukki, myös nimellä viilapenkki. Sen leukojen välissä avattiin polttoainesuodatin, ja oli tosi piukassa.

JALONEN KARI 14.01.2010 10:10

Internetistä löysin Fiiun 3-litraisen moottorin rakenteen opetusohjelman, jossa sivulla 23 pa-suodattimesta piirros.Lienee sama kuin 2.3-litraisessa. Muitakin mielenkiintoisia kuvia mukana.

Linkki: http://library.docent.isvor.it/upload/lmsfa.docent.isvor.it-2151/016393-Traccia%20Didattica%20Fiat%20Ducato%20seconda%20fase_GB.pdf

JANHONEN MATTI 14.01.2010 16:55

Karin linkkilöytö on hyvä. Kannattaa Fiiumiesten tallentaa. Sieltä voi katsoa paljon sellaista josta huoltokirjassa ei mainita mitään tai mainitaanhan siellä "kääntykää valtuutetun korjaamon puoleen".

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.