Dugato 130 Multijet 2008. Mitä oljyä moottoriin
POHJAMO PEKKA
11.09.2009 09:46
Juodun viemään auton delta-autoon 30.000 määräaikaishuoltoon takuun säilymisen vuoksi.Kun en voi mielestäni muusta säästää kuin viemällä omat öljyt. Delta-auto veloittaa 6.5 litraa Neste pro city öljystä n. 110 euroa.
No niin. Katselin eilen illalla Tokmannilta ACEA B4 luokan öljyjä,valintaa oli yllin kyllin. Esim.mobil rally formula B4 luokka 26.90 euroa / 4l päiväys 30.7.2008 täyssynteettinen, shell helix B4luokkan puolisynteettinen 17.70 euroa 4/l.Teboililla Gold B4 luokka n.18.00 euroa 4/l, diamont sarjasta ei mikään täyttänyt B 4 luokitusta mikäli oikein lukaisin.
Muuten mikä ero on B3 ja B4 luokituksen ero.
HALMEENMÄKI JUHANI
11.09.2009 18:14
B4 on vaatimaton dieselin longlife-luokitus. Pääkäyttäjä ovat ranskalaiset dieselit ennen hiukkasloukkua.
Mutta myös viskositeetti on otettava huomioon, 2003-ohjekirjan mukaan talviöljyksi(alle -15) 5W40 ja veikkaan että 08 saattaa hyvinkin olla tuosta "laihempaa" kuten 5W30?
Neste City Pro on öljysarja jossa on useita erilaisia öljyjä. Eli ei kerro vielä ilman tarkennusta onko Deltan hinta vain kallis vai ryöstöä.
Täällä kamalasti lisää aiheesta:
http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=23014307
VIRTA URPO
11.09.2009 23:13
Sitä Italiaanojen omaa suosittelee, mutta aikas vanhanaikasta sekin. Laitahan Teboil Diamond Diesel ja pelaa ihan OK. Itse -07 2,3 jo parit vahdot tehnyt ja kolmas tarttis piakkoin. Muuten vain 15tkm matkailuautolla sanoo notulit vaikka normaali Ducatolla se on 30tkm. Itse hieman vielä olen lyhentänyt ( 12-15 tkm ) eikä ole takuut menneet vaikka itse huoltanut. Kunhan on kuitit kaikista öljyistä ja suotimista näyttää jos kina olisi tullut.
Eikä tuo CDI Vitokaan ole vuosien ajan olleskaan ollut pahoillaan tuosta Teboilin Diamond diesel öljystä. Sano Mese miehet mitä tahansa. Voihan sitä ostaa tuota Mobilin Delvac SHC yms. mutta joutunee maksaan kohtuu paljon nimestä Mobil jenkkilään.
Aikoinaan oli tuo Teboilin hyvä 10-40 dieseleille tehty täys synteettinen. Ovat sen lopettaneet ( oli hyvä ja halpa ehkä ei riittävän katteellista ).
HALME MARTTI
11.09.2009 23:50
Kunnon öljyjä kannattaa käyttää. Ajattele vaikka seuravaa omistajaa.
Itse valitsisin Mobil 1 0-40 ja sekin kerran vuodessa vaihdettuna.
Älä turhaan ajattele, meneekö siitä jotain "jenkkilään". Alkaa ihan turhaan pientä päätä pakottamaan.
Itse vaihdan Passat TDI:n öljyt 15000 km välein ja juuri tuota öljyä ja hyvin menee, nyt vasta 320 tkm mittarissa, mutta seuraava tähtäin 500 tkm. Auto on jo muuten täysin arvoton 10-vuotias, mutta moottori pelaa erittäin hyvin ja muut romppeet tulee kiltisti perässä.
En ymmärrä autoista juurikaan mitään, mutta aina olen käyttänyt kunnon öljyjä ja aina öljynvaihdon yhteydessä olen vaihtanut suodattimen. Älä siis pilaa kallista autoasi sortumalla joihinkin halpisöljyihin.
HALMEENMÄKI JUHANI
12.09.2009 14:07
Tuo Passat onkin sitten ihan viimeisiä hoihin voi laittaa 0W40-öljyä, jossa ei ole VW-Longlife-luokituksia. Eli kunnon öljynkin pitäisi olla oikeaa tyyppiä.
HALME MARTTI
12.09.2009 21:24
Noniin, nyt sitten tuli tuo tietämättömyyteni oikein esitettyä julkisesti. Näin sitä vanhalla dieselillä ajellessa on tiputtu öljyasioistakin pois kärryiltä.
Sinä Halmeenmäen Jussi kun tunnut olevan minua hitusen (lue valovuoden verran) tietäväisempi näistä öljyasioista(kin),niin kertoisitko, että jos ostaisin jonkun 08 mallisen Passat TDI 1.9 Luxlinen, niin mikä olisi siihen hyvä Mobilin öljy, tai joku muu merkki.
Samalla tietysti alkuperäiselle kysyjälle myös hyvä öljysuositus, jos tuo Neste Deltalla on liian kallis.
Terv. Martti
TERVO JARI
12.09.2009 21:43
Long life 3
http://www.castrol.com/castrol/sectiongenericarticle.do?categoryId=9017259&contentId=7031465
Ihan käyttökelpoinen öljy, miks ei Shellinki tai Mobilinkin öljy kävisi . . . Castrolia vaan tuntuu olevan parhaiten hyllyssä kun sitä tarvii, voi olla alueellisia eroja ?
Jari
HUOVINEN SIRPA
13.09.2009 17:08
Kahta en vaihda,eka on Wv ja toinen on Castrol....
Esko
HALMEENMÄKI JUHANI
13.09.2009 21:11
VAG tosin vaihtoi Castrolista Shelliin, Skoda ensimmäisenä jo jokunen vuosi sitten. Eli nyt niihin "se ainoa oikea" autokaupan mukaan on Helix Ultra Extra 5W30.
Tosin Castrolia ei saa kanistereissa, vain litraisina tai tynnyreissä, ei siis itsevaihtajalle.
Ja tuota Ultra Extraa on kannuissa, mutta ei helppoa löytää (vielä) kaupoista.
Se helpoimmin kanistereissa löytyvä kelpaava öljy on Mobil-ESP 5W30 ja taikasana joka pitää purkin kyljestä löytyä on VW-504.00/507.00 normi. Karkeasti sanoen Volkkarit Audit, Seatit ja Skodat tältä vuosituhannelta (muutama harvinaisempi poikkeus tosin on).
Ja nyt on pakko sen verran kehua tuota ESP'iä että kelpaa isoon osaan uudenkarheita autoja joissa on erikoisempi moottoriöljy, koska täyttää myös ACEA-A5/B5 energiansäästöluokitukset sekä ihkauudet C2/C3-dieselluokitukset.
HALME MARTTI
14.09.2009 14:28
Kiitos paljon allekirjoittaneen öljytietoisuuden tason nostosta! On se kumma, että aina kun kuulen juttua Shellin öljystä tulee mieleen se pieni avolavainen kuorma-auto. Saatto olla pakukin.
Sen laitoihin molemmille puolille ja ehkä perälautaankin oli kirjoitettu kissankorkuisilla kirjaimilla: ÄLÄ KÄYTÄ SHELLIN ÖLJYÄ.
Muistelen nähneeni auto Salossa parikin kertaa joskus 70-80 luvun tietämissä.
Ilmeisesti oli tulllut riitaa koneremontista. Muistelisin, että jossain autolehdessä olisi asiasta ollut juttukin. Muistaako kukaan muu tätä asiaa.
HALMEENMÄKI JUHANI
14.09.2009 20:03
Avolavainen pieni kuorma-autohan se, sitä luokkaa että mieltää helposti muistissa pakuksikin. Ja liikkui myös Turkkuses, on mulla kuvakin jossain arkistoissa. Auto sitä kokoluokkaa että varmaan autoilijan ainoa, jolloin kivistää pahiten jos jotain sattuu. Ja unohdit tuosta lauseesta yhden kiinetähköön eritteeseen viittaavan sanan, jokain osannee kuvitella mikä se oli. Etenkin nykyisin on oikeilla "arvoilla" eli API, ACEA ja viskositeetti (sekä joskus myös autovalmistajan hyväksyntä) enemmän merkitystä kuin merkillä, ovat sen verran täsmätuotteita.
HAAPANEN TIMO
14.09.2009 20:21
Taisin nähdä Turussa vielä tänä kesänä, vanha Mitsu Cantteri muistaakseni.
POHJAMO PEKKA
16.09.2009 09:50
Kiitos kaikille tähän asti vastaajille. Se miksi aloin kysellä öljyn sopivuudesta ko. autoon johtui Delta-auton huollon törken kalliista n.550 euron hinnasta 30.000 km määräaikaishuollossa. Nyt kun olen mielenkiinosta selvitellyt houllon hintoja on tullut huomattavia hinta eroja eri paikkakunnan mukaan. Delta Trucks Espoo tekee saman huollon 400 eurolla,jossa öljyn osuus on n. 54 euroa.Voi viedä myös omat öljyt kun Shellin öljyt ei kelpaa.Vein auton siis Trucksin huoltoon omilla öljyillä,Mobil rally formulalla.
Ps. Automaa Tampereelta olisi tehnyt saman huollon 320 euroa ja vakuuttivat takuiden säilyvän. En uskaltanut kuitenkaan viedä nyt, mutta kun takuu loppuu ei ole epäselvää missä huollatan autoa kun tulee vielä bonustakin.Automaalla asiaa hoiteli Kirveslahti. Automaan käyttö koskee tietenkin vain uusinpaa korimallia -07 alkaen. "Irti Deltta- auton sikahinnoittelusta"
MERIKALLIO VELI-PEKKA
16.09.2009 10:44
AD-korjaamo Markko Muuramessa, Ducato -07 30 tuhannen huolto öljyineen (Mobil 1 0-40), suodattimineen, koko lysti 110 euroa, eikä näy enää jakoavainta näytössä (eli kuittaavat huollon tehdyksi).
Meitin Ducato ei ole ensimmäisen 400 euron öljynvaihdon jälkeen Deltaa kaivannut, ihmetyttää, kuinka firma voi tuollaisella hinnoittelulla olla selvitystilassa.
SUOMI SEPPO
16.09.2009 11:59
Todennäköisesti siitä se juuri johtuukin. Maksavat asiakkaat ovat kaikonneet.
@seppo