kattoluukkujen tiivistys

LINDQVIST KIRSTI 12.08.2009 20:05

Olisi tarkoitus butymassalla tiivistää kattoluukut mutta pystyykö siellä katolla loikkimaan isompikin asentaja vai tarviiko hakea höyhensarjalainen hommiin?Harvoin olen ketään katoilla nähnyt joten tämä asia jäi mietityttämään ennenkuin aletaan hommiin.

LAHTI ANTTI 12.08.2009 21:06

Minkä merkkinen vaunu on kyseessä? Se vaikuttaa asiaan.

NYYSSÖNEN KAJ 12.08.2009 21:39

Minun asuntoauton katto on hyväksytty kestämään katonkautta ympäripyörähdys ilman että siitä aihetuu luhistumisvaaraa matkustajille. Vaatimus koskee ainoastaan linjaautoja jonka normin mukaan omani on tehtykaj

LAHTI ANTTI 12.08.2009 22:54

Niinkaj!

LINDQVIST KIRSTI 13.08.2009 07:42

Siis kyseessä auto Fiat Dethless A 5881.Jos katolla ei saa loikkia niin miten tuo homma oikein sitten hoidetaan?

SUOMINEN TAUNO 13.08.2009 08:10

Ei muuta kuin laitat sinne katolle poikittain lankut siten, että ne tukeutuvat sivuseinien kohdalta. Sitten vain sinne lankkujen päälle astelemaan ja tekemään asennuksia.

AHOLA JARI 13.08.2009 11:05

Itse olen kyllä pystynyt vaunuissa tekemään homman sisältä käsin luukun reiästä. Siis luukku irti kehyksestä ensiksi. Onnistuu samalla yhden ihmisen toimesta sisäkehyksen ruuvaaminen ulompaan..

Tällöin puhdistus vanhoista massoista ei ole ihan likinäköisen hommaa - pää ulkona 40x40cm aukosta ;)). Ainakin vajaa 2 metrisellä on raajoissa sen verta ulottuvuutta, että tikkailta käsinkin minne vain ylettää..

GRÖNLUND JORMA 13.08.2009 12:21

Ei Kaj kukaan kattoluukun tiivistyksen takia ala koko autoa kääntämään ylösalaisin tai edes kyljelleen??

SUOMINEN TAUNO 13.08.2009 12:34

Kuukauden paras!

HÄMÄLÄINEN MARKKU 13.08.2009 18:07

En tiedä ovatko Dethless autot huonontuneet, itse ainakin kävin 17 talven aikana luomassa lumet Dethlessin katolta pienellä muovilapiolla ja hyvin kesti. (omapaino netto 90kg)

Siinä meidän Dethlessissä oli tikkaat katolle joten kai se oli ajateltukin kestävän liikkumista, varovaisuutta toki tuli ja tulee noudattaa katolla, eihän se mikään humppalava ole.

KAUPPI ERKKI 13.08.2009 21:35

Ovatko ne niitä höyhensarjalaisia jotka ovat harvemmin ruoan aikana kotona. Eipä taida detleffi siitä paljon notkahtaa vaikka kiipeät katolle jos ei niitä kiloja nyt ihan hirveästi ole tullut lisää sitten viime näkemän :-)

LINDQVIST KIRSTI 13.08.2009 22:02

Kiitos Erkki:)Laitan kuitenkin kaiken varalta tuon isännän sinne ylös ja itse hoitelen ohjeistuspuolen.

KAUPPI ERKKI 14.08.2009 08:50

Muista antaa kuumailma puhallin mukaan katolle niin irtoavat kattoluukut helpommin

Maasta käsin onkin helpompi jaella niitä ohjeita kun tietää että varmasti ehtii karkuun jos isäntä lämpenee liikaa :-)

GRÖNLUND JORMA 14.08.2009 16:39

Varoituksen sananen. Se butyylimassa sotkee joka paikan. Asentajakin on lopuksi kainaloitaan myöten massassa.

Jos luukku ei vielä ole lainkaan vuotanut, suosittelen vain kitin lisäämistä sinne vanhan päälle. Tuppaa irrotettaessa vanha luukun kehys rikkoontumaan.

Jos kuitenkin irrotatte, niin kittiä pitää sitten laittaa paksusti niihin kittiuriin, ja ilmakuplien muodostumista pitää vältellä. Kehys pitäisi saada kerralla paikalleen. Jos sitä joutuu uudelleen raottelemaan, tulee siitä tuoreesta kitistä kamalat sotkut. Kittisauma tuppaa kuivettiessaan kutistumaan, joten sinne katolle pitää mennä jälkikäteen varmistelemaan niitä saumoja.

Massaksi vaunuasentajat suosittevat Bostic-butyylitiivistemassaa.

On myös sentyyppisiä kattoluukkuja, joihin ei juurikaan saisi jäädä kittiä siihen kehyksen reunan ulkopuolelle. Varsinaisen luukun reuna on sitä kehyksen reunaa vasten, ja se reunahan liimaantuisi massaan kiinni, jolloin luukkua ei saisi ollenkaan auki. Itselläni on veskin luukku sellainen. Siihen laitoin vanhan sauman päälle valkoista Sikaflex-liimakittiä, joka kuivuu sellaiseksi muovimaiseksi liimaksi. Siihen ei luukun reuna tartu enää kitin kuivuttua. Vedin sitä liimamassaa oikein usean sentin leveydeltä, ja hyvin on pysynyt jo yli vuoden.

LINDQVIST KIRSTI 14.08.2009 18:34

Kiitos paljon kaikista vinkeistä.Alkaa vaan tuntua niin vaativalta ja suurelta hommalta että pitäisiköhän kääntyä ammattilaisen puoleen ja delegoida homma eteenpäin.Muuten voi olla että on kattoluukun palasia enemmän takaisin laitettavana kuin ennen irrotusta:=

GRÖNLUND JORMA 15.08.2009 17:31

Ei kannata perääntyä. Kyllä sen luukun saatte tiivistetyksi ihan omin avuin. Hyvä vaan tietä, mitä on odotettavissa....

Ulkopuolisella asentajalla jos tulee samat ongelmat, niin hinta senkun kasvaa. Ei hän niitä uusia luukkuja ilmaiseksi laita. Hinta on oikeesti vähintäänkin kaksinkertainen.

LAAKSO MARTTI 15.08.2009 23:37

Itse vaidoin luukun katto kesti ja terävällä matto veitsellä vanhan irroitus sekä vanha liima pois, uudet liimat ja ruuvit kiinni tasaiseti kiristäen helppo homma, tee itse ja säästät

KAUPPI ERKKI 16.08.2009 14:55

Kirsti teidän auto on vielä niin uusi ettei ole tarvetta moiseen hommaan jos jotain tekisi niin korkeintaan käyt siellä katolla kittaamassa butyyli massalla ne kattoluukkujen ympärykset. Samalla voit kitata seinä/katto listan kohdat siitä mistä alkovi alkaa sillä detleffi on vähän niinkuin pylly pystyssä joten siihen alkovin kohtaan jää vesi makaamaan.

LINDQVIST KIRSTI 16.08.2009 18:16

Auto oli vuosihuollossa keväällä ja siellä tehtiin kosteusmittaus joissa saatiin kattoluukkujen ympärille lukemat 17%,takatallin alareunaan 17-23% ja oikeaan takakulmaan 17-19%(siellä onkin puskurin muoviosassa pieni halkeama).Huoltomies kehotti ajattelemaan luukkujen tiivistämistä ottamalla ne irti mutta luulisitko että noilla arvoilla menee pelkällä kittauksella vai olisiko parempi ottaa kokonaan irti ja tehdä työ alusta asti?

KAUPPI ERKKI 16.08.2009 19:25

Kosteutta löytyy aina varsinkin keväällä ja nimenomaan luukkujen ympäriltä Dethleffs on kuitenkin kuivan auton maineessa ja on harvinaista että se olisi vettynyt sillä kosteutta voidaan mitata joka autosta jos niin halutaan.

Kattoluukkujen kosteus ei vaikuta takapään arvoihin listojen kohdalla on arvot aina erilaiset kuin seinältä mitattuna muovipuskurin halkeama ei vaikuta koska takaosassa pelti jatkuu alas asti.

Jos nyt kuitenkin asia painaa mieltä niin voihan kattoluukun irrottaa sisäpuolelta siis kattoluukun alaosan niin silloin pääsee näkemään onko puukehys kattoluukun ympärillä tummunut kiinnitys ruuvit ovat peitenastojen alla. Jos irrottaa koko kattoluukun niin on aika työlästä nyppiä tumputtaa butyyli massa irti kattoluukusta ja katosta

LINDQVIST KIRSTI 16.08.2009 20:44

Kiitos jo pikkuisen ahdistus asettui.Tehdään noin eli vilkastaan milta reunojen alla näyttää ja jos ei suurempaa tummumista niin tiivistellään vaan päältä.Paljon kiitos kaikista neuvoista:))))

REMES EERO 16.08.2009 21:53

Ihmetus on suuri.Olen liikkunut oman auton katolla joka paikassa vaikka painoa on kertynyt neuvolapunnituksen yli, 105kg.Auto 2003 LMC alkovi eikä ole vielä antanut periksi mistään.Onko autoissa niin suuria eroja rakenteissa voisiko joku joka tietää vastata.

SUOMINEN TAUNO 17.08.2009 08:22

Muutama vuosi sitten katselin televisiosta Jyväskylän Suurajojen lähetystä. Siellä oli yhden tavallisen alkoviauton katolla 4-5 raavasta rallimiestä kisaa katsomassa. Ei se näyttänyt siitä romahtavan, mutta varmaan kyseessä oli vuokra-auto tai sitten vanhemmilta lainattu.

Tour de Francea katsellessa näkee tien varsilla tosi paljon asuntoautoja, mutta ei siellä katolla ole porukkaa.

Kun suurin piirtein tiedän, minkälainen kattorakenne on, liikun mieluummin vain seinien lähistöllä tai sitten seinien kohdilta tuetuilla lankuilla. Rohkea suomalainen tietenkin menee reippaasti keskelle kattoa ajatellen, että kyllä se kestää, samoin kuin heikoille jäille.

KAUPPI ERKKI 17.08.2009 08:30

Kyllä katon kestävyys perustuu ennenkaikkea siihen kuinka tiheään se on rimoitettu toinen tärkeä seikka on kattopeltin liimaus eli kuinka hyvin se on liimattu kiinni koska liima on se kantava voima sillä on jäykistetty niin katto kuin seinät

Osaksi kantavuutta lisäävät sisustan rakenteet vessa, komero ym näissä seikoissa on eroja varsinkin liimauksessa.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 17.08.2009 10:27

Enpä tiedä kuinka paljon tollainen 35 x 35 mm rima miehen alla kantaa. Tärkeämpää on kunnon liimaus molemmin puolin styroksia, tai mitä se liekään. Kun kaveri rakensi matkailuauton jäi siitä oven kohta tähteeksi ja kun testasimme sitä 50 x 180 cm palaa kesti se miehen seistä hajoamatta kun pala oli päistään tuettuna irti maasta. Eli tuollainen sandwich rakenne on yllättävän vahvaa kun päälysmateriaalit eivä repeä. Nimittän katolla seistessä pitää alapuolisen vanerin revetä vedosta jotta katto pettää, mikäli liimaukset ovat kunnossa. Jos liimaus ei ole kunnolla tehty eivä rimatkaan paljoa pelasta, kun kattorakenteen kukin osa joutuu kuormankantajaksi yksinään. Pelti, styrox ja vaneri (+ rimat) eivät ilman keskinäistä liimausta paljoa kannata, eivät kunnolla edes lumikuormaa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.