Jääkaapin käyttö - kaasulla vai sähköllä ?

MURTO JUHA 03.08.2009 12:56

Hei,

Siellä täällä eri viestiketjuissa (en nyt löydä referenssiksi) on mainittu jääkaapin käytöstä kaasulla tai sähköllä. Joku taisi mainita että kämppärillä käyttää kaasulla. Miksi ? Kysymykseni on että toimiiko jääkaappi paremmin kaasulla kuin sähköllä ? Onko hyötysuhde parempi ? Olen aina käyttänyt ajon aikana 12 v virralla ja kämppärillä 220 v, kaasun olen säästänyt ruoanlaittoon ja tarvittaessa lämmitykseen. Jos kaappi kuitenkin antaisi paremmin kylmää kaasulla niin toki käyttäisin sitä sitten. Lapsille on kaappi täynnä kaikkea arkaa säilytettävää ja pitäisi isillekin olla edes pari kylmää kaljaa ? Teltanpystytys on helteessä niiiiin kovaa hommaa..

PALIN MATTI 03.08.2009 15:01

Kaasuteho kaapin viilentämiseksi on kaasulla suurempi, eli kaappi jäähtyy nopeammin. Viileän tilan ylläpitäminen ei sitten enää niin suuria tehoja vaadikaan.

Riippuu sitten ihan sähkön ja kaasun hinnoista, että kummalla kannattaa sitä kaappia käyttää. 11 kg pullossa on n. 145 kWh energiaa. Siitä voit laskea kannattavuuden.

BRAITHWAITE WILLIAM 04.08.2009 10:07

Tere! Minulla on kaksi lämpömittaria auton jääkaapin sisällä: Toinen höyristimen ritiläpellin ritilöiden välissä ja toinen pirtu/vesipullossa. Pirtu/vesipullon anturi näyttää suunnilleen tuotteiden lämpötilan. Toisesta näen nopeasti, jos esim liekki on sammunut ( vanhempi kaappimalli, jossa ei ole automaattisytytystä) Helteellä toimii kaappini kaasulla paljon paremmin, kuin sähköllä. Poltin vain on oltava puhdas karstasta ja kuumailma poistettava kaapin takaa puhaltimella. Joissakin tapauksissa sähköllä jääkaapin termostaatti saattaa katkaista virran vastukselta liian aikaisin. Kaasulla käytettäessä ei ole termostaattia ja kaappi toimii täydellä teholla jos liekki on säädetty isoksi. T. William.

ARO PERTTI 04.08.2009 13:50

Tästä asiasta on varmasti monenlaisia mielipiteitä.Oman pitkäaikaisen kokemuksen mukaan on jääkaapin asennus A ja O. Eli oikein asennettu jääkaappi toimi yhtä hyvin kaasulla kuin sähköllä. Voi olla että jähtyy nopeammin kaasulla ?

Minulla on vuodesta 96 saakka ollut m-autoja ( 4 kpl) jotka on rakennettu pohjolan oloihin ja joissa jääkaapit ovat toimineet aina, kaikkialla ja kaikissa lämpötiloissa moitteetomasti.Ei yhtäkään kaappia ole koskaan tarvinnut käyttää täysillä (termostaatti max )Asento 4 on suurin mitä on tarvinnut.Huollan kaapin vuosittain (pakoputki, poltin,suuttimen ja pölyt)Minulla on huoltoluukut seinässä joista työ käy helposti.

Paras kaappi mitä minulla on ollut oli aikanaan Solifer-vaunussa, Upon neljän **** kaappi.Soliferissa oli ilmanvaihto jääkaapissa järjestetty sillä lailla että alta tuli kylmäilma ja katonrajasta poistui lämminilma. Tähän nykyään ovat ainakin pohjoismaiset merkit siirtyneet,sillä erolla että lämpimänilman poistoaukko on katolla.

Ei tarvinnut ,eikä edes tullut mieleen asentaa tuuletinta kaapin taakse ,koska ei ole ollut tarvetta .Näinhän sen pitääkin olla,siis moitteetomasti asennettu ja huollettu jääkaappi toimii moittettomasti kaikissa olosuhteissa ja oikein käytettynä.:-))

BRAITHWAITE WILLIAM 04.08.2009 17:56

On ihan sama millä lauhduttimen lämpö jääkaapin takaa pois kuljetetaan. Asennuksissa voi toki olla eroja, mutta oikein asennettu puhallin poistaa lauhduttimen lämmön ulos tehokkaasti. Minulla on ollut 5 matkailuautoa, joissa kaikissa on ollut helteellä ongelmia jäähtymisen kanssa. Kaikissa malleissa on ollut Electroluxin kaappi pienellä 5l pakastelokerolla. Sellaiset kaapit jossa on koko jääkaapin levyinen pakastelokero toimivat paljon paremmin. Niissä on pakastelokeron alla myös koko jääkaapin levyinen höyristinputki, jolloin kaappi kylmenee paljon tehokkaammin. Kaverillani on v. 89 Matkailuvaunu, jossa on samanikäinen Upon jääkaappi täysleveällä pakastelokerolla ja kaappi pelaa ilman mitään tuulettimia. Eli jääkaapeissa on eroa. T. William.

ARO PERTTI 05.08.2009 07:54

Tuohon 5 l pakastelokeroon en voi sanoa mitään kun ei ole yhdessäkään matkailuvälineessä sellaista ollut.89 Solifer sitävastoin on ollut ja siinä oli järjestetty jääkaapin ntaustan lämpimänilman evakuointi ,niinkuin jo kerroinkin, pohjasta kylmäilma sisälle ja katon rajasta lämminilma ulos. Tällaisella systeemillä saadaan aikaan ns. savupiipu vaikutus, eli ilma vaihtuu vedosta johtuen nopeasti ja näin ollen se myös edistää jääkaapin jäähtymistä.Sen kai se ylimääräinen tuuletinkin tekee ?

Minä olen kuitenkin sitä mieltä että oikea asennus ja oikea käyttö auttaa jääkaapin toimintaa kesähelteellä.

Kun aletaan olemaan siinä tilanteessa että jääkaappia on pyöriteltävä säännöllisesti joka ilmansuuntaan ,olisi järkevämpää hankkia uusi kaappi tai ainakin koneisto. Kyllä säännöllinen vuosihuoltokin on mielestäni aivan hyvä asia jota aion jatkossakin noudattaa.:-)

Nämä ovat vain minun mielipiteitäni ja eivät ole tarkoitettu miksikään uskon kappaleeksi,eli jokainen taklakoon tyylillään.Kokemukseni jääkaapeista kuitenkin yltävät tuonne 70-luvulle ja pakostakin on jotakin oppinut matkailuvälinetten tekniikasta.:-)

HAAPANEN TIMO 05.08.2009 17:57

Muutamissa kaapeissa on valmiina termostaattiohjattu puhallin, lisänä vielä katkaisija. Omaan autooni olen laittanut kaksi tietsikanpuhallinta, vaikkei mitään ongelmia ole ollutkaan. Apua niistä kuitenkin lämmön siirtymisessä on, tämän havaitsee jo siitä, ettei pakoputken ympäristökään lämpenene lainkaan jos puhaltimet ovat päällä.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 05.08.2009 20:54

Minkä lämpötilan termostaattia olet käyttänyt ja mihin olet sen kiinnittänyt?

HAAPANEN TIMO 06.08.2009 18:03

Mulla ei tässä autossa ole termostaattia puhaltimessa, katkaisija vain. Edellisessä autossa oli sekä katkaisija, että termostaatti. Tehdasasennettu se selkeästi oli, ja termari sijaitsi yhdesssä jäädytysrivassa, asteista en tiedä. Puhallin oli oikea "propeli" sen vaihdoin heti äänettömämpään tietsikan puhaltimeen. @timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.