agrekaatin käynnistysongelma

LINDQVIST KIRSTI 12.06.2009 19:15

Meillä on auton tavaratilaan koteloituna Hondan agrekaatti.Toimi viime kesänä moitteettomasti mutta nyt talven jäljiltä joku mättää.Lähti käyntiin,kävi pari minuuttia ja sammui kuin saunalyhty ja sen koommin ei ole käyntiin lähtenyt.Mitkään varotusvalot(öljy)ei pala ja tankki on bensaa täynnä.Jos nyt joudun sen jollekin viisaammalle viemään niin hoitavatko caravan liikkeiden huollot myös näitä vehkeitä vai kuka?Kapine on niin hyvin koteloitu laatikkoon että ei edes öljyn tarkistus taida onnistua ilman huoltoliikkeen apua.

SUOMI SEPPO 12.06.2009 20:17

Itse yrittäisin saada kaasarin valutettua tyhjäksi vanhasta bensasta ja samoin myös tankin. Tuoreet tavarat sisään ja uudelleen yritys käyntiin. Samalla öljyn vaihto tekisi terää. @seppo

KONTINAHO ALPO 12.06.2009 21:36

Hondan agrikaatti on mulla ollut erittäin hyvä käynnistyyn. Täysin samanlainen vika siinä kyllä oli kun naapuri lainas, Ei ollut avannut bensahanaa!!?? A.K

BRAITHWAITE WILLIAM 13.06.2009 03:01

Tervehdys! Ainakin Hondan aggregaatissa H 2500 ( Electrolux/Dometic) Saa agregaatin ulos kotelostaan seuraavasti: 1. Poista lukollinen etukansi. 2. kierrä kotelon lattiassa oleva pieni pultti pois paikoiltaan. 3. Vedä laite kiskoja pitkin ulos. Tämän jälkeen voisit ( tai pyytää jotain kätevää kaveria) ottamaan tulpan pois paikoiltaan ja tarkastaa vetämällä käsikäyttönarusta antaako se kipinää. Jos ei anna, niin joko tulppa on viallinen tai Puola hajalla. Jos antaa kipinää, voisi polttoaineletkun irroittaa koneesta ja laittaa sen pulloon. Tämän jälkeen starttaa konetta ja katso tuleeko polttoainetta. Jos ei tule on polttoainepumppu hajalla. Letkussa on myös polttoainesuodatin josta saattaa nähdä ilman letkunkin irroitustakin liikkuuko siellä startatessa polttoaine. Jos laitetta ette saa kotikonstein kuntoon, niin sitten se pitää viedä huoltoon. Oman kokemukseni mukaan caravanliikkeet eivät ole kiinnostuneet korjaamaan laitetta varsinkaan jos sitä ei ole ostettu heiltä. Otto Brandtin sivuilta netistä löytyy heidän huoltonsa (Honda) ( Esim. Helsingissä on koneliike Olenius Pihlajamäessä) Heille pitää varmaankin viedä laite sinne ilman autoa, mutta aina kannattaa kysyä josko asentaja voisi katsoa sitä laitteen ollessa kiinni autossa. Jos laite pitää kuitenkin ottaa pois, niin siitä pitää irroittaa 3x 2.5m2 sähköjohto, sekä polttoaineletku, jonka jälkeen sen voi vetää pois kotelon sisältä. Laite painaa kuitenkin ainakin 50kg, joten kantoapu olisi tarpeen. T. William.

PALIN MATTI 13.06.2009 07:26

Mitä on "vanha bensa"? Itselläni on neljä vuotta sitten viimeksi tankattu skootteri lähtenyt joka kevät käyntiin eka startista. Ensi kevään kokeessa ovat bensat jo 5 vuoden ikäisiä, enkä epäile yhtään, etteikö skootteri käynnistyisi.

Tämä "vanha bensa" -juttu taitaa siis olla vain sellainen moottorinrotjaajan viimeinen oljenkorsi. Kun ei mitään muuta enää keksitä, niin vaihdetaan bensat.

Joku fysiikan ja kemiikan asiantuntija voisi tietenkin jollain tavalla kansantajuisesti kertoa täällä, että millainen kemiallinen prosessi muuttaa sen bensan ajan saatossa palamattomaksi.

HÄNNINEN PENTTI 15.06.2009 10:27

Kymcon skopo ei ainakaan suostu käynnistymään edellisen kesän pensoilla. Viime keväänä ottelin sen kanssa oikein tosissaan. Purin (vai pitäisikö sanoa äidinkielen sääntöjen vastaisesti että PURKASIN, ettei joku vääräleuka pääse tarttumaan...;) ja putsasin kaasuttimen, vaihdoin tulpan ja tarkistin kipinän, mutta mikään ei auttanut. Olin jo valmis maalaamaan kulkimen vihreäksi ja työntämään sen Kyrönjokeen. Onneksi joku avulias aatu ehdotti kokeilemaan tankin tyhjentämistä ja uusia pensoja. Tein työtä käskettyä ja skopo heräsi napista käyntiin.

Että sellaista.

Sytä moiseen en tiedä, mutta oletan että menovedestä aikaa myöten haihtuu herkimmin höyrystyviä ainesosia.

penax

SUOMINEN TAUNO 15.06.2009 10:37

Meillä tuli tämä vanhan bensan ongelma esiin ruohonleikkurin kanssa. Korjausfirmassa kertoivat, että nykyään bensaan ei enää panna jotakin säilymisen takaavaa lisäainetta. Tällaista lisäainetta on erikseen myynnissä.

Tämä ongelma on varmaan melko hiljattain alkanut esiintymään, koska itsekin muistan, että aiemmin kaikki vehkeet (mopot, ruohonleikkurit yms.) käynnistyivät vanhallakin bensalla.

NYYSSÖNEN KAJ 15.06.2009 12:06

Kyllä käynistyy vanhalla bensalla jos säilytetty tasalämpöisessä varastossa. Lämpötilavaihtelu saa ilman kosteuden imeytymään bensaan. Mopo joka on tankattu 2007 keväällä lähti nyt keväällä käyntiin käyntiin mutta tehoa se ei jaksa tuottaa. Sensijaan Puutarhajyrsin joka säilytettiin ulkona oli imenyt vettä jopa voiteluöljyn sekaan ja oli harmaata.

BRAITHWAITE WILLIAM 15.06.2009 13:03

Minulla on Honda/Electroluxin T 2500 auton alustaan integroitu aggregaatti jonka 15L bensatankki on myös auton alla. Viime syksynä tankkiin jäi n. 7-9L bensaa ( parempi olisi jos tankki olisi täynnä, niin ei pääsisi kondensoitumaan vettä) Auto seisoi talven ulkona. Keväällä otin auton käyttöön ja aggregaatti lähti heti käyntiin. En tankannut tankkia, ennen kuin se alkoi olemaan melkein tyhjä. Käytin aggregaattia lukemattomia kertoja talven yli seisseellä bensalla, mutta mitään ongelmia ei ollut. Kone ei edes yskinyt koskaan vaan kävi moitteettomasti joka kerralla. T. William

HAAPANEN TIMO 15.06.2009 16:38

Mun molemmat ruohonleikkurit, ajettava ja työnnettävä on aina lähtenyt vanhoilla pensoilla heti käyntiin. Työnnettävässä ei ole starttia, mutta hetken odotus kone kyljellään tankki yläpuolella, ja kertavedolla käymään.

@timppa

PALIN MATTI 15.06.2009 17:09

Mulla oli sama onkelma entisen skootterini kanssa. Oli se Kymco merkiltään. Näissä tämmösissä vehkeissä auttaa vaan pitkä starttaus siihen kevväiseen käyntiin lähtöön. Sie olit jo yrittäny tarpeeks kauan startata ja ku vaihoit pensat, ni lähti. Samala laila olis lähteny, vaikket olis pensoja vaihtanukkaan. Olit just saanu kohokammion täyteen niilä vanahoila pensoila.

Katokku talaven aikana haihtuu kaasarin kohokammio tyhyjäsi, ni kestää jonku aikaa pyörittää moottoria ennenku se pärähtää käyntiin. Pensa ei valu tankista itestään täyttään sitä kaasarin kohokammiota, koska sydeemissä on automaattinen pensahana, joka pyssyy auki vain kampikammion alipaineela. Ja Kymcosa ku ei oo semmosta niisä hanoisa olevaa "käynnistysasentoa", elikkä käsikäyttöstä ohitusventtiiliä.

Pensan vanheneminen yhesä tai kahesa vuojesa on pelekkää ropakantaa. Ei mittään toellisuuspohojaa sinä ole.

Terv. nimim. "50 vuojen kokemus pensavehkeistä".

PELLIKKA ERKKI 15.06.2009 17:23

Monessa Hondan agrekaatissa on öljynpaine vahti. Jos öljyä on vähän tai se on jäykkää pumppu nostaa öljyn koneen yläkertaan josta se ei valu kylmänä heti alas joten vahti ymmärtää öljyä olevan liian vähän. Minulla on mökillä vajassa agrekaatti jossa on öljy ylärajassa, mutta kylmällä joudun käynnistämään koneen kolme-neljä kertaa parin minuutin välein kunnes öljy on lämmennyt ja se valuu yläkerrasta (kannesta) nopeammin alas pumpulle. ...Kylläpä passoo...

HÄNNINEN PENTTI 15.06.2009 17:33

Sulla Masa se on tuo sana hallusa.

Mutta ihan toesta, ei se ihan noin kyllä mene. Oon sitä miekin kiertäny muutakin kun tahkoa.

penax

PULKKI MARTTI 15.06.2009 21:48

Mikä on vuosimalli? Meillä teki saman toissa talvena.Dometik-Honda. Vikoja oli kaksi.Bensaletku oli sulanut puhki omia aikojaan ja toiseksi magneeton ulkokehän mangneeteista noin puolet oli irronneet liimauksestaan.Vuosimalli koneella oli 2004.Oli kuulemma ollut huonoa liimaa jota tehdas oli kokeillut.sain uuden magneeton takuuseen pienen irvistelyn kautta,niin että tässä tapauksessa jälkimarkkinointi pelasi hyvin.

LINDQVIST KIRSTI 16.06.2009 07:10

Kiitos tähän mennessä hyvistä vinkeistä.Olemme saaneet(n.1/2 tuntia alasängystä pää alaspäin takatallissa roikkuen)tarkistettua öljyt(ylämerkissä)ja bensasäiliö täynnä.Ilmeisesti vika löytyisi jostain bensansyötön puolelta mutta sen tarkistus täytyy kai jättää ammattilaiselle(kaikki letkut näyttävät olevan tiiviisti kiinni).Onko kellään tietoa täältä Lahden liepeiltä mahdollisista huoltoliikkeistä?

FAGERSTEDT BJARNE 16.06.2009 12:21

Googlettamalla löytyi nämä:

KoneVeneSuni OY
ANSIOKATU 6, 15610 LAHTI Puh. 03-7822477 fax 03-8212761
www.konevenesuni.fi

Siemen ja Kone
Kauppakatu 27, 15140 LAHTI Puh. 03-7347211 fax 03-7824632
www.siemenjakone.com email: lahti@siemenjakone.com

STRÖMMER HEIKKI 17.06.2009 20:40

Scootterisi on vuosimallia 2 ja 6 ennen sotia tai jotain muuta vastaavaa. Moottorin oktaanivaatimus jotain 65? Tassä uudenkarheassa Honda aggrekaatissa on oktaanivaatimus 95. 95 oktaanisessa bensassa on taas sellainen ominaisuus että se ei kestä pitkää varastointia, vaan oktaaniluku laskee. 98: ssakin käy niin mutta ei yhtä nopeasti.Minulla itselläni on Moto Guzzi moottoripyörä, jonka oktaanisuositus on 95. Sitä kun jätät tankin täyteen talveksi, niin keväällä ei lähde ilman ainakin kaasareiden tyhjennystä käymään. Jos tankkaat tankin 98:lla, ei mitään ongelmia. Ei sitä tietenkään kokoaikaa tarvitse käyttää, mut syksyllä viimeisen tankillisen otan 98 oktaanista. Samaa suosittelen jatkossa aggrekaatin käynnistysongelmista kärsivälle.

KIISKI ANTTI 18.06.2009 08:50

Aggrekaateissa ym. satunnaisesti käytettävissä koneissa kannattaa käyttää pienkonebensiiniä. Tai ainakin syksyllä viimeinen tankkaus tehdä tällä.

Tässä otteita Nesteen bensiinioppaasta koskien Futura Green pienkonebensiiniä: "Futura Green ei seisoessaan hartsiinnu tai muuten vanhene." "Futura Greeniä ei luokitellakaan myrkylliseksi aineeksi" "Kyseistä bensiiniä käytettäessä vaatteisiinkaan ei jää sellaista hajua kuin tavallisten bensiinien ollessa kyseessä."

Nesteen bensiiniopas: http://www.neste.fi/binary.asp?path=2589%2C2655%2C2710%2C2734%2C2739%2C2708%2C3237%2C3379

BRAITHWAITE WILLIAM 18.06.2009 13:08

Nesteen sivuilta kyllä näköjään ilmenee se, että normaali bensiini saattaa sakkautua kaasuttimeen seisoessaan yms. haittoja. Talveksi taidan laittaa tuota Future Green bensiiniä, vaikka minulla ei noita käyntiongelmia talven jäljiltä aggregaattiin ole tullutkaan. Varmastikkin hyvää ainetta vaikka käyttäisi jatkuvasti. Siinä on päästöt pienet ja niin ikään haju ym haitat. Hinta vain ei ole pieni: Neste Eläintarha Helsinki 17.9 euroa/5L. T. William.

HAAPANEN TIMO 18.06.2009 14:47

Heikille vastaan. Oktaaniluvun laskiessa syttyy pensa entistä helpommin. Oktaanilukua nostetaan lisäaineilla jotka ehkäisevät pensan liian aikaista syttymistä palotilassa.

Silloin kun lyijyttömät pensat tulivat markkinoille, ilmaantui 95 oktaanisen pienkonekäytössä ongelmia. Motari- ja leikkurikorjaajat kehoittivat käytämään 98 oktaanista. Sitä olen ilman ongelmia käyttänyt, tälläkin hetkellä 98 on tankissa ja aion vielä saada yöni nukutuksi vaikka luin Nesteen mainoksen.

Tero Wiheriäkoski 11.04.2017 15:23

Tästä tulikin mieleen, että meille piakkoin tulevassa autossa on tuo Honda/Electrolux- aggregaatti auton alla ja myyjäliike juuri sanoi, että aggregaatti on sökö, ollut vanhaa bensaa ja roskaa kaasarissa, mutta huollon jälkeen saatu käyntiin. Ei kuitenkaan anna sähköä. Onko ideoita ?
Aggregaatti on ollut edellisen omistajan mukaan pitkään käyttämättä.

TERO

Markku Salonen 12.04.2017 10:09

Kokeile vaihtaa uusi tehtaan suosittelema tulppa ja jatkossa bensana 98 oktaanista, mikäli ei ole ehdotonta kieltoa. Starttaa käymään lämpöisessä tilassa. Varmista että polttoainehana on auki. Ja mikäli valinnassa on täysi virran syöttö, asenna kytkin sille, sillä automaattipuoli saattaa "pätkiä". Ilmaproppu bensasäiliöön aukiasentoon.
Tässä nyt oli kertaustakin jo aiempiin kommentteihin mutta tulppavikaa epäilen ja vaikka olisi kastunutkin se ei kuivattuna enään välttämättä pelitä.

Kun sitten syystä tai toisesta kone hörähtää käymään, niin montaakin kiinnostaa mikä oli vikana......

Jyrki Salo 14.04.2017 16:37

Markku eiköhän toi agre ole jo lähtenyt käyntiin tai sitten ruostunut jo käyttö kelvottomaksi.Ketju on aloitettu 12.06.2009 elikkä kohta 8-vuotta sitten.

Kari Kinnunen 28.09.2017 17:06

Kierrosluvun säädin on liian pienellä, eli lukitusruuvi on vähän löystynyt. Kone ei käy jos kierrosluku on liian pienellä. Jännite ei siis ole tarpeeksi korkeella. Itsellä oli sama ongelma. Helsinki Caravaanin Muuronen laittoi sen kuntoon.

Kaj Nyyssönen 01.10.2017 11:02

95E bensassa on niin paljon lisäaineita jotka sakkaantuvat kaasariin jos bensiini haihtuu pois. Suositus on minunkin mökijässä Polaris että pitää käyttää 98E5 bensiiniä. Kaikkein parasta olisi pienkonebensiini jättää kaasariin talvenajaksi se on puhtainta bensiiniä vaan niin törkeän kallista.

Ari Jokinen 01.10.2017 19:17

Tiedoksi vaan: Nesteellä on parikymmentä asemaa joista saa pienkonebensaa myös mittarista parin euron litrahintaan.

https://www.neste.com/fi/fi/nesteen-pienmoottoribensiinin-mittarimyynti-laajenee-poriin-ja-pohjanmaalle-myyntipisteit%C3%A4-jo-19

https://www.neste.fi/asemat?orig=&dest=&field_geofield_distance%5Borigin%5D=&field_station_tuotteisto_value_5%5B1%5D=1

Toivo Koistinen 04.10.2017 07:36

Mitähän ovat nuo bensiinin kausisäilytys aineet. http://www.motonet.fi/fi/tuote/608071/Motul-Bensiinin-sailytysaine-250-ml.
Olen ajatellut kokeilla kelkassa, kun siinä on se kausisäilytys sammutus ohjelma, mutta olen käytellyt, ja pyöritellyt vähän mattoa ilmassa, jotta ei ole yli puolta vuotta samassa asenossa
Toivopoika

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.